dijele ge po narodu muktice.
ije.

ju izoijeli smo njeke potvrde
lijepom i skladnom stilu,
ii listovi. A _kako se ovi naši
vaju, neka ovdje svjedoči jedan
uk Mat (, ovo. Vreme“): ,Megju spisima na-
»gjene su — veli on ispravljajuć po tačnijim oba
vijestima vijest koju smo i mi u prošlome broju
donijeli --  ,tri priznaniče g. Paje Jovanovi-
»ć& Od ove godine | datirane, vlastoručno od
nujepa potpisane a glaseće na 9000, 9000 # 13000
& Koliko je g Paja Jovanović prošle tri
»Kodine iz kase srpskog dispozicionog fonda di-
»Kao, ne znamo nu sudeći po svoti, koju je ove
»godine primio, mora da je lepe pare i prošlih
ngodina zgrnuo. Teško da će se ikada doznati, jer
stoliko oprezni bijahu radikali, te za vremena ot-
skloniše sve podatke, koji bi ovog ili onog kom-
»promitirali. Da to ne učiniše i sada, uzrok je
»tomu njihov neočekivani pad. Brzoj promjeni vla-
»de, zbunjenosti i smetenjaštvu radikala ima se
sžabvaliti, što dobismo priliku, da g. Paji Jova-

stoviću obrazinu s lica zderemo.“

Ovaj Jovanović izabran je ljetos u hrvatski
sabor potporom ,srpskoga* bana!

Naravno da Srbi, okrivljeni, sve ovo demen-
tiraju,ali ti dementi nijesu nego bijesni krik za-
tečena čovjeka. Sad su se podijelili : dok se ,Bra-
nik“ veseli, Zastava“ se tuži jer da će on sad
dobivati para. U nas pak ,Srpski Glas* kao da
nješto ljubeznije namiguje liberalima, a , Dubrovni-
ku“ draži su radikali. — —

Sakupimo sve ujedno:

U Srbiji narod jadan, siromašan, zadužen.
Tomu narodu otkida se kruh iz usta, porezi silni
sisaju mu krv, njegovi sioovi koji su mu u dr-
žavnoj službi, gladuju. Pa što se čini s tim nov-
cem? S tim novcem priječi se drugomu plemene,
gotovo isto tako siromašnu, a opkoljenu silnim
neprijateljima, priječi se velimo du se malo po-
mogne, da se oslobodi od jarma pod kojim stenje,
neda mu se da uredi svoju kućicu! A obojica
jedna su krv, jedan narod!

E, braćo, ako smo dovle došli, onda bolje
da nas nije!

m o

Gjaci Hrvati!
(Pismo jednog hrvatskog gjaka svojim kolegama).

Nakanio sam, da vam ovdje savjetujem ono,
što sam s4m iskusio, i česa sam korist uvidio, te
bih rada, da tako čini svaki, koji iole može u ko-
rist svoju i varoda hrvatskoga. — Neću mnogo
okolišati, nega ću odmah izaći na čisto, savjetu-

_ SA okt djed jed ii





Srpska junaštva“u Boki Kotorskoj.
(Nastavak v. br. 21, 22, 24, 28, 30.31.)

Rišćani kad su še preselili iz Srbije, Bosne
1 Hercegovine u Dalmaciju, dovedoše sobom i svo-
je niže svećenstvo, a ovo svoju religiju. Našli su
u Dalmaciji njekoliko sljedbenika  grčko-istočne
vjere, koji premda su se u crkvenim obredima $
njima slagali, ipak ne bijahu prijazni novim go-
stima, nego samo onda, kad su se formalno  raz-

dijelili od katoličke crkve, što se zgodi padom
mletačke republike.

Kakvi su bili prvi hrišćanski  nadsvećenici
koji su vladali u Boki-Kotorskoj pa istodobno i u
svoj Dalmaciji to smo vidjeli. Sada prije nego 0-
pišemo blagodati uvedene u Dalmaciji po novim
naseljenicima usiljeni smo osvrnuti se časom na
kalugjerski živalj koji je onda bio uzgojen u: sed-
mero bazilijanskih samostana, Bilo ih je u ono
doba troje u sapadnoj Dalmaciji a četvero u Bo-
ki-Kotorskoj izmegju Hereegnovoga i Paštrovića,
Kalogjeri bijahu jedini učitelji i odgojitelji hri-
šćanskog svećenstva, pa zalo i naroda. Deder da
vidimo kakvi su bili ti slavni učitelji i odgojitelji.

Nadbiskup Mato Karaman, koji god. 1746
nastupi Zmajevića na zadarskoj nadbiskupskoj sto-
liei i koji obigje negda sve slavenske zemlje te
bijaše ljubljen i štovan od avijeb Slavena, ondaš-
nje bazilijanske samostane, u ovojoj poslanici rim-

skoj kosgregaciji pasivlje : skloništem lupeža, ko.
ji jedan dijel plijena darivahu crkvama  (asilo di

jući svakoga — koji može — neka ide na češko
sveučilište u Pragu. Bio aam i sim tamo, pak ću
iskreno reći, što gjaka ondje čeka, kakve prilike
ondje imade, da se naobrazi ne samo u svojoj
nauci, nego i u javnom i političkom životu, što je
nama Hrvatima od prevelike potrebe. Imamo i
mi doduše naše sveučilište u Zagrebu koga je
narod podigao na krvavim žuljevima, ali ovo, na
žalost, Hrvatima u Cizlajtaniji još nije potpuno
pristupno, te su prisiljeni da jedan dio nauka
svrše u tugjini. Osim toga ni za Hrvate u bano-
vini neće biti od štete nego dapače od velike ko-
risti, &ko jednu ili dvije godine prožive vani.

Nek niko ne misli da je vlada u Pragi
sklonija nego li u Zagrebu ; profesori reć bi još
manje mare za mladež nego li njeki zagrebački,
ali, što je glavno, gjaci su sami oni koji brane
svoja prava, oni su sjedinjeni, pa nadomješćuju
sami ono, što bi se moralo za njih činiti, kad bi
se htjelo odgajati valjane rodoljube a ne poslušne
činovnike. Inače je to u Franceskoj nego li u
Austriji i Hrvatskoj. Kako je svakome i to po-
znato, da su politički život i borba rodoljuba za
svoj narod u Češkoj do velikog stupja visoko po-
skočili, to ćemo mi Hrvati ondje naći onih žugje-
nih primjera, koje mi u svojoj domovini uzalud
tražimo.

Ja ću moje savjete sada poredati od počet-
ka do kraja, onako kako sam ih sam upamtio i
uvažio, da mi drugovima budu pregledniji i ko-
risniji, i da se u slučaju znadu bolje snaći. Put u
Pragu (velim Praga, prema českome Praha, a ne
njemačkom Prag) vođi preko Pešte i Beča, ili
preko Graca i Beča. Onaj je pogodniji u toliko,
što manje stoji, a čovjek može ostati dan u Za-
grebu (produživši valjanost željezničke karte kod
glavara zagrebačke postaje) može ostati jedan
dan u Pešti iu Beču, pak barem glavno pregle-
dati. Ja sam činio tako, da sam noću putovao, a
danju boravio u spomenutim gradovima. Kad do-
gješ u Pragu hajde u svratište ako imaš više no-
vaca, ili ravno u gjačko društvo ,Slaviju“ (Lite-
rarnia žecnicki spolek Slavia — Vodičkova ulice —)
Odbornici se tu nalaze već u 8 sati jutrom (od-
bor se zove češki vybor), a ovi će drage volje u-
putiti svakoga došljaka Hrvata na češke gjake,
koji znadu hrvatski, ako baš oni ne bi razumjeli,
a osim toga imade i njekoliko Hrvata u Pragi,
koji su svi zapisani u to društvo, koji će svome
zemljaku u svem pomoći. Moram kazati, da Česi
nas Hrvate siloo vole, pak će nam za ljubav sve
učiniti. Došljak Hrvat može se odmah upisati u
društvo (upisnina 80 novć., a mjesečni prinos opet
80 novč.). U društvu, koje posjeduje cijeli prvi
kat velike palače naći će Hrvat sobu za učenje,
dvoranu za ,revue," gdje se i naš ,Vienac“ na-

=== === ez >

=

ladri soliti dedicare una parte della loro preda

alla chiesa.)

Nu ako se s pukom imalo ogledati  svećen-
stvo, ona četiri samostana,  Boko-Kotorska imali
su prvenstvo a izmegju tri samostana zapadne
Dalmacije, oni Arkangjela. Kalugjeri ne posjedu-
juć neg mali broj samo crkvenih knjiga nijesu
mogli izobrazit sebe, ni ostalo svećenstvo, pa ni
prosti narod. Suviše gdje su mogli naći vrelo na-
uke, u zapadnoj kulturi gdje ga izoagjoše i Hrva-
ti, ne htjedoše ga ni tražiti : oni su dapače na tu
kulturu od srca mrzjeli, Po naputku takovih uči-
telja uvlačilo se u narod svećenika koji nijesu
umjeli ni čitat ni pisat, koji iz kršćanskog nauka
oijesu znali neg znamen križa, a iz molitvenika
hunjkati jedino Gospod pomiluj ... Gospod
pomiluj. I od takih ili malo boljih svećenika
kukavni narod morao je svaku duhovnu milost
dobiti novcem. Svaki hrišćanin mogao se zapo-
pit samo ako je mogao isplatit Episkopu  dva-
naest ili najmanje osam žutih dukata ; otac mo.
rao je poklonit svećeniku sa krštenja djeteta
vola ili brava, a za ukop mrtvaca, svaka obitelj
usiljena je bila da pokloni popu vola (per un cri-
stiano morto, govore pomenuti ,Documeuti“, un
manzo vivo). Niko nije mogao dobiti vazmenu pri-
čest a da prije ne isplati što bi se popu svidjelo.
Tako dijeljenje otajstva nije bilo drugo nego tr-
govina, koja se vodila nadasve u ispovjedi, jer se

i samo oprošćenje grijeba novoem dobivalo. Ras-
bojnici | lupeži dobivali su odriješenje milostinje m

m

lazi, sobu za posjete, odborsku sobu, sobu za bi.
ljare, gostionicu malu, dvije sobe za čitanje novi-
na, gdje ih dosta hrvatskih imade i napokon tri
sobe za knjižnicu. Član ima pravo i čitati i po-
sugjivati knjige bez troška, a lani se moglo i o-
bjedovati u gostionici. (Cijeli objed 30 novč,) Česi
ili ako se nagje koji prijašnji Hrvat potražiće dra-
govoljno došljaku Hrvatu stan, samo ih treba u-
molit za to. Nego savjetovao bih svakome novo-
me Hrvatu u Pragi nek nastoji, da se nastani s
kojim valjasim Čehom u jednoj sobi (jer su sko-
ro sve i uregjene za dvojicu, a to je i jeftinije),
jer će on brzo naučiti češki, a Čeh uz njega nau-
čiće hrvatski. A svaki će mi priznati, da je za
Hrvatsku od velike koristi, ako čim više Čeha
znade naš jezik, pošto nam danas sutra u odlu-
čnim prilikama pomoći mogu. To ćemo tim lakše
moći, ako se uzajamno upoznademo. Česi i Hrvati
mogli bi jednom odlučivati sudbinom svojom i
drugih, dobro je dakle da se i prije toga valjano
upoznademo. Sobe za dvojicu stoje 12-14 fiorina,

ako se slučajno nagje za jednoga, ohda 6,
7-8 fior.
Dobro je odmah upisati se u sveučilište, da

ta briga poslije otpadne; i u tom će braća Česi
najbolje znati pomoći u istoj ,Slaviji.* To su glav-
ni savjeti, a dalje nek svaki radi kako mu se
svidi. Još ću spomenuti za jelo. Objedi dobivaju
se u mnogim gostionama za 30-85 novč., i to tri
jela s kruhom bez pive; večera se obično suho
svinjsko meso razne vrsti i svaki dućan imade po
jednu sobu, gdje se obično može i jesti, a dobiva
ge tu i piva, & litre stoji 5 novč. Za 25-80 novč.
može se na taj način dobro večerati. U gostionj
je večera nješto skuplja. Kako svaki vidi tamo se
jeftino jede. Uopće život u Pragi nije skup, sko-
ro ko u Zagrebu. — Zimi se peći lože ugljenom,
koji trgovci u kuću šalju.

Sada ću navesti što sve Hrvat kad u Pragu
i u ,Slaviju“ dogje, uživati može. Svaki član ,Sla-
vije“ ima pravo da polazi besplatne tečaje rušti-
ne, poljštine i drugih jezika, koji se ondje bes-
platno drže. Hrvatski podučavaju Hrvati. ,Slavi-
ja“ daje »Čajove večeri." Tu se čovjek za 10
novčića može zabavljati cijelu večer slušajući ra-
zua predavanja o svim zanimivim predmetima a
uz to se pije čaj. Katkada se pjeva, igra hr-
vatskom tamburicom. Usput bi savjetovao svakome
Hrvatu, koji se razumije u tamburicu, da se upi-
še u tamburaški zbor, jer tu će se najviše i sa-
stajati s Hrvatima a opet će imati prilike da pri-
sustvuje preraznim zabavama i sastancima, kamo
inače ne bi dolazio, — jer tamburaše svukamo
pozivlju. »Slavija“ priregjuje razne izlete za svoje
članove, pak bih rado da Hrvati nikada ne izo.
stana, da vide kakvi su Česi u svakim prilikama

u ispovjedi naregjenom, nu trebovalo je da od
milostinj: učine“ djelo i ispovjedniku.  Kolahu u
ono doba po. Dalmaciji Pećkoga Patrijarke pisane
svjedo:be kojim on odrijetivaše od svijuh zločina,
pa bilo i od onih koje zločinac sramio bi se otkri-
ti u ispovjedi. — Mogli bismo ići još naprijed,
služeć se dokazima napisanim od dostojanstveni-
ka svjetovnjačkog stališa, a izmegju tih dokaza
nalazi se i knjiga ćirilicom napisana od Gerazima
Zelića, Arhimandrita Krupe, općenog Vikara grčkog
obreda u Dalmaciji koji je živio od godine 1719 do
1811. U toj se nalazi opis pisćeva šilja, u komu uzgre-
dno pisac grozovito žigoše vjersko i moralno po-
našanje ondašnjeg hrišćanskog svećenstva u Boki-
Kotorskoj nadasve (V. Žitje Gerazima Zelića
Arhimandrita Svetouzpenske obitelji Krupe i t. d.

U Budimu, pismeni kralj. universiteta Ugarskog
1823.) Nu mislimo da i ono što amo rekli do sada o

ondašnjemu hrišćanskome — svećenstvu,  opravdat
može strogosti upotrebljeno proti njemu sa strane
jedno i druge vlasti. Ipak još očevidniji postatiće
usroci borbe, koja se sametnu istegju vijernika
jedne i druge vjere, kad pretresli budemo vjerske
i moralne nauke novih bokeških gosta, Mi ne mi-
slimo zametnut ovdje nikakvu bogoslovnu raspra-
vu, nama je jedino na duši da predočimo sdravu
razumu vaših čitaoca, bili oni kojemudrago vjere,
opis težkih moralnih nereda kojim bi poremećen
do onda uživani mir, i iskvaren mal da ne svaki

društveni stalit, gdje so je silom i privarom, kako
vldjeemo, bila udomita Brbadija, (Bijedića)