stupaju li pojedinci iz klub», kad jedan ili

a :4drugi član što pogrieši; ne podlažu li se njegovi

članovi zaključkom njegovim, — a ou je zakoniti
predstavnik, stranke prava za Hrvatsku i Slavoni-
ju, — ne ulože stranka napredovati u svome. ra-
du za boljak naroda, i onda se mogu veseliti to-
mu samo neprijatelji hrvatskog naroda.

Ktomu dodaju podpisani još ovo:

8. Dr. A. Starčević izvadio je iz srca naroda
program, koji je uobličijo i obrazložio, da se me
može bolje; za to mu je zahvalan svaki sin hr-
vatskoga naroda, za to ga svak poštuje, za to će
mu harna uspomena ostati medju narodom, dok
ovoga bude.

4. Drugi razni rodoljubi nastojali su i nas-
toje oživotvoriti program dra. A. Starčevića, Težak
je to posao. Pojedinci su u raznih prilikah posrnuli.
Za to pak se ih nema dok se nema jasnih dokaza
činjenica, da su hotice na stranputice zašli, da su
hotice zatajili program — odsudjivati kao izdajice
ili što slična ; nego to budi svakomu opomenom,
kako treba biti oprezni u prova(djanju programa, u
javnom radu, i kako pojedinac nema nikad podu-
zeti znamenitijega koraka, prije nego li se dogo-
vori bar s onimi, koji su mu bliže, ondje, gdje je
kakav odbor, sa članovi istoga.

5. Prerado se sumnjiči medjusobno, a sumnji-
čenje najpogibeljniji je crv, razgrizajući svako ljud-
sko družtvo. S tim u savezu je i to, da se vodi
borba više za osobe, nego za stvari. To se vidi
medju ostalim iz pisma dr. A. Starčevića na nje-
gova nećaka Davida, iz nepripoznavauja odbora,
redovito izabranih, sa strane nekih članova strau-
ke prava (dr. A. Starčević, dr. Frank, dr. M. Star-
čević), iz pisanja br. 1. ,Hrvatske“ od 26 Listo-
pada t. g. itd. Takova borba imala bi jednom za
uviek prestati, ako se hoće, da se zadaća, koju i-
ma stranka prava, čim prije i čim bolje izvrši.

6. Sva razna mnienja, sve razmirice, nastale
medju članovi, nek se ne iznose na jivu. nego nek
se izglade bud medjusobno, bud u eksšekutivnom
odboru ili skupštini kluba stranke prava u Zagre-
bu, bud u odboru ili skupštini ciele stranke prava.

Podpisani kažu sve ovo sine ira et stullio,
bez ikakovih drugotnih svrha, sa jedinom svrhom,
da se stranka konsoliduje i da uzmogne čim us-
pješnije svoju zadaću vršiti.

Ne mogu a da neopaze na svrsi, da postu-
pak od neko doba škodi bez dvojbe u Hrvatskoj
i Slavoniji, a tako imenito i u Dalmaciji. Polutan-
ske stranke dižu svoje glave najviše s toga pus-
tupka u stranci prava, dočim mnogi, koji bijahu
na putu, da udju u nju, odvraćaju se od nje.

_U nadi, da će biti bolje i da će o tom nas-

' tojati na prvom mjestu taj slavni klub, bilježimo se

doga nam prvaka i siv njegov politički rad prosvjed
je proti ovomu izrazu! Hoćemo li mi i za to Staro-
ga kriviti ? Ni najmanje! Krivimo onoga koji je
htio, da za njegova života učini nešto, što mu po-
slije ne bi moglo poći za rukom.

Kako vidimo dakle ovdje nema po srijedi ni
zere načela nego lih osobnosti, a mi ne smijemo
nikada dopustiti. da se za osobnost žrtvuje stran-
ka i načelo. Hrvatski narod trpi nad ovim raz«o-
rom, u koji je mnoge sama strast zavela, pak su
neoprezno osobnosti i ličnim zadjevicam išli ma
ruku. Ne treba vele požrtvovnosti da toga nes-
tane, a po tom koliko će ko pregorjeti za hrvat-
sku slogu moći će narod prosuditi patrijotizam
pojedinih pravaša.

Rim i Dubrovnik.

I.

Osobita ljubav i privrženost pram Petrovim
Nasljednicim, i sinovsko poklonstvo i strahopoči-
tanje Dubrovnika prama sv. Stolici, to je najsjaj-
nija tačka domaće naše povijesti. U Rimu Dubrov-
nik crpijaše i crpi, kao na izvoru u sreću svoju
moć, svoju slavu, svoju utjehu i zaštitu u nevolji;
a Rim, mimo sve Slavene, ljubio je i ljubi svoj
mili Dubrovnik. Eto i živući veliki i slavni Lav
XIH. našem Ocu i Pastjera zanosno nabraja ve-
likane naše, i želi da im budemo premci u zna-
nju i krjeposti. Da je to neoporeciva povjestaička
istina, pokušat ću per summa capita dokazati,
spravan povratiti se na prijedmet, bude li potreba.

Što o tome vele naši spisatelji? Prevagjam
gdje nijesu pisali hrvatski.

, Napokon nemože se minoići, što se je ima-
lo odma i prva naspomenuti, i što ima biti od
vanredne pohvale Dubrovčanom to. da ne simo
kući neockvrnjenu sačuvaše Rimo-katoličku vjeru,
nego da su ju gledali rasprostraniti. (Nik. Ivan
Bunić 1. 27).“

,Brižno i plodonosno bi njihovo nastojanje,
ne samo doma katoličku vjeru njegovati. nego i
braniti i rasprestranjivati. (Stjep. Gradić 1. 31).“

,Zato trgovci . . . koji pohagjaju ona mje-
sta, gdje kršćanska vjera, a nadasve Rimo-katoli-
čka sublizu je posve potištena (u Istoku) od var-
vara, uzdrže svete crkve, u tomu uvjek kršćan-
skim prjegorom nasljegjujuć veličanstvena djela
otaca svojih. (Jak. Lukari 1. 194)“

,U to doba napreglo nastojanje Skupuovlade
I na to, da zajedini obližnje narode sa Rimskom

Crkvom, i vanrednoj važnosti stvari, bi posvećena
najizučija marljivost, ne samo da ukrijepi glas.
| koj  uživaše Skupnovlada u svemu svijetu radi

 

s najodličnijim poštovanjem i bratskim pozdravom | gorljivosti u katoličkoj vjeri, negu i zdravog poli-

U Beču 29. Oktobra 1895.
Juraj Biankini,
N. Dapar,
g V. Perić,
Vjekosluv Spinčić.
* A u

Kako se vidi, ovo se u glavnom potpuno
slaže sa našim Očitovanjem, koje je napisano u
ime ,Crvene Hrvatske“ 1 na koje smo primili do-
sta izjava solidarnosti. Samo jedno. Mnogi nam
ne odobravaju što sino ,osudili“ dra Aotuua Star-
čevića. Ali ko pozna nas, taj zna koje je štovanje
imao ovaj list od svoga postanka naj rima učite-
lju i začetniku stranke prava. Mi njega kao njega
nijesmo ,osudili“ niti nam je to palo na pamet,
jer mi najbolje znamo kako je on slučajno i kao
i mnogi drugi zapleten u ova tužnu spletku. Mi
bi ga zaista iz dna duše osudili — jer je on sam
tako učio. da se nema gledati na osobe -— kad
bi on ovdje bio išta kriv.

Što se njega samoga tiče on će uvjek
imati našu neograničenu odanost i štovanje,
kao što smo uvjereni, da se nebi ovoga bi-
lo dogodilo, da je on krepak i zdrav, U
novom listu dra. Franka  izišio je članak sa
potpisom Staroga, u kome Stan kaže, da je ovaj
raskol i ovaj korak za nj najsrećniju oganj.
Ne, ne vjerujemo mi to, Sretan dogagjaj kad se
odijelio od svoga Davida, od Grge Taškana, ba-
runa Rukavine, dra, Zerjavićn. dra. RBanjavčića,
dra. Boroše i svih ostalih? Tome se može neko

 

tičkog načela, uvidiv da radi razlike u vjerozako-
nu kod obližnjih lako bi se dogodile raspre u dr-
žavnom mnenju, i da u prigodi ponestalo bi one
povjerljivosti, koja je nuždna, ali koje nije naći u
osobam raznog vjerovanja. (Restić Gjono 1. 89).“

,Najprvo treba je da spomenem s kojim po-
žrtvovanjem Dubrovčani od postanka grada do
najnovijega doba nastoj?li su sa svom snagom po-
duprijeti posle sv. Stol: e megju susjednijem Srbi-
ma i Bošnjacima. zaštitivati i podpomigati Nadbi-
skupa Dubrovačkoga, Stonskoga, Trebinjskoga za
rasplogjenje i uzdržavanje katoličanstva u Bosni i
Hercegovini, te poslanikom papinijem pribaviti po-
uzdanu pratnju i preporuku; paka nakon nesreć-
noga dolaska turskoga pokrijepiti novcem, djelom
i vlasti kršćine u Bosni, Srbiji i Bugariji. (Vjeko-
slav Gjorgiić |. 33).“

,Prem da vjera kršćanska ne ima ikakve po-
trebe od nadvornijeh čudesnijeh znamenja, začeću
da budu vjerovane nje istine, budući joj zadosta
gama istinitost Božijeg sina, koji svekoliko objavi
i predade ih Crkvi katoličanskoj (a to je Crkva
Rimska) neka ih ona uzbude hraniti u istoj cjeli-
ni i čistoći, kako su joj bile predane, ne budući
joj ni to opravljati samoj po sebi, nego opet po
istomu Božijemu sinu, koji obeća s njowm bivati do
svrhe svijeta, i koji poglavito pridade svoj život,
za cieća da rečena njegova crkva uzbude vazda
sveta, istinita, slavna, uzvišena, ter ne bude imati
na sebi ikakve okorni ni rgja, ni išta ino tomu
slično, Tim ko. nebi hotio davati joj posluh u nje

odlukah o vjeri, i djeloredstvu kršćanskom, ti bi bio

EA

pri svijetti pravovjercem ko nevjerac i riebogošti-
vac.... Bitće vigjeti svakomu, koji se udostoji
štiti ovu moju knjigu. jur nije za sumnjiti da vje-
ra, koja se vazda gojila u Dubrovniku, ter se go-
ji i dan današnji, nije prava Božija Vjera, i Crkva
Rimska, koje se on vazda drži, ne biva pravo a-
poštolska Crkva (Ivanović Tomo — Predgovor).“

,Megju mnogim vrlinama, kojim se po pra-
vu mogu Dubrovčani podičiti, najslavnije je za njih
da su primili od utemeljitelja njihovog grada Rim-
sku katoličku vjeru, i da su ju do danas sačuvali,
a da se nigda ni za dlaku odalečili nijesu od nje
božanstvene nauke (Appendiai I. 1. 171).“

»Naše djelo, kakvogod bilo, hvale bogoslov-
ci; ja pako Jerolimom želim da bude potvrgje-
no od Petrove Stolice, jer toj samoj onu vjeru ko-
ja niti može varati, niti prevarena biti podajem
iz sve duše.“ (Sabo Dolci. Život Sv. Jerolima
Predgovor).“

Jesu li /i Pape tako o Dubrovniku mislili?
Jesu. Papa Kalisto III. nazivlje Dubrovnik Crkvom
svetom, s čistoće njihove vjere, Pavao III. piše,
da je Dubrovnik sladko pristupište svakomu krš-
ćaninu s istinitoga bogočašća, s milosrgja i s tr-
govanja. Isti ih Papa uzvisuje radi ljubezne is-
krene odanosti, i znamenite postojanosti u vjeri.
Grgur XI. istim riječima to potvrgjuje. Grgur XV.
kaže: Pokle se vi dičite ne toliko slobodom i vje-
štinom pomorskom i vojničkom, koliko jedinstve-
nom i vječnom odanosti i posluhom prama Stolici
Apoštolskoj. Pio V. koji Dubrovniku daje nas-
lov Republika Svetaca.

Neoporecivoj ovoj povijestničkoj istini ko da
protuslovi ? Na žalost, našao se je neki crkvenjak,
koji u rišćanskom , Dubrovniku“ očito veli, da je
protivnoga mnenja. jer temelji da su Dubrovčani
bili uvijek odani rimskoj crkvi u duhovnijem o0b-
redama, a protivni u gragjanskijem stvarima ; da
su mnogo žrtvovali za Pape, a radili sve što ide
uz nos Papama; da su Pape dosta muke nanije-
li Dubrovniku, dapače tu ulazi i nekakva politika
Papa, i u šprnju se uzimlje svjetovna papinska
vlast. Žaleći iz sve duše taj pojav, koji nije prvi
kako ću dokazati, i koji teži da omalovaži u na-
šem narodu. najbolju krijepost i diku, dokazav: što
vele naši povjestničari, temeljim da je istinito da
je bilo kadikad nesporazuma, ali odnošaje Dubro-
rovnika prama Rimu svojski je osvjetlao nazad
godinu skolop O. Vjekoslav Gjorgjić, a tu nedav-
no plemeniti Dr. Kosto Vojnović, taj alem-kamen
naših učenjaka i svjetovnjaka, komu iz srca zah-
valjujem, jer mi je poklonio velevažno svoje dje-
lo; koji razpršava svaku i najmanju sumnju,
jev veli:

»Kad se stane usporegjivati nutrnja protu-
crkvena politika Dubrovnika sa bezuvjetnom nje-
govom odanosti napram Rimu, namiče se po sebi
sumnja, da li je ova bila iskrena, da li nije po-
kornost Petrovoj Stolici bila Republici istrgnuta
političkom nuždom, da osigura sebi najmoćnijega
štitnika svoje nezavisnosti proti neprijateljima, ko-
ji su je okružavali. Zamašne i nepobitne činjenice
raspršuju podpuno ovakovu sumnju i dokazuju
nam, da pokraj oprijeka i sukoba, koje u ostalo-
me nalazimo u povjesti drugijeh naroda. republi-
ka Dubrovačka bijaše naji>krenije privržena rim-
skijem papima, i da su joj interesi bili u tijesnom
skladu s relizijoznijem osvjedočenjem“.

,Ovako vladanje još bi se moglo tumačiti
kao uzdarje onoj potpori, što Dubrovnik crpaše iz
Rima, iz kršćanskijeh država toliko puta svezanijeh
proti Turčim. Ali nestaje svake sumnje, kad se
motri, kako se on ponašao unutra svojijeh megja
u pogledu katoličke vjere. Uzdržavati po svoj dr-
žavi jedinstvo vjere. skućivši pod ovu XIV. i XV.
vijeka nove istočne i zapadne stečevine na Ratu i
u Konavlima, bi glavni stožer njezine nutarnje po-
litike, kojemu republika ostade neumoljeno vjerna
do zadnjeg daha, u vrijeme, gdje su joj interesi
svjetovali da popušta Kad se XVI. vijeka prute-
stantizam pomoli posred njezinih bedema, više za-
brinuta i revna od domaćijeh crkovnjaka, ona ga
snažnom rukom uguši. Kad XVII. vijeka zaprijeti
raskol crkvi uslijed tiranstva i lakomosti nadpas-
tira, pravovjernost vlastodržaoca. odvraća ga. Is-
krenost dakle čuvstva vladajuće aristokracije nap-
ram katoličkoj crkvi pojavljuje se kod mnogo i

maoga važnijih čina javaoga života, gdje Joj. nije

 

tii ua EO