ADET EE AV TEK

rsREVEPe PENIS“ ik zm

|

mh X Skid DA a

 

o E

Peke — effendum | Povjesničari svih naroda

priznaju da opstoji ,hrvatska“ i ,srpska“  naro-
dnost, a o ,bosanskoj“ narodnosti od Adama do
Babilonske kule, pa sve do poroda ,Bošnjaka“ ni
spomena nema. Ako opstoji ,bosanska“ narodnost
onda ju je beli Akti-halla s neba u zembilju spu-
stio, kad se je ,Bošnjak“ porodio, a ,Bošnjakov“
ćaća biva je primio od Boga tu hediju ! Ergo, pri-
je dvije godine, postade nam, probudi se i ,bo-
sanska“ narodnost, koju prigrli ,Bošnjak* i nje-
govi štićenici. Što će na ovo , Bošnjak ?“ Može li
nam zbilja na temelja povijesti dokazati, da je u
Bosni od vajkada opstojala ,bosanska“ narodnost ?
Nemože. Pa onda ? Onda će se ko i do sad vr.
cat i koprcat ! Evet ]

U istom broju opazih njekoga ,Tuzlaka* i
njegov dopis, koji je upravio na me, kao ,šamar.“
Dura, dura moj sileni ,Tuzlaće !* Samo da si pri
sebi bio, ne bi onako pisao, Pardon! Ja ti se ne
rugam, jer što i kako čovjek zna, onako se i pro-
ducira. Evet ,Tuzlače !* veliš, da si očekivao, dok
mi ,Bošnjak“ šamar dadne, za moje dopise u ,N.
L.* i ,C. H.* pa kad toga nijesi dočekao, onda
si mi ti u svom srkluku ,šamar“ dao kao malom
balavcu ; jer tako me ti prozva. Sramota je ,Tu-
zlače“ na sabijan i žene nasrćati, ta i , Bošnjak“
veli ,nije se vrijedno na dječariju osvrćati.“ A ti
biva brkat i bradat, poput Kostreš harambaše
udri del Ta i tvoj te kuran uči ,poštedi sabijanal“
Ali kada ti nepozuaš svog kurana, kako ćeš zna-
ti svoju povijest ? Na zdravlje | ,Tuzlaku* je nje-
što tesirli što sam uaveo u mojim dopisim  ,N.
L.* i ,C. H.“ Ibru, Ivu i Jovu; pa veli doslovi-
ce: ,Djete moje, mi nijesmo ni srbi ni hrvati,“
Razumije muhamedance. Ta kazao sam malo prije
da je Akti-halla prije dvije godine u zembilju s
neba s pustio ,bosansku“ narodnost. Zar nije ta-
ko? Ako nije, onda ,Tuzlak“ ne zna što piše, ako
nam ne imenuje ma jednoga bar povjesničara, koji
tvrdi, da opstoji ,bosanska* narodnost.

Po učevnosti ,Tuzlaka“ i ,Bošnjaka“ zna-
mo što i koliko oni znaju; jer ne znaju što je
narodnost i pokrajina. Kada bosanski Muhame-
danci mogu reći, da su ,bosanske“ narodnosti, za
što i po kojem pravu ne bi mogli mostarski Mu-
hamedanci reći, da su ,mostarske“ narodnosti ?
itd. Pa zar to nije kudretli 7 Ali ta znanost samo
se krije u ,Tuzlakovoj* i

»Tuzlak“ veli da je samo jedan Muhame-

danao naš, a za više kaže, da lažem. Ali kamo ,
Štafić, mladi Smahil-begović, Selim, Beg Saraj.
lija, i drugi? Kamo muhamedanska omladina, ko- |

ja listom hrvatski osjeća, ali ne može da se ime-
nom javno ističe? Eto ja trkimice nabrojih 4, a
»Tuzlak*. veli gam jedan, Pa ko sada laže ? ,Tu-
zlače* čitaj dopis Bega Sarajlije. mladog u broju
50. ,C. H.* pak ćeš sam uvidjeti, da je mladež
muhamedanska sva Hrvati; kako je .to meni bolje
poznato. A za što? Zato jer proučavaju povijest
svoju, a ne: davaju zakone preko čibuka i argile
kao ti ,Tuglače“ i: tvoji pristaše. A kako ono
pjeva Štafić u broju 77. ,G. H.*? I +kako ono
piše ,Mujaga* o mubamedanskoj omladini u bro
ju 61. ,C. H.“? Na sve ovo upućujem  dopis-
nika ,Tuzlaka,“ pa neka se lati za bradu i opet
neka se ,vrca i koprca“ s ,Bošnjakom“* zajedno.
Valjda neće reći da su ono. fratri, jer fratrima
vjera ne dopušta, da brane kuran iislamsku vjeru.

Za sad dosta te ,Tuzlače* moj; primi mah-
sus selam od svoga brata Hrvata

Dečka u crnim naočalima.

Dubrovnik, 12 Januara.

Vesela vijest o sporazumku opozicija, koja
nam je brzojavljena iz Zagreba na 80 pr. mj. po-
tvrgjuje nam se za kompetentnog mjesta, sa pri-
mjetbom, da je sporazumak oporba polučen na o-
snova onih tačaka, koje su obim oporbam bile za-
jedničke, ter se u svojoj bitnosti ni malo ne od-
miču od zaključaka riječke pravaške konferencije
iz god. 1892. Istom iza koostituisanja eksekutiv-
nog komiteta, koji će da rukovodi dalnju političku
akciju u duhu polućena sporazumka, moći će se
sposnati cijeli autentični sadržaj istoga. Prekoju-
čer je stranka prava držala u Zagrebu aki la
šaji klobeki skup, na kom su se saopćili zak

»Bošnjakovoj“ bašuni!

kanferedcije oporbanih' pouzdanika, t6-te isibrali
izaslanici u stalni eksekutivni komitet cjelokupne
oporbe.

 

Naši Dopisi.
Mostar, 10 Januara.

Spahićevo srpstvo. — Kadno je ljetos u jed-
nom broju ,Dubrovnika* izišao poznati Mehmed
Spahić sa svojom izjavom, da je Srbin, nije bilo
ni gjavoljeg muslumana, da se nije čudom začudio,
a i sami Srbi, koji ne sudjelovaše kod sastava izs-
jave, u čudu se pitahu: je li je to moguće, da je
jedan muhamedanac, koji je bajagi i hodža, izi-
šao javno: kao Srbin. — :Nu bila je istina : on
Srbin i nije druge. ,Pa nek je, neka ga voda no-
si, ta već je u posljednje vrijeme pokazao svojim
uljudnim ponašanjem, da nije za nas, pa nek ga
voda nosi.“ — Tako vikahu naši ljudi. Nu da ne
bi strani svijet mislio, e ta osoba uživa nekakva
ugleda megju svojim istovjercima, bili su prisilje-
ni najodličaiji gragjani da ustanu proti toga drgo-
vitog nameta i, svojom izjavom, odbiše taj namet.
Ali Mehmed, u mjesto da uvuče svoju jezičinu, i
da se potegae u kraj, usplamti još gore. On je si-
romah mislio, e je za njega časno, da se bori za
narodnu stvar, pa poče navaljivati sa svojim do-
pisima. Prem ih kuju najinteligentniji hrišćani, a
Meho samo predodaje arapske izreke, ipak ti do-
pisi ne sadrže u sebi nista drugo do li gole psov-
ke i grdnje. To je srpsko svojstvo.

Ele, kako on ne gradi dopisa, tako nije ni
svjestan onog što piše, pa mu se potkrade nehote
ona riječ proti urednika ,Bošnjaka,“ radi koje je
bio osugjen na 3 dana zatvora. Sad istom usplam-
ti on; činilo mu se časno, što je sjeo na optuže-
ničku stolicu za narodnu stvar (?). Sva sreća što
se pri raspravi uvažila okolnost, da je Spahić
neizobražen i neučen Srbin, te ga lako osudiše.
Ni to nije zastidilo Spahića, nego on opet nastav-
lja svoja jadna piskaranja. — Tako u 25. broju
rečenog ,Dubrovnika“ ima dopis s potpisom Meh-
medovim, u kojem brani poznatog Faladžića, na
kojeg je napao ,Bošojak“ u svom uvodnom članku.

Što se tiče samog Faladžića, ja neću ništa
govoriti *), samo mi je pridodati, da kako ja, ta-
ko i svaki muhamedanac, mora osugjivati Faladži-
ća, jer se taj otpadnik za koru hljeba teško ogri-
ješio o našu domovinu. Nije on izravno napao na
Hrvate, nego upravo na Austriju, te u srpskom
duhu govori o Bosni, a ja mislim, da bi svaki pra-
vi muslim, i zadnju kap svoje krvi prolio protiv
onog za čim teži Faladžić. — Faladžić je tamo,

pa može što hoće. A Spahić u rečenom dopisu,

pravdajući Fuladžića veli: ,..... dakle ,Bošnja-
če,“ ti smatraš za taki grijeh one osobe, koje ni-
jesu rade držati ,farz* za dugo na vome vra-
tu....* Za tim donosi arapsku poslovicu, koja je
ispod časti ue samo ljudske nego i srpske. Kakve
je ,Bošnjak* osugjivao osobe ? One koji se sele i
ostavljaju svoju domovinu, A Meho, Srbiu, veli, da
je pfarz* (sveta dužnost) seliti se! te da je taj
farz“ svakoma musiimu na vratu. Stidi se!. Zar
je to patriotizam, nagoniti svoju braću da ostave
svoju domovinu ? Jest, to je srpska težnja, Srbi idu
za tim, da nas ovdje nije. — Tako, dakle ti ku-
kavni Srbine veliš, da je., farz“ seliti se? Pa to
je patriotski?! Jesi li nadalje morao na sramotu
svoju priznati na okružnom sudu, da ćirilicu, pa-
če i latinicu slabo znaš pisati, da teke od šest
mjeseci to si naučio, a danas hoćeš, da si i pjes-
nik. Tu bar tim si pokazao, da sve drugi piše, a
ti se potpisuješ. Nu nek ti bude, to je baština
Srba tugjim se perom kititi. Imaš se u kog ugle-
dati, u svoju braću u Srbiji, koji radi oskudice
duševne naobrazbe,  pokradoše  tugje  književ-
nike i pjesnike, —

Dalje Spahić veli u svome dopisu, da se Fa-
ladžić, govoreći o iselenju i o Bosni pozivlje na
svećevo izreke : gine ne ebvahel dženeti tahte
zilalis snjuf.* To znači: Rajska vrata pod hladom
su sabalja; te veli; ,tvojim (biva Bošnjakoviw)
pravcem neće se nikada doći do toga, a Sulejman
efendijinim hoće ako Bog da.* Dakle se Spahić
nada, da će doći do krvi i da će se oživotvoriti
ideja veliko-Srba ?! Šta to znači, čemu li to vo-

 

868 1, I aelikaoa li podjedni broj, 100. Han*, Ur | ogdsl

 

di 2! Neka drugi gonetafu. Ostali sadržaj dopisa,
nije vrijedan, da se čovjek na njeg osvrće.

Pogled po svijetu.

— Ove sedmice velika politička tišina, ali
zato dosta škandala, koji drmaju javnijem mnije-
njem. Škandala u Parizu, Berlinu, Rimu i Madri-
du. Na novu godinu svi su vladari naglasili prija-
teljske odnošaje sa dotičnim susjednim državama ;
nijedan ne vidi nikakve pogibelji, da bi:se- mogao
mir poremetiti, — U Austriji zaokupljeni su sve-
jednako sa sastavom nove većine, u Ugarskoj er-
kvenim, u Rusiji židovskim, a u Njemačkoj prota-
židovskim pitanjem. Srbija je izgubila ministra
Boškovića.

Domaće. vijesti.

Frances o Slavenima. — Veliki franceski
pisac Leroy-Beaulieur izdao je tu skoro na engle-
skom jeziku svoje djelo o Rusiji. Na svrhu pred-
govora piše ovako: Novolatinci, ili Anglossksonci,
čuvajte se tašte plemenske oholosti, koju često
pokazuje na Labi ili na Visli, Teutonac 'prama
Slavenu. Slaven još nije rekao svoje zadnje riječi;

jedva je propentao svoja prva slova. Jer se razli-
kuje od nas, jer je zbog naravoih i historijskih

razloga zaostao u svojem razvitku, nemojmo wa
osugjivati na vjećnu podregjenost. Naša obijest' bi

mogla da doživi strahovito razočaranje.

Muhamedanci u Beču. — Ovih dana bila.
je pred carem deputacija odličnijih muhamedana-

ca, da mu se pokloni. Kralj se je š njima dosta
dugo razgovarao i živo se zauzimao za bosanske
odnošaje.

Pišu nam s Grude:

Na 4 ov. mjeseca, u srijedu, u potoku suto-
rinskomu nagjoše mrtva Laza Lešića trgovca iz
Hercegovine, koji nazad 2 mjeseca nestade hode-
ći s Grude. Vas je nakažen, ruke mu naopako ve-
zane, a s kamenjima privezan da bolje utone. Da-
nas ga metnuše u crkvu, a u: toliko komisija će
istražiti prave krivce.

Gradska Kronika.

Lična vijest. — U ponedjeljak bio je u na-
šemu gradu presvj. gosp. prof. Frano Bulić ravna-

telj spljetskog gimnazija i poznati: arheolog: U u-

torak otputovao: je natrag u -Spljet. :

Pir. —. Naš prijatelj gosp. Stijepo Bulić, u-
čitelj na poljodjelskom zavodu u Gružu vjenčao
se u nedjelju sa  gospogjicom Ankom Cvjetanić.
Čestitamo |:

\ Snijeg. — Jučer u jutro osvanuo dosta de-
beo snijeg u gradu i okolici, Kako je to, prizor
koji mi u rijetko vigjamo, bilo je_po. ulicama sva-
kovrsnih šala i pogagjanja. ,

| Retifika. — Ob onom gotdnni na zastupni-
ka Kvekvića čitamo u prošlom , Dubrovniku“ re-
tifiku gosp. S. V. Vrčevića, koji u :ostulom ne po-
bija ni najmanje, da je izrekao. Kvekviću čestita-
Dja, samo niječe da ih je izrazio u ime cijeloga
Dubrovnika.“ Za nas ova retifika ima. istu vrije-
jeduost, kao , ona u poslu :Metličićevo, koja či-
tasmo nazad koji mjesec.

Zabava. — U našoj Čitaonici «držala se i u
nedjelju plesna zabava koja je vrlo veselo završi-
la. Sutra će biti nova zabava i početi će na 6 sati.

Parobrod. — Brzi iz Trsta zakasnio je ovo»
ga puta za cijeli dan tako da otpremamo list, ue
čekajuć na ovu poštu.

Privatna učiona. — Doznajemo da orijeh
dana otvora privatnu mješovitu pućku učionicu u
gradu usposobljena učiteljica g.ja Filka Busolić,
udova Fantela, koja je već od prije vodila: ija
& općom zadovoljnošću takovu školu.

Doznajeino nadslje, da će se osnovateljica,
netom se ta škola uputi, obratiti nadležnim učiow-
skim vlastima, da dobije zakonitu RE pra.
vo javnosti.

Šiola.je u. najljepšem polodaja/ba: kraju Š-
roke Ulice, pred crkvom ,Dowiaw* 46106642 iu