on dd Rt hak boats ji ma i isiijo s Dubromea na cijela go-

dinu for. 4, na po godine flor. 2; Za Austro- Ugašsku, Bosnu i
godisu fior. 4: 50, na po godine for. 2: 25; sa inozemstvo fior. 4 i poštarski troškovi, |

U DUBROVNIKU 80. -Septembra 1898.

] Pretplata
sam čije | dalja s Uredništva

Pojedini broj. stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se | tiskaju po pogodbi.
| Rukopisi se ne vraćaja. Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni uprava

da je predbrojen i za došasto polagodište.

“Znamenita rasprava u Zagrebu,

Prošle sedmice našlo se prvi put pred za-
grebačkom porotom srpstvo i hrvatstvo. Rasprava
koja se tamo vodila, zaslužuje specijalnu pažnju.

Posnata je osvajačka ćud Srba. Sve što je
boljeg kod nas, svojataju nam. Dubrovački i dal-
matisaki klasici. posrbljeni su ; Despot,  Prerado-
vić, Martić, Kačić itd, takogjer: su Srbi, kao što
su Bosna, Hercegovina, Hrvatska, Slavonija, Dal-
wmacija srpske zemlje, u kojim stanuju Srbi -kato-
lici, Srbi-muhamedorvci i Srbi-pravoslavni. Naš Še:
noa je: vajprvi srpski romanopisac.

1 < Osobito im. rastu zazubice na divooga ,Čen-
gić-agu", jer je ovo najljepši naš ep, usudićemo
se ustvrditi, jedan od najljepših što ih pozua knji-
ževnost avih naroda. Ali Mažuranić je siu hrvat-
skog primorja; te im se nekako činilo preveć da
njega izjave Srbinom. Domisliše se zato  podlije-
mu sredstvu: Ivan Mažuranić nije auktor ',Čen-
gić-age"; njega je spjevao: pjesak ,Gorskog  Vi-

jenca“ Petar Petrović: Njeguš, a dhjediski gs je
pjemu — ukrao!

Evo ima nekoliko godina i mislušamo ovu
bezobraznu: tvrdnju. Prvi je, u koliko se sjećamo,
pustio 'u svijet Ljuba Nenadović, *: onomadne od
srpskog kralja odlikovani ,književoik“. On se je
kao ,vepristrani kritičar“, u ime ,istine* i ,pra-
vice“ dao ba istraživanje uuktđtstva ,Čengić-age“,
& 'vjema te pridružila čitava četa Srba, eda što-
god za se usićare.

Ban Ivan nije nikad sdviiesh ti sramote
nim: podvalama. On je prezirao i njih i njihove
začetnike: i oni su se na to još više junačili: ako
ga unije prisvojio,“a zašto se ne brani? Ivan Mažu-
ranić je umro i po tijegovom smrti: izašli su na
vidik mnogobrojni očiti dokazi — našli su se do-
napokon i rukopisi spjeva sa svim popravcima, 4
istodobno njegovi suvremenici  izjaviše se o po-
stanju: epa. Samoja je šve to više gubila zemlji.
šta, te: ni sami kritičari" & la Nenadović nijesu
se usudili, da je ponavljaju.:

"Ali sa svim tim nije umukla prodana ona na-
kaza, koja izlazi u Zagrebu pod imenom ,Srbo-
brana", već je bezošno i bezobrazno nadalje po-
ricala svktorstvo 1vana Mažuranića, te ga je zva-
la prisvajačem Njeguševa Čengić-age |

Mažuranićevu sinu Vlatku, savjetoiku hrvat-
ske vlade, dodijalo je napokon slušati, da plaće-
nik: Paja Jovanović sove njegova oca lupežom, te
je; da obrani poštenje roditelja svoga, Sede":
tužio sudu.

Prošle sedmice bila je rasprava. Ona vas je
razočarala.

M: smo se padali da će Jotanović glavom
stapiti pred sud, da.će tu gosp. Vlatku , Mažura.
piću u lice, kazati: ono. što. je za njim o njegovu:
ocu pisao, da ća useti n sebe svu odgovornost
svojih Fijedi, te Ičalno " šuti da dokaže ono, što,
je kroz godine drdio, * .*

' e pošteni ljadi, ljudi koji imadu ha-
raktera | m
“A šta a uradio Paja. Jovanović? On se je
tan ren mo Koo

Prod sud je isašao odgovorni urednik ,Sr-
bebraga*, nekakav ologar u srpskoj štampariji, ko-
jje iajavo da je va aapinao vađaa: članka Vi)



djelo se da ih on ni pročitao nije, nego je svo-
jom obranom kod svakoga izazvao smilovanje, jer
je taj radnik, radi komada krnba, postao žrtvom
laži, podvale i bezobražluka. Saslušani su i drugi
slagari štamparije, koji izjaviše, da ne mogu oda-
ti ništa, jer bi bili otpušteni, a neki propali gla-
mac, sada srpski književnik“, izjavi takogjer da
o ćlancima proti Mažuraniću ništa ne zna, jer je
ou ,feljetonista“ ,Srbobranov“!!

Paja Jovanović, protjerani austrijski činovnik,
magjaronski zastupnik i plaćenik Srbije (da u Za-
grebu napada i grdi sve što je hrvatsko) krozgo-
dine i godine najgadnijim osvadama nabaca se na
hrvatskog narodnog bana, zovuć ga lopovom, a
kad su tuga Jovanovića pred sud potegli, da svoje
rijeći i dokaže — on se sakriva iza legja prostog
slagara! Pa da nema pravo Stražičić kad piše:
Srbi podvale, pa pobjegnu ?

Gosp. Vlatko Mažaranić miroim i ozbiljuim
govorom bacio je sve srpske podvale u blato, iz
koga su i mkoule. On je dokazao da je njegov
otac i niko drugi spjevao Smail-agu, te samo lju.
bav i uspomena napram svome roditelju sklonula

ga je na ovaj korak: Qn se je, reče, nadao vidje-

| £ ha opteževičkoj: klupi interesantniju ličnost.

Veliko-Srbin Medaković branio je optuženi
Srbobran“. Njegova “je obrana tako nespretna, da
smo joj«se od srča smijali. Oo je govorio o va-
ljanosti i pravorijeku porote, o borbi  srpstva, 0
slogi ša Hrvatima za kojom on vapi i uzdiše. Pri-
znao je da je Mažuranić spjevao Smail-agu, te da
je to takova pjesma za koju se mora i bratu za-
vidjeti, ali Crnogorci o kojim se tu pjeva Srbi su.
Prisvajač, kaže ne znači lopov (valjda kod Srba?)
Mažaranić je pjevajuć Čengić-agu prisvojio jezik
duh i obićaje Crnogoraca.

Mi mu se ne čudimo. Medaković, Živković,
Jovanović, “Begović, Gjurković, pa donapokon i
Šumanović, Crnkovićevo miljenče, to su jedna du-
ša u više tjelesa. Kad se radi protiva hrvatstvu,
izmegju Srba-radikala i Srba-magjarona nema ni-
kakve razlike. '

Stvar gosp. Vlatka Mužurauića divno je za.
govarao dr. M. Derenčin, koji je branio pok. bana i
njegovu školsku osnovu, na koju Srbi danas viču
a onda su je odobravali,

Napokon je porota na sva pitanja dvora je-
dnoglasno odgovorila proti optuženiku, te je ovaj
radi uvrede poštenja osugjen ua kasan  strogoga
gatvora od 4 mjeseca, pooštrena postom svakih
7 dana, a Srbobran“ na gubitak  jamčevine od
200 fior, te da osudu u cjelosti priopći na čelu
svoga lista.

To ojemu ne smeta. Ta on je samo u jednu
godinu primio 81.000 dinara, a ove je godine, bes
pripomoći, po svim hrvatskim zemljama u ime pro-
psgande proti nama tazdijelio avoj ludi kalendar |

“Ali gubitak novaca nije svakolika kazna. Ova
osuda više je moralaog značuja, jer je još jednom
otkrila narodu, kakvih poganih stvorova u svojim
ojedrima goji Hrvatska, potporom zavedenog, is-
kvarenog pravoslavnog sveštonstva i tobožnje na-
rodne stranke! m:



Biskup Strossmayer o povijesti.

Pokojti akidemik Rade Lopašić ostavio je
bogatu i rovima sdacau atike isprava, Ko u ma:





i oglasi paćaju se upravi »Crvene Hrvatske“ e Bekapesika a segini
Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 novč, po retka, a oglasi koji se više puta

ticama, što u prepisima, koju je on krogš/sav svoj
vijek marljivo i neumorno sakupljao. Već za svo-
ga života izjavio je želju, da ta zbirka dogje u a-
kademiju ; a njegova se je supruga rado ovoj že-
lji odazvala. Pošto je akademijski odbor tu zbir-
ku pregleduo, nagodio se glede cijene. Nu premda
je cijena umjerena, ona bi u sadavjim novčanim
okolvostima za akademiju dosta osjetljiva bila. Ali
i tu priskoči akademiji u pomoć njezin u đarežlji-
vosti neizerpivi pokrovitelj, kao što svjeduči ovo
na prijatelja dra. Fr. Račkoga upravljeno ljepo
pismo, koje zaslužuje, piše ,Obzvr“, da se.diljem
objelodani ; a glasi :
Presvietli i prečastni gospodine kanoniče, ljubezni
prijatelju i brate u Isusu!

Velite mi, da je u ostavštini čestitoga i za-
služnoga pokojnika Lopašića mnoštvo skupocjenih
spomenika i povjestničkih vrela, koje bi gospodja
udova pokojnikova za hiljadu forinti odstupila na-
šoj akademiji. Ja u tu plemenitu svihu-dajem dra-
ge volje tu hiljadu forinti.

Ovom prilikom opaziti mi je: da je naša a-
kademija ne samo sjajno ogojište znanosti i pro-
svjete, nego ujedno i sveta škrinja, u kojoj se
spomenici i povjestsa vrela sabrati i sahraniti i-
maju. Za to ovom sgedom molim liepo i zaklinjem
sve svoje prijatelje, pak i starodrevne naše sama-
stane i gradska vieća itd., da, ako im je štogod
starih spomenika i povjestoičkih vrela pri ruci, to
odstupe vašoj slavroj akademiji, u kojoj se ista
Dajbolje sabrati, sačuvati i upotrebiti dadu. —
Mnogo je već sličnoga blaga našim neznanjem, na-
šom nebrigom i našim nehajstvom ili izginulo ili
u tudjinske ruke dospjelo. Opetujem : akademija
naša škrinja je zakona, a kojoj se sličoo narodno
blago siguruo i uztrajno sačuvati dade. Povjest
narodna jest zaista učiteljica života, jest ogledalo
istine i pravde, jest vrelo mudrosti, iz kojega na-
rod vauk crpi, kako mu je svakoj pogibelji izbje-
ći, kako mu je sa. pravom prosvjetom i slobodu i
pobjedu i slavnu budućnost postići i za na vitke
uzčuvati. Ali da bude tako, narodna p vjest ima-
de biti prava i istinita povjest, a to će reći: ima
biti osnovana na temelju pravih i nedvojbemh hi-
storičkih spomenika i vrela ; inače narodna povjest
nije učiteljica, nego je savoditeljjca naroda ; vije
ogledalo“i tina“ i pravde, nego je ogledalo leži i
potvora ; pije vrelo mudrosti, nego vrelo taštine,
lakoumoosti i nesviestoe zanesenosti ; ter «ko je
narodna povjest u prvom slučaju zdrava hrana i
tako rekav kruh svakdanji, koji narod kriepi, sna»
ži i na svako važnije i spasonošnije poduzeće kri«
jepi ; to je u drugom slučaju povjest narodna otrov
i pošast, kojom se narod truje, slabi i ko avojoj
propasti vodi. Ne mogu omučati, da je žalibože u
najnovije doba jedna takva povjest u našem Za-
grebu svjetlo ugledala, *) koja bez ikakovih. bi.
storičkih spomenika i vrela, pače proti svemu, što
je po pravoj povjesti već odavna. nedvojbavo, po+
stalo, ništa drugo vije, nego samo usijana mašta,
taština, izprazuost, savodljivost, otrov i prava kli.
ca razdora. Narod, u kom bi se mladež takim

dl krahom svakdanjim hranila, dokasao bi, da nije

za ovjetlost i život, da nije sa alobodu i Bapre..
dak. O tee: 9 ahm bi se pače reći moglo, da sacijurvo

“SN, Preusvitegom alodia ov na posaata prpaku gd

vor“ opa Rabi pK