Godina X]I.

U Dubrovniku 29 Marta 1903

Broj 13

Cijena listu

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Za Dubrovnik na godinu Kr. 10

Na pć godine 1 na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para.

'

: Dopisi se šalju uredništvu.
4 Sl Rukopisi se ne vraćaju.

| i Za oglase priposlano, izjave,
| ž Javne zahvale, računska izvje-
. šća i slične objave plaća se 20 para.
: od retka (sitnijeh slova). Ako se više

X s puta štampaju, po pogodbi.
j Nefrankirana pisma ne pri-

maju se.

Pretplata i oglasi

Salju se adfninistraciji Dubrovnika

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Antun Fabris

Izlazi svake Nedjelje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Fasarića

Vatroslav J agić

Dubrovnik, 23 marta.

Katedra slavistike na bečkoj universitati
sudbonosna je. O čemu to zavisi, ne ćemo
ispitivati. Ali je fakat, da su koliko Miklošić
toliko Jagić u nečemu zastranili. Teško nam
je pisati o priznatijem prvacima u slavistici;
niti ćemo im kakve nečasne pubude pripisi-
vati. Daleko od nas i pomisao od toga. Ali
ne možemo, a da ne kažemo svoje mišljenje,
na činjenicama osnovano.

Miklošić u svoje vrijeme hotio je naučno
dokazati i utvrditi, da su Srbi i Hrvati, Malo-
rusi i Velikorusi narodi za sebe, te je on
mjesto dva naroda stvorio četiri: srpski, hr-
vatski, maloruski i velikoruski. On se je istina
uvijek trudio, da uvjeri, kako time ne pro-
Pisuje put u politici i kako su u javnom ži-
votu Srbi i Hrvati, Malorusi i Velikorusi
upućeni jedni na druge. To je sve lijepo, ali
je teorija o dijeljenju jedinstvenijeh cjelina
na narode ostala i donijela štetnijeh poslie-
dica. Nasljednik Miklošićev Jagić nije dijelio
Ove nazore svoga predšasnika; on je učio,
da su u pogledu jezika Srbi i Hrvati jedan
narod, isto tako da su Malorusi i Velikorusi
jedan narod — ruski. Ovo treba ubrojiti u
ne male zasluge Jagićeve, što je sa iste ka-
tedre naučnijem činjenicama oborio Mikloši-
ćeve separatistične teorije.

Učenici Jagićevi prvijeh godina ne mogu
da se ni u kome pogledu žale na svoga uči-
telja, osobito što se tiče ljubavi prema Sla-
venstvu. Još su nam u najprijatnijoj uspo-
meni predavanja njegova i pouke njegove.
Resila ga je u tome iskrenost i ne-nepo-
grešivost. Više smo puta od njega čuli, što
se u ostalom rijetko dogagja: »Ja sam tako
prije mislio, ali sam sada došao do drugijeh
rezultata.« Malo je profesora, koji će to pri-
znati. Osim toga Jagić je radi rodoljublja stra-
dao u Hrvatskoj, u vrijeme Bachova sistema,
te izgubio profesursko mjesto i morao tražiti
hljeba na strani. Sve što smo do sada ka-
zali, uzdiže i prikazuje Jagića kao pravoga
Slavena ne samo po spremi već i po osje-
ćaju i po postupanju.

Ima nekoliko godina, da se o Jagiću ne
pronose tako dobri glasovi. S

Iskreno ispovijedamo, da je prve bečke
učenike Jagićeve neugodno dirnuo govor nje-
gov u delegacijama u obranu naziva »bo-
sanski jezik.« To ih je ne samo neugodno
dirnulo već i iznenadilo. Da Jagić svoj veliki
naučnički glas metne u službu  Kalajevijem
eksperimentima, izgledalo im je u prvi mah
prosto nevjerojatno. I tada smo se sjetili
Miklošića i njegova učenja o četiri mjesto
dya naroda, i usklikli smo: Sudbonosna li
Si, katedro slavistike na bečkoj universitati!
»Bosanski jezik« i Jagić! Ta kad je bilo pri-
like, da na predavanjima spomene, da su
zbilja neki bosanski fratri u kasnije vrijeme
tako nazivali u svojijem djelima srpski jezik,
nije davao tomu nikakve važnosti. Nekoliko
godina docnije, u delagacijama meće nauku
u službu neslavenske politike Kalajeve; bra-
ni naziv »bosanski jezik«!

Ove godine kad je starosrbijansko i ma-
ćedonsko pitanje reformnom notom  Austro-
Ugarske i Rusije postalo akutno, eto Jagića
u bečkom listu ,Neu Freie Presse“ sa član-
kom o Staroj Srbiji i Maćedoniji. Taj je čla-
nak pravom izazvao veliko nezadovoljstvo u

Srpstvu, osobito pak u kraljevini Srbiji. U
tome članku Jagić veli, da je Stara Srbija
danas više arbanaška nego srpska, a ono
malo Srba što tamo ima da nijesu: istovjetni
sa Srbima u kraljevini Srbiji. Za razmjer
stanovništva u Maćedoniji pozivlje se na bu-
garske statističke podatke, u koje niko ne
vjeruje. Jagićevo je srce toliko nježno, da
uzimlje donekle u zaštitu i same Arbanase,
koji su poznati sa svojijeh zuluma nad jad-

nom srpskom rajom. Ne ćemo pobijati ove .

Jagićeve neispravne tvrdnje, i zato, što je
pravo stanje u Staroj Srbiji i Maćedoniji
poznati geograf profesor Ovijić pred svijet
iznio u bečkom listu ,Die Zeit.“ Profesor
Ovijić, jedan od najkompetentnijih poznavalaca
balkanskoga poluostrva, za Staru Srbiju veli,
da je ona po stanovništvu polu srpska a
polu arbanaška; i kad se još uzme u obzir,
da po priliči do 230.000 duša megju Ar-
banasima govori srpski, jer polaze od poar-
banašenijeh Srba, tada je etnička većina u
Staroj Srbiji na srpskoj strani. A danas prvi
živući slavista dariva Staru Srbiju, istorijsku
srpsku zemlju, divljijem Arbanasima. Ne samo
to, nego poriče istovjetnost Starosrbijanaca sa
Srbima iz Srbije, valjda, sjećajući: se Miklo-
šićeve teorije, hotio bi na sitnoj dijalektičkoj
razlici stvoriti nove narode. Da Nijemci imaju
ovakijeh naučenjaka, koliko bi »raznijeh na-
roda« poniklo na zemljištu gdje njemački na-
rod živi. Ali su take sreće samo Slaveni.
Ostalo zauzimanje Jagićevo za Arbanase od-
bijamo na onu »de gustibus non est dis-
putandum.«

Radi ovoga posljednjega ispada na pu-
blicističkom polju, beogradski listovi žestoko su
napali Jagića. Naravski, da mu to ne će biti
bilo prijatno, te smo čitali u nekijem listo-
vima, da je Jagić pismom zamolio Srpsku
Kraljevsku Akademiju, da ga izbriše iz spiska
svojijeh članova, jer da je došao u sukob sa
srpskijem  javnijem  mnijenjem. Valjda je u
ovomu koraku Jagiću lebdio pred očima po-
stupak Stojana Novakovića, koji je zbog na-
vale na Srbe u Zagrebu zamolio Jugoslaven-
sku Akademiju, da ga izbriše iz spiska svo-
jijeh članova. U postupcima ova dva naša
naučenjaka velika je razlika, i ne mogu se
nikako uporedo metnuti. Stojan Novaković,
čist kao sunce, svojijem postupkom optužio
je Hrvate radi onijeh divljijehdogagjaja; a
Vatroslav Jagić optužen od srpskoga javnoga
mnijenja povlači se pred njim; da li uvjeren,
da je onijem člankom krivo učinio srpskomu
narodu, to pouzdano ne možemo tvrditi.

Ovako u našem narodu svrše mnoge
veličine. Nešto ih zaslijepi, pa ne vide što
rade. Što je to nešto? Je li to ono naše
staro zlo i proklestvo, ili što novo... Svakako
nije za oponašanje ni za ugledanje.

oče

Rasprava protiv Šerifa ef. Arnantovića

(Naš izvještaj iz Travnika).

Za 6 marta odregjena je bila pred travničkim
okružnim sudom rasprava zbog smetanja javnoga
mira protiv Serifa efendije Arnautovića, jednog od
vogja muslimanskih u Bosni i Hereegovini. Zbog
izjave njegove protiv efendije Spahića morao je
iz Mostara otići u zatočenje u Rašku Goru.
Dok je boravio u Raškoj Gori, neprijatelji nje-
govi pronesoše krive glasove, da je on pisac
brošure: ,Bezakonja u Bosni i Hereogovini.“
Pojavio se kao svjedok protiv Šerifa pravi pi-
sac brošure učitelj Kazazović (musliman),

U početku istrage protiv Šerifa priznao jo

sam Kazizović, da je on sam pisao tu brošuru,
i osugjen je bio na godinu dana zatvora. On
nije još odužio svoju kaznu, ali je na jednom
promijenio svoj iskaz i počeo okrivljivati Šerifa
et. Arnautovića kao elavnog inspiratora brošura
protiv zemaljske vlade. Nagjoše se još i drugi
svjedoci protiv Šerifa, tako da, kad se povratio
iz Raške, državno odvjetništvo stavi ga u istraž-
ni zatvor, u kome se nalazio osam mjeseci.
Prije 15 dana izišla je optužnica drž. od-
vjetnika, koja iznosi 15 tabaka (59 stranica), u
kojoj se Šerif ef. Arnautović optužuje zbog sme-
tanja javnoga mira i rasprava odregjuje za
3. (16.) marta. Glas o tome raširio se odmah
velikom brzinom, i iz mnogih mjesta dogjoše
ndročiti izaslanici, najodličniji muslimani i pra-
voslavni u Bosni i Hercegovini, da prisustvuju
raspravi. Mladočeški ,NArodni Listy“, ,Novi
Srbobran“ i ,Srpski Vjesnik“, poslali su svoje
naročite izvještače. Mjesto mostarskog okružnog
suda delegovan je okružni sud u Travniku, da
provede ovu raspravu. Za što, ne zna se.

. Oko 600 što Muslimana što pravoslavnih
Srba došlo je s različitih strana, da prisustvuju
značajnoj raspravi. Megju slušaocima mogli ste
vidjeti najuglednije Muslimane iz cijele Bosne i
Hercegovine, koji su svi s velikim nestrpljenjem
stojeći pratili sugjenje svome omiljenom prvaku.

Na prvom mjestu spominjem Hadži Mu-
hameda bega Džinića, koji je na svoj trošak
doveo iz Banjaluke branioca Šerifova d-ra Su-
narića. zmegju ostalih navešću još neke Mu-
slimane i pravoslavne Srbe, koji su bili na ra-
spravi.

Iz Sarajeva dogjoše: H. Muhamed aga
Ahmetašević, Selim ef. Muftić, H. Husein aga
Smajoš, H. Rašid aga Hasanbegović, Ibrahim
aga Hadžiosmanović, Mustaj beg Hamilbašić,
Hasan beg Čengić, Pop Stijepo Trifković, Jovo
Pešut, Nikola Kašiković, Esad ef. Teftedarija,
Ibrahim beg Čengić, Muhamed ef. Salić, Asi-
maga Hadžišabanović, Hadži Avdaga Nedopek,
Ahmet aga Mahmudćehajić, Hamid aga Jeleč-
ković. Iz Mostara: Sulejman beg Celebić, Mu-
hamed ef. Džabić, Hafis Omer ef. Džabić, Mu-
stafa ef. Sefić, Ibrahim ef. Kajtaz, Hafiz ef. Br-
kić, Salih aga Makeljić, Aleksa Radović (glavni
sar. Srpskog Vjesnika), Arif aga Kapetanović,
Ahmet aga Duranović, Hadži Mehmed Bošnjić,
Smail beg Šarić, Šukri ef. Mezić, Hasan aga
Novo, Smail aga Cemalović (izvjest. N. Srb.).
Iz Tuzle: Hamdi ef. Prčić, Ali aga Prčić, Ahmed
beg Sirčić. Iz Brčkoga: Šemsi beg Džajimović,
Ahmed beg Biogradlija, Hadži Ibrahim aga
Grinae. z Bugojna: Hasan beg Rustanpašić,
Mahmud beg Duradbegović, Milan Cavić, Rifat
beg Sulejmanpašić, Sulejman beg Sulejmanpa-
šić, Haki beg Bušatlija, Husejin beg Bušatlija,
Ibrahim beg Sulejmanpašić, Ahmed beg Buša-
tlija. Iz Jujca: Mahgjub beg Kulinović, Suljaga
Sarač, Fehim aga Salić, Hafis Bećir ef. Hadži-
Osmanović. Iz Kotor Varosša: Halil aga Sali-
hagić. z Prijedora: Omer ef. Cirkanagić, Zijah
beg Kopčić. Iz B. Novoga: Husejin beg Kopčić,
Ali beg Biščević. Iz Ključa: Adem beg Filipo-
vić, Omer beg Filipović, Rustan beg Kulinović.
Z.V. Vakufa: Husein aga Arnautović, Mustaj
beg Kulinović, Ali beg Kulinović. Iz Prozora:
Gjul beg Kopčić. z Kupresa: Osman beg Idriz-
begović, Idriz beg Idrizbegović, Hadži Asim ef.
Bašić. Iz Zupanjea: Muhamed ef. Bašić, Hadži
Ali ef. Bašić, Ibrahim aga Numić. Iz G. Va-
kufa: Nazif ef. Barjaktarević.

Rasprava je bila odregjena za ponedjeljak,
ali je počela tek u utorak. Govori se da je sud
čekao nekakve informacije iz Sarajeva. Svijet
nije znao ni da će rasprava u utorak otpočeti,
pa s toga pri početku nije bilo publike. Optu-
ženog Šerifa brane advokati dr. Maci i dr. Su-
narić. Kao prisjednike (porotnike) sud je po-
zvao Ibru Kajmaka i Solomona Montilju, špa-
njolskog Jevrejina. Branioci i Šerif su se pro-
tivili ovom izboru porotnika, ističući da oni ni-
jesu sposobni da presugjuju u ovako zamašnoj
i važnoj stvari. Osobito su se protivili izboru
ibre Kajmaka, pošto on pripada onima, koji se
nijesu priključili nacionalno-vjerskom pokretu

Muslimana. Sudsko vijeće povuklo se na to u
vijećnicu, da riješi o toj stvari. Kad su se vra-
tili u sudnicu, predsjednik je pročitao riješenje,
u kom se kaže, da se u ovoj raspravi ne će rje-
šavati o vjerskim stvarima, niti u tom smislu
glasi optužnica, nego je Šerif optužen zbog sme-
tanja javnoga mira. Zbog toga sud odbija pre-
dlog, da se Solomon Montilja isključi, a što se
tiče Ibre Kajmaka sud je usvojio predlog bra-
nilaea, da se isključi iz vijeća, i zaključio da se
na njegovo mjesto pozove Niko ZFufić.

Predsjednik prekida raspravu, dok dogje
ovaj porotnik. Megju tim je i narod saznao za
raspravu, i za čas je sudnica bila prepuna svi-
jeta. Pošto Niko Fufić zbog bolesti nije mogao
doći, pozvat je Pero Vuković, koji dogje na
sudski poziv. Kad je ovaj stigao, pročitao je
predsjednik suda opis i nacional optuženog Še-
rita. Poslije toga upravi na optuženoga pitanje,
koliko je puta do sada bio kažnjen. Šerif odluč-
nim glasom odgovori: Bio sam kažnjen četiri
puta i sve za vrijeme našeg muslomanskog po-
kreta. Prvi put sam dobio ukor, što sam jednom
apseniku dao duhana, drugi put sam oglobljen
sa 2 krune, što sam se vozio na biciklu, treći
put na 14 dana zatvora zbog demonstrativnog
govora, četvrti put opet na 14 dana zatvora
zbog uvrijede vakufskog povjerenstva.

Zatim su pozvani svjedoci, koji su u ovoj
raspravi imali biti preslušani.

Glavni je svjedok protiv Šerifa, kako una-
prijed rekosmo, muslimanski učitelj Kazazović,
Čitav sat nije ga mogao naći sudski podvornik,
a kad je došao pred sud, bio je vrlo lijepo pri-
mljen.

Hamid-agu Čizmića, svjedoka u korist Še-
rifovu, nije mogao takogje odmah naći podvor-
nik, i za to ga je predsjednik suda oštro ukorio.

Na to ustade državni tužilac i reče: Na
osnovi $$ 237 i 239 k. p. predlažem, da se ras-
prava proglasi tajnom, po što se u toku ras-
prave moraju čitati štampani spisi, koji potpa-
daju pod zakon i kojih je javno rasprostiranje
zabranjeno u ovim zemljama. Svoj predlog pot-
krepljujem i time, što bi javno čitanje takih
spisa moglo poremetiti javni mir.

Optuženi Arnautović u svom govoru zah-
tijeva na osnovi S 236., da se rasprava vodi
javno, a pristaje da se djelomično vodi i tajno,
kad se budu čitali spisi, čije je rasprostiranje
zabranjeno. Optuženi po prilici je kazao:

Slavni sude! Osam je mjeseci već, kako
ležim u istražnom zatvoru, kamo sam dospio
poslije progonstva moga u Rašku Goru. Osam
mjeseci je kako nevino stradam, što će se, uzdam
se u Alaha, dokazati i sada na ovoj raspravi
pred slavnim sudom, jer čistu obrazu malo vode
treba. Ja sam poznat u svome narodu bez raz-
like vjere, stekao sam kod njega poštovanja
svojim čistim i otvorenim radom. Najbolje to
dokazuju ova ugledna i muslimanska i pravo-
slavna braća, koja se nalaze i ovdje u sudnici
i tamo napolju pred sudnicom. Svaki od njih
očekuje sa strahom i bojazni, kako će se suditi
čovjeku njihovu, koga dobro znaju i poznaju.

U interesu je dakle pravde, u interesu je
slavnog suda, da ova rasprava bude javna sve
do konca njezina. Time će se naj jasnije poka-
zati i dokazati krivica moja, ako je ima, kao
što hoće neprijatelji moji, ali tako isto i moja

nevinost, u koju sam uvjeren i ja i sva Bosna _

i Hercegovina, i svi čestiti i pošteni ljudi, koji
znaju mene, a i to znaju, kako lako nevin čo-
vjek u nas na optuženičku klupu dolazi. (Pred-
sjednik ga opominje).

Molim, g. predsjedniče, davno je već narod
rekao: Dva bez duše, treći bez glave, pa kad
tako može i sa mnom biti, zato w i govorim.
U interesu je naroda, koji je uzrujan zbog hapsa
moga, da se sudi javno, i tome narodu pokaže,
da se nema razloga bojati, i da će svako dobiti
nagradu prema djelima svojim. U jednom samo
slučaju pristaću i ja uz gosp. drž. odvjetnika,
i to onda, ako se sud ne osjeća samostalnim,
ako radi po zapovijesti odozgo, te se tako boji...

Predsjednik A. Vindl prekidajući Šerifa
viče: Take riječi vi ne smijete upotrebljavati.