Br. 15. CRVENA £ List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za Dubrovnik: na cijelu godinu fior. 4, na po godine fior. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu: na cije- lu godinu fior. 4: 50, na po godine fior. 2: 25; za inozemstvo fior. 4 i poštarski troškovi. Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojen i za došasto polugodište. T Uskrs. Uskrsnu! vikne božiji Angjel sa prevaljene ploče Isukrstova groba: pa eto vasiono kršćanstvo uzveseli zvuk zvonova i mili miris tamjana opetu- je ovu veselu viku: uskrsnu! slaveć i blagosivlju- juć Isukrsta, kraljevstvo koga neće imati konca; jer Hrist već ne umire, Cristus jam non moritur, mors ei ultra non dominabitur; on bo kraljuje na ne- besima, kraljuje u svojoj crkvi na zemlji. Veselje sutrašnje veselje je Gospodinovo, ali je ovo vese- lje zajedničko nebesima i zemlji. 1 samo doba go- dine, koje ovih dana opet biljem i cvijećem kiti i oživljuje zemlju, rek bi da sav svijet pozivlje, nek se raduje uskrsnutome spasitelju. Svečanost ova, svečanost je njegova, svečanost je njegove pobje- de. Njegov porod, njegov nauk, njegove riječi, sav njegov život, njegova muka i smit, dokazi su da je On, on sam spasitelj svijeta. Ali svi ti dokazi bili bi ostali klimavi da nakon smrti ne bude us- krsnuo, kao što je bio više krat prorokovao i na- vijestio. Reče jednom: Vlast mi je položiti svoj ši- vot i opet ga uzeti. Što reče ne poreče: treći dan nakon smiti uskrsne. Istinitost njegova - uskrsnuća prvi je temelj kršćanske vjere; pa zato u sv. Pismu, njegovo us- krsnuće od očevidnih svjedoka bi tako tačno i sjaj- no dokazano, da neprijatelji kršćanstva, kao što bijahu Celsio prvi, pa potle moderni Strausi, Re- nani, Schenkeli, kad hoće da proti njemu pišu, na- laze se megjusobno u neprestanom protuslovju. Vje- ra Apostola, vjera mućenika kršćanskih, vjera sve- ga svijeta u propetoga Gospodina, bez istinitosti njegova uskrsnuća, kad vidimo da se svuda po sve- mu svijetu raširila i svuda se širi, uzprkos svima protivnostima i najsrditiu progoustvima, dokazala bi čudo još veće od njegova uskrsnuća: to bi bio dogagjaj nikomu razumljiv, u povijesti svijeta pra- vo protuslovje. Zato pjeva Dante: Se il mondo si ri: olse al cristianesmo, Diss' io, senza miracoli, quest uno E? tal, che gli altri non sono il centesmo No svečanost Uskrsa nije samo Isukrstova svečanost, neg je svečanost, cijeloga čovječanstva. Svi narodi koji su njega spoznali za svoga spasi- telja, svi su s njime uskrsnuli iz tmina zločina ne- uljudnosti i surovosti, na život kreposti izobraže- nosti i svake moralne i državne sreće. Svi mudra- ci i pisci starih vjekova za sobom ne ostaviše neg mali broj nasljednika svojih mudroslovnih načela : samo Isukrst svojim križem, sa vjerom u svoje us- krsnuće preobrazi, uskrsne umiruću ljudsku zadru- gu. Istina je i dan danas vidjena i pokušana, da i sami protivnici Hrista, kad se inade da upitome poganske surove narode, nose pred sobom križ, da ga kod njih zasade, Sva ljudska znanost i sila ni- šta ne može bez Isukrsta, jer treba da se vrši o- no što i san Gospodin reče: bez mene ništa ne možete, sine me nihil potestis faćere. U tešku pak bi- jedu padaju i propadaju kršćanski narodi kad hoće da se inade proti uskrsnutome Spasitelju, ili i kad hoće da bez njega dopru do svoga pa i zakonitoga vci- lja. Zar ne imamo dokaza, vidljivih dokaza ? Italija dopre do svoga pravednog ujedinjenja, ali na ža- lost pomoću framasunske sekte. Tim srestvom do- pre do svoga cilja, ali je li zato srećnija? Stalo 4e bolje, piše neki Mtalijanac, kad 46 etalo gore U DUBROVNIKU 18. Aprila 1895. šalju se Uredništvu. tiskaju po pogodbi. l Rukopisi se ne vraćaju. Pa tako mora da bude svuda, jer ljudski rod, ko- je dobro može očekivati kad odbaci kršćanska na- čela? Hrvatski narode budi oprezan! Ne radi za tvoje blagostanje framasunskim maljicom, jer mje- šte usrećit, ti ćeš pogubiti svoje sinove. Iz magjar- ske simbolične lože, koja se nastanila u Pešti, po- dana je naredba, da se i sred Hrvatske framasun- stvo stavi na rad. Žalibože, u Hrvatskoj framasu- ni posjeduju tri lože i u njima već rade, i to: u Zagrebu, Zemunu i Osjeku. Čudimo se ako se već i ćemu možemo čuditi, da poziv iz Magjarske, iz ove nove jeruzolimske kraljevine mogao je naći od- ziva u Hrvatskoj. Ipak tješi nas nada da ova guba neće moći škoditi onoliko, koliko je škodila drug- dje, i da hrvatski patrijoti riječju i pismom zaati će pokazati u svoj golotinji neprijatelje vjere i naroda. — U toliko najsrdačnije svome narodu mi čestitamo uskrsne svetkovine, željni da i naša mi- la domovina bude doći do cilja, za kojim zakonito čezne. Živjela ujedinjena Hrvatska ! Stari Dubrovčunin-kršćanin. u“ Braći Česima. *) Nakanio sam, da iznesemo ovdje stvar deli- katnu, no pogriješke ne valja sakrivati, neg baš otkrivati, s iskrenom namjerom, da se poprave. Imam da govorimo Česima, a naročito još o Mla- dočesima. Iz ,Hrvatske.“ koja je već češće iznije- la iz mladočeških ,Narodnyeh Listu“ mnoge član- ke, upoznao je svaki Hrvat, da ovaj list 0 nama ne ima baš najbolje mnijenje. Predumijevam da je svakome to već u glavnome poznato, i za to ću to mimoići. a samo ću potanje govoriti moje mnijenje, da bolje razjasnim razloge. Česi, a naročito Mladočeška stranka, puna je ideala, kojima misli da će uspostaviti nekada- nja prava kraljevstva češkoga, i da će kraljevstvu češkome pribaviti ono mjesto u monarkiji, koje ga ide po sjajnoj prošlosti i po sadanjoj gospo- darstvenoj i industrijalnoj snazi. Na žalost narod je češki s triju strana opkoljen njemačkim življem koji mu sada u velike prijeti, pošto on u Cislaj- taniji danas vlada. U tom teškom položaju oni se naravno ogledaju za ostalim Slavenima, i od njih se nadaju bar moralnoj pomoći. To je sve lijepo, i proti tome ne može niko prigovarati. Nu tude počinjaju Mladočesi pogrešku, koja bi im se mo- gla teško osvetiti. — Napominjem naročito. da to govorim iz iskustva, jer sam slušao filozofiju u Pragi, i da govorim bez svakih predsudu. — 'Te- žeći za što većom samostalnosti u monarkiji, koja ih ne uvažava dovoljno, drže idealom svaku slo- bodnu i slobodoumnu državu — ova je osobito Franceska — a osobito ako je to država slovjen- ska. To je razlog, da će Česi deset put više dati za Crnu Goru (Jer je ne poznaju. Ur.) nego li za Hrvatsku, i to iz same želje za idealnom slobo- dom. Dobro, — lijepo je i tu, i nemamo ništa pro- tiv, ali odlučno ustajemo protiv toga, kad oni na pr. hoće, žele i vesele se, kad mogu napisati kako *) Uprav htjedosmo da odgovorimo na neopresno i ne- rasborito pisanje ,N. Listuv,“ kad mas preteče ugledan M o ia I : o spominati da goa p joga vii gori BRA | vatskoj i njenima idealima, pravima i Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku a dopisi Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a oglasi koji se više puta Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava. im je drago da tobož slobodni elemenat srpski ugnje- tava ili prevlagjuje živalj hrvatski. Još ni sto mu- ka da je samo to, ali k tome. se pridružnje silno i ružno neznanje, s kojega .Mladočehe, a naročito njihov glavni organ okrivljujemo, s kojega bi_se doista trebali stiditi pred cijelim poštenim i prav- doljubivim svijetom. u) Iz govora sa raznim muževima raznih slo- jeva, razne naobrazbe. i_ raznog čina uvjerio sam se, da Česi nemaju. ni. najtamnijeg pojma o Hr- njama ; o- no, što je Hrvatu najsvetije prosugjuju. kroz ,Ob- zorove“ naočare, u svem u kratko, sve njihovo zna- nje.o Hrvatskoj je. konfuzno. _ Najraznije presude vode ih i onda, ako. dogju. u Hrvatsku, što je ja- sno dokazao u svojim opisima g. Hočica, koji se je dao tako zaluditi, da je smiješnim postao. Ne- poznavanje naših prilika, naših nevolja i težnja, za tim vjersko razmetanje ,Obzora“ protiv stran- ke prava, uvjerilo je Mladočehe, da su pravaši pro- palice, koji idu samo za svojim interesom, a za o- ostalo ih ni brige. _'To da su ljudi koji će se sa vragom. i 8 Magjarom špojiti, samo da je proti Sla- venstvu. Rekoh da je to. sramotna ignorancija, jer ne uvažuju da je Biankini_i drugovi :n , Mla- dočehe, a Kvekvić ne, ne uvažuju iti iji Srbi svetogrgja počinjaju protiv slavenske misli, a pravaše progoni ista sila koja i nje u Češkoj ; ža- boravljaju da Srbi u Banovini i drugud sve čine da oslabe moć hrvatske stranke prava, al ne da ju oni nadomjeste svojim težnjama, nego da plo- dove bere ,srpski ban“ Hedervari. Neću da dalje navodim sličnih stvari. __ No 0 SVN SOA Govore ,Nar. Listy“ da pravaši nijesu dobri Slaveni, da se odrekoše krvi svoje, & to za to“ jer to vele Srbi i ,Obzor.“ 'O ',Obzoru“ neću ti la govorim, prezirem ga, jer je više naškodio u svom jalu, nego li koristio u ljubavi, a za što, pitam Nar. Liste“ vjeruju naprosto Srbima, dok 'se oni sami nijesu o tome uvjerili? Što mislite d+ je do- sta slušati samo jednu stranu? Ta to već'i djeca niječu, a ,Nar. Listy“ ne shvaćaju. Tgttorančija, neznanje je tome krivo i opet govorim. '! Ne zahtijevamo mi od Mladočeha dna $e'fio- stave isključivo na našu stranu, nek 16'diraju svojim prstima u ta ranu, al kad neće da šute, a mi ih jednostavno ne priznajemo 'sučima. Niste dorasli da nam sudite, jer su vam oči zasljeplje- ne, upoznajte nas pa onda govorite. Mi da nismo Slaveni, za to jer ne bulaznimo nerazumljive rije- < či, ne znajući ui sami što time hoćemo? A ko iko- me, doista Hrvatima ne može niko prigovoriti, da nisu radili za slavensku solidarnost: flirizam, Ju- goslavenstvo, Srbo-Hrvatstvo, a plaća ? Spis Ru- varčev, koji zahtjeva, da se današnji saborski ia- meluci izraze o tome, vrijede li hrvatska zastava i geb ili ne! Ta ne staje li vam pamet? Ili Česi koji se vesele nad našim neuspjehoni, ili“ Rtsi koji — ne svi — 'vele da je Hrvate stvotila''ihs- trijska policija, Kad uz ovakvu plaću tz ovakvo priznanje Hrvati hoće da malo omjere vlastite si- le, da svoj narod upregnu u boj, & ne'u nejasna maštanja o tugjoj pomoći, 4' naročito, Kad sijčkto nje dogje poruga, to je dakako protiv stiti Sla- venske, dakako za to, jet to gospodi Srbima 'nije pravo. A Srbi naravno Slavani su čis no i MT TAE Ia zreianiboti. Gal geTJA mrđikoMtalih ze“ u ajiovom i m mz — —