“ Godina XII.

Broj 3

Cijena listu

Za Austro-Ugarsku, Bosnu. i
Hercegovinu na godinu Kruna 11

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Za Vubrovnik na godinu Kr. 10

Na pš godine 1 na četvrt godine
surazmjerno. sa

Pojedini broj lista 20 para.

U Dubrovniku 18 Januara 1903

Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase priposlano, izjave,
Javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 20 para.
od retka (sitnijeh slova). Ako se više
puta štampaju, po pogodbi,

Nofrankirana pisma ne vri-
maju se.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Antun Fabris

Izlazi svake Nedj elje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića

Res judicata?
Dubrovnik, 16 januara.
U pretprošlom broju našega lista, a u
članku o hajci na Srbe u Dubrovniku i Bo-

ki Kotorskoj, napisali smo ove retke:
> >Sada, kada je državno odvjetništvo odu-

stalo od daljega progonjenja, priznajući ne-.

vinost okrivljenika, pravica zahtijeva da se
podvrgnu reviziji prestroge i neosnovane ka-
zne profesorskoga zbora dubrovačke gimna-
zije odmjerene učenicima Srbima radi umi-
šljene srpske propagande, jer su one teške
kazne, po našem najdubljem uvjerenju, na-
stale pod uticajem zapljene lista ,Sr-
gja“, što je pak poslije dovelo do subjektiv-
noga postupka protiv našega urednika, Uro-
ša Trojanovića i Antuna Pasarića«.

Na ovaj naš umjestan i opravdan  pre-
dlog, znamo da su mnogi, koji su u velike za-
pleteni u dubrovačku gimnazijalnu aferu, šap-
tali jedan drugomu, da je stvar, za koju mi
reviziju tražimo, res judicata, potkrjeplju-
jući to svoje umovanje tijem, da je starija
školska vlast odobrila i potvrdila postupak
profesorskoga zbora dubrovačke gimnazije.
Oni, koji valjda od straha ovako umuju, za-
boravljaju, da je starija školska vlast. odo-
brila i potvrdila. one prestroge i neosnovane
kazne profesorskoga zbora, udarene učenici-
ma Srbima, pod uticajem t. z. veleizdaj-
ničke afere, koja je onda bila u potpu-
nom jeku.

Dakle, mi imamo dva vrlo važna i te-
ška razloga za traženje revizije dubrovačke
gimnazijalne afere: prvo, što je profesorski
zbor onako postupao pod utieajem poznate
zapljene lista ,Srgja“; drugo, što je starija
školska vlast odobrila postupak profesorskoga
zbora pod uticajem t. z. veleizdajničke afere.
Ovo je naše najdublje uvjerenje, koje uda-
rene kazne potvrgjuju, jer one ne stoje ni u
kakvom razmjeru sa tobožnjijem prekršajima,
Da je ovo posljednje živa istina, potvrgjuju
riječi jednoga političkoga činovnika, koji je po-
slije vršene gimnazijalne istrage kazao: trop-
po fumo, poco arrosto t. j. mnogo vike ni
za što.

Da smo mi na pravom putu i da ima
mnogo što trulo iza kulisa dubrovačke gi-
mnazijalne afere, potvrgjuje bivši urednik
»Orvene Hrvatske“ g. Frano Angjelo Rado-
vani, koji u priopćenom, namijenjenom Cr-
venašima i izašlom u prošlom broju našega
lista, veli:

o>Nošto bi potanko razglabao, došao bih
do članka o gimnaziju, a to vam je, go-
spodo Orvenaši, u interesu da šutim
— je Y de?

U ovo par riječi rečeno je mnogo, i
premnogo. G. Radovani bio je urednik ,Or-
vene Hrvatske“, kad su u njoj izlazili članci
o tobožnjoj srpskoj propagandi. On zna, kako
i zašto je ta afera nastala. On pozna glavne
začetnike njezine, i cilj za kojijem su oni
išli. Pa kad on poručuje Orvenašima, da im
je u interesu da: o gimnazijalnoj aferi muči,
znači da ima nešto trulo u Danskoj, znači
da su učenici Srbi bili žrtve tajnijeh spleta-
ka, znači da opstoji trajni atentat na naš
podmladak, znači da ge Srbi nalaze u izni-
mnom stanju.

Bože moj, divne li pedagogije u ć. k
zavodima! :

>....a to vam je, gospodo Orve- |

naši u interesu da šutim — je 1' de?

Pedagogija i prisilan mdk! Pedagogija
i splelke! Pedagogija i neosnovane kazne!

Gdje je Pestalozzi, gdje je Komensky,
ti čuveni pedagozi! Da uskrsnu, pa da vide,
kako se primjenjuje njihova nauka!

Da, da, reg judicata t. j. o stvari pre-
sugjenoj i odobrenoj ne smije biti više go-
Vora, ona se ne smije više uzeti u pretres!

Gdje vladaju još ti nazori, hotjeli bismo
upitati prestrašenu gospodu. Niguje. Res ju-
dieata u izobraženom svijetu izgubila je
svoju posljednju parnicu u Francuskoj za
vrijeme Dreyfus-ova procesa.

Mi protiv udarenijeh kazni učeničima
Srbima iznosimo jake razloge potkrijepljene
jednom značajnom izjavom iz protivničkoga ta-
bora. Preko našega predloga ne smije se preći
na dnevni red u interesu dobroga glasa €, k.

zavoda. Dva su učenika iz gimnazije protje-.

rana; nekolicinji učenika dat je savjet da se
udalje iz gimnazije (consilium abendi),. što
znači da ih uprava može udaljiti iz zavoda
kad +hoće; mnogi učenici bili su kažnjeni
zatvorom, a pošto učenik može biti kažnjen
Samo tri puta, s toga se ona kazna broji, a
.možda je nekijem treća, te im najmanji pre-
kršaj prijeti izgonom. IK

Zašto da učenici stradaju nesmotrenosli
i spletaka radi? Zašto da se samo srpskomu
podmlatku prekraćuje put k naobrazbi i nauci,
kad i Srbi porezom doprinose  izdržavanju
6. k. zavoda?

Ovakijeh pitanja mogli bismo više po-
staviti. Za danas. prekidamo s porukom, da
ovu uferu ne skidamo s dnevnoga reda, dok
ne dobijemo jasan i bistar odgovor. To ne
zahtijevamo samo mi već i javno mnijenje,
osobito srpsko, koje hoće da zna, gdje i komu
povjerava svoju djecu u školu. O ovoj stvari,
o stradanju srpskoga podmlatka, čuti će se
dalje i šire nego što dopire naš list. To
zahtijeva srpska samoobrana.

5 sem 2) :
29-godišnjica oslobogjenja Niša.

Prošle nedjelje je u Nišu na najsvečaniji
način proslavljena 25-godišnjica oslobogjenja.
Ova proslava bješe uzdignuta do značaja pro-
slave posljednjeg srpsko-turskog rata za oslo-
bogjenje. Proslavi je učestvovao Dvor i vlada.

Prije podpe je u sabornoj erkvi odslužena
svečana arhijerejska služba a poslije službe je
održan svečan parastos pokojnom kralju Mi-
lanu, koji je na čelu svoje vojske ušao u oslo-
bogjeni Niš, i junacima koji su poginuli u borbi
za oslobogjenje. Poslije toga je niški episkop
Nikanor osvetio mjesto, na kome će se podići
spomenik kralju Milanu i junacima iz srpsko-
turskog rata, a po ovome svečanom činu bilo
je svečano primanje u Dvoru. Tom prilikom su
članovima kabineta, razdijeljeni ordeni, kojima
su odlikovani. :

U podne je u ,Hotel Evropi“ priregjen ban-
ket, ria kome je predsjednik niške opštine Mi-
lovanović oduševljenim riječima uznosio spomen
na pokojnog kralja Milana a svoj govor je za-
vršio zdravicom kralju Aleksandru.

U odgovoru na ovu zdravicu kralj Alek-
sandar je naglasio, da su svi Obrenovići gle-
dali, da pravedna srpska stvar pobijedi mirnim
putem, i da su se tek onda laćali oružja, kada
su bili primorani. Zbog toga je kralj uvjeren,
da će dosadanje mirno i lojalno: držanje Srbije
dovesti do istaknute svrhe. Ako bude kuenuo
čas, da se srpska stvar mora oružjem braniti,
on ne sumnja da će svi Srbi biti orni i voljni
poletjeti sa njime u borbu za oslobogjenje po-
tištene braće.

. Svoj govor završio je kralj Aleksandar o-
vom značajnom izjavom: Da bi se ova proslava
ovjekovječila i vidnim spomenikom, Nj. Veli-
čanstvo kralj i kraljica daju za uspomenu na
blaženoupokojenoga kralja Milana: 80.000 dinara
na podizanje bolnice u Nišu, koja će poslužiti
za liječenje bolesnika ne samo iz novooslobo-
gjenih krajeva nego i onih preko sadašnjih
naših granica. Ž

*

. Na dan svetkovine osvojenja Niša Njegovo
Itmperatorsko Veličanstvo Car Nikola uputio je
Njegovom Veličanstva Kralju Aleksandru ova-
kav telegram iz Carskoga Sela:

»Na znamenitu 25-godišnjicu od osvojenja
grada i varoši Niša, kad se najuspješnijom o-
petacijom srpsko oružje u rusko-turskom ratu
1817 i 78 godine uvjenčalo slavom, Meni je

osobito prijatno izjaviti Vašem Veličanstvu Mo-.

ja iskrena čestitanja sa željama za dalje ovje-
tanjo srpske vojske koja ima da služi mirnome
rafviću i napretku Rusiji srodnoga srpskoga
naroda.  Vikolaj.“ i
> Na ovaj telegram Njegovo Veličanstvo Kralj
Aleksandar odmah iz Niša odgovorio je:
»Duboko tronut srdačnom čestitkom koju Mi
Vaše Veličanstvo šalje prilikom proslave da-
našnjeg svijetlog dana, hitam da Vašem Veli-
čanstvu izjavim Svoju najtopliju zahvalnost na
lijepim željama koje gajite prema Mojoj dragoj
vojsci i narodu Mome, i da u isto doba uvje-
rim Vaše Veličanstvo o Mojoj vatrenoj želji za
sreću i dobro Vašeg Veličanstva kao i za veli-
činu.i sjaj hrabre Vam vojske i naroda Vašeg.

Aleksandar.“
e
Iz prošlosti srpske
oblasti neretljanske.
NI.
» Mnogopoštovani gospodine i dragi moj prijatelju,

Evo me da po Vašoj želji iznesem i saop-
ćim Vam, kakve su se uspomene sačuvale u
narodu o srpskoj prošlosti.

Na cijelom poluotoku narod priča, da su
se nekad njegovi stari doselili iz Bosne, Herce-
govine i Novog Pazara, da je kraljica (?!) od
Rašije darovala poluotok ovaj Dubrovčanima.
Zemlje sve na Ratu bile su — po predanju —
u rukama urogjenika kao vlastite njihove zo-
mlje, ali su ih kasnije vlastela dubrovačka podi-
jelila izmegju sebe i narod rćanski (na Ratu)
pokmetila. Osobjavci bijahu domamljeni u Ston
i tu svi isječeni i mjesto to i danas zove se
»sobjavska“ ... (nečitko, biće klaonica).

Pripovijeda se, dalje, da su svi stanovnici
Rata bili jednom starovjerci, od njih da su se
Potomnjani najzadnji porimokatoličili, ali ne
dobrovoljno, već na silu primorani glagju, ali
da su i tada pokorili se pod uslovom, da nji-
hov barjak bude nošen pred svima drugijem u
procesijama. (Toga se prava i danas drže). Po-
tomnjane i danas nazivlju ,Grcima“ (21).

Za mnoge se crkve priča, da su negda bile

grčke (?2))), n. pr. za crkvu sv. Stjepana kod

Janjine, kod koje crkve da je bio i manastir
grčki(?!). Tako isto pričaju i za crkvu sv. Troj-
stva u ,Popovoj Luci“. Popovljane i danas zovu
»Grci“ ,Grčarija“. Obe te crkve i danas imadu
barjake crvene sa polumjesecom + zvijezdom,
premda takovi barjaci nemaju nikakva znače-
nja za imena svetaca, u čiju slavu su posve-

ćeni. U Ratu pravoslavne nazivlju Grcima,

starovjercima ili višćanima, a vlahom ') zovu

1) Evo što veli o riječi ,vluh“ Fr. Rački (Rad. LV.I, 141):
»Kada se pita za narodnost tih Vlaha, treba razlikovati dvije
dobe. U starijoj dobi pripadahu Vlasi za cielo romanskoj na-
rodnosti.“ A malo poslije kaže: ,Odavle rieč o ,vlah“ zname-
nuje u srbskih spomenicih njekoliko puta Romana u obće, pa
s toga i Dubrovčanina, koji su početkom bili velikim dielom
romanske narodnosti, kano što i stanovnici Zadra, Spljeta i
Trogira. Ban bosanski Matej Ninoslav potvrgjujući (1234-1240)
povlasti, koje je njegov predšasnik ban Kulin podielio (1189)
Dubrovčanom, odregjuje : ,ako vjeruje grblin vlaha, da se pri
prjed knezem (dubrovačkim); ako vjeruje vlah srblina, da se
bi prjed banom“ (bosanskim). (Monum. Mikl. 25. ef. p. 29.
83). Ovdje znamenuje ,vlah“ Dubrovčanina, čovjeka Romana,

svakog, koji nosi narodno odijelo, na primjer :
Neretvu i Makarsko Primorje nazivlju ,vlaškim
krajem“, ,vlaškom bandom“ (stranom).

Mnoge obitelji, sela i predjeli nose imena,
kakva postoje samo kod Srba. Ovamo imade
familija sa prezimenima: Vukovići, Vukotići,
Vuletići, Radulovići, Šainovići, Lazići, Lazare-
vići, Milanovići, Milovanovići, Radovići, Ra-
doši, Stanušići, Jugovići, Miličići, Milići, Mile-
tići, Vukići, Bogojevići, Radulići, Mirkovići, To-
maševići. Imena predjela: ,Pekov-laz“, ,Borin-
laz“it. di :

U pogledu vjere našijeh  pregja, moram
spomenuti još i to, da u cijelom Ratu narod
ne zna za bogumile, koje ime nijesu nikada ni
čuli. Narod pjeva o Marku, Milošu, Momčilu,
Relji, Vukašinu, Strahiniću banu, Crnojević
Ivu, Dojčinu vojvodi, Vuku Brankoviću, Her-
cegu Sćepanu, Jankoviću, Smiljaniću, o Kosovu,
Sari planini, Prilipu i t. d.

Nošnja je u Ratu bila kao i u Hercego-
vini (još se samo neka sela tako odijevaju, a
ostali narodno odijelo zamijeniše uskijem a la
franka). :
Priče iz prošlosti sve su okićene srpskijem
načinom pričanja. Znamenita je ona o pogibiji
svatova izmegju Janjine i Pijavičina.

Badnjaci se i danas lože. Uzdrži se još i
običaj mirboženja (eelivanja) o Božiću i Uskr-
senju. — Sve što imade narodnih običaja, sve
je srpsko.

Mnogo Rćana imade u Americi i u drugi-
jem krajevima svijeta. Oni se megju sobom na:
živaju ,naši“ (n. pr. neki naši, dvojica od _na-
ših i t.d): Oni nemaju nikakvih odnošaja sa
Hrvatima iz Bakra, Kraljevice. i Završja, koje
ne nazivlju ,našima“, nego ,Hrvatima“ ili
»Kranjeima.“ Rćanin smatra sebe megju ,svo-
jima“, kad se nahodi u društvu Hercegovaca
ma bud koje vjere ovi bili; megju Hrvate ne će
da stupi, i ako su njegove vjere.

Danas se ovamo od strane svećenstva mno-
go agituje u hrvatskom duhu, te od nekoga
vremena mnogi se izjavljuju Hrvatima, jer se
ugledaju u svoga katoličkog svećenika, kojemu
kao predstavniku vjere mnogo vjeruju. Za hr-
vatstvo se zauzimlju još učitelji po školama, i
protivu srpstva ulijeva se u narod mržnja.

S prijateljskim pozdravom!

Na Ratu 27/10 1902 prijatelj.“

*o*
*

Kritičar u ,Osvitu“ veli još: ,Mi Hrvati
štujemo ćirilicu“. Ali divljaštva i vandalizmi
počinjeni na tablama srpskijeh trgovaca i srp-
skijeh škola po Dalmaciji, Hrvatskoj i Slavo-
niji svjedoče protivno. Nu neka nam se bar
navede i spomene ime jednoga Hrvata, koji bi
se služio ćirilskim slovima! Jer kako bi Hrvati
i mogli upotrebljavati ćirilicu i poštovati sla-
venske svetitelje, kad je prorok njihov Starče-
vić u listu ,Slobodi“ izjavio: .da Hrvati nijesu
imali nikakve koristi od sv. Čirila i Metoda. !)

zd

Odgovorili smo ovijem dopisniku Osvita,
i to na svaku tačku redom, kojijem je isti na-

Latina, ,srblin“ podanika bosanskoga bana, porekla slovin-
skoga ; što se potvrgjuje i drugim spomenikom. U listini na
ime srbskoga velikoga župana Stjepana, potonjega prvovjenča-
noga kralja, izdanoj god. 1215-19, čita se: ,i da ne jemlje
srblin vlaha bez suda.“ (Kod Jirečika: ,Arehiv filr slav. Phi-
lo1.“), a to se latinski prevodi: Et ut Selauus non apprehen-
dat Raguseum sine iudicio“ (Prievod priobćih u Radu
128-9).“ Za tijem kaže Rački: ,Ali polagano su se Vlasi po
narodnosti pretočili u Slovene, mogju kojima su živili i pred
kojih su državnu oblast podpadali. Ime i tada osta, ali ne zna-
menovaše više porekla nego čovjeka onoga zanimanja, koje bijaše
glavno Romanom stanujućim megju Sloveni: imena ,ylah“ i
pastir, peeuarius, postaše istovjetna. "To bijaše drugo, mladje
doba, u koje ime ,vlah“ nije prikopčano bilo narodnosti već
načinu3 življenja seoskoga puka; pa je moglo znamenovati i
čovjeka romanske narodnosti i čovjeka pastira ili samo ovoga,
kako se je na ime taj prielaz postupice izvodio.“

1) God. 1880 papa Lav XIII. izdao je encikliku Grande
munus“ naregjujući cijelom rimokatoličkom svijetu da slavi
vve slavenske apostole; — a dvije godine kašnje (1882) ovaj
isti papa zabranio je slavensku službu božju u rimokat. erkvi. —
Srbi pak pravoslavni od uvijek neprestano slavili su slavenske
apostole i prosvjetitelje, i hramove u čast njihovu posvećivali,
služeći se njihovom azbukom. 1