Godina_XII U Dubrovniku 25 Aprila 1903. Broj 17

JUSKOT

Izlazi svake Nedj elje.

Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika

Cijena listu

Za Austro-Ugarsku, : Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11
lj dništvu.
Za Srbiju i Crnu goru na go- s ai
dinu Kruna 12. a o en
Za svo ostale zemlje
frapaka 15 u zlatu.

1
Meri Za oglase priposlano, izjave,

Javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 20 para.
od retka (sitnijeh slova). Ako se viče
puta štampaju, po pogodbi.

Za Vubrovnik na godinu Kr. 10
Na p6 godine 1 na četvrt godine
surazmjerno.

Nefrankirana pisma
maju se.

f

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića

ne pri-
Pojedini broj lista 20 para. |

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Antun Fabris

ora ta

Jezik u erkvi

Dubrovnik, 24 aprila

Po pisanju nekijeh hrvatskijeh listova o
demonstraciji nekolicine dubrovačkijeh omla-
dinaea, koji se Hrvatima nazivaju, protiv ita-
lijanske propovijedi i latinskoga pjevanja u
dubrovačkoj st&noj Crkvi, trebolo bi pitati:
je Ji bilo stotinu vukova ili je nešto šušlo?
Za značaj same stvari nije sve jedno, da li je
bilo jedno ili drugo, tijem više što nije prvi
put, da se u Dubrovniku italijanski propo-
vijeda i latinski pjeva, a ovo je prvi put da
se je našlo triestak omladinaca Hrvata, koji
su protiv toga iskazali svoje negodovanje. Po
našem mišljenju nije bilo stotina vukova već
je samo nešto šušlo, a još je manje ta poja-
va neko novo Riemanje, kako bi neki htjeli,
kad uzmemo u obzir ambijenat gdje se je to
dogodilo i od koga je to poteklo.

Mi hoćemo da o ovoj stvari akademski
progovorimo, pretpostaviv, da je ona demon-
stracija bila spontana i smišljena.

Svaka akcija, pa bila to i demonstra-
Cija, treba da ima neki Cilj i neku pobudu.
U spomenutom slučaju pobuda je imala biti
negodovanje protiv italijanskoga i latinskoga
jezika, a cilj ponarogjenje crkve ili ti narodna
orkya. Dok je pobuda s isključivoga narod
noga gledišta opravdana, ćilj je nemoguće
postići u katoličkoj crkvi. Da hrvatski omla-
dinci i njihovi inspiratori ni časa ne bi bili
u dvoumici, što se cilja tiče, biskup Marce-
lić na Uskrs je u propovijedi naglasio dvoje:
prvo, da je crkva prije pa narodnost; drugo,
da je universalna katolička crkva po svomu
ustrojstvu i po svojijem tradicijama protivna
narodnoj erkvi. Što se posljednje tvrdnje tiče,
ona je istinita za svakoga onoga koji zna
malo crkvene i svjetske istorije. "Katolička
crkva onoga časa prestala bi biti ono što je
danas i što joj moć daje, kad bi se raspala
na toliko narodnijeh orkava, koliko u svome
kriuu broji naroda. Jedinstvo latinskoga jezika
i centralizacija sve vlasti u Vatikanu, to su
dvije od naj jačijeh poluga moći katoličke
crkve. Kad bi se razbilo jedinstvo jezika, po-
rušila bi se i centralizacija, te bi Vatikan
gubio od važnosti u korist središta pojedini-
jeh naroda. Eto jednoga od razloga, zašto se
Vatikan protivi uvogjenju bilo narodnoga bilo
staroslovenskoga jezika u erkvu.

Nijesu nam iz bliže poznate pobude ra-
di kojijeh je biskup Marčelić onako na Uskrs
postupio, ali kao biskup katolički učinio je
svoju dužnost i prema crkvi i prema narodu.
Znamo, da je u hrvatskijem krugovima pro-
povijed biskupa Marčelića izazvala negodo-
vanje, ali je to negodovanje, što se tiče la-
tinskoga jezika u crkvi, neosnovano. Ono do-
lazi od neznanja istorije, od neodregjenosti
cilja i od konfuzije pojmova, čime se Hrvati
uopće odlikuju, i što je D.ra Franka Poloč-
njaka ponukalo, da reče u zagrebačkom sa-
boru: »Mi smo Hrvati od vijekova u ratu sa
zdravijem razumom.« Što se tiče italijanske
propovijedi, jedan biskup katolički treba da
se pobrine i za one koji ne znaju srpski.

Neki su ovom prilikom spomenuli Ric-
manje. Ricmanje i dubrovački Hrvati, to su
dva antipoda. Katolici Riemanjci hoće dl
uniju ili pravoslavlje, jer su došli do Mije:
renja, da im drugo ne ostaje, ako hoće imati
staroslovensku službu božiju i narodni jezik u

orkvi. Dubrovački Hrvati sigurno ne će ni uniju
ni pravoslavlje, jer su ih njihovi duhovni oci
doveli u hrvatski tabor propovijedanjem mrž-
nje protiv svega šlo je istočnjačko i pravo-
slavno, a pravoslavlje ili ti — kako se biskup
Marcelić izrazio u pismu pok. Dum Ivanu

 Stojanoviću — šizma sinonim je narodne crkve.

Koliko ste, gospodo omladinci Hrvati, daleko
od toga! Eto zašto smo u početku članka
kazali, da treba uzeti u obzir ambijenat, u
kome su se demonstracije dogodile i od koga
su potekle. Osim toga trebalo bi uzeti u pre-
tres, koliko su one demonstracije bile spon-
tane i koliko u svemu tome ima inada i
osvete radi svetojeronimskoga pitanja blage
uspomene. Ko hoće da istražuje i ko hoće
da dospije do pozitivnijeh rezultata, treba da
sve ispita i ocijeni, jer jedno je inad i osveta
a drugo je osjećaj i svijest.

Srbi katolici po neumolivoj logici doga-
gjaja i činjenica nijesu nakloni upuštati se
u jalovu borbu oko jezika u katoličkoj erkvi;
uvjereni su pak, da se nemaju bojati razna-
rogjenja sa strane crkve, jer ih s jedne strane
štiti škola a s druge strane srpsko zalegje.
Srbi katolici veću pažnju posvećuju školi i
pravcu u njoj. Oni se bore, da se u školama
naš podmladak odgaja u pravom narodnom
duhu i u naprednijem idejama. Kad budemo
podmladak odgojili u tome pravcu, tada ge
nemamo bojati latinskoga jezika u crkvi.
Emancipujmo narod od klerikalizma, pa eto
pobjede u narodnom duhu; a narod ćemo
emancipovati od  klerikalizma, kad stvorimo
omlađinu narodnu i slobodoumnu i naprednu.
Na takoj omladini, na takom narodu razbi-
jaće se pokušaji raznarogjivanja, pa bilo toi
putem crkve. Eto su nam primjer Česi. Oni
ne vode brige oko liturgičkoga jezika radi
više razloga, ali je za to njihova obrana ve-
lika ljubav prema češkomu narodu i prema
naprednijem mislima, i to ih čuva. Ugledajmo
se u Čehe. Srbi katolici na tome su putu, i
ne kaju se.

ADO
Toonoguny Jocy par. Kyauuahy
upenojeguaky YupaBora 0z6opa

Cpuexe Hapogue Crpanxe ma TH punopjy

Ilomro cy naum npe/nro31 Y norge/y
oprana_Cpneke_ Hapojue Crpanxe ZOHEKJIIEe
HEKOPeKTHO U nerauuo Gumm npejaru jan-
HOCIM,') npuaybenu cemo, ga o UPe/ny3erumM
KOpaLIMA y foMe.nocJy jaBlo nporoBopumo.

Kaxo je CBAKOMY  NO3HATO, NOdeTKOM
oBe rojgune nojasuja cy ce y Banpy asa
Cpueka Jera, og Kojux je cBaku ce6e na-
3UBAO: OpranoM Cpneke- Hapoine Crpanke.
Osa nojasa, HH MAO OB6umEHa, pume nero
mura Apyro Omia je na mrery yrena Cpn
cke Hapo/me Crpanxe. To je cnaxu pouno
YO upuananao, au ce uuxo uuje MAKHYO,
Za Toj aGHOPMAJIHOCTU CTAHE HA nyr. Ilomro
ce ca nu koje crpane muje NoKyinao norax-
HyTU HN ype/uru uurae o oprany Cpnuexe
Hapojme Crpanke, uganoBa Yapasnora O/-
Gopa m3  /ly6posuuka, y_ngoroBopy € ueko
Juuquuom GpGa, uujenmu cy esojoM ;rysknoni-
by, za upenyasMy Kopake, koju Gu, uo mu-
NIJBCIbY H>MXOBOM, MOIJIN /IOBECTH OBY Ty
PAJBIIBY CTBAĐ O NOBOJBEMjeLA peByivara 1
TuMe crpauky 10 ypenuujera erama. Onu ey
Te KOPAKe NPEAY3EJIM KAO HEZAMHTEPeCOBAHII

') Bazu ,Cpnekm Ilpumopeku JImer“ 6p. 14.

Hu oc jemnum uu ec npyrum JIMCTOM, TE Cy
NOCJAJIM  CRUM  ujranoBuMa Vupasuora Oz-
Gopa cujezjeku uperio:

Noraucanu, uzanosn Vnpapuor On6opa ,Cpu-
eko Hapogue Orpanke“ y Nazmanaju :

Bugjesnig, na je roenogun Ilunpo J. Tepyu
Y ŠUApy, K40 OAFOBOpHH ypenuuK u camo POPMAJI-
Hu Bračnuk Cpuekora Tnaca“, upnepojuo Jmer, Koja
je HenpukocnoBena BJaniTuna camux meroBux ax.
Nujonepa a nog masopom VrpaBnor On6opa ,,Cpu-
oke Hapogue Crpauke“, re ga je camum ram eBojum
NOCTyUamem yuuuuo, za zner ,Cpneku Inae“ nms-
rydu eBaKO NpaB0, za Ce m gao HasaBIEo , Opranom
Cpueke Hapogue Crpanke y HNazmanaju ;

Bua esmu jom m To, ga je rocnojan Illunpo
J. Tepyu upezgao game Jucer »Opuegn Tgae“ neko
genena eBojux npujarema, koju ey ce eamossanu
KOHOTETyućaJmu y 0g6op uerora znera, Te em eze
u Aanae, Mog POpxaznum BJacnumrsom roci. ][.pa
Kpera Kosavesuhia us IIIn6enuka, Taj aueT mram-
Na#aTu Kao ,opran_ Cpneke Hapogue Crpamke y
Nazmanuju“, 6e3 npngoje u yupasnor oz6opa ,,Cpu-
eke Hap nue Crpange u AKI OHepa ,,Cpuegora
Imaea', koju 6y ux cam moran Ha To OBJIACTHTH ;

Bug esuma espxy, ga je roenogan II Herpa-
nouli y 3a1py, Kao eOpMAJHA HOgaBaJAN m OZmO-
BOpHH ypelaug crao ga mramnasa jegan noJeTnaku
Hauer y Zluimanuja, nog mmeuom »Hpumopeku OCpu-
Ku lucr“ nasueylin ra raxolj p: ,Oprauom
Cpueke OCrpanke y Nazmanaju“, a ga ra na To
Vupasuu O16op Cpnere Orpanke y Zramanuju uuje
HHKAKO OBJIACTHO ;

IlosaBiBy Toenogy: Bracemuga u MagaBarema
u ogroBopnora Ypegamka ,Cpuekora Tyaca“ Te u
BJACHNKA U N3/AB4TEBA H OZrOBOpHOTA ypeuuuKa
»Ipumopekora Cpmegora JIucTa“, Koju ce JueToBn
mramnaBajy y 3Jangpy, ga eguay ogma ca eBoimx
pedeunx JuerToBa oGumsexe ga ey ,Oprau Cpneke
Hapogue Crpange y Nazmanaju“, jep uu jegau uu
apyra unjeey 6miu og Cpnege Hapogue Crpanke
OBJANITCHH ZA Će TuM HAZHBOM CJIY2KE.

OBaj cy npezuior 071 25 uganora Y rpaB
Hora On6opa noTnucaJu Wux gerpnaecro-
puna (14) u To BrnanumMup  JoBuk u
Auryu Monru us. Kauna; Jip. »Lyjo Manu
u3 Cuwa; /Ip. Jono Crepadosuk, Bypo By-
KoTuh, Muja PagoBuk, Cresan_Cpseuruk u
Mapxo Tperosuk us Boke Koropeke; Dumi
CunoGag m3 Cxpajuua; /ip. Joco ApamGa-
Nu us Cupera; Mngoni KaekeBuk 13 Ba-
apa; Marej lIlapuk, /lp. Maro Fpanuk u
lip: Anryu Ilysesu us /ly6popuuka. A o/-
Gopuuk /lp. Kpero Kosadeuk nornmucao je
caMO Apyru /uo npezgrora, GuBa onaj, koju
ce oidocu ua »Cpncku IIpumopcku JImer«,
jep je »Gpneki Tgac« Kpos TO BpujeMe cku-
HYO Ha3WB: opran Cpneke Iapojiue Crpanxe.

CHOMEHYTH HNPE/LION, TIOTINCAH OL rO-
Pu nasnadeunx  oiGopnuka 6uo je nocgar
r. Jocy sur. Kyaumuky, kao npenejenuuky
Yupasnora OnGopa, € OBUM NONpaTHUM IMI-
CMOM:

Nomrosunome Tvenoguny
Jvey Buresy Kyaumuliy
upeejegunky Yupasnora Og6opa ,Cpueke Hapogue
Crpauke y Nlazmanuja

Pi:

Bpanka.
NomroBana Tocnogane IIpecjeganue!

Vupasuu Og6op ,Cpueke Hapogue Crpanke
ua Npumopjy“ na eBojoj ejenuniu, sakomnro  uo-
3Banoj y agpy guesa 28 Hopem6pa (11 Heuem6pa)
1902, kako ce pasaćape na zgoraumora ZAlHenuka,
BAR IbyuHO je, ca YJAHOBAMA CBAX NpuGyTHHX OGum
Tpojune koju ne gagome HuxagBa rjaca, onujezekie:
»Nanamimu ,Cpneku Tnae* koju nanasu Yy sanpy,
>Nox  ypegunmrsom  roenoguna  Illunpa Tepyna,
»upeerao je aru opranom Cpneke napojne erpange
>Ha Ilpumopjy.«

CyTpa zan 29. 6pa (12. genem6pa) 1902
HekoJanana uzanosa on6opa, koju ce jom y 3 .npy
ATEKONIE — NOTOBOPIO CA _HeKHM CpUeKHM 3aCTy1-
Hunuma, H ca nauezannuma uerupnjy onfina y

Topioj Mlazmanuju, pajemna 6y za uokpeuy ,Ilpu-
Mopeku Cpueu JIaer“ kao nosu opran CTpauke.

Caeranag rocnoge epirekux 3ACTylIHHKA M HA-
MeJIBARKA — HM y KOJBKO CY, OBH 3A/U6H, SJIAHOBH
Vupasuora 0g60pa, npacau CyTpa dau uo ckyunmTu-
HU, HesAKoBuT je, jep Ha Is ne NosBaTu eBu uJanoBu
VupaBnora Opj6opa y NOKpajunu, a uu onu, Kko,u
ey 6uu gan upuje y Baxpy UpueyTHau pau cacrauka,
Ha KOME Ce CAMO Nperpećao marame ,OCpuegora
Tnaca.“

TaxaB cacranak npusarne HAPABH, H JAKIBY-
TAK y IbeMy CTBOpeH, HE MOE, a m me emuje, ga
Gyne mjepogaBan ga uuje1y eTpaugy.

Cse, ka 6a Ha TaKoBome CaeTaHxy 6aja upa -
CyTuH c6u uanosu Yapasnora Op6opa ocum jeguoza,
Taj marau jegan mmao 6u upasa ga yerane UpOTEB
CacTauKa m opa 06opu GakiByuak pagu Tora, mro
Huje cacranak peoBuTo mosBas m mro Hnje nar7a-
Men NpeameT Nuperpecama m ceaxw uran GOpmaJEo
NOsBaH ga upueyersyje. —

Upasuzna mo gamunjana, Koje ey Cp6u na
Npamopjy ua Kannekoj CEyNmTHHH yeBojuau, mo-
Pajy Guru ocnyxuBaHu og esakora OHOTA, Koja xolie
ga upanaza Cpuekoj Hapoguoj Crpanna, a mu, koja
CMO naa6pauu Kao upegeTasuanu Te CTPAHKE, MO-
PaMO KA0 Ha OYnHy 3eHHIy pa nasamo H na Ta
UpaABHJA H HA ZuMBNJAHY, H ga HuKOme He zo-
DyITAMO, Za y IBUX ZUPA, H UpOTHB HX pau. —

Kag 6uemo, gakle, CMATPAJIH KAO ZaKOHETY
OHy CEYIITHHy ApxaHy y 3Janpy guesa 29 mo-
BemG6pa (12 genem6pa) 1902. meljy _uekoJunuHom
TJAHOBA yupasnora og6opa u nagezmuka uersepo
ouliuna u meKux epneknx 3ACTyUHHKA, KO,u Ce Ba-
TeKOIIe Tora gana y 3axpy, u Kan 6uemo yaeu
KAO BAKOHHT 3AKBJUAK EBHXOB Na ce nNogpene
»Ipamopeka Cpueku JImer“ xao nosu Op2an crpan-
ke, ma Gu ogma — uysapu pega u gumunjane —
TelIKO upesopaduju manjar npumpen ua Kannokoj
OBynllTHHH, Te upBu nogurju Ćapjax nepeza, m
uporzacuja amapxojy y erpannu. —

Ja TakoBe ekenepumenre Kuuneka nam CKYII-
NITEHA HHJe gala MAHJAT.

Y sme zagre peza, u e namjepom ga ce yeno-
orapu nopemeliena puumnzuua u ga ce nosparumo
na status quo, kakaB je 6mo nmocnnje CKYLIITHHG
28 noBem6pa (11 zenem6pa) 1902 a npuje cacranka
07 29 noBenćpa (12 gemem6pa) 1902., mu moruucanu
OgGvpuuna, y ume nane u namux gojera, rocuoge:
Josnlia Bnagamapa u Agre Monru nus Kauna, /I.pa
dlyja Manu ns Cama, ].pa JoBa Creeanosaa u
bypa Bygoralia us Koropa, PagoBuilia Manje us
Paena, Tperosulia Mapa na Jlaerse, dbozuna Cn-
HoGana us Cepaguaa, Orepana Cpsenralia ua Byase,
dpa Joca Apam6amusa na Cagera, Muzoma Kue-
eBnulia ua Janpa, ].pa Kpera KoBauepulia ns Illa-
Gemuka, Mareja IIlapuka, Ilymesu Zip. Auryna,
ZI pa Mara I pagulia_na lly6poBnuka, ma Tremezmy
ygnonweunjex nsjasa og iux eBojepyuuo  iorauca-
Hujex, o6paliamo ce Bama, uomrosanu rOCIouHe
upenejeganae Yupasuora Og6opa Cpneke Hapozue
Crpauke ua Ilpumopjy, Te, 06aupom Ha pen u GTpa-
Hauky eTery, koje emo ua Kuunexoj CKYNMTKHH
yesojuzju, u xoje cemo mu csu, a Bu kao upenejeg-
HBK y UpBOMe pely, NoaBaHH ga momryjemo, mo-
zumo Bao:

1-0. la nosoBeTe roemogana II, Ilerpanosulia na-
daBareba u ogrosopuora ypeguuxa IIpumopekora
Cpuekvra JIluera y 3axpy, ga ogua ekuue 6 ;aera
o6usexje, ga je IIpumopeku Cpnegu Jluer opraH
Oprleke Hapozue erpanke, a ne ypagu u om To,
orga ga Bu kao upezejenank Vupasuora Og6opa
ua ume nac jasno najasure: ga Ipumopeku  Cpu-
oku Jluer uuje opran Cpuexe Hapogue Crpauke;

1l-o. Zla ypeuere mro upuje CACTAHAK, H JA NO
BOBETE Ha Ib CBE WJAHOBE Vupansora Op6opa Cpueke
Haponue Crpanke, za sakomuTo uperpeca u oiy-
uyje marame o zmery, koju 6u MOpao za 6yne op-
rau Cpueke Hapogue Crpange ua Ipumopjy.

Iornueanu ey enoćogan ma CBPXy, Ha nume
Boje u eBojux oymumpeunka ynosopara Bac, nom-
TOBAHU TOenoguHe npecjengnuue, u ma To: ga zox
Bu ne nspagure, ga 6yze H3BPIIeHA_NPBA TauKA
Halicra saxnjeBa, ma cam ne nojasire mro ce y
nonpeljenome enyuajy mura, ma APyry ce Taugy ne
ke molim ogasBaru.