Godina IX.

U Dubrovniku 25 Marta 1900.

Broj 12.

Cijena listu

Za Austro-Ugarsk u,

Bos
Hercegovinu na godinu deke

Kruna 11.
"a Srbiju i Crnu

or
dinu Kruna 12. PRI. A g

Za sve ostale zemlj
i :
franaka 15 u zlatu. ole
Za Dubrovnik na godinu Kr. 10

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para,

DU

Pretplata i oglasi
Salju se administraciji“ Dubrovnika
Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglas+ priposlano, izjave,
javne zahvale, računsku izvje-
Šća i sične objave plača ge 20 para.
vd retka (sitnijoh slova). Akoase više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefruukirana pisma
maju se.

ne pri-

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik A. Fabris

Izlazi svake Nedj elje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Fasarića

Arbanasi i austrongarska diplomacija

: Listu , Kčlnische Zeitung“ javljaju iz
Beča: da su neistinite vijesti o  uplićanju
Austro-Ugarske u arbanaške stvari; da bi
najpodesnije bilo, kad bi sama Turska uvela
red u Arbaniji; ali kad ne bi mogla, da bi
Austrija preporučila, da bi se Arbaniji
dala veća državna samoslalnost.

Ne namjeravamo o ovom pitanju govo-
riti sa megjunarodnog političkog stanovišta,
već sa kulturnoga i narodnoga srpskoga sta-
novišta, u koliko ono zasijeca u oblast srp-
skog jezika.

Da se austro-ugarska diplomacija zani-
ma i arbanaškijem stvarima, i da radi na
sticanju pristaša megju Arbanasima za svoje
izvjesne planove, o tome nema sumnje. Ovo
naše mišljenje potkrijepljuju i nekoje činjeni-
ce. Tu skoro smo javili, da je naša vlada
tražila pučkijeh učitelja za škole u Skadru
sa italijanskijem  nastavnijem jezikom. Što
znači da naša vlada izdržava u Skadru o svo-
me trošku škole. Nazad par godina pri-
pravljali su se u Sarajevu mladi Arbanasi
Za Svešteničko zvanje. Mi smo te mlade
Arbanase na prolasku kroz Dubrovnik svoji-
jem očima gledali i ,uživali“ smo, kako na
tamburicama lijepo udaraju starčevićanske
pjesme. Još se govori, što mi ne tvrdimo,
da katoličko sveštenstvo u Arbaniji izdržava
naša država. Na ovo nam se može odgovo-
riti, da su to čisto kulturne i religiozne stva-
ri, i da je običaj u Turskoj da strane dr-
žave potpomažu i izdržavaju škole i svešten-
stvo raznijeh vjeroispovijedi. To je istina, i
tomu se ne bi imalo što prigovoriti, i ako
pada u oči da naša država tamo izdržava
škole sa italijanskijem nastavnijem jezikom i
plaća sveštenstvo italijanske narodnosti. I na
ovu primjedbu valjda bi se našao kogod da
primjeti, da se možda to radi s toga, da se
parališe propaganda megju Arbanasima iz
Italije. Ali, ako je vjerovati gori spomenutomu
velikomu njemačkomu listu, rad austro-ugar-
ske diplomacije prelazi sa  kulturno-religioz-
nog stanovišta i na političko. Tu se izričito
veli, da bi naša država, kad Turska ne bi
bila u stanju da zavede mir i red megju
Arbanasima, preporučila, da se Arbaniji da-
de veća državna samostalnost. Ovo je doista
krupna vijest, te zaslužuje osobitu pažnju, jer
barem mi do sada nijesmo još ni slušali ni
čitali, da bi ikoja država odnosno razuzdani-
jeh Arbanasa gojila take planove.

Dovoljno je poznato, ko su i što su Ar-
banasi. Njihovi prijašnji zulumi Evropi su po-
znati, a osobito oni noviji po Staroj Srbiji,
i koji se vrše svakoga dana nad Srbima. To-
liki su ti zulumi, da je tu skoro ruski pu-
blicista Durnovo u ,St. Peterburškijem  Vje-
domostima“ napisao, ako ubijanja i otimači-
ne potraju, da kroz 20-25 godina ne će biti
ni jednoga Srbina u Staroj Srbiji. Arbanasi,
uzeti kao narod, nijesu imali i nemaju ni svoje
povjesti ni svoje književnosti. Oni u prošlosti
nijesu imali svoje države, već su potpadali
pod razne balkanske vladare; a u vrijeme
Nemanjića bili su dobri podanici stare srp-
ske države, o čemu se do danas održala me-
gju njima lijepa uspomena. Kao jedina svi-
jetla tačka u životu arbanaškoga naroda obi-
čno se uzimlje junačko vojevanje Gjorgja
Skenderbega Kaštriotića proti Turcima. Ali

ni to nije čisto arbanaška slava, već dobrijem
dijelom i srpska, jer je Gjuragj Skenderbeg
Kaštriotić bio Srbin, što je universitetski pro-
fesor u Parizu Pisani dokazao. Kad je taj veli-
ki junak bio Srbin, biće i dobar dio njegove
junačke vojske bio sastavljen od Srbi. Arba-
naški živalj u srednjem vijeku bio je ispre-
miješan sa srpskijem življem gotovo po ci-
jeloj Arbaniji. Današnje granice arbanaškoga
jezika daleko su opsežnije od onijeh u sred-
njem vijeku, a tomu su uzroci zulumi  vrše-
ni na hrišćanskijem stanovništvom, koje se,
da očuva život i imanje, stranom  turčilo i
arnautilo, stranom selilo. Pleme Mrkovići na
Skadarskom jezeru poarnautilo i poturčilo se
stoprvo prošloga vijeka; njihovi komšije Kra-
jinjani mnogo prije i t. d. Putnici istraživao-
Gi pripovijedaju da ima i danas megju mu-
slomanskijem Arbanasima onijeh, koji se taj-
no još priznaju hrišćanima i Srbima. Reko-
smo malo prije, da se megju Arbanasima
održala lijepa uspomena o staroj srpskoj dr-
žavi. Evo jednoga primjera. Mošti srpskoga
kralja sv. Vladimira nalaze se u manastiru
njegovoga imena na jednu uru od Elbasanu.
Pok. Jastrebov, ruski konsuo, pripovijeda, da
i gad štuju sv, Vladimira sva sela na južnoj
strani Škumbije, ma da se stanovnici raču-
naju kao muslomani i ma da nose muslo-
manska imena. Oni idu na sabor k crkvi
Vladimirovoj, tu se po muslomanskijem  ku-
ćama često još mogu vidjeti ikone, i stanov-
nici često zovu popove iz spomenutoga  ma-
nastira, Ova činjenica osvijetljava druge dvi-
je činjenice: prvo, da je srpski elemenat bio
proširen daleko u tako zvanoj Arbaniji, kad je
srpski kralj sv. Vladimir u blizini Elbasana
pokopan; drugo, da se pri narodnijem i vjer-
skijem svečanostima u Arbanasima budi sta-
ri vjerski i narodni osjećaj. Ko želi jošte po-
dataka o srpsko-arbanaškijem odnosima, neka
pročita St. Novakovića knjigu: Prvi osnovi
slavenske književnosti megju balkanskim Slo-
venima.

Da Arbanasi nijesu za kulturu i samostal-
nost sposoban elemenat, to je više pisaca potvr-
dilo. Francuz Pouqueville u svome djelu ,, Voy-
age de la Grčce“ izmegju ostaloga piše: , Elba-
san bi, po svom položaju, i sad imao znatan
uticaj u Arbaniji, da nije preplavljen anar-

hijom. Elbasan se nalazi na desnoj strani

Škumbije, koja krivuda kroz polja okićena
drvećem, livadama, i obasuta velikim selima,
u kojima stanuju pravoslavni i katolički hri-
šćani. Pokraj sveg nereda, još ima nešto
trgovine, i naročito se u Elbasanu  izra-
gjuju tabani i nakiti za pištolje, kojih se ci-
jevi izragjuju u Prizrenu. Sve je kako tako
u dolini, ali po vrhovima okolnih visova vi-
di se vrsta stražarnicA, koje pokazuju u ka-
kvom je stanju narod planinski i dolinski
megju sobom. Na najmanji znak iz stražar-
nica, svak mora u boj na obranu, i to tako
nezgodno utiče na stanovništvo, da se mjesto
8000 kuća, koje su nekad živjele u Elbasa-
nu (40000 duša), danas u tom mjestu ne-
broji više nego 4000 duša, u girotnom i po-
lu-divljem stanju. Da toga nije, i da nije
grabljivosti i zavidljive netrpljivosti turske

gospode spram hrišćana, Elbasan bi bio:

znatno trgovačko mjesto radi središnjeg. po-
desnog položaja megju Dračem, kao prista-
ništem, i megju Beratom, Krojom, Ohridom

i Gornjom Dibrom.“ Ovaj sud  potkrepljuju |

svagdašnji dogagjaji, pa i cijela prošlost. Arba-
nasima dati veću državnu samostalnost, zna-
čilo bi izručiti, još gore nego što je do da-
nas bilo, na milost i nemilost njihovoj razuz-
danosti hrišćansko stanovništvo. Onako  kul-
turi nepristupačnomu elementu, kao što je
arbanaški, dali samostalnost, značilo bi jošte
stvoriti ognjište za neprestane ratove na
Balkanskom poluostrvu.

Mi još ne možemo vjerovati, da austro-
ugarska diplomacija sprema take planove, iz-
vršenje kojijeh bio bi veliki udarac za Srpstvo
i Slavenstvo na Balkanu, koje je tamo pred-
stavnik i nosilac kulture i civilizacije evrop-
ske. Ne vjerujemo, da  prosvijetljena Evropa
želi tamo stvoriti zvaničnu i nezavisnu kasapni-
cu za Srbe, i to pod svojim tutorstvom. Naj-
manje bi pak naša država, kao većijem di-
jelom slavenska, imala tomu sudjelovati, a
još manje biti prva u kolu. Austro-ugarski-
jem Slavenima sa slavenskoga stanovišta
arbanaško pitanje ne smije bili indiferentno.
Ako kod austro-ugarske diplomacije zbijla po-
stoje onaki planovi kakve ,Kčlnische Zeštung“
javlja, dužnost bi bila slavenskijeh poslanika
i delegata, upozoriti naše diplomate na to
njihovo neslavensko i nekulturno nedonošće,
te kazati da nema biti zadaća njihova. suži-
vati već širiti oblast srpskoga jezika na Bal-
kanu, obzirom na slavensku većinu u samoj
državi i obzirom na kulturna misiju srpsko-
ga naroda na Balkanu.

Što se tiče “kulturne misije srpskoga
naroda na zapadnom dijelu balkanskoga po-
luostrva,  navešćemo mnijenje talijanskoga
naučnika prof. Baldacci, koji je više puta u
naučne svrhe proputovao Arbaniju. On veli,
da je srpski narod po svojijem osobinama,
pozvati, da bude nosiocem kulture i civiliza-
cije megju divljijem arbaneškijem plemenima
i da bi Evropa u tome pravcu imala potpo-
magati nezavisne srpske države. Tijem više
što megju Arbanasima nije sasvijem nestalo
starijeh srpskijeh uspomena, i što su mnoga
muslomanska arbanaška plemena porijeklom
Srbi.

Izmegju kulturnoga srpskoga i nekultur-
noga arbanaškoga elementa, Evropa bi tre-
balo da bira onoga, koji je nosilac njezine
civilizacije, kojom se ona toliko razmeće i
u ime koje toliko zahtijeva od malijeh naroda.

a mi
Ekonomno-politični pogledi
Dubrovčanina Nikole Vida Gučetića
iz druge polovine XVI. vijeka
— Dr. Mih. V. Vujić —
(nastavak)

"Preći dan razgovora sa Ranjinom posvećen je
najvećim dijelom pitanju o najboljim političkim po-
godbama privrednoga razvijanja. U državi prije sve-
ga potrebno je složiti privatne interese sa javnima
(o tome ima i naročita napomena megju averti-
menti-ma). Državljani moraju osjećati i nalaziti u
državnome ustrojstvu zaštitu svojih opravdanih pri-
vatnih interesa. Ali ovi posebni interesi nikad ne
smiju narasti toliko, da postanu preči od javnih
i da ovi u pitanje dogju. S toga se u zemljama,
gdje je suviše razvijena požuda za dobiću, malo bri-
ge i vodi o javnim poslovima; a najgore je narav-
no ondje, gdje novčana gramzivost i lakomost sa-
gvim ovladaju. Najteže je ono stanje u državi, kad
osiromašena masa izgubi svaki interes za javne po-
slove, a objesni bogataši megju tim stanu se opet
grabiti o službe državne. Govoreći o sirotinji, kao
o jednoj golemoj opasnosti društvenoj, ou razlikuje
sirotinju po vlastitoj krivici od sirotinje po nevolji
i veli, da samo ova posljednja zaslužuje javne paž-

nje. Zatim izlaže razne oblike državne uprave: de-
mokratsku, oligarhjjsku, aristokratsku i monarhijsku
(prema shvatanjima Aristotelovim i Platonovim). U
početku četvrtoga dana razgovora on naročito udara
glasom na to, da državnik i zakonodavac moraju
prije svega iz osnova poznavati državu u društveno-
me sastavu njenom (više i bolje sve sastavne dije-
love njezine, no li i samu cjelinu iste), isto onako
kao što i Jjekar mora dobro poznavati stanje i kroj
svih tjelesnih organa. Sva državna politika i leži
u dobrom poznavanju pravih potreba društvenih kao
i u odgovarajućoj umješnosti postupanja prema nji-
ma (dakle: gouverner cest prćvoir). Jedui zakoni
nijesu nikako za sve prilike, no se, kao proizvodi
čisto ljudske političke djelatnosti, moraju vazda pri-
lagogjivati prirodi i potrebama društvenim, običaji-
ma i težnjama narodnim, ako se hoće da su kori-
sni i trajni. Riječi Gučetićeve i nehotice nas pod=
sjećaju na riječ Katarine Velike: da u samoj stva-
ri zakonođavcći ne pišu na hartiji, koja sve trpi,
već na koži narodnoj, koja je vrlo tugaljiva. — Mo-
narhijska uprava korisna je pod dobrim i razumnim
vladarima, ali, pošto to na žalost nije i ne može
uvijek i svuda slučaj da bude, to je ipak vazda bo-
lja narodna vladavina, u kojoj narodni izabranici
S ograničenim vremenom trajanja vlasti vladaju!).
Vladavina po izboru načelno je vazda bolja od vla-
davine po naslijegju. Narodna vladavina uvijek je
pak načelno bolja od vladavine manjine, kao što
to svjedoče najslavnije države staroga svijeta:
atinska, špartanska i rimska (a po idealnom  ure-
gjenju svome i Platonova narodna država, sa naj-
mudrijima na čelu uprave državne). — Premoćni
bogataši vode državu oligarhiji, plemići —  pogla-
vito duhom odlični — aristokraciji, a svi skupa u
megjusobnoj ravnoteži narodnoj (demokratskoj) dr-
žavi, pa bilo to republici ili monarhiji (u kojoj on-
da često i sami vladaoci izboru podleže). Najbolji
je zakonodavac uvijek onaj, koji svojim zakonima
državu naiduže održava). U čisto aristokratskoj dr-
žavi, veli, zanatlije ne mogu nikad da dogju do rav-
nopravnosti, dok u oligarhiji oni već obogaćenjem
mogu da se uzdignu u društvenome položaju svome,
pa tako isto i u monarhiji. (Tako n. pr. u Starome
Svijetu i sami oslobogjeni robovi pod rimskom 6a-
revinom). Ovaj prirodni proces društveni, po kome
se proizvogjački staleži obogaćenjem uzdižu u dru-
štvenome ugledu i položaju svome, bio je naravno
još mnogo osjetniji na pragu Novoga Doba, kad se
trgovina i radinost u javnom ugledu podigoše. S to-
ga Gučetić naročito i naglašava, kako se u narod-
noj državi (nello stato popolare) zanatlije i trgovci
podižu u ravnopravno gragjanstvo po mjeri oboga-
ćenja njihovoga, a na prvo mjesto megju njima do-
laze svakojako ,fabričari svile, apotekari, trgovci i
njima podobni“. U Dubrovniku prvi zakon o tako
zvanoj agregaciji (od aggregare, pridružiti), #. j. o
prinavljanju vl kih kuća (koje vrlo često izu-
mirahu tako, da se prema tome onda čak i sam
broj članova Velikoga Vijeća mijenjao), bi donesen
g. 1662., te se po njemu to prinavljanje vršilo :
djelom iz domaćih čestitih gragjana (dei nostri cit-
tadini onorati), a dijelom opet iz sa strane doselje-
noga, najvećim dijelom srpskoga, plemstva (uvogje-
njem u zlatnu knjigu dubrovačku).“) — Za dubro-

') Dobar vladalac uvijek će bolje upravljati zemljom, kao
ono i kapetan brodom, no-li množina. Ali, dodaje odmah, na-

ravno samo takav, koji je mudar i kadar da državu osnaži, |

narod u miru i ljubavi održi, i kome su svi državljani je-
dnaki, kako bogati, tako i siromasi. S toga su različne i vrli-
ne, koje odlikuju gragjane, od vrlina vladalačkih.

2) "Piranije mogu za vremena biti silne, ali nikad onako
trajne i napredne kao narodne države. Za turske sultane veli,
da su oni silni, ne toliko veličinom same države, koliko time
što su neograničeni gospodari od glava i imanja državljana
svojih.

2) Ovo prinavljanje pokazalo se naročito potrebno poslije ve-
likoga zemljotresa od g. 1667. (Sama kuća Lukarića izumire
n. pr. već 1666. g.) — U Lukarića se poimence pominju srp-
ske vladalačke i vlasteoske kuće, prinovljene plemstvu dubro-
vačkome (aggregate alla nobilta di Ragusa), kao «Kotromanići,
Hristići, Pavlovići, Jablanovići, Kosače, Hranići, Stankovići,
Vlatkovići i dr. O. Lueeari. Str. 287. Po starom običaju
trebalo je pak imati 100 godina plemstva, te da se može biti
član Velikoga Vijeća. Od god, 1455. svaki vlastelin ulazio je
u Veliko Vijeće tek sa navršenom 20. godinom (dotle 18). A
g. 1488. Vel. Vijeće donosi zakon, po kome opet član Vel.
Vijeća ne može biti onaj vlastelin, koji nije pismen. (Vojnović,

u knj. 108. ,Rada“, str. 109., veli, da je ova naredba o pi- >

smenosti donesena bila već g. 1455.).