Godina XTII.

__ |

DUDRO

Cijena listi.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu |
Hercegovinu na godinu Kruna 11

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12. ž

Za svo ostale zemlje se
franaka 15 u zlatu. .

2% Vubrovnik na godinu Kr. 10.

“Na pd godine 1 na četvrt godine
surazmjerno. Ba

Pojedini broj lista 20 para.

U Dubrovniku 14 Avgusta 1904.

Broj 33.

NA

Pretplata boglasi.

Salju se administraciji Dubrovnik»

Dopisi se šalju uredništvu,

Rukopisi se ne vraćšju,

Za oglase priposlano. izjave,
javne zahvale, računska izvje
šća i slične objave plaća se 20 pars
od retka (sitnijeh slova), Ako se viče
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankovana pisms ne pii-
maju se.

. Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Antun Fabris

Fuzija parobrođarskijeh društava,

: od nekoga vremena povela se u po-
krajinskijem listovima rasprava o fuziji do-
maćijeh parobrodarskijeh društava pod ru-
kovogjenjem ili ti bolje tutorstvom Ljubljan-
ske Kreditne: Banke, koja je pak u društvu
sa Zivnostenskom , Bankom u Pragu i ga Pr-
vom Hrvatskom Stedionicom u Zagrebu. Ova
tri novčana zavoda hoće da Sprovedu rečenu
fuziju i da u dogovoru i Sporazumu s vla-
dom i domaćijem parobrodarskijem društvi-
ma osnuju novo parobrodarsko društvo za
obalnu plovidbu. Ova je raspra s više gle-
dišta značajna, pa ćemo i mi još koju nado-
dati onomu što:'smo već rekli.

Naša pokrajina, osobito Dubrovnik, od
starine bavi se. pomorstvom, i to je spadalo
i “spada 'u jaku granu prihoda i dobiti u
svako vrijeme. S toga nije nikakvo čudo, da
jeu Dalmaciji, Dubrovniku i Boki Kotorskoj
bilo i da ima domaćih pomorskijeh društava,
koja su negda bolje negda gore prolazila, a-
li je čudnovato, da se je domaća štampa malo
njima bavila, i sasvijem malo ili ni malo branila
njihove -interese. Izmegju domaćijeh obalnijeh
parobrodarskijeh društava Dubrovačka Pa-
robrodarsska Plovidba naj jače je društvo,
koje je.u početku: dosta obećavalo i koje bi
bilo: bolje uspjelo i postalo kvasaoe za jedno
veliko parobrodarsko preduzeće, da je naišlo
na više ljubavi u pokrajini i na više susret-
ljivosti kod. mjerodavnijeh faktora s jedne
strane, i da su Dubrovčani u tome imali ši-
rijeh pogleda i-više: odvažnosti s druge strane.

U životu, domaćijeh  parobrodarskijeh
društava pojava Ugarsko-hrvatskoga društva
bilježi najprije zastoj pa nazadak. A značaj-
no je zabilježiti, da je domaća štampa, na-
ročito hrvatska, «pravila najveću reklamu U-
garsko+hrvatskomu društvu, da su trgovci
najragje prevozili svoju trgovinu na paro-
brodima toga društva i putnici na njima
putovali, u jednu riječ, sudeći po domaćoj

. štampi, to bjehu postali. ,narodni“ parobrodi,

a domaći parobrodi izvrgnuše se u ,tugje“.
Odvažnošću upravitelja, jakom  subvencijom
ugarske vlade i reklamom gotovo cijele Dal-
macije potpomognuto, jačalo je s dana na
dan, Ugarsko-hrvatsko društvo, a domaća
društva, gdje su bili uloženi domaći kapitali,
nazadovala su s godine na godinu. Ugarsko -
hrvatsko društvo bješe povelo s dobrijem us-
pjehom strašnu utakmicu na svijem, glavni-
jem i sporednijem, prugama. Dubrovačka
Parobrođarska Plovidba, od vlade na-
puštena a od pokrajine zanemarena, poče
nazadovati; kad je ona kao naj jače do-
maće' društvo; tako prošla, slabija  paro-
brodarska društva još su više stradala. Pri
tome ne treba zaboraviti ni utakmicu Austrij-
skoga Lloyda, koji je Dalmaciji nešto više
pažnje. posvetio stoprvo od postanka doma-
ćijeh društava i od napretka Ugarsko-hrvat-
skog" Društva. U "jednu' riječ zasluga je do-
maćijehparobrođarskijeh društava, ako se je

a 88

obalni promet i, saobraćaj do Arbanije, Ita-
lije, Trsta i Rijeke. podigao i razgranao. Po-
red svega toga. domaća parobrodarska dru-
štva, naročito dubrovačka, nijesu nalazila
ni onoga. razumijevanja ni one obrane kod
mjer6davnijeh“činionića u pokrajini. Domaći
listovi“ kao što rekosmo, nijesu dužnu pažnju
njima obraćali, dok su, Ugarsko-hrvatsko
društvo  pravijem oduševljenjem pozdravili.

KS

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića.

Što je tomu uzrok? Da li što je akcija za

Parobrodarstvo potjecala iz Dubrovnika? Ba

li za to, što je u tome pothvatu bilo i Srba
i srpskoga kapitala? Sve što više mislimo,
ne možemo sebi protumačiti onu ravnoduš-
nost gotovo cijele pokrajine prema pomor-
Skoj industriji u Dubrovniku. Da su se do-
maći listovi i mjerodavni faktori u pokrajini
u svoje vrijeme deseti dio bili zainteresovali
za domaća društva, kao što prije za Ugarsko-
hrvatsko društvo a sada za pothvat Ljubljan-
ske Kreditne Banke, danas bi valjda u po-
krajini imali svoje domaće društvo, koje bi
odgovaralo svijem potrebama, jer kod nas
ima.i kapitala i razumijevanja za to, što se
je dovoljno pokazalo i dokazalo.

Uslijed opće i neravne utakmice domaća
parobrodarska društva počela su slabiti i opa-
dati, i ovaj psihološki momenat ugrabio je
predsjednik Ljubljanske Kreditne Banke, g.

Hribar, te je u društvu sa u početku članka

spomenutijem bankama predložio fuziju do-
maćijeh parobrodarskijeh društava i finansi-
ranje iste. U tome poslu našao je pripomoći
u mlagjijeh hrvatskijeh sila, megju kojijem
se ističe Dr. Vicko Mihaljević, zastupnik fi-
lijalke Ljubljanske Banke .u Spljetu. G. Hri-
bar je sigurno dulje vremena radio na ovom
poslu, dok je ispitao zemljište i kod vlađe i
kod društava. Od vlade je dobio g. Hribar
najbolja uvjeravanja, kao što skorašnje sa-
opštenje u vladinom ,Fremdenblati-u“ svje-
doči i kojijem Dr. V. Mihaljević protivnicima
ovake fuzije prijeti, a kod domaćijeh dru-
štava vidio je negdje nazadak a negdje rasulo,
pa je sazvao u Spljet na dogovor predstav-
nike svijeh domaćijeh društava i predložio
im fuziju pod uvjetom, da je ima finan-
girati i provesti Ljubljanska Banka. Taka
nenadna poruka u tako kritično vrijeme sta-
vila je domaća društva pred alternativu :
zlo je poći a gore ne poći. I tako je.
G. Hribar nije se zaludu mučio toliko vre-
mena. To su razumjela domaća društva i
dala su pristanak na fuziju pod nekijem po-
godbama. Na te pogodbe Ljubljanska Banka
još nije odgovorila.

U toliko razvila se je polemika izmegju
»Jedinstva“ s jedne strane i .Narodnoga
Lista, i ,Orvene Hrvatske“ s druge strane.
Ko je pomnjivo pratio tu polemiku, izgleda
mu kao da gleda Pučku Banku s Vidom
Morpurgom s jedne strane i Ljubljansku
Banku i Prvu Hrvatsku Stedionicu s druge
strane. A to čini ružan utisak. Unaprijed iz-
javljujemo, da ni iz daleka nikoga ne sumnji-
čimo radi kakve lične koristi, ali na posma-
traoća sa strane to čini, kako rekosmo, ne-
prijatan utisak, jer gleda odlične sile, gdje
nesvijesno lome koplja za interese sve dru-
gijeh nego pokrajine. I to kao da je sudbina
svijeh 'dalmatinskijeh pothvata bilo na po-
litiškom bilo na ekonomskom polju. Nema
samosvojnosti ni za lijeka, kao da se i na
ekonomskom polju ponavlja onaj politički
proces: ili za Mletke ili za Ugarsku, što je
i dandanašnja dalmatinska politika mutatis
mutandis, a niko ne će da glasno vikne,
da se zatresu brda i doline: ni za Mletke
ni za Ugarsku, ni za Vida Morpurga i dru-
gova planove ni za Ljubljansku Banku, već
za sebe.

Ako niko drugi, to je mogla odgovoriti
dubrovačka općina, kad su je pitali za mni-
jenje o fuziji parobrodarskijeh društava. Du-

Izlazi svake nedjelje.

brovačka općina izjavila se je za Hribaro-
vu fuziju kao i svaka druga seoska općina.
Po našem mišljenju, dubrovačka općina, kao
predstavnica Dubrovnika, imala je kazati:
Dubrovnik je u svojoj prošlosti živio od po-
morstva; Dubrovnik iu sadašnjosti i u buduć-
nosti upućen je na more, ako ne će da po-
stane kakvo veliko selo. U Dubrovniku je
brodarstvo  eovjetalo, a nadamo se, da će
proći gladne godine, pa da će opet pro-
ovjetati, s toga se Dubrovnik zajedno s Dal-
macijom ne može odreći inicijative u pomor-
stvu i prepustiti je drugijem, to mu priječi
njegova prošlost, sadašnjost i budućnost, Ali,
pošto su nastale na žalost take prilike, da
doma&ćijem parobrodarskijem društvima pri-
jeti opasnost, s toga treba poraditi, da se
ta društva sjedine u jedno veliko domaće
društvo bez tutorA i babic4. Imamo za to
sposobnijeh ljudi, imamo i novava, a što nam
novaca bude faliti, pozvaćemo i slavenske nov-
čane zavode, da učestvuju u supskripciji, ali
ne toliko slavenstva koliko interesa njihova
radi...

Jedno veliko domaće parobrodarsko
društvo, to je naš ideal. On nije neostvarljiv,
Valjda je sada kasno, ili je možda još rano,
prema nekijem pojavama, koje smo pa listo-

vima zapazili.

Sloga i sitan rad.
Iz pokrajine, jula.

Rad, koji razvija ,Srpska Zora“ za korist
i napredak našega bijednoga naroda na Primor-
ju, mora svakoga Srbina zainteresovati, pa taj
spasonosni rad pratiti i potpomagati što više
može. Mene je samoga stid što ne mogu više
da radim za ,Srpsku Zoru“. Sigurno bih radio
više, da imam više vremena, ili, još bolje, da
imam novaca, a i da sam sposobniji; ovako
radim koliko mogu. Dosta sam puta mi-
slio štogod dajbudi napisati, kad ne mogu nov-
cem potpomoći, ali sam uvijek opravdano pro-
mišljao, da je opća naša nevolja: samo da se
govori i piše, pa se ne boj. Osim časnijeh izu-
zetaka, u nas svak hoće da kaže svoju i da
usreći svoj narod, pa kad čovjek to vidi, mora
da zatisne uši, da se stili i umukne. Gdje svi
graju, tu nema sreće. E, ali mi hoćemo da bu-
demo svaki nešto extra, i baš radi toga nesloga
vlada — primorsko je naše zemljište obraslo
korovom nesloge, da treba mnogo krčevine, da
ga se iolje pročisti. Niko ne može znati nego
onaj koji živi u dodiru s narodom, kako je naš
narod danas nesložan, kad bi mu trebala naj-
više sloga. I ako je naš narod siromašan, ali
krunu bi godišnje dao najpukliji siromašak, da
nije naše nesloge, koja je eto ustala i protiv
»Srpske Zore“. Zanago nema preče dužnosti
sviju nas nego nesložni naš narod umirivati,
odvraćati ga od razdora i nesloge, a unositi u nj
smisao za slogu, koji nam je od, najviše po-
trebe. Mi nikad ne ćemo doći do udružene na-
rodne snage, za kojom idemo, ako uzbude ne-
sloga ovako vladati. Ž

Žalim mnogo i istinski me srce boli,
kad promislim, da tako spasonosan rad ,Srp-
ske Zore“ ne nalazi na bolji odziv. Ko vidi što
će se od našega naroda dogoditi, ako se i ova
prilika propusti, te se ne okupimo oko ,Srpske
Zore“ uprav grozničavo — jer se tiče smrti ili
života našega — taj mora tužno da zakuka
nad zapečaćenom sudbinom svoga naroda, Tuga
za propašću svoga naroda mora bolno i u živo
srce da dirne svakoga rodoljuba ; svakoj se dru-
goj tuzi može odoljeti, ali tuzi za propašću svo-
ga naroda ne može. Mi svi znamo, da je sve
prolazno, a samosvijestan narod živi vijekovi-
ma, održavan pregalaštvom pokoljenja, pobje-
donosan, voljan i oran. Najveća naslada čovjeku
jeste saznaja, da može da radi na dobru svoga

naroda i da će njegov narod napredan živjeti
i prkositi napastima; a kakvo je tek osjećanje,
kad se mora da razočara u svemu? Zanago
nas mora tuga obrvati, kad promislimo, da će,
ako ovako potraje, niz kršno primorje umuknuti
srpska riječ. Ko pak od nas ne bi bio neiz-
mjerno radostan, kad bi smo znali ustati srpski
i junački da se održimo? Ni od koga se ne
traže velika djela i nemoguća, nego sitna djela,
ali udružena i gložna. Mi smo vidjeli koliko su
nam pomogle fraze o velikijem i izvanrednijem
djelima, one su nas izvarale kao djecu. Više
valja na pr. sijanje mira i sloge, što more svaki
sveštenik i učitelj u svome krugu učiniti, nego
trista govora izrečenijeh o drugijem stvarima.
Više valja govoriti narodu o štednji, o nepiću,
o nekartanju, da se ne širi siromaštvo, jer su
neštednja, piće i kartanje glavni uzroci siro-
maštva, a opet siromaštvo neslozi; više ovo va-
lja nego sve druge domaće i svjetske novosti,
o kojima po vas dan naklapamo. Ali mi ne
pojmimo ni težinu ni kritičnost momenta koji
preživljujemo, ni teškn sudbinu Koja će se sur-
vati na nas, da je i ne opazimo, prije nego je
stane lomnjava — onda ćemo zapomagati. Mi
danas ne poznajemo ni narod, ni narodnu ne-
slogu, ni propast sviju nas — bolje poznajemo
Mandžuriju, nego sirotno naše primorje i naše
potrebe, kojim hoće da pritekne naša ,Srpska
Zora“.

Nesloga je najviši uzrok što mnogi ne
stupaju u društvo, mnogi za inad drugijema ne
će u društvo, ili za to što je povjerenik ,Srp-
ske Zore“ onaj dotični. Gotovo bih rekao, da
bi bolje bilo, kad bi bilo manje povjerenika.
Od nikakvijeh povjerenika velika, grdna šteta.
Divno li bi bilo; kad bi se ustanovile filijalke
»Zorine“ u Kninu i Kotoru. Ima još nešto,
rašta se mi časkom naljutimo i udarimo čak i
protiv ,Srpske Zore“. Ušlo je u običaj da se
činu razni prijedlozi, da se sve nešto predlaže,
pa kad ,Srpska Zora“ ne prihvati čiji prijedlog,.
odmah bi se i protiv nje. Da je moguće pomalo
suzbijati ovaj običaj predlaganja. Mi imamo
pune ruke posla, naše zemljište treba krščiti,
zaraslo je korovom nesloge, osiromašilo nešted-
njom, pićem i kartanjem, što sve treba trijebiti,
ako mislimo narod okupiti oko ,Srpske Zore“.
A ne smije se narodu mnogo i različito pred-
lagati. Jedan slabi prijedlog ili savjet pokvari
mnogo ; narod vreba, da može naći dlaku u ja-
jetu osobito ljudima koji su učili njeke škole. Zato
samo ono, o čemu smo tvrdo uvjereni, možemo
narodu predlagati i preporučivati. Ovo treba da
imaju na umu naši sveštenici i učitelji i drugi
moralni dobrotvori narodni, pa đa oprezno s na-
rodom postupaju. Pogreška bi bila sviju nas,
da obećamo narodu pozlatu kršnoga primorja.
Pogreška bi bila, da pročitamo, pa i mnogo da
načitamo iz teorije ekonomije, pa da krcati teo-
rije stanemo presugjivati praktičnome težaku.
Nikakvi zanat nije teži od zemljoradnje, tu tre-
ba udružiti praksu i teoriju i dugo iskustvo,
pa da bude uspjeha. f

Ja imam prigode posmatrati, kako složni
i radljivi narod može da napreditje, a opet u
istom kraju kako živi nesložni narod u neradu,
pijući i kartajući se. Ovi pokvareni ljudi žive
blizu varoši, i zato su imali nesreću da se po-
kvare. Oni ne misle na rad, nego na smicalice
i lukavstva. Ovo je primjer, kako može da se
pokvari narod, ako je blizu varoši i: pohagja
varoške dućane i krčme. Ovi su 'svi ljudi ma-
hom delije i govordžije, motaju se po sudovima,
krajnje su proceslije, i više cijene _prepredenost
nego poštenje, dok svaki domaći sitni rad pre-
ziru, nizak im je. Ovome su varoške krčme
krive; suzbijamo ih, ubio ih Bog!

Jedan primjer, koji haraktetiše nesložnu
našu ćud, imali smo prilike upoznati u jednoj
polemici, ako se ne varam, u ovom istom uva-
ženom listu, to jest, o tome, da li je preče po-
magati muziku dotičnoga mjesta ili društvo
»Srpsku Zoru“. Svi znamo koliko uživamo u
muzici. Bez sumnje ona učestvuje u bugjenju
i održavanju narodne svijesti. Ali ni muzika
ni ništa ne smije da nas zavara ni opije, pa: