A

kazniona, pa: ćemo vidjeti, da je izmegju njega ua'\
veći broj' zločinaca i svake ruke kažnjenika, nm
Biva. tu se svaka nemoralnost uvriježila, ta-

rajevima pa očigled propada bro-
ove zadnje iskreno

ijeti, kojim bi žigosali He-

“pri u svom  fanatismu i
' zadajući nam neizmi-







b spošobnvst, pošto zla u-
la čine, nije teško, ali te-

: si 4

e li u ovakim had mošta sloga? Da
iskreno kažemo: nije. Krv se naša otrovala i pro-
ttadi: će dosta vremena, dok se izgladi ono što su
lude glave iskvarile. Ili bi morali proći kroz ko-
"ju tešku katastrofu, koja bi ih opametila ? — Svaka-
ka mi se nadamo, da će ili na jedan ili na drugi
način, doći dan, kad ćemo opet biti zajeduo, a do
tada nama je uzgajati ono što nam je ostalo: ka-
tolički i muhamedanski i onaj maleni pravoslavni
dio naroda, koji je s nama. 1 ta je ledine dosta i
odviše. Uzgajajmv u narodu duh samosvijesti i
slobode, učimo ga nek bude svoj, neka se ne pu-
šta da mu svaka pridošlica zapovijeda i od njega
ćemo stvorit narod u pravome smislu rijeći, ua-
rod kome Će zlataa budućnost pasti od sebe u
krilo kao zrela jabuka, a svoju slobodu neće do-
biti po tugjoj milosti, nego će je sam zaslužiti.

U ovom radu noćemo se naći osamljeni. I-
"mamo braće, koja su dobrahno naprijed odmakli —
našu braću: Čehe. Ima ih i još. Ugledajmo se u
njih i pogjimo njihovijem atopama zajedno su Slo-
“veućima. Ne predajmo se nikome, pak će sve biti
“dobro. Tako ćemo uzgojiti ćvrst harakter u narodu,
“dok naša vebraća, ako se ne opamete, žnjet će ono
što danas sija, svejedno kd i njihovi istovjern:ci
“u kraljevini.

Bizantinska skladnost i pitomost.
(Dopis is grada).

» Dubrovnik“ a zadnjem svom broju, pod na-
slovom neskladnosti, priča kako je njekolicina iz-
viždala njeke došljake, koji su pjevali srpske pje-
Same. '“Mi na kanimo 'ni izdaleka da ovdje pobija -
mo (gDubrovnik“ radi te vijesti, ili da uzmemo
braniti one koji su zviždali. Mi prepuštamo  oni-
jem koji su lažno bili okrivljeni, da malo niže 1iz-
nesu: dogagjaj u pravome svijetlu. Nu ima  nješto
"drugo“u' onoj vijesti, čega radi mi se odazivljemo.
53 Ni ma kako prosta vijest u , Dubrovniku“
“tie moše da bude, a da ne odiše bizantinstvom,
«pa tako i ova. To nije doista vele začudno za 0-
nej koji ga poznadu u dušu, jer ti već dobro zna-
du, (da je bizantinstvo njegovo glavno obilježje, i
da je ajim sav: prožet.

ćs 5 Evo što '\, Dubrovnik“  bizantinski nadodaje,
pošto je pripovjedio pomenuti dogagjaj: ,Kada su
sono Zagrebački Hrvati, prilikom otkrića Kaćiće-
*taćapomenika svrnuli i u Dubrovnik, svak ih je
Guleđao i štovao, da nije mogao bolje i niko se
<onije uaćao da ih zakine." Što da čovjek, koji po-
zna stvar, odgovori na ovako pisanje. Ako im re-
čemo da besoćno lašu, u prvom će nam broju do-
viknuti : »gospodo, nijeste skladni!“ Ali mi pitamo
je li moguće drukčije im odgovoriti, kad svak,
sko je bio: nazočan na većeri, gdje su se Dubrov-
čani sastali bili'u braćom svojom, ili ko se je u
blizini desio, dobro zna, da je upravo sramota bi-
sla: po Dubrovnik, na koji su naćin tobožaji Srbi,
preko večere izazivali i uznemirivali bukom, de-
breujem i sličnim is ulice Izmegju VrtA, mirnu če-
«\jadi koja ue je ondje nalazila. To se je, naravno,
tako zlo dojmilo pohoditelja, da se i danas toga
dajećaju pa je baš onaj, koji ove retke piše, čuo
iinsdavno glavom od jednog od onijeh, gdje umu
okaše: mi smo se plašili iskrcati se u Zadar, bo-
jeti se nereda, ali smo čitav grad  obašli i dulje
va njem ostali, a da nijesmo jedne uvrjedljive ri-
«ječi čuli, i za cijelog vašeg putevanja, samo su
.'mao:Brbi u: Dabrovnika onsko prasački pričekali.“
sTo je zar način, na koji vi mislite usčuvati Duj
:drovnika jme pitomog grada, što tako često i ra-
. do spominjete? A ne vidite li sar da ste vi du:
»brevački tobožuji Srbi u prostaštvu i samu glaso-
emma poena
ivan! planuo omisl MT dj kb skali

Mi ovu stvar, premda smo dobro znali, i
premda nam se je više puta desila prigoda da je
spomenemo, ipak nijesmo htjeli iznositi i to za
svoj obraz, jer smo mi oni, kojim u istinu na sr-
cu leži, da se Dubrovniku usćuva ime pitomog, pa
uas je boljelo, da se slične —nepodobštine, i ako
vd vas potiču, na glas pronose. Ali na onako po-
ništeno izazivanje ko da se ne oglasi ? Da ste vi

mučali, bili bismo i mi premučali, a sad nam ne
zamjerite.

Nu aije ni to sve. Pri omaku one vijesti pi-
ta »Dubrovuik* Crvenu Hrvatsku“ kada i gdje
oni izazivlju. Dugo bi bilo uabrajati, gdje su sve
oni izazvali, ali ćemo mu spomenuti u kratko, da
gdje god je nereda ili kakve bruke bilo, da su tu
oni bili provodiči. Vi ste oni, koji ste podražili
prostadiju da vrijegja skladnu gospodu, dok se
miroo šeta; to je dapače bila jedna od prvih bla-
godati po Dubrovnik, koju mu je darovala vaša
pobjeda pri izborima. Vi ste oni, koji ste organi-
zarali zviždanja 1 buke, svakom zgodom kad suse
Hrvati na okupu našli. Vi oni, koji ste potakli
lične uvrijede i klevete, u koje, kaku bi se po ko-
ječem dalo suditi, mislite na dulje i šire, da po
puku Širite. Vi ste oni, koji ste naše uzorne geo-
ške derneke pretvorili u odurne političke demon-
Štracije, vodeći tamo sobom pijauu rulju da  kri-
Či i vrijegja, tako da se dandanas tamo miran Čovjek
Žaca ići. Vi, dok u svomu glasilu bizantinski izvijate
monopol dubrovačke pitomosti, zavagjate zanatlije
da svakog onog, koji vašoj klici ne  begeniše, te
se priznaje Hrvatom ili za ujih simpatizuje, vri.
jegjaju dovikujući mu: dogone, ludove! Sve ovo
imati na duši, pa stati učiti i pričati o skladnosti
1 pitomošti, Znajte da je debela. A kada bi ua sve

to, slučajno nastala reakcija, ko bi tomu bio kriv
ko bi za Lo odgovoran bio ?

Na ovaj oaćiu, vi gospodo oko ,Dubrovni-
ka“ izazivljete, pa ako vam se malo življe odgo-
vori, ouda vas stade graja da niko živ ostati ne
može. 5 toga mi vrlo nerado ustajemo da sva
vaša prevrtanja pobijamo, a premučimo gdje kad
još i za to, što nam inako i sto puta veći  pro-
stor ne bi dostajao. To su bili uzroci, što su nas
naveli, da se ne obazremo i na zadnji veš »Furor
Croaticus ;“ ali na ponovno izazivanje, ko može
da premuči, a_ opet ne bismo htjeli da zavede
koga oua: chi tace conferma. Zato istini za lju-
bav treba da kažemo, da je sva ona žalosna stvar
od vas krivo predočena. , Dubrovnik“ priča doga-
gla) onako kako ga dubrovačka općina kvalificira,
onda dabome da Hrvati imaju biti krivi. Stvar
je sasvim d ugačije tekla, pa odazove li se stari-
ja kompetentna vlast, na utok osugjenika od op-
Ćine kako se mi, pravice radi, tvrdo uzdamo da
hoće, ouda će istina jasno promolhti.

Prostor nam ne dopušta, da ovdje potanko,
opišemo, kako je stvar tekla ; no treba da se zna,
da su Srbi bili izazivači 1 napadaći ; oui su došli
nakićeni s večere na Pločama namjerom da tuku
djecu od 12-14 god. koja su se mirno spravljala
da krenu svojim kućama ; oni su i kidisali prvi
na njih stočićima i stapima, a i štil se je zablje-
škao, samo što su ovi hrvatske pjesmo pjevali ;
oni su sve to namišljeno, uradili to su  naka-
nom i došli u Gruž, to su djeci davno prije pri-
jetili, kako to dobro znadu upravitelji sjemeništa
i gimnasija ; oni, čeljad odrasla, izmegju kojih je
bilo i njegdašajih kažnjenika u Istriji, dosli su da
biju nejaku i nevinu djecu, + A kad su tamo našli
braču i prijatelje te djece, koji su za spravu već
bill začuli i koji su njih suzbili, a djecu obra-
nili, zato su odmah Hrvati izazivači, napadači,
wmutljivci i Bog zna što još. Nije istina ni da je
Hrvata bilo trideseterica, nemoj da broje djecu
koja su odlazila; a da je to tako najbolje avje-
doči što i općina dubrovačka nije uplela u to uo
samo sedmericu, od kojih se jedan nije ni makao

već se samo u službi u Gružu desio, a to ipak
| Na oo samjerite, sko vam kažemo, da'vam no

općinu uašu nije priječilo da i njega osudi i tako
nas liši svake vjere dostojaa svjedoka, Kad je da-
kle i take osudila, kako ne bi i druga 28 tobožnja
učesnika, da ih je bilo; istina je pako, da je Sr-
ba bilo više, nego što oni kažu.

Sve su ovo blagodati, nove ere] u Du-
brovaiku,: koja je zapoćela otkada je Dubrov-
mik postao srpskom Ativom. Ali ima još nje-
što, što u ODoj vijesti jasno otskače, a ta je

nedošljednost, koja regbi da je jedna 6 glamih
vrlina naših tobožnjih Srba. ,Dubrovnik“ kaže: ,ta
djeca (Hrvati) u društvu sa elementima, koji se
baš njima ne dolikuju“ m i tim smjera na_one za-







brovniče“ za što to nama đe P
nijesi radije prišapamo svojoj 4
sa Ono veče imali aa večeri gdje ji
prilici i bratimljevja, čeljadi, ; se
pristoje, nego li poštene zana x
dopratili. Bilo je na večeri svoga, t Mo ;
minalnih osugjenika. Što dakle zanovetat šik...

Divoa li vam izgovora hrvatsko-pravaška pro-
paganda ; to vam je isprika za svako vaše nedje-
lo. »Ali malo svjetlosti, gospodo, pa ćemo vidjeti
da djela drukčije govore.“

Što se pako tiče onog dijaloga, sto navodi
» Dubrovnik“ i koji po dubokom pišćevom shvaća-
nju ,vajbolje osvjetljuje položaj,“ reći nam je, da
nije no prosta lakardija. Jer prvi dio, kad bi isti-
nit bio, ne bi bio nego najnarasnija stvar, jdri što
lakše, nego da jedan bijedan čovjek, koji se vidi
gonjen i progonjev, a da ne zna zašto, što lakše
rekoh, no da saželi da se posavjetuje sa odvjetni-
kom. Što se pak odgovora tiče, nije drugo nego
podla iosinuacija, te bismo mi gubili od svoga,
kad bismo htjeli na to odgovarati, a nama je i o-
vako neugodno odgovarati na pisanje , Dubrovnika“

u kojem regbi da se pisac nadmeće, da isriba ko-
ja prostiju rijeć.

Oparili smo još, da ,Dubrovnik“ spećijalno
rado, izabere po koju frazu, pa o njoj neprestano
tuče. Nu u tom je vrlo loše sreće, ako nije što
drugo po srijedi, te bilo slučajno (kratkovidnost),
bilo naumice (bizantinstvo, a nek šam bira) iza-
bere za svog konja od megdana, upravo svoju naj-
slabiju stranu. Jedna je od tih fraza vječno pilo-
mo, drugo da on veće da dira u ličnosti, a tre-
će da hrvatstvo u Dubrovniku drže same prido-
šlice, isključivo tugjinci i ost. Koliko oui oko ,Du-
brovnika* nastoje da se pitomost Dubrovnika uz-
drži, to smo već vidjeli. Priča ono 0 ličnostima,
a tamo iznosi posebne rubrike, u kojim napada
na pojedince, i pri tom lijepom poslu miješa 0so-
be i njihovim se glasom igra, koje nijesu ni kri-
ve ni dužne. Sto se pak pridošlica i tugjinacA ti-
če, kazati nam je da upravo jezgru srpske 'stran-
ke oni sačinjavaju. Oni su oni, koji ih vode, 6-
ui koji ih uzdržavaju. Njihovim je novcem ,Du-
brovnik“ podignut, njihovom  presijom pred ,du-
brovačka“  nadometnuto srpska štamparij a", a
skora, vrlo skora pridošlica i sam Dubrovnik“ u-
regjuje. Riječju oni su duh sttiske, a ostali nije-
su no slijepo orugje u njihovim rukama, jedni iz
prkosa, drugi iz ambicije ili kratkovidnosti.

Ako je pako koji nemješćanin megju nama,
tuj niti je kolovogja, niti kakav inspirator, već je
8 nama jer smo mu mi bliži. Oni pak koji su
uz nas, nijesu vi najmanje pogubni po IJubrovnik,
ako već Dubrovnik ima uščuvati kukvu avoju in-
dividualnost tradicijonalau, kako vi hoćete, jer
vam je to dajbudi parola d" ordine pri Komešanju
i agitiranju. S druge strane, mnogo bliže vama,
prijeti mu ta pogibao. Mi vas ne cijenimo opet
tako kratkovidnim, da i vi to ne vidite, ali vi za
to ne marite. A kad bi nas sam prkos vodio, ni-
kako ljepše ne bi mogli da vam odmazdimo, što
kad bi se mi s poprišta povukli, pa vas same pu-
stili a njima. Doskoro bi vidjeli gdje vas dana-

Šuja bratija tuće. Čudna li po nas uživanja, kad
bi mi vi bili 1

Okanite se dakle sličnih zadjevića, jer ako
padnemo tako nisko, da svakomu tražimo da je
kršten u Gospi, naopako po vas 1

Nu da zaključimo. Pri omaku svog furor cr0-
alicus, zavapio  ,Dubrovnik* da je vjihova Želje,
da se razmirica izmegju Hrvata i Srba ublaži. Kad
bi ta želja iskrena bila, mi mu poručujemo, da
nije stara, kojom je udario, ona ito tamo vodi.

vjerujemo. Mi smo ove godine i Savu čuli a sa-
boru, gdje je bio udrio u elegiju,! prinać da nas
ima da želi slogu, i nad ponorom' ratdofa suze
lijevao, ali sve to nije ga smetalo tia 'nas''wulo
dana poslije e svom organa saniječe i du “nd
sve naše otimati stane. Upoznali vadio viša, «-
posnali veše bisantinstvo | Da je vata Mai
vo do aloge bilo, vista lakše uljni iki