Godina_XII U Dubrovniku 25 Aprila 1903. Broj 17 JUSKOT Izlazi svake Nedj elje. Pretplata i oglasi Salju se administraciji Dubrovnika Cijena listu Za Austro-Ugarsku, : Bosnu i Hercegovinu na godinu Kruna 11 lj dništvu. Za Srbiju i Crnu goru na go- s ai dinu Kruna 12. a o en Za svo ostale zemlje frapaka 15 u zlatu. 1 Meri Za oglase priposlano, izjave, Javne zahvale, računska izvje- šća i slične objave plaća se 20 para. od retka (sitnijeh slova). Ako se viče puta štampaju, po pogodbi. Za Vubrovnik na godinu Kr. 10 Na p6 godine 1 na četvrt godine surazmjerno. Nefrankirana pisma maju se. f Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića ne pri- Pojedini broj lista 20 para. | Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Antun Fabris ora ta Jezik u erkvi Dubrovnik, 24 aprila Po pisanju nekijeh hrvatskijeh listova o demonstraciji nekolicine dubrovačkijeh omla- dinaea, koji se Hrvatima nazivaju, protiv ita- lijanske propovijedi i latinskoga pjevanja u dubrovačkoj st&noj Crkvi, trebolo bi pitati: je Ji bilo stotinu vukova ili je nešto šušlo? Za značaj same stvari nije sve jedno, da li je bilo jedno ili drugo, tijem više što nije prvi put, da se u Dubrovniku italijanski propo- vijeda i latinski pjeva, a ovo je prvi put da se je našlo triestak omladinaca Hrvata, koji su protiv toga iskazali svoje negodovanje. Po našem mišljenju nije bilo stotina vukova već je samo nešto šušlo, a još je manje ta poja- va neko novo Riemanje, kako bi neki htjeli, kad uzmemo u obzir ambijenat gdje se je to dogodilo i od koga je to poteklo. Mi hoćemo da o ovoj stvari akademski progovorimo, pretpostaviv, da je ona demon- stracija bila spontana i smišljena. Svaka akcija, pa bila to i demonstra- Cija, treba da ima neki Cilj i neku pobudu. U spomenutom slučaju pobuda je imala biti negodovanje protiv italijanskoga i latinskoga jezika, a cilj ponarogjenje crkve ili ti narodna orkya. Dok je pobuda s isključivoga narod noga gledišta opravdana, ćilj je nemoguće postići u katoličkoj crkvi. Da hrvatski omla- dinci i njihovi inspiratori ni časa ne bi bili u dvoumici, što se cilja tiče, biskup Marce- lić na Uskrs je u propovijedi naglasio dvoje: prvo, da je crkva prije pa narodnost; drugo, da je universalna katolička crkva po svomu ustrojstvu i po svojijem tradicijama protivna narodnoj erkvi. Što se posljednje tvrdnje tiče, ona je istinita za svakoga onoga koji zna malo crkvene i svjetske istorije. "Katolička crkva onoga časa prestala bi biti ono što je danas i što joj moć daje, kad bi se raspala na toliko narodnijeh orkava, koliko u svome kriuu broji naroda. Jedinstvo latinskoga jezika i centralizacija sve vlasti u Vatikanu, to su dvije od naj jačijeh poluga moći katoličke crkve. Kad bi se razbilo jedinstvo jezika, po- rušila bi se i centralizacija, te bi Vatikan gubio od važnosti u korist središta pojedini- jeh naroda. Eto jednoga od razloga, zašto se Vatikan protivi uvogjenju bilo narodnoga bilo staroslovenskoga jezika u erkvu. Nijesu nam iz bliže poznate pobude ra- di kojijeh je biskup Marčelić onako na Uskrs postupio, ali kao biskup katolički učinio je svoju dužnost i prema crkvi i prema narodu. Znamo, da je u hrvatskijem krugovima pro- povijed biskupa Marčelića izazvala negodo- vanje, ali je to negodovanje, što se tiče la- tinskoga jezika u crkvi, neosnovano. Ono do- lazi od neznanja istorije, od neodregjenosti cilja i od konfuzije pojmova, čime se Hrvati uopće odlikuju, i što je D.ra Franka Poloč- njaka ponukalo, da reče u zagrebačkom sa- boru: »Mi smo Hrvati od vijekova u ratu sa zdravijem razumom.« Što se tiče italijanske propovijedi, jedan biskup katolički treba da se pobrine i za one koji ne znaju srpski. Neki su ovom prilikom spomenuli Ric- manje. Ricmanje i dubrovački Hrvati, to su dva antipoda. Katolici Riemanjci hoće dl uniju ili pravoslavlje, jer su došli do Mije: renja, da im drugo ne ostaje, ako hoće imati staroslovensku službu božiju i narodni jezik u orkvi. Dubrovački Hrvati sigurno ne će ni uniju ni pravoslavlje, jer su ih njihovi duhovni oci doveli u hrvatski tabor propovijedanjem mrž- nje protiv svega šlo je istočnjačko i pravo- slavno, a pravoslavlje ili ti — kako se biskup Marcelić izrazio u pismu pok. Dum Ivanu Stojanoviću — šizma sinonim je narodne crkve. Koliko ste, gospodo omladinci Hrvati, daleko od toga! Eto zašto smo u početku članka kazali, da treba uzeti u obzir ambijenat, u kome su se demonstracije dogodile i od koga su potekle. Osim toga trebalo bi uzeti u pre- tres, koliko su one demonstracije bile spon- tane i koliko u svemu tome ima inada i osvete radi svetojeronimskoga pitanja blage uspomene. Ko hoće da istražuje i ko hoće da dospije do pozitivnijeh rezultata, treba da sve ispita i ocijeni, jer jedno je inad i osveta a drugo je osjećaj i svijest. Srbi katolici po neumolivoj logici doga- gjaja i činjenica nijesu nakloni upuštati se u jalovu borbu oko jezika u katoličkoj erkvi; uvjereni su pak, da se nemaju bojati razna- rogjenja sa strane crkve, jer ih s jedne strane štiti škola a s druge strane srpsko zalegje. Srbi katolici veću pažnju posvećuju školi i pravcu u njoj. Oni se bore, da se u školama naš podmladak odgaja u pravom narodnom duhu i u naprednijem idejama. Kad budemo podmladak odgojili u tome pravcu, tada ge nemamo bojati latinskoga jezika u crkvi. Emancipujmo narod od klerikalizma, pa eto pobjede u narodnom duhu; a narod ćemo emancipovati od klerikalizma, kad stvorimo omlađinu narodnu i slobodoumnu i naprednu. Na takoj omladini, na takom narodu razbi- jaće se pokušaji raznarogjivanja, pa bilo toi putem crkve. Eto su nam primjer Česi. Oni ne vode brige oko liturgičkoga jezika radi više razloga, ali je za to njihova obrana ve- lika ljubav prema češkomu narodu i prema naprednijem mislima, i to ih čuva. Ugledajmo se u Čehe. Srbi katolici na tome su putu, i ne kaju se. ADO Toonoguny Jocy par. Kyauuahy upenojeguaky YupaBora 0z6opa Cpuexe Hapogue Crpanxe ma TH punopjy Ilomro cy naum npe/nro31 Y norge/y oprana_Cpneke_ Hapojue Crpanxe ZOHEKJIIEe HEKOPeKTHO U nerauuo Gumm npejaru jan- HOCIM,') npuaybenu cemo, ga o UPe/ny3erumM KOpaLIMA y foMe.nocJy jaBlo nporoBopumo. Kaxo je CBAKOMY NO3HATO, NOdeTKOM oBe rojgune nojasuja cy ce y Banpy asa Cpueka Jera, og Kojux je cBaku ce6e na- 3UBAO: OpranoM Cpneke- Hapoine Crpanke. Osa nojasa, HH MAO OB6umEHa, pume nero mura Apyro Omia je na mrery yrena Cpn cke Hapo/me Crpanxe. To je cnaxu pouno YO upuananao, au ce uuxo uuje MAKHYO, Za Toj aGHOPMAJIHOCTU CTAHE HA nyr. Ilomro ce ca nu koje crpane muje NoKyinao norax- HyTU HN ype/uru uurae o oprany Cpnuexe Hapojme Crpanke, uganoBa Yapasnora O/- Gopa m3 /ly6posuuka, y_ngoroBopy € ueko Juuquuom GpGa, uujenmu cy esojoM ;rysknoni- by, za upenyasMy Kopake, koju Gu, uo mu- NIJBCIbY H>MXOBOM, MOIJIN /IOBECTH OBY Ty PAJBIIBY CTBAĐ O NOBOJBEMjeLA peByivara 1 TuMe crpauky 10 ypenuujera erama. Onu ey Te KOPAKe NPEAY3EJIM KAO HEZAMHTEPeCOBAHII ') Bazu ,Cpnekm Ilpumopeku JImer“ 6p. 14. Hu oc jemnum uu ec npyrum JIMCTOM, TE Cy NOCJAJIM CRUM ujranoBuMa Vupasuora Oz- Gopa cujezjeku uperio: Noraucanu, uzanosn Vnpapuor On6opa ,Cpu- eko Hapogue Orpanke“ y Nazmanaju : Bugjesnig, na je roenogun Ilunpo J. Tepyu Y ŠUApy, K40 OAFOBOpHH ypenuuK u camo POPMAJI- Hu Bračnuk Cpuekora Tnaca“, upnepojuo Jmer, Koja je HenpukocnoBena BJaniTuna camux meroBux ax. Nujonepa a nog masopom VrpaBnor On6opa ,,Cpu- oke Hapogue Crpauke“, re ga je camum ram eBojum NOCTyUamem yuuuuo, za zner ,Cpneku Inae“ nms- rydu eBaKO NpaB0, za Ce m gao HasaBIEo , Opranom Cpueke Hapogue Crpanke y HNazmanaju ; Bua esmu jom m To, ga je rocnojan Illunpo J. Tepyu upezgao game Jucer »Opuegn Tgae“ neko genena eBojux npujarema, koju ey ce eamossanu KOHOTETyućaJmu y 0g6op uerora znera, Te em eze u Aanae, Mog POpxaznum BJacnumrsom roci. ][.pa Kpera Kosavesuhia us IIIn6enuka, Taj aueT mram- Na#aTu Kao ,opran_ Cpneke Hapogue Crpamke y Nazmanuju“, 6e3 npngoje u yupasnor oz6opa ,,Cpu- eke Hap nue Crpange u AKI OHepa ,,Cpuegora Imaea', koju 6y ux cam moran Ha To OBJIACTHTH ; Bug esuma espxy, ga je roenogan II Herpa- nouli y 3a1py, Kao eOpMAJHA HOgaBaJAN m OZmO- BOpHH ypelaug crao ga mramnasa jegan noJeTnaku Hauer y Zluimanuja, nog mmeuom »Hpumopeku OCpu- Ku lucr“ nasueylin ra raxolj p: ,Oprauom Cpueke OCrpanke y Nazmanaju“, a ga ra na To Vupasuu O16op Cpnere Orpanke y Zramanuju uuje HHKAKO OBJIACTHO ; IlosaBiBy Toenogy: Bracemuga u MagaBarema u ogroBopnora Ypegamka ,Cpuekora Tyaca“ Te u BJACHNKA U N3/AB4TEBA H OZrOBOpHOTA ypeuuuKa »Ipumopekora Cpmegora JIucTa“, Koju ce JueToBn mramnaBajy y 3Jangpy, ga eguay ogma ca eBoimx pedeunx JuerToBa oGumsexe ga ey ,Oprau Cpneke Hapogue Crpange y Nazmanaju“, jep uu jegau uu apyra unjeey 6miu og Cpnege Hapogue Crpanke OBJANITCHH ZA Će TuM HAZHBOM CJIY2KE. OBaj cy npezuior 071 25 uganora Y rpaB Hora On6opa noTnucaJu Wux gerpnaecro- puna (14) u To BrnanumMup JoBuk u Auryu Monru us. Kauna; Jip. »Lyjo Manu u3 Cuwa; /Ip. Jono Crepadosuk, Bypo By- KoTuh, Muja PagoBuk, Cresan_Cpseuruk u Mapxo Tperosuk us Boke Koropeke; Dumi CunoGag m3 Cxpajuua; /ip. Joco ApamGa- Nu us Cupera; Mngoni KaekeBuk 13 Ba- apa; Marej lIlapuk, /lp. Maro Fpanuk u lip: Anryu Ilysesu us /ly6popuuka. A o/- Gopuuk /lp. Kpero Kosadeuk nornmucao je caMO Apyru /uo npezgrora, GuBa onaj, koju ce oidocu ua »Cpncku IIpumopcku JImer«, jep je »Gpneki Tgac« Kpos TO BpujeMe cku- HYO Ha3WB: opran Cpneke Iapojiue Crpanxe. CHOMEHYTH HNPE/LION, TIOTINCAH OL rO- Pu nasnadeunx oiGopnuka 6uo je nocgar r. Jocy sur. Kyaumuky, kao npenejenuuky Yupasnora OnGopa, € OBUM NONpaTHUM IMI- CMOM: Nomrosunome Tvenoguny Jvey Buresy Kyaumuliy upeejegunky Yupasnora Og6opa ,Cpueke Hapogue Crpauke y Nlazmanuja Pi: Bpanka. NomroBana Tocnogane IIpecjeganue! Vupasuu Og6op ,Cpueke Hapogue Crpanke ua Npumopjy“ na eBojoj ejenuniu, sakomnro uo- 3Banoj y agpy guesa 28 Hopem6pa (11 Heuem6pa) 1902, kako ce pasaćape na zgoraumora ZAlHenuka, BAR IbyuHO je, ca YJAHOBAMA CBAX NpuGyTHHX OGum Tpojune koju ne gagome HuxagBa rjaca, onujezekie: »Nanamimu ,Cpneku Tnae* koju nanasu Yy sanpy, >Nox ypegunmrsom roenoguna Illunpa Tepyna, »upeerao je aru opranom Cpneke napojne erpange >Ha Ilpumopjy.« CyTpa zan 29. 6pa (12. genem6pa) 1902 HekoJanana uzanosa on6opa, koju ce jom y 3 .npy ATEKONIE — NOTOBOPIO CA _HeKHM CpUeKHM 3aCTy1- Hunuma, H ca nauezannuma uerupnjy onfina y Topioj Mlazmanuju, pajemna 6y za uokpeuy ,Ilpu- Mopeku Cpueu JIaer“ kao nosu opran CTpauke. Caeranag rocnoge epirekux 3ACTylIHHKA M HA- MeJIBARKA — HM y KOJBKO CY, OBH 3A/U6H, SJIAHOBH Vupasuora 0g60pa, npacau CyTpa dau uo ckyunmTu- HU, HesAKoBuT je, jep Ha Is ne NosBaTu eBu uJanoBu VupaBnora Opj6opa y NOKpajunu, a uu onu, Kko,u ey 6uu gan upuje y Baxpy UpueyTHau pau cacrauka, Ha KOME Ce CAMO Nperpećao marame ,OCpuegora Tnaca.“ TaxaB cacranak npusarne HAPABH, H JAKIBY- TAK y IbeMy CTBOpeH, HE MOE, a m me emuje, ga Gyne mjepogaBan ga uuje1y eTpaugy. Cse, ka 6a Ha TaKoBome CaeTaHxy 6aja upa - CyTuH c6u uanosu Yapasnora Op6opa ocum jeguoza, Taj marau jegan mmao 6u upasa ga yerane UpOTEB CacTauKa m opa 06opu GakiByuak pagu Tora, mro Huje cacranak peoBuTo mosBas m mro Hnje nar7a- Men NpeameT Nuperpecama m ceaxw uran GOpmaJEo NOsBaH ga upueyersyje. — Upasuzna mo gamunjana, Koje ey Cp6u na Npamopjy ua Kannekoj CEyNmTHHH yeBojuau, mo- Pajy Guru ocnyxuBaHu og esakora OHOTA, Koja xolie ga upanaza Cpuekoj Hapoguoj Crpanna, a mu, koja CMO naa6pauu Kao upegeTasuanu Te CTPAHKE, MO- PaMO KA0 Ha OYnHy 3eHHIy pa nasamo H na Ta UpaABHJA H HA ZuMBNJAHY, H ga HuKOme He zo- DyITAMO, Za y IBUX ZUPA, H UpOTHB HX pau. — Kag 6uemo, gakle, CMATPAJIH KAO ZaKOHETY OHy CEYIITHHy ApxaHy y 3Janpy guesa 29 mo- BemG6pa (12 genem6pa) 1902. meljy _uekoJunuHom TJAHOBA yupasnora og6opa u nagezmuka uersepo ouliuna u meKux epneknx 3ACTyUHHKA, KO,u Ce Ba- TeKOIIe Tora gana y 3axpy, u Kan 6uemo yaeu KAO BAKOHHT 3AKBJUAK EBHXOB Na ce nNogpene »Ipamopeka Cpueku JImer“ xao nosu Op2an crpan- ke, ma Gu ogma — uysapu pega u gumunjane — TelIKO upesopaduju manjar npumpen ua Kannokoj OBynllTHHH, Te upBu nogurju Ćapjax nepeza, m uporzacuja amapxojy y erpannu. — Ja TakoBe ekenepumenre Kuuneka nam CKYII- NITEHA HHJe gala MAHJAT. Y sme zagre peza, u e namjepom ga ce yeno- orapu nopemeliena puumnzuua u ga ce nosparumo na status quo, kakaB je 6mo nmocnnje CKYLIITHHG 28 noBem6pa (11 zenem6pa) 1902 a npuje cacranka 07 29 noBenćpa (12 gemem6pa) 1902., mu moruucanu OgGvpuuna, y ume nane u namux gojera, rocuoge: Josnlia Bnagamapa u Agre Monru nus Kauna, /I.pa dlyja Manu ns Cama, ].pa JoBa Creeanosaa u bypa Bygoralia us Koropa, PagoBuilia Manje us Paena, Tperosulia Mapa na Jlaerse, dbozuna Cn- HoGana us Cepaguaa, Orepana Cpsenralia ua Byase, dpa Joca Apam6amusa na Cagera, Muzoma Kue- eBnulia ua Janpa, ].pa Kpera KoBauepulia ns Illa- Gemuka, Mareja IIlapuka, Ilymesu Zip. Auryna, ZI pa Mara I pagulia_na lly6poBnuka, ma Tremezmy ygnonweunjex nsjasa og iux eBojepyuuo iorauca- Hujex, o6paliamo ce Bama, uomrosanu rOCIouHe upenejeganae Yupasuora Og6opa Cpneke Hapozue Crpauke ua Ilpumopjy, Te, 06aupom Ha pen u GTpa- Hauky eTery, koje emo ua Kuunexoj CKYNMTKHH yesojuzju, u xoje cemo mu csu, a Bu kao upenejeg- HBK y UpBOMe pely, NoaBaHH ga momryjemo, mo- zumo Bao: 1-0. la nosoBeTe roemogana II, Ilerpanosulia na- daBareba u ogrosopuora ypeguuxa IIpumopekora Cpuekvra JIluera y 3axpy, ga ogua ekuue 6 ;aera o6usexje, ga je IIpumopeku Cpnegu Jluer opraH Oprleke Hapozue erpanke, a ne ypagu u om To, orga ga Bu kao upezejenank Vupasuora Og6opa ua ume nac jasno najasure: ga Ipumopeku Cpu- oku Jluer uuje opran Cpuexe Hapogue Crpauke; 1l-o. Zla ypeuere mro upuje CACTAHAK, H JA NO BOBETE Ha Ib CBE WJAHOBE Vupansora Op6opa Cpueke Haponue Crpanke, za sakomuTo uperpeca u oiy- uyje marame o zmery, koju 6u MOpao za 6yne op- rau Cpueke Hapogue Crpange ua Ipumopjy. Iornueanu ey enoćogan ma CBPXy, Ha nume Boje u eBojux oymumpeunka ynosopara Bac, nom- TOBAHU TOenoguHe npecjengnuue, u ma To: ga zox Bu ne nspagure, ga 6yze H3BPIIeHA_NPBA TauKA Halicra saxnjeBa, ma cam ne nojasire mro ce y nonpeljenome enyuajy mura, ma APyry ce Taugy ne ke molim ogasBaru.