rr ——
=

U

IZLAZI SVAKE NEDJELJE |

| '

CIJENA LISTU: ZA AUSTRO-UGARSKU, BOSNU 1 HERCEGOVINU NA GODINU K. 11 —

ZA SRBIJU. I CRNU GORU NA_ GODINU K 12.—; ZA SVE OSTALE ZEMLJE NA GODINU

FRANAKA 15 U ZLATU; ZA DUBROVNIK NA GODINU K 10; NA PO

GODINE I NA ČETVRT

GODINE. SURAZMJERNO. — POJEDINI BROJ LISTA 20 PARA.

PRETPLATA I OGLASI. ŠALJU SE ADMINISTRACIJI »DUBROVNIKA“.
DOPIŠI SE ŠALJU UREDNIŠTVU. — RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. — NEFRANKOVANA
PISMA NE PRIMAJU SE.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU. 3

ZA OGLASE, RAČUNSKA IZVJEŠĆA I SLIČNE OBJAVE PLAĆA SE 20 PARA PO PETITNOM
RETKU -(SITNIJEH SLOVA). AKO SE VIŠE PUTA UVRŠĆUJU ONDA PO POGODBI. — ZA
PRIPOSLANA, IZJAVE I JAVNE ZAHVALE PLAĆA SE OD PETITNOG RETKA 30 PARA.

God. XV.

U Dubrovniku 2. dećembra 1906.

Broj 48.

Dubrovni kyegu deteabia:

Progoni novinara u Bosni i
vini dali su prilike stranom svijetu
pažnju na tamošnje bijedne prilike

*-

Hercego-
da svrati

. Beogradu, demonstracija u Beču. ge
 pelacijaBiankinijeva_u Budimpešti još x»

"its

povećali tu pažnju. Sad, Pred sastanak de

> legacija, to sigurno ne će biti prijatno sti

nistru Burianu, haa je zaboravio i pokušati
ispunjenje raznih obećanj i i

ME ina anja, datih u prošlim

Zakon o štampi, koji je ministar u

izgled stavio, nije još stvoren, Preventivna

cenzura sad još nemilosrdnije plijeni, nego

je prije činila. Od nje nije ni sveto pismo

pošteđeno. Ali je za to milostivo propušta-

no i propušta se sve, što je napereno pro-

Za tu svoju hotimičnu zaboravnost ona mo-
ra ponijeti i potpunu odgovornost, jer je,
ie stavljujući svoj ,imprimatur“ na ispade ne-
> odgovornih faktora, postala njihovim sauče-
> snikom u prestupku.

i Ali ko će pozvati bosansku zemaljsku

vladu na odgovornost?

: Delegacijama je do sada to pravo kon-
| sekventno poricano. Njihova je kompeten-
lija ograničavana samo na to da prime pro-
. Mčun na znanje i.da pitaju za izvjesna raz-
ješnjenja. JAgilni “duh, koji-se u- posljednje
vrijeme opaža u tom zakonodavnom tijelu,
možda ćć i u ovom pogledu dati dokaza
ka svoje agilnosti i tražiti proširenje svoje kom-
> petencije. Ali što će od tog imati Bosna i
Hercegovina ?

Austrijska i ugarska delegacija posma-
traće uvijek bosansko: pitanje sa stanovišta
svojih interesa, koji se ni u koliko ne slažu
sa interesima Bosne i Hercegovine. Delega-
cije će uvijek samo gledati, kako će bolje
eksploatisati okupirane pokrajine ili za Au-
 striju, ili za Ugarsku. Ako jedna od tih dr-
žava dobije izvjesna prava, druga će ljubo-
= morno tražiti naknadu, i u toj borbi vječito
će Bosna stradati, vječito će padati niže i
niže. Stoga ne preostaje ništa drugo pra-

Bh,

Vim bosansko-hercegovačkim patriotama, ne-
go da bez razlike vjere i narodnosti spoje
za sada svi sve svoje zahtjeve u jedan je-
dini zahtjev — bos. herc. Narodnu Skup-
štinu.

Sva ostala pitanja mogu da miruju, šta
više moraju da miruju. Tražiti da ih dana-
šnja birokratska uprava riješi znači prizna-
vati njezinu kompetentnost i objektivnost.
U doba, kad je ustavni pokret uhvatio ma-
ha po cijelom svijetu, ne smiju Bosanci i
Hercegovci udarati protivnim putem i u po-
jedinim pitanjima tražiti milost i pre-
sudu od jedne autokratske vlade. Oni sa-
da moraju zahtijevati pravo kontrole i pravo
zakonodavstva i kad to izvojuju, onda će
tek imati vremena da sami riješe sva

svoja pitanja.

Sama bosanska vlada ne će se moći
dugo opirati tome zahtjevu, jer je on sa-
vremen, U vrijeme kad Kina i Persija do-
bijaju ustav, ona se ne će dugo moći služiti
svojim poznatim izgovorom o ,nezrelosti“
bos. herc. naroda. Stavljena pred alternativu,
da u inostranstvu bude kompromitovana ili
da u samoj zemlji bude kritikovana, ona će
sama morati izabrati ovo drugo.

Uspjeh te akcije, koju će sa simpatijom
pratiti cijeli obrazovani svijet, osiguran je.

Samo od umješnosti i energije bosansko-
hercegovačke inteligencije zavisi, kad će taj
uspjeh doći i kad će onaj bijedni narod

dušom dahnuti.
Mi mislimo, da je tome već odavna
vrijeme.

,Zadružna sveza“.

Ima nekoliko vremena, da se po dalma-
tinskim listovima vodi živahna polemika zbog
jednog jasnog pitanja: da li bi, naime, bilo bo-
lje, kad bi dalmatinske zadruge — isključujući
ovom prilikom čisto srpske — osnovale svoj
samostalni Savez, ili kad bi se priključile .Za-
družnoj Svezi“ u Ljubljani. Dvije su struje.
Jedna je za samostalni Savez, a druga za ,Za-
družnu Svezu“. Jedna i druga upire iz petnih
žila da opravda svoje stanovište i da dokaže
korist, koju bi zadruge imale od jedne ili druge
ustanove. Borba je sa obe strane razumljiva, i
ako, sa stanovišta ekonomske emancipacije naše

zapuštene uže otadžbine, sa obe strane nije
opravdana, jer im motivi, koji ih u ovome pi-
tanju rukovode, nijesu isti, niti su jednako
plemeniti.

Premda mi imamo svoj ,Savez Srpskih
Privrednih Zadruga na Primorju“, ipak nas se
ova stvar dosta tiče, jer nam ne može biti sve-
jedno, hoće li naše Primorje ekonomski ostati
neodvisno, ili će ovisiti o nekom drugome, ma-
kar taj bio i rođeni brat. Žao nam je, što u
ovom vrlo važnom pitanju ima naivnika, koji
se, makar i bona fide, dadu zavesti lijepim obe-
ćanjima, jer i kad bi ta lijepa obećanja u svom
ostvarenju bila od koristi, ne bi bilo opravdano
propustiti priliku, da tu korist za se i za svoju
kuću ne iskoristimo, već da je ustupamo dru-
gome. Teško je pretpostaviti, da bi se u zadru-
garskom pitanju, ili bolje u pitanju naše eko-
nomske samostalnosti, mogao naći neko treći,
koji se i po svome položaju i po svojim na-
cionalnim težnjama od nas mnogo razilazi, da
nam se nameće kao skrbnik i staratelj, a da
iz toga svoga položaja ne misli erpsti koristi
koja neminovno dolazi na našu štetu.

U ovakim pitanjima treba biti vrlo opre-
zan i ne davati prvenstvo lijepim obećanjima,
koja se u ovom slučaju kose sa shvaćanjem i
običnog razuma o samostalnosti jednog prostog
društva, a kamo li ne jednog dijela naroda.
Nigdje se bolje ne može “da primjeni ona na-
rodna: ,Uzdaj se u se i u svoju snagu“, kao
u ovom pitanju. Kad bi dalmatinske zadruge
tražile da stupe u ,Zadružnu Svezu“, mi bismo
ustali proti smjelog pokušaja atentata na svoju
(njihovu) samostalnost i u tome bismo nazirali
uplitanje same ,Sveze“. A već sama pomisao,
da ,Zadružna Sveza“ agituje u svoju korist i
da se sasvim angažovala za ovo pitanje, do-
voljna je pouka, što dalmatinske zadruge ne
smiju da rade i pod čije okrilje ne smiju da idu.

Samostalnost dalmatinskih zadruga u ovo-
me pitanju igra presudnu ulogu, i da nema dru-
gih, isto tako važnih, razloga, dovoljna bi bila
ta okolnost, pa da se odluče za samostalni Sa-
vez. Naj bolji i naj spremniji zadrugari u Dal-
maciji preporučuju samostalni Savez. Njihove
razloge i mi potpisujemo.

Ako su neki ,specijalisti“ u zadrugarstvu,
na žalost Dalmatinci, ustali u obranu ,Zadružne
Sveze“, stvar ni malo ne mijenja, naprotiv po-
dupire mišljenje, da je samostalni Savez jedini
put, kojim dalmetinske zadruge moraju ići, i
prikazuje u vrlo jasnoj slici patriotizam i ,ne-
sebičnost“ izvjesne struje, kojoj je više stalo do
sektarskih zaglupljivanja i zapovijedanja, nego
li do potpune ekonomske emancipacije svoje uže
otadžbine. Poznata klerikalna struja, koja ne

stoji ni u kakvoj svezi sa pravim svećeničkim
pozivom, a još manje sa vjerom i njenim do-
gmama, ugnijezdila se je iu ,Zadružnu Svezu“
i sada bi htjela da preko nje okuži i rastroji,
ili bolje potčini naj jači uvjet našega opstanka.
Ta struja je mnoge narode dovodila do očite
katastrofe; naj napredniji već su je se otresli,
napredniji se je otresaju, a one, koji su još/pod
njenim igom, podgriza i danas i prijeti /im ra-
strojstvom na svijem linijama. Zar nam istorija
ne dava dovoljno primjera, a oni'su naj jači do-
kaži, koji i slijepca moraju ubijediti.

Politička strana ovoga pitanja vrlo je va-
žna. Ona se ne bi smjela gubiti iz vida,čak ni
onda, kad bi se predviđala nesumnjiva korist
iz stupanja naših zadruga ,Zadružnoj Svezi“.
Pretpostavljajući, da će se Dalmacija nekada
inkorporirati Hrvatskoj i Slavoniji, stupanje na-
ših zadruga ,Zadružnoj Svezi“ stvorilo bi ne-
kih zapreka, osobito, ako inkorporacija ne bi
slijedila u naj bližoj budućnosti, ili bi dalmatin-
skim zadrugama nanijelo ogromne štete. Stu-
panje u ,Zadružnu Svezu“ i inkorporacija Dal-
macije sasvim su protivni pojmovi. Ovo nijesu
sitnice, o kojima ne treba voditi računa. I kada
dobro promozgamo, i nehote nam se nameće
pitanje: ,Da slučajno nijesu po srijedi intrige,
koje imaju izvjesnu političku svrhu?!“

Ekonomska strana ,Zadružne Sveze“ po-
znata je vrlo dobro. Ona je dosta slaba, a da
bi nas mogla uvjeriti o iskrenosti svojih obeća-
nja. Njeno nas stanje uvjerava o-protivnom. —
Zar i poslije toga uvjerenja može da bude za-
druga, koje bi rado pristale da učine samou-
bojstvo, da lete u očitu propast, ili da za dru-
goga vade kestenje iz žerave? Znamo da se
danas svega može da dogodi, ali znamo i to,
da kod našega naroda ima barem toliko svije-
sti i ponosa, da ne će dozvoliti, da se kogod
miješa u njegov život očitom namjerom, da ga
drži na onome stupnju, “kojemu su drugi 'od-
makli.

Htjeli smo samo nekoliko da kažemo. Nije
nam bila namjera, da u detaljima raspravljamo
ovo pitanje, već da o njemu kažemo svoje mi-
šljenje. Neka se braća Hrvati ugledaju na pri-
morske Srbe. Srbi već imaju svoj samostalni
Savez. Mnogo je manji broj zadruga u Dalma-
čiji, koje pripadaju tome Savezu, od onijeh, koje
mu ne pripadaju. I kada mi Srbi čuvamo svoj
Savez i borimo se za sva njegova prava, moći
će se braća Hrvati uvjeriti, da je ovaj naš glas,
u obranu samostalnog Saveza, iskren i opravdan
i da je potekao iz želje, da idu u susret na-
pretku, da ekonomski ojačaju i da se emanci-
puju. Njihov napredak i naš je; naš pak mora
biti i njihov. N. L. B.

(muzeju sa našim vezovima.

(svršetak) Piše Jelica Belovićeva.

Težnja hrv. političkih stranaka, da se u
hrvatskom saboru i u državopravnim pitanjima
osigura jedinstven postupak, jedva će ge Kandit
niti, jer svaka stranka Za sebe radi a teško se
može očekivati da bi se i u takom važnom pi-
tanju — kao što je naša vezilačka umjetnost e
- sporazumjeli. Politički programi raznih gipka
za sada su još odviše oprečni, a ovu s.
pojedine nepromišljene političke izjave još a
ćma zaoštruju, te je tako vazda moguće, xa
 disonance spriječe dost kasimi kao i dj
tno ivažnijih narodnih ideja“. | bd

S Vili narodi zastupnik petrinjski naš ja
Đalski za cijelo da će htjeti progovori .
rist podizanja narodne vez. industrije što m
na srce stavljamo.
jA Evo nekoliko izva

i taloga:
ž Br. 1. Pregača iz Hrvatske.
kk. d. B. Tehnika: probijeni vez
Ornamenat: prebirane ruže. Vez brojem.
bruchweberei. — Tissage mei pa

daka iz muzejskog ka-

Petrinja. Ž.
(na stanu.)
(Dureh-

Br. 2, Pregača iz Posavin

 tedina. (,Zastor“.) T.: pei

fuže. Vez po pismu (Flachstio

vie plate.) Z. ko ko dd Bei .

i . . A re.

renne ovog članka uredila je opijati

komore, skupljala vezove širom pa taj

oManoj zbirci Bergera što je PT?
muzej. Op. ur.

gvilovez. Orn.:
erei. — Brode-

domovine,
brala najv:

Br. 8. Prsa sa seljačke košulje iz Bosne.
(Sokolovo.) Vrlo stari vez. T.: loževina. O.:
štampe. Vez brojem. — (\Webeteehniek, gestickt.)
K. J.—BB.

Br. 4. Prsa sa seljačke košulje iz Bosne.
(Kadina voda.) T.: krstački vez vuneni. Obični
krstuljac. O.: fakirica (bez konopnica.) Vez brojem
(Kreuzstich. — Points a eroia.) K. J.—BB.

Br. 5. Sa otarka iz Slavonije. T.: provlaka.
O: Tulipani. (Jednolišće.) Vez brojem. (Webe-
stich gleichseitig. — Tissage brodć.)

Br. 6. Natikač iz Bosne. (Varcar.) T.: ple-
tivo starohrvatsko, polakrstuljci, kitica (Franse-
rie) O.: rauljice, koleta. Vez brojem (Strickerei,
gestickt. — Tricotage brodće. — Fransen.) K.
J.—BB.

Br. 7. Niz zašaraka iz Bosne. (Privija).
T.: I—VIIL. mrki vez (loževina. Halbkreuzsti-
ohe. — Dvints a croia.: I. II. IV. V.) — pod-
vlakno, (Webestiche III. VI. VIII.) — IX. pru-
tački vez. X. lozica kukana, XII. kovčanica, XI.
i XIII. uvitak, krbez. — XV. obamet krajea-
raš. XV. obamet i debeli vez (vrlo star iz Sla-
vonije.) Narodni vezovi izneseni su ovdje ovi:
a) debeljaš, b) bijeli vez, e) laneni vez. Od I.
— VIII. sa rukava seljačkih košulja, ostalo sa
bošča, ručnika i t. d. K. J—BB.'

Ovaj katalog morale bi od zagrebačke
trg. komore naručiti sve naše učiteljice, da se

* Kratice znače: T. — tehnika. — O. — ornamenat, t.
j. naziv za ornamenat iz ustiju naroda uzet. Z. k. k, d.
d. B. = Zavod k. k. dobavljača Bergera. — K. J.—BB.
— Kolekcija Jelice Belović-Bernadzikowske,

nauče srpskom i hrvatskom tehničkom  vezivu
iz struke ručnog rada, koji u nas malo tko
(gotovo nitko, op. ur.) poznaje.

*
* *

U doba, kad u drugih naroda vidimo, da
se u skladu s velikim napretkom u proizvodnoj
tehnici, — koji je u životu narodnom prouzročio
cijeli prevrat, — izdavaju valjane socijalne re-
forme, kako da se kulturni i socijalni interesi
siromašnih narodnih razreda zaštite, — mi smo
u stanju, da samo teoritiziramo, da raspravljamo,
a da ipak u stvari ne uradimo ništa. I za to,
u doba, dok u drugih naroda možemo da vidimo
stvarnih uspjeha u narodno-gospodarskom po-
gledu, to se u nas narodni elemenat gubi i pro-
pada, — glavni nam šanci prelaze u tuđinske
ruke, zemlja se prodaje, seljak putuje u nepo-
vrat, narodnu vezilačku industriju imitiraju tu-
đe ruke.

Teško je to iskustvo, koje nas stoji gubi-
tka tolike narodne glavnice, tolikog gubitka
narodne zemlje, toliko propasti narodnih talenata.

U drugih naroda je
gospodarskih vještina blagostanje i njihov na-
predak. A u nas?

U Dalmaciji je nekad svaka druga ženska.

bila umjetnica u vezu i tkanju (vidi radove prof.
Vukasovića iz Dubrovnika), a danas taj narodni
talenat propada. i:

Što mora učiniti za nas država, da se go-
spodarski oslobodimo? Zapriječiti prelaz tuđoj

“tvorničarskoj i obrtničkoj robi, namaknuti novca

\

posljedica razvoja ,

za podizanje «obrta i tvornica, te vezil. industrije.
Ostane li ovako, isisaće nas drugi narodi.

Na ovom mjestu moram ponoviti molbu,
koju sam već jednoć uzalud u javnost pustila.

U našim selima ima starih poderina od
odijela i vezova, koje bi valjalo očuvati. Ja ne
.mogu kupovati te stvari, jer nemam ni kapi-
tala ni trgovine, niti od koga naloga, da to či-
nim, nego skupljam te stvari i darujem ih za-
grebačkom muzeju, gdje su očuvane od propasti.
Svak će učiniti dobro, rodoljubno djelo, koji mi
pošalje takovih krpica. Adresa: Bernadzikowska
— Sarajevo, kotars. sud.

Živimo u doba krute zbilje, u doba, gdje
moramo da vodimo o svakom narodnom pojavu
računa. Nailazimo svuda, kud nogom krenemo,
na takve prilike, da sve strepimo, kad pomi-
slimo, kuda ćemo, ako to i tako dalje pode.
Uviđamo, kamo nas je dovela naša fantastička
narav, dolazimo ipak konačno do uvjerenja, da
samo uzdisanje ne dovodi ničemu, da se slo-
boda ne može ni ,izlamentirati“, niti bojnom
pjesmom postići. Mjesto očajnih uzdisaja, bes-
krajno državopravnih raspravljanja i komodnog
krojenja po zemljopisnoj karti, treba da se u-
hvatimo realnog sitnog rada. Dok smo do sad
prekrštenih ruku gledali kako nam izmiče ispod
nogu narodna zemlja, dotle nam je tu narodnu
grudu naselio tuđin, gospodarski spreman, izo-
bražen. Oteo nam narodno blago, odnio divne
kere i čitme, tkanja i vezove, pa se time ko-
risti, Dignimo se, čuvajmo narodno blago već

jedamput! :