Godina XI.

Za Austro-Ugarsku

Tu, Bosnu ,
Hercegovinu na godin

u Kruna 1]

Za Srbiju i Crnu goru nu

A go-
dinu Kruna 12. Bo

Za sve ostale

zemlje na godi
franaka 15 u zlatu. kop

Za Dubrovnik na godinu Kr, 10

Na po godine i na če

Ž tvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para,

Govori č. Dra Smodlake

Dubrovnik, 30“ jula.

i PA “vecu i tropar. Tako i mi, ne
toliko od svoje inicijative, koliko pobugjeni
panegjiricima veliko-hevatske štampe u po-
čast Š D.ru Smodlaki, posvećujemo mu da-
našnji uvodni članak. Mi želimo č, D.ru
Smodlaki, da ga današnja sreća i unaprijed
ne Ostavi i da Veliko-hrvati budu dosljedniji
u iskazivanju počasti svojijem ljubimcima,
Ali se bojimo, jer je veliko-hrvatska dosljed-
nost sušta nedosljednost, Preko noći prevrne
se hosanna u orucifige. Stadler docet,
Tu našu bojazan Potkrijepljuju sami govori
č. Dra. Smodlake, izrečeni u dalmatinskom
saboru. Izmegju njegova govora o školskom
i onoga o pokrajinskom proračunu, opstoji
grdna razlika u tonu i držanju prema vladi,
što je naš izvjestilac iz sabora u posljednjem
broju našega lista istaknuo. I njegov prerani
ulazak u zemaljski odbor mjesto da ustraje u
slobodnom advokatskom zvanju, ne će mu
doprinijeti proširenju aureole, koju danas
kod veliko-hrvata uživa, jer se pozitivnijem
radom u zemaljskom odboru čovjek malo po
malo počne, volens nolens, akomodovati
sustavu, protiv koga je č. Dr. Smodlaka u
raznom tonu govorio za posljednjega  za-

sjedanja dalmatinskoga sabora. Ali to nijesu
naši posli, to se nas direktno ne tiče, to je
posao č. D.ra Smodlake i njegovijeh sumišlje-
nika. Samo nam je milo ovom prilikom kon-
statovali, da se je naše predvigjanje o ulozi
pravaša u saboru obistinilo. Ko je pratio
držanje našega lista prema pravašima, biće
opazio, da smo bili mišljenja, da pravaše
treba pustiti da dogju u što većem broju u
Sabor, da ne treba od njih bez potrebe pra-
viti mučenike, jer da će se oni sami najbo-
lje narodu otkriti. Prvo debuliranje č. D.ra
Smodlake donekle je nagovijestilo naše pred-
vigjanje.

Gornje konststovanje činjenica nije nam
turilo pero u ruke. Mi ćemo ragje progovo-
riti o stanovištu, što ga je zauzeo č. Dr.
Smodlaka prema Srbima. On je priznao Srbe.
Ali za to priznanje sa strane svoje i svojijeh
sumišljenika traži, da Srbi na Primorju priz-
nadu političko hrvatstvo ili ti hrvatsko dr-
žavno pravo, drugijem riječima da se priz-
nadu političkijem hrvatima, jer da Dalmacija
pripada hrvatskoj državnoj skupini po istoriji,
po položaju zemlje, a najviše po živom na-
rodu. io

Što je č. Dr. Smodlaka u ime svoje i
svojijeh sumišljenika priznao Srbe, u jame
je najveću uslugu učinio sebi i svojoj stranci,
jer se samo slijepima može oprostiti, ako
što nepriznadu, jer oni u istinu ne vide. Po-
ruku, koju je ovoga pula uputio na adresu
Srba na Primorju č. Dr. Smodlaka, slušali
smo i prije, s tom razlikom što je prije bila
zaogrnuta surovijem oblikom He prnana ia
Srba, dok ova sadašnja sliči piluli, lijepo
spravljenoj, da se lakše proguta, Du stvari
je jedno te isto. Srbi na Primorju jednu
neistinu, jedan anokronizam kao što je hr-
vatsko državno pravo nikada ne mogu priznati,
a od posljedicA velikoga narodnoga načela
nikada ne bježe, dapače su njegovi naj jači
pobornici. Mjesto se obratiti Srbima č. Dr.
Smodlaka bio bi bolje uradio, da se obratio
onomu velikom broju hrvatske inteligencije,
koja ne samo ne priznaje hrvatsko državno

x

Cijena lit e 8

U Dubrovniku 3 Avgusta 1902

Broj 31

Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika
Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju, Bisao)

Za oglase priposlano, izjave, .
Javne zahvale, računska izvje- |
šća i slična objave plaća se 20 para,
od retka (sitnijeh slova). Ako se više -
puta štampaju, po pogodbi,

Nefrankirana pisma na pri-
maju se,

Kzlazi svake N edjelje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pasarića

Pravo već u njemu gleda najveću smetnju
Pravilnomu razvitku hrvatskoga plemena i
najveću preponu Sporazumu sa Srbima. Prema
ovomu Srbi se nalaze u suglasju s velikijem
dijelom hrvatske inteligencije, što se tiče
hrvatskoga državnoga prava. Ova činjenica,
cijenimo, da je Poznata pravašima, barem iz
pisanja veliko-hrvatskijeh novina. Govoriti da
Dalmacija pripada hrvatskoj državnoj skupini
istorijski je i juridički nesmisao, barem za
Dubrovnik i Boku Kotorsku, koji predjeli ni-
jesu imali nikakve veze ga hrvatskom drža-
Vom u prošlosti. Kad bismo bili pristaše
državnoga prava, tada Dubrovnik ima  tisu-
ćogodišnjom istorijom osveštano svoje državno
pravo, koje u pozitivnosti stoji nad hrvatski-
jem državnijem pravom; tako i drugi narodi
i druge države imaju realnoga državnoga
prava nad pojedinijem krajevima našega na-
roda n. pr. Ugarska, Italija, ova posljednja
kao legitimna nasljednica republike sv. Marka.
Ali veliko-hrvati spajanjem svoga tobožnjega
državnoga prava sa narodnijem misle u
svojoj naivnosti, da su doskočili tugjijem pre-
tensijama na temelju državnoga prava, a ne
vide da se jedno s drugijem ne df složiti, kao
ni dan sa noći. U Italiji, u Njemačkoj, na Bal-
kanu narodno pravo baš je bilo u vjekovnoj

borbi s historijskijem i državnijem pravom,

te je napokon prvo pobijedilo drugo. Znr bi
htjeli veliko-hrvati, da za njih istorija stvori
izuzetak ?

Dalje je č. Dr. Smodlaka stavio kao po-
godbu za priznavanje Srbd sa strane njegove
i sumišljenika_njegovijeh, da Srbi priznadu
hrvatskoj misli, da je narodna misao isto
tako kao i srpska. I ako je ovaj uslov u
jezgri identičan onom o političkom hrvatstvu,
ipak je veoma laskav za Srhe, jer se njima
sa strane pravaša priznaje: prvo, da je srp-
ska narodna misao narodna; drugo, da hr-
vatska misao treba priznanja sa strane
Srba, da b:de proglašena narodnom. Tako
i jeste. Dok se hrvatska misao bude  isti-
cala kao protivnik i takmao srpskoj na-
rodnoj misli, dotle hrvatska misao ne može
biti narodna, i Srbi je kao takovu ne mogu
priznati, jer na prostoru, gdje se srpski go-
vori, ne mogu opstojati dvije narodne mi-
sli: jedna od njih treba da je narodna, a
druga da je protunarodna. Prema tomu i
priznavanje dualizma — kao što bi htio č.
D.r Smodlaka — u našem narodu sa načel-
noga stanovišta je pogrešno, ma u kojoj se
formi on htio uvesti ili sprovesti. Narod vas-
kolik posvjedočio je svoje jedinstvo u jeziku
jednom, od Trsta do Soluna; te ko mimo
jednu jedinu opravdanu narodnu misao još
i druge stvara, taj ne radi u narodnu korist.
Drugo je politika, koja treba i mora da vodi
računa o prilikama i činjenicama, ali za lju-
bav časovitijeh i varljivijeh uspjeha ne smije
ta politika da u principu cijepa narodno je-
dinstvo. Dok se tako shvaćalo narodno  je-
dinstvo i narodna misao, Srbi su bili u za-
jednici s Hrvatima i borili se s njima rame
uz rame; ali kad se hrvatska politika u
Dalmaciji iznevjerila narodnomu jedinstvu i
narodnoj misli, Srbi su ostavili Hrvate i stu-
pili su s njima u borbu. Rat nije svršen,
borba pije odlučena, s toga se je č. Dr
Smodlaka kao tobožnji pobjeditelj zatrčao, da
» velikodušno“ tobože pobijegjenijem Srbima
diktuje i nametne uslove mira. Ć. D.r Smo-
dlaka je mlad i ne pozna dobro istoriju na-

šega naroda, jer da je temeljito zna, on bi
bio uvidio, da je današnja borba samo jedna
epizoda one vjekovne borbe na našem, srp-
skom i hrvatskom, primorju, da je u toj
borbi srpski elemenat vidno i jako učestvo-
vao, da i danas još vidnije i jače učestvuje.
Do sada su prilike bile nepovoljne srpskomu
elementu na Primorju, ali kao što se u pro-
šlosti od toga nije moglo zaključiti, da je
Srpstvo na Primorju podleglo, jer eto i
dan današnji živi i napreduje, tako isto ni
sadašnjost. ne daje nikomu prava, da se koči
u pozi pobjeditelja Srba na Primorju. Oni
koji mogu to lijepo vide i razumiju, i odatle
one izborne bruke u Boki Kotorskoj i Du-
brovniku, i odatle hrvatska propaganda u po-
krajinskijem i državnijem školama, kakve
nema u samoj Hrvatskoj.

Još bi na mnogo što imali odgovoriti
č. Dru Smodlaki, ali skučenost prostora je-
dnoga članka ne dopušta, da duljimo. S toga
se žurimo kraju ovoga razlaganja s napome-
nom č. pravaškomu zastupniku: da je pro-
fanačija me'nuti ime Starčevića uz ono Mi-
hajla Obrenovića, doista velikoga; da bismo
mogli poput one stavke iz lista ,Svetovida“,
koji nemamo čast poznavati, na stotine sli-
čnijeh navesti iz hrvatskijeh listova protiv

hrvatskoga državnoga prava; daje zahtjev, |

da se iz naziva srpsko-hrvatski briše ime
srpsko, otkrio pravu ćud č. D.ra Smodlake.
Što se napokon tiče Austro-Ugarske monar-
bije, koju je č. D.r Smodlaka na  veliko-hr-
vatski način upleo u srpsko-hrvatsku razmi-
ricu, reći ćemo, budu li se austro-ugarski
državnici povodili za veliko-hrvatskom  pa-
meti, proći će onako isto ,sjajno“, kao što
su i drugdje prošli. Narode i države najviše
ubijaju vlastite pogreške.

Da završimo.

Kao što je č. D.r Smodlaka u ime svoje
i svojijeh sumišljenika ovoga puta priznao
Srbe, ufamo, da će on i stranka njegova
nastaviti evoluciju u započetom pravcu. Što
budu više na tome putu napredovali, to će
više koristiti hrvatskomu narodu i utirati put
zajednici Srba i Hrvata u smislu, o kome
smo gori raspravljali.

m m
Organizacija našeg rađa
I.

Njekad su se rado pisale psihologije na-
roda. Znamo je i mi za svoj narod. Ona se da-
nas više i ne čita, ma da je još živ njen pisac,
Alimpije Vasiljević.

Socijologija je pritisla u kraj nauku o volji
i o svojstvima narođa. Ona im poriče jedno i
drugo. Biće da ima pravo. Nemaju krivo ni oni,
koji i pored uspjeha ove nove nauke ne će da
zatvore oči pred njekim pojavama, koje se —
sa malim prekidima — javljaju u životu naroda
i sa promjenom vremena i sa razlikom prostora.

Ima ih obilato i u nas. Nijesu one još do-
voljno osvijetljene. Pisac se naše psihologije —
bez sumnje pod uticajem svog školovanja u rus-
koj. duhovnoj akademiji — najviše bavio srp-
skim gostoprimstvom i srpskom nezahvalnošću.
Danas to dolazi u drugi red. Mnogo je preča
druga jedna pojava. Ona izaziva brige u vre-
menu, kad svak traži uslove rada.

Ona je u oskudici dobrih organizacija.
Nije to od juče, a nije ni od lani. Ispisano je
još na prvim listovima naše prošlosti. Nije ta
pojava ograničena ni prostorom. Javlja se jed-
nako i na istoku i na zapadu prostora, koji su
Srbi zauzeli.

Mi ne ćemo putem onih, koji bi, na sta-
rosti i raširenosti te pojave, stali da izvode

Eo

zaključke o kakovim nedostacima duha srpskog
naroda. Ona nije neminovan zakon u našem
životu. Ne bi to bilo ni onda, kad i ne bi
bilo iznimaka, koje joj prekidaju i starost i ra-
širenost.

Radi pravilnije ocjene vrijednosti ove po-
jave neće biti na odmet jedan mali izlet u srp-
sku prošlost. Ima u njoj pouke za naš rad u
sadašnjici, Ima u njoj jasno izraženih istina i
načela, koja moraju da budu osnova i našem

 sadanjem radu.

Treba odma stati na prvom listu. Tu su
zabilježeni napori srpskog naroda, da stvori dr-
žavnu organizaciju. I to je trajalo njekoliko vije-
kova. Kad bi se htjelo da se pravilno uoče
uzroci, s kojih su Srbi — tako dockan po svom
dolasku na Balkan — stvorili državnu organi-
ciju, ostao bi na njima dobar dio krivice i po
odbitku uticaja spoljašnjih prilika. U svom ovom
vremenu ne izbija na površinu koji jači organi-
zatorski duh. To je tek sa Nemanjom. On _je
prva iznimka u neprekidnosti ove pojave. Mora
da je osjećao težinu te neprekidnosti i veličinu
te iznimke onaj Nemanjin ljetopisac, kad je o
njemu onako — nepritajenom nasladom — ka-
zao, da je ,utvrdio vjeru i sabrao gjedovinu“.

Ali bi se i ta utvrgjena vjera bila polju-
ljala, a ta bi se sabrana gjedovina bila raspala
još u prvom Nemanjinom koljenu, da neposred-
no za njim nije došao sv. Sava. On je — bez
pogovora — bio bolji državnik i organizator i
od svog oca, a po gotovu od svoje braće. Tek
je u njegovom smišlje-;-==—raau_ jasno Izrazena —
istina, da-narod mora u sebi da traži uslove
svog samostalnog opstanka i stalnijeg napretka.
Iz te su istine, koja nije ni danas dovoljno uva-
žena, nikli oni plodovi, koji su preživjeli onu
prvu srpsku državnu organizaciju. Oni su i da-
nas plemenit dio našeg nacijonalnog imetka. Mi
Srbi možemo pravednom nasladom da gledamo
u rad sv. Save, koji je srpskoj državi 13.tog
vijeka stavljao zadatke, za koje nijesu imale
smisla ni države modernog vremena.

Ali je — našom nesrećom — sv. Sava
usamljena pojava u našoj istoriji. Odveć je rano
napušten put, koji je on pokazao. U potjeri za
uspjesima na polju, zapušten je poredak u kući.
Milutinovo i Dušanovo doba bili su od jačeg
spoljašnjeg uticaja. Zato se ona i danas zovu
sjajnim u našoj istoriji O njima sei danas
snijeva, ali — srećom — samo u pjesmi. Ovaj
osvajalački rad nije mogao da bude trajan, jer
nije imao zdrave osnove. Nije izvirao iz snage
naroda. Zato su prvi vjetrovi raznijeli njegove
uspjehe. Naši pjesnici pitaju: Gdje je slavni
Prizren grad? Gdje su Carski dvori? I bilo“bi
mnogo, tražiti od njih uzroke propasti Prizrena
i carskih dvora. Ono, što se je sačuvalo od
Dušana, plod je njegova rada u dokolici. Zato
je baš prava šteta, što su glavni napori njego-
vog jakog uma okrenuti bili pravcu, koji je bio
sasvim protivan onom, koji je pokazao bio sv.
Sava. Da kojom srećom nije tako bilo, Nema-
njina bi zgrada bila preživjela nemoćnog Uroša,
a Kosova, ili ne bi bilo, ili, kad bi ga bilo,
danas bi bilo okajano.

Od Uroša do Kosova brz je prelaz. Ušlo
je već u običaj, da se ovdje zatvori prva knjiga
naše prošlosti. Za nas je od vrijednosti, da naš
narod i danas osjeća, -da je za Kosovo trebala
bolja sprema, jer je to bio čas, koji je morao
da riješi sudbinu naroda za dugo vrijeme. Zato
je on i zadržao svoju vjekovnu kletvu na onom
izdajnom zalasku za Goleš planinu, koji i u
narodnoj duši ne znači drugo no žalosnu pojavu
dizorganizacije u času, kad je ona bila najopas-
nija. I u toj kletvi ima za nas pouke. U njoj
je dobar znak, da naš narod shvaća vrijednost
i osjeća potrebu koncentracije rada.

Može da se dozvoli, da na Kosovu nije
sve propalo, Može i da se prizna, da su Stevan
Visoki i Gjuragj Branković bili ljudi bolje snage.
Ali je na Kosovu svršio čin, koji je bio presu-
dan. Njegove su se pošljedice_ mogle odložiti,
ali nikako ukloniti. Kažu pjesnici, da je nastala
jezovita noć. Nek bude tako. Ali, nema pravo
onaj, koji je negdje kazao, da je — na uran-