i

U Dubrovniku 31. Marča 1895.

4)

Cijena listi.
Za Dubrovnik na godinu fior. £.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hereegovinu na godinu fior. 4.50.

:Za Srbiju i Crnu Goru na go-
dinu for. 5.

Za sve ostalo zemlje na godinu
franaka 15 u slatu.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Protplata i oglasi
šalju se. administraciji »DUBROV-
NIKA“.

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju.

Za oglase, priposlano, izja-
ve, javne zahvale, računska
izvješća i slične objave plaća se
10 novčića od retka. Ako se više

"puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju ge.

Broj 13.

Izlazi svake Nedjelje.

Godina IV. |

o Hrvacka zastava.

Još u 2. broju našeg lista 0. g. mi smo
govorili o postanku srpske i hrvacke zastave
na osnovu onoga, što je bilo o tom prije-
dmetu u govoru zastupnika g. Gjura Gjur-
Kkovića, izrečenom u sjednici hrvackog Sa-
bora 21. Dećembra p. g.

Hrvacki listovi na to ni mukajet. Na-
gjoše da je pametnije ne zabadati prst u ovaj
osinjak, ta stvar će zaspati, pa mirna Bosna.
Priznadoše da je uzalud lomiti koplja gdje
valja podleći, te im u dobar čas dogje ona,
da je bolje sakriti se, nego se sramotno pre-
kazati.

Ali ako je njih nevolja i potreba nagna-
la da muče, eda bi se istina zatajila, u za-
borav okrenula, nije drugijema, koji baš isti-
nama žele pobijediti u borbi, koju, ima već
nekoliko godina, zavedoše.

I zbilja. Baš ovijeh dana dogje nam do
ruka knjiga: ,Evo što ste nam krivi“, na-
mijenjena ,Obzoru“, koja nepobitnijem doka-
zima prestavlja šovinizam, nesnošljivost i šlje-
pilo hrvacke stranke. što je poglaviti uzrok
današnje borbe izmegju Srba i Hrvata. Uz
to njen auktor gosp. Dimitrije Ruvarac  do-
takao se i hrvacke zastave.

Gosp. Ruvarac iznio je istorijsku istinu,
da Hrvati nemaju od starine svoj grb, nego
da ga je god. 1601. prvi izmislio Mavro Or-
bini; da je grb imala jedino Slavonija a njoj
ga je označio istom god. 1496. kralj Vladi-
slav II. Što se pak tiče zastave dokazao je
da je god. 1848. bila u Hrvackoj orvena i
bijela, a u Slavoniji plavetna i bijela, te su
Hrvati tek mjeseca Marča 1848. počeli isti-
cati trobojnicu i to: erveno-bijelo-plavu, pla-
vo-bijelo-ervenu,  bijelo-plavo-ervenu, bijelo-
orveno-plavu a tek na pošljetku usvojiše pla-
vo-bijelo-ervenu u prvi mah kao zastavu slo-
bode, brastva, jednakosti, a doenije kao za-
stavu trojedne kraljevine.

Da tu svoju tvrdnju potkrijepi gosp. Ru-
varao iznese carsku naredbu od 2. Septem-
bra 1852. koja glasi: ,Budući da barjaci
plavetne, bijele i crvene boje, koji su u kra-
ljevini Hrvackoj i (Slavoniji sad u običaju,
nijesu osnovani ni na državnom pravu,
ni na diplomaciji, za to Njegovo Ć. K.

Apostol. Veličanstvo barjake s ovijem bojama
ne može primiti za narodne, nego ih još
osobito valja ukinuti, i za to, što je barjak
orne i žute boje znak, koji sajedinjava sve
zemlje i narode u carstvu pod njihovijem ro-
gjenijeh Carem i Kraljem. Ali po visokoj od-
luci Njegovog Veličanstva nema smetnje, da
se u Kraljevinama Hrvackoj i Slavoniji na-
rodni barjaci po običaju upotrebljavaju i to
orvene i bijele boje u Hrvackoj a plavetne i
bijele boje u Slavoniji, ali ipak za vrijeme
bavljenja Njegovog Veličanstva u ovijem ze-
mljama treba s narodnijem barjacima i car-
ski barjak poperiti“.

Iza ove naredbe iiza pridošlijeh povolj-
nijeh prilika počeše Hrvati isticati svoj ba-
rjak, kako ga je bio Dr. Lj. Gaj sastavio,
biva, crveno-bijelo-plavi, koji i danas ističu.

Zagrebačke hrvacke ,Narodne Novine“
uvažišo istinu Ruvarčeve tvrdnje o postanku
današnje hrvacke trobojnice, te iz njegove
knjige prenesoše vas odlomak, koji se bavi
grbom i zastavom hrvačkom. Ali da to nije-
su uradile! Graknuše čisti i nečisti Hrvati,
nagjoše se u bračkom zagrljaju, da složno
juriše na Ruvarca i na ,Narodne Novine“.
Zavagjena braća istoga programa zbratimiše
ge za čas, dok gotovi budu sa običnijem ek-
spektoracijama i grdnjama u nestašici argu-

menata, da se brane, da bajagi dokažu, da:

Ruvarčeve tvrdnje nijesu istinite.

Obično hrvacki listovi, ma koje boje bi-
li, u polemiziranju sa srpskijem listovima ga-
de se pred tobožnjijem njihovijem grdnja-
ma, jer vele da to ne vrijedi šuplja boba,
razlozi su oni koji odlučuju. A što bi mogli
mi sada reći u ovom pitanju zastave i grba?

Zagrebački ,Obzor“ da ga taki ukor to-
bož mimoigje pozove u pomoć naučno pero
profesora gosp. Tade Smičiklasa, da on sa
svoje nepogriješive katedre razlozima po-
bije Ruvarčeve tvrdnje u pogledu grba i za-
stave hrvackog naroda. Učeni profesor i po-
znati istoričar po onoj: na muci se poznaju
junaci, priteče u pomoć ,Obzoru“ te našara
n istome jedan članak sa ilustracijama da
razdriješi prijeporno pitanje, dakako u prilog
hrvacke misli.

Dakako taj članak bi prenesen od svijeh
hrvackijeh listova, jer istekao iz pera čovje-

ka, kojemu je hrvacka istorija na prste  po-
mata i koji nešto više zna od poštovanog
hrišćanskog sveštenika Ruvarca. Ni-
je šala, kaže nam susjeda ,ustao je akade-
Tik i najprvi živući historičar hrvatski (a
22 sumnje mu med Srbima danas nema
premca)“.

Je li akademik, profesor i najprvi živu-
Ći istoričar gosp. Tade Smičiklas baš uspio
u namjeri da pobije hrišćanskog sveštenika
&osp. D. Ruvarca dalo bi se dosta reći, ali
naše nije da se u stvar uplećemo, koju  iza-
zvali nijesmo. Pa nećemo da prisvajamo tu-
gje zadovoljstvo, jer smo potpuno uvjereni,
da će pero gosp. Ruvarca, bolje i vještije od
našega, znati i htjeti s prvijem  istoričarom
Tazračunati.

Nešto samo ne možemo propustiti, što
nam služi da popunimo ovaj izvještaj o toku
Samo stvari ne ulazeći meritorno u nju.

Naša susjeda u zanosu tobožnje pobjede
kaže, da je gosp. T. S. jednim člankom u
»Obzoru“ stvar razjasnio i dokazao da je hr-
vatska zastava preko 400 godina stara, te
po tome da spada izmed najstarijih narodnih
zastava u Eyropi(!?)“.

Pretpostavimo baš da je gosp. T. S. ra-
zjasnio i dokazao da je hrvacka zastava preko

.£090 godina stara, opet ona nije ,prastara“ ;

a djeci se pak kazati može da je ona ismed
najstarijih narodnih zastava u Evropi.

Odmjereni prostor ovome članku ne do-
pušta nam da se dulje pozabavimo s ovijem
pitanjem. Dosta je za danas da prenesemo,
što su zagrebačke hrvacke ,Narodne Novi-
ne“ na taj članak gosp. Profesora odgovori-
le i što se sudara s našijem mišljenjem. Evo
doslovce što rekoše:

»Jse li gosp. Tade Smičiklas, dokazao,
što je imao da dokaže. naime, da je troboj-
nica, kojom se danas u Hrvatskoj i Slavo-
niji služimo ,,četiri stotine godina stara hr-
vačka zastava“, da je dakle nije pok. Dr.
Lj. Gaj sastavio (ne izmislio, kako gosp. T.
S. podmeće)? Da to utvrdi, nije gosp. T. S.
prinio nikakva pozitivna, nikakva neposredna
dokaza, jer, govoreći o samoj stvari, gosp.
T. S. prisiljen je da utiče hipotezi, kombi-

naciji. Ako su ,boje na hrvatskoj zastavi bi-

le već 400 godina ,sjedinjene“, kako gosp.

Smičiklas razjasnuje, da je prije god. 1848.
sa svim tim upotrebljivana zastava u Hrvat-
skoj crveno-bijela, a u Slavoniji plavo-bi-
jela?“

Da li će gosp. profesor odgovoriti na
ova pitanja hrvackog lista, a ne Srbima, ko-
ji — kaže naša susjeda —  ,žele uništiti i
iskorijeniti sve što je Hrvatu milo i sveto“
ne znamo; svakako rado bilježimo da se sa
»hrišćanskijem sveštenikom“ slažu i mnogi
Hrvati, koji se olako ne zanose na osnovu
samijeh hipoteza i kombinacija, koje stva-
raju proste utopije.

Kako bi god Obzoraši i Pravaši u bu-
duće mislili o svoj staroj zastavi, neka daj-
budi jednom priznadu da je ona opet mlagja
od srpske jer se drukčije ne da ni zamisliti;
neka priznadu da mi srpsku možemo isticati
u svako doba i na svakom mjestu bez stra-
ha i zazora. Eto im Bana, koji je baš ovijeh
dana na hrvačkom saboru izjavio svečano da
je zastava srpske Kraljevine s grbom i s or-
lom, a ona, koju mi danas ističemo, toga
nema. S toga je i neosnovano bilo mišljenje
zastupnika Konrada Filipa, da se isticanje
srpske trobojnice ne bi smjelo odobriti. jer
je to zastava druge države. Što je babi milo
to joj se je i snilo. :

Ako hrvacka zastava na koju — kako
kaže susjeda — ,hrvatožderi kidišu kao hr-
tovi“, jest pravo ove zemlje, dopustiti će nam
da i ova naša toliko prava ima ako nei vi-
še, te ćemo i mi nastojati svijem silama, u
granicama zakona, da se to pravo dostojno
poštuje, iznoseći uvijek vidljivijeh podataka o
tom pravu, s kojima ćemo "moći bez muke
začepiti usta svakom neprijatelju i klevetniku,
bio ovaj ko mu drago.

— > oi

Pisma iz Srbije.
BIOGRAD, 10. Marča 1895.

Kao što će Vam biti poznato naredio je kralj
Aleksander ukazom iz Pariza, da se raspišu izbori za
narodnu skupštinu, koji će se 7. Aprila 0. g. po
svoj zemlji obaviti.

Izbori izvršiće se po ustavu od 1869. godine.
Gradovi i opštine biraju 180 poslanika, a kralj nai-
menuje 60, i tako ojelokupni broj narodnijeh i kra-
ljevijeh poslanika iznaša 240.

Podlistak.
DUBROTAČKA KNJIŽETNOST

Piše KANONIK IVAN STOJANOVIĆ
XVIII.
VJERA.

Tako opet sagradiše tri crkvice na vratima od
Ploča kao za pokoru, što su kanone erkovne bili po-
gezili onda kad su zadavili fra Jera Jegjupka, fratra
malobraćanina, koga uhitiše ko bajagi da je bio za-
pleten u zavjeri Lastovaca, kojoj je bila nakana da
Lastovo prijegje 1600. pod Mletke, kao što su ma-
lo godina prije iz dubrovačke oblasti prešli otoci
Korčula, Hvar i Brač, koji pod Dubrovnikom ni-
jesu ostali nego samo 14 mjeseca.

Kao u Rimu tako i u Dubrovniku puk je bio
podijeljen u erkovna brastva. Svako je brastvo ima-
lo svoja pravila, svoje blagajnice za troškove oko
svetkovina i za potporu osiromašene braće. Jedno
brastro držalo se je plemenitije od drugoga. Tako se
je aristokracija malo po malo uvlačivala i u puk.
Ta u brastva upravo bila, »tribus, centuriae, decu-
Fino“. staroga Rima, Svako brastvo imalo je za bi-
ljeg jednog Sveca, tada kao politički znak a sada
amo vjerski.

Prvo brastvo popovsko Stolice Sv. Petra u An-
tiokiji. Brastvo Sv. Antuna (Antunini). Brastvo Sv.
Lazara. Brastvo Sv. Jeronima, ili Dominum  (geni-
tiv plurala mjesto Dominorum, jer bi tu vlastela i
druga gospoda ulazila, za to narod zove ovu crkvu:
»Domino“) Brastvo kamenara Svijeh Svetaca. Bra-
stvo brijača Sv. Krsta, Brastvo crevljara i papučara
Sv. Grišpina i Grišpinjana. Brastvo šavaca Sv. Omo-
bona. Brastvo drvodjelaca Sv. Josipa. Brastvo zlata -
ra Sv. Marka Evangeliste. Brastvo puškara i top-
džija Sv. Barbare, kovača Sv. Ivana, prodavaoca Sv.
Luke, dvorbe gospocke palače Gospe Male (porogje-
nje Bogorodice), vojnika i bremenara Sv. Mihajila
i trgovaca Sv. Nikole. Sva ova brastva pak sastala
bi se, da zajednički proslave slobodu republik? na
prvi Maja (zvala se je svetkovina Orlanda). Ona bi
ge kupila još u neke dane pri pucanju u nišan na
mjestu, koje se g toga zove ,Brsalje“ iz riječi ,ber-
gaglio“.

Crkovnjaci kako svuda, tako i u Dubrovniku,
bili su obvezani da stražare oružani. Fratri Male
Braće čuvali su vrata na Pilama, fratri od Rozarija
vrata na Pločama, kanonici i popovi vrata na Pe-
skariji i na Ponti. Mjesto sebe mogli su drugoga
poslati, koga su plaćali, Sv. Grgur papa piše jednom
talijanskom kalugjeru da ga vlast papstva ne može
osloboditi od vladinijeh zakona, te treba da i on u

noči čuva stražu. On kaže, da je to bio opći zakon
po svoj Evropi. Zakon taj prestade u Dubrovniku
kad ugarske, pa poslije napoletanske posade počeše
wršiti ovu službu na troškove republike.

Kad je taka vjera bila uu puku svak može pre-
staviti koja je bila pobožnost prama Svecima, Obra-
zovati ge sa grčko-latinskijem klasicizmom na izgled
Italije, svukuda trgovati po suhu i po moru, naba-
vljati svuda kosti Svetitelja da budu kao palladium
republike, regbi, da su to bile jedine zadaće i za-
bave dubrovačkog života. Razzi piše da se je u cr-
kovnom ophodu na dan Sv. Vlaha nosilo 111 moći.
Od ovijeh mnoge pogiboše u trešnji, a neke i u
naša vremena. Ako je vjerovati Meleciju tijelo Sv.
Šimuna proroka za dugo se je vrijeme čuvalo u Du-
brovniku, prije nego je u Zadar preneseno bilo. Mno-
ge moći dogjoše iza pada srpskoga carstva. Još se
čuva u crkvi domenikanaca drvo krsta Hristova sa
natpisom  urezanijem: ,cej KpocT Vpoma Kpazja
ep6ekaro zapoB“. Slova na moćima u opće su sta-
roslovenska.

Pelenica, ruka Sv. Vlaha i ruka Sv. Ivana
Krstitelja u dubrovačkoj povijesti imaju svoje osgo-
bite anekdote. Iza trešnje Pelenicu ukrade neki Va-
nini. Ovaj povjeri stvar nekoj svojoj ljabavnici u
Gružu, koja u zanosu ljubavi prema domovini, iste
noći kad je doznala, dotrči do fratara Domeniksna-

ca u Gružu, a ovi do Senata, koji sjutridan odmah
Pelenicu iznagje a Vanini nekud uteče bez traga.
Na strani 144. piše Senat poslanicima Gozze, Ra-
sti i Zamagna: ,Vi demo a saper come Don An-
tonio Vukičević dal monasterio di S. Clara de Ra-
gusa trase una monaca per nome Pervula fiola del
Ser Nicola de Tudisio alquanto zotta, e quella me-
no via in veste virile, e semo informati. č venudo
a Venezia con la ditta monaca portando via una
reliquia de uno brazzo de Santo Blasio fornita di
oro e argento e anello, la quale era in lo dioto
monasterio, per le quali cose con messer lo arci-
vegeovo nostro se gorisse a messer vescovo de Ve-
nezia, a quello di Padova e Verona“. Nakon malo
godina nagje se ta ruka u Gjenovi i bi povraćena,.

a pop Vukičević, ne zna se, kuda je ošikao. Više .

šale nahodi se u povijesti ruke Sv. Ivana Krstitelja,
koju jedan fratar donese, da pak s njom prijegje u
Fiorenciju. Fratar umrije u Dubrovniku, gdje i ru-
ka ostade. Fiorentinci iza velika pravdanja sa Du-
brovčanima obrate se Sultanu da ovaj prisili Du-
brovčane, du im povrate ruku. Sultan odredi bosan-
skoga pašu da to presudi. Senat pošlje u Sarajevo
dva svoja poklisara, od kojijeh je jedan bio Gozze,
čovjek grbav i patuljast. Kad ga ugleda paša grdi-
to kliknu: ,Zar nije imala tvoja republika da po
šlje čovjeka boljeg od tebe“? — ,Bolji boljemu &

#.