WR

BROVNIK

IZLAZI SVAKE SUBOTE

CIJENA LISTU: ZA AUSTRO-UGARSKU, BOSNU I | HERCEGOVINU NA
ZA SRBIJU I CRNU GORU NA GODINU K 12.—;
FRANAKA 15 U ZLATU; ZA DUBROVNIK NA GODINU K 1

ZA SVE OSTALE ZEMLJE NA GODINU
0; NA PO GODINE I NA ČETVRT

GODINE SURAZMJERNO. — KOE BROJ LISTA 20 PARA.

A

; PRETPLATA I OGLASI. ŠALJU SE ADMINISTRACIJI »DUBROVNIK

DOPISI SE ŠALJU UREDNIŠTVU. — RUKOPISI SE NE VRAĆAJU. — NEFRANKOVANA
PISMA NE PRIMAJU SE.

PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU,

ZA OGLASE, RAČUNSKA IZVJEŠĆA I SLIČNE OBJAVE PLAĆA SE 20 PARA PO di apeji
RETKU (SITNIJEH SLOVA). AKO SE VIŠE PUTA UVRŠĆUJU ONDA PO POGODBI. — Ž
PRIPOSLANA, IZJAVE I JAVNE ZAHVALE PLAĆA SE OD PETITNOG RETKA 30 PARA.

= God. XVI.

#3 U Dubrovačiu

a avgusta 1907.

Bosna i Hrvati.

\

Pod ovim natpisom ,Crvena Hrvat-
ska“ u svom 60-om br. od 27 jula ov.
god., odgovarajući na naše prigovore hr-
vatskim resolucionaškim poslanicima, što i
iuerisloge svud bezobzirno ističu hr-
vatsko državno pravo, na kom se srpsko-
hrvatska sloga niti može niti se ikako osni-
va, pa čak kad se tiče i Bosne i Hercego-
vine i aneksije ovih dvaju srpskih provin-
cija; pravda se među ostalim, da niti u za-
darskom protokolu niti inače nije bilo ,uta-
načeno, kako se imadu dalmatinski, dotično
banovinski Srbi i Hrvati, ponašati prama
pitanju Bosne i Hercegovine“, pa nadosta-
vlja ,toga u ostalom nije ni bilo potreba,
jer samo stanovište, koje su Hrvati i Srbi
zauzeli u Trojednici, uključuje i jednako ri-
ješenje spora između Srba i Hrvata u po-
gledu Bosne i Hercegovine.“ ,

Nama se čini, da se ,Crvena_Hrvat-
ska“ na silu i odviše pravi naivna, ili baš
hoće da obmane one, koji dobro ne po-
znaju ni nju ni naše prilike. Mislimo da
,C. H.“ nije toliko zaboravna i neupućena,
a da ne zna za treću tačku programa srp-
ske narodne stranke na Primorju, koja gla-

Srpska narodna stranka, što se tiče
balkanskog, a u prvom redu bosansko-her-
cegovačkog pitanja, drži se načela: Bal

kan balkanskim narodima!“ Da.

nam ne bi ,Crvena“ ,spočitnula“ da su i
oni balkanci, te da je i u tom isto stano-
vište i naše i njihovo, napomenućemo joj
odluku mostarskog gradskog vijeća od sep-
tembra prošle godine, gdje su i katolici
usvojili stanovište pravoslavnih i muhame-
danaca, i onaj jednoglasni telegrafski po-
zdrav srpske skupštine u Spljetu Peri Šan-
tiću i Mujagi Komadini.

Istina, u zadarskom zaključku nije izre-
kom spomenuto, kako se Hrvati imaju vla-
dati u pogledu Bosne i Hercegovine, što je,
 mimogred budi rečeno, teški grijeh i neo-
prostiva pogrješka naših predstavnika na za-
darskoj skupštini; ali, pošto se mi, prista-
juči uz slogu s Hrvatima, nijesmo odrekli
ni imena, ni programa, ni narodnih svojih
ideala, i pošto je bosansko-hercegovačko pi-
tanje, i ako za čas u dobroj nadi i namjeri
bačeno na stranu, bilo i ostalo glavna spor-
na tačka. u našem srpsko-hrvatskom pitanju ;

Hrvati su i mogli i morali da se prema to-_

me i vladaju i da se zahvalnim pokažu za
sve ono, što su u eri sloge uz nas i po-
moću našom dobili. — Onu drugu tačku

,C. Hrvatske“, gdje kaže, da ,stanovište, |

koje su. Hrvati i Srbi zauzeli u  trojednici,
uključuje i jednako riješenje spora između
Srba i Hrvata u pogledu Bosne i Hercego-
vine“ — mi ne znamo, kako bi okrstili.

Ako ,C. H.“ misli na stanovište, da su Sr-

bi i Hrvati jedan narod, i da je nesmislica
prepirati se, koji kraj naše domovine nase-
ljava koje pleme, i mi se slažemo; ali sta-
novište ,hrvatskog prava“ (,& FE se boji
da izreče: ,državno“), koje bi » moglo i Sr-
bima jednom dobro doći“ mi naj energičnije
od sebe odbijamo, i ako ,ima pogibli, da
je (Bosnu) neko drugi otme i jednim i
drugim“,

Pitali bismo ,C. H.“ da nam fizjačni što
su to ,Hrvati i Srbi mučke ustanovili, da
će u Bosni braniti“, i koja je to ,pozitivna
strana sporazuma“, ,da će se jedni i drugi
boriti za ono, što narod bosanski i herce-
govački traži“, i koji je to put, gdje se mo-
žemo naći skupa, ako bude dobre volje“.

Prije svega mislimo da ,C. H.“ zna,
da interesi Bosne i Trojednice nijesu jedni
i isti, kao što nijesu isti interesi recimo Hr-

.vatske i Srbije, i ako u objema živi isti na-

rod. Tako ni narodne aspiracije nijesu iste
u Bosni i Hrvatskoj. Ni prije ni poslije o-
kupacije narod  bosanski-hercegovački nije
tražio sjedinjenje sa. Hrvatskom, i ako je
»hrvatski“ general Filipović, kako i same
neke hrvatske novine naglasuju, zauzeo Her-
ceg-Bosnu u ime ,hrvatskog državnog pra-
va“. Čak ni katolički dio naroda bosansko-
hercegovačkoga nije dao nikad izražaja tom
osjećaju, jer se i danas, pored sve muke i
nastojanja bosanskih franjevaca, ne priznaje
tamo Hrvatima no samo jedan dio katolika.
Poznata je dobro i ona odluka katolika u
gradskom zastupstvu u Mostaru prošle go-
dine, kad su se i oni oduprli aneksiji uz
pravoslavne i muhamedance. Onaj zbor
Štadler-Franko-Džamonjin u Travniku, pri-
likom osvećenja ., Vlašićevog“ barjaka, nije
nikakva manifestacija bosanskih katolika. Da
i ne spominjemo, koji je harakter nosio i po-
tonji ustanak bosansko-hercegovački i s kim
su se zajedno i pod čijim zastavama usta-
nici borili za krst, časni i slobodu zlatnu“,
dosta je kad rečemo, da se i onaj dio ka-
tolika hercegovačkih, koji je ustao na oružje,

borio uz braću pravoslavne Srbe s istim te-
žnjama i za iste ideale, i da je sam Don
Ivan Musić bio vojvoda knjaza Nikole.
Uvjereni, da je prijeka potreba, baš u
interesu bratske sloge, da se bu-
de jednom za vazda na čistu s Hrvatima u
pitanju Bosne i Hercegovine, ne možemo
na ino, a da ne stavimo na srce našim de-
legatima na skoroj skupštini srpske narodne
stranke na Primorju da svakako porade u
tom pravcu, e da davno željenim sporazu-
mom u tom prevažnom pitanju sinu bolji
dani braći Srbima i Hrvatima. Ne dođe li
se jednom do sporazuma u tom pitanju, tad
o pravoj iskrenoj i istinskoj slozi nema ni
govora do konačnog riješenja sudbine tijeh
zemalja pred forinm Velikijeh Sila; ali
tad, bojimo se, da ne bude sve prekasno.
Vjerni našem svetom načelu: Balkan
balkanskim narodima“, isključujući svake za-
sebne srpske težnje u koliko se tiče braće
Hrvata, mi tražimo u ime sloge i narodnog
načela, ne odričući se nikad srpskog hara-
ktera Bosne i Hercegovine, da svi Hrvati,

ubrajajući i one u Bosni pa i ,čiste“ — jer

dok ne budu i ,čisti“ u slozi, sloga nije
potpuna — rade s nama i da se ne proti-
ve narodnim težnjama ogromne većine na-
roda bosansko-hercegovačkog, odnosno da ne
podupiru one s protivnim težnjama i osje-
ćalima. Ovo možemo i hoćemo i pred Bo-
gom i pred ljudima da uvijek, baš u ime
sloge i radi nje, od braće Hrvata zahtije-
vamo.

Geografsko stanje Srbije.

Beogradski ,Tpr. Tgacuuk“ donio je je-
dno pismo iz Njemačke, u kom se govori o mi-
rovnoj konferenciji u Hagu. Poznato je da se
već nekoliko vremena hoće da provede ta ideja
svjetskog mira, ali se tomu nikako ne dolazi
kraja. I sami geografski položaj ili bolje ,geo-
gralska stanja“ nekih država ne mogu nikako
služiti za garanciju svjetskom miru.

Interesantno je ovo pismo iz kojega, radi
prostora našega lista, donosimo jedan dio, koji
se baš odnosi na ,geografsko stanje“ Srbije.
Evo što dopisnik kaže:

>U cijelom svijetu nema ni jedne države
sa tako žalosnim ,geografskim stanjem“, kao
što je ono koje je Srbiji nametnuto berlinskim
ugovorom. U Evropi jedino ona nema izlaza
na more i priklještena je sa sviju strana, neka-

danjim srpskim oblastima, danas pod tuđom

vlašću. Istina, ni Svajcarska nema izlaza na
more, ali ona i nije nikakva narodna država
već evropska kolonija triju naroda, kojima je

ujemčena narodna individualnost. Srpski narod
nije zaslužio takvu rdavu sudbu, on je po pre-
vashodstvu, evropski, kulturan narod, koji ljubi
slobodu, prosvjetu i napredak. To je on bio u
prošlosti, to je on i sad. Vrhunac njegove stare
slave i veličine nijesu grozna i krvava zavoje-
vanja, već njegovo narodno prosvjetno i politi-
čko jedinstvo pod Dušanovom državom i nje-
govim zakonikom, otmenost i visoki stupanj
njegovih društvenih odnosa i velike porodične
vrline, u vremenu, kad je na Zapadu bijesnila
vjerska histerija i užasno divljaštvo i neznanje.
Sadanje njegovo bijedno stanje nije posljedica
njegovog unutrašnjeg raspada ili fizičke i du-
ševne nemoći, već prosta malaksalost, što se
vijekovima opirao strahovitom talasu islamske
najezde u Evropi, i što su mu seobe njegovih

patrijaraha rasturile kuću nad glavam i upropa-.

stile u tudini cvijet srpskog otmenog društva.

Ova ispolinska borba, koja je obezbijedila
evropsku hrišćansku civilizaciju, slistila bi s lica
zemlje svaki drugi narod. Ali: srpski narod
crpi svoju otpornu snagu, svoju neporušivu ži-
lavost iz jake unutarnje, duševne potrebe za
kulturnim društvenim i državnim životom i iz
svoje silne žudnje da bude priznat i uvažen
med naprednim narodima. No ta podobnost i
težnja Srpskog“ naroda, da se saobražava opštoj
civilizaciji, nijesu mu ispile nacionalnu srč, ni-
jesu u njemu ugušile žarko rodoljublje i patri-
otizam, pa:da može trpeljivo i ropski da. snosi
nepravdu, koja se nanosi njegovom ,geogral-
skom, privrednom i političkom stanju.“ Napro-
tiv, sa neprekidnim kulturnim napretkom. srp-
skog naroda, njegova se narodna svijest pro-
budila u svima krajevima gdje živi raskoma-
dani srpski živalj u tolikoj mjeri, da snaga, koju
danas ona predstavlja, može u prkos našim u-
nutrašnjim zadjevicama u sudbonosnom času
da bude tako isto strahovita, kao što je u no-
vije doba bilo junaštvo japanske probudene
narodne svijesti i njihovih kulturnih težnja.
Naravno o svemu tome civilizovani svijet ništa
ne zna. Stoga je sveta dužnost svakog Srbina
da čini svoje, te da strani svijet sazna za naše
kulturne težnje; za nesnosne geografske, pri-
vredne i političke prilike, koje nam je stvorio
berlinski ugovor; za srpske pravedne nacio-
nalne želje i najzad za srpsku eksplozivnu moć,
ako ostane u današnjem nesnosnom škripeu.
No od te dužnosti još je svetija ona, koja nam
nalaže da se spremamo za boj, da se spasemo
gnjilosti i sebičnosti, što su proklijale u našim
kostima uslijed jalove politike i' da oružjem u
ruci nađemo sebi sami formulu, koja bi uči-
nila kraj ovom našem nesnosnom i sramnom,
geografskom, privrednom i političkom stanju.
Ne učinimo li to, raspašćemo se i drugi će nas
narodi progutati, sa našeg mekuštva ili nasli-
jedene atavističke przničke ćudi. Naj veći nje-
mački filozof Kant. u svojoj raspravi o vječi-
tom miru veli: ,Stanje mira međ ljudima, koji
jedan pored drugog žive, nije prirodno stanje,

Alkoholizam i žena.
, Dr. M: Gi. Popović.

U današnje vrijeme, kad se ženski svijet
"sve više interesuje javnim životom i kad u njemu
sve više uzima udjela, držimo da će biti od vrlo
velike važnosti da se zainteresuje i za alko-
holno pitanje, koje ženin život u velikoj mjeri
dodiruje, šta više, u mnogo slučajeva, je i od
presudnog značaja za lijep opstanak i sreću.
Prije nego što bismo prešli na naročiti
odnos alkoholizma na ženu i njen život, mora-
mo bar u nekoliko riječi pomenuti uopće uti-
caj alkoholizma na naš cjelokupni život.
Alkohol (spiritus) koji se nalazi u svima
alkoholnim pićima : pivu, vinu, rakiji, likerima,
konjaku, rumu i dr. bilo da su ova prirodna
ili pravljena, dolazi u red t. zvanih narkotičnih
— opijajućih otrova, to jest, takvih otrova koji
su u stanju da kod čovjeka, kad ih unese u
tijelo, proizvedu opijenost i besvjesnost. U ma-
njim količinama narkotična tijela, a među njima
i alkchol, ne proizvode opijeriost u tolikom
stepenu da se svijest gubi, ali proizvode ipak
dovoljno promjena, koje se opažaju kao izvjesno

Tenost,

veselo stanje, razuzdanost, koje postepeno, kad
se više pije, prelazi u opijenost, u kome čovjek
već nije svijestan svojih radnja, dok najzad ne
nastupi potpuna besvjesnost a u krajnjem slu-

čaju i smrt. — Zbog toga što je alkohol u sta- |

nju da tako teške promjene, pa čak i smrt,
prouzrokuje, i računamo ga u vrlo jake otrove.

Naukom je danas dokazano. dai zvane
umjerene količine alkohola, kad se redovno i
svakodnevno piju, škode na prvom mjestu sva-
kome ko iole ima ma kakvu organsku manu
ili hroničnu bolest. Naročito je alkohol štetan

svima koji pate od katara organa za varenje,

od plućnih i srčanih bolesti, i od. bolesti bu-
brega. Alkoholizam naj više utiče na živce, te
je on za bolesnike od svih živčanih bolesti,
počevši od nervoze i neurastenije pa do teških
nervnih bolesti : histerije, padavice (epilepsije) i
duševnog poremećaja, i u naj manjim količinama
vrlo opasan. — Samo potpuno zdravi i jaki
organizmi, koji inače žive u potpuno povoljnim

higijenskim prilikama, mogu podnositi bez vidne
štete njegov uticaj.

Ali su i oni izloženi jednoj opasnosti da
iz umjerenosti vrlo lako mogu preći u neumje-
koja tada i njihov organizam može u

toku vremena isto tako da razori kao i naj
nježniji i naj slabiji. — Za djecu, bilo to potpuno
zdravu ili boležljivu, i mladež do njihovog pot-
punog razvića, alkohol je pravi otrov, jer im
spriječava razviće i napredak.

Osim ovog neposrednog uticaja na dječje
zdravlje ima alkoholizam roditelja posrednog
uticaja na njihovo tjelesno i duševno zdravlje.
Narodna poslovica veli:. ,blesava djeca od pi-
jana oca“. I doista, statistikom je utvrđeno da
se od roditelja alkoholičara radaju djeca kržljava
ili opterećena raznim životnim i duševnim bo-
lestima, a u velikom broju dolaze ili nedone-
sena ili mrtva na svijet. Osim toga, i ako pri-
vidno izgledaju zdrava, naslijedi strast za pije-
njem, koja se pojavljuje u prvoj prilici koja im
se pruži.

U mlijeku dojilje koja pije alkoholna pića
takođe se nalazi alkohola, koji se na taj način
unosi u tijelo odojčeta i proizvodi kod njega te-
ške pojave trovanja. — Profesor Bunge dokazao
je da se usljed alkoholizma roditelja gubi sposo-
bnost dojenja djece. Koliko to štete djeci nanosi,
naj bolje znaju oni koji su djecu vještački othra-
njivali. — Štetan uticaj alkohola nije samo po
zdravlje. Od njegovog uticaja trpi isto tako i

'

ekonomsko stanje. — Alkohol je stalna i ve-
lika pozicija u kućnjem budžetu.

Nijesu rijetki ljudi i porodice gdje se je-
dan dobar dio prihoda izdaje na alkohol. Ima
radnika i njihovih porodica koji daju četvrtinu
pa i više zarade samo na alkohol — većinom
rakiju. Ima porodica koje moraju živjeti sa 150
i 200 kruna mjesečno i koje medutim izdaju
samo na pivo po 30, 40 i više kruna:

Koliko se onda mora otkidati od .drugih
životnih potreba, od hrane, stana, ogrjeva, odjeće
i drugog čega? — Ili se ta poremećena ravno-
teža izravnava privremeno zaduživanjem, koje
još više upropašćuje porodice.

Osim toga što alkohol tako očigledno šteti
zdravlju i kesi, povlači za sobom još nebrojeno
štetnih posljedica. — I manje količine alkohola
mogu znatno da utiču na promjenu duševnog
stanja i karaktera. Pod djejstvom alkohola svaki
gotovo čovjek postane lakše razdražljiv, uočliv
i nasrtljiv. Statistikom j je utvrđeno da se naj više
krivičnih djela izvrši pod uticajetn alkoholizma
i to po krčmama gdje se alkohol naj više pije. Isto
je tako utvrđeno da se ljudi naj više zaražuju
zaraznim bolestima, kad su pod uticajem alko-
hola i čak da onda te bolesti lakše i primaju.

GODINU K. 11 —