DUDAOVNIK

IZLAZI SVAKE NEDJELJE

CIJENA LISTU: ZA AUSTRO-UGARSKU, BOSUN I HERCEGOVINU NA GODINU K. 11 —

ZA SRBIJU | CRNU GORU NA GODINU K 12.—; ZA SVE OSTALE ZEMLJE NA GODINU

FRANAKA 15 U ZLATU; ZA DUBROVNIK NA GODINU K 10; NA PO GODINE I NA ČETVRT
GODINE SURAZMJERNO. — POJEDINI BROJ LISTA 20 PARA.

PRETPLATA I OGLASI. ŠALJU SE ADMINISTRACIJI »DUBROVNIKA“.
DOPISI SE ŠALJU UREDNIŠTVU. — RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. — NEFRANKOVANA
PISMA NE PRIMAJU SE.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU.

ZA OGLASE, RAČUNSKA IZVJEŠĆA I SLIČNE OBJAVE PLAĆA SE 20 PARA PO PETITNOM
RETKU (SITNIJEH SLOVA). AKO SE VIŠE PUTA UVRŠĆUJU ONDA PO POGODBI. — ZA .
PRIPOSLANA, IZJAVE I JAVNE ZAHVALE PLAĆA SE OD PETITNOG RETKA 30 PARA.

God. XVI.

U Dubrovniku 2. februara 1907.

Broj 5.

Fuimus.

Kad je lanjske godine svečana povorka
tiho obilazila gradom, kao pomen stogodi-
šnjice pada Dubrovačke Slobode i republi-
ke, jedan stranac namjerio se je baš na je-
dnog potomka slobodnog Dubrovnika, priđe
k njemu i zapita ga: Was bedeutet das?
(Što ovo znači ?). »Fuimus“ bio mu je kratki
odgovor, koji je sadržao u sebi čitavu po-
vjest slobode od hiljadu godina, a me-
mento od stotinu godina.

Kratka ova riječ, koja bi mogla da na-
puni čitavu jednu biblioteku, i nehote nam
se nameće u ovaj dan, prigodom svečanosti
Sv. Vlaha. Dubrovačka republika .i Sloboda
ostavila nam je na samrti u amanet ovaj
dan, jedini u godini, koji nas podsjeća na
negdašnju slobodu, koja je baš i bila oli-
čena u danu pokrovitelja male slobodne dr-
žave Sv. Vlaha. Prohujalo je stotinu godina,
a svake se je godine navraćao ovaj dan,
kao jaki memento: ,fuimus“; svake
godine sve slabiji, jer je Dubrovnik s vre-
menom sve više iščezavao, dok evo poslije
stotinu godina ne ostade od starog slobo-
dnog grada nego njih vrlo malo i one crne
zidine, koje kroz tihu i burnu noć  igrajuć
se svojim plaštem, tamnozelenim brštanom,
* slobodno šapću vječnu pjesmu ,fuimus“,
Nema više starog Dubrovnika, ali “on
= opet može da, iskrsne, može da postane
novi Dubrovnik, pred kojim se stare zidine
ne će zasramiti. One su hiljadu godina tvr-
do pasale slobodu male države, pa neka
sada sa jednakom snagom opasuju sadašnje
svoje sinove, Srbe i Hrvate, u jedinstvu i
slozi. U današnje vrijeme, kad se baš na
tlu nekadašnje slobode traži teren paklenim
mahinacijama, i kad nas hoće da liše sva-
kog traga. starog Dubrovnika, ne prečujmo
pjesmu pocrnjelih zidina: ,Fuim us“.

Toliko potrebita današnja sloga neka
bude na korist naroda i Dubrovnika. Našim
složnim radom moći će Dubrovnik da se
opet pomladi, i kratka pjesma staroga grada
drukčije će odjeknuti u ušima onih, te nam
od ovoga grada i naroda nastoje učiniti
prepokorne sluge za svoje nečasne svrhe,
da ubiju naš narod a s njim i Dubrovnik.

Dubrovnik, alem-kamen u nizu gradova
Srpskih i Hrvatskih, znao je hiljadu godina
čuvati svoju slobodu i braniti se od jačega.

Sloga njegovih sinova izvojštila mu je tu
dugu slobodu. A danas, kad mu je od slo-
bode ostalo jedino spominjanje, sinovi istog
onog starog grada znati će da se slože, i
da se biju protiv svakog atentata na naš
grad i narod, Srbe i Hrvate, jednako, kao
što su stari Dubrovčani složno znali da se
biju protiv svake navale na svoju malu i
slobodnu državu.

A vi ,pravi Dubrovčani“ ne stavljajte
tako drsko na sebe ovo sveto ime, da ne
ometete tužnu pjesmu pocrnjelih zidina _ne-
gda slobodnog Dubrovnika: ,Fuimus“.

T Paja Marković-Adamov. |

Opet jedan novi grob, opet nova rana
Srpstvu. U prošli četvrtak na večer umrije u
Sr. Karlovcima urednik ,Brankova Kola“ i pro-
fesor karlovačke gimnazije Paja Marković-Ada-
mov, Neumitna smrt otrže opet Srpstvu jednog
rijetkog Srbina, odlična književnika, koji je na
književnom polju zadužio Srpstvo jer je tu iznio
svoje rodoljubno i srpsko sree. Kad je prestao
»Javor“ a za njim i ,Stražilovo“, Adamov je
razumio da Srbi u Srijemu ne smiju da ostanu
bez književnog lista, koji bi ih na okupu držao.
Pokrečući ,Brankovo Kolo“, on je u tom uspio
da okupi oko njega srpske književnike a naro-
čito mlađe, i da im dade onog poleta, koji će
od njih da stvori književnu snagu. Sam je neu-
morno radio, ne žaleć ni svoje materijalne žrtve,
da švoj list podigne do one visine, do koje ga
je zbilja i digao, tako da je u Srpstvu ,Brankovo
Kolo“ zauzimalo dostojno priznanje. Koliko rada
i kakve požrtvovanosti treba, da se uzmože list
uzdržati i u prividnoj visini, dosta je kad se
promisli na današnji srpski nemar, koji je već
dosta i dosta književnih listova, te su od velike
potrebe i na svom mjestu bili, gotovo u početku
ubio i opstanak. im onemogućio. Ali rijetka ži-
lavost, i neprekidni i neumorni rad Adamov
znao je okupiti oko sebe ljude, u nekoliko nadja-
čati srpski nemar, i uzdržati svoje ,Brankovo
Kolo“ koje Srpstvu opet na čast bilo.

I ovog neumornog radenika nema nam
više. Crna kosa smrti, koje Srpstvu redom diže
one, kojim se ono ponosi, nije mimoišla ni ro-
doljubno i pošteno sree Adamovo. Otrglo je
omladini, učenicima Karlovačke Gimnazije, mi-
log profesora, koji ih je kroz dugo vrijeme kao
nastavnik, sa živom i vatrenom riječi spravljao
da budu Srbi i ljudi, ulijevajuć im u srce po-
štenje, harakter i rodoljublje. — ,Zmaj“, dru-
štvo srpskih književnika, novinara i umjetnika,
izgubilo je svoga predsjednika, kome je pravom
bila podijeljena ta čast, a mnogi i mnogi izgu-
bili su svog dobročinitelja, jer je Adamoy imao

dobro i plemenito srce; u jednu riječ izgubilo
je Srpstvo čovjeka, čigova smrt ostavlja jaku
prazninu,

Paja Marković-Adamov rodio se 15 no-
vembra 1855 god. u Karlovcima. Otae mu je
bio trgovac a majka Beograđanka. Gimnaziju
je svršio u Karlovcima, a filosofski fakultet u
Beču. Svoj književni rad otpočeo je god. 1874
pričom ,Sa sela“ u listu ,Javoru“. Od tada je
Adamov počeo neumorno da radi, te je izdao
tri zbirke svojih pripovijedaka, a dobar ih je
dio ostao neskupljen i rasturen po listovima.

Njegove priče imaju tu osobinu, da u njima
iznosi naivni i veseli seoski život, te se čitaju
s osobitom nasladom, jer kroza njih provejava
nešto pjesničkoga i puno osjećaja.

U subotu na 26 ov. mj. predano je zemlji
tijelo Paje Adamova, a nad njegovim grobom
nađoše se Srbi iz svih krajeva, da iskažu po-
čast svom velikom sinu.

Neka pokojnom Paji Markoviću-Adamovu
bude laka srpska zemlja u kitnjastom Srijemu,
koji je on toliko ljubio !

Slava mu!

Gpneku jeskk y TPrOBHHH.

O Tome ce y Hac Cp6a Bpno uecro uucayo,
AJIH TIPELJIO3H OCTAJOLIE HEOCTBApEHH.

Y nac je u Buie pasHux 4 Npyrux rmpejyora
H XEJBA OCTAJIO HeOCTBApeHO, a nosHaTO je, na ce
KOJ NpaBora cBera He ocrBapyje caMo oHo, IuTo je
HeMoryhie.

Tla je nu Moryhie, na ce cpucku jesuk y Tp-
TOB4HH onomMafid?

O6unuHo ce rnpenmaxe, na Cp6u TproBuu. on
rOpiebux Ga6puka u TproBana (Hanpumep y Beuy,
Tpcry, BepnuHy, Tlapusy u T. 1.) saxreBajy, na ce
Mopajy y cao6pahajy ca Cp6uma TproBuuMa CIIyXKHTH
CPIICKHM je34KOoM.

To cy npennosu, a Kako ce Bnanajy MHoru
Hamiu Cp6u TproBniH ?

Muoru Cp6u TproBuu He cjyxe ce uu camMu
Y CBOJ4M COIICTBEHHM pajibaMa, Hu u3Meby ceće, na
uecTo Hu y cBojoj Kyfi u rmoponuuu cpnckumM je-
3HKOM, BE Ma ugj4M M MA KAKOBHM, CaMO na je
“ryhu, na uuje cprcku.

MHoru Hamu Cp6u nosBojbaBajy, na um Uu-
BJT4 H APJTH TPpTOBIH — KOju XxuBe Meby Cp6uma
on Cp6a, y cpncKkoM Kpajy, anu Koju saTo unak
npesupy cpncku jesuk — rmuily M Ilajey rmucma,
pauyHe u T. I. CBaKAKO CAMO He CpricKu, a Cp6uH
je jom npecperaH, na ra Tu HuByTu u rnenajy.

Nakne Cp6uH Huje y cBojoj pajieH, Ha cBoM
NOMy, ripaBu Cp6uH, a MHOH BOJIH H ca mocne-
NIH>HM CTPAHLJEM IIOCJIOBATH Hero Ca cBojum Cp6uHom
TproBueM. Cp6uu He na3u Hu He 3aXTeBa HH OJ
MECHHX CTpaHala TproBala na ra nouryjy, na ce

* Pano npenocumo oBaj unaHak, Koju ce MOXe 3ronHo
NpuMujeHuTu M HauuM TproBuuMa, a He he um 6uTu Ha
ONMET na ra npouuTajy u Mano pasmucne.

y cao6pahajy ca Cp6uHoM cmyxe cprcKkumM jesuKomM,
Beli mpeckaue mako, 6pxe, HETpoMHLIJBEHO, HEO-
36MJeHO y JlounoH, Beu, Ilapu3, TpcT 4 T. 1. na
xolie na My OHM TAMO NOLITyjy OHO, IITO MHOTH
Hau Cp6uH caM Ha CBOM OFISMIITy He roluTyje,
LITO My Ha NOMyY Tripe3supe u omMajoBaxaBa cBako,
na u onaj koju Mey Cp6uma u ou Cpća »xuBnu.

Cp6uH He nomryje cam cBoj jesuk, Tpnmu na
HaM ce Kojeko Hamehe u Hac u Hau jesuk ca nHa-
lier orieuiura noruckyje, a xoie u Tpaxu na Beu,
Ilapu3, EBpona cp6yjy, ma oHu nmouHrey npBu ca
Cp6uHoM CprickH.

Moxe mu To 6uTu? Hue nu Tum penom?
OcTBapyjy JIH Ce TAKO HAPOIHH LMJ6EBH ?

ETO 3aTO Ce He Moxe Hu 3aTO ce He he Tako
CPTICKH je34K HHKAJL y TproBHHH ogoMafiuTH. TaKOBH
CMO H HHaHe, TaKO HAM je CKOpO H CBE OCTAJIO, Na
3ATO TH CTPAHLIH H Npena3še npeko Hac Cpća Kao
na Hac 4 He uMa, noruckyjy Hac, yribexliyjy ce
Meby Hac, Te Hac je cBe Mae, a ycneu cBera
TOFa H CBE Maibe BEpoBaTHOCTH, na he ce Beu,
Tlapu3, Tlemra, BepnuH u T. 1. nocp6uTu, Kan je
H y CpnckuM KpajesuMa cBe Maise Cp6a TproBana
u yormure Cpća, a cBe BMIIe H BHILE CTpaHalna.

E na wura lemo u Kako hemo?

ByOumo iipuje ceeea camu u usmehy ce6e
Cp6u, »yOu. Cpyjmo camu usmehy ceće, u ne
Vajmo da ce itiyijunyu yenaue meljy nac, 0a nac
liotiuckyjy, a c nauwom iiomotiu.

SaxTeBajMo, He monyiuirajmo, Behi npoBojumMo,
na npuje cBera cBu oHu, KOju cy y cpnekum kpaje-
BUMA, KOju Cy Mey Hama u Koju og nac Cp6a
*uBe, na npuje cBera cB4 TH CA HAMA CAMO CplICKH
OMUTe, CPIICKU, fupunuuom, nornucyjy, Kao Wuro u
MM, MOpAaMO Ca HAMM MjyiLTepujaMa, KAKO oHe
3HAJLY H KOJE.

Kan To nposegeMo, oHna, au TeK onna npo-
Bahahe ce cTBap nocnenuo nae, a onga he MOpATu
ca Cp6uma najnocne u TleumraHuu, BeuaHu, Ila-
puxmje u T. I. cpricku, Koju xeme ga ca Hama
nocnyjy.

Tako, TuM penoM Moxe 6uTu u 6uhe ycenexa
CHTYPHO, anu upyrauuje He une HuKAKO, a cBe naime
XKEJBE OCTAHe H NAJBE H NO BEKA IIYCTE XKEJBE, AKO
Ce MH HE 6yneMO JOIMIITE KNOHMJIH CTPAHALA, AKO
HAC OHH HA HaIEM NOMY 6yly NOLIBAĆIEHBAJIH, TIO-
MANAPHBAJIH H T. 1., aKO GyneMO ueKAJIH H usrne-
NaJIH, OK — MecTO Hac — Beu, JlosgoH 4 T. 1.

nouHy cp6oBaTu. »IIpuspeOnuk“.

Glas iz radništva.

(Utakmica). — Utakmica je za nas ubi-
tačna a za kapitaliste napomični i solidni temelj,
na kojem grade svoje kapitale, jer se tom
našom nesrećom služe, i to im vrijedi da nas
može poniziti i dovesti pod svoju moć. Nije mi
namjera da ovdje vrijeđdam kapitaliste, nek go-
spoda ne misle da ovo moje pisanje ide za tim
da urotim radnike proti gospodi i kapitalistima.
To nel Ja ovdje hoću da progovorim o pojedi-
nijem kapitalistima. Ima kapitalista, koji drže

Jedno tumačenje naziva ,,Epidaurum“,

priopćio Frano Kulišić, Beč.

Saopćiću jedno kratko, ali interesantno
tumačenje imena Epidauro. Današnji Cavtat
(već u XV. v. u Dubrovniku se bilježilo ,Inzula
de Zaptat“), a stari Epidauro, za prvi se put
spominje u Caesarovu ,Bellum Alexandrinum“.
Drži se da su ga utemeljili Grci. U jednoj
Vespasijanovoj diplomi pomenut je imenom
Epitaur. Po istraživanju njemačkog  istorika
Momsena među Korčulom (crna Coreyra) i
Mljetom nalazio se je Tauris. Epidauro se još
spominje i kod Pliniusa, a i kod Porfirogenita
CEG TAVasci ) Povrh početka Epidaura ima i
jedna legendarna pripovijetka; u biografiji Sv.
Ilara, sačinjenoj od Jerolima Ilirika, a pečatanoj
u ,Aeta sanetorum“ stoji, da je Iar iz Italije
došao u Epidauro. Moć legenada je velika na
naš narod, pa mi eto i danas imamo u dubro-
vačkoj Župi Svetoga Ilara. Iza svih istraživanja
i nagađanja danas je najsigurnije, da je Epi-
dauro bio ondje gdje je danas Cavtat, a ima i
spomenika na Obodu, koji je samo za četvrt
sata daleko od Cavtata. U istraživanju povjesti

susretamo se s nazivima ,Pitaura“ (kod Porfi-
rogenita), pa Fabricjanus, biskup ,diocesae E-
pidauritanae“. U VII. vijeku bio je Epidauro
razvaljen i opljačkan od Avara, a stanovništvo
se razbjeglo, i od tada datira grad Dubrovnik.
Evo kako se sve razvijalo ime Cavtata: ,stari
grad Epitaura“, ,Civitas vetus“, ,civitas vetus
ragusina“, ,Cita vecla“, ,urbs vetus“ it. d., pa
malo po malo dolazimo do ,Ragusium vetus“,
U XIII. vijeku nazivalo se ,Csptat»“ [LenraTp,
Miklos. Mon. Serb.], pa onda ,Zaptat“, ,Captat“,
»Oavtat“. Riječ ,Cavtat“ dolazi od latinske ri-
ječi ,Civitas“. (Ragusa vecehia), x

Kako se vidi, riječ Epidauro je grčka, i
po tome se izvodi, da su ga utemeljili Grci, a
u Argolidi i Lakoniji nalazila su se još dva
grada istoga imena: Epidauro i Epidauro-Li-
mera, gdje se sada nalaze: Nea-Epidauros i
Monemvaseo. :

Glasoviti Dubrovčanin Baglivi među Aka-
demicima od Arkadije nazvao se ,Epidauro
Pirgente“, te Ivan Natalić Aletić u pismu od
12. septembra 1720. Đuru Mattei u Rim nikako
ne može da razumije ,questo cognome di Pir-
geno“, i veli: ,quanto pil lo studio tanto meno
lo oapiseo“. Treba još znati, da Aletić misli,

8 je ovaj naziv (Baglivija) vulgaran, ali — opet
tumači njegovu domovinu. Kanonik Đuro Mattei
odgovarajući Aletiću na 9. oktobra iste godine,
kaže, da ime Epidauro nije trivijalno, nego ple-
menito i puno značenja (,nome non triviale,
ma nobile, e significativo“) i da je, kako neki
Davide (?) tumači, sastavljeno od grčkog i la-
tinskog, te gledajući na etimologiju da znači
»Givitas supra aurum. Prezime ,Pirgente“ drži
da je grčko, ali mu ne zna pravog značenja;
ipak misli da bi moglo doći od ,vatre“, te ako
je dobro tumačenje naziva Epidauro, supra
aurum, onda je Baglivi veoma dobra ukusa,
kad je u skupštini Arkadije nazvao se s ime-
nom i prezimenom, koje je toliko sjajno, kao
zlato među metalom i t. d. Sve to ovako sto-
ji doslovce: ,
il nome di Epidauro, nome non triviale, ma no-
bile, e significativo, come composto di Greco e
Latino, se crediamo a quel nro nazionale, ehia-
mato, se non m?inganno, Davide (?) pubblico
Oratore dinanzi il famoso Giorgio Castriotto nel
breve suo soggiorno in Rag.a, il quale in quella
sua Panegirica Orazione riflettendo all Etimo-
logia, asserisce significar il med.“ Epidauro, ac
civitas supra aurum. Il cognome di Pirgente

VI RES kE E ja SRNA POLO STE VA ci ra

mi psuado sia Greco, ma il suo vero significato
m'č ignoto; m*immagino pd, che il suo con-
notativo possa derivarsi dal fuoeo, che qndo
qsto sia vero, e sussista | accennata jnterpre-
tanza del termine Epidaurus, chi non vede es-
sere stato il n'ro Baglivi di ottimo gusto in
aver saputo tra questa rinomatis."“ Adunanza
degli Areadi aeelamarsi col nome, e cognome
cotanto nobili, q'nto 8 nobile VP oro tra metalli,
e qnto č attivo il fuoco tra elementi simboli
non improprj, ma adequati al di lui talento ve-
ram.“ d'oro, e all operare pur troppo igneo, che
Puno, e Paltro mostrš nel breve corso di sua
SATa

Mislim, da je ovo tumačenje, pa koliko
god bilo neispravno, zaslužilo da se saopći. O-
vom ću prilikom napomenuti, a ne će, držim, biti
na odmet, da se je god. 1716. Markiz Luigi
Torrijeani u Akademiji od Arkadije prozvao
imenom ,Darete Epidaurico“, a naš Aletić u
pismu od 18. decembra 1716. drži, da za to »noi
dobbiamo ehiamarceli debitori della piu gran
riconoseenza“. Izgleda, da nije bio baš mali lo-
kalni patriota!