mmm =.
j

4
il





stavio bi on6 uvjete, koje kulturni, politički i ma-
terijalai interesi Dalmacije zahtijevaju. ,Glas is
Dubrovnika“ kaže, da ne služi ni raspravljati, da
li bi nam bilo bolje ili gore. A meni bi dužnost
naložila, kad bi se osvjedočio da bi nam moglo
biti gore, da se pratim kući re infecta, e da bi
gućuvao Hrvatskoj, za zgodniji čas ovu njezinu sta-
rodavnu koljevku“te je ne bi magjar razdrobio me-
gju neprijatelje naroda. Jer se spominjem kao mla-
dić, da je Pjemont, htijevši u nezgodan čas oslo-
boditi Lombardo+Mletačku došao do Novare, a sad
kad sam počeo ostariti, doživio sam da je Bugar-
ska, htijevši se u nevrijeme sjediniti s Rumelijom,
dobila Stambulova i vješala.“

Tako dr. Vojnović. ,Hrvatski klub“ po dr-
ženju ,N. L.,“ šesterica hoće sjedinjenje po sva-
ki način i to što prije, dakle na temelju vagod-
be. U svoje vrijeme dr. Ante Starčević opirao se
ovakom sjedinjenju a Š njime složno takogjer ve-
ći dio zastupnika pravaških. Ovi su i danas toga
mnijenja, za koje se i mi prihvaćamo. Ovakovo
sjedinjenje značilo bi pristati uz sustav, koji danas
vlada u monarkiji što nije moguće. U ostalom ka-
ko smo već jednom istaknuli, tim pokušajima niti
bi se danas protivili niti bi im sudjelovali hrvatski i
dalmatinski pravaši, jer zanago mi bi i obavljenim
sjedinjenjem i naprijed težili za potpunim obez-
bijegjevjem hrvatskih pravica i naše slobode, ko-
jn se u ovom slučaju još ne bi dostignula. Zato
nije naša deviza : Sjedinjenje! nego: sjedinjenje i
nezavisnost Hrvatske !

Nego i o tom mi sada ne možemo drugo
nego raspravljati i davati na dvor naše pobožne
želje. Najprvi nam je posao da se ojačamo i ov-
dje u Dalmaciji i onamo u Banovini. Pa da vidite
čuda, kako će se onda slušat naš glas, kako ćemo
i mi postati, što na žalost još nijesmo: mjeroda-

van faktor, bes koga se ne može ništa poduzeti.

Naši Dopisi.

Iz Bosne, polovinom Oktobra.

Danas već o tom i vrapci pjevaju, da je ti-
njajuću vatru veliko-srpsku, razpirio pokojni Stra-
Žžičić Autonije, pa kad je ispuhao svu wješinu
srpskog duha, izdahou i nestade ga. Mi mišljasmo
da će kraj tomu gadnomu zadirkivanju i pakosti
biti, al evo novi delija ,vadri-Dubrovnik*  pre-
ko noći kao gljiva niče. —

Ja sam njekoliko primjeraka , Nadri- Dubrov-
nika* primio i pročitao, al mi se je uvijek smu-
čilo na njegovu bljutavost. — Pomislio sam kodi
svakog čitavja : Ili taj urednik sa družinom svo-
jom ne zna ništa ; ili gjavolski svakoj istini proti-
vi se. — Ama bolan Stevo kad si ti ikada ćuo, da
muhamedanci slave krsno ime? Krsno ime već u
načelu je protivno islamstvu. Zar to more u tvo-
ju glavu doći, da muhamedovci imaju kućnog pa-

trona sveca srpskog ?
»Nadri-Dubrovoik“ blebeće katolicimu, da su

intolerantni prama hrišćanima. Mani se Stevo
ćorava posla! ,Reci mi dok ti nijesam rekao,“
Vidi se da si surkul fanariotskog Bizantizma. —
Iatolerancija je vlastitost srpska. — Hajde Stevo
u Srbiju al u pravu Srbiju preko Drine, pa u kom
hoćeš društvu reci od šale da si Stjepan a ne
Stevo, bajagi katolik i vidi kakva je tolerancija
srpska. — Pa tomu se nije čuditi, kad kod srba
ma gdje ovi bili — katolik čovjek uije. -- Al ni
tomu se čudit vije. — To su srbi baštimli još
odavna kad su braća vlastitoj braći i to živoj —
oči vadila.

Kad je siloi Mehmed IL. slavodobitan iz
Bosne vratio se u svoju prestolnicu na Bosforu,
grčki fanatioti vladike, počeše za novac vladičuj.
stvo kupovati, te ts«ko i Bosna dobi po zakupu
vladiku fanariota. Ovako su sve do okupacije Bo-
sansku Eparkiju zakupljivali grčki Fanarioti, koji
ni samom stadu svom nijesu bili prijatelji a tim
manje katolicima. — Ovi su najveću mržnju po-
sijali protiva katolika, koju baštiniše kao svetinju
brišćanski popovi, a od ovih narodni učitelji, a
od učitelja droboa srbadija. — Pa nije čudo što
ovi mali srpčići već sa rana znaju pljunuti kad
se sukobe sa katoličkim svećenikom, jer tomu su

ib dobro podučili narodni učitalji, a osobito mla-

di svećenici njihovi. -- Je li to tolerancija vjet-
ska. — Je li koji svećenik hrišćanski ikada opa-
zio da_ katolička školska mladež pljuje sa prezi-
rom na popa brišćanskog i na njihove obrede kao
što to oni čine kod nas?

Na koncu dovikujemo tom ,Srpskom Du-
brovniku.“ Mi katolici Bosne i Hercegovine, nit
smo bili, rit smo sad, cit. ćemo ikada biti Srbi.
A to su Vam i Muhamedanci već sto puta dovi-
knuli, — Mi znamo što smo, i ako ne možemo

govoriti kao vi. —
Posavac Bosanski.

Beč, 27 Oktobra 1892.

Za ovo nekoliko redaka molim Gosp. Uredni-
če da mi ustupite malko mjesta u Vašem cijenje-
nom listu ; kratak u istinu sasvim bit ne mogu,
to Vam već unaprijed kažem, ali ni odviše dug, to
Vam obećavam.

Promatrajuć današnje odnošaje ovog lijepog
i veličanstvenog grada na Dunavu, kad pogledam
na jaram koji mu ovdašnji žugjeli na vrat name-
tnuše, sko i nije grad domovine moje, spopane
me ipak neka ježuja, jer pred oči mi dogje i ne-
hoteć današnja tužna sudba našeg milog Dubrov-
nika, tog starog prvaka  megju ubavnim našim
Dalmatinskim gradovima, te ne mogua da ue za-
vapim : jadni Dubrovniče gdje je tvoja lijepa pro-
$lost a kakva li ti sadašnjost, ko hoće danas da
ge s tobom bani i da ti gospodari?! A u isto do-
ba nameće mi se i od sebe neka misao sličnosti,
izmegju Bečkih žugjela, njihovog potajnog,  luka-
vog rovanja te dubrovačkih dopuzica Vlahd s je-
dne atrane, a s druge opet,  izimegju ono kukavi-
ci, koji pod plaštem današvjeg liberalizmu, pra-
vom nazvanog Judenliberalizna, bečke žugjele pot-
pomažu te tim sebi jamu kopaju i dubrovačke t.
zv. srpske omladine, koja  wmješte da gleda stari
sjaj i ugled Dubrovnika da uzvisi ili bar uzdrži,
ona naprotiv dava ga u Žvala tim dopuzima.

Žugjeli bečki to vam je jedna rulja, koju ni
Bog mislim trpiti ne može ; jučer gladni i žedni,
gologlavi i bosonogi, u njihovom jedinom imetku,
kaftanu, u Beč se doseliše, a danas siti i napoje-
ni te krcati novca koji na njihov način stekoše,
hoće bogme Beču da gospodare, te uopće što je
njihova želja, to se danas u Beču ipso facto i do-
gagja; tako pako nešto slična zbiva se i u Du-
brovniku.

Jučer gladni i žedni dogjoše s brda trbuhom
za kruhom u naš pitomi Dubrovnik a danas bra-
jo nos ti u vis podigoše te podmuklo na bizantin-
aku ruju, kao da neće, te htjeli bi svoje bizantin-
stvo našem puku silom nametnuti:

Ovdje u Beću  žugjele i njihovu  bezočnost
podupire Šaka t. zv. liberalaca, a da zavirimo u
dušu i liberalizam tih ljudi vidjeli bismo da ti lju-
di ni ne zvadu što je liberalizam, kad sa našim
narodom onako postupaju, da su to samo  borsi-
janci koji bez žugjela bit ne mogu: u jednu riječ
samo ljudi, koji se novcu i njegovom Bogu kla-
njaju, a za moral, ljubav prama iskrnjemu te za
kršćansku ljubav prama potlačenom iskrnjem va-
rodu briga ih je kao i za lanjski snijeg.

Tim ljudima nešto slična nalazimo i mi u na-
šoj domovini, u pitomom Dubrovniku ponadasve,
a to nam je t. zv. srpska dubrovačka omladina,

Toj perli našeg čarobnog dalmatinskog mo-
ra, ostavštini pok. prof, Castrapelli-a et Comp., toj
modernoj dubrovačkoj kulturtrigerici i tim patulj-
cima, koji ju sastavljaju zadaća je skoro ista kao
i Bečkim žudioskim plaćenicima ; ovim, pod pla-
štom liberalizma, bit pri ruci svojim novčavim
gazdama i težnjama vjihovim i branit ib, ako im
i muha na nos pane, a onim t. j. našoj omladini,
pod plaštom takogjer nekog osobitog srpskog li-
beralizmu, braniti i xagovarat interese našijeh vla-
hd, svojih ideala i gospodara, te širenje od nekih
nazovi mudraca započetu modu neke do otrag ma-
lo godina našem puku malo ili nimalo poznate
srpske narodnosti, srpskog vasionog carstva i vje-
govih blagodati, sve puste šuplje nade kao i ove
bečkih žugjela koji već počeše savjati o nekom
njihovom kraljevstvu, a to od kada se Jaffa, ovih
dana, zdrušila gvozdenim putem sa Jeruzalemom.

To je dakle naša omladina i sveti njen za-

datak a glavoj pak faktori tom njezinom slijepom

ski

podužeću jesu opet nadošijaci brgjuni i njihovi
puni žepovi, koji bizantinskom njima prirogjeaom
lukavošću šute kao da se to njih ne tiće a tamo
potajno ruju, kao i čifuti u Beću sa Rotschilldom
i njegovom  kesom na glavi, te uživaju kako oji-
hovi vijerni sluge za vjih rade i put im pripravljaju.

Evala ti doista nazovi-omladino, evala vam
pametne i zavedene glave! Evala vam B....... ..e
sluge 111

Takovo vaše djelovanje od onih koji ga mi-
Wo, trijezuo i savjesno promatraju ne može u i-
stinu ni najvećim žigom žigosano biti, jer što se
tiče vaše srpske politike, budi omladino više no
uvjerena, da njojzi ima mjesta i opravdanja u stra-
vama jedino za nju opredjeljenim al u Dubrovni-
ku nigda za nigda, a osvrni se malko bolje i tri-
jezvije i bez tvoga slijepog fanatizma, na onu
brošuru ,» Dubrovčani jesu li Hrvati?“ koja doka-
zim nepobitnim to svakomu predočuje da se uvje-
riš ti i svak ti tvoj.

Tvoje srpstvo »omladino,“ uvjeri se jednom,
nije za pitomi Dubrovnik, to zemljište vjera i Bog
za njeg plodno nije ; tvoje srpstvo nije drugo ne-
go neka moda, a kao što vrijeme svaku bolest li-
jeći budi uvjerena izlijećit će i uju, te će je na
jeduom nestat kao što se i uvukla.

Tebe to istina boli i u živo sjeca, ja zuadem
da se ti istine i pametnog razlaganja kao i vuk
Oguja bojiš, te s toga ovo mojih nekoliko brazda
na srce tebi i ne stavljam, već mome mirnom
Hrvatskom narodu u Dubrovniku i okolo njega,
nek se unaprijed od tvog bizantinstva zavagja-
ti neda.

Tebi jedino što omladino preporučam jest :
u pamet! a narode tebi : oprez! jer budeš li ju
glušat, dovestiće te do onoga, do šta i žugjeli
Beč dovedoše.

A sad gosp. Uredniče pitajuć oprost, ako
sam se malko dulje upustio, šaljem Vama i na-
rodu našem iz ovih tugjih krajeva jedan hrvatski
pozdrav te sam

Hrvat ispod stare Republike.

Ston, 27 Oktobra.

U prošlom ,Dubrovniku“ ima jedan dopis iz
Stona, kao odgovor na onu izjavu učinjenu u ,Cr.
Hrv.“ radi napadaja sa strane dopisnika ,Dubr.“
protiv našega župnika,

U njemu, koji je svijesna glavica dopisni-
kova umovala puvijeh 10 nedjelja, nema nego di-
famacija protiv osoba i obitelji, koje u našemu
Stonu veliki ugled uživaju. Dopisnik istina nikoga
ne imenuje ali uprav to je vajgadnije, jer kad se
ima komu da se što predbaci, muogo je poštenije
iznijeti čisto i bistro ko je i što je, nego skrivati
se za svakojake epitete i preambole. Ova vrst di-
famacije može i najpoštenijeg čovjeka oernit i
proglasiti ga krivin i najčasniju ženu obrljati ža-
lom, kako se i dogagja. Dosta puta pogan jezik
baci pd riječi o kakvoj poštenoj ženi i ne imenu-
juć je, što je dosta da ona kod slušatelja izgubi
glas koji je uživala. Nu da mu istijem oružjem
pogjemo u susret, eto neka buile zadovoljan da ni
mi ojega nećemo imenovati, nego ga opisat onako
kako je dosta da ga svijet pozna.

On je najprvo smušeno ali bezobrazno na-
panuo na našeg župnika da se igra u Baćinoj ka-
vani, zatim je svoju poganu žuč izlio ua jednoga
skladnoga i valjanoga mladića Stonjanina, koga
dok je još u Stonu bio najdivljjim ga je naći-
nom provocirao.

Što se prvoga tiče reći ćemo da naš župoik
u kavani Baćinoj ne igra. Naš župnik ostane gdje-
god da jedanaest ura u večer u jednoj sobici ili
bolje u blagovalištu Baće na prvome podu. Što se
tu radi neka kažu ova gospoda, koja su u Baće
na hrani. Mijetko se kad (o ništa ili za kavu ili
čašu vina) zaigra nego obično ljudi sjede puše i
mirno se razgovaraju. Ako se tu i naš pop nagje, ko
mu može zamjerit? Što smeta da iza kako jesvr.
šio svoje dužnosti u večer malo otpočine i zabavi
se sa prijateljima, u ovomu malomu mjestu, gdje
su iskreno društo i prijateljski razgovor najbolja za-
bava? Može jedino kakav veliki moralista koji je
bio nekad na glasu radi siloog kartanja (givochi
d' azsardo), može kakav smušenjak kome je naju-
godniji posao sakidivat čeljad po putu, wmože ga.