Sktaćaj se više na škakljivi posao ličnih mojih od-
+ * nošaja pram Crnoj Gori; dosad ti nije upatita niz

“tkad! Nemoj napastovat i dirati s toga gledišta u
"=: -moj značaj, jer-iz iskustva mogao bi . predvigjat,

da strijela proti meni naperena, mogla bi napokon
pogoditi sasvim drugi cilj. ,Sapienti pauca,“ _ob-
znanjen spašen. :
Megjutim hvala ti na uvaženi parere što si
se udostojio izreći, glede mojih preslabih sposo-
bnosti, toli govorničkih, koli literalnih. Očito i bez
oklijevanja ispovijedam, da se istim i ne hvastam.
Svakomu svoje. Ti o literaturi i eloquenciji, a dru-
gi će sudit o onomu, u čemu se ti ne pitaš, 0

poštenju i značaju. 4
R U Dubrovniku, 12 Decembra 1894.

Dr. Roko Mišetić.

Naši Dopisi.

Prag, 4 Prosinca.
Koja nas je nesreća zadesila, nazad malo da-
na,. pošto je iz Praga bio udalečen gosp. Stjepan
Radić bit će Vam poznata. Gosp. Radić bio je sva-
kom našem poduzeću duša. Oko njega bijaše se
sastalo nekoliko Čeha i nas Hrvata, te smo se na
izmjenice podučavali oni nas češki a mi njih hr-
vatski. Gosp. Radić bio je posrednikom- izmegju
nas i njih jer mu je češki jezik bio poznat kao
hrvatski, tako da su ga češke novine pohvalile kad
se je zadnji put na sudu branio, ali žalibože uza-:
lud, jer je isto bio osugjen, a malo za tim i iza-
gnan iz svih zemalja zastupanih u carevinskom

Vijeću

= s

na na koju je bio osugjen, bi ranim jutrom odve-
den u policajski zatvor. Mi ne znajući gdje je, po-
gjosmo na policiju da se upitamo kamo je. Pa zna-
te li što nam je odgovorio jedan policajski  pre-
stavnik izbrečivši se na nas? ,Da mu dogje otac
ili majka, ni njima ne bi kazali a nekmo li vama
njegovi kolegam.“ Sudite je li takav morao biti
odgovor jednog policajskog prestavnika?'Niko više
nego mi ne trpi gubitak gosp. Radića, “jer šino
izgubili silu koja je bila kadra da učini nješta za

našu opću dobrobit. a :
Jučer je u carevinskom Vijeću ustao na o-

branu gosp. Radića mladočeški zastupnik Kramai,
Dao Bog da štogod bude od koristi, i da gosp.
Radića što prije opet vidimo u svojoj sredini.

Korčula, 11 Decembra.:

Časni gosp. Uredniče! Javio sam u dopisu
25 Oktobra ove godine o neredima počinjenim od
ovih legaša i glazbara gragjanske glazbe u noći
29 istog mjeseca. Sada priopćujem kako dneva 6
tektićeg bila je držana pred ovo ć. k. Poglavarstvo
rasprava proti istim izgrednicima kojih bijaše 80,
od kojih pet bili su riješeni, dvadeset i četiri o-
:'sogjeni na globu, neki na fior. 5, neki 10, a je-
dan na šest dana tamniće; i tako sa novim Po-
glavarom regbi da na Poglavarstvo postupa će se
ozbiljnije. e

Dne 7 t. m. držala se ma ovome €. k. ko-
tarskom sudu rasprava, proti nekome Padovanu i
Arambašiću, za uvrjede izrečene proti općinskome
opraviteljstvu i redarstvu. Na raspravi zastupao je
državno odvjetništvo €. k. Poglavarstveni perovo-
gja gosp. N. Županović. Padovan bi riješen, a A-
rambašić osugjen na samih pet dana tamnice. Go-
vori se da je Arambašić posvjetovan da se ne u-
toči, jer da stavno kazna bila bi pojačana.

Iz grada, 12 Decembra.

Za danas samo bilježimo, da je na crni pro-
tokol Gondole, upisano i. ime g. 1. N. ovdašnjeg
trgovca. Pitao ćovjek od «c. k..politične vlasti pe-
ku dozvolu, obrtne naravi, vlast poslala općini .po
običaju na izvještaj, a Gondola ga, govore nam,
izmrčio po sedam zakoni. Da su sve to samo ne-
istine nije od potrebe da dokazujemo, jer Grondo-
la je poslao izvještaj .o g.1. N.a ovaj je Hrvat. —
U ,Dubrovniku“ nastavlja se ,dubrovačka knji-
ževnost od Dn. Iva Stojanovića.“ Upada u oči, da
je s prva Dn. Ivo spominjao i nalazio Hrvate, ali
kad su se ono Srbi ogradili s poznatom primjed-
bom, da mu svaku ne potvrgjuje od tada ne ima
u toj studiji ni Srba ni Hrvata, nego Slavjani,

U ostalom milo nam je, da u člancima 0
uSrpstvu Dubrovnika“ poznati pisac zapleće se u

Kada je gosp. Radić izvršio kaznu od 10 da- |.

bižaittinstvo/ S prva svi 8mo mi Srbi jer su nam
-tobož maši stari bili pravoslavni,“ -tako je govo-
rio. Sad drugčije gudi, jer u XIII članku piše, da
su. Srbi_ gradili crkvu sv. Nikole, a onda ima i o-
“va: ,Preseli se u Dubrovnik više srpskih porodi-
a iz Bosne. Razlog njihovu preselenju bio je
vjerski. Ban na ime Borić progonio je katolike za
to se ovi izsele u Dubrovnik.“ Dakle, najprije smo
Srbi: jer su nam stari bili katolici, koje su. pra-
voslavni progonili. A na posljedku su ono bile
srpske porodice iz Bosne, jer tako kaže Luccari
a Luccari nigdje i ne spominje srbe, nego i Bo-
snesi. quali vennero abitare a Ragusa; a da su
Bošnjaci Srbi, to govore Srbi.
Gosparu .... malo više soli u glavu!
x.

Nevesinje 10 Decembra.

U nas u Nevesinju ima nekoliko vremena
tišina traje i mirnoća izmegju naroda, pošto hvala
bogu i starijim sad nema megju nami onijeh koji
su narod naopako napućivali, te izgleda da će i
Nevesinje: bolju budućnost imati, Samo još ima
megju nami srpčića pisarčića, koji su se u našem
sudu ukorjenili, te bogme brate što se goć radi,
ili progovvri cijela naša čaršija znade.

Prije 4 godine kupio je jednu zemlju u Ne-
vesinju presv. gospodin Biskup Paškal Buconjić
iz Mostara i naselio svoje vrijedne i poštene lju-
de, koji znadu zemlju obragjivati, a tijem je ko-
rist i našemu narodu. pošto će se i naš seljak uz

njih naučiti raditi. Na to su bili ustali naši Srbi
i to, mu se protivili, a to s toga da se ne bi on-
«dje kršćani naselili.

Na njihovu sramotu bijaše jedna hrišćanka
sirota udovica sa 4 djece na goloj podini, koja
šćaše po svojoj braći srbima skapati od gladi i od
zime. To vidio gospodin biskup, dade joj na svome
kupljenome zemljištu kuću sazidati, te sirotu že-
nu i djecu u kuću uvede i uredi joj kućicu sa
zemljištem barem 5 do 600 forinti. Neka to bude
ua izgled svemu narodu u Nevesinju. Živio gosp.
biskup Buconjić, a Bog pomogao, i onoga koji je
zemlju biskupu prodao, uslijed čega će se mnogi
Nevesinjci ukoristiti! Alah omanct!

Kaimija.

Sa Hercegovačke granice, u Decembru.
Štovani gosp. uredniče !
Budite uvjereni, da mi je već dosta i čitanja,
a kako ne pisanije o tom ,za nesreću“ popu, za
sada srbinu, Rajiću, ali molim Vas, da i ovo par
redaka uvrstite: u Vaš cijenjeni list, na odgovor

rečenom. što je pod pseudonimom: ,Srbin-katolik“ ,

u 49 br. nadri-srpsko-harlekinskoga , Dubrovnika“
pisao. —

On pozivlje dopisnika 42 br. ,Crv. Hrv.“,: da
mu otkrije svoje ime, — kakovim načinom ? Ne-

poštenjak, mračnjak, bljutavo, itd. Izrazi, koji baš

pristaju popu Rajiću, vuku se laži -— dopisom
“pseto-ubojice. — On pozivlje, da se otkrije dopi-
snik ,C. Hrv.“ a ovamo, — on prvi otpočeo po-
lemiku, krijuć se za haljinu: ,ljubitelja: naroda,“
koju nikako nije vrijedan nositi. Bolje bi mu pri-
stajalo ime onoga, što tuče psetenja. — Poštenje
nalaže: ko je prvi počeo, — prvi da se otkrije.
Napred srbine katoliče! skini krinku sa obraza, —
akoprem smo ga već vidjeli, — pa nas.eto da ti
doviknemo: ko si i što si! Prem da tebe nije ni-
ko imenovao u 42 br. ,Crv. Hrv.,“ ti si se sam
juvio ćuteć se zbilja, da si ,za nesreću.“ Tijem si
ujedno potvrdio, da u hrvatskoj Hercegovini nema
ni jednoga više — osim tebe, — katoličkog sve-
.ćenika narodnosti srpske, jer kad bi bilo, javio bi
se još koji. Ergo, pobijaš sam svoju tvrdnju, a ako
ti koga poznaš imenuj ga. Pa makar kad koga po-
zivlješ, da ti se prikaže, zašto ne stupiti sa svo-
jim imenom, — ili te je sram kazati svoj soj? — *)

 

+) U zadnjem br, ,Dubrovnika“ otkriva se pop Rajić svo-
jim pravim imenom te sasiplje na velč. du. Iliju Sentića
niz najpogrdnijih poslanica, u kome ga on, katolički sve-
štenik ! : svakako nazivlje, Srumota! Upozorujemo svakoga
ko se zanima za ovaj posao na te poslanice, pak će se
brzo uvjeriti, da je pop Rajić dostojni drug ostalijeh ka-
toličkih svećenika Srba u dubrovačkom kotaru. Rajić pod-
meće Sentiću da je on auktor ovijeh dopisa, što mi ne sa-
mo niječemo, nego najsvečanije izjavljujemo, da nam velč
'Sentić još nikada o ničem ni pisao nije. Toliko na zna-
nje du. Ivu Rajića, — Uredništvo.

nego se sakrivaš u ime: ,Srbin katolik.“ Nu k4
si ti već sve bio, nije isključeno, da ćeš za koji
vakat biti: Kinez, — Japanac, — ili Ciganin —
katolik. —

A sad na stvar! Dereš se u svojoj krpetini

ma dopisnika 42 ,Cr, Hrv.,“ nabacuješ se izrazima,

koji ti dolikuju na čovjeka komu nisi vrijedan i-

'mena izustiti, koji nije putovao po: Taliji već gje-

dio kod svoje kuće radeć pošteno. — Znamo više
na koga si sumnjao, ali. prevari se, + Zašto. ga
nijesi imenovao, kad se ljutiš da tebe ne imeiiuju ?
Drećiš se na Šiftara, da okuplja oko sebe meke
koji mu pomažu pjevati nakvu hrvatsku pjesmu,
u kojoj tobože ulazi trokratni: Zivio Starčević!“
Ovo Srbima nijesu denuncije! — ali zašto ne re-
če ti, koja je to pjesma i koji su to neki, koje on
okuplja ? Ta gdje je bio Šiftae,kad si ti htio narodu
zabraniti da na erkvi izvjesi hrvatski trobojni ba-
rjak,. gdje-je.-bio Šiftar.kad si ti propagirajuć srp-
stvo svagjao se sa narodom? Ali, Bogu hvala, ni-
jesi ništa škodio hrvatskoj stvari, jer nakon toliko
tvoga truda dobio si u cijeloj parokiji samo jednu
osobu, koja samo pred tobom priznaje se srbinom,
— inače i taj mari za srpstvo koliko za japane-
žtvo. — A valjda nećeš Šiftaru zabraniti pjevati
u njegovom stanu, : dozvoljenu: »Lijepa naša do-
movina,“ ,Glasna jasna,“ ,Oj! Hrvati,“ itd. A što
je tebe Rajiču nagnalo da denunciraš toga Šiftara ?
Ti se valjda još sjećaš kako si ga falio, njegov
razuman rad isticao, a u zvijezde kovao, njegovo
nastojanje oko moralnog napretka? Za deset mje-
seci, bio on jedan od najvrsnijih učitelja u Herce-
govini, a kad je prestao da ti daje 15 fior. mje-
sečno, postao je ono što se može tebi reći. — .

Ti se ne ustručavaš dignuti smrtonosnu ru-
ku na pseto (do sada ubio je petero ako ne više)
ti se ne žacaš djeci propovijedati srpstvo, ti se ne
utežeš javno seljaku vikati: ,lli ću ja u Zenicu ili
ti, nu svakako ja prije“ (komentiraj); ti se ne bo-
jiš 10 minuta daleko ići, pa opskrbljen znaš sam
su čijem vikati go'oruku čovjeku: ,Hodi sad na

ghejdan! Sad dogji na prsa Rajićeva! Sada na

dvor junaci!“ Nije li to izazivanje na najpodliji na-
čin? Da, ali ti si junak, ti si sin Mate Rajića, ti
koji... Ali prestanimo. — Ispod debele kože ne
crveni lice. — Kako čujemo Rajić pripovijeda. ka-

:| ko neće više biti u Trebimlji, moliće biskupa, da

ga digne! Ha! ha! ha! o» će moliti!

Evo Rijiću, pozivljemo mi tebe, da ti kao
početnik, kao izazivač polemike, stupiš otvoreno
na borbu, a ne iz zasjede, i mi smo pripravni da
ti zbijemo roge.

Ujedno ti poručujemo, da je ovo tek poče-
tak a poslije čuće se — ustreba li, — tvoje gu-
sle i dalje, šapnućemo ti onu o noćišta na Kote-

'zima, o kokošima itd. Dakle napred Rajiću! A dok

ti ovo što je rečeno ne pobiješ, — dotle pfuj!
Vama gosp. uredniče hrvatski pozdrav i ša-
ka ruke pa ,Bog i Hrvati !* Ši i
| Drugi X...

Kotor, ll Decembra.

_ (Hreatska trobojnica). Riješeno .je pitanje o
hrvatskoj trobojnici u Kotoru i mi smo zadovolj-
ni. Čitaoci znadu, da nam je vd strane vojnika, bi-
la ova trobojnica svrgnuta s crkve i zapljenjena.
Nijesu tome oni krivi, nego neki došljaci, koji su
vojničku. vlast zlo izvijestili i zaprijetili, ako nam
ne digne s naše crkve hrvatska trobojnica de će
biti bune. Možda im ni tv nebi upalilo, jer_vojni-
čka vlast, zna se, da baš uastoji a da se uvijek
i u svakom slučaju uzvlada po zakonu. Ali onaj,
koji.je cijelu stvar potaknuo il Sig.r Emilio. G.
Emilio bio je kod drugog zadranina g. 8. i sku-
hala se popara, da se uzpije poznatim planom, da
u Boki nema. Hrvata i da puš, prestavljen u šaci
tugjinaca, ne trpi hrvatsku trobojuicu,

+ Nego stvar je ispala drugćije, jer je ovih
dana vojnički podoficir u potpunoj vojničkoj pa-
radi onu zaplijenjenu hrvatsku trobojnicu povra-
tio, g. Kanoniku, našem dičnom D.n Ivu Radimi-
ri, a istodobno g. Ragazzini, c. kr. Kotarski Po-
glavar istome je predao odluku Visokog Namje-
sništva, da je slobodno vijanje hrvatske trobojnice
svuda, a osobito uz carske i crkvene, Ovdašnji su
Autonomaši strašno pokunjenji. Nije ih. više ni
čuti ni vidjeti, a bili se do ovog riješenja od stra-