no po a ee taje

“mu opere nać

.X

g
|

ke

različtii govor od dubrovačkoga i govoriti da su
Dubrovčani plemenitiji i bolji od njih: treba gojiti
dubr&tački separatizam ;.ko govori da je Srbiv, to
je bigtrlo pametan čovjek, ko ne govori ništa
taj je Madak, a da so je našao ko da je dHrvat,
Bože sačuvaj, taj je lud, neznalica, red mu se je
rugati. Ovako su škole, a osobito gimnazija kroz
njekeliko godina odgajale mladiće dubrovačke sve
jedme boje, tako da su došli i do katoličkih  po-
va i > ne znam kakva ponašanja, nu zna
e: da koji svećenik katolički slao novce za pro-
slave sv. Save, srpske slave ; da su njeki mladići
na visokim školama htjeli preći na pravu vjeru
sveto  pravoslavje. Kakvo je dubrovaćko katolič-
ko srpstvo ? Uzmi čovjeka komu je ideal  grčko-
istočna vjera, koji ne shvata slavenske uzajamno-
sti a nema nikakvoga političkoga programa nego
da ruši hrvatstvo i eto ti dubrovačkoga katoličko-
ga srpstva. Ko različito misli od onoga što smo
rekli taj je jadan prevaren i misli na božiju da
je Srbin po narodnosti, a da srpstvo nije pomije-
čase a vjerom. Mi take svijetujemo neka malo
potanje ispitaju rad našega srpstva pa će znati
što je i kako je. To je osokolilo grčko-istočnjake
u našem gradu, te se 65h diče da su: ,Pravoslav-
ni Dubrovčani,“ u srpskom Dubrovniku a od jučer
sa so naselili a trbubom za kruhom u naš grad i
s sama nikakve ni rodbinske sveze, te će
ostati take da ih bude do tisuću godina.
Neka ,skladni“ Dubrovnik (od  hartije) ne
pjeva nama da je njemu brat mio, koje vjere bio
Bego neka pišu svojoj bratiji u Beograd da se 0-

l

ni toga i na viču Gjaji, našemu sugragjaninu
da je dogon i svašta, pa ćemo tada i
mi prigouti glavu i prisnati: sad vjerujemo. Ako

laže koza ne laže rog | Sveto  pravoslavje i srp-
stvo ne dadu se rastaviti, veli preosvešteni Milaš,

a mi tvrdimo : Tako je.

Ko se je iznevjerio?

Kotor na Petrovo.

Kida ste mi, gosp. Uredniče, ustupili malko
prostora u Vašemu listu, evo me da ispunim moje
obećanje. U mom zadnjem dopisu obećao sam
srpskolne junaku, da ću ma, dokazati kako je i
sadučajim Srbima sve do skora brvatstvo t. j.
druženje sa braćom preko Velebita jedini ideal
bio, i kako se Hrvati ne služe vjerom u političke
uvrbe. Neću dakle sizati u daleku prošlost već ću
te baviti o dogagjajima, koje sam za svog krat-
kog života doživio. Bio sam podraslić kada je go-
dine 1851 Jelačić kao ban hrvatski posjetio Bo-
ku, te se dobro sjećam, kako su se svi Bokelji
“dakle i sadašnji Srbi takwili da ga dostojno pri-
Gekaju. Malo prije toga utemeljena je u Kotoru
od hrišćana i njekoliko Hrvata iz okoline Čitao-
nica, po svoj prilici prva u Dalmaciji, a prozvana
je Slavjanskom a ne srpskom. Kada je Carskom
poveljom ustav proglašen i Dalmacija pozvana bi-
la da bira svoje zastupnike za hrvatski Sabor u
Zagrebu, Bokelji svi, bea razlike, izubraše svoje
odaslanike, koje poslaše u Dubrovnik, da se s Du-
brovčanima dogovaraju o daljnjem djelovanju, po-
što Zadar i Spljet bijahu tome protivni.

Kada je godine 1864. ustanovljena pravo-
slavna trojička Garda, nje barjak bio je, a i da-
nas je, brvatski barjak jer se za srpske boje nije
onda zaalo. Jest, barjak Garde i danas je hrvat-
ski, da braći Srbima služi za prijekor, što mu se

isnovjeriše.
1871. bijaho općinski izbori u Koto-

toru. Naši vigjeniji rodoljubi, vogjeni jedino na-

i

slom narodnosti i sdruženja sa Hrvatskom po-

o zastupstvo bi izabrana vo-

hrišćana, što dokazuje da naši ne gledalo ka-
ite poslije svegjer činiše Srbi.

apoda Luku Tripkovića i Joza Gjurovića, au &

dnosnoj diplomi istaknute su pjihove zasluge u
borbi za jezik i za sdruženje sa Hrvatskom,
U docnijim izborima Srbi birahu svegjer većinu
njihovih istovjernika isključivši naše vigjenije ro-
doljube sa nečuvenom zahvalnošću od svakog pa-
čavja u općinskim poslima. Godine 1870 u izbori-
ma za Sabor u izborništvu gradova, Hrvati sa srp-
skim glasovima biraše konta Lukovića svojim za-
stupnikom, Kad puče puška u Nevesinje i buna
sahvati Bosnu i Ilercegovinu, srpstvo koje bijaše
»Zemljak* podigao, poče podizati glavu, te odma
slijedeće godine pri izborima za Sabor, propade
hrvatski kandidat Luković a pomoću srpskih gla-
sova bi izabran zastupnik tugjinac talijanaš Frari.
Iza toga hrišćavi u strahu da ne bi izgubili ste-
čenu prevlast u općini Kotorskoj, sklopiše njeka-
kvi kompromis sa autonomima, koji se pustiše u-
loviti na lijepak. Tim kompromisom bi utvrgjeno
da se u općini kotorskoj (gdje živi 3 katolika) bira
18 hrišćana i 18 katolika autonoma, a izmjenično
da bude biran načelnikom čas Srbin a čas Au-
tonom.

Taj ugovor sa strane Srba bio je uporavljen
tako, da se je općina kotorska pokazala  isključi-
vo srpsko hrišćanskom. Javna Dobrotvornost  ute-
meljena katoličkim milodarima, Školsko Vieće, Či-
taonica, Glazba sve bi posrbljeno. Naši stari bor-
ci u kut tisnuti kao zargjalo gvožgje, svojim oči-
ma vigješe ispunjenu priču o ježu. U jednu riječ,
smatran bi najljućim neprijateljem onaj, koji ih bi-
jaše na noge uzdigao. Vjerska mržnja bi sve to
više raspaljena, ne od prostog naroda, nego od
takozvane srpske inteligencije, a za dokaz tome
dosta je spomenuti uličarske iskaze učinjene ne-
prežaljenome i nezaboravnome biskupu Forlari-u,
i protivnost pokazanu od općine utemeljenju žen-
skog odgojilista pod upravom koludrica.

Koliko da to nije bilo dosta, Srbi isključiše
katolike općine, od svakog javnog uticanja na
korist Boke. Kada je narodno-hrvatski klub, otrag
dvije godine pozvao Srbe, a ovi Boku, da se
izjavi o uvjetima, kako bi se uspostavila sloga
megju Hrvatima i Srbima, Boko-Kotorski srpski

djelujući odbor, nevjerojatno ali istinito, na dogo-,

voru ne pozva katoličke općine a izgovor mu bi-
jaše: nema krsta do tri prsta. Ali da dovršim sa
primjerima vjerske nesnošljivosti braće Srba, tre-
bala bi ne brošura, kakovu je izdao odbvr za
minule kotorske općinske izbore, već ogromna
knjižurina. Pak dopisnik ,Srp. Glasa“ ima obra-
za Hrvatima i katolicima Boke prigovarati vjer-
ski fanatizam kojega da raspaljuju učitelji i sve-
ćenici. Da, po srpskoj teoriji, fanatici su oni naši
svećenici i učitelji koji se ponose hrvatskim ime-
nom, koji hrvatski ćute, i koji tome smislu uz-
gajsju svoj narod, doćim su poštenjakovići oni
izrodi koji slijede srpske stope. Nijesu dakle ka-
tolički svećenici i učitelji koji siju vjersku mrž-
nju u Bokama, ne, jer im to ne dopušta njihova
vjera, njihova uzgoj, već će te takove naći u srpske
redove, gdje se u školi i crkvi uči i pripovjeda,
da je srpsko nebo, srpska zemija, srpsko more i
srpski Bog. Za danas dosta, a do potrebe opet.



Naši Dopisi.
Trebinje. početkom jula.
Štovani gosp. Uredniče! U našem su se gra-
da u zadnje vrijeme dogodile dosta važne promje-
ne. Imao sam prilike uvjeriti se, da su iste bile
u javnosti djelom prešućeve, djelom pak sasma
malo ili krivo pretresivave, te rado primam zgo-
du, da Vama i cijenjenim Vašim čitateljima pre-

dočim današnje stanje našega grada.
Dne 27 maja t. g. umro je naš načelnik

grada gosp. Stjepan Čerović. — Pošto je ta vijest
prilično nenadano došla baš nas je presenetila. Ko
je pratio život tog pokojnika, lako će dokučiti,
kako se je glas o smrti njegovoj kosnuo srca ov-

dašnih Šumadinaca.
Stjepan Čerović bio je presjednik trebinjske

srpske-crkvene općine te je kao takav doprinašao
dosta znatne žrtve, da se ta općina i njezin ugled
što više širi. Us materijalno žrtve on je takogjer

Prodao sastupatvo u većini hri- | ulagao cijeli njegov upitv, du ovo ili ono (dakako
začasnim gragjenima Kotora go- | sve u dobrobit Srba) oživotvori.
Nije dakle čudo što je ta općina iz osobite

harnosti naprama pokojniku sve moguće učinila,
da mu pogreb što sjajnije izpane.

Iz čitave okolice bijahu pozvani svećenici i
narod, da prisustvuje na pokopu.“ Iz mjesta pri-
ključi im se Časnički zbor, činovnisi i mnogo-
brojan svijet. Iz kuće žalosti krenuo je sprovod
k pravoslavnoj crkvi gdje je tijelo pokojnikovo
bilo blagoslovljeno. Kad se ova ceremonija svrši-
la, držao je ovdašnji proto g. Peščić spemen-slove
u čast pokojniku. Iz tog slova vadimo, da je pre-
minuli načelnik bio čovjek čelična značaja, pun
uvigjavnosti, milostivoga srca i pun ljubavi na-
prama narodu i domovini. — Ko je taj narod i
koja je ta domovina, suvišno bi bilo napose. istaknuti.

Iza toga krenulo se je put groblja. Nadgre-
bno slovo govorio je njeki djak od manastira iz
Dužde. Opetujuć mal ne sve ono što je već g.
Peščić kazao, još na koncu napomene: »Laka_ mu
bila ova srpska semljica.“

Ovim riječima ne treba komentara. Pa nije
napokon ni čudo kad već ima tako. bezobzirnih
ljudi te govore, du je Dubrovnik srpski grad, za-
Što ne bi bilo i takovih zanešenjaka, koji [Ierce-
govinu smatraju srpskom zemljom. Tako dakle is-
gubiše ovdašoji Šumadinci stup i štitanjihove op-
ćine, grad pako svog načelnika. —+ +4 #0.

Kako se čuje arpska će crkvenaspćina u Trebi-
nju izabrati na mjesto preminulog načelnika ovdjaše
vjeg trgovca g. Petra Jovičića za svog presjednika.

Prije nekoliko dana stigne našemu gradu ra-
dosna vijest, da je visoka Zemaljska vlada ime-
novala za grad i državu vrijedna i vrlo zaslužna
čovjeka  visokoro-gjenoga gospodina — Muhamed.
bega Defterdarovića xa načelnika. Mnhamed beg

IDefterdarović potiče od stare, odlične muhame-
danske porodice. Ime njegovo poznato je jošte za

vrijeme turske vlade. U to doba on je obnašao u
Trebinju čast kajmekana, kad je uljegla Austrija
on je svojim uplivom bio našoj državi od tako
velike koristi, da mu je naš vladar priznavajuć
njegove zasluge, podijelio viteški krst reda Franje
Josipa. Beg Defterdarović još je i danas kajive-
kan Trebinjski.

Mi se vrlo radujemo tom izboru, i to tim
više što smo već odavna imali priliku u osobi ši
ga Defterdarovića upoznati čovjeka koji posjeduje
sva ona lićna svojstva i sposobnosti, koja su ures
i dika svakomu čovjeku, te do značaja što drži.

Mi smo stalni, da će našem novom načelni-
ku uz vrsnu pripomoć gradskih odbornika i gra-
gjana poći za rukom, podići grad do onoga ste-
pena i ugleda, koji mu po njegovom položaju pri-
pada, te mu kličemo: Živio naćelniče lj

Perast, 3 Jula 1892.

Danas se u Perastu slavilo svečano obeća«
nje dičnog načelnika  žarkog rodoljuba Eugena
Brajkovića. Ovake svečanosti u ovim prigodama
Perast ne pamti. Hrvati u Perastu, kao prijatelji
načelnikovi, okitili grad s hrvatskim trobojnicama
i pozvali glazba iz Ercegnovoga, da tim očituju
svoja osjećanja prama novo-ustoličenom načelniku.

Glazba nas je razveseljivala cijeli dan, svi-
rajuć Carevku pri dolasku i odlasku kotarskog
poglavara baruna Marvičića i prigodom svečanog
obećanja, a ostalo vrijeme naše koračnice i bira-
ne komade.

Samo naši Srbi nijesu bili danas veseli. Grje«
hota baš da se je danas trefila ova naša sveča-
nost, te. ugušila onu naših Srba, koji bi se bili
morali radovati, gdje im je dunas izašao na božje
svijetlo željno očekivani Mesija, Ne znam pak je
li Žalost, ili radost bila uzrokom, da dok su ju-

tros dohrlili a načelnikom svi vaši vijećnici i ve-
liki broj odličnih gragjana, da na obali dočekaju ko-

tarskog poglavara bar. Maroičića, nijedan od tro-
jice Srba, koji su do danas rasborno općinom u-
pravljali kao članovi Upraviteljstva, nije shvatio
avoju dužnost da mu izagje na susret.
Dok je glazba na trgu svirala nije se pribli-
žio ni jedan Srbin, već po gdjekoji pokunjen savie
rivao is prikrajaka, Valjda im aije prijala venela
svirka biranih hrvatskih komada. : Njeki su dapa-
to Srbi, koji su štogod svijemniji | vasborišiji, u-
daljili se iz Perasta, to otišli ko u Stoliv, a ko

drugdje. — Dobar im put!
U kasnu večer krenula je glazba is Poranta,

gdje je pod upravljanjem vrijednog i saalašnog u-