3- 442

i Taj biljeg sramote i nepravde (?!) nijesu više
mogli, da podnose ponosni begovi vezirova grada:
oni :će da operu tu ljagu sa sebe, da osvjetlaju
svoje begovsko lice, pokazavši svijetu kako oni
.dočgovi nijesu konservativci, nogo upravo slobodo-

njaci, — & ma pravi sinovi. devetnaestog vije-
Ni os ćada svijetu pokažu, kako je u njih
“(črijte, za ime božije !) ;irobudjena svijest — svi-
jest Srpska! Ah milo, aj junačko: Srpstvo! To je
Travanjskim begovima uz diišu i srce priraslo, a
to će da pokažu cijelome svijetu; neka znade Beč
i Pešta ko sti oni, da su oni Srbi mu/iamedanske
vjere! Neka se divi, pače neka strepi Beč i Pešta
pred srpstvom slobodoumnih begova vezirova grada !

Svoju izjivu o svome srpstvu poslali su u
svoje srpsko glasilo svih triju vjera, u plaćeno kle-
petalo — ,Srbobran.“ Ovaj u vječnoj skrbi za svo-
je srpsko stado donosi izjavu načelu lista sa pro-
klamacijom,. da u Bosni nema Hrvata, da_ su tamo
samo Srbi svih triju vjera, a zatim sankcionira iz-
javu slobodoumnih. begova vezirova grada! Bre a-
ferim srpski sinovi, osvjetlali ste svoje srpsko lice !

Pošto pak ima ljudi — na žalost — na svi-
jetu, koji neznaju svete ćirilice čitati niti srpski
govoriti, a da begovska izjava nestane u tako u-

zahnu krugu; — pobrinuše se Bečke i Peštanske '

novine, da iznesu ovu izjavu: pred Europu, da po-
kažu cijelom svijetu, kako u Bosni nema Hrvata!
Samo se more zamjeriti peštanskim i bečkim no-
vinama, što nijesu iznijele pred svijet da begovi
brane i svoju vjeru. A jesu li to begovi učinili?
Evo čujte! Neki :jezuvita (koji u ostalom može bi-
ti i talijan i nijemac, kranjac ili čeh) jednom pri-
likom uvrijedi muhamedansku vjeru — Islam. Be-
govi kano ti žestoki muslimani ustaše na obranu
vjere; ali kako? U mjesto da na dostojan način
obrane vjerske svetinje, da odbiju besramne na-
padaje jednoga dimi batilina; oni svoju obranu
zagrnuše u politički plašt, udariše na Hrvate (ko-
lika nesmisao!); izjaviše (?!) se za Srbe, a u obra-
nu vjere, — a ma ni riječi. I to je obrana vjere?
Ako su htjeli braniti vjeru, tu pod nijedan način
nijesu smjeli uplesti' politiku i vjeru uzeti kao po-
litičko sredstvo, jer vjera čim se sniži do politi-
čkog sredstva, gubeći time švoju značajnost sveto-
sti, dolazi u pogibelj sa propadanjem političke svr-
he i same propasti, kao bivše njezino sredstvo.“

Ako su begovi vezirova grada tako gorljivi
muslimani i to im ja ne poričem, — onda su tre-
bali braniti vjeru na način dostojan dini umbina;
trebali su jezuvitu tužiti, radi uvrijede vjerskih
svetinja. Tako je trebalo obraniti vjeru, a ne mi-
ješati tu koješta i svašta, ali u obranu Izlama ni
riječi. Šta ih je natjeralo da upliću u obranu Hr-
vatstvo i Srpstvo? Jer je jezuvita Hrvat, (dopusti-
mo da: jest, prem može biti i magjar) ali nek je,
tu opet nije i nesmije biti Hrvatstvo kao narodnost
po srijedi; jer baška vjera, baška narodnost. Što
čini pojedinac, makar bio ko, za to ne odgovara ci-
jeli narod, naročito kad je taj samo pojedinac i
ništa drugo. Zar se mora rad pojedinca i :to samo
pojedinca, bacati ljaga na cijeli narod ? O, po taj bi
način i mi mnogo trpili...

Ako:je pak begovima :stalo do obrane i na-
pretka vjere, tu im je široko polje, mogu da po-
mognu svome miletu i da se proslave. Oni kao
bogati begovi, a pusto bogme i inteligentni, mogu
s druge: strane, na način kako treba pomoći vjeri
i muslomanskom narodu. Upravo nama muslimani-
ma Bosne i Hercegovine treba mnogo radi požr-
tvovnosti i unapregjenja, da kročimo naprijed, da
ne zaostanemo iza drugih i — da se održimo on-
dje, gdje smo. Više, bi oni begovi kamo i kud po-
mogli našem narodu i Islamu, kad bi nastojali da
nas je što više na naukama, da nam djeca idu u

i škole,. da: se radi :oko napretka naro-
dnog, da se to unapregjuje i potpomaže. .Tim bi
se koristilo našoj vjeri, domovini i narodu, a ne
pisanjem po srpskim novinama, jer vaše izjave sa-
mo su puko sredstvo za podle svrhe srpskijeh
tminara i švapskijeh i peštanskijeh licumjera.

+ Ako je plemenitim begovima stalo do napret-
ka naše domovine, do sreće našega islamskoga na-
roda, ja ih pitam mogu li oni pomisliti napredak
naše domovine i sreću nas muslimana u svezi sa
srpstvom ? =>. |
nOmladino nado svijeta; ali na mlagjim svi-

1“ Shvativ

'
+

“2

i onu mladež, koja se izjavila u prilog Hrvastva.
E, brate, oni ti kao srbi, nijesu mogli inače. Da,
ali oni to nijesu učinili iz svoga srpskog osvjedo-
čenja i iz svojih srpskih načela, nego za to jer vi-
de tu pogibelj jeru (?!?) Ako je ovo pošljednje,
onda su opet p ili jer je trebalo učiniti ova-
ko: dokazati mlađeži da su zabasali i da je to za
nas pog ispozvati lji na_ opravdanje ili odgo-
vornost. I m uvjeren, ako bi naši gjaci uvi-
djeli da su na krivom putu, da bi se svi povratili.
Ali begovi ni tu ništa: nego mi ih osugjujemo, ali
to ne vrijeđi, jer i mi možemo doviknut onim be-
govima: mi vas sažaljujemo !

Da se zna koji su to begovi, eyo im imena
po ,Srbobranovu“ izvješću : Ahmed beg Hafizzadić,
Ahmed beg Kulenović, Derviš beg Hadžiflić, Bečir
beg Sulejman Pašić, Mehmed beg Krehić, Islam
ef, Kajmekamović; i još jedan. Da li će ovi bego-
vi pristati na ono što o njima pišu srpsko i švap-

'| ske magjarske novine, mi neznamo, ali su sve ove no-

vine njihovu izjavu uzeli i njome se služe u svoje
nečiste svrhe. Mujo.

Naši Dopisi.

Dubrovnik, 16 Avgusta.

Primamo i uvrštujemo: Na Veliku Gospu
pošlo je nekoliko nas iz grada u Postranje, da se
tamo pozabavimo i malo proveselimo u društvu
dičnih Postranjana i ostalih Župljana, koji svake
godine u ovaj svečani dan dolaze Postranjanima u
goste. Kako smo mi i svi gosti bili dočekani i
bratski primljeni nije od potrebe da vam govorim,
jer je poznata župska gostoljubivost i dobrota prema
svakome, naročito prema braći Hrvatima. U Po-
stranje došlo je i nekoliko muzikanata , Dubrova-
čke glazbe“ pod upravom g. Suzanke, da bi sve-
čanost što ljepše ispala. Selo je bilo okićeno hr-
vatskim trobojnicama i zelenilom. Junaci Župljani
i lijepe župke u narodnim odijelima uprav su o-
vu svečanost začinjali. Svak se nadao da ćemo
zbilja svečani dan lijepo provesti. Ali, kao da ni
ovu prigodu nije htjela paopustiti općina a da još
jednom ne izda pred narodom 0 sebi, već pozna-
tu svjedožbu: kakva je! Za to što župljani neće,
pa neće da znadu za Gondolu, baron Gondola se
prihvati skrajnjih srestava da im se osveti. Javila
općina političkoj vlasti, da ne jamči za red, s to-
ga da se zabrani muzika. 1 zbijja kad su naši inu-
zikanti htjeli svirati u selu, dogjoše žandari izja-
vom da im je to strogo zabranjeno. Dobro. Kad
ne mogu u selu, moći će, svak promislio, svirati u
privatnoj kući, jer je tu gospodar vlasnik iste i jer
žandarska zabrana, barem u Austriji, ne može
odjeknuti preko kutnjeg praga. Ali evo opet žan-
dara te zabranjuju i to. Na posljedku muzikanti
žele, a narod još više, da sviraju u crkvi preko
sv. mise. Bar u crkvi zapovijeda svećenik, bar se
u crkvi ne smiju miješati ni općinska ni druga
vlast da oni odregjuju hoće li se ili neće nešto
dopustiti, da se uvoliča crkvena svečanost. Ali e-
vo opet žandara s bajonetama, na novo zabranjuju
muziki da u crkvi svira, te u opće izjavljuju, da
toga dana ne smiju migdje svirati. Mi smo se od
čuda zabezeknuli. Vrijegjaju li se ili se ne vrije-
gjaju ovim postojeći zakoni, ako nije možda na
Postranjom proglašeno opsadno stanje s toga mož-
da, što narod neće da bude za baruna Frana? Je
li lijepo i pošteno, da se jedna općina na ovaj na-
čin osvećuje narodu, da on ne može proslaviti
erkovne svečanosti, jer narod neće da prema je-
dnom mameluku bude mameluk, ostavljamo pošte-
nom svijetu da on sudi. U Župi, ako dignete po-
znatog Iva Gagru i još pet-šest njemu sličnih, sve
diše čistim hrvatskim duhom. Ali općina narodu
nameće za seoskog glavara baš Gagru, i s njime
u dogovoru izmišlja da će biti nereda, ako se hr-
vatskoj muzici dozvoli svirati, Nego nije ovo sve.
Zgrnuo se silan narod u selo, da se pro-
veseli, Pjesmi i popjevkama ni kraju ni koncu.
Sve hrvatski, dobri Bože, da je prava divota! či-
sto ti srce raste od miline uživajući, kako narod
misli i osjeća, kako je oduševljen za svetu hrvat-
sku stvar. Nastalo pravo narodno veselje. Na je-
dnom kraju igraju župsko kolo, na drugom pjeva-
ju hrvatske pjesme — a sve u najboljem miru i

dobro šnaćaj ove rečenice, | redu, tako da su i šandari (njih trojica) otišli po-

Travanjski: begovi osudiše u svojoj srpskoj izjavi ; dalje i mirno sjedali, uvjereni i satni da-ovaj_na-

rod ne zna za nerede, kako mu .podvaljuje barun
Frano. Ali baš u najboljem času, kad se nazdra-
vljalo hrvatskim prvacima, od nekud iznenada, kao
bijesan doleti Ivo Gagre, Gondolin skutonoša i
Seoski glavar, te počme grditi Hrvate, a vikati:
živio Gondola! Tako je izgledalo, kao da mu je
Gondola dao par fiorina da ga tu spomene. Na-
ravno, da je i ovo bio kamen smutnje. Jedan čo-
vjek došao da vrijegja svu Župu! Župljani skočili
uzvicima, da se glavar istjera, jer da vrijegja i da
će se dogoditi nemira. Neki polećeli i sami, da ga
izagnaju u interesu mira. A na indiric Gondole
svak je rekao po nešto, što je dovoljno da se svak
uvjeri koliko ima u narodu povjerenja. Sve se iz-
miješalo. Gagre poblijedio i silan junak drhće kao
kukavica, izgledalo je, da je i sam uvidio svoj
bezobrazni postupak i da će sad na pitati za o-
proštenje — ali u to doletješe žandari i oni ga
uzeše u zaštitu, pokazujući otvoreno da narod
miruje a da Gagre tu stoji — koji se megju ba-
jonetama opet osokolio pa opet stao Župljane i-
zazivati. Zalud molbe da se odstrani, zalud opo-
mene. Ovako se radi kod nas! Hrvatskoj muziki
ne dozvoljava se da svira ni u crkvi u jednom
selu, gdje su svi hrvati u interesu ,reda“ — ali
se jedan jedini čovjek u interesu reda pušta ne-
kažnjen, kad on sam i baš sam on izaziva nered.
Svakako Gondola je premašio cilj. U dičnoj Župi
Hrvati su ipak hrvatski se zabavljali, i dali su na
novo izraz nezadovoljstva i ogorčenja proti bart-
nu. Znamo, što njega boli. Kad su Srbi i Talijani
dolazili u Župu u sramotnoj namjeri, odlazili su
opareni. Sad bi da se svete, pa kad ne mogu oni
tamo, da ne dadu ni HrvatimfBNjihova muzika
ne može nigdje izvan Dubrovnika. U Župi, svoj
dubrovačkoj okolici i bližnjim općinama Stona, Lopu-
da, Slanoga, Šipana, Orašca, Rijeke i Konavala izrode
narod ne prima. Što će oni? Od bijesa tjeraju i-
nad, pa jer narod njih neće, oni lažima se obra-
ćaju političkoj vlasti da zabrani ,u ime reda“ hr-
vatsku muziku ondje, gdje je narod čeka rašire-
nih ruka. Zaista utješljivi znaci, jer se vidi da
hrvatska miso u narodu.divno napreduje; mi još
samo to želimo, da se o ovome uvjeri i politička
vlast, te raporte baruna Frana pažljivije pročita,
a dotle idemo da vidimo hoće li se uzeti na od-
govornost Gagre radi nereda, koga su kako na-
knadno doznajemo i sami žandari poslije bili pri-
siljeni, da odstrane.

Lopud, 14 Avgusta.

(Doček presvj. Uccellini-a) — Jučer je ovo
malo mjesto dočekalo veliko slavje, kakova odav-
na nije. Jutrom okolo 9 sati stiže iz grada u na-
šu bajnu luku okićen zastavam parobrodić ,Mela-
nira“, a na njemu naš dični domorodac, vrli naš
Don Frano Uccellini, novoposvećeni. biskup  Ben-
do i apostolski upravitelj Kotorske biskupije, a u
društvu visokih gostiju: preuzv. nadbiskupa i me-
tropolite Rajćevića, presvj. spljetskog biskupa Na-
kića, i našeg duhovnog Pastira Dra Marcelića,
kojim pak činjahu prataju razni svećenici što iz
grada, što iz raznih drugih mjesta. Dolazak njihov
bi naviješćon stanovnicima cijelog otoka gruvanjem
mužara i slavljenjem zvona. Sve kuće bijahu okiće-
ne hrvatskim trobojnicam koje se takogjer  vigja-
hu zataknute na raznim mjestima na morskom ža-
lu, vijući se ponosito, Cijelo malo mjesto  plivaše
u radosti, a sve se stanovništvo slegne na glavu
mosta, gdje no imagjaše pristati parobrod, i gdje
se dizaše slavoluk okićen lijepim zelenilom i tro-
bojnicam, ,vrhu koga bješe napisana novome bi-
skupu dobrodošlica. Stari načelnik tronutim i drh-
tućim glasom pročita na ime Lopuda pozdrav pre-
svj. Uccellini-u, koji pak jednako ganut odvrati
su malo iskrenih riječi, pak. iza toga, izredi so
povorka da  otprati goste do odregjenog stana,
predvogjena od lijepe kite mladih učenica, . koje
prosipahu prolaskom cvijeće, — U 1 sat po po-
dne urečena je svečana gozba u stanu presvj. Uc-
cellini-a, koja u svemu ispade uprav sjajno. Bija-
še na njoj od prilike 30 pozvanika uz nazočnost
sijedih svečarevih roditelja, kojim se na licu od-
sijevala velika radost i zadovoljstvo. Bijaše tu po-
zvan takogjer posjednik iz mjesta baron  Mayneri
sa gospogjom, koji pri kraju gozbe ustade, te na-
zdravi presvj, Uccellini-u, istaknuvši njegove vrli-

%
Čas