U DUBROVNIKU 7. April 1894.

 

List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za (Dubrovnik :) na čijelu | Pretplata i oglasi plaćaju se upravi ,Crvene Hrvatske“ u Dubrovniku a dopisi
godinu fior. 4, na po godine fior. 2; (Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovina :) na cije- | šalju se Uredništvu.
Ju godinu fior. 4: 50, na po godine fior. 2: 25; (za inozemstvo) fior. 4 i poštarski troškovi. |, Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč. po retku, a
Pojedini broj stoj 10. novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da tiskaju po pogodbi.

a oglasi koji se više puta

je predbrojen i za došasto polugodište. Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

 

Košutovo / slavlje.

Otkad opstoji Magjarska nije toga bilo.

Kad je truplo mrtvaca došlo na magjarsku
zemlju, na prvoj željezničkoj staciji, u Czakaturnu
kako se jaoh! danas zove Čakovac naš megjumur-
ski, rodno mjesto Nikole Zrinjskoga, dočekala ga je
neizbrojna množina Magjara, koji su tamo došli da
svome mrtvu idolu u rogjenoj zemlji zažele dobro
počivanje. I te su demonstracije slijedile po svim
štacijama, po svim selima i gradovima kuda je pro-
šlo mrtvo tijelo.

A u Budimpešti 200.000 Magjara koji su do-
šli sa svih strana Ugarske pokloniše se njegovoj
slavi i uspomeni. Nikada, nikada Budimpešta toga
ne vigje. Na. stotine hiljada duša provedoše svu
božiju noć oko Narodnoga Muzeja, samo da budu
u blizini Košutovih umrlih ostanaka. I za veliko
čudo nigdje nije bio poremećen red; sve je mu-
čalo grobnim mukom. To je bila lozinka Magjar-
ske. Vlada kao da ne opstoji. Ministar obrane na-
redio je da svi pričuvni časnici ovaj dan dogju pod
barjak. Od 2000 što ih broji Budimpešta došlo ih
je samo 50. Oni hoće da. slave Košuta.

A sutra dan, na dan pogreba išlo je za lije-
som izmegju zbijene mase naroda koja se je pro-
tezala više kilometara, ništa manje nego četvrt mi-
lijuna ljudi. Hiljade gospogja pod zastavom neod-
visne stranke u crnini odjevene pratile su nekoga,
koji je živio davno, davno prije nego su se one
bile i rodile. Sa svih strana Ugarske došle su de-
putacije općina, društava, korporacija koje su bro-
jile hiljade i hiljade duša. Svekolike kuće u glav-
nome gradu bijahu crninom zastrte, a vrata im
širom otvorena, da dobrovoljno dadu konaka ne-
brojenoj gospodi iz zemlje. Na grobu govorio naj-
veći živući Magjar, Mavro Jokay, a za njim kal-
vinski biskup i jedan sretni djak, koji je bio oda-
bran da prestavlja magjarsku mladež.

Pa kad je sve to svršilo, ona strahovita, ne-

izmjerna masa mesa napojena vjerom i idejom htje-
de da mu posjeti sina Frana. Njezin entuzjazam

ne shvaća, da bi toga čovjeka ubili, ako mu sva-
ki samo ruku stisne, ona hoće da ga vidi. Svaki
njezin atom hoće da govori šnjim. Neodvisna stran-
ka, koja je bila začetnica ovoga velikoga slavlja,
nudi mu osjeguran zastupnički mandat i moli ga
da se povrati u domovinu. Ko bi tome odolio ?

I sve ovo impozantno, nečuveno slavlje pro-
lazi u najvećem redu. Nigdje nikakvog acidenta,
ako izuzmeš nekoliko nesvjestica, koje su veoma
pojmljive! Magjarska je bila tu, ozbiljna, lijepa,
veličanstvena i poklonila se svome slavnome sinu.

* *
«

Koliko li pouke za nas Hrvata !

Mi ne možemo i nećemo komentirati postu-
panje Magjara. Oni su zaslužili da ih Europa štu-
je kao narod, jer oni sami to štovanje svakome
nameću, Ugledajmo se u njih i razmišljajmo.

Nećemo i ne možemo izvoditi njeke zaključ-
ke, njeke prispodobe. Danas se čini ne ono što se
smije, nego što.se može. Sila je nad pravom ' i
pravednosti otela pobjedu.

Da se na primjer u Hrvatskoj samo pomisli
na ono što su Magjari izveli... ali ne! mi se o

tome nećemo baviti. Naš je narod dosta zrio. Ne-

ka motri i misli,

 

 

f

Jedno nam ipak ne može da ostane u peru.
Ovi jadni, zanemareni ignorirani Hrvati najvjerniji
su narod u monarkiji. Oni su nekada .spasavali o-
vu državu, a možda će se to od njih i u buduće
zahtijevati, samo ako sadašnje pojave proslijede
svojim naravnim tijekom.

Lajoš. Košut, pomagjareni Slovak, nije. bio
osloboditelj Ugarske. Ako ona svoj današnji polo-

žaj ima da napose zahvali kojemu pojedinome pa-

trijoti, ne bi taj Košut bio, već Frano Deak. Iza
godine 1849: došao je Bach i njegov apsolutizam ko-
ji je carevao osamnaest godina dana. Istina, ideje
Košutove bijahu uhvatile u narodu korijena, al to
nijesu bile samo njegove ideje već ideje revolucije,
ideje godine 1848e, koja je imala i drugih zatočnika,
pa ipak trebalo je da dogje do Kraljičina Gradca
i da se tu poražena .Austrija pokloni  zahtijevima
Magjarske. Deak i Andrassy  okoristili su se pri-
godom i spasili su domovinu.

Košutova popularnost, ima se pripisali dru-
gijem čuvstvima, kaošto i sadašnje Košutovo  sla-
vlje. Ne, ono nije samo izlijev: magjarske ljubavi
i magjarskoga patrijotizma, već je to slavlje  po-
gjareno velikom mržnjom, koja na Austriju tinja
u-srču Magjara. Slavimo  Košuta ne Zato što b
on bio domovinu ,spasio“, već što je mrzio /Au-
striju; slavimo ga što nije pripoznavao današnji
sustav; slavimo ga št0.........

Zar nije ovako?

Čuvstva koja danas vladaju kod Magjara ne
naviještaju mira. Ona prijete da ćemo prije ili po-
slije doživjeti teških dana, u kojim će se brzo po-
kucati na vrata Hrvatske. A što onda ako se u
nje ne nagje Jelačić?

Mi se ipak radujemo Magjarskom veselju. O-
ni danas nijesu u normalnom stanju, oni su opiti
svojom moći i svojom veličinom, s koje mogu
vrlo lako zateturati. Niko prije. od magjarske o0-
bijesti neće promijeniti današnje olovno stanje, ko-
je ovako tišti Hrvatstvo i Slavenstvo,

Košutovim slavljem Magjari to sjajno doka-
zaše.

Izdajica vjere i domovine. *)

Negdje prošle godine donio je sarajevski ,Bo-
šnjak“ članak o poznatom prebjegu Sulejmanu Fa-
ladžiću pod naslovom ,Murtat Faladžić.“ Premda
smo znali da  Faladžić nije: otišao čistih ruku, da
mu ni tamo nije čist posao nego vrlo sumnjiv, i-
pak nam se činilo ono ,Bošnjakovo“ ko u neku
ruku pretjerano. Nu od lani do danas bilo je toli-
ko dokaza zbilja o Faladžićevu murtatluku a sad
je tu činjenica koja dokazuje, jasno dokazuje iz-
dajstvo toga otpadnika i odroda, koja dokazuje da
je Faladžić izdajica vjere i domovine, da je
u službi Beogradske vlade, da je slijepo oružje bi-
zantinskog kalugjerstva. Tu:negdje.u prošloj godi:
ni otseliše se dva muhamedanca iz Bosne i to Ham-

i ga: Mataradžić iz Ljubinja.i Sarajlija: Ismet Zalfić.
; Ova se dvojica ma njihovu nesreću ustave u Beo-
gradu, gdje se sastanu sa. Faladžićem. Faladžić ih -

oberlati i vršeći svoj izdajnički zanat, sklone Ma-

 taradžića te ovaj ostavi svoju vjeru i pregje

na srpsko-pravoslavnu vjeru i bude kr-
nu crkvi srpskoj u Beogradu. Tako je taj osta-

''+) Ovaj amo članak primili od Jednoga mihaniodanca. Ur,

  

vio svoju vjeru, dok se je Zulfić u srpskoj crkvi
vjenčao sa nekakvom srpkinjom. Nu, ali Matara-
džić osvijestiv se, uvidi kako je za našu vjeru
smrtni grijeh počinio i pošto ga savjest pekla i
mučila — opet se vrati u Islam i napusti vjeru
pravoslavno-srpsku. Znajući pak da mu nije si-
gurno biti u Srbiji i megju Srbima, ako nije i sam

\Srbin-pravoslavni, zatražio je kukavac dozvolu od

vlade da mu se dopusti povratak u domovinu.

Eto što znači biti Srbin i megju Srbima! A
Faladžić Bogu će i narodu ako ne prije a ono na
kijamet dan polagati fačune za.&voja podla djela.
I ovaj se odrod, usugjuje ione ui ime Bo-
sne i nas Muhameđovaca! Sra $ odrođe nijesi
vrijedan ni imena turskog! — Srami se i pomisli-
kakav ti jadan zanat, koji ćeraš na račun preve-'
janog bizantinstva! I ovaki čovjek uzeo je za za-'
daću zanat vlaškog kalugiera, tevrijegja čijelo mu- :
bamedanstvo. Vječno Ee S a

I još ima muhamedovaca; koji bi htjeli biti
Srbi ili prestajati i podupirati njihove težnje? Ko-
lika sramota, koliki grijeh!

Ali ne, mi nevjerujemo da ima i iron mu:
sloman koji bi tako nisko pa in, Al-
ako koji ima, neka mu izmegju o slu-
ži za primjer i dokaz srpske politike i toga srbe-
ža. A ti Faladžiću, izdajico vjere i domovine, još
jednom vječno ti proklestvo i besmrtna sramota!

»Vatan“ pišući o tome završuje svoj članak
ovako: ,Onaj koji je dužan da vjeru branit i koji
se bezobrazno hoće da ubraja megju hodže, tako
je nisko pao te propagira srpsku vjeru. Kolika
sramota, koliko poniženje; podlost i kukavičluk !

Svaki musloman, koji ovo pročita, bez dvoj-
be će u njem krv uskipiti i jednom za uvijek la- /
net (prokleti) učiniti te odpadnike, nevaljalce. Eto
dakle koji igju u Srbiju, čeka ih ta gadna zadaća,
da odvraćaju svoju braću od njihove i svoje vjere.
Neka ovo služi svakom muslomanu za primjer srp-
skog alčakluka i šejtanskih intriga, neka se svak
ugleda u ovu sramotu !“

Mostar, 28 Marta 1894.

 
 
 
 

Mujo.

Govor O. Urbana Halije

izrečen prigodom zadušnica za dr. Frana Račkoga
u Dubrovpiku. *) !
Tužni Zbore!

Frana Račkoga ne ima više! Jutros evo mje-
sec dana, redala se je duga povorka iz Palače Ju-
goslavenske Akademije do Stolne Zagrebačke Cr-
kve, a odatle do groblja ,Mirogoj,“ da prati nje-
govo mrtvo tijelo, gdje se s njim za zadnji put
oprosti i rastavi, Narod satrven zabrinuto gledao
okolo sebe, te kroz novine u crno odjevene, mjesne
kotporacije, općine, zastupnike učenih društva,
kulturnih zavoda, kazao duboku bolest velikog
gubitka, neizčjelive rane! Petrograd, Moska, Zla-
tni Prag, Varšava bratski sažaljivali oni naš mali /
narod, komu eto zamakne sa obzorja najsjajnija

 

*) Ovaj krasni govor. nijesmo prije donijeli, jer smo se
nadali da će ob onim svečanim zadušnicama za velikoga po-
kojnika izaći posebna knjižica. Nu pošto se od toga odu- ,
stalo, cijenili smo da je vrijedno, da se i šire općinstvo _
upozna &a jednim od najljepših govora, što su izrečeni u

slavu neprežaljonog učenjaka, Vrodanišdtva

< zlim dio am atm fina