Bl

/

4

4

. ternacionalizmom ;

Godina XIII.

=

“U Dubrovniku 10 Aprila 1904.

Broj 15.

Cijena listi.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11.

Za Srbiju i Crnu goru na go-
“ dinu Kruna 12.

Za sve ostale zemlje na godinu
granska 15 u zlatu.

Za Dubrovnik na godinu Kr, 10.

Na pć godine 1 na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para.

—

JUDROVNIK

Pretplata i oglasi,

Salju se administraciji Dubrovnika

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase priposlano, izjave,
javne zahvale, računska izvje
šća i slične objave plaća se 20 para:
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankovana pisma ne mi-
maju se.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni

urednik Antun Fabris.

Izlazi svake nedj elje.

Srpsku Dubrovačka Štamparija A. Pasarića.

Dvije internacionale:
Klerikalizam i socijalna demokracija.
Dubrovnik, 8 aprila.

Na kongresu socijalno-demokratske stran-
'ke u Hrvatskoj, koji se je držao u Zagrebu
početkom ovoga mjeseca, izvjestitelj o  poli-
tičkom položaju pozabavio se je prilično kle-
rikalizmom, nazvavši ga crnom internacio-
nalom, i kazao je, da od nje prijeti neiz-
mjerna pogibelj i na prosvjetnom i na na-
rodnom polju. Mi se potpuno slažemo s ovom
bližom oznakom klerikalizma, o čijoj smo u-
lozi u našijem, srpskijem i hrvatskijem, stra-
nama u prošlom broju progovorili. Ali naši

; socijalni demokrati zaboravljaju, da i oni
ispovijedaju načela jedne internacionale,
koja i ako nije pogibeljna po prosvjetni raz-
vitak, jer propovijeda napredne misli, ipak
je kao i klerikalizam pogubna za našu na-
rodnu budućnost.

.- Naši socijalni demokrati više ili manje
odriču se narodnosti i domovine, za njih su
to preživjele fraze, oni se oduševljavaju in-

njima naša narodna i
politička borba izgleda sićušna i malena pre-
:ma zadacima, koje su oni sebi uvrtjeli u gla-
yu za spas radnoga naroda bez obzira na
jezik i domovinu, Doista ovo su lijepe fraze,
protiv kojijeh se načelno nema što prigovo-
riti. Ali svijet ne sastoji ni od jednoga na-
roda, ni od jedne rase, već od raznovrsni-
jeh rasa i naroda sa svojijem skroz i skroz
"opriječnijem interesima, koji su dolazili, do-
laze i dolaziće u sukob, bilo pod ovijem bilo
pod onijem oblikom, pored svega propovije-

" danja jednakosti i bratstva narod. Napredne
misli istina otklanjaju i otklanjaće unaprijed
mnoge sporove i nesuglasice, ali gdje dogje
u pitanje čast i opstanak jednoga naroda,
prestaju fraze o internacionalizmu. Tu skoro
je izjavio Bebel, vogja njemačke socijalne de-
mokracije, da će se i njemački socijalni de-
mokrati boriti do posljednjega čovjeka za
opstanak Njemačke; drugijem je riječima ka-
.zao, da-i oni imaju svoju njemačku domo-
vinu, koju ljube i za koju su spremni i svoj
život žrtvovati.

Ova izjava vogje njemačke socijalne de-
mokracije značajna je, jer prekida tradiciju
te stranke u pogledu internacionalizma. Tako
je i moralo biti. Jedna tako ugledna i moćna
stranka, koja se godinama bori za napredak
radnoga naroda, nije mogla ostati u pitanju
domovine i narodnosti na temelju negacije i
utopije, kao što će u budućnosti i u pitanju
kolektivizma prilagoditi se stvarnijim i pri-
rodnijim pogledima. |

. Kad bacimo pogled na razvitak socijalne
demokracije u svijetu, vidimo, da se ona
Vidno i snažno javlja kod zapadnijeh naroda,
pošto su ti narodi izvojštili svoja narodno-
politička prava. Socijalna demokracija cvjeta
u ujedinjenoj Njemačkoj, jako se ističe u u-
jedinjenoj Italiji, a rodila se je, može se reći,
u slobodnoj Francuskoj. Kad su Nijemci i
Italijanci dovršili svoju nacionalnu zgradu,
tada su došla na red socijalna pitanja, tada
su ona svom silom izbila na površinu. Ovi-

\jem ne mislimo reći, da južni Slaveni, koji
se sada u prvom redu bore za narodno-po-
litička prava, treba da napuste socijalna pi-
tanja, ni najmanje, ali ne treba dovoditi u o-
preku narodno-političku borbu sa zahtjevima
poboljšanja stanja radnoga naroda, ne treba

ge

jedno isticati nad drugijem, već nastojati u
jednu falangu svrstati sve napredne borce oko
jednoga pregrama, koji će obuhvatiti narodni,
politički i ekonomni preporod našega naroda.

Oblik, pod kojijem se javlja socijal-
na demokracija u južnijeh Slavena, zabri-
njuje mnoge rodoljube. Dok se njemačka
socijalna demokracija u pitanju nacionaliz-
ma preporagja i priznaje na usta svoga
vogje, da i ona ima svoju njemačku domo-
vinu, dotle naši od jučer socijalni demokrati
kliču internacionalizmu; osobito se to ja-
vlja u Dalmaciji i drugovdje u našijem stra-
nama. To je ružna i pogibeljna pojava; ali
kad ugjemo u trag koncima socijalističke
propagande, vidimo, da oni vode a Beč i u
Budimpeštu; odatle se upravlja sa socijalni-
jem demokratima u Hrvatskoj, Slavoniji i
Dalmaciji, odatle im se daje pravac. U upra-
vi socijalističke stranke u Beču sjede Nijem-
Gi i Jevreji, a u onoj Budimpešte Magjari
i Jevreji Od Nijemaca, Magjar& i Jevreja,
od Beča i Budimpešte, južni Slaveni nijesu
primili nikakva dobra. Naš radni narod met-
nuti pod komandu šarenoga socijalizma Be-
ča i Budimpešte mi smatramo izdajstvom
budućnosti južnoga Slavenstva. Radni narod
sačinjava jezgru južnoga  Slavenstva. Južni
Slaveni su preko 90% poljodjelei, njihova je
zemlja agrikulturna, industrije i kapitalizma
ima negdje veoma malo a negdje ni malo.
Kako rekosmo, vas naš narod je radni na-
rod, privesti taj radni narod socijalističkomu
vodstvu Beča i Budimpešte bila bi kapitula-
Cija našega narodnoga života; to niti se
smije dopustiti, niti će se dogoditi; jaka svi-
jest srpskoga naroda za to jamči.

Cao što vas zapad s nekijem predrasu-
dama gleda na Slavenstvo i smatra ga in-
feriornom rasom, sposobnom samo za eksplo-
atisanje, tako i socijalni demokrate ne goje
simpatija prema Slavenstvu. Za to imamo
dva istorijska dokaza. Glavni urednik  ,Za-
stave“, Jaša Tomić, u svojijem mlagjijem
godinama bio je socijalista. Sedamdesetijeh
godina, kad se je srpski narod digao na 0-
smanliju i krv potocima lijevao za slobodu,
Jaša Tomić sa svojijem drugovima nastojali
su zainteresovati njemačku socijalnu demo-
kraciju za bijednu raju, pisali su članaka i
dopisa za njemačke socijalističke listove, ali
ni jedan nije bio štampan. Ovo je sada 0-
bjelodanio Jaša Tomić u ,Zastavi“, Za pat-
nje srpskoga naroda socijalna, demokracija
nije imala srca. Zašto? Jer je Srbin Slave-
nin. Sada u ratu rusko-japanskom simpatije
su socijalne demokracije većinom za Japance
a protiv Rusije. Socijaliste tobože vele, da
oni nijesu protivnici ruskoga naroda već sa-
mo carizma i apsolutizma. Ali pravica zah-
tijeva, da se carizmu i apsolutizmu dade
pravo, gdje ga ima, i da se prizna da ruski
carizam nije navijestio rata već ,konstitucio-
nalni“ Japan. Ko hoće pak, da u ovom pre-
sudnom času dijeli ruski narod od ruske
vlade, taj se igra sofizma, jer se ruski na-
rod i ruska vlada mogu i ne slagati u pi-
tanju unutrašnjijeh sloboda, ali borba, koja
ge sada vodi na skrajnjem istoku, jest borba
ruskoga naroda za kulturu i civilizaciju na
skrajnjem istoku, jest borba bijele i žute ra-
se, jest borba za osiguranje ruskijeh interesa
za budućnost.

Ova dva primjera dovoljno pokazuju,
koliko ljubavi goji socijalna demokracija pre-

ma Slavenstvu. Njoj je Slavenstvo tugje i
nepogodno isto kao Nijemcima i Englezima.
Slavenstvu se najviše može nauditi, kad se
u pojedincima ubija vjera u moć i budućnost
Slavenstva, a to se postizava širenjem inter-
nacionalizma i kosmopolitizma. Za to je naj-
zgodnija socijalna demokracija i Jevreji. Ovi
posljednji, kao zakleti neprijatelji Rusije, naj-
revniji su propagatori  (širitelji) kosmopoli-
tizma, osobito u Rusiji, dok oni megju  so-
bom njeguju cionizam t, j. nacionalno Je-
vrejstvo.

Ovo širenje internacionalizma i kosmo-
politizma megju Slavene upravo je gadna i
nemoralna igra sa strane njemačke socijalne
demokracije i Jevreji. Njemačka socijalna
demokracija na usta svoga vogje u parla-
mentu priznaje Njemačku za svoju domovi-
nu, a po svojijem agitatorima u slavenskijem
zemljama propovijeda internacionalizam. Je-
vreji njeguju cionizam t. j. nacionalno  Je-
vrejstvo, a megju Slavene šire kosmopoli-
tizam.

Ova socijalističko-jevrejska propaganda
bacila se na slavensku povodljivu dušu, da
je otruje, da u njoj ubije klicu svijesti i sa-
mopouzdanja. Ovaki rad nalazi potpore i po-
hvale kod svijeh, kojijem je Slavenstvo trn
u oku. Ova socijalističko-jevrejska internacio-
nala pogubna je isto kao i klerikalizam, koji
je takogjer jedna crna internacionala. Ova
dva slavenska neprijatelja svaki sa svoje
strane toči Slavenstvo, e da uravna puteve
Zapadu preko plodnijeh slavenskijeh  pre-
djela.

Seminar o maćedonskom pitanju.

Beogradska Politika“ donosi :

.Četiri profesora Velike Škole (Dr. Jovan
Cvijić, Ljubomir Jovanović, Dr. Stanoje Stano-
jević i Dr. Aleksandar Belić) držali su sa svo-
jim učenicima zajednički seminar o maćedon-
skom pitanju. Kako je učenika Velike Škole i
ostale publike bilo vrlo mnogo, morali su pro-
fesori sa svojim slušaocima otići u veliku salu
gdje je seminar održan.

, Pošto je g. Ljubomir Jovanović objasnio
da je ovaj zajednički seminarski čas zakazan u
namjeri da profesori svojim slušaocima dadu što
više objašnjenja o prošlosti maćedonskog pita-
nja i njegovom današnjem stanju, uzeo je riječ
g. profesor Belić i govorio je o maćedonskim
dijalektima i njihovom odnosu prema srpskom
i bugarskom jeziku.

»On je u glavnom rekao ovo:

»Na krajnjem jugu Maćedonije još se upo-
trebljava dijalekat koji se sačuvao u malome
broju mjesta i koji postepeno izumire pod pri-
tiskom centralnog maćedonskog govora. Taj se
dijalekat zove južno-maćedonski; on je potomak
staroslovenskoga jezika. Staroslovenski jezik i
taj dijalekat najbliži su bugarskome jeziku, ali
na Balkanskom Poluostrvu nijesu nikad bili
identični s njim. Srednji maćedonski dijalekat
ili centralni maćedonski, koji se pruža od Te-
tova, Skoplja i Kočana do Sereza, okoline So-
lunske, Bitolja, Presne, Ohrida i Debra, pred-
stavlja jaku i mnogovjekovnu mješavinu srpskih
govora istočne Stare Srbije (sjeverne Maćedo-
donije) i južno-maćedonskoga jezika. U njemu
su preovladale neke crte jedino srpskih govo-
ra, i neke koje pripadaju opet jedino južno-
maćedonskom jeziku.

»Sličnost tih dijalekata bugarskome jeziku
u izvjesnom praveu, isto onako kao i nekih či-
sto srpskih govora u sjevernoj Maćeđdoniji i
južnoj i istočnoj Srbiji, slučajna je. Gubljenje
padeža, razvijanje člana i obrazovanje nekih

drugih erta — rezultat je neposrednog kontakta

slovenskih jezika južno i istočno od linije.
Šar-planina, Karadag, Južna Morava i, donekle,

Velika Morava sa neslovenskim jezicima: grč-
kim, rumunskim i albanskim, u kojima se te
crte takogje nahode i koji su ih i dali spome-
nutim slovenskim jezicima. Ako je neki sloven-
ski jezik i bio, možda, posrednik pri davanju
tih crta drugom kom slovenskom jeziku, to ne
znači, da su one po porijeklu svome njegove i
da je taj drugi jezik za to dijalekat njegov.
Kad se govori o srodstvu južno-slovenskih je-
zika, one se u opšte ne mogu ni uzimati u obzir.

»Neki učenici na poziv g. profesora Jova-
novića tražili su od profesora Belića objašnje-
nja o nekim dijalektološkim pitanjima. Poslije
toga neki učenici tražili su da se prekine de-
bata o naučnoj strani maćedonskog pitanja, ne-
go da se pregje odmah na raspravljanje današ-
njih političkih prilika u Maćedoniji i da gg.
profesori obilježe svoja stanovišta o radu srp-
sko-bugarske omladine. Pošto im je odgovoreno
da će se o toj praktičnoj strani maćedonskog
Pitanja govoriti docnije, a da prvo treba rasvi-
jetliti maćedonsko pitanje sa čisto naučnog gle-
dišta, govorio je g. profesor Cvijić o nazivu
Stara Srbija i Maćedonija.

»On je istakao, da Stara Srbija hvata ze-
mlje daleko više na jug no što se obično uzi-
ma i da kod geografa 16. i 17. vijeka naziv
Srbija obuhvata veliki kompleks zemalja sve
do iza. Velesa. Poslije g. Cvijića govorio je g.
profesor Stanojević o načinu kako je naseljena
Maćedonija.

»On je dokazivao da su Sloveni sa donjega
Dunava naselili sve krajeve na istok i na jug
od prilike od Timoka, Suve Planine i Šar-Pla-
nine, a Sloveni iz današnje južne Ugarske sve
ostale. zemlje Balkanskoga Poluostrva. Sva ta
plemena imala su zajednički naziv Sloveni. Kad
su Turanski Bugari došli na Balkansko Polu-
ostrvo oni su zauzeli zemlje izmegju Iskre i
Crnoga Mora i izmegju Dunava i Balkana. Na
toj teritoriji postao je bugarski narod; sve ze-
mlje van te teritorije stojale su samo pod pri-
vremenim državno-političkim utjecajem bugarske
države; etnički i jezički oni su i dalje ostali
Sloveni. U Maćedoniji je bugarskim osvajanjem
osvojio terena samo bugarski državni naziv, ali
su se maćedonski Sloveni etnički i dalje samo-
stalno razvijali, sa svim nezavisno od procesa
stvaranja novoga bugarskog naroda s one stra-
ne Balkana. Oni su doenije sve jače dolazili
pod politički i kulturni utjecaj srpskoga naroda.
Na pitanje jednog učenika kako prema ovoj
teoriji stoji Samuilova maćedonska država, g.
Stanojević je odgovorio, da je ta država nosila
naziv bugarski, ali da ona etnički te nije bila.

»GG. Jovanović i Stanojević još jednom su
objasnili učenicima zadatak ovog zajedničkog
seminara pa je onda idući seminarski čas za-
kazan. Tom prilikom biće rekapitulirano ono
što je govoreno na posljednjem času i raspra-
vljaće se o političkoj strani maćedonskoga pi-
tanja. Seminar će biti javan i držaće se u sali
Velike Škole.“

Pisma iz Trsta.
29 Marta 1904.

Danas hoćemo da se pozabavimo jednijem
pitanjem, koje se uprav naše kože tiče, a odi-
grava se baš na ovome zemljištu iz koga vam
pišemo.

Već se znade, kako je prva iskra vrenula
u dalmatinskom saboru za slogu slavensko-ta-
lijansku, da se suzbije tiha ali jaka tevtonska
bujica, koja prijeti da poplavi i mnoge latinske
i slavenske zemlje i narode. Svaki misaoni čo-
vjek Latinin i Slovenin pozdravio je taj pokret
s oduševljenjem, koji će izvjesno — uspije li —
udariti jednu eru u ljudskom pokoljenju, koja
će voditi boljoj budućnosti i latinske i slaven-
ske narode. Bečki djaci obaju naroda prigrlili
su srdačno tu spasonosnu zamisao i razvili osno-
vu, na kojoj ljudi od politike mogu da vezu
potku, da se otka zdrava tkanina: latinsko-sla-
venska. Nego, kao što ima svugdje i svagda
onih koji ili svijesno ili nesvijesno mute i br-
kaju velike i zamašne ideje, tako i ovoga puta