Godina IX.

U Dubrovniku 19 Avgusta 1900.

Broj 33.

Cijena listu.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu Kruna 11.

Za Srbiju i Crnu goru na go-
dinu Kruna 12.

Za sve ostale zemlje na godinu

franaka 15 u zlatu.
Za Dubrovnik na godinu Kr. 10.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 20 para.

Ub

\N

. Pretplata i oglasi

Salju se administraciji Dubrovnika
Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglass priposlano, izjave,
javne zahvale, računska izvje-
šća i slične objave plaća se 20 para.
od retka (sitnijeh slova), Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju ge.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik A. Fabris

Kzlazi svake Nedjelje.

Srpska Dubrovačka Štamparija A. Pusarića

Redamdesetgodišnjica

Na jučerašnji dan sve misli, sva  osje-
ćanja narod prostrane Austro-Ugarske pri-
vukao je sebi Habsburški prijesto, na kome
Sjedi naš uzvišeni Gospodar, Njegovo  Veli-
čanstvo Česar Franjo Josip I.

Jučerašnji dan nije bio samo rogjendan
Njegova Veličanstva, već on bilježi sedamde-
setu godinu Ćesarova života, a pedeset i dru-
gu otkada je sretno stupio na prijest& Svo-
jijeh slavnijeh pradjedova. S toga su Njegovi
vjerni narodi jučerašnji dan naj svečanije i
naj oduševljenije proslavili, kako bi naš si-
jedi, a još uvijek krepki i čili, Vladar iz
dubokoga osjećanja, ljubavi i odanosti svoji-
jeh podanika crpao novu snagu za Svoj uz-
višeni vladarski poziv.

Si fractus illabatur orbis
impavidum ferient ruinae

Ovi krasni stihovi velikoga latinskoga
pjesnika mogu se veoma zgodno primijeniti
na uzvišenu osobu Njegova Veličanstva. Ko-
liko li nije On u svom dugom životu podnio
i pretrpio, pa ipak nije ni časa klonuo, vrlo
dobro pojimljući, da je On tu da svoje na-
rode učini dionicima ljudskoga napretka i
blagostanja, što je i u velike postigao. Za
dokaz ove tvrdnje dosta je uporediti današnje
stanje naše monarhije sa onijem od pedeset
godina nazad. Koji napredak na svijem po-
ljima ljudskoga znanja i umjeća, narodnoga
napretka i blagostanja.

Istina je da se ne može svaka zemlja
naše monarhije jedrakijem napretkom podi-
čiti, ali tomu su krive razne vlade i partaj-
ske strasti. Ako naša pokrajina nije u onom
razmjeru napredovala kao i druge zemlje,
tomu su dosta doprinijele osobite političke

prilike, a donekle i naša neumješnost, što je
sve zajedno dosta puta jače i od najbolje
volje pojedinaca.

Izvan svake je sumnje, da Njegovo Ve-
ličanstvo upravo očinskom ljubavlju jednako
ljubi i jednako se stara za svaki narod, za
svaku zemlju. Iz te dokazane ljubavi našega
uzvišenoga Vladara, mi orpemo nadu i uvje-
renje, da će pod Njegovom blagoslovenom
vladavinom još bolji i ljepši dani sinuti na-
šoj pokrajini. To se može naj uspješnije po-
stići, s jedne strane obuzdavanjem pretjera-
nijeh zahtjeva a s druge strane udovoljenjem
opravdanijeh tužaba, pa tada, na temelju za-
kona i pravice, neka svi dobromisleći posve-
te sve svoje sile privrednomu uskrsnuću ove
naše lijepe zemlje, bez koga se ne može ni
na kulturnom ni na političkom polju ništa
postići. Siromaštvo ubija. Ovo su naše skrom-
ne želje prigodom jučerašnjega slavlja.

Proslava jučerašnjega dana na prvom
mjestu bila je namijenjena isticanju i utvr-
gjivanju složno zajednice izmegju prijestola i
naroda, Tomu uzvišenomu značaju neka i
stvarnost i unaprijed odgovara kao što je i
do sada odgovarala. U to ime mi se od sve-
ga srca  pridružujemo čestitkama,  kojijem
svomu Ćesaru izrazujemo naj toplije želje, da
ga svuda i u svemu prati samo sreća i us-
Pjeh, na spas i ponos vjernijeh Mu naroda.

CE ssa.

Opet srednje škole

Pozabavićemo se su tri izjave, koje su
poslije našijeh članaka o školama izašle u
trima hrvatskijem listovima.

Najprije je uhvatio prigodu upravitelj

dubrovačke 6. kr. ženske preparandije, te je
preko ,Crvene Hrvatske“ izjavio: ,Presv.
gosp. Strčll (nadzornik) ni najmanje nije kriv,
manje povoljnom uspijehu tih ispita (t. j. zrelo-
sti), niti se isti može ikome drugome pripisati,
nego samo lakoumnosti i nemarljivosti dotič-
nih učenica. Za dokaz ovome neka vrijedi
neprestano opominjanje sa strane, koliko moje,
toliko svih ostalih nastavnika kroz čitavu go-
dinu, te ne rijetke im naše izjave, da se
mogu smatrati sretnim, ako ih polovica
progje“.
Ova se izjava e. Ukasa odnosi na ovo-
godišnje ispite zrelosti, koji su bili upravo
skandalozni. Od 47 kandidatica prošlo ih 18
a 29 ih je propalo. Ovaki ispadak g. Ukas
nazivlje manje povoljnijem! On odbija svu
odgovornost za taj manje povoljni uspjeh od
g. nadzornika, od sebe i od učiteljskog zbo-
ra, a svu krivicu svaljuje na /akoumnost i
nemarljivost dotičnijeh učenica! Ovaka izjava
mogla je izostati. Ona je učinila vrlo rgjav
utisak na svakoga, jer je einična, osobito
kad izlazi iz pera g. Ukasa. Gdje se to vi:
djelo i čulo u svijetu, da su za neuspjeh u
jednom zavodu samo krivi učenici! Što mi-
| slimo u ulozi g. nadzornika pri ovogodišnji-
| jem ispitima zrelosti, rekli smo u uvodnom
i članku br. 30. našega lista, i pri tome osta-
| jemo. Onda smo kazali, da strože postupanje
| g. nadzornika nije moglo od zrelijeh kandi-
| datica napraviti nezrele, jer da bi to bio
barbarizam prve vrste; takogjer smo nagla-
sili, da na ispadak ispita nije ni smjela ni
mogla uplivisati okolnost što već ima suviše
učiteljica. Ovo uči zdrav razum; a ne može-
mo ni za čas pretpostaviti, da g. nadzorniku
to fali, s toga je izjava g. Ukasa, u koliko
se tiče obrane g. nadzornika, bila sasvijem
suvišna, te pokazuje da joj je bila jedina
svrha da svali svu krivicu na učenice, a da
sebe i učiteljski zbor opravda. G. Strčll ne
će biti ni najmanje zahvalan g. Ukasu. On,
pročitavši onu izjavu, biće uskliknuo: čuvaj
me bože ovakijeh branitelja! Učenice, njihovi
roditelji i skrbnici biće se najviše začudili
izjavi g. Ukasa, te će biti uskliknuli: Aonores
mutant mores, i to mu od srca žele, ako je
moguće. Da se oprovrgne izjava g. Ukasa,
dosta je bilo reći: Na ovogodišnjijem ispiti-
ma zrelosti propale su neke učenice odlikašice.
Dakle, g. Ukase, barem ova istinita okolnost
rječito govori, da je nešto truhlo u Danskoj,
i da uprava i učiteljski zbor ne mogu, kao
Pilato u evangjelju prati ruke, jer se njihova
krivica i odgovornost prama onoj učenica ne
može ni iz daleka uporediti.

k

Pregjimo na drugu izjavu, koju je na-
dahnuo, kao ono Duh sveti apostole, jedan
član učiteljskog zbora dubrovačke preparan-
dije. Ona je izašla u br. 65. Jedinstva“.
Po sastavu članka u spljetskom listu, vidi
se da je inspirator osoba nervozna, plaha i
osvetljiva. Tu se priznaje, da je uspjeh na
preparandiji odviše slab. Glavni pak uzroci
neuspjehu bili bi: pregjašnji upravitelj zavoda
€. V. Buzoli: i pr, glavni učitelj g. Vid Vu-
letić Vukasović. G. Buzolić je kriv, što je
»objeručke primao u zavod svako djevojče,
osobito siromašne obitelji, uživajući, da će
postati učiteljica, obezbijediti sebi komad
hljeba, a i obitelji pomoći“, što je ,u svojoj
dobroj i čestitoj duši smatrao zavod ko njeki
asilo di carita, te na taj način  ,širom  ras-
tvorio vrata velikom broju učenica“ .... ,i
nakon njega ostalo je u zavodu mnoštvo pi-
tamkinja .,..“ »megju kojima ima sposobnih, i
nesposobnih za nauk, sa srestvima i bez srestava.“

Mi ne ćemo odricati pregjašnjemu upra-
vitelju g. V. Buzoliću plemenitost i čestitost
srca, što više tvrdimo da je on daleko spo-
Sobniji od današnjega upravitelja g. Ukasa:
ovaj je izmegju 23 kandidata na mjesto upra-
vitelja bio svakako najslabiji, što i sam u

| četiri oka mora priznati. Presvijetli i prepo-

štovani zauzeli su se za nj, kao i za g. Po-
sedela, pa im se sreća nasmijala; zasjedoše na

važna mjesta upravitelja dubrovačkijeh sred-

njijeh škola, te odmah prve godine pokazaše,
da nijesu svome pozivu dorasli. Neka nam
oproste čitaoci ovu malu digresiju, ali je
bila potrebita, jer se evo sada kroz »Jedin-
stvo“ posljedice dugogodišnjeg sustava  sva-
ljuju na legja g. Buzolića, koji je bio samo
dobar vojnik u službi istoga. Nekolegijalno i
nepravedno je sada se prati sa g. Buzolićem.
Jedan upravitelj, ma koliku imao vlast, ipak
ne može preko volje svijesnog učiteljskog
zbora činiti što hoće. Učiteljski zbor ima
sredstva i načina, da prodre sa svojijem
opravdanijem primjedbama. Kad to nijesu
učitelji uradili, tijem su se izjavili solidarni
sa sustavom, koji stvara od škol4, osobi-
to od učiteljišta, ne astlo di carita već asilo
hrvatstva i bigotisma. Priznanje spljetskog li-
sta dragocjeno je. Mi i on razilazimo se u
tumačenju i značenju riječi carta, a saglasni
smo, da je dubrovačka preparandija asilo. Pa
i ta razlika samo je prividna. ,Jedinstvu“
i njegovu inspiratoru carta može značiti
hrvatstvo i bigotizam, a po iskustvu Srbi na
Primorju vrlo dobro poznaju la carita croata.
Da bi, dakle, dubrovačka preparandija ostala
i unaprijed rasadnik ili ti asilo di carita croa-
ta pobrinulisu se i presvijetli i prepoštovani.
Zavodi temeljeni na tako slaboj osnovici, kao
što je la carita croata, pri prvom sudaru sa
propisanijem zahtjevima ruše se. — Ima li u
preparandiji velik broj pitomkinja ili ne, imaju
li one sredstava ili ne, to se pl. inspiratora
»Jedinstva“ ne bi smjelo ticati. Dok ne do-
bijemo više djevojačke škole, u preparandiji
biće uvijek velik broj učenica, koje se ne
siniju odbijati, dok odgovaraju školskijem
zahtjevima. U tome zahtijevamo strogost i
pravičnost.

Slijedimo inspiratora ,Jedinstva“: ,Ali
opet i ta činjenica, da su skoro i sve ove, i
one, koje se povukoše i toliko druge slabe u
geograliji, istoriji i hrvatskom jeziku, osim
malo njih u matematici, potvrgjuje nam mi-
šljenje učenica, da je krivica i do dičnog
(valjda dotičnog) nastavnika.“ Taj nastavnik,
po spljetskom listu, jest g. Vid Vuletić Vu-
kasović.!)

Da ispitamo ovu drugu tvrdnju.

U trećem razredu dubrovačke prepa-
randije poučavali su: S. Topić srpski jezik,
V. Vuletić Vukasović istoriju i zemljopis,
Smrkinić matematiku, 1. Ukas fiziku, Aug.
Zuviteo pedagogiju. Po našijem obavijestima
na ispitima zrelosti po prilici palo je: iz srp-
skog pet, iz istorije četiri, iz zemljopisa osam,
iz matematike šesnaest, iz fizike deset, iz pe-
dagogije šest kandidatica. Još nas uvjerava-
ju, da u istoriji i zemljopisu nije nijednoj
učenici ponoviti ispita nakon dva mjeseca, i
da takogjer nijedna kandidatica nije pala di-
rektno na godinu dana u zemljopisu i povje-
sti. Iz spomenutoga izlazi, da je najviše kan-
didatica palo iz matematike i fizike. Učitelj
matematike, g. Smrkinić, stoprvo je ove škol-
ske godine nastupio službu na dubrovačkoj
preparandiji, prije njega poučavao je mate-
matiku sadašnji upravitelj g. 1. Ukas. Za neu-
spjeh u matematici treba da podijele odgo-
vornost i Ukas i Smrkinić, po našem mi-
šljenju više prvi nego drugi, jer se ne d4 u
jednoj godini popraviti, što se u dvije godi-
ne propustilo učiniti. Kad bi se, dakle, htjelo
govoriti o većoj ili manjoj odgovornosti go-
spode učitelja, g. 1. Ukas bio bi na prvom
mjestu, s toga on mudro u ,Orvenoj Hrvat-

') U br. 66. ,Jedinstvo“ se povlači.

skoj“ veli, da se manje povoljan (sic!) uspjeh
ne može nikomu drugome pripisati nego sa-
mo učenicama!!! Njegov ga je kolega u ,Je-
dinstvu“ utjerao u laž, ali tjerajući vuka istje-
rao je lisicu. U svojoj plahosti i zloći po-
mogao je podići zavjese sa astlo di carita
croata, i tijem potvrdio naše pisanje i drža-
nje. Hvala mu!
e

Sada je na redu treća izjava, štampana
u ,Narodnom Listu“; nju je potpisalo dva-
naest  abiturijenata  spljetske gimnazije. Ta
izjava glasi:

»Podpisani abiturijenti, u ime ciele hr-
vatske mladeži splitske gimnazije izjavljuju,
da njihov materinski jezik nije srbsko-hrvat-
ski, kao što je i ove godine gospodin Kos
u gimnazijskom izvještaju napisao, nego sa-
mo i čisto hrvatski. Oni su svi u ,Nationa-
lima“, pod rubrikom: materinski jezik napi-
sali: hrvatski, pa ne će da im se sa koje-
kakvim budalastim kompozicijama materinsko
obilježje grdi.“

Abiturijenti spljetske gimnagije, poslije
svijeh onijeh škandala, izgreda i napadaja,
koji su se prošle školske godine desili pri
spljetskijem srednjijem zavodima — nemaju
što da zamjere g. Kosu već da im budalastim
kompozicijama grdi materinsko obilježje. Iz
gornje izjave izlazi logičan zaključak: da se
većina spljetskijeh učenika bunila protiv g.
Kosa samo za to; da je ona štrajkovala sa-
mo za to; da je ona pravila barikade u raz-
redima protiv upravitelja i profesora samo
za to; da je ona napadala pojedine profesore
samo za to; da je ona demonstrirala protiv
g. nadzornika Zavadlala samo za to. Način
umirovljenja g. Kolombatovića, spljetskijeh
abiturijenata se ne tiče; proganjanje jednoga
profesora radi ruskoga jezika, njih se ne tiče.
Za njih najveći grijeh g. Kosa jest u tome,
što je po zakonskijem propisima nazvao ma-
terinski jezik učenika srpsko-hrvatskijem. Nji-
ima je srpsko ime budalaština i grdnja! S to-
ga i njihovi izgredi i napadaji imali su na-
rodno-političko obilježje. Izgrednike spljetske
Za sve ono nije ni glava zaboljela, a lažne
denuncije proti dubrovačkoj gimnaziji imale
su za posljedicu premještaj profesora Srba i
izgon učenika Srba. Živjela pravica!

Evo kako izgledaju srednje škole u eri
hrvatskog preporoda.

ie

Ovijeh dana držaće se u Šibeniku po-
krajinska učiteljska konferencija. Na njoj će
se raspravljati i ova dva pitanja:

1. Što pučkoj školi u Dalmaciji smeta da
se uspješno razvije?

2. Sto bi zemlja imala još da učini za uz-
goj mladeži, da se što bolje obezbijedi druš-
tveni poredak?

Ovaj članak podastiremo učiteljskoj kon-
ferenciji kao prilog za riješenje gornjijeh dva-
ju pitanja. I ako se on bavi srednjijem ško-
lama, ipak se direktno i indirektno tiče pučke
škole i pučkijeh učitelja.

— IR

Promjena na italijanskom prijestolu

Novi italijanski kralj Viktor Emanuel III.
položio je pr. subote svečanu zakletvu na ustav.
Tom prilikom držao je mladi kralj svoju
prvu prijestonu besjedu, koja je učinila naj-
bolji utisak ne samo u Italiji, nego i u cije-
lom svijetu. Iz svake riječi te besjede vidi
se, da ta besjeda nije prost Šablon, kao što
je obično većina takih besjeda, već da je
ona potekla iz srca jednog mladog kralja,
koji hoće da ga njegov narod razumije. Pri-
jestona besjeda, koju je kralj Viktor Ema-
nuel držao poslije svoje zakletve, njegovo je
djelo, jer on nije htio da mu prijestonu be-
sjedu drugi sastavljaju. I onaj proglas, kojim