andio moćno

a dika o a AN 2 90

Br. 25-26.





List izlazi svakom subotom, a cijena mu je unaprijed za Dubrovnik: na cijela go- '
digu for. 4, na pd godine for. 2; Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Horesgosnu: na cijela
godinu Kor. 4: 50, na pć godine for. 2: 25; sa inozemstvo flor, 4 i poštarski troškovi.

fr



U DUBROVNIKU 28. Jula 1894.



CRVENA NRVAT

Pretplata i oglasi p.aćeaju se s. Crvene Hrvatske“ u Dubrovsiku.a doplot

dalju se Uredništvu.

Pojedini broj stoji 10 novč. Ko ne vrati list kad mu pretplata mine, smatra se | tiskaju po pogodbi.

da je predbrojea i za došasto polugodište.

Odlučniji rad.

Kad je ovoga premaljeća zapoćeo novi pokret
izmegju dalmatinskih Hrvata i kad su ona šesterica

istupila iz oarodno-hrvatskoga kluba, sa njekom

napetošću čekali smo kako će oni razjasniti vji-
bov istup i budući rad, a navlastito nas zanimalo
da znamo, kako će se podnijet naprama hrvatskoj
opoziciji, koja je otprije opstojala.

Ova bijuše dosta jaka a navlaš u srednjoj i
sjevernoj Dalmaciji, te. po otocima. Sastavljali su
je većinom mlagji hrvatski elementi, u kojim klju-
čala žarka hrvatska krv, pa ne mogli više trpjeti
drijemanje narodne stranke, i stariji \odoljubi ko-
ji su trijezao promišljali i razborito postupali, te
tako njihovo uezadovoljstvo bilo pogibeljnije nego
onih prvih.

Ova radikalna struja krstila se imenom pra-
vaša izjavljujuć se solidarnom sa strankom prava
u banovini. Bilo je svukud, u svakom mjestu, u
svakome staležu, no imala je veliku manu: nije
bila organizovana i zato izgledaše slabom.

Za nas bijaše od najveće važnosti, da zna-
mo kako će se vladati disideuti naprama njima :
hoće li bez obzira na njih na svoju ruku tjerati
opoziciju varodno- hrvatskoj vladajućoj stranci, ne
mareći što će raditi om koji su odavna uvi-
gjali potrebu odlučnijega rada, ili će se stopiti š
njima zajedno?

Mi u ovim prigodama ne dopuštamo nego
dla dli; nama su mrski svi kompromisi izme-
gju ljudi iste krvi i koji traže jedno te isto,

U prvom slučaju bolje bi bilo, da ona šesto-
rica uijesu nikad istupili iz kluba, nego da su
staroj opoziciji ostavili slobodno zemljište, jer bi-
li bi stvorili u zemlji veliku smutoju, Mi bi imali
dvije strančice što bi jedna drugoj uzajamno stale
na putu, a ova borba tijekom vremena izvrgla bi
se u žestoke personalne rekriminacije.

> Evo zašto.

Nama je danas u Dalwmaciji od prijeke  po-
trebe ovo: da stojimo na čvrstom i čistom hrvat-
skom stanovištu, da to stanovište odlučno brane i
Zastupaju naši ljudi i u Beću i u Zadru — dakle
odlučnu opoziciju sustavu i onomu ko mu je na
kormilu, zatim  odrešita obrana i traženje naših
narodnih prava i ekonomskih interesa zemlje, te
napokon solidarnost sa ostalijem Slavenima, koje
biju iste nevolje što i nas.

To je u Dalmaciji zahtijevalo javno neodvi-
snu mnijenje, a ko je sve ove tačke ispunjavao,
zadovoljav:o mu je potpuno.

“Starija opozicija tražila ih je otprije, nova
ih počinje naglašivati. Jedna drugoj idu u susrete
kolika nesreća ako se mimoigju |

Zato smo strepili i koliko smo  uzmogli, s
paše strane radili smo, da se tomu izbjegoe.
Reg bi da hoće, dapače reg bi du se više
nemamo bojati, »Narodni List“ donio je o tome
lijepih razjašnjenja izjavljujući da nema razlike
iamegju jednih i drugih, a ime sawo da vema u
Dalmaciji nikakva osobitog zoaćenja,

Ova neg je izjava unjviše razveselila, Sve
ostalo .spamo ili možemo vagogjati, ali ovo smo
čekali.“ '

. Nego ni to nije sve. Nastojmo da se sabo-
ravi, da se oprosti što je prije bilo, a u prvom
redu nastojno da nastane i te raslike imena, jer

|



ova može danas sutra biti od zlokobnih posljedi-
ci. Hoćemo li, nećemo li, mi smo još nominalisti,
pošto, kako lijepo zoamo, sušto ime nosi na sebi
dobar dio krivice u ovoj žestokoj borbi izmegju
Hrvata i Srba.

Ako bi nam pošlo za. rukom izgladiti sve,
na oko neznatne ozrijeke, slavili bi važnu pobje-
du zdrave hrvatske svijesti u Dalmaciji. Moguće
da će kogod pokušati da nas i tu rasčinja, kad
je uvidio čvrstu odluku disidenata i gdje su se
zakleli da će ustrajati na novoj stazi. Ali ne daj-
mo se, a prije svega ne dajmo, da nam ovaj ili
onaj naziv bude jedan dau fatalan.

A evolucija koja se opaža u redovima stare
narodne stranke neka se pak potpuno izvrši slije-
deći naravni tijek, jer ako zakrkne na po puta,
ponavljamo, bolje bi bilo da nije ni počela.

lima i još nješto.

Neka se začetnici ove evolucije ne boje pri-
govora. Ovi će im padati sa svih strana. Jakobi-
nizam već ih je dopao a tako isto i njeki tobo-
žnji klerikalizam i to odonle, otkle im se bilo
najmanje nadati. Ovaj zadnji darovaće im i ona
strana, koja sad nastoji kako bi svakojakim in-
trigima svojih istovjeruika obojega spola zamutila
ono,štoseje tek počelo bistriti. Neka ou i'ođ"se-
be najodlučnije odbiju tu klevetu; neka radom
svojim dokažu da joj nema mjesta i neka je sa-
spu u obraz klevetniku, pokazujući mu što se do-
gagja u njega doma.

S druge strane pak prigovoriće se novoj
struji da ruši ono što se je toliko godina trud-
no zgradilo. Neka se toga bombastičnoga prijeko-
ra ne prepade.

Treba rušiti, nu neka dobro pazi dokle će.

Dosta je mana na zgradi koja se je počela
graditi za doba varodnoga pokreta i nastavila se
do danas. Ni sam temelj nije bio is dobra mate-
rijala, ali opet mogao je kuburiti i zgrada išla je
nelošo sve donle, dok njezini začetnici nijesu po-
zvali za savjetnike zadarske majstore. Zadarski
majstori doveli opet bečke inžinijere, a ovi radili
po svome pokvarenome ukusu — uz pomoć sa»
mih začetnika, — pa ištetili posao i iskrivili si-
dove. Uragjeno je dosta, ali uragjena je naopako,
te zato bez trajne vrijednosti. 1 zato sve što je
krivo i na hero valja srušiti, jer na ono ne možeš
dalje nastaviti,

A koliko će se srušiti ?

Mislimo da je dosta doule, gdje su počeli
djeliti savjete zadarski majstori i bečki arkitekti.
Ono je najlošije, a ono dolje može palit.

Naravno ovi počet će vikati, a vikaće i oni
koji su ih zvali, ali koja fajda kad se mora. TA i
ćoravi vide da ne valja i da je otišlo na krivo.

A oni koji su ih pozvali (ne iz osobne ko-
risti, o tom smo uvjereni, nego u nadi da će oni
bolje pomoći) nek se sjete ove varodne: ko s
ujavolom tikve sadi. i t d.



Ogvijestite se Hrvati !
(Dopis is Banovine)
/ < Ne sakrivajmo rane, koje truju našo hrvate
sko narodno tijelo, ne poitajivajmo boli, koje Bas
tište, pa ćemo nać i melem, koji će izliječiti, uni-
dtiti i iskorijeniti ono zlo, koje podgriza divotno
snagu hrvatskoga naroda, inst
Očajati ne trebamo!

Rukopisi se ne ione na Listove nefrankirane ne prima ni uredništvo ni ak ,







Za oglase, zahvale i ost. plaća se 10 nuvč. po retku, a oglasi koji se više puta

Snaga opstoji ali je mi ne upotrebljavamo.
Rudnici su puni zlata, ali ga niko ne kopa. Hr-
vatski je seljački a većinom i obrtnićki narod u
Banovini svjež, dobar, radin, pošten i spreman
Žrtvovati i svoj imetak i svoj život za dobro hr-

vatske otadžbine, bio on vjere katoličke. ili pravo-
slavne. Taj se je čestiti narod bez razlike vjere

uvijek borio za dobru stvar, čim je imao valjana
vogju. Hrvatski pravoslavni puk ne ima naime još
ni pojma o tako zvanom srpstvu, kao što ga nije
ni prije imao. — Za urote Zrinjsko-Frankopanske
stajao je pravoslavni vladika Miakić sa svojim
narodom uz urotnike, kao što su jučer pravoslavni
kostajnički birači glasovali za Hrvata Harawbuši-
ća. Samo je ta razlika, da su a borbi prije popo-
vi narod vodili zajedno sa vladikom, dok šu ih
danas srpstvom zaslijepljeni i žaveđeni pruvoslav-
ni popovi i kalugjeri od glasovanja odvraćali. — Na
tom, historički neopravdanom, srpstvu brzo će od-
zvoniti | Kako je nastalo, tako će i nestati! Po-
vijest, nepristrana povijest uništi će tu bolest;
ona jasno dokazuje, da su Hrvati primili vjeru od
učenika Ćirila i Metoda, a sama na obalama mora
od rimskih popova. U početku bio je dakle hrvatski na
rod pretežito pravoslavne vjere (t. j. istočnog obreda)
Poslije, pošto je Hrvatska država bila ure-
gjena na aristokratsku, priznali su velikaši dvor.
sku vjeru hrvatskog“ kralja, koja je iga '
utjecajem rimskoga pape postala katoličkom: Pre-
ma potrebi su medjutim poslije sami velikaši na-

puštali svoju vjeru. U Bosni su n. pr. postali bo-
gumili i oi i narod. Kada pak Osmanlije u

Bosnu provališe, primili su velikaši vjeru Muh«-
medovu, a grčki fanarijote, koji se s Turcima do-
bro slagahu, raširiše grčku crkvu megju narodom

u Bosni. U Banovini je bila vladajuća vjera ka“

tolička, a samo ua nepristupnim mjestima i na
brdima bilo je stanovništva pravoslavne vjere; pos
slije emo osim ovih dobili u Banovinu naseljeni-
ka iz Bosne, koji se stopiše sa onim pravoslavnith
pukom koji je ovdje od vajkada imno švoju: crkvu

slavenskoga obreda. — Prema tome poviest nepo:
bitno dokazuje, da su Hrvati vjeru često mijenja+

li i da se ne može nikako opredijeliti # utvrditi,
koji je vjerski obred prevlagjivno, jer je od vaj:
kada bilo pravoslavnih i katolika a kasnije boga-
mila i muhamedovaca. Kako i kojim pravom, ha
kakovom  historičkom temelju mogu iz Beograda
tvrditi, da su pravoslavni Srbi, '& samo: katolici
da su Hrvati? Gdje su narodi po vjeri dobivali

narodnost ? Narodna svijest se je doduše tečajem
vijekova izgubila, i to tim više, što. su pojedini ve-

likaši malo po malo zuali pokoriti slabiju aristo-
kraciju svoje okoline i vsnovati posebne države.
Tako je n. pr. nastala ,Bosanska* država, ,
Osobito tečajem srednjega vijeka narod je
hrvatski bez razlike vjere malo po malo zadrije+
mao, zaspao i izgubio svoju nurodnu hrvatsku sviš
jest isto onako, kao što je izgubiše teđajem :srei
dnjega vijeka svi veliki narodi Evrope. Vladar S
tada baštinili ili dobivali kno miraz narođe '

razlititijih jezika, kao što sada pojedinci bin
oranice i vinograde. Aristokraciji je to bilo povolj

no, ako joj je samo novi vladar potvrdi njesine

povlastice, jer je aristokracija sviju navoda gdvo:

rila latinskim jesikom | imala donjekle ste obi.

taje i jednako nasore. | poj garr sl
Istom-a najnovije doba, puti og trunonakti >

revolucije, preobrazilo Jo narode u

staro trnla Rvrepu, Ma