=

DUBROVNIK

IZLAZI SVAKE NEDJELJE

CIJENA LISTU: ZA AUSTRO-UGARSKU, BOSNU I HERCEGOVINU NA GODINU K. 11 —

ZA SRBIJU I CRNU GORU NA GODINU K 12.—;

FRANAKA 15 U ZLATU; ZA DUBROVNIK NA GODINU K 10; NA PO GODINE I NA ČETVRT
GODINE SURAZMJERNO. — POJEDINI BROJ LISTA 20 PARA.

ZA SVE OSTALE ZEMLJE NA GODINU

PRETPLATA I OGLASI. ŠALJU SE ADMINISTRACIJI »DUBROVNIKA“. ,
DOPISI SE ŠALJU UREDNIŠTVU. — RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. — NEFRANKOVANA
nat PISMA NE PRIMAJU SE.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU,

ZA OGLASE, RAČUNSKA IZVJEŠĆA I SLIČNE OBJAVE PLAĆA SE 20 PARA PO PETITNOM
RETKU (SITNIJEH SLOVA). AKO SE VIŠE PUTA UVRŠĆUJU ONDA PO POGODBI. — ZA

PRIPOSLANA, IZJAVE I JAVNE ZAHVALE PLAĆA SE OD PETITNOG RETKA 30 PARA.

Ke

U Dubrovniku 23. decembra 1906.

Broj 51.

Dubrovn ik, 22. dseziikja

Borba između ropstva i slobode ljud-
skog duha, koja je isto toliko stara kao i
čovječanstvo, stupila je ponovo u akutni
stadij izgonom papinskog nuncija iz Pariza.
Naj milija kći matere crkve zamjerila se
tim činom svim svjetskim nazadnim elemen-
tima, ali je zato visoko odskočila u očima
naprednog svijeta, koji od uvijek gleda u
Franceskoj. svoj ideal.

Rastava crkve od države, koja se sad
u zemlji Voltaira. svom energijom provodi,
neizbježiva je posljedica civilizacije. U njoj
upravo leži potpuna sloboda religije, koju
sadanji dogmatični reakcionari ni na koji
način ne će da dopuste, jer oni ne žele
kretanje, nego mir, jer_oni ne žele slobo-
du, nego, ropsku poslušnost njihovim  na-
redbama.

U ovoj velikoj borbi između svjetlosti
i mraka prirodna je stvar da su naše sim-
patije_ kao: liberalne i demokratske stranke
na strani vlade genijalnog i neustrašivog
Clemenceu-a. Srpska stranka kao propovje-
dnica principa, da se religija rastavi od na-
cionalne misli, mora s oduševljenjem  po-
zdraviti ovu rastavu religije od države.

' Odjeci započetog rata između franceske
republike i rimskog pape osjetiće se bez
sumje i“u stpskim i hrvatskim krajevima:
Hiljade protjeranih popova razmiliće se po
cijelom, svijetu. Mi naravno ne ćemo moći
biti. pošteđeni, jer smo odavna njihovi mi-
ljenici. Radi toga smo i mi prisiljeni da
iznesemo na javnost naše inišljenje i da se
unaprijed. ogradimo protiv tog velikog dara,
kojeg se mi ne smatramo dostojnim i koga
se unaprijed odričemo.

Popovi, koji su do sada vladali našim
javnim životom, i suviše su jaki i mi mi-
slimo da oni ne trebaju novog pojačanja.

Služeći se do sad radilkalnim nacionalizinom ,

za širenje svog upliva oni su sad osjetili
toliko snage, da su obrazovali posebnu kr-
šćansko-socijalnu stranku, u kojoj kršćanstvo
(čitaj. klerikalstvo) potpuno zamjenjuje na-
cionalizam, koji njima nije nikad služio niti

je mogao služiti kao cilj, nego samo “kao'

sredstvo za izvojevanje klerikalne premoći.

Zagrebačko ,Hrvatstvo“ i: spljetski ; Dan“

postali su“glavni organi te nove struje, koja
većinu nacionalnih listova smatra s punim

pravom svojim filijalama ili bar nerazumnim,

saveznicima. Polutanstvo naše publike, koja
vodi vrlo. slah račun. o konsekventnosti

između programa i taktike, u tom se naj>

bolje ogleda.

“Osim' rijetkih izuzetaka svi popovi za-
dahnuti su samo jednom misli — prevlasti
crkve nad državom i društvom. U tom se
ne. razlikuju ni naj manje njihovi. radikalci
od njihovih konservativaca. Mi se. tome:ne

čudimo. Mi to šta više smatramo njihovom.“

dužnosti, kojoj mi moramo odgovoriti s na-

šom dužnosti propagiranja slobode. France:
ska je kolo povela kao što je i'do sad
činila. Iza Velike Revolucije ona nije imala
značajnijeg pokreta od ovog sadanjeg. Ona
Se'bori sada ne samo za se, nego za jave
čovječanstvo. Stoga joj mora: čitavo čovje-
čanstvo i pomoći. pe
Mi, sirotinja jedne prirodom ie.
Zemlje, koju je birokratizam i klerikali E
doveo na pi 2 upanj, ne možemo: 2 od
šta dati nego naše simpatije. Mi 0! 4 q,
jemo, premda se tim izlažemo opasno

* uvijek je naš dušmanin —

nas preplave nove crne čete. Ako dođu,
možda će i za nas bolje biti, možda će ovaj
bijedni narod imati onda odvažnosti da kaže,
da i njegovo strpljenje ima granice i možda
će jednom doći vrijeme da. Franceska, srce
čovječanstva, postane uzor za srca svih
Primoraca.

>

Izjava muslimanske deputacije.

Kada je god pritisak odozgor osvijestio
islamski elemenat u Bosni i Hercegovini i na-
gnao ga, da legalnim putem preko svojih za-
stupnika potraži lijeka tim nesnosnim ranama,
koji na žalost od
pamtivijeka svaki svoj uspjeh ima da pripiše
dobro oprobanom načelu: Zavadi pa vladaj. —
pokušao, da preko mahsus plaćenih agenata
niskim lažima i podvalama kompromituje naše
pojedine zastupnike. Tendencija tih laži i pod-
vala odviše je providna: hoće da pojedinim
predstavnicima islamskog naroda spriječe rad,
da naš narod među sobom zavade i pocijepaju
i da tako osujete na jednostavan način svaku
ozbiljnu akciju, koja bi se mogla hairli svr-
šii po islamski millet u Bosni i Hercegovini.

Ovako nisku službu vrši ,Hrvatsko Pra-
vo“, teje i onaj njegov tendenciozni dopis iz
Broda, štampan u 3318. broju, ,Neuspjeli sa-
stanak u Brodu na: Savi“ imao da poluči tu
nepoštenu svrhu.

Već sam taj fakat da je taj skroz i skroz
lažni i izmišljeni dopis izišao u ,Hrvatskom
Pravu“, daje nam dovoljno. garancije, da nika-
kay -ezbiljan. musliman ne će. povjerovati. u
njegove laži, koje nam podmeću naši dušmani
dobro. poznati. inspiratori, naročito od kako je
narod poznatim izjavama povjerenja Šerif ef.
Arnautoviću odlučno osudio i žigosao ,Hrvatsko
Pravo“, naš narod vrlo dobro poznaje tenden-
ciju pisanja dušmana u ,Hrvatskom Pravu“,
zna da time hoće, da lažima i podvalama ocrne
poštene i valjane narodne predstavnike i da ih
tako diskredituju u narodu, pa da na njihovo
mjesto dodu dobro poznati frdekteri i ultra
izdajiće, koji će početu narodnu akciju svršiti
na brz i lak način onako, kako to žele naši
dušmani, a ne po želji i potrebama islamskog
naroda. č

Teren, koji je ,Hrvatsko Pravo“ lažnim i
izvještačenim prijateljstvom bilo donekle zado-
bilo među našim neobavještenim i dobroćudnim
elementom, počinje već od ljetos da mu se naglo
izmiče ispod nogu i to-baš u onom momentu
kada se. ,Hrv. Pravo“ usuđuje, da otvoreno
iznese svoje misli o državnopravnom položaju
naše domovine i trabunja o nekakvom  prisaje-
dinjenju Bosne i Hercegovine Hrvatskoj na te-
melju nekakovog umišljenog hrvatskog drža-
vnog prava. . i

* Dakle sve je ono u dopisu iz Sl. Broda
o našem sastanku zgoljna laž, izmišljotina i
podvala. Mi smo s tim sastankom potpuno za-
dovoljni, jer je bio sasvim impozantan a tekao
je u potpunom redu: glatko bratski i islamski.
Što se tiče osoba, koje u tom dopisu spominje
Hrv; Pravo“, da ne učestvuju u našem pokretu,
primjećujenio, da se doista među navedenima
nalazi nekolićitia jako kompromitovanih lično-
sti i ultra ferdektera, koji su se još od početka
naše akcij stavili u hizmećarsku službu naših

prijatalja
nikal s će moći dati: dsčvaba vii pred: Sve-
višnjim Allahom ni pred ljudima. Ali ogromna

većina od spomenutih osoba,“ koje bi ,Hrv.

Pravo“ jednim ciglim potezom svoga hizmećar-
skog pera bijelo otjerati u frdekterski tabor,
stojali su uvijek, pa i danas stoje uz nas,
bratski rame uz rame, po čemu logički proizlazi,
da između nas i ovih potonjih niti je kada bilo
niti može biti diferencije, tim prije, što se je-
dan dio pomenutih nalazi ovdje među nama u

radu u B. Pošti. Preko imena nekakvih Bičak- |

čića, Sahinagića, Karabega, Kajtaza itd. mo-
žemo' mirne duše da priđemo. Mi šlića

Što se tiče napadaja, laži i podvala na
naše vrlo uvažene drugove Huseinbega Cerića,
Dervišbega Miralema i Šerif eff. Arnautovića
držimo, da to njima može samo laskati, jer sam

i time tako okaljali svoju dušu, da .

taj fakat, da ih dušmani u ,Hrv. Pravu“ de-
nunciraju i napadaju, služi im kao najbolja

svjedodžba poštenja i patriotizma, a mi im uz'

to i ovom prilikom izrazujemo potpuno i neogra-
ničeno povjerenje.

Braćo muslimani ! Dobro otvorite oči, raz-
likujte prirodnog prijatelja od lažnog i izvje-
štačenog, ne dajte se zavarati onako teškim i
ozbiljnim sudbonosnim momentima, tendencio-
znim pisanjem plaćenih agenata i ferdektera.

Naš rad nije nikakva tajna. O svakom
koraku, o svakoj akciji predhodno ćemo oba-
vještavati naš narod, saslušati njegove želje i
mišljenje, te ćemo istom tada kad tako jedno
pitanje bude svestrano tretirano, založiti se za
njegovo oživotvorenje. Na taj ćemo način izbjeći
svima prigovorima, da smo radili u tajnosti i
narodu oktroisali nešto, što on nije želio. Du-
šmani upotrebiti sva dozvoljena i nedozvoljena
sredstva, nastojati iz petnih žila, da nas za-
vade i pocijepaju, kako bi osujetili našu spa-
sonosnu akciju. 1 od sada će izlaziti u ,Hrv.
Pravu“ ovaki i slični naručeni dopisi proti nama
i našemu radu. Za to te upozorujemo da ne
vjeruješ tim našim namet-prijateljima i da bu-
deš oprezan.

Braćo! Osvijestite se, osovite se na svoje
noge, pogledajte vlastitim očima oko sebe, ne
slušajte naše neprijatelje i samozvane tutore oko
»Hrv. Prava“, nego ih uvijek i na svakom
mjestu prezirite, kao što ih i mi preziremo, pa
nam je u bratskoj slozi i zajednici uspjeh in-
sallah siguran.

Budim-Pešta 14 decembra 1906.
Osman-beg Pašić, Mahmud-beg Alajbegović, Huki-beg Pa-
šić, gPaudebeg H. Alipašić, Derviš-beg Zaimović, Muha-
ram-beg Salihbegović, Sulejman-beg H. Imbrahimbegović,
Salim ef. Muftić, Mustafa-beg. Halibašić, Smail-beg Alaj-
begović, Ahmed-aga Ramić, Vasif-beg Bišcević, Husein-aga
Arnautović, Muhbarem-aga Pašalić, Hafiz ef. H. Osmano-
vić, Nuzif-beg. Beglerović, Ibrahim-beg Aganović, Suljaga
S: Mahđu-beg Kulenović, Ahmed-beg Aganović, Ali-
be& Firdus, Rifat-beg Sulejman-Pašić, Hamza-beg Mira-
lem, Mustaj-beg Gradašćević, Husein-beg Kapetanović,
Agan-aga Seidagić, Hamdi-beg Kapetanović, Edhem-beg
Beglerović, Osman-aga Kunosić, Ibrahim-aga Glinac, Ka-
dri-beg Corbegović, Ibrahim-beg Cerić, Omer-beg Sulej-
man-Pašić, Mehmed-Ali-beg Džinić, Omer-beg Kapetano-
vić, Zija-beg Salihbegović, Hajri-beg Gradaščević, Haki-
beg Bušatlija, Osman-beg M. Salihbegović, Hašim-beg
Hafizadić, Mustafa-beg Ibrahimpašić, Derviš-beg Grada-
ščević, Hasan-beg Cerić, Ali-beg H. Alibegović, Hasan-
beg Ceko, H. Omer-aga_ Kunosić, Hamdi ef. Prcić, H.
Hasan-»ga Falan, Zija-beg Pašić, Derviš-beg Aganović,
Osman-beg Idrizbegavić, Hasan-beg Rustampašić, H. Mu-
hammed-beg Ibrahimbegović, Idriz-beg Omerbegović, Hu-
sni-beg Alajbegović, Tahir-beg Beširović, Agan-aga Hadžić
Izet-beg Jahić, Derviš-beg Bišcević, Hmin-beg Kapetano-
vić, Zaim-beg Filipović, Hafiz Ibrahim ef. H. Bečirović,
Ahmed-beg Sijerčić, Derviš-beg Pašić, Mustafaga Bošnjić,
Muhamed-aga Muhfurdarević, Rasim-aga Gušić, Ibrahim-
aga Katilović, Mustafa H. Alić, Omer-aga Sefarović, Me-
baga Kučuk, Muharemaga Imamović, Muhammed-ega
Silahić, Ali ef. Biberić, Hašim-aga Muhurdarević, Mahaga
Jašarević, Osman-beg Kapetanović, Rustem-beg Cerić,
Semsibeg Zaimović, Husein-beg Beglerović, Ahmed-aga
Medić, H. Mahmud-beg Džimić, Muradif-beg Trnavljaković
H Rašid-uga Pinjić, Murad-aga H. Ćilimković,. H. Ibra-
him-aga H. Muezinović, Nur-aga Bešlagić, Mustafa-beg
Beglerović, Alij-aga H. Pekušić, Uzejraga Dizdarević,
H. Salih-aga Begić, H. Zulfikar ef. Borić, Rital-beg 'Te-
skeredžić, Ahmed-beg Biščević, Ibrahim-aga Muhameda-
gić, Malić-beg. Filipović, Muhamedbeg Kulenović, Ali-beg

Miralem.

[osop lip. bopia Kpacojeguta
— 0 bocHu u XepueroBiiu — —

Y on6opekoj: cjenuuuu yrapcke nenerauuje, oupxane
3. (15). Ileuem6p p paonpase 6 pu
roBaukor . mpopauyHa, nocrasuo. je sacrynuuk  Jip. Bopbe
Kpacojesui Ha sajenuMukor MuHHCTpa  dunanuuja Heka nu-
Tata OBHM pujeuuma :

0. m.

. CnaBuu upxaBHu. on6ope !

1. TipurtuKoM NOCIBEJIbET šacjenatba oBor cma-
BHOF OLGOpA, M3HHO CAM IIPHTOBOpe H NOCTABHO HE-
KA IIMTAHA HA Tr. MHHHCTpA y Norneny yrpaBe Bocne
u Xepuerosune. Ha Heka nuTama MH je onroBope-
HO, Ha HeKA HHje, ay HO&KHM CTBAPMMA  yuHH€HA
cy pasna oGeliawa, Koja Hujecy HCIIYHbeHA,

Moje je ymjepewe, na mopen Haj6ome BoJbe
r. MHHHCTpA, y BocHu u XepljeroBuHu He he noi Ha
Ćome, moron ce Ha yrpaBu nmanase. Ibylu, Koju cy
CTBOPMJIH OBaj okpyTu 6HPOKPATCKH H ATICOJIJTHCTH-
uK4 CHcTeM. OBu I6YNH, KOj4 HeMAjy reyCaBu npema
OHOME Hapony, cMeTAjy na noMahu cuHoBu noky Ha

yripaBy 4 3aTo HHdopmMHluiy r. MuHHCTpa jenuocTpa-
HO H NpucTpaHo.

CrTora nuTamM:

Na nu je r. MHHHCTAp BOJbAH, na OBaj cana-
IIHH ANICOJIJTHCTHUKH CHCTEM 3aMHjeHH HOBHM, HA-
NIpenHHM CHCTeMOM H NA JIH je BOJbAH NA npencTa-
BHHKE€ NAHAIUHET CHCTEMA YKIIOHH H 3aMujeHH HOBHM
J6BYRHMA #3 penoBa nomaliđx cuHoBa?

2. Na ce BHjlu KAKBH Cy TAMO 4HHOBHHLIH CNO-
MeHyhiy oBaj cnyuaj:

Tipouwnor mjeceua Ha jaBHoj pacnpasu OKPy-
*HOr cyna y CapajeBy, yasukHyo je cyn6eHu capje-
THuK JaABOp, Kana je r. Omepćer CyneumaHnatwuuhi
crnoMeHo cpricku jesuk: ,Hema oBnje cpncku, oBnje
je semarseku jesuk. Huje oso Cp6nja, na ce cpneku
roBopu. Ko xohe cprcku, eo My Cp6uje!“

Tlowuro je oBa usjasa yspyjana uuo TaMOUI&H
cpricku Hapon, IuTo he 6uTu no3sHaTo M r. MHHHCTPy,
TO nuTaM:

Na na je r. MHHHCTAp BOJBAH OLPEeNHTH, na
ce npoTuB caBjeTuuka Jamopa noBeje gucuunjuHapHu
nocTynak, Te aKO Ce NOKAKE MCTHHHTOCT FOpibe
u3jase, na JIH TA MHCJIH F, MHHHCTAp M3 36MJIbe y-
KNOHHTH ?

3. Osnje fy Heimro na cnoMeHem #3 npocsjeTuor
OnujejbeHa TaMouwiie ynpase. Llum je Tom onuje-
IbEHY, IA TIPEKO LIKOJIE CTBOPH TAKOBY HHTETIHFOHLIHJY,
Koja fe nocnyx«uT4 CHCTEMy M HeroBHM  cMJepoBH-
Ma. [lowro npasocnaBHH M MycnuMaHu uujecy 3a
Ty CBPXy norojiiM, TO ce oHu roHe joli kao Bauu
y rumMHa3sujama u  npenapaHnujaMa, a Kan  noBpiie
cBoje HayKe, oHjla ux ogrypyjy, a nporexupajy cTpaH-
ue 4 njeuy nouuevaka. 3aTo ce caMO M3HHMHO MO-
ry nomafi4 cuHoBu Haliu_ Ha HacTaBuuuKuM MjecTu-
Ma 4 3aTo uma y BocHu, WTO Hu y jenuoj 3eMIu
ema: baukux iurpajkoBa. LlrpajkoBanu cy. bauu y
capajesckoj ruMHa3Hju, sarum y capajeBckoj npena-
paHnuju a naj snauajuuju je Bauku iuTpajk y Ty3naH-
cKoj raMHa3uju. JlucToBu cy usnujenu Heno6ATHe
no«ase na je nupekTop Aj3eJIT rasuo sakoHe, nuc-
UHNJIHHY, TAPAHHCAO, H3434Ba0 H nporjepuBao Haj
6ome yueHuKe, na unak Taj nupekTop u naHac y-
ripaBJka Ha peueHoj ruMHa3uju. 3aTo nuraM:

Mucnu JIH Tr. MHHHCTAP YKNOHHTH  NupekTOpA
AjsenTa ca NOJIHO-Ty31AHCKe ruMHa3nje ?

4. On CBHX IUKOJICKHX HA3OpHMKA y 3EeMI6H CAMO
je jenaH npasocnaBHu, a HH jenaH MyCJIHMAH, NpeM-
Na y yuHTEJ6CKOj CTPJLIH MMA 34TO H jeNHMX M Npy-
rux cnoco6Hux, aja csyrjije uMajy NpBEHCTBO CTpaH-
UH M CHHOBH nouiJbaKA. lllKOne ce noguxy npema

nonuTuukoj TeugeHuuju, a He ruje je norpe6io, na

3aTo uuje uyno na jenua iuKona nonasu ua 204 [7]
KM M Ha 7000 craHoBuuka, bauumMa ce naje cTu-
neHnuja caMo sa Beu u Ty HX TIPHCHIBABAjy na 6y-
Ny y HapouuToM KOHBHKTy, ruje BNana Hajseha TH-
paHuja.

3aTO NIMTAM T, MHHHCTPA, JA JIH My je cBe
OBO NO3HATO H MMCJIH JIH OBOj JeNHOCTPAHOCTH Hu
HETIPpaBIH HA TyT CTATH ?

5. MycnumaHH_ uMajy cBor orpoMHor BaKkycKor
uMeTKa, Koju 6u oHH BeJIuKuM nujenom ynorpuje6unu
Ha o6pa3oBaie CBor noiMnaTKa, anu oHu Beli ronu-
HaMa Tpaxe cBojy Bjepcko-npocBjeTHy aBTOHOMHjy,
KOjy um je o6es6ujenuna HoBona3apcka KOHBeHLHja
1879. ron. a KOjy HM cnpeuaBa 3eMaJbCKA ynpasa
xoTefiu MX OTKHHYTH OJ CBOj4X uapurpanckux Bjep-
CKHX BJIACTH, TE TAKO H& MOry CBOje ABTOHOMHE
IiKOJIE Na NOHKy. ZaTo nuTaM:

Mucn4 gu r. MHHHCTap ypebeiwe  MJCNOMAHK-
cke  Bjepcko-npocsjerue asTonomuje Beh = jenuoM
Kpajy npuBecTu?

6. Y nocIbeJieM 3acjenaiy o6ehao je r. MHHM-
arap, na Ke HacTojaru, na ce Nupunuuu npućasu
nocTojHo yBaxere. TlotuTo ce 6ocaHcKO-xepljeroBauKka
ynpaBa He o6asupe Ha oso oGfehlawe r. MHHHCTPa,
Hero Tjepa cTapy npaKkcy, To riHTaM:

0Mucnu gu r, MuHuCcTap oBoj uuHoBHuukoj
CAMOBOJEH CHEPFHUBO HA NyT CTATH?

7. Y npounomM 3acjenay pekao je r. MHHHCTAp,
na HemMa repMaHu3anuje y BocHu u Xepuerosuuu.
MekiyrumM, uameky ocranora u ysabaie .HOBHX No-
IUTAHCKUX MapaKa Ca HeMAuKHM HATIHCOM: »Bo-
snien- Hercegovina“ nporuBHo nokasyje, na saro
TIHTaM:

Mucnu gu r. MUHHCTAp YKNOHHTH  HeMAuKH
jesuKk 43 cBujy rpaHa 6ocaHcKkO-XxepueroB. yripaBe ?

8. Ha moje nuTaise 0 3eMJ6OPAJIHHUKHM 341py-
raMa ca HeorpaHuueHuM jaMCTBOM, OJIFOBOpHO je r.
MHHHCTAP y. NOCIbEJI6EeM 3acjenaiy, ma Bnaga He
CaMO na nonyuTa Te 3sanpyre, Beli ux u cama no-

ng