DUBROVNIK

IZLAZI SVAKOG ČETVRTKA ===

Cjena je listu: za Austro-Ugarsku, Bosnu i Herc.govinu
K 1I; za Srbiju i Crnu Goru na godinu K 12; za sve
ostale _ zemlje na godinu franaka 15 u zlatu: za Du-
brovnik na godinu K 10; na po godine i na čelvr-
godine strazmjerno. Pojedini broj lista 20 para.

Pretplata i oglasi šalju se administraciji ,Dubrovnika“.

Dopisi se šalju uredništvu. — Rukopisi se ne vraća-

ju. Nefrankovana pisma ne primaju se.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Za oglase, računska izvješća i slične objave plaća se
15 para po petitnom retku (sitnijeh slova). Ako se
više puta uvršćuju, onda po pogodbi. — Za pripo-
slana, izjave i javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para. ,

God. XVII.

U Dubrovniku 1. oktobra 1908.

Broj 40.

U Ljubljani.

Ima nekoliko dana kako je našu pa-
žnju na sebe obratio jedan grad koji, i
ako poznat i ugledan u slovenskom svi-
jetu, ipak nije davao o sebi mnogo go-
voriti. Sasma neočekivano, mirna i pro-
vincijalna * Ljubljana postala je predmet
živog i općeg interesovanja našeg. Mjesto
glasova o malim i uskim partijskim trve-
njima između klerikala i liberala u Kranj-
skoj, mi odjedanput dobijamo glasove o
velikoj i općoj nacionalnoj borbi slovena-
čkog naroda protivu Nijemaca, o borbi
koja ima sveslovenski značaj. Naše inte-
resovanje prema političkim događajima
slovenačke zemlje je uslijed toga ojačalo;
naše simpatije prema hrabrom i nesrećnom
slovenskom narodu, koje su i do sad bile
iskrene i tople, dobile su ovoga puta još
više u toplini i iskrenosti.

Sto se dogodilo u Ljubljani, poznato
je našim čitaocima iz drugih rubrika na-
 šega lista. Nazad malo dana, slovenački
učitelji i učiteljice i drugi članovi društva
Cirila i Metoda održali su jedan mali zbor
svoga društva u Ptuju. Nijemci, kojijeh
tu ima dosta, napali su na učesnike zbora
i riječima i djelom. Slovenci su onda od-
govorili demonstracijama u Ljubljani: Jesu
li imali pravo? Demonstracije, strogo u-
zevši, nijesu uvijek sredstva koja se mogu
preporučiti, naročito kad su ovakve kakve
su bile u Ljubljani. Razbijati drugima pro-
Zore, razvaljivati dućane, činiti štetu ma-
terijalnu i drugu, i to samo za to što su
ti drugi druge narodnosti, nije korektna

stvar, van sumnje, da se najblaže izrazi- '

mo. Mi Srbi, koji smo često takve štete
na svojoj kesi i svomu ugledu osjetili,
nećemo jamačno biti među prvima da te
demonstracije odobrimo. Ali između de-
monstracija ljubljanskih i onih protusrp-
skijeh što su nazad nekoliko godina u
Zagrebu izvedene i na koje mi naročito
u ovom trenutku pomišljamo, ima razlika.
Prije svega, u Ljubljani se s početka nije
mislilo na demoliranje dućana, i meeting,
povodom kojega su demonstracije i po-
čele, imao je za cilj samo da protestuje
protiv događaja u Ptuju; što su demon-
stracije ipak sljedovale, to je što sazivači
meetinga nijesu poslije svršena meetinga

mogli vladati jednom ogromnom masom

koja se sašma pravedno razjarila. Poslije,
ljubljanske demonstracije su samo odgo-

vor na demonstracije ptujske; izazivači
nijesu Slovenci nego Nijemci, a Slovenci
su upotrijebili samo nužnu obranu, kao
svaki čovjek koji je napadnut, i dali udar
za udar, batinu za batinu, kao što i treba.
Istina, ,Nova Slobodna Presa“ i drugi
njemački listovi kažu obratno, . prikazuju
Slovence kao izazivače i ukazuju na ptuj-
ski zbor jednog kulturnog društva kao na
drsku političku provokaciju, ali više svak
zna koliko su tačna ta tumačenja, i niko
nije zaboravio priču o jagnjetu koje muti
vodu vuku. Napokon, Ljubljana je u o-
vijem događajima vodila nacionalnu borbu
za održanje svoga plemena, a ne borbu
bratoubilačku kojoj se samo neprijatelji
plemena mogu radovati. Nama nije na-
mjera da ovom paralelom izvlačimo kakav
bilo zaključak“ protiv Hrvata, nego samo
zakljućak u korist Slovenaca. Naše je bilo
da pokažemo koliko su Slovenci imali
pravo i kad su se laćali sredstava na koja
nijesu pravo imali.

Dogodilo se da je u demonstraci-

jama bilo i žrtava. Vojska koja je poz-
vata bila da povrati red, ubila je dvo-
jicu a sedmoricu ranila. Vojska nije raz-
birala ko ima pravo. Ona ne rezonuje,
ona puca. A imala je ovoga puta rezo-
novati. Ljudski životi danas su skuplji, i
za savljađivanje demonstracija tek se u
najkrajnjem slučaju danas pomišlja na pu-
canje. Danas se demonstracije “rastjeruju
štrcaljkama, ili se naredi prosto a bez
oružja nastupanje vojske prema gomili
koja mora da uzmiče, ili se drugim  slič-
nim nevinim sredstvima evakuniraju mjesta
posjednuta demonstrantima i umiruju mase.
U Ljubljani je odmah upotrebljeno oru-
žje. Njemačka štampa iznijela je da je to
bilo za to što su demonstranti hitali ka-
menje na vojsku: slovenačka štampa na
to odgovara da ,infernalnejše laži si ni
mogoče izmisliti“. I mi vjerujemo da je
to laž, tim prije što se sad pokazuje da
su žrtve ranjene u leđa, dakle da se voj-
ska nije imala šta strašiti od demonstra-
nata, nego naprotiv. Kako mu drago, u
Ljubljani je upotrebljeno oružje, i žrtve
su pale. U Ljubljani, koja nije vidjela žr-
tava pedeset godina, sto godina! U Ljub-
ljani, ,bijeloj Ljubljani“, mirnom, najmir-
nijem gradu monarhije, gdje su svi gra-

đani pitomi, mirni, tihi kao i rijeka na

čijim obalama grad počiva! I to je na-
grada za sve kulturne napore koja je Ljub-

ljana u posljednje vrijeme učinila. Jer je
rijetko koji grad u posljednje vrijeme to-
liko napredovao koliko Ljubljana, i na-
rod se toliko razvio koliko slovenački.
Najmlađi i najslabiji megju jugoslovenskim
narodima, Benjamin naš, slovenački narod
je za zadnjih desetak dvadesetak godina
živo se dao na kulturu, i pokazao čude-
san uspjeh u svijem granama prosvjete i
kulture. Ne bi čovjek pomislio da je slo-
venačka literatura tako mlada kad po-
gleda na koji se niveau danas pope-
la. Pojava pjesnika kao što su Kete i
Župančić, romancijera i novelista kao što
je Cankar jedva se daje objasniti u jednoj
književnosti koja, strogo uzevši, datira od
Prešerna i Vodnika, dakle od nazad  pe-
deset i sto godina. Pojava slikara i um-
jetnika isto tako. Imena Ažbeca, Grohara, i
drugijeh primjer su tome, i svaki se
sjeća koliki su utisak proizvela na po-
sljednjim izložbama njihova fina i skroz
moderna djela. Ne zaboravimo uz to da
je taj narod siromašan, vrlo siromašan
materijalno: kakvi li bi pak njegovi knji-
ževni i artistički uspjesi bili da on ima
više sredstava za to! I za sve to takva
nagrada! I to baš iza velike kulturne
manifestacije prilikom proslave  Primoža
Trubara?

Ali svaki grijeh ima Svoju kaznu.
Što su žrtve pale, to je narodni osjećaj
postao jači. Sa svih strana čuje se za jače,
življe manitestovanje narodnog osjećaja,
koji izgleda da se sad probudio. Svi gra-
dovi slovenačke zemlje u crnini su za pa-
lim žrtvama, zvona zvone tužno i stra-
hovito po svima zemaljskim crkvama u
znak žalosti, prilozi za spomenik poginu-
lim padaju kao kiša, sve općine drže sve-
čane i tužne sjednice da obilježe događaj,
govori na njima puni su protesta, nje-
mački natpisi preko noć se promjenjuju
u slovenačke, njemačke trgovine i radnje
su bojkotovane, slovenački novac se po-
vlači iz njemačkih novčanih zavoda, na-
rodno negodovanje protiv neprijatelja i
ubilaca ne zazire više da se pokaže, na-
rodne kafane su zatvorene za neprijatelje,

dobroćudnost prema njima prestaje i _ustu--

pa mjesto pravednoj nemilosrdnosti, i što
je naj važnije i naj dirljivije, zavađene
slovenačke stranke mire se i pružaju ruku
jedna drugoj. To je odgovor koji tvrdo-
glavi uvrijeđeni Kranjci šalju onima koji
ih nazivlju ,windische Hunde“.