— boom

u T

vei i kultarniji narodi nego li je naš dovinuli se
fa slobode i varodaoga jedinstva. I tako zvamo
«samo, da oni neće da se naši narod u ovoj monar-

ov rs sp. rm

mi Dubrovčani jako malo. A novaca još treba i
to mnogo. Sakupljeno je 11.000 fior., te za sam
spomenik hoće se još 6.000. Za svečanosti potro-
šiće se barem desetak tisuća, jer slične proslave
stoje mnogo. A otkle novaca? Govori se dat će
općina, ali ona ne smije opteretiti općinare sa
200%, poreza za tri dana svetkovine neka se sa-
mo naši srbići po volji zabavljaju.

Mi mislimo da bi odbor i općina bili 'mnogo
bolje uradili, kad bi ovu svečanost shvatali onako
kako je mislio naš veliki sugragjanin, dok napro-
tiv oni je proglasivaju na sve strane kao slaven-

sku, opću, zajedničku itd., a ovamo rade posve
stranački.

Ako pak niko, to mi imamo pravo uvaženja
i kao Dubrovčani i kao Hrvati, jer su Hrvati bili
oni, koji su tako rekuć iskopali iz praha sve naše
klasike pa i Gundulića, te ih predali potomstvu
na amanet, a Hrvat je bio i onaj, koji je nadopu-
nio onaj umotvor, radi koga najviše danas slavi-
mo Gundulića, te da nije bilo Hrvata, njegov ,08-
man“ bio bi još i sada razdrt i bez onoga čara,
kojim otsijeva kao jedna harmonična cjelina.

Tobožnji ,Dubrovnik.“

»Dubrovnik“ zove se novi list, što je ovoga
mjeseca počeo izlazit u našemu gradu i od koga
držimo pred nama prvi broj. Čudimo se smjelosti
ouib, koji ga pokrenuše i u svijet otpraviše.

Sam naslov nije nego prevelika  smionost,
jer dadoše ime našega grada listu, koga većim di-
jelom osnovaše stranci, o kome se nedubrovčani
najviše brinu i koga donapokon i uregjuju nedu-

brovčani.
Uzalud tražismo programa u toga novoga

srpskog odojčeta — ne nagjošmo ga. Na prvome

“ nijestu ima istiva članak, koji nosi naslov ,Pro-
grama,“ ali ko je za časak zavirio u politički život,

nasmijaće se kad ga pročita : riječi, riječi, riječi i

ništa drugo nego opet riječi i fraze, iz kojih ne

možeš izvadit one ožete cjeline potrebite radu je-
dne stranke ili jednoga plemena.

Ima tačka u kojoj kaže, da će se ,držati
programa Srpskog Glasa ;“ dakle pisaće ono što i
on! No to još nije dosta, jer kad se izlazi na sri-
jedu sa jednijem pokretom, treba izaći pošteno i
iskreno, vedra čela a ue sakrivat se kao kukavi-

“ca iza legi4 drugijeb, da se može u mutežu pro-

kuburit vijek. Pa najpotlje, kakav je program do-
stojnog mu zadarskoga druga ? Lanjske zime, kad
nas je ,5. GI." bio napanuo, mi smo ga u ozbilj-
nom odgovoru upitali i ovo: ,A što je program
Srba poslije raskola ; jesu li i oni kakav program
postavili 7 Neka nam Srpski Glas“ ne zamjeri,
što kažemo da mi za taj program ne znamo. Pu-
stolovna vika srpski krajevi, srpsko primorje, srp-
ska omladina, srpsko more, čega se u izobilju u
stupcima ,S. GI.“ nalazi, nijesu program nego
prazne riječi s kojima se daju zavestit neuke mla-
denačke glave.“

»Srpski Gias* na ovaj upit do danas nije
nam vdgovorio, jer mu je nemoguće, te s toga taj
isti mi punijem pravom stavljamo i novome srp-

skome listu u Dubrovniku, ne pitajuć ga : što si?
to znamo, nego: što hoćeš #

To nam on u programu nije rekao, nego je bi-
zantinskim frazama i previjanjem gledao kako bi
izbjegnuo tijesnome klancu. Vapaji: mi Srbi, mi
braća, mi to, mi ovo, (mi vragovi ako hoćete) ne
mogu sačinjavati programa nikakve zrele političke
atranke, već inad školske dječice, dok stranci imo-
Še služit najviše kao jedan od srestava, da joj se
program vrši, Ovaj mora da je osnovau na čvrstom
temelju, da zabtijeva nješto ozbiljuijega.

Naš je program jasan i kratak, Evo što mi
hoćemo: sjedinjenje sa Hrvatskom sa kojom sumo
jedna krv, neka so tako uxmože što bolje očuvati i ra-
zvijati naša plemenska individualoost. Stojeći na

tome, mi u Dubrovnik ne uvagjamo nikakvu no-

votariju, nego nastavljamo onu radoju, koju su na-
di stari oduševljeno započeli onda, kad je po sve-
mu svijetu potlačenim narodima sjevnula zrika

pado i ufanja Tobožoji ,Dubrovnik“ sa njegovim

, ortacima toga neće, oni to nazivlju ,očitom utopi-

*, saboravljajuć de su tako i drugi, amalo“

mea «amen

kiji okupi zajedno kako bi se mogao bolje othr-
vati tugjinstvu, ali jedino to nijekanje ne može biti
podlogom političkoga rada nikakve stranke, jer dok
se jedno niječe treba mu pretpostavit nješto dru-
goga, a to je baš ono što mi u novome listu u-
zalud tražimo.

Zato smo se slatko vasmijali, kad pročita-
smo, kako on ,neće ševrdati ni Šarati,“ a od po-
četka do kraja nije nego licemjersko ševrdanje i
šaranje najgore vrsti, za koje će jedan dan naši-
jem dubrovačkijem i nedubrovačkijem Srbima po-
tomstvo suditi, jer nema gorega narodvnjega grije-
ha, nego u laži i nadutosti tratit vrijeme i varati
narod u svoje sebične svrhe.

Liberalnost reg bi da novome srpskome če-
du osobito na srcu leži, jer navlastito prikričuje
da će izbjegavat vjerske zadjevice, te ,neće pitati
da li se ko krsti ili klanja, jer vjera u poganoj
ruci razdvaja braću istog imena, iste krvi i istog
porijekla.“

Kud ćeš gorega bizantinstva od ovoga! Fra-
ze i same fraze. Drago nam je kad ga one mo-
gu najesti.

U Dubrovniku nećete gledat kako se ko kr-
sti, već samo da je brat Srbin, no ne zato što ste
liberalni, nego lukavi, jer samo ludovima može pa-
sti na pamet da bi, ne govoreć ovako, ovdje
štogod učinili.

U Boki je drukčije. Tamo gledate i kako ko
vjeruje i kako se krsti, pa. makar bio brat Srbin.
Tamo kod vas vlada najgori vjerski fanatizam, te
gdje možete isključujete nepravoslavne, kako se
to lijepo dokazalo u onoj brošuri, koja je izašla
prigodom kotorskih izbora i o kojoj ste uvijek
mučali, jer se fakti ne dadu tako lako pobijati
srpskijem nebom, srpskijem morem i ostalijem srp-
skijem lakardijama.

A u Srbiji opet je drukčije. U Srbiji vi iz
velike liberalnosti nedate nikakva prava onim  hi-
ljadama inovjernika (katolika), nedate im dapače
viti da zgrade komad kapelice, gdje bi obavljali
svoju službu božiju! Hoće li to rijet liberalnost ?

Najbolje vam je zato bilo da ne dirate u tu cr-
nu tačku, da se gore ne omrčite.

Ko je liberalan u pravome smislu ove riječi
to smo mi ; mi koji još nijesmo nigdje otkrili ka-
kvu hrvatsku vjeru ili ti kakvu hrvatsku crkvu.
U narodnosti pred nama su sve religije jednake i
katolička i pravoslavna i muhamedanska i čifutska,
jer niko im ne priječi ćašćenje njihovih vjerskih
gvetinja, dapače u mnogome slučaju ide im se
na ruku. —

Nataklo nam se na oči mjesto gdje se kaže,
da je ,»Dubrovnik“ kao dubrovački list nastavak
pokonje ,Gušterice“ i ,Glasa Dubrovačkoga.“ Ka-
ko to 7 , Glas“ napadao je na sdruženje s talijana-
Šima govoreći, da je to ,narodno samoubistvo i

veleizdaja protiv svome vlastitome narodu ;“ ,Glas
Dubrovački“ napadao je i na kandidaturu Plene-

rova prijana Bonde, koga je nazvao našom grkom
čašom, dok dosljedne i političke glave oko tobo-
žnjeg »Dubrovnika* znatno su doprinijele, da je
taj čovjek lani bio izabran za Beč, Dobro je re-
kao naš velikan: smeća smeću smećom smeta.

S druge strane bezočna je laž, da su dosad
imali samo dva lista, a ovo da je treći ,a bez
treće (kažu) vema sreće.“ Bio je donekle i ,Slo-
vinac“ koji im je u zadnje doba pod plaštem
sloge podmuklo pripravljao terrain a četvrti i xa-
dnji bijaše glasoviti ,Radnik.“ Zbilja! zašto ste
ga siromaha ispustili £ Ili se danas sramite 8 oni-
jem su čijem ste se jučer dičili? Nu i to smo
mogli očekivati.

U jednomu samomu, prizoajemo, da smo se
prevarili. Mi smo se nadali da će taj novajlija bit
umjereniji nego njegovi kolege, da nas neće žde-
rat kao oni, a navlastito, da sve ono što uzbude
tvrditi, da će (kao i mi) odmah i dokazati. Al
da! On baca teorije i tvrdnje desno i lijevo bes
da ih potkrijepi ičijem, u u proždrlosti ne zaosta-
je za nijednim svojim prijateljem, pa, iskančao od
gulada a željan plijena, obazire se amo tamo koga
da pojede. Nego kako au njegovi drugovi prisvoji
li — na papiru — sve što je hrvatskoga, to nje-
mu nije ostao niko drugi uego stari Starčević i
on se požurio, da ga svemu svijetu proglasi Srbi-
nom i srpskim sinom! Ovakoga apetita nijesmo

još vidjeli.

Dobro se je reklo, da bezočni svijet uživaju.

Najpotlje se je stavio naučat nas skladnosti.
Zahvaljivamo puno, no regbi da su gospoda oko
njega još dosta na se, kad ae znadu razlikovati
šalu od neuljudnosti. Nek ih za nas ne boli glava, ta
mi smo Dubrovčani! A skladnost ne sastoji u
tomu što se u svakoj trećoj erti ističe kao fraza,
a ovamo pišese: ,danas kada gola i bosi navrću
sva duboko okorjeli bor suhe mladice iz rasadni-
nka Mihovila Pavlinovića i Aotuna Starčevića, da-
»nas kada gladni i šedni (ruzumije se: mi) dola-
ne u naše semlje da se u nas najedu i napiju,
»pa da nam kažu: igidite, ovo je naša kuća!“

To kažite sebi, a ne nama |

iz svega ovoga daje se zaključiti, da će i o-
vaj novi srpski list poći putem svojih drugova :
ometaće borbu našega naroda protiv tugjinstva,
priječit će iz jada i inada svaki pokret koji bi bio
od koristi ne samo nama, vego ukupnome hrvat-
skome i srpskome plemenu, hraniće se frazama i
Jakardijama, a od istine i ozbiljne političke borbe
i polemike, gdje se pitanja trijezno raspravljaju,
bježaće kao slijepi miš od dana, jer tamo ga če-
ka osuda.

Tako rade i subvencijonirani organi |

1 zato mi želimo našemu drugu dug život u
nadi da će nas njegovo prisuće držati budne i po-
moći nam rasčistiti maglušinu, koju je ponašanje
lakoumne političke djece razbucalo po našemu
obzorju na veliku štetu našega naroda.

Naši Dopisi.
Budva, 26 Juna. *)
Na 24 0. v. proslavismo baš sjajno svetko-

vinu sv. Ivana krstitelja starodavnog  Odvjetnika

grada Budve.
Divno je bilo narešeno mjesto oko crkve ze-

lenim stupovljem na kojemu se vile naše zastave,
Slavoluk se pred crkvenim vratima uzdigao naki-
ćen zelenilom, hrvatskim  trobojnicama i narešen
oširokom trobojvom vrpcom.

Na 23 u oči sajma došla glazba hrvatska iz
Dubrovnika. Pošto pred crkvom odsvirala carevku
obišla grad udarajuć naše koraćnice, da navijesti
gragjanima dolazak. Od 9 do 12 sati istoga dana
udarala pred crkvom, gdje se izvela vesela šetnja.

Na dan sajma u BŠ sati prije p. došli izlet-
nici iz Boke parobrodom bokežke plovitbe,a istim
parobrodom prispjeli izletnici iz Spića u 1k sata
pos. p., koje srdačno dočekasmo. — Tu se hrvat-
ski pozdravismo.

Na 6 sati pos. p. bio ophod tako sjajan i
uredan da se ne sjećamo ljepšeg.

Po ophodu istim parobrodom otišli Spičanski
izletnici praćeni do parobroda glazbom. Oduševlje-
no se tu pozdravljalo : živjeli budvanski Hrvati —
živjeli spičanski Hrvatski — živjela Hrvatska! Od
9 do 11 ure glazba svirala na prijasnjem mjestu
gdje se i plesalo. U 11f sati bokežki izletnici sa
glazbom odputovaše s istim parobrodom put  Ko-
tora, Na rastanku se pozdravljalo klikujuć : živje-
la Hrvatska |

Odkad pamtimo sebe sjajnije i veselije svet-
kovine nije bilo. Pučustiše nas izletnici,  odušev-
ljeni Hrvati, svojim dolaskom, prenuše nas iz po-
lusna, te uam potaknuše oduševljenje.

Hrvatska glazba iz Dubrovnika, pod  vrije-
dnim učiteljem g. Suzankom, bila je duša cjele
svećanosti. Onam uzvijela srca do potpunog zado-
voljstva svojim izabranim komadima i skladni
sviranjem.

Zadovoljni smo da je naša svečanost ovako
sjujuo ispala, da nas barem ovamošuji protivnici
upoznaju što možemo i — kakvi smo.

Najsrdačnije zehvaljivamo izletuicima iz Bo-
ke i Spiča na njihovom posjetu i na brsojavaom
pozdravu, kao i ostalim prisutaim inostrancima.

Zabvaloi smo pako uglednom Ravoateljstvu
Hrvatske Glazbe u Dubrovniku, što nam i ove go-
dine posla našu dićnu glasbu, Vrijednom učitelju
glazbe i glazbarima najerdačnija hvala na trudu,
želeć im sve bolji i bolji napredak, da nas opet i
do godine opajaju milosvučaim anglodijama.

*) Zakasnilo. Ur.