= Naši Dopisi.

"U Spiču, 9 Novembra 1892.

Zaista ne imah na pameti da se za sada la-
ćam moje stare kusture, jer Komnena u dvije ri-
ječi upozvadoh i pleći mu okrenuh, kaopo ti oso-
bi nedorasloj polemici; i baš bjeh opet se pote-
gao u busiju, kad li na ti ga vraže! mom srpčetu
palo na pamet da mi posveti svoje književne pr-
vence djeljane i kresane čitava dva mjeseca — i
više.

Jadno gjače pošto je toliko truda i muke iz-
gubilo dok je po raznim brojevima ,Srpskog Gla-
sa“ i Dubrovnika“ sabralo njekoliko elegantnih
traza, škucalo i stočilo sve ujedno, dok napravilo
dopisić u broju 18 ,Ne-Dubrovnika ; a misleć zbilja
da je tim sszidalo drugi Eifelov toranj vrti odtud
pleti odovud, taxo je sebe naslikao da potpisa
ne treba ni pitati ni tražti ko je starac ispod Ko-
mivera.

Je li dostojan polemike i mog pera, to nek
čitatelji sude, a ja bez ikakve namjere da se sa
istim u polemiku upuštam, kazat ću mu samo dvi-
je nek su mu za pamet.

Čuj me dakle moj golobradče ispod Komive-
ra| evo ti prije svega njekoliko kitica što mi moj
Ivica  ponavljaše iz Čitaoke baš kad sam tvoje

književne prvijevce imao pred sobom:
aMali Jovo silom htjede
Da je čovjek stari
Pa metnuo preko nose
Neke naočari,
Od kugjelje namjestio
Dugu sjedu bradu,
Ogrnuo djedin prsluk
Da ga ne _poznadu
Onda reče: ,ljub'te ruku
Vi koji ste mali,
A drugovi kad vidješe
Svi ga ismijali.“

Što ti kaže ova pjesma pamti dobro te pro-
čitaj tvoj dopis što si jadan sa tolikom mukom
skalapio i vidjet ćeš duše mi, da su tvoji prvijenci
sasma mršavi, a što je još više, odišu nekakvim
duhom pokojnog Starine Novaka, koji nije baš če-
stito svršio svoju zadaću.

Ti moje gjače kažeš da moj dopis u broju
382 ,C. H.“ ue zaslužuje odgovora. Eh moj sinko !
laž ne treba govoriti, jer su joj kratke noge, ne-
go odmah reci: ,otkuda da skucam odgovor.“ Ti
ćeš dobro znati da najteža zadaća biva pobijati
istinu, radi toga ja ti čisto kažem da za tvoje
prvijence vijesi izabrao zgodan argumenat.

Na ono što mi kažeš da sam juče gladan i
žedan došao u ove krajeve, te da sam ge najio
trudom Spičana, kazat ću ti gjače u kratko: Ne.
ma Spičanina koji po svijetu ne ide da pošteno
kruha traži i nalazi ga, kao što ćeš do malo da-
na i ti; pak je li to zazorno ili sramotno, kad
čovjek svojim trudom i radom pošteno zaslužuje
svagdanje izdržavanje. Ti pak znaš da ja kao ni
danas tako i prije vijesam bio gladan i žedan u
znadi i to da ja niti sam uzgojena niti danas ži.







===
nju hrišćanskog svećenstva, opiše mu svečanosti
radi svoga dolaska i posvetu ove crkve. Kraljević,
se teško razljuti kad ugleda da je Želić posvetio
orkvu bez njegova dopusta te mu otpiše ijedak
list, što Želića ražalosti i ou prikaže svoju odre-
ku franceskoj vladi. Nakon dugib raspra izmegju
Želića i Kraljevića odreka se primi te Želića umi-
rove sa 1000 godišnjih franaka. On se povuče u
manastir Krupu gdje i umre. Ovaj Želić bio je
izmegju hrišćanskog svećenstva najvrijednija 0s0-
ba, neprijatelj franceske vlade, a u njekim zgo-
dam pokazao se pristaša Austrije (V. Žute. Jero-
nima Želića.... str, 629 i slijedeće), koja, avojim
dolaskom potvrdi Napoleonove odluke glede ustro-
ja hrišćanske jerarkije u Dalmaciji.

Nesrećniji od Želića bijaše u svome vladiko-
vanju sam Kraljević. Čovjek ućen i miroljubiv no
željan da uzdrži u saptu svoje mlagje, snovao je
na sve načine kako bi to izvršio, Radi toga pro-
budi protiv sebe krvoičku stranku, koja mu stane
radit o glavi, te da život ne isgubi odrekao se e-
Diskopata i časti i skloni se u Mletke, gdje i pre.
minu. Srbi svegj isti!

Nakon Zelićeva otstupa ostanu Boko-kotor-
uki brišćani podlošai zadarskoj eparhiji «va do

vet ni 0. proskuram ni :o parastosima što mi sl.
rote i udovice pod moraš donose, nego pošteno i
mojim trudom zaslužujem svakdaoji kruh. Ovo
znam veće ti bit milo al znabudi du ja nikoga za
jezik ne vučem, pak nijesam ni tebe. Zuabudi da
nijesam ni stipendijama odgojen nego za ovo malo
zanata što imam, hvala budi mom ocu, Bog ga u
raju pomilovao. :

Što se pak tiće narodnosti  Spičana, to je
vjeruj mi kost tvrda za tvoje mlade zubiće, me-
gjutim stavit ću ti dva pitanja, a to da mi kažeš
želiš li da stog pogleda proučimo Spič po prošlo.
sti ili sadašnjosti.

Ako ćeš po prošlosti, ti znaš, a otac ti zna
i svi ti komšije znatu, da do vremena  crnogor-
ško-turskog rata kad bi Spićaninu bio pomenuo i-
me srbin, ćaše te pitat da li se to peče ili vari.

Ti zaaš da se ćirilica, ona što vi zovete srp-
skom, i daa danas u Spiču zove rišćansko pismo.

Ti znaš da se bokeška kapica koja se nekad
i ovamo nosila i dau danas ovamo zove hrvatska
kapica.

Ti ćeš bit koji put iz ćoše slušne, gije se
dvojica, trojica razgovaraju o kakvoj zadjevici u
Carigradu izmegju grka i našijeh, pak ćeš bit čuo
gdje kažu: bilo je 50 grka a nas hrvata samo
IBit.d.

Kaži mi moj gjače, kako se glavar  Spičana
zove u Carigradu? Srbinbaša je li?

Ovo ti je ako ti je milo za prošlost.

Ako ćeš gledati sadašnjost, evo ti narod, on
je živi svjedok, a ne možeš rijeti da su ga popo-
vi (kao ono znaš što ti činiš) naučili, jer Bogu
hvala još ovamo dolazilo nije popa hrvata, nego
ili talijan ili arbanas.

Učitelji pak još manje jer tih megju naro-
dom niti je živilo niti danas živi.

Dakle je li Spičanima hrvatstvo od starine,
ili im ga nametnuše, kako ono pop Lazar prvi, a
ti ga naslijedio, te djecu putem zaustavljaš i o
srpstvu im propovijedaš ? —

Oimah ćemo na čisto i sa_ovom tvojom da
bi izletnici spičanski od 24 Junija sto puta na
dan vjeru promijenuli.

Kaži mi malo zašto ono ti i tvoji jednowmi-
šljenici lažete da ste hrvati ,ben Arvat“ kod tra-
Žžite da vas kogod na službu primi u Carigradu ?
Nije hh to promijenuti vjeru za komad kruha ? Je
li istina kumašine ?

Evala vam braćo, ko zna njemu dva, samo
nemojte pas kititi vašim perjem, jer našeg juna-
čkog djedovskog imena wi se ne stidimo; a kako
bismo se i stidili, kad nam je to najsvetiji ama-
net našeg junaštva, pred kojim imenom drhtaše
Carigrad sa svim Janjičarima.

Nek reku dva najgora Spičanina da nije 0o-
vako, pak evo moj vrat,

Lijep je zaista tvoj dokaz da su Spičani sr-
bi, jer pjevaju o Mirku i Milošu i povrh toga
navodiš krasna imena i badnjake. Jadan brate a
ne ču li ikad gdje se u Spiču pjeva turski, grčki,



= = = === == = ————==-



god. 1870 kad nastojanjem lukavoga Ljubiše za-
dobiše posebnu eparhiju u osobi sadašnjeg epi-
skopa. Sjećamo se kako se izmegju ovog i zadar-
skog bijahu zametnule ujeke raspravice, koje do»
konća svjetovna vlast. Nu na to se nećemo osvrćati.

Opazićemo kako hrišćani, sadašnji Srbi, u Boki
Kotorskoj sa prvoga stupnja kao svukud doskočili su
već do trećega. Oni kod naroda kod koga se udo-
ime u početku traže samu snošljivost, do malo
jednakost, a na avrhu gospodovanje. Qui danas se-
be smatraju za gospodare zemljišta, a starosjedio-
ce za dopuze i dogone. Ko cijeni da smo pretje-
raui neka čita njihove listove. No mi bi ih neka-
ko i opravdali, kad bi mogli naći nješto patriotiz-
ma u ojihovu postupanju, ali u ojemu ve uvigja-
mo drugo nego vjerski fanatizam sa hajdučkim
težnjama od kojih jošte sa strane crnogorskih i
bokeških brišćava Boka kuša telike posljedice.
Nema Bokelja koji se neće sjećati slokobne go-
dine četrdeset i osme, Od tada pak svo do okupa-
cije, Boka silu pretrpi: rasbojoištvo, lupeština,
paljenje i nasilja bijahu na dnevnom redu,

Nikola Tomaseo uzrujan sbog tolikih sloćina

lati se svoga slatnoga pera, pa upravi poslanicu
ondađnjem croogorskom vladici, da svojem vlašća

arbanaški, franceski, a baš onomadnć đeh dvoja
djece gdje bugare i jednu magjarsku pjesmu nau-
čenu od vojnika, pak valjda zato da su Spičani
turci, nijemci ili, ukloni bože, magjari!

Za krsna imena i badnjske, neću da ideš u
Franeeska ili Italiju nego trkoi u Skadar, pak sko
moga i ojih, potomke Kaštriota, okrstiti srbima,
evo sam i ja.

Nego u kratko znaš li koja je, a ova jenmaj-
bolja. Bolje ti je mučati nego budalasto govoriti.

Sa ovim svršujem moju a nadam se da ni
izletnici od 24 Juna neće nositi onu samlaticu a
da ti je neće pošteno odvratiti.

Hrvatbaša.

Boka-kotorska, početkom novembra.

Kad sam u 40. br. C. H., vašom dobrotom,
velešt. g. uredniće, upoznao štov. čitaoce izjavom
dobroćanina Boža Kamenarovića, u 18. br. tako
zv. Dubrovnika,“ kojom je izjavom, B. K. pro-
glasio sve dobrotske Hrvate ljudima, koji ne mi-
sle svojom glavom itd.; nije mi bilo ni va kraj
pameti, da bi se mogao kapetan Božo K. usuditi
da ponovno slične izjave piše. Ali na veliko naše
čudo u 18. br. istog lista tiskana je i druga nje.
gova izjava. Treba dakle i ovom upoznati št. či-
taoce, da uvide kako je draga _B. K,. istiva i pri-
stojna polemika. B. K. koji me obdaruje epiteti-
ma, kako bolje zna po srpskom galatea, veli mi,
da sam dvoličan,“ ,podli ništavac," da se ba-
cam ,blatom na ono što bi morao bolje počitovati“
(na razmišljanje!) itd.; tvrdi da sam mu u 40. br.
C. H. rekao, da on nije potpisao izjavu u 13. br.
»Dubr.“ dočim ko ima oči, u mome dopisu toga
neće naći, jer izričito spominjem, da je on sam
potpisao izjavu od drugoga sastavljenu ; što B. K.
ne niječe. Po poznatom srpskom običaju, koji se
odlikuje u psovanju i ruženju pojedinih osoba, B.
K. ime pozivlje, da izjagjem potpisom, e da bi me
tako malo bolje počastio; na što mu ne mogu
udovoljiti sbog spomenutog mu uzroka u 40 br.
C. H,, već mu napominjem onu mudru: ,non quis
sed quid“ kapetane. Dalje u izjavi B. K. veli da
»se je u Dobroti, pri svečanom otvorenju Slavjan-
ske Čitaonice dne 4 Maja 1862 vijala i jedna
trobojnica ,bijela-plava-crvena* u jednu riječ ,srp-
ska.“ Čudimo se, da istinu rečemo, ovako neču-
venom bezobrazluku | B. K. u njegovoj srbomaniji
još g. 1862 vidio je u Dobroti srpsku trobojnicu
a ne zoa jadav, da sve do god. 1877 plava-bije!n-
crvena, naime hrvatska zastava, bila je zastava i
sadašnjih tako zv. Srba _u Boki, što nam najbolje
i nepobitno avjedoči zastava ,pravoslavne
trojičke Garde“ ustanovljene 1864 g. i zastava
općine kotorske od _ g. 1871, koje obe i danas se
viju, da njemu a i časnoj bratiji služe za prijekor
što im se nemilo iznevjeriše. Pače šta će ova ai
druga svjedoćanstva, kad nam ovo potvrgjuje i za-
stava na samom Barku, kojim je kap. Božo zapo-
vijedao? — Dalje tobož slavodobitno me pita,
gdje sam bio i što sam mislio ,kada se je vijala

prepriječi svojim taka okrutna junaštva — kojim
uspjehom ne znamo, jer nam je poznato, (la i sa-
moj austrijskoj vlasti mučno pogje za rukom 0-
braviti život i slobodu boko-kotorskih stanovnika
protiv neprestanom napadaju ornogoraca i: njiho-
vih ortaka rišnjana i krivošijana.

Pretresajuć sve ovo, mi bi mogli donekle i
opravdat nepouzdanje njekih Bokelja u narodnu
stranku kad vidješe 8 ujom združene hrišćune,
kao što se ne možemo čudit da se jo$ i danas u
Boci uzdrži autonomaška strauka, Ako se ova još
uzdrži krivi su hrišćani, sadašnji Srbi, koji kako
svud tako i ovdje isgubili su pravo da im se vje-
ruje.







Mi smo svrbili vaš mali rad, Cijenimo da ni-
je nužno da opišujemo što je pretrpjela kotorska
općinu kroz ovo sadnje doba sa atrane sadaknjih
Srba, to je svakome posnato kad usume u ruku
knjižicu sastavljenu zgodom posljednjih isbora.

Mislimo da nijesmo ovdje laž rekli, ui isti-
pu gatajali.

MN.