id: istekne aa o tika! av

i ur

s oem

List izlazi svakom subotom, a cijena _mu je anaprijed za Dubrovnik: na cijela go- |
dinu for. 4, na po godine for. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Horcegovsnu: na ćijelu |
godinu for. 4: 50, na pć godine for. 2: 25; za inosemstvo flor. 4 i poštarski troškovi.

Pojedini broj stoji 10 novč.

Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se da je predbrojea i za doša-

sto polugodište.





Balkanski ,Pjemont.“

Nijesmo se nigda slagje smijali, nego kad
čitasmo, kako vjeke ozbiljne, veliko-slavenske no-
vine hvališe preokret politike u Srbiji i pobjede
radikala.

Eto, držahu ljudi, sad se je u Srbiji sve u-
redilo i popravilo. Stranaka liberalnih i naprednja-
čkih nestalo, zadnji izbori pokazali da je zemlja
na strani radikalnoj, a ova će tjerati slaveusku po-
litiku na Balkanu i prama ostaloj Europi. Ova
stranka uskrisiće balkanski Pjemout itd. itd.

Koje danas razočaranje za Sve ove hvalo-
spjevce! Sad se mnogi počeše baviti Srbijom i
priznaju, da ne samo ostalo je sve na prvašpju,
nego, ako hoćemo, da je tamo krenulo na gore.

< znat ko su, i ko su bili ti radikali ?
Većitom mladi ljudi, duboko ,izobraženi,“ jer su
išli po svijetu na svoje ili na državne troškove i
učili su po visokim školama. Bili su svukud: u
Parizu, u Berlinu, u Ženevi, Miluchenu, Petro-
gradu, pa ako ćeš i u Londonu. Jer Srbinu i pra-
vom srpskom sinu to je ispod njegova dostojan-
stva, da se skuči u kakav naš domaći grad,
na pr. u Zagreb, pa da tamo, megju braćom ku-
ja bi ga za stalno veselo primila, izuči čedno onu
struku, za kojom se dao. A jok, to nije za njega.
Njemu treba odmah Pariz ja li Žen&va, to je nje-
što chic.

Pa tamo su išli (a idu i danag) od kuće sla-
bo pripravljeni, a, što je još gore, slabije -odgo-
jeni i duševno oplemenjeni. Nu novaca je bilo,
srpska su štipendija na glasu, a navlaš onda ako
gu bili poslati s ruskim štipendijama. Tamo po
svijetu naučili su franceski (danas izobraženi Sr-
bin mora da zna prancuski, pa drugo ništa i ne
zn0), išli u svaka društva, načitali se svega, nadr-
ljali se fraza i vratili se kući. A doma ne ponijeli
nijednu vrlinu kulturnih naroda, već samo ono što
je kod sa bilo zla i poročna. Naučili sa da ne-

>= os aEnE 2 zm=

PODLISTAK

Srpska opa. u Boki Kotorskoj.

(Nastavak v. br. 20.)

Godine 1769 pojavi se u Crnoj Gori njeki
smiovi čovuljak uopće prozvan: Sijepan Mali ili
Lašivi Car. Ništa upravo izvjesna ne zna se do
sada o njemu, neg da je on bio mrzak, koliko





mletačkoj, toliko ruskoj vladi. Crnogorski pjesnik |
vladika Petar Njegoš u svojoj na glasu drami pod:

naslovom : Zašni car, Stjepan Mali, osobu ovako
zvanu uzme za protagonistu drame, predstavljaju.
ći ga kao mudru i lukavu, a katkada i plaka-
vu varalicu,

Stjepan Mali, namjestivši se prvo u Maina-
ma, mjesto koje je spadulo mletačkoj vladi, podi-
gne na oružje sve Crnogorce, koji u svesi sa Bo-
keljskim hrišćanima a nadasve sa ovim koji ši-
vljaehu u Risnu, imali su nepanut na kukavoi Pe-
rast, i to bad na dan velikoga čelorika. Nu. Po.
raštani pošto su dosnali što im se upravljalo, br-
že bolje prihvate oružje, | usile razbojnike da sr
stanu od krvaičke nakace. Tada Zuaoć Zusto, va
redni Provođiter Albanije na ime mletačko hlade,



U DUBROVNIKU .15. Juna 1892.









ma vlasti, da _ nema Boga, Vili eu socijaliste, ni-
hiliste sve što hoćeš, same nijesu gledali da po-
stanu ono za što su ih u svijet poslali — kre-
posni i odgojeni momci, neka sutra buda domo+
vini uzorni gragjani.

Kad su se vratili kući, htjeli su sve ideje što

| su ih sobom donijeli presadit u Srbiji. Kud ćete

veće ludosti od ove! U Stbiji gdje nema ni par-
če kakve zatucane tvornice, gdje nema ni pravog
radništva, oni su počeli širit socijalizam i avigja-
li potrebu velikijeh socijalnijeh reforma! Učili su
nadalje i komunizam i nihilisam, dizali narod pro-
tiv ljudske i svake vlasti,j učili ga da ne plaća
porez, da ne sluša vladara — nikoga i dozivali
mu u pamet ljudi, čije nauke u drugim zemljama
još imadu smisla. Došli su pred Srbijance s Kar-
lom Marxoni i s Lassaliom !

E ja, to su bile velike glave. Sloboda, pro-

svjeta, naaka, čovjećja pravd (nikad čovječje du-

Žoosti!), tmina, mračnjaštvo, devetnaesti vijek itd.
bile su riječi, s Kojima su se najviše igrali.

A narod bio još otprije zapušten. Svećenici,
ti jedini njegovi učitelji, ne davali mu dobra iz-
gleda, a drugi nemć ko. I tako ostao bez ikakva
javnoga morala, € zemlji vladala prijevara i oti-
mačina, širio se lopovluk, Planine bile pune haj-
duka, a navlaš dolje na jugu gdje su dolazili u
dodir s Turskoj i amo s ovu stranu u užičkome
okružju. Sad došli ovi mladi ljudi pa sipali u nj
svaki gad, što su ga pokopili po svijetu. Učitelji
mu zvahu se Pelagići i Kajundžići 1

Rastrovali ga i još gore. —

Eto kakva je klica, iz koje se razvila dana-
Šnja radikalna stranka koja vlada Srbijom !

Ne kažemo mi to sami. To kaže vas svijet,
jer je stvar poznata, to tvrde i Srbi i ,Srpski
Glas“ kad veli: »Današnje naše radikalstvo po-
stalo je od socijalizma ili ti komunizma . ...S0-
cijalizam u Srbiji pretvorio se u radikalstvo.“

Pomislite sad, mili čitatelji, kakvo je to ra-

dikalstvo, kakva je vlada, a kakvo stanje u Srbiji!





svojim oglasom 2 Aprila 1769, spomenuvši Boke-
ljima dužnosti i uvjete prihvaćene od glavara po-
jedinih općina (da neće dati pripomoći ni uto-
čišta varalici Stjepanu ni Pećkomu Patrijarki) ; na-
redi im neka zadatu vjeru svoje odanosti
sadržaju i neka po mogućnosti predadu u ruke
vlasti nove urotnike, te saprjeti teške kazvi pre-
stupnicima podanih naredba. — Nadodati je da
Pećki Patrijarka Vasilije Jovanović bi desna ruka
Btjepana Maloga, u svemu slićna svomu ljubimcu.
Tako Perast i ovaj put ostane spašen.
Odustajuć za sada od opisa hajdučkih napa-
daja, koje pretrpi Boka Kotorska u doba već na-
značeno, vratimo se koju godinu natrag, da vidi-
dimo kakvim drugim srestvima poslužiše se novi
Bokeljski naseljenici, da posrbe svoju novu domovinu.
Naravno da Episkopi i kalogjeri hrišćavski, u tomu
poslu zaslužiše prvenstvo, Oni, često, susretajuć u
svojim namjerama oprijeka u naredbama mleta-
čko vlade, kad ne mogahu oružje upotrebit, po-
glužiše se svojom va glasu bizantinskom lukavo-
sti, davajuć razumjet i vlasti i narodu pa i sa-
mim katoličkim biskupima, da oni premda su na-

sljednici istočnog obreda, ipak da su wnijati. Pa



otako i od javne pobošnosti dobivaha crkava i

oltara.

Pretplata i oglasi puaćaju se upravi
šalju se Uredništvu.
Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 nvvč. po retku, a oglasi koji se više puta

: tiskaju po pogodbi.

Rukopisi se ne vraćaju. Listove nefraokirane ne prima ni uredništvo ni uprava.

gOrvene Hrvatske“ u pukevesšiin a dopisi





- = >



Radikali kad su bili socijaliste, učili su na-
rod da ne sluša nikoga, da ne plaća porez, pa
tako predobili za se masu. A danas kad vladaju
hoće bogme da ih se sluša, a pobiraju (i te ka-
ko!) i porez. Ako taj puk misli, što mora mislit
o njima? Da su ga varali neka se dočepaju  vla-
sti. Lijepa primjera!

Umjesno je reko ,Narodni List:* Srbija
reg bi da nema sposobnih ljudi, koji da njezinom
sudbinom ravnaju; no pače ti njezini upravitelji
vode je sve više rubu propasti“

Ne bi ni vragovi isčinili, što su oni u ovo
vrijeme otkad su na vladi. Rijet ćete : nijesu bili
bolji ni pregašnji. 1stina, nu oni su nekako .Vla-
dali, a ovi baš nikako. :

Zemlja u neredu, a službenici državni“ ne-
plaćeni. ,Badava se obilazi oko vrata okružne
blagajne, na oj'ma prilepljena cedulja kazuje sva-
kome, koji je po plaću ili penziju došao, da ne-
ma para! Pokunjena se gospoda i udovice činov-
ničke vraćaju se s praznim Šakama kući!“ Ovo pi-
ša ,Srpske Novine.“

Pa ne samo činovnici ni oficiri ne potežu
plaću. ,Sve što prima iz kase plaću, peuziju ili
mašta drugosve to saglo glavu, pa zajmi dinar —
dva po čaršiji za bljeb. Žalost je pogledati ofici-
ra ili činovnika kako se  previja i moljaka koga
za groš—dva da mu uzajmi!“

Nije da mi ovo izmišljamo. Ovo pišu isti Sr-
bi u Srbiji iz protivne stranke, pod kojoj bilo bi
isto kad bi došla na vladu.

A čujmo kako je s pravdom i s javnom sje-
gurnošću : ,U zemlji ovako malenoj, u kojoj žive
braća rogjena, pa dana gotovo nema, a da ne pa-
ne kakva muška glava ja od puške poznatih ili
nepoznatih zlikovaca, ja od kmeta ili od hajduka.
Pa kažu kad ovako zajadamo, da ,,ubijamo kre-
dit zemlji...“* A da mati ih božija ubila i po-
razila, da li je nama lakše gledati, kako jedan po
jedan srpski gragjanin gine i kuća mu se zatvara
i iskopava, a njegove se ubice  serbes slobodna,



“Često puta popravljahu za svoju porabu, cr-
kve ispaljene od Turaka, u kojim negda katolički
svećenici obavljahu božiju službu. Često puta na-
kon smrti katoličkog župnika ostajuć jedini go-
spodari matice ili kakve kapele, u kojima sw neg-
da sa katoličkim župoikom obavljali božiju službu,
zbog oskudice katoličkog svećenstva, ostali bi kao
župe opravitelji, i tad bi im lasno pošlo za ru-
kom privesti na svoju pogjarmljeno pučanstvo.
Mješovite ženitbe, silovite otmice katoličkih dje-
vojaka, to su bili načini, kojim su se služili da
posrbe svoju novu nesrećnu pastvu. Neimajući
svojih svećenika, katolici nalažahu se usiljeni, da
im djeou krste hrišćanski popovi; i premda na
smrtnomu ćasu, ne hotijahu od ovih primati sve-
totajstva, a opet ne trpeć da im mrtvi budu bez
popa pokopani, sa taj ćin utekli bi se često hri-
ćanskome popu; koji blago i milostivo oklijeva-
juć hoće li ili neće uališiti molbu, na svrhu usli-
bio bi je, da ih potlje lašnje moše privesti na svoju.

Godine 1687 mletačka vlada, rastirila je svo-
je granice novom stečevinom grada Ereegova, te
vidi da se sve to više širi vjerska nesidga u ste
devini staroj; tako da mnogo selija napomekutim
orestvima sa katoličko pregju na hrišćansku vje-

rolapovjed.