Hrvatska“ i neoborivim dokazima ustvrdio njego-
vu Crvenu Hrvatsku. Ko hoće danas dokazati da
Dukljaninova Crvena Hrvatska nije historijska i-
stina valja da pobije Klaića i njegovo  razloženje.
“ Megju najjačim dokazima u Klaićevoj knjizi u pri-
log Crvenoj Hrvatskoj imade to, da Dukljaninovo
pričavje potvrgjuju i Disantijski pisci, jer i oni
nahode Hrvate u južnoj Dalmaciji i susjednim ze-
 mljama. A to znade , Dubrovnik“ i priznaje, ali
mudro pita: »Pa što to znači? Zar se nijesu mo-
gli i oni (ti pisci naime) povesti za Dukljani-
nom?“ Ne, dragi ,Dubrovniče !“ nijesu se mogli
povesti za Dukljaninom. jer te uči sam Rački u
istom onom djelu, što si ti pocrpao (str. 61-63),
kako su tl bizantijski pisci mogli nasuprot služi-
ti samo kao izvori Dukljaninu, a ne on njima. Ali
naklapa dalje ,srpsko“*-dubrovačko klapalo : ,Zar
nijesu mogli i oni biti pod istijem uplivom, pod
kojim je bio pop Dukljanin 2“

A sad napnite svoje uši, premili čitaoci, da
čujete, što niko živ još nije čuo, pod kakovim
naime aplivom hoće učeni pisac  ,Dubrovnikov,“
da je bio pop Dukljanin, kad je pisao da je jnž-
na Dalmacija u Crvenoj Hrvatskoj i bizantijski
pisci, kad su bilježili, da su južni Dalmatinci Hr
vati, te sudite sami o oštroumlju ili bolje -glupo-
sti i bezočnosti ,Dubrovnikova“ pisara, koji u nes-
tašici valjanih argumenata, da pobije  Dukljani-
novo pripovijedanje o Crvenoj Hrvatskoj izmišlja
bez grižnje savjesti najnevjerojatnije stvari. On
tvrdi naime u posljedpjem svojem članku (ovo vam
je: dulcis in fundo), da je rimska crkva  megju
srestvima što je upotrebila, da privede Duklju i
grčko-istočne na katoličku vjeru, pretvorila i , Dal-
matia superior“ (staro ime krajeva, što je onda
Duklja obuhvatala) u ,Croatia rubra,“ i da je mo-
guće, da su ,isti sveštenici svete stolice  arkie-
piskopalne dukljanske crkve,“ koji su tobož  mo-
lili Dukljanina da piše ljetopis, rekli mu, da tu
zemlju tako prozove; a što se tiče  bizantijskijeh
pisaca, da će i njima bit papa prišapnuo, da
stvore Hrvate u južnoj Dalmaciji. Pitamo
sad svakoga, komu nije vrana mozak ispila,
može li bit bezobraznijega i glupljega  pisa-
pja od ovoga? Bezobrazno je izmišljati beg d-
kakvih temelja ono što niko još uije izmislio, da
su naime rimski pape stvorili Crvenu Hrvatsku i
Hrvate u bizantijskih pisaca. A i glupo je to tvr-
diti, jer čovjek sa zdravim razumom ne razumije
kakva je to korist katoličkoj vjeri mogla biti, da
se » Dalmatia“ prozove ,Croatia.“ Kad bi ,Du-
brovnik* mogao dokazati da se je "Duklja zvala
nekada ,Servia“ pa onda tvrditi da pošto je srp-
ski == grčko-istočni, da su rimski pape pokušali
istrijebiti taj izraz  ,Servia“ i zamijeniti ga sa
»Oroatia ;“ to bi smo mogli razumjeti; premda bi
i to trebalo dokazati i ne bi se još moglo  shva-
titi, kako su pape mogli čak djelovati i na bizan-
tijske pisce. Ali ovako ako  promijeniš ,Dalma-
tia“ u ,Crostia,“ da si hrišćane pretvorio u kr-
šćane, to je rebus što ga mi ne umijemo riješi-
ti. Nego regbi da će nam ga riješiti ,Dubrov-
nik." Čini se naime da je ,Dubrovoik mislio re-

ći ovo (ali nije rekao nego po svom  bizantinstvu |

sve pobrkao, da bi do potrebe mogao reči da je
rekao ili da nije rekao): U sjevernoj Dalmaciji
bila je jedna država koja je bila vjerna Rimu, a
to je država Hrvatska (bijela) ; zato da bi i južna
Dalmacija postala Rimu vjerna, nazvali je kato-
lički popovi Hrvatskom. Je li tako? Ele mudro-
sti u »Dubrovnikovih“ pisara! Ali ko bi te lakar-

dije dalje pobijao. Spominjemo samo da se to pro-
tivi pisanju samoga ,»Dubuovnika“, koji tvrdi da

su pape zvali kraljeve hrvatske i ,regoes  Dalma-
tiarum :* ako su rimski pape zvali svoje  vjeroe
kraljeve ,regos  Dalmatiarum,* a po tom jei
» Dalmatia“ domovina katolika, zašto mijenjati ju-
žnu Dalmaciju“ u ,Croatia ?* Jadni sofisti!
Nego kao da su se pri koncu mrvu  zasti-
djeli ,Dubrovnikovi“* pisarčići svojih neslanih do-
skočica, pa dopustili na čas da je Crvena Hrvat-
"ka mogla zbilja opstojati, ali da je to bilo ime
pokrajine (ili politično ; tako  nješto, jer je ,Du-
brovnik* po običaju tu opet mutan) a ne naroda.
Ali ni ta im ne valja. Mi smo u knjižici , Dubrov-
čani, jesu li Hrvati?" donijeli čitavu rpu još ne-
pobijenijeh dokaza, da je u južnoj Dalmaciji i 0-
blišnjim krajevima od pajdavnijih vremena živio

baš narod hrvatski. Neće biti zgorega ponoviti tu
samo ojeke, da bi ih naši protivnici izvoljeli  po-
biti. Sam srpski ćaća Porfirogenit kaže, kad su
Hrvati došli na jug da su obvladali cijelom Dal-
macijom, koja se je na jugu protezala do Drača.
A dajje to istina potvrgjuje pet drugih bi-
zantinskijeh pisaca, koji su živjeli poslije Por-
firogenita od 11 do 13 vijeka i koji tvrde, da su
na jugu Dalmacije živjeli zbilja Hrvati. Spomeni-
mo samo jednoga, Nicefora Brijenije, koji je na-
pisao povijest svojega vijeka, t. j. dogagjaje od
godine 1057-1081. On je god. 1075 bio namješten
u Draču kao bizantinski namjesnik. Te iste godi-
ne plane rat izmegju Bizantinskog i dukljanskoga
kralja, pa Nicefor piše ,da su se iznova pobunili
Hrvati i Dukljani ;“ dapače on je sam stao kupi-
ti vojsku, pa onda ,povede vojsku na Dukljane i
Hrvate.“ Nicefor dakle, opisujući vojnu svoju s
dukljdnskim kraljem Mihajlom, zove svoje  protiv-
nike ,Hrvati i Dukljani.“ Ali ko su ti Niceforo-
vi Hrvati? Evo šta Rački piše ,.... on (Nicefor
opisujući te dogagjaje, kojih je glavom svjedok bio
neprijatelje nazivlje Horobatoi kai Diokleis. Pod
ovim drugim imenom razumijevao je ljetopisac ja-
mačno stanovnike Djoklije (Zete, sadanje Crnego-
re); pod onim prvim imenom (Hrvati) nije mogao
razumijevati stanovnike države hrvatske (Kreši-
mirove i Zvonimirove.) jer se ona nije  zaratila s
carevinom, nego je razumijevao stanovnike susjed-
nih Diokliji zemalja, koje su megjašile s dračkom
themom i bili saveznici Diokliji“ Na imade i iz
kasnijih vijekova svjedočanstava i te kolikih, da
u Boci i Dubrovniku živu Hrvati. Sjetimo se sa-
mo onoga Rusa Tolstoja iz 17 vijeka, koji  putu-
je Bokom i nahodi da je ona naseljenu Hrvatima,
zatim Dubrovčanina Gundulića, sina slavnome pje-
sniku, koji u istome vijeku obečaje kralju francu-
skome da će mu iz Dubrovnika dovesti 3000 Hr -
vata. Nijesu li to dokazi a prova di bomba o hr-
vatskoj narodnosti južnih Dalmatinaca ? Gdje i-
mate vi taka svjedočanstva o vašem  tobož  srp-
skom porijeklu, vi samozvani Srbi Boke i Dubrov-
nika ? Jedno već stoput pobijeno mjesto iz Porfi-
rogenita i.... punetum.

Svršili smo. Da zapitamo još samo ,Dubrov-
nikove“ pisare: jesu li još pomični na biljezi ?
Čekaju li? Ako čekaju, evo im posla :

1) neka iznesu ona mjesta iz Račkoga i Ja-
gića, gdje ova dva naučojaka pobijaju historijsku
vrijednost Dukljavinovoj Crvenoj Hrvatskoj (nota
bene : Crvenoj Hrvatskoj) ;

2) neka nam jave u kojoj su ediciji Gfrč-
rovih  ,Geschichteu“ našli da je Gfrdrer pisao
proti Dukljaninovoj kronici i osudio je kao  koji-
gu ,posve  fabuloznu,“ a naročito neka navedu
mjesto gdje je on napiso onu rećenicu onako ka-
ko je oni spominju ;

8) otkle su oni doznali, da su rimski pape
i dukljanski popovi prisilili Dukljanina, da stvori
Crvenu Hrvatsku, a bizantijske pisce, da nasele
južnu Dalmaciju Hrvatima, i je li ijedan, makar i
srpski povjesnićar takovih budalaština igdje izrekao;

4) ako pišu za razumne životinje, neka prc-
tumače kakvu su korist mogli imati rimski pape
za svoju vjeru promjenjujući naziv ,Dalmatia“ u
» Croatia.“

Sad smo mi nepomični na biljezi. Čekamo.

Pismo iz Boke,

Kotor, 1. Septembra 1892.

Sparina je takva da od nikuda ni čuha vje-
tra da te malko rashladi, a prašina na našoj uba-
voj obali, da ti grlo davi. Odlučim dakle prošeta-
ti se Peluzicom preko Mula, jer je zapadna stra.
na našega zalijeva hladnija. Krenem i polagano
dotepam se do Mula. Na Muo svijeta kao mravi.
Vesele djevojčice pjevuokajuć ljubavne pjesme,
vraćuhu se ga svakdašnjeg svog rada na prčanj-
skim  avilajama, Domaćice pred kućami, čuvaju
nejaku dječicu, dočim muškarci odimarahu se pje-
vajuć rodoljubne hrvatske pjesue. U ovoj male-
noj varošici sve je živo, sve se kreće, da je upra-
vo milina, pravi kontrakat sa drugim varošicama
naše Boke. Ovdje mi se pridruši jedan ribar, i ja
šetajuć sa sametnem š ojim razgovor o čemu dru-

gom nego 0 ribanju i ob ovoj tesnosnoj vrućini,
te u razgovoru pofalim njihovu marljivost u radu
navodeć ma onu: ko radi toga Bog pomaže. Na
to mi ribar odvrati: Eto, gosparu, naši ljudi, na-
ša mladost radi cijeli dan a više puta i cijelu noć,
pa u svojoj kući večerom ne može u miru ni pro-
Veseliti se, a da je nemirna srpska omladina ne
uznemiruje i izazivlje na svaki način. Pripovjedi
mi kako dan prije kotorska srpska omladina pred-
vogjena njekim mladim rišćanskim bogoslovom iz-
ružila je ve samo njih, da li i njihove glavare i
njihovu općiau. Tako u razgovoru i ne sjeteć se
dogjosmo do granice muljanske prama Sv. Matiji
u Dobroti. Mjesec bijaše zapao za muljansku go-
ru a njegove zdrake pozlaćivahu vrhove Pestin-
grada. U to na protivnoj strani čujem kor neobi-
čnih glasova, zviždanje i viku. Ja i drug umuko-
smo. Iza kratkog stanka prene me ribar govoreć
mi: Gosparu, po svoj prilici to su oni isti koji
nas izazivahu, samo što su u većem broju, pak
večeras čine smutnju i u Dobroti, gdje rek bi da
su i ortake našli. Kada to fino društvo dopre do
općine, pred crkvom Sv. Matije, divljom vikom
stadoše se kriviti i derati, a od jednom začu se
glas: ,hura, hura, ko je Srbin neka gore ide!“
Rećem tada ribaru: ,Kako vi, Dobrota pak i dru-
gi dopušta da vaa tugjini uznemiruju u vašoj ku-
ći?" ,Mi smo“ odgovori starac, učinili tužbu pak
čekamo da vidimo što će oni učiniti, inače znali
bi mi tim našim gostima i nametnicima podkre-
gati notke." Bilo je već kasno, pa uzrujan na sli-
čpa izazivanja prama najmirnijem puku, iskrcam
se lagjom u grad.

Sutradan ranom zorom ustanem i nagjem
prijatelja starog kapetana koji mi počne ovo pri-
povijedati. Bijasmo nas oko 20 članova u Čitao-
nici : pomorskih kapetana, svećenika, učitelja, tr-
govaca i činovnika zabavljajući ise u razgovoru i
čitanju. Od jednom dogje čovjek i javi prisutnom
općinskom prisjedniku da ide iz Kotora, preko
mjesta četa ljudi oružana debelim batinama a gi-
gurno i skrivenim oružjem i da pravi svašta, iza-
zivljuć mirno stanovaištvo. Prisjednik ne imajući
prisutna redara pošalje ćovjeka da ispita koji su
ljudi, koji se usugjuju u tugjoj kući uznemirivati
ovaj mirni narod vrijegjajuć mu narodna čuvstva.
Doznasmo da ti uglagjeni noćni junaci, takozvana
srpska omladina, kojom se Srbi služe za junačka
djela, jesu ljudi većinom pitomci koparske kaznio-
ne i odlučeno bi da se pazi što će taj srpski bi-
ser dalje činiti; Bijahu već stigli pred općinu, či-
taonicu i crkvu, kad župnik zamoli prisutne da
izagju iz dvorane jer da izgrednici sablazan čine
i na posvećena mjesta. Prisutni izagjoše i gleda-
hu kako ta plaćena ordija srpske omladine deruć
se i pjevajuć hvalospjeve Srbiji i Crnojgori, grdi
i ruži Hrvatsku i ime hrvatsko i prijeti Dobroća-
nima. To je trajalo nekoliko, te izgrednici vidiv
da im se niko ne odazivlje odlučese na tamborje
kod crkve, i jedan od njih poklikuu: ,Hura1 Ko
je Srbin neka gore ide!“ Kao divlja neman trkom
uzagjoše uza stube Sv. Matije, gdje ih zaustavi
starac župnik i općinski prisjednik, pozivljuć ih u
ime zakona i općine da se vrate jer da im nije
onuda puta. Osobito, govoraše mi prijatelj, hvale-
vrijedno bijaše nastojanje župnikovo i uprave či-
taonice da uvrijegjene uzdrže od opravdanog gnje-
va. Poslije nekoliko povrate se izgrednici prijete-
ći životu nekim mještanima, grdeći i vikajući:
»Gdje ste kukavice! Iznesite oružje | Ovo je srp-
ska zemlja !*

Ovakovim dakle načinom, terorizajuć mirne
stanovnike i vrijegjajuć im najsvetija čuvstva ci-
jene Srbi izvagjati njihov program! U našim op-
ćinama Srbi izazivlju mirno pučanstvo jer se Hr-
vatima priznaju, *) a sa srpske strane ima se u to-
liko smioustva tužiti da je Srbima krivo. Nije ni
to sve. Srbi u Kotoru mogu Hrvate pod svoju od.
govornost radi koje mu drago izlike i u tamnicu
dati zatvarati kako je to prof. R, učinio. Valaj srpski
nas Dubrovnik lijepo usrećuje šaljući nam njeke
profesuriće i nespašene giranazijalne maturande, da
uz brčnu srpsku omladinu vtkupe Boku !

Starina bokelj.



9) Tako je i u osa u Dabrovniku, te oada čine proglase
pa narod neka bude skladan. Ur,