I PE PE E Lij
FRA PEŠLELE

U Dubrovniku 21. Marča 1894.

Cijena listi
Za Dubrovnik na godinu fior, 4.

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i
Hercegovinu na godinu fior. 4.50.

Zo Srbiju i Crnu Goru na go-
dinu for. 5.

Za sve ostale zemlje na godinu
franaka 15 u zlatu.

Na po godine i na četvrt godine
surazmjerno.

Pojedini broj lista 10 novčića.

Pretplata i oglasi

šalju se administraciji ,DUBROV-
NIKA“.

Dopisi se šalju uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju. .

Za oglase, priposlano, izja-
ve, javne zahvale, računska
izvješća i slične objave plaća se
6 novčića od retka. Ako se više
puta štampaju, po pogodbi.

Nefrankirana pisma ne pri-
maju se.

Broj 12.

Izlazi svake Srijede.

Godina III

DALMACIJA PREMA SRPSTVU
| I HRVASTVU*)

Ono jadransko more, koje u povjesnici
svijeta tako važnu ulogu igra, ono po svojoj
jednoj obali pripada i našem narodu. Mi se
ponositi možemo, što imamo našu lijepu Dal-
maciju. Siromašna je, al je lijepa ta naša
Dalmacija. Šta je obala talijanska prema dal-
matinskoj obali! Kada bi Srbin ili Hrvat iz
Napulja preko Fogje sve do Ankone po ra-
vnoj, plosnatoj obali talijanskoj putovao, on
bi bacao pogled na široko jadransko more,
pa bi pomišljao da tamo preko leži naša li-
jepa brijegovita Dalmacija sa svojijem  veli-
kijem lukama. Pa iza jadranskoga mora i
brijegova dalmatinskijeh leže srpske zemlje:
Bosna i Hercegovina, kojima se svjeska bu-
dućnost otvara preko Dalmacije na jadran-
sko more.

No u toj našoj lijepoj Dalmaciji od ne-
koliko godina vlada veliki razdor: nesretna
nesloga megju Srbima i Hrvatima i tu je u
najvećem jeku. Dalo bi se misliti, da u Dal-
maciji, koja je od našijeh zemalja u kulturi
najnaprednija — da tu toga plemenskoga
razdora biti ne može, pošto bi se rodoljubi
srpski i hrvacki prema stupnju izobraženja
brzo mogli složiti, te megjusobnijem  pošto-
vanjem otklonili nesuglasice megju Srpstvom
i Hrvastvom. Tako je to nekad i bilo u Dal-
maciji. Ali u novije doba se to promijenulo.
Dokaz su tome rasprave na dalmatinskom sa-
boru, koje su se u posljednjoj sjeditbi sa-
borskoj sa najvećom žestinom i razdraženo-
šću vodile. Pa ako se mi Srbi i sa držanjem
srpskijeh poslanika na dalmatinskom saboru
ponositi možemo — to je ipak žalosna po-
java, da je razdor megju Srbima i Hrvatima
u Dalmaciji takav stupanj dostigao.

Al rasprave na dalmatinskom saboru
imaju ipak svoju dobru stranu, što su u
mnogom razbistrile odnošaj Srpstva i Hrva-
stva prema budućnosti ukupnog nam naroda.
Izvrsno je u tom obziru govorio mladi srp-

*) Oraj vrlo interesantan članak izašao je u Novosadskom
»BP8HHKy“ a iz pera na glasu publisiste gosp. Polita Desan-
čića. Taj članak donosimo na ovome mjestu, da ga pročitaju i
oni naši prijatelji do kojijeh ne dopire ovaj uvaženi list. Izo-
stavismo dvije tačke iz poznatijeh ve6 razloga. (Opas. Uredn.),

ski poslanik dr, Baljak, koji je u jednoj re-
čenici sabio sav odnošaj Srpstva i Hrvastva
rekav: da Hrvati odbijajući Srbe od-
bijaju od sebe onu moralnu snagu,
koja im najviše može pomoći za nji-
hovo državno pravo.

Mi držimo za veliku zabludu Hrvata,
kako u Dalmaciji, tako i u Hrvackoj, što iz
hrvackog državnog prava hoće da izvode ne-
ku počinjenost Srba i neku dužnost pretapa-
nja srpskoga plemena u hrvacko. Otud ona
zabluda, da na zemljištu hrvacke države mo-
že biti samo Hrvata, da može biti samo po-
litičkoga hrvackoga naroda. Noviju znanost
ne posnaje više političkoga već samo  gene-
tičkoga naroda, pa i ako ga poznaje to upo-
trebljuje izraz političkoga naroda u smislu
državljanstva. To je ono, što i Magjari
hotimice mješaju i izvrću, kad kažu da u
»Magjarorsagu“ imaju biti svi Magjari. Baš
to krivo tumačenje političnoga naroda ne bi
bilo korisno za Hrvate. Magjari Hrvackoj
priznaju samo neku ograničenu avtonomiju,
a nikako državljansku samostalnost, te zato
ne priznaju ni posebno državljanstvo hrvacko,
pa prema tome mogli bi Hrvati danas-sutra
dočekati, da ih Magjari računaju u politi-
čan narod magjarski!

Mi zaista ne pojmimo da se Srbi u Tro-
jednici sile, da se ubrajaju u Hrvate zato,
što žive na zemljištu što je i hrvacko i srp-
sko. Srbi u Trojednici nijesu sporadične na-
scobine kao Talijani, Nijemci. a u Slavoniji
Magjari, već Srbi sa Hrvatima sačinjavaju
jedan narod koji jednim jezikom govori.
Zato je dr. Baljak sasvijem umjesno u dal-
matinskom saboru pitao: jesmo li mi Srbi
gosti u tugjem domu, jesmo li sirote na tu-
gjem piru? a nijesmo li narod jednak kao i
Hrvati? A rekao je dr. Baljak i ovo: ,jedi-
ni spas hrvacke budućnosti jeste sloga sa
Srbima. Kod naroda srpskoga koji je znao
sebe sačuvati i u koga ima one snage ko-
ja je krv u čovječijem tijelu, koliko bi po-
moći i koristi mogli naći Hrvati i za sada-
šnje i za buduće borbe, kad bi znali doći

]
j Srbima na susret i pridobiti ih kao po-
moćnike u  pripravljanju opće bolje budu-
dosti“. —

Pa prema ovom čistom stanovištu, pita
&&: našto nesloge, našto razdora megju Sr-
bima i Hrvatima? Hrvati koji hoće dobra
svome plemenu, ne mogu biti neprijatelji Srba.

Da li dijeli, po teoriji Biankinijevoj, za-
padna civilizacija Hrvate od Srba? Ležili u
dvjema strujama, zapadnoj i istočnoj, uzrok
neslozi Srba i Hrvata? Da, Hrvati bili su i
jesu još u nekoj struji zapadne civilizacije,
al neka pomisle šta je ta struja od njih bila
načinila. Srbi i ako primaju blagodeti zapa-
dne civilizacije, oni ne primaju tu civilizaciju
na štetu svoga narodnoga bića, dočim je ta
zapadna struja u Hrvata gotovo uništila nji-
hovo narodno biće, i da nije bilo naslona na
svježi srpski živalj, koji je u sebi pravu slo-
vensku struju sačuvao, Hrvata kao takovi
gotovo da ne bi ni bilo. Valja samo pomi-
sliti na stanje koje je pre 30-40 godina u
Dalmaciji vladalo. Ko je tada gradove dal-
matinske proputovao taj jedva da je mogao
pomisliti da je na slovenskoj zemlji, već je
morao držati da je tamo negdje u kakvom
kutu Italije. Tek kad se svježi srpski živalj
stao isticati u Dalmaciji, kad je pok. Petra-
nović svoj rodoljubivi rad započeo i kad
se -rodoljubivi “Hrvati — pridružili Srbima,
tad je počela narodna struja u  Dalma-
ciji i tad se osjećalo da je Dalmacija slo-
yenska zemlja, pa tad se stvorila ona divna
sloga megju Hrvatima i Srbima u Dalmaci-
ji. Da toga nije bilo, danas možda Hrvastva
kao političkoga faktora u Dalmaciji ne bi ni
bilo, jer pre 30-40 godina Katolik u Dal-
maciji čim je obukao kaput i pošao u grad
nije htjeo biti Hrvat, već Talijan a ponosio
ge što je naučio i govorio talijanski pa je
na svoga brata Srbina pravoslavnoga koji se
u svojoj narodnosti održao sa nekim prezre-
njem gledao: basta che sia greco — bi-
la je poznata izreka za omalovaženje Srba.

Srbi u Trojednici imaju iste tradicije
koje i Hrvati za svoju otadžbinu i uvreda je
podmetati im da oni ne ljube tu svoju otadž-
binu kao i Hrvati. Ni Srbi ni Hrvati u
ovijem krajevima neće i ne mogu promijenuti

položaj za kojeg su vezani prema ukupnoj
monarhiji. Zadaća je daklen i Srba i Hrvata
da u okviru ove monarhije gledaju da što
većma ujedine i osnaže svoje narodno
biće. Pa time u svezi stoji i pitanje zdru-
ženja Dalmacije s Hrvatskom i Slavo-
nijom. Mi smo za ovo trideset godina bili
svagda za to združenje, jer držimo da to
združenje kao neko ujedinjenje može samo
služiti na korist ukupnoga nam naroda i
njegove budućnosti. No danas Srbi u Dal-
maciji odlučno su proti toga združenja i pre-
ma tome oni stoje u savezu sa autonomašima
Talijanima protiv Hrvata. Mi kao što osu-
gjujemo u Hrvatskoj savez Srba sa Magja-
gjaronima protiv Hrvata, tako isto osugjiva-
mo savez Srba u Dalmaciji sa autonomaši-

ma Talijanima protiv Hrvata. Ali mi zna-:

mo rastumačiti raspoložaj Srba u Dalmaciji.
Kad Biankini regja Srbe sa Ciganima i kad
Srbi u Dalmaciji vide da su Hrvati malj
protiv Srpstva u Bosni i Hercegovini —
onda se nije čuditi savezu Srba sa autono-
mašima.

No sve su ovo žalosne pojave i gotovo

da bi čovjek očajavao videći taj veliki ra-.

zdor megju dva plemena jednoga naroda.
Ali ipak ima jedan zr.čak koji nam do-

bre nade uliva. A taj zračak dolazi od sla-

vnoga nam Dubrovnika koji je u prošlo-

sti važnu ulogu igrao i prema Srpstvu i

prema Hrvastvu, pa je igra i u sadačnjosti,
a igraće je iu budućnosti. Mi istina, po-
znavajući čisto katolički Dubrovnik prije tri-
deset i više godina, ne držimo mnogo o tom
da je stanovništvo Dubrovnika za Srpstvo
oduševljeno. Ali o tom smo uvjereni da je
inteligencija Dubrovnika iskreno privržena
Srpstvu, jer je pravilno shvatila važan po-
ložaj Dalmacije prema budućnosti uku-
pnog nam naroda. Mi se radujemo da su
»rbi u Dalmaciji ostranili vjerski mome-
nat, te tim omogućili da se Dubrovčani i
svi drugi u Dalmaciji mogu priznavati ka-
toličkijem Srbima. Mi vidimo, da danas
ima čitavo kolo mlade inteligencije u Dalma-
ciji katoličke vjere, koje osjeća za Srpstvo i
vidi budućnost ukupnog nam naroda u Srp-
stvu. Dubrovniku je pala u dio ta plemeni-
ta zadaća da posreduje megju Srpstvom i

Podlistak.
PJESNIK 1 VILA

OD
NIKOLE I.
(nastavak)

.. Pjesnikova riječ o: suzama navodi Vilu da mu
priča postanje Skadarskoga jezera. Sva je ovo pri-
Povijest pravi pjesnički biger, Mirna, nježna priča
nadahnuta svom prostodušnošću i mladenačkom va-
trom naše narodne pjesme. Da nije ništa drugo
Pjesnik napisao lijepa u or; knjizi, ovaj bi ga in-
termoezo opravdao i ovjenčao.

Priča je ova: Pošto Bog strovali gotonu u
pakao, zapita nebesko duhove pomoću kojijeh  bje-
še održao pobjedu, da ga svak od njih upita

Što još hoće, ko što želi?

i Naša Vila, plavijeh oči i zlatne kose, nemir-
na i malo tašta — valjda što drugari odviše s Rvi.
Tijem kćerima — žali se Bogu na boju oči i kose
i traži crno oči i crnu kosu.

Au GIno — munja leži;
U ornoj je kosi BNAg8;
Crne oči obećaju

na u raj blaga.

Nu mješte da bi ponizno molila Božije Veli-
čanstvo, a ona njemu — kao prava pravcata Evina
Kći — baca u lice ultimatum, ženske prijetnje!

I ako mi Bože sveti,

Nećeš boju izm'jeniti,
Dok mi oba ne ispanu
Prestat neću suze liti!

S Bogom se tako ne razgovara. Ali se Sve-
višnji ne žali toliko što mu ona prkosno govori,
nego što mu se taj stvor tuži na njegove darove:

Tebi dadoh boju plavu —
Naodiš joj sada manu:
Zaglužuješ oba oka

Tebi sada da ispanu.

Tada Vili oči zasuziše i stade plakati iznad
Zete stotina i stotina godina. Padoše na zemlju.
Blaga ih narav zaokruži i sačuva

Kao biser u kutiju,
Da se izvan divne Zete
Moje suze ne proliju.

Majstorski je opisan okvirtog dragocjenog
plača :

Od Istoka zagradi ih
Kom i lanac Prokletije;
Od zapada sačuva ih
Predgorija od Rumije.

Od sjevera i-od juga |
Košne skale, stanci ljuti,
Ne đaše im da se mogu
Nit izliti, nit prosuti!
Megje im se gorostasne

'T6 pokriše zelenilom ;

A podnožja s' ukrasiše :
Zitom, lozom, cv'jećem, miljom,
Gradovima i selima

Ornom stokom, junačima

I vrhore gorda svoje
Obmotaše oblacima.

Divni predjel sastavi so;
Jedno drugom odgovara;
Sve zajedno čistu sliku
Nekoj česti raja stvara!

Jednom se prohtje Bogu gledat zemlju sa vi-
sina i ugledavši te suze, koje: sada sačinjaju Ska-
darsko jezero, pita nebesku pratnju: ,ono što je“?
Ta ono su suze Vile koju ti oslijepi u času gnjeva,
odvratiće mu jedan nebeski žitelj i moli Boga da
oprosti grješnici. Toj molbi ne odolje Svevišnji. Vi-
la pristupi prijestolu. Z

Dok prst Božji čuh na čelo,
Na obrve trepavice ;

Vid mi vrati, te naprijed
Presveto mu vigjeh lice.

Prekrasan je čas kad se Vili otvore oči, te je

Bog rukom povede da se sita nagleda svijeta i za-

pita je:
Kakav ti se sada, sinko,
Ovi bijeli svijet čini?

A Vila odgovara:
Kao prijed, kao vazda,
Kao djelo tvoje slave;
Ali oni prostor dolje
Sa jezerom vode plave
Što krajeve prostrane mu
Jedrog žita klasje žuti,
Ka' u zlatnoj da gu pjeni
Rukom tvojom umaknuti.

Udivljenoj Vili Bog objavlja da je ona ljepo-
ta dolje cio njezin plač, oči koje se kroz vjekove
proliše i sališe tamo. Milo je to i samome Svevi-
šnjemu, milo mu je, jer se i tamo objavlja njego-
va moć i ona ljubav i ljepota koje se pod njego-
vom rukom ragjaju i u samoj nemoći ljudskoj. Vi-
soka moralna nauka izrečena vješto i sretno.

Jer smjelosti i neznanju,
Ludih želja tvoji gr'jesi
Učiniše, da se jedan

Krojčić sveta tog uresi.

Pomirivši ge ga svojim mezimčetom predade
Bog Vili Skadarsko jezero u prćiju. Ne znamo koji
je veliki moderni kritičar rekao, da se ne može bo-
lje ocijeniti pjesničko jedno djelo nego li ispisavši