ljeviod drži svojih prijetnja. Pa ako joj bog i sre-
_——6e“dade, te dogje na vladu, neka satare i ono ma-
lo što imamo, ali mi se ne odričemo sjediujenja

ni našega prava 1. sd
Samo pa ovaj način možemo pospiješiti čas,

kad ćemo mi sami graditi u nas doma bez ika-
kva utjecaja »Nove Presse“ i njezine stranke.



Narodno pitanje u Bosni-Hercegovini.
(Svršetak.)

Meni se čini da je ,bosanstvo“ potaknuto
od one strane, kojoj je do bagatelisanja našeg na-
roda, da u mutnu čovi i ubire plodove naše pre-
pirke, da nas tim zabavi, kako bi zaokupljeni
svakdanjom svagjom zanemarili kulturno napredo-
vanje i uticali se pod okrilje naših narodnih ne-
prijatelja, koji bi kako i dosad  banili se u naše-
mu domu. Iz ovoga se vidi jasno da baš protivno
radi ,Bošnjak“ kad iztiče kao glavni razlog pro-
glašenje svoga  ,bošnjaštva“ to: što se Hrvati i
Srbi megju se svagjaju i prepiru u narodnosnom
pitanju, te u toga bajagi hoće da u ovim krajevima
osigura mir i blagostanje. Da »Bošnjače“ tako
ćeš učiniti, da naš puk ostane i dalje pod tugjim
uplivom, i drugi da mu gospoduje kao osamljenu
i sjerotnu. Ja cijenim književni rad Bega Kapeta-
novića ; on je prvi razvio zastavu na književnom
polju izmegju naše braće muhamedanaca u na-
šem krasnom materinskom jeziku, ali nek mi ne
zamjeri što ću mu prigovoriti, da naime nije za
njega odsjeći, koje da smo narodnosti jer se to-
mu hoće proučavanja prošlosti i na tomu se teme-
lju odsjeca naše narodnosno pitanje.

Kako rekoh lako bi se sjetio čijim  nagovo-
rom je on zapodjenuo ,bosaustvo“; dakle nije to
samoniklo cvijeće u njegovom književnom vrtu. Ali
dotični bosanski pisac radi a la Kraus, koji je
naše narodne umotvorine izrabljivao u svoje sebi-
čne slavohlepne svrhe, a da pred svijetom stranim
prikaže narod ovih zemalja u slici novo otkrive-
vih barbara u najprimitivnijoj periodi.

Sad da vidimo kako stoji sa  ,brvatstvom“

lece mona docnnim imanam gleda ovih aamalja. IZa
ko sam spomenuo povjesna je istina, da se je pra-
ma ovim krajevima naselila jedna grana velikoga
slavenskoga stabla pod dvojakim imenom ,Hrva-
ta“ i Srba“ ali jedan narod. Kasnije osnovaše
posebne države, pod posebnim vladarima i dolaze
u povjesti kao srodna, manje više nezavisna ple-
mena. Vlast im se je razprostirala i na ove kra-
jeve. Ali da je Bosna prvobitno  potpadala pod
vlast hrvatske države i od nje imala sve svoje
institucije nepobitan je dokaz, što je i kasnije i-
mala istoimene glavare kao i Hrvatska — Bane,
Ovo je ime xaryčvyev brvatskih vladara, kao što
danas srpskih — Knjaz; pak ako hoćemo tvrdo-
korno tvrditi, da su dvije posebne*narodnosti ,hr-
vatstvo“ i ,srpstvo“ i po tome  svojatati Bosnu-
Hercegovina, onda je pravo na hrvatskoj strani i
nije dosta samo reći ,Bosna je srpska“ da se tim
okrsti narodnost ovih krajeva i kojekakvih nateza-
nja povjesnih dokaza iznositi va srijedu.

d U prilog hrvatskom imenu i ovo vrijedi: Sr-
bi su identificirali svoju narodnost sa vjerom —
pravoslavjem — pak i Stražičić akoprem je izti-
cao da je Srbin-katolik, sam je sebi protuslovio,
piluć: da je srpstvu spas u pravoslavju a la Ak-
sakov, koji nije mogao pojmiti Slavena da može

biti druge vjere nego li pravoslavne. Usljed toga

| načela ko god dakle bi bijeo prigrliti srpstvo,
morao bi se razkrsti sa svojom (ako nije pravo-
slavni) vjerom. Eto do koga zaključka dovede fa-

natizam srpskih propagaudista ; i iz toga se vidi

na kojem temelju — u svojoj  zaslijepljenosti —

grade svoju propagandu,

U ostalom za nas Hrvate u ovim krajevima
to je njihovo načelo zlata vrijedno, jer će učuvati
nepravoslavni narod, da ni prostiji se iz njega ne
gaveda: t srpsko kolo. Hrvati kao kulturan narod,
me traže ni od koga da se za volju hrvatstva pre-
vjeri, i tim za naše muhamedance nejma nikakva
rasloga, da se ne priznaju ono što su u narodnos-
nom pogledu — gbosanski Hrvati.“

Kad srpstvo dakle u svim semljama traži od
pas da se provjerimo, s toga već sa vjerskog gle
dišta ne mogu 86 za njega oduševiti ni katolici ni



muhamedauci a borme ne mogu ni sa političkog
obzira, jer sa strane srpstva gleda se na kralje-
vinu Srpsku, od nje se izgleda spas srpstva i 0-
stvaranje Dušanova carstva. Drugčiji pak je odno-
šaj Bosne-Hercegovine prama Hrvatstvu ; Hrvat-
ska je u okviru monarkije ; car Austrije, kralj je
ujedno hrvatski i kao takav je gospodar ovih po-
krajina, te je uprav izraz lojaliteta gledati Bosnu-
Hercegovinu što čvršće spojiti » Hrvatskom.

Na čistu dakle moramo jednom biti glede
narodnosti Bosne-Hercegovine. I ovi narod mora
imati svoju narodnost ; nejma temelja da se u tom
pogledu inače okrsti nego hrvatskim imenom. To
je u skladu i sa vjeroizpovjestima ovih krajeva i
sa politikom ; ja držim da ko inače misli i radi
ne radi lojalno i patriotično, niti želi sreću i bla-

gostanje ovoga naroda, nego njegovu razcjepka-
nost i osamljenje. Bosanski Hrvat.

Ko ima pravo?

Na moj dopis u 11 broju ,Crvene ,Hrvat-
pod naslovom ,OUpsjena prostote“ ,Bošnjak“ se
požurio da bajagi po novinarskoj dužnosti odgo-
vori. Nu njemu nije stalo do sadržaja dopisa, on
istražuje stilističke i psihologičke (!) pogriješke.
Baveći se tijem ,tričarijama“ — u pomanjkanju
drugoga gradiva, ispunio je dva stupca tobože od-
govarajući na moj dopis.

Premda se na stilistiku ne pazi toliko baš u
političkim novinama, ipak je ,Bošnjak“ samo to-
me posvetio dva stupca. U poćetku žali da se mo-
ra upusćati u polemiku, jer bi volio, dato neko-
liko redaka posveti narodnoj koristi, nu po novi-
narskoj dužnosti, oni se rado tome podvrgavaju.
Zatim ističe dužnost novinarsku te veli: ,prva je
zadaća novinstvu, da radi u korist naroda, a ne
puniti stupce u pomanjkanju drugog gradiva, bez -
poslenim i prljavim navalama.“ —

Kulika nesmisao! Ta ako ,Bošnjak“ nije pu-
nio - a i sad puni — svoje stupce u pomanjka-
nju drugog gradiva pogrdnim uvredama i kvjeka-

kvim tričarijama, to sigurno nije druga novina.
nDočujuh“ kao da jv nabvraviv ua _osvuje člaukeu,

u kojim se vrijegja i teško vrijegja čuvastvo i po-
nos jednog naroda, kojemu i on pripada;kao da
je zaboravio na svoje dopise, u kojim se bezo-
brazno napada na ličnosti, koje ako ne viši a ono
barem toliki glas u svijetu uživaju, koliko ,Bošnja-
kova“ družba. -— Zar je ,Bošnjak* zaboravio na
dopis iz Posavine (1?) od njegova prijatelja spiri-
tus infernalisa, u kome se napada na urednika
novine, koja svjesnije i na pošteni način brani
interese naroda? Zar onaj dopis nije skovan u
pomaujkanju drugog gradiva??? Taj dopis dovo-
ljan je da pokaže kolikim duševnim kapitalom
raspolaže , Bošnjak.“

»Bošnjak“ veli dalje: ,Gosp. dopisnik (biva
ja?) ako i nije pokazao, da osobito dobro poznaje
naše odnošaje i da nije ko zna kakov historičar,
a ono je jasno dokazao da je vrlo slab štilista,
to jest, on (biva ja) je dokazao da nemože trije-
zuo i sustavuo poredati svoje misli.“ Evet effen-
dum! Ali se varaš: jer ne ja, nego i svaki drugi
koji zna ,bošnjakova“ oca i majku, taj će lahko
znati i vaše odnošaje. A kakav sam ja historičar,
o tom bar ,Bošnjak“ ne bi smio govoriti: jer je
pokazao, da oni ili nema ili neće da ima pojma
o tarihu (povijesti). Njemu je cijela historija u
fra Aotinoj kujižic: gPad Bosne“ i u nekoliko fra-
tarskih molitvenika . . . Otalen  ,Bošujak“ crpi
duševuu bravu i historičke podatke. —

Uzalud je s ,Bošnjakom“ govoriti o histo-
riji, on, ako ko navali sa historičkim faktima, on
pobjegne za knjižicu ,Pad Bosne“ i ogrne se u
mantiju fratra Aute, te otud baca svoje atentate.
Dakle bar on ve bi smio spominjat tariha. ,Bo-
Šojak“ tražeć stilističke pogriješke zahvačio je za
prve dvije izreke, te veli da su obje suvišne. —
Ali se vara ; jer kad se je on pohvalio u 18 bro-
ju da je postao puvoljetan, mi smo se uzdali'da će
oslen i pametniji biti, jer je naravno i dijete, kad
bude  balig (punoljetoo) već postaje pametnije i
prolasi se djetinjarije. Pa zar se i od ,Bošajaka“
tome nijesmo smijeli nadati ? Jesmo, ali šta, kad
je sam potvrdio, da za njeg nevrijedi sinvi ruid

(punoljetpost).

aBošnjak“ se nadalje čudi, kako sam ja mo-
gao ustvrditi, da je deli Ante mislio nas pokato-
ličiti, jer swo mi odani vjeri, za nju bi i krv pro-
lili, pa to ne smije niko.pod božijim  kubetom ni
pomisliti, to ne ide za rukom ni hiljadam wmisijo-
nera, koje je rimska propaganda posjala  megju
pogane itd., a ne jednom čovjeku.“

Pa dobro ,Bošnjače.“ Istiga: mi smo odani
svojoj vjeri, treba da je branimo, istina je i to da
nikomu ne može lahko poć za rukom izvesti i je-
dnog čovjeka iz vjere, ali te ja pitam: Za što ti
dovikuješ nama (svojim čitaocima) :  ,čuvajte se
Hrvata, jer je Hrvatstvo  skopčano sa katoličkom
vjerom 1?“ Zašto nam to veliš? Zar se neko smije
usudit dirati u našu vjeru? Ta mi smo odani svo-
joj vjeril! Zarad čega se mi moramo bojati Hr-
vatstva. A što »Bošnjak“ spominje rimske  misi-
jonare, zar ne zna da je i njegova perjanica deli
Ante bio jedan od misijonera rimske propagande ?
Zna li da je doli Ante jednim udarcem hotio umla-
tit dvije kruške ? (Ovdje ispuštamo par redaka Ur.)

Nadalje ,»Bošujak“ pita: »Zar je moguće,
da se čovjek nabacuje blatom na onoga, kojeg ho-
će, da predobije za svoju misao ?“ Pa dalje: ,Zar
nije time mogao sebi prije stvarati neprijatelje,
nego li prijatelje i pristaše #* Ouda ,Bošujak“ pi-
še: gosp. dopisnik (biva opet ja) veli da je Kne-
žević pokušao zbližit nas i katolike.“ Zar  pišuć
»Krvavu kojigu?" — ,To su vanredni logički pd-
šljeci koji bi se mogli izložit u Stenjevcu,“ Tako
je Bošnjak“ u pomanjkanju drugog gradiva ispu-
nio dva stupca. Nu evo njemu nato odgovora,
Čovjek ako hoće de nekoga vrati s puta, na kom
se dotični nalazi i da ga predobije za se, kako
će to činiti? Evo: treba najprije da mu dokaže,
da je dotični na krivom putu, a to će učiniti kad
mu njegov pravac pokudi, okalja, za tim svoj po-
hvali i tek ga tad može pridobit za se. Zar  deli
Aute nije imao namjeru najprije na islam se ba-
citi blatom, a onda nastavit agitaciju propagande,
što bi i učinio da ga nije smrt  prekosila ? Zar i
ti ,Bošnjo“ to ne činiš sa svojim Bosanstvom 7?
Jest | Na Hrvate napadaš, grdiš ih do zla Boga, vi-

češ da je to rimska propaganda itd.; a istom tad
pomolis sa tvojim Bosanstvom, starim rimskim a-

agitatoraim srestvoin.

Pa kako ti ,Bošnjače“ misliš predobiti za
se katolike i hrišćane, kad im diraši grdiš man-
tiju i kamilavku? Zar se tvoje cijelo Bosanstvo
ne sastoji u grdnji fratara i popova ? To su baš
izvanredni logički pošljetci, koje izvagja tvoja
ćeljad.

A što gBošnjak“ kuša opovrgnuti svoju tvr-
daju u 18 broju, naime da je Koježević dobro
vidio koja se borba vodi izmegju jednokrvne bra-
će Srba i Hrvata ; te veli, da je mislio Sr-
be i Hrvate izvan naše domovine. To mu je vrlo
neumjesno, jer ako je mislio one preko granive,
pa šta se to nas tiče ? ta mi smo braća Bošnjani,
ni brige nas za njima! Ta pjihova borba, recimo
preko granice, nije se toliko mogla ticati ui nas
ni pokoj. deli Aate: mi smo od uvjek Bošnjani! Na
tu bezmislicu, Bošnjakovu“, nema drugog odgovora,
nego ona arapska : ,isa jeisel insanu tala lisanu-
hu“ (kad so čovjeku stisne, jezik mu se odulji).
Kad je gBošujak“ sve to tako logički (!) pobio
veli da se na ostalo osvrćati neće — sic! A što
bi Bože moj!? ,Da nedosagjuje štovanim dčitaovi-
ma.“ Teke efendim! A kad ib Žališ, dobar čovje-
če, što si zavrzivao toliko oko štilističkih pogrje-
daka, što nijesi pobio glavnu stvar ? Biva ti si o-
dobrio sadržaj dopisa, ali ti smetaju stilističke
pogrješke? A ob onoj izreci na čelu mog dopisa,
sBošnjak“ u smetoji pohrlio sa nekakvom ba-
soom. Koliko mu je basna na mjestu znat će «vak,
ko sna u kakvoj se prilici ona basna govori, a

koliko ima mjesta na izreke u mom dopisu sna
svak, ku ima zdrava razuma.

Čitaoci će viditi da je ,Bošujak“ u odgova-
ranju petljario i krpario, dok je ispunio dva stup-
Ga, koja bi inače bila popunjeva političkim vije -
slima i sadršajem ,Glasnika sem. museja." —

Evo samo odgovor na odgovor, a biće vakta,
kad ćemo da odignemo kriaku sa lica ,Bošojako +
va“, pod kojom on siplje otrov u jadni pritiite-
ni narod. &

U Hercegovini 1893.

KPiuya

H. 4. V.