DUBROVA

IZLAZI SVAKOG ČETVRTKA :

Pretplata i
Pm se šalju uredništvu. — Rukopisi se ne vraća-

Cjena je listu: za Austro-Ugarsku, Bosnu i Hercegovinu

K 11; za Srbiju i Crnu Goru na godinu K 12; za sve
ostale. zemlje na godinu franaka 15 u zlatu: za Du-
brovnik na godinu K 10; na po godine i na čeivr-
godine surazmjerno. Pojedini broj lista 20 para.

lasi šalju se administraciji ,Dubrovnika“.

Nefrankovana pisma ne primaju se. |

plaivo : utuživo u Dubrovniku.

ma računska izvješća i slične objave plača se
po petitnom retku (sitnijeh ai k jo vog se

Ra mori, gd onda po odbi. —

slana, izjave i javne >. se od E

retka 20 para.

God. XVII.

U Dubrovniku 19. novembra 1908.

Broj 47.

Zahtjevi kraljevine Srbije.

U prijestolnici Srbije više se ne drže
zborovi. Ratni pokliči više se ne čuju;
ogorčenje se više ne manifestuje po beo-
gradskim ulicama punim svijeta, jer se je
vgorčenje spustilo u dušu, a zborovi se
premjestili u unutrašnjost Srbije. I sada,
kada je nastalo jedno privremeno zatišje,
| koje će kad tad, s većom snagom i većim
| ogorčenjem izbiti na površinu, mi ćemo
da razmotrimo zahtjeve Srbije, koji, na-
ravno, proističu iz raznih izjava stpskih
državnika.

Svi razgovori, koje su srpski drža-
vnici imali sa raznim predstavnicima veli-
kih svjetskih listova, savršeno se poduda-
raju u zahtjevima koje Srbija misli zastu-
pati u slučaju konferencije velikih sila.
Kompezacija,

Ra ie.

krv u narodu, izgleda, da je sada savršeno

pritisnuta realnim zahtjevima jedne mo-

derne države.

Va ih doba E NAVEK

Ali i to zahtjevanikk kompežačije. ma
kako ono izgledalo nepolitičko, psihološki

je opravdano. U prvi mah je srpskoj vladi,

svakako, bio jasan samo strahovit fakat,

da je Austro-Ugarska, anektirajući zemlje

u kojima je pretežniji srpski elemenat,

znatno proširila svoje granice. Savršeno
logičan zaključak toga prvobitnoga shva-

tanja bio je energičan zahtjev, da se i
| Srbiji stvori mogućnost da proširi svoje
granice. Na taj je način stvoren pojam o
kompezaciji i jedino se na taj način može
psihološki objasniti taj zahtjev. Ali kada
je prva zaprepašćenost prošla i kada je

zahtjevom srpske vlade prećutno priznaje
aneksija Bosne i Hercegovine, onda se
počelo realnije razmišljati i, prema tome,
počeli su se stvarati realniji zahtjevi, koji
ne samo da će Srbiju prikazati kao jednu

stožer Srpstva, koji, u prvom redu, za-
stupa interese svega Srpstva.

Ko god je pažljivo pratio razgovore
Srpskih državnika sa novinarima, taj je
mogao primjetiti kako se postepeno po-
čelo izbjegavati da se govori o ma bilo
kakvoj kompezaciji,. dok se docnije taj
strahoviti zahtjev nije više nikako ni po-
minjao. Čak i ministar spoljnih. poslova
Dr. Milovanović, koji je taj zahtjev i stvo-

koja je, prvi put naglašena.
u protesnoj noti srpske vlade, stvorila zlu

:
cio svijet u Srbiji bio svijesan da se tim |
|

svijesnu zemlju, nego kao i jedan odista.

rio počeo ga je izbjegavati, pa je i on,

kao čovjek koji je uvijek bio ubijeđen
pristalica politike mira, postao čovjek ra-
toboran.

Srbija ima danas samo jedan zahtjev,
koji će zastupati i kod pojedinih kabineta

ina konferenciji velikih sila — ako se

ona uopšte bude kadgod sastala. Taj za-
htjev se može samo reći u nekoliko riječi:
Autonomija Bosne i Hercegovine u o-
kviru turske imperije sa jednim guver-
nerom, koji ni u kojem slučaju ne bi
smio da bude ni Austrijanac ni Nijemac.

Taj novi zahtjev Srbije, za koji su
se živo zalagali srpski i muslimanski po-
litičari u Bosni i Hercegovini, izgleda da
su Srbiji imputirali Engleska i Rusija. |
zato što su ga te velike sile, koje su u
prijateljskim odnosima sa Turskom, izni-
jele, naj bolja je garancija da će taj pra-
vedni zahtjev biti, ma pod koju cijenu,
i ostvaren, ž:

Trgovačka škola ,,Beno Kotruljić“
| 3: Dubrovniku. * nE

aje

V.

U monarhiji pokušaj utemeljenja visoke
trgovačke škole na stepenu universitati bio
je učinjen u Beču od 1873. do 1876. godine
sa Handelshochsehule, koje sad više nema,
te ćemo preći na proučavanje nižih i najnižih
stepena trgovačkih škola i tečaja u monar-
hiji da uzmožemo suditi što bi nam trebalo
i što bi bilo moguće da dobijemo.

. Ovih drugih trgovačkih škola ima dva
stepena, dva tipa; jedan je viša tro- ili če-
tverorazredna trgovačka škola a druga je ni-
ža dnevna dvorazredna trgovačka škola, ili
drugim riječima ima velika trgovačka škola

pobi de S) on jom“

černjim) tečajima za mladiće ili za djevojke.
> Velika škola razlikuje se od male: 1. raz-
ličitim: osposobljenjem profesora ili učitelja ;
2. različitim ciljem i nastavnom osnovom ;
8. različnim materijalom. učeničkim, t. j. raz-
ličitim zahtjevima prema učenicima glede
već stečene kulture: i glede njihove dobi.

po dj počnemo s velikim trgovačkim
školama (akademijama), kazaćemo da one

sastoje iz tri razreda, ili iz četiri računajući
- pripravnicu i da u veliku trgovačku školu

(višu srednju školu) mogu biti primljeni sa-
mo oni učenici, koji su svršili dobrim uspje-

hom malu gimnaziju ili realku (4. razred)
ili 3. razred građanske škole. Za učenike se
građanske škole zahtjeva da su u njoj do-

bili naj manje povoljno (a ne samo dostatno)
u nastavnom jeziku, u geografiji i računstvu
a za sve (i gimnazijalce i realee) da su na-
vršili 14 godina ili da ih navrše iste solarne
godine, koje se upisuju.

* Svraćamo jesoradt svih patriota na ove članke.

i mala trgovačka škola sa trgovačkim (ve--

Učenici se nižih srednjih škola primaju
odmah u 1. razred a ne tek u pripravnicu,
ako su u zadnjem razredu srednje škole do-
bili naj manje povoljno u različitim predme-
tima, ne trebaju pripravnice, te svršuju u tri
godine trgovačku školu. Samo treba ovdje
opaziti da se broj ocjena, o napretku učenika
ovogodišnjom reformom gimnaznija i realaka
stegnuo.

Učenici pak srednjih škola, koji su svr-
šili dobrim uspjehom V. razred srednje škole
a navršili 15. god., mogu iznimno i dopustom
ministarstva biti primljeni u Il. r. trgovačke
škole uz ispit primanja.

Cilj je velike trgovačke škole (akademije)
da, obazirući se na predmete koji služe za
opću naobrazbu, onim mladićima, koji se
hoće dati na tryovinu, ili hoće biti namje-
šteni u velikim trgovačkim kućama i u onin
koje izvoze, ili u bankama ili drugih vjere-
sionim zavodima, pruži onu višu trgovinsku
stručnu spremu, koja se pravom danas 2za-
htjeva za savršenog trgovca ili čovjeka od
posala. Ti učenici na koncu posljednjeg ra-
zreda dobivaju svjedodžbu otpusnicu i na nje
temelju uživaju pravo jednogodišnjeg dobro-
voljea. S ovakim školama mogu biu zadru-
ženi različiti tečaji za mladiće i za djevojke
4 1 za neke činovnike.

Jasno je iz ovoga, da velika trgovačka
škola bude u gradu, gdje ima jedna ili više
srednjih škola a ne u mjestu, koje ih nema
i da tako svršenje niže gimnazije i realke
kao i građanske škole obzirom na prijelaz
učenika u veliku trgovačku školu dobiva u
našim očima neku veću znamenitost. Kad
pako po uvjetima primanja u veliku trgo-
vačku školu samo učenici male gimnazije i
realke i građanske mogu uljesti u trgovačku,
taj učenički materijal u južnoj Dalmaciji nije
malobrojan, jer nam ga pružaju srednje škole
škole u Dubrovniku i Kotoru i građanske u
Makarskoj, Korčuli i Dubrovniku, gdje ima
i privatna ženska građanska škola sa pravom
javnosti; pri tomu ne računamo na ostalu
Dalmaciju, i ako bi se, dok nema :ovake
škole u Dalmaciji, gdje je svuda isti nasta-
vni jezik kao u Dubrovniku, učenički mate-
rijal kupio iz sve Dalmacije i okrajnih ze-
malja. Kad bi pako naj izobraženiji dio djece,
tojest ona, koja su svršila nižu srednju školu,
imala ovaku trgovačku školu, to bi značilo
da šaljemo u trgovinu naj izobraženiju mla-
dež, pa bila ona iz grad&nskih porodica, bila
iz okolnih mjesta, ne jer su građani ili se-
ljaci, nego jer su naj izobraženiji. Posljedica
bi toga bila, da bi oni mogli ne samo pre-
duzeti nego i razviti veliku trgovinu u ro-
dnom kraju i oteti je nenašincima, a kad bi
i kao emigranti otišli u svijet, bili bi oboru-
žani spremom takom, da se takme uspješno
u inozemstvu. Tečaji pak uz ovaku školu
usposobili bi i manje izobražene mladiće i

siromašnije, pa i djevojke dai u tudini budu

kadri da sebi obezbjede koru hljeba. Sam te-
čaj bez ikakve škole matice bilo bi zanema-