o LEE IE E MENNRSJSTNE

DN

DORI

 

Maša obzoraše, vičete vi na razvijanje magjar-
ske zastave u Hrvatskoj, dočim austrijskoj dajete
počasno mjesto ne samo na svojoj općinskoj zgra-
di, van i na +svojoj narodnoj čitaonici!“ A mal“
prije toga piše isti list: ,Ta dalmatinska narodna
stranka, da bi posvjedočila svoj i it:ijotizam, daje
u svoin organu napadati hrvatsku vladu i narod-
nu stranku, kao i temeljni zakon Hrvatske i Sla-
vonije, hrvatsko-ugarsku nagodbu, dočim, s druge
strane pokorno i odano služi svojoj, austrijskoj
vladi.“

. Primjetba ,Narodnijeh_ Novina“  upravljena
nar. stranci — mi se ne strašimo to potvrditi —
posve je umjesna. Organ narodne stranke u Dal-
maciji iskrivio je i ispustio neke riječi ,Nar. No-
vina“, veleć da citira ,od rieči do rieči,“ pak je
po ovom svom bedastom  majstorluku ishitrio ne-
kakvu slogu izmed nas i ,Narodnih Novina,“ a to
valjda da potvrdi vijest prošlog broja, u kojoj je
izmed redaka uštrenuo — znate šta? Da našega
urednika plaća grof Khuen Hederwari preko Fra-
na Folnegovića ! Ovo je jedua. a druga je. da naš
urednik pruža ispod žita ruku Srbima ! Ovo do-
nosimo da se naši čitatelji malo nasmiju.

U rečenom br. 46 mi smo napisali: ,Ono-
mu koji je na svoju zastavu napisao program sje-
dinjenja ne ostiju nego dva puta: ili ga tražiti
u dualizmu preko nagodbe, biva preko postojećih
dualizmom priznatih zakona, pak ove uzeti kao
ishodište svoga daljnjega rada — ili se boriti na
temelju načela stranke prava. Drugoga izlaska ne-
ma. Dalmatinska narodna stranka neće ni jedno

-ni drugo. Ona nema hrabrosti, da se postavi ni na

pravaško ni na nagodbenjačko stanovište.“

I ovo je ovako. Pisac spljetskog , Jedinstva“,
uzet samo da ruži i da se po Dalmaciji kara, na-
ravno da ne može shvatiti značenje ovijeh našijeh
riječi. Ali neka nas onda ne sumnjiči, već neka
prije toga zapita svoje gospodare ili njihove pri-
jatelje preko Velebita i oni će mu u četiri oka re-
ći ono, što su i nama govorili : da mi imamo pravo.

Pisac ,Jedinstva“ bio je Srbin i pisao je:
,Kadgod uzimljem pero u ruke svegi mi pred o-
čima lebdi srpstvo.“ -— ,Za svoje djelovanje od-

gavaram cam naradn. a Adaći ća vrijama. hoće

boga mi, kad će svi moji dušmani crveniti, onda
kad se vidi, da mi je djelovanje zadahnuto srpskim
osjećajima.“ (,Napredak“ br. 12, 15 g. 1891) Sad
je veliki Hrvat. Godine 1891 pisao je: ,Hristos
voskrese ! Braći Srbima svete pravoslavne vjeie,
one vjere djedova naših, koja nas je u najtežim i
najmučnijim danima tješila,“ Sad je veliki kat.lik,
ispovijeda se i piše u ,Gospinu Krunicu.“ Nazad
8 godina klevetao je dra. Pera Čingriju, da je pr»-
nevjerio 40.000 fiorina, a dra. Klaića nazivao sva-
kim pogrdnim imenima. Sad ih u nebesa kuje, a
iza njih im se smije. Prije 6 mjeseca pisao je ta-
kijeh članaka u prilog pravaškim svećenicima, da
su ovi članci u nekom pokrajinskom listu bili za-
plijenjeni. Sada ih grdi i kleveće. Tu je sada —
a sutra ?2..... I zato u organu narodne stranke
reći poštenu čovjeku, koji radi za hrvatstvo a bo-
ri se svojijem sjeromaštvom, reći mu da je pro-
danač, to je njima tek šala,

Mi imamo našu ideju i naše nazore, koje ćemo
i dalje razvijati, Ali prepirat se sa ovakoin pisanijom
kakva je u organu narodne stranke (ua čast joj !)
to je ispod dostojanstva ozbiljna čovjeka. 1 sovim,
doklegod se u ,Jedinstvu“ ne pojavi |rugo pero,
koje će stvarao i ozbiljno raspravljali, mi s njime
prekidamo svaku polemiku, a njemu slobodno da
se pred svojim čitateljima hvali, da smo to zato
učinili, što mu bajagi ne možemo odgovarati.

GRIN Lanu

Pismo iz Hercegovine.

U Ljubuškom, 4 Decembra,

(Naše jadne prilike.) Gospodine uredniče !
Naš narod nikad nije bio u takom stanju, kao što
je danas. Neću reći uopće ali moram istaknuti,
da je mladež pokvarena, te čovjeku srce puca po-
mišljajuć na kobnu budućnost, koja je čeka. Rek
bi, da ta jadna mladež ne misli, nego na čas, u
kom se nalazi, te kao slijepa srce u očitu opas-
nost, koja će je tek kašuje stići. Najgore je, što
na žalost ne vrši ni religijske dužnosti, od šta sve

Simone na starijeg i bliž-

Neću reći, da i to -sve dolazi od slabog nid-

stojanja nadležnih, ali zao karakter zla djela stva-
ra, te ako čovjek ne hude priječiti toga, može |
dožijeti nezgodnih prilika. ,Kju!lu memnuin met-
bu-un,“ glasi arapska poslovica, te ako čovjek pru-
ži sva sredstva, kojima se zao duh uzgaja, onda
mlada narav svom silom za njih prihvaća. Toga,
žali Bože. u nas mnogo imade. Ne bi smjelo biti
ovoliku pripušteno mladeži, ne bi trebalo dozvo-
ljavati svakojake igre, koje su većinu naroda na
prosjački štap dotjerale. Osobito to nesretno načelo
vlada megju našim muhamedancima, pa još najviše
uz svete dane, uz ramazan, kad bi trebalo, da se
muhamedanci najbolje progju nevaljalih poslova
Pa još tome vlada u cijelom kotaru veliko pjan-
stvo, što se najstrože mora osugjivati. Ta jadna
navada upropašćuje čovječji duh i uništava pravi

 

ih je u Nadbiskupiji, tia u cigloj da se ispovijeda
' jal propovijeda talijanski; svak je uvjeren, a i sa-
tmi Dalmatovci, da u svim selima, koja mal ne je-
dino daju kontingent župnika, nema nit prilike ta-
lijanstvu, jal talijanaštvu; te je naravno da će svi
u hrvatsku gimnaziju, jere bilu bi smiješno pravit
kakovu iznimku za jednoga dva-li Zadranina koji
bi eventualno bili pitomci zavoda, Mi ne cijenimo
da bi korektno bilo prepuštat roditeljima da se
izjave, jer imade svijeta koj se turčinom zove pod
tugjim upliyom. Pa što bi se iz svega toga izleg-
lo? konfuzija, skandal, buna: jedan. zavod dvoje
škole; pitomci koj će uzvisit ,Legu“, a drugi koj
ju mrze kao opasnu svome rodu i plemenu; zavod
razdijeljen u dvije stranke, te mjesto da bude go-
jilišten sloge, bio bi sjemenjakom razdora i mrž-
nje. Tad će se stavit u istinu na tapet il voto di

moral. Vise pata zlih pošljedica prouzrokuje, a | fiducia: a lahko bi se moglo trevit da se nagje-
više ljudi tim svoj imetak upropasti, pa onda ne- | mo iznenagjeni. Hoće li trpjet prečastni Miošević
ma šta ni popiti ni izjesti, već gleda kud sunce | da mu podregjenici polaze u hrvatsku gimnaziju?
mjeri. — Ja mislim, da bi oblast mogla tome na | Ne bude li on mogo trpjet, hoće li ipak Nadbis-
put stati. Ali neki njezini ljudi amo to nekako čudno | kup dati mu glas povjerenja, te puštat da nasta-
shvaćaju. Oni misle, da to sve dolazi od stare ge- | ne chaos ne previdljivi? — Sva ova pitanja da-
neracije, jer i sami više puta reknu: ,Dok nesta- | nas ne bismo ih stavili da je bilo s neke strane
ne stare generacije, sve će mnadoći.“ Bog ti zna | više duševnosti a manje osvete; sve ovo me bi-
kud se time šiba, ali što no veli arapska poslo- | smo pretresali, da je bilo manje taštine a više ne-
vica, ,helekel-muteservifun,“ mislim, da bi bolje | sebičnosti; pa ipak još se ne čuje da iko kaže:
bilo za rana se pobrinuti, jer staru hrastu teško | mea mazxima culpa.
je žile pokorjeniti, taku je i kod zla duha, kad Y
se uvriježi u čovjeku, ni nova generacija ništa ne slit g
pomaže. Zar se nije i sam gosp. tajnik osvjedo- Trebinje, mjececa novembra
čio, kad su mu bila kola kamenjem polupana u |, (Vgovor dopisniku , Dubrovnika“). Znam,
Vitini, prem je on jako bio iz njih izišao? mislio si, a i hvalisao si se pred svojom bratijom,
Da još nešta uz put rečem, što bi se valj- da ti ja:ne smijem odgovoriti na tvoj dopis, ali
da moelo od strane uprave zapriječiti. U nas ne- | Si %% bogme ljuto prevariv, jer što rekoh, to ne
ma Bog zna kakova prometa s ragjom i kojekak- porekoh — evo me na megdanu — pa da vidimo,
vim trgovinama. te bi narod bar i s trudom mo- | š0ne će — kako ti veliš — ostati ,ćelava gla-
4, Sto me koriš s ,prirodom“ — hvala ti, isti-

gao doći do kojeg novčića. Jedino je. da bi, osim
svoje male privrede, mogao u svako doba godine
zaslužiti što god u duhanskim magazinima, pošto
je poznato, da naš kotar prilično tim produktom
snabdjeva, te je tako upraviteljstvo potrebno ne
malome broju peslenika. Ali koja korist, kad je i
to jedino sredstvo malo ne sasvijem w korist stra-

nih liudi. Malo.tu ima muhamedanaca i katolika.
već su sami hrišćani, koji su dobavljeni daleko iz

drugih mjesta, pošto ih u nas nema mnogo. Oso-
bito u pošljednie vrijeme sve više i više nestaje
tude posla našim ljudima. To zaista ne bi smjelo
biti, jer se svakako mora reći, da je naš narod

preči, nego li stranci,
Muhiblul-adl.

 

Naši Dopisi.

Zadar, 6 Decembra.

Kasnjeli smo s ovijem našijem dopisom čeka-

jući protuizjavu kakovu u ,Dalmati“, sa strane
neke gospode na naš dopis u zadnjoj ,Crvenoj“;
ali se prevarismo: te jal gospoda čekaju mastajni
broj ,Dalmate“, jal vote ne izložiti se, jal se s
nami smrtnicima neće da se omjere. Da smo kas-
njeli s neke nije nam ni žao, jere ne bismo javili
nešto što je vrijeduo da se zabilježi. — Utorsk,
uoči sv. Barbare, na je:!inaest sati banuo  preuz-
višeni Nadbiskup u Sjemenište. Neki nam rekoše
da taj visoki posjet u odnošaju je sa Dalmatovom
izjavom koj potvrgjuje fact o unešenju Leginij«h
knjiga u taj zavod; no doznali smo docnije, no
samo da se nije toga ispitivalo. nego da se o tom
u polači nije ni čulo, s obzira e da ne bi se ko-
mu drmale stolice, Valja priznat, da taština i po-
treba najveće su napasti po čovjeku komu znača-
ja fali, a za to i ne kudimo što se svi stisli, i
što nema koga, inter Brutos, koji. bi obavijestili
u polači što se sgodilo w Sjemeništu. Muka je ne-
kijem ljudima staviti na tapet dl voto di fiducia:;
jal vi, jal mi: jere se boje, po vjetru što puše, du
bi njih mogo zapast ciaellum repulii. — Mi cije-
nimo da Preuzvišeni prvi imao bi da da znade
kako je u Sjemeništu. te njegov posjet u takovom
poslu bio bi nuždan. a evo zašto, Žica još u pe-
tak najavila nam da godine 1896-97 otvorit će
se hrvatska gimnazija u Zadru. Nastaje odmah pi-
tanje: u koju će sjemeništari ? hoće li u hrvatsku
jal će u talijansku gimnaziju ? — Svak je uvjeren,
a i sami Dalmatovci znadu, da u svijeh 99 što

župa, što zavisnijeh il nezavisnijeh kapelanija što

na je, ta danas svi pisci nastoje svoja djela 0-
snovati na prirodi — dočim vi Srbi bavite se
spletkarenjem, potvorama i lažju — a to i sam
znadeš — da priroda krije u sebi najveće istine!
Ovoliko o mojoj osvbi — a sada i ja ću malo o
gosp. Rijmanu — jer we Marko, Mirko, Jošo,
Tošo ko li. ujeo za jezik, pa moram.

Velis, da_je gosp. Rajman zabranjivao je-
dnom gjaku, da ne opći s gragjanima, pa i sa
protom  Koćovićem — oh besramua laži — kud

"si zabludila! 'Ti misliš bivšeg gjaka trgov, škole

Starovića — a možda si i ti sam to pisao. —
No bio ko mu drago, ja sam obavijesćen i evo
me -— da ti rečem u brk; ,Starović je bio jedan
od najl šijih gjaka u učenju u trgovačkoj školi, a

| i prošao je na milost — dobro znaj na milost —

 

t

učiteljskog zbora, a po zagovoru samog direktora
gosp. Babića — proti kom ouake tiue (1?) srpske
laži riga. Učitelji su ga više put gledali po kafa-
nama i kud neke i neke gospode (!?), te su ga 0-
pomenuli (sama direkcija, a ne gosp. Rajman),| da
ragje sjedi doma i da ući, uego da se skita po
kafauama i po krojačnicama klevetanja — no sa-
da mu se proltjelo lagati — e pa hajd udri pro-
ti onim, koji su ga ua milost držali u školi! To
je obična srpska zalvalost,

Što veliš 0 protu, i ta je finu (1?) srpska laž
— mo, uko me 0 ujemu izazoveš jus jedanput vo
Staroviću i protu, tada ću baš i ja izuijeti neko-
liko krupuih, pa će gospar Starović vidjeti, da je
hrvatsku ueso slatko, a ne ouako otiovuo, da bi
se i ribe u hendeku od njega otrovali, kao što si
rekao! A sada, što prebacuješ gosp. Rajmanu, du
je posjetio zabavu društva ,Slavulja“ =- kako te
već jezik ue zaboli od klevetanja, Zar je u tome
tako neoprostiv grijeh? Zar je to tako zazorno kod
Srba? A što veliš od onim činovnicima i učitelji-
la, koji su članovi srpskog drustva i sveudilj su
megju njima? A zašto nisi spomenuo i druge u-
čitelje, koji su bidi na istoj, Slavuljovoj* zabavi,
već samo Rajmuna 2 Deuuacijo! A zašto bar —
kao Srbiu — nisi zahvalau, što je Rajman posje-
tio i vašu zabavu sada pri otvorenju društva ,So-
kola“ 7! BRajman nije posjetio zabavu vašu od stra-
ba, ili radi drugog kakovog uzroka, nego samo iz
lojalnosti prama Srbiua!

Navodom toga čina ti si samo htjeo njega
ocrniti jer je Hrvat, Ali, molim te, sta će drugo
biti ? Zar Srbin? Zar Magjar ? Može li to om biti

kad ga nije uajka tim mlijekom zadojila, &.i bi;