=,

rem
Ž poe

=

_
a

* miše a knjigom samo

vi nijesu zvali čitati već samo službu božju poja-
ti, bijahu naši pravoslavni popovi valjani i čestiti
Hrvati. Šada pak odgajani u Sr. Karlovcima pri-
srpstvo, denuucijantstvo,
prostotu i mržoju svega onoga što nije pravoslav-
no i srpsko, ali nijesu dobili čistih pojmova o to-
me da treba ljubiti svoju otačbinu, da treba što-
vati svoga bližnjega, da se ne valja klanjati, po:
koravati i valjati u prahu i pepelu pred dušma-
ninom svoga vlastitoga naroda, koji te prezire i
mrzi, oni se ne znadu popeti do shvaćanja uzvi-
denih dužnošti, ne mogu da pojme, kako svaki
pošten čovjek mora da brani zemlju u kojoj žive
i koja ga je u velikoj nevolji kav gosta primila
pod svoje okrilje i zaštitu, ako smatraju da su
doseljenici Što aaravoo mjesu, osim uekih pojedi-
Daca, potomaka negdašnjih grčkih i ciucarskih tr-
govaca, Pa zar ne bi bolje bilo, da su naši popo-
vi ostali priprosti i čestiti kuo nekada, da 1 danas
imadu onu djevičansku narodnju dušu kao neka-
da? Ova polu-kultura pak učinila je iz većiue
njih zlotvore svog vlastitog naroda
* *

“

A sada nešto utješljiva za nas Hrvate! Upor-
be stadoše sve više  zbližavati! Bilo je već kraj-
nje vrijeme.

Moogi dobri elementi povukoše se ovih po-
šljedojih godina u pasivnost, jer su vidjeli, da je
način borbe biv štetan i pogubau za valjanu stvar,
osobito otkad se stadoše oporbe megjusobuo ue-
pravedno klevetati i napadati. Sada je nade, da
će u skoro 1 ti pasivni elemeuti izaći iz svojih
skrovišta 'i baciti se u odlučnu ozbiljuu borbu.
Naravno da se to neće i ne može odmah dogodi-
ti. U tom se pravcu svaki dan nešto ćim! Sasta-
nak hrvatske omladine 1 zagrebačkog gragjaustva
na Strjeljani, sao i proslava imeudana hrvatskog
mecene Strosmajera, muogo doprinješe  zbliženju.
Ako se bude tako unaprijed radilo, ne ima su-
mnje, da će oporbeni savez postati pravim jediu.
gtvom. To je moguće, dapače vrlo vjerojatuo, po-
što su svi oporbeni Hrvati danas u tome složni,
da je hrvatsko-ugarska nagodba za nas ubitačna 1
pogubna te da imamo svi bez iZuumke raditi, da
ge opet uskrisi brvatsko državno pravo, koje nam
je nagodbom do duše donekle prizuato, ali ipak
silno suženo i okljaštreno.

Sjedinjenje Dalmacije i financijska samostal.
post, ima da bude prvi glavni korak, koji će nau
omogućiti daljoji narednji razvitak,

Trebalo bi dakle ići ponajprije za tim ci-
ljem, te kod idućih izbora za čeuri godine svu
snagu uprijeti, sve učiniti i sve žrtvovati, da se
financijska uagodba sa Ugarskom  ueobnovi prije,
nego što se Dalmacija ne sjedini. Zajedno sa Dal-
macijom možemo urediti vaš državopravni vduo-
Šaj na Ugarskom, ako se Magjari usvijeste, a ako
ge De Osviješte, 6 .. . Onda se imorawo drugačije
& njima porazgovoriti. — A Bosua ponosna ? Za
gada bi se morali boriti, da dobijemo upravu
Herceg-Bosne, pošto ne možemo iguorovati berliu-
Bki ugovor.

Ali da se može uspješno voditi borba protiv
sistema i vladine stranke, vevphodno je nužna di-
biplina, i to neograničena dišiplina sviju valjauih
elemenata u Hrvatskoj, ako se huće što izvojevati

postići.

Vojska bez dišipline izgubiće bitku, ma bila
kako mnogobrojna.

Valjano organisovanje cijele oporbe sjajno
bi uspjelo, pošto je naš cijeli brvatski narod u 0-
porbi, dapače us male iznimke i samo Činoveištvo,
koje je prisiljeno šutiti. Jedan stranac, koji je du-
lje vremena boravio u Hrvatskoj, kazivao mi je:

»Čudim ee, da ova vladavina može opstojati !
S kim sam god u Hrvatskoj razgovarao i općio,
svaki je proti odnošaju ismegju Hrvatsko 1 Ugar-
ske, svaki je proti vladi i sadašnjem sistemu. Ču.
dim se, du ta vlada proti kojoj su avi ljudi, ima
ipak ogromnu većinu.“

Da je zoao sa našu megjusobnu neslogu i
sila, kojom se obavljaju izbori, ne bi se toliko ću»
dio taj čestiti stranac.

Krivnja je doduše i ta oama i na našim vo-
jama, koji nijesu organizovali i dišiplinirali sve
oporbene elementa u zemlji; u takovom slučaju
ne bi mošda sila državno vlasti mogla tako uspješe

mo proti nama vojevati, —



Pismo iz Boke.

Dobrota, 2. Aprila.

«Srpski Glas* u broju 10 od 28 Marta do-
nio je tiskano u velikim slovima ime našega sta.
rine gosp. Pava Kamenarovića, ali to ime nije
tiskano sa pogrđami i ruženjem, što je bio obi-
čaj Srpskog Glasa,“ i kako su znali poštenjak
»Starina_ Novak i družina“ najljepšim naslovima
počastiti sve odličnije naše borce i samoga gosp.
Pava, već je to poznato ime štampano uz njegovu
izjavu, koju nam je namijenio aslijed poznatih ne-.
reda te su se zbili prošlog ljeta u našem rodnom
mjestu prigodom sada već vrbis et orbis razgla-
šene svećanosti Sv. Ivana.

Pustajući nepristranom općinstva da sudi o-
vu promjenu starine Pava, prelazimo na samu iz-
javu ua koju dužui smo odgovoriti u koliko se nas
tiće. Najprije pitamo prošteuje u starine gosp.
Pava, Što svoga potpisa ne stavljamo, proštenje
koje će uaw ufaino se gosp. Pava dobrovoljuo udi-
jeliti ako promisli na uaš položaj 1 na podložuost
koju svaka wladež ima, a uastojaćemo da bude-
imo uljudni, kako uam uzgoj nalaže 1 već uoapri-
jed obećavamo wu, da u biranju rijeći nećemo se
poslužiu ujegovim rjećaikom.

O neredima koji su se zbili u uašemu mje-
stu prošle godine suvišno je više pisati, kao što

je suvišuo pisati o povodu tih nereda, 0 sumo- |

voljuvum izvje šeuju srpske trobojuice itd. jer su 0
tome naši listovi opširuo i izerpivo pisali, 1 jer
samo tvrdokoruost, saućestvovanje ili kućni obziri
imogu opravdati povod onih nereda, a sjegurni amo
da ih u sebi i poznati starina Pavo opravdao nije.

(Gosp. Pavo u više spvinenutvj izjavi kaže:
gObilježe srpske narodnosti u Dobroti pripozuaje
veći dio mojih zemljaka“ (valjda mještana) koji ui-
jesu voljui da se kuuu in verba magistri ;“ doćim
wi uiješino od nikoga u Dobroti čuli, pak ni od
njega istoga, da su naši Dobroćavi Srbi.

latina je nepobitna gda se je od prije drža-
lo da su Srbi 1 Hrvati jedan: te isti slavski narod,

1 da se je pod ovim imeaovm zagovarala narodna.

uloga,“ 1 to se 1 daa dauas od naš drži i Čini, a-
li “ueka nam oprosti starina Pavo što mu kazati mo-
ramo, da istina nije da su se u ime te sloge vija-
le sioboduo 1 bez ičijeg prigovora pred nijednom
crkvom u Dubrou nikakve druge zastave do Au-
utrijske 1 hrvatske kuja je posljeduja do nedavno
1 srpska bila, ćega se 1 sam gosp. Pavo premda
je Ostariv ipak dobro sjeća, kao Što istina nije da
se je razdor u Boki porodio, od kada je postanu -
lo pitauje, da ii su Bokelji Šrbi, ja li Hrvati, jer
je razuor postao istvu ouda, kada su se Srbi 0-
urekli svog prvašujeg programa naime sjedivjena
sa Hrvatskom, $to uuu je isti gosp. Pavo javuo u
više prgoda pripovijedao.

istina je da mije čuo od najstarijih Dobroća-
pa da su nasi star iz Hrvatske, ali je istina da
su se Iirvatima pripozuavali i da su hrvatski ću-
Uli, Ovuje neka nam gosp. Paro dozvoli upitati
gu: zar treba bti rogjen u proviaciji Hrvatskoj
da budeš Hrvatom? Mi držimo da ue, jer iz ono-
ga što sumo u povijesti učili, znamo da Elevati kao
pleme, kad su iz svoje pradomovine dosli, nijesu
samo uaselili provinciju Hrvatsku već i druge pre-
dijele megju kojima 1 našu Boku,

Isina je 1 mi mu sa zahvaluošću priznaje.
mo, da ima preko trideset godina da se borio ne
samo prouv autonoimašiua, već i proti Srbima, po-
slije 1 proti svukome koji nije zagovarao sjedinje-
pje sa Hrvatskom, a uzimamo na znanje da je i
dun davas, u to ime vojnik u pričuvi i da se ne-
ustručava boja, pa se on i ue riješio sa hrvatstvo,

Ne vrijedi odgovora na ono što kaše da Dr,
Kvekić oije govorio u parlamentu o kakvim faki-
nima, jer uz toliko ludosti što ih je onda rekao,
hijelo so još i to, .

Na svrhu jedno nas najviše žeže, i koje sa-
boraviti ne možemo, a to je, što čovjek koga smo
svegjer sa čašću susretali, tekao vam je da je
pohod kotorskih fakina izazvalo naše (dobrotske
mladeži) urhikanje, svišdanje i bakanje prama 0.
sobama koje vozeći se preko čarobnog kotorskog
zalijeva pjevale su njeke srpske pjesme,“

Oitajući one rijeći, sasramile su nas, ne to-

| liko nag radi, već radi starine gosp. Pava, koji je



svome rodnome mjestu a tim 1 sebi feđao fofu
svjedočbu uzgoja. Svakome narodu, svakoj stranci
pak i pojedinim uplivnim osobama dužnost nalaže,
da u mladeži odgoje značajnih, rodoljubnih i za
svako domoljubno pregouće spravnih vojnika, ko-
jima kad prvi ostare i iznemognu, da predadu
barjak za dalaju borbu. Takova dužnost oadleži i
vojniku od preko trideset godina, pak bi za sta-
rinu Pava malo dično a još manje časvo bilo, da
je on puslije toliko godina u nami uzgojio samo
djećurliju dostojnu kotorskih fakina. Neg mi do-
brotska mladež kao takova, nijesmo nikada poz-
dravili nikoga zviždom i nepristojnim  usklicima,
a još manje srpsku pjesmu, koju uz svoju hrvat-
sku ućinimo i cijenimo, ali je istina da sa pjesmu
hrvatsku od nas  pjevanu na više mjesta Boke
pozdravili raznim nepristojnim načinima, a svje-
doci su nam stari kapetani koji su to svojim u-
Šima ćuli i koji se ne kunu iu verba magistri, bua
da smo im mi spravili ikakova pohoda fakina.
Pak, dato e non coucess0, da smo mi i prouzro-
kovali sve što nam gosp. Pavo prispisuje, pitamo
ga, da li ou, pjesnik sloge, opravdava vnaj napa-
da)? Suviše pitamo ga čemu je uapadaj kotor«
skih fikina bio namijenjen Općini, Citaonici i Crkti ?

Završujemo svećano obećajući starini Pavu
uko nam Bog podijeli zdravlje, da ćemo do malo
vreiwena izaći s našim imenima na javoost, a me-
uju tun tvrdu mu vjeru zadajemo da ćemo obo-
ružan naukom sa svim osšim mladenačkim žaroin
brauiti naše stare hrvatske svetinje.

A Bada pošto smo rekli svoju skromnu, po-
koravamo se nepristranom sudu razboritih a ne
strašću raspaljenih ljudi, neka sude ko ima pravo
ili krivo, da li mi kvji slijedeć predaje naših sta-
rih i istoga starine Pava gojimo domoljubne osje-
ćaje, i koji počašćeni smo raznim neprikladnim na-
slovima, ili onaj koji Hrvatima pjeva o slozi, n
navaljuje na njih kad se prigoda pruži.

Dobroiska mladež.

Naši Dopisi.
Varcar-Vakuf, 29 Marta.

Velecijeajeni Gospodine Urednićče! Ne mogu
da šutim gledajući štokakve bezposlice, koje se
čine kod poreznog ureda.

Visoka Zemaljska Vlada, odredi i pošalje
svake godine po jednoga činovnika od Poreznog
Ureda iz Jajca, da pokupi svu dohodarinu iz Var-
car- Vakufa, i okolice koja spada pod; Varcar-Va-
kuf. Jednom ovdašnjem trgovcu uzeli su više do-
hodarine b fior. i 60 novć. nego ga ide. Onaj koji
mu je uzeo kazao je da ih mora platiti, pa kad
dogje u Jujce da će mu se stvar izvidjeti,, i da će
mu se novci povratit, ako bude pravo, ili da će
ostati za preplatu u dojduću godinu. Ovih dana
isti je zbilja otišao u Jajce k poreznom uredu i
pitao za svoju stvar, a jedan iz poreznog ureda
odgovorio mu je, da je na to snijeg pao. Trgovac
odgovori: a kako ne može snijeg pasti na ono kad
go Što ostane dužao ? A ovaj isti kaže mu da je
u njih golema kabanica. Ala ga je to vrlo pame-
tno odgovorio ! Trgovac mu kaže da će stvar pri-
javiti gosp. Prestojuiku, a drugi mu reće, ako
prijavi da će ga kazniti. Ali po njihovoj ereći taj
dau ne bijaše kod kuće, gospodina Prestojnika,

I tako stvar stoji još do danas jednako. Pro-
mislite čitaoci, što se radi od siromašnih težaka
koji ne znaju pisati, kad se ovako radi sa trgov-
cima. Mi ue kažemo da je trgovac pravo imao,
moguće da je on i pogriješio. Ali zašto ga onda
poresni Ginovnik nije uputio i kazao mu kato
stvar stoji, a ne da ga tako ostavlja u sumnji, te
uvijek misli da je preplatio, kako bi sei reklo da
jest ? Ovo postupanje sa narodom nije ni malo li-
jepo te želimo da prestane.

Još bi vam se mogli štogod potušiti na naš
malići sud, ali ostavljamo do sgode. Drogih no-
vosti amo nema. Srbadija koja je pred jednu go-
dinu kao pomamoa bijesnila sad se posve umirila.

Žepče, u Martu *)
Uzeamo slobodu da samolimo uredništvo nA-
de ,Orvena Hrvatske“, da isvoli u svome glasilu

*) Priepćajemo ovaj dopis sa regervom, jer nijesmo po-
liče opođeni u tamolaje odnodaje. Ur, lu