Dubrovnik 24. decembra 1909. God. XVIII. IZLAZI UTORKOM i PETKOM Cijena je listu na prodinu: Za Austro*Uparsku, Bosnu i Ilerce- govinu K 12; za Srbiju i Crnu Goru K 15; za sve ostale zem'je franaka 16 u zlatu; za Dubrovnik K 10: na Do i četvrt godine surazmjerno Pretplata i oglasi šalju ge admini. straciji lista a dopisi uredništvu Rukopisi se no vraćaju. Nefran- kovna pisma ne primaju se. POJEDINI BROJ 10 PARA Za oglase, računuska izvješća i sli- čno ovbjuve plaća se 12 para po petitnoni retku (sitnijeh slovu). Ako «e više pula uvršćuju, onda po po- zdbi. Za priposlana, izjave i. uvne zahvale plaću *o od petitnog' retka 20 pura Plativo i btuživo u Dubrovniku Vlasnik i izdavatelj Kristo P. Dominković. Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr. Odgovorni urednik Nikola L. Brkić. Poslije Friedjungova procesa, Tijekom pretresa u senzacional- nom bečkom procesu izjavio je optuženi ,istorik“ Dr. H. Friedjung, da su svi ,dokumenti“, na koje je zidao svoje klevete, bili u ru- kama onih, kojima je povjerena uprava Austro-Ugarske monar- hije. Svoju izjavu potkrijepio je ovlaštenjem, koje nije demantova- no. Time je njena ispravnost utvr- đena i mi nemamo razloga u nju sumnjati. Važnost ove izjave odmjerena je težinom osude, koju su kleve- tnici time nad sobom izrekli. U njenoj suštini sadržano je prizna- nje, da je uloga Friedjungova bila zaštićena jakim zaleđem : znanjem, uvjerenjem i instrukcijama vlasto- držaca. Slaba utjeha A/evetnika Friedjunga, da nije bio naivan, kad je povjerovao dokumentima, koji- ma su i vlastodršci vjerovali, po- razna je za istorika Friedjunga, a još poraznija za političku umje- šnost vlastodržaca. Ne može se izmijeniti naše u- vjerenje o izvoru gadnih intriga, koje su često krojene i stvarane, da se opravdaju nečovječni pro- goni srpskog naroda. Ipak ćemo momentalno dozvoliti, da je izvan domašaja onih, kojima je povjere- na državna uprava. Ali nikako ne možemo izgubiti iz vida fakat, da su vlastodršci kupovali sumnjiva izvješća i da njihovu vrijednost nijesu ispitivali. Samo sobom to ne bi bilo za tešku osudu, da s neispitanom vrijednošću nijesu ne- humanitarno trgovali uz cijenu stra- šnih žrtava čitavog jednog naroda. Ostavimo na stranu nedozvoljeno opravdanje lakovjernosti jednog istorika, koji je mjerio vrijednost izvjesnih dokumenata po položaju osoba, koje su mu ih stavile na raspoloženje za ispitivanje. Nas se malo tiče učenjačka reputacija je- dnoga Friedjunga. U konkretnom slučaju gotovo je sporedna stvar, je li on smio da se onako nesmo- treno izloži utjecaju državne poli- tičke nužde, bez obzira na njenu vrijednost po mjerilu prave nauke. Glavna je stvar, da je Friedjung nasio ,dokumentima“, koje su mu vlastodržci stavili na rašpoloženje. To on otvoreno priznaje, potkrije- Pljujući priznanje izjavom, da su ga na to vlastodršci ovlastili. Time je ovaj proces pred javnim sudom uzeo bio sasvim drugi pravac. Pitanje , dokumenata“ najvažnija je stvar u cijeloj hajci na izloženije borce narodne politike. Autentič- nost njihova oborena je nesumnji- vim dokazima ljudi, na koje je bacana sva odgovornost, a prirod- nom nespretnošću ludog falsifiko- vanja apriori je onemogućena nji- hova vjerodostojnost. Danas više ne postoje prijeteći ,dokumenti“, već smiješni i glupi falsifikati, koje su ,naivnici“ skupo platili i ne- promišljeno upotrebili, ili su ih pak zlotvori sami skrojili, da im bude lakše pred svijetom opravdati po- litički nužne progone. Prva pret- postavka izgleda previše naivna, a da bi mogla doći u kombinaciju istine. Po samim falsifikatima, koji vrve glupostima, besmislicama i netačnostima, moralo je biti na prvi pogled jasno, da to nijesu spisi školovanih ljudi, a još manje di- plomata. Teško je s toga vjerovati, da su odgovorni državni faktori, kao umješni političari, mogli olako povjerovati u autentičnost isprava, a da im vrijednost sami nijesu izmje- rili, jer se inače dolazi do zaključka, da su se nalazili na položaju, kome nijesu dorasli. Druga je pretpo- stavka, koja potiče iz mogućnosti, da su vlastodršci znali i izmjerili vrijednost dokumenata, ili da su ih sami skrojili, mnogo vjerojatni- ja, ali i užasnija. Čovjeku staje pamet pri samoj pomisli, da su svi progoni, koji su činjeni i koji se još i sada čine prema nama Srbima, plod političke nužde ouih ljudi, kojima je sudbina dodijelila, da s nama upravljaju. Nije ovo osamljen slučaj. On, istina, pripada rijetkostima, koje sa svojim svršetkom uz našu pobjedu predstavljaju veliki poraz klevetni- ka. Sa priznanjem, da su ,doku- menti“. potpuno oboreni, očituje se u isto vrijeme prirodna istina, da su i svi dosadašnji progoni či- njeni pod pritiskom vjerodostojno- sti takvih ialsifikata. A posljedice svega toga još ispaštaju nevine žrtve, koje su do žrtvenika dove- dene sa jednim dosta smjelim 0- pravdanjem, da je sve to plod u- tjecaja njihovih prvaka, koje štiti poslanički imunitet. Sada pak, po- što su pred licem cijeloga svijeta morali priznati, da prvaci nijesu ni najmanje krivi, pravda zahtije- va, da se iz zagrebačkih tamnica puste ljudi, koji nevino stradaju. Time ipak ne će biti popravlje- no sve ono, što je pod utjecajem dokumenata činjeno i učinjeno. Kad jednom pada svaka vjerodostojnost kleveta, da je naš narod ,veleiz- dajnički“, treba da prestane i 0- vaj policajni režim, koji je mnogo doprinio, da se povjeruje glupo- stima. Takav sistem nije više su- vremen, a vrlo teško ga je spro- voditi bez prijekora kulturnog svijeta i bez narodnog nezadovolj- stva. Prvi uvjet za jednu vladu jeste uviđavnost, da zna zadovoljiti svoje narode. CauysaHu XHTau. On Aypenuja Ulona. E HeBernaecror jyua jenaH ope 3.hux xycapa Tpe6ao je nanycTaTu Ty- 1y3y u oruhu y Bopno. Ojvrašak Gje- me ozpetjeu 345. uac 43 jyTpa, a, no crapoM o6uuajy, GaHK€T y OuH IoJa- CKA CaKyIIH CBE Ouupe, H OHE KOju NyTyjy Kao u oHe koju ocrajy y Baponuin. Pyuak Gjemme 6oraT, CBAKH TOCNO JAP nancuoHa xeuo je na ocrasu Jujeny yCnoMeHy cBoM yKyhiauuHy. CBu oHu KojuMa je Ocra1o HEnITO HOBIA /0- HOCMJIH CY M3 NOJIPyMA KAKBY CTAapy Gouy BuHa, u, Oj extra 10 extra, raBe ce Gjexy jegmuucrBeuo 3arpujaje. Iloueme u 3,paBuie. JenaH Maju uoBjek, CcuH €MHTpanra, rpap ze Benmap koju Gjemue nopyuuuK, NME Wanly y 31paBibe Kpasba. 3auy Ce OLyIIEBIBEHO — OZOGpABAIE = MEljy MJajIuM OuuupuMa, Koju cy: ckopo CBu npunanaju apucrokpanuju u Koju cy noGuaa cBoje uuHoBe oz Jlyja XVIII. Amu, Meljy crapuM, Hama3ane ce je- nau KaneraH no poljet»y KOp3HKaHali, Hueku Burajuc, koju nomro je yue- CTBOB40 Y NOC/bEJUGHM NAPCKHM BOj- HaMa, ocrao je y uuHy Kaneraa u non PecraypauujoM. BuTajuc BpuiHo je caBjecHo cBojy CTyxGy, AJIH H- BJbalie caM u pujeTko OTBapalne ycTa. OH ucnpa3suu cBojy uaimuy y ucro BpujeMe KA/L M OCTAJIH, AJIH JAKO IP- XTatbe OGpBa Moro je noka3aTu la TO Huje yuuHuo palo. Osaj nokpeT, TaKO HeNpumjeTaH, He u3amaue rpapy ze Bemmapy, Koju je HECTPIICJ6HBO TPIIHO NPHCYCTBO OBOT oduuupa crapor pexuma, mpaunor KApaKTEpa KAO IBCTOBA KOKA H CypO- BOT KAO iberoBu GpkoBu. BezMap Ha- nyHH HAHOBO CBOjy WAY M mOTH je Ha CpaM y3ypllaTopa, uy lOoBuuiTa »Ke- HOT KPBH, LecnoTa Koju je yrieTa- Bao Ppanuycky a Kora je Bowxuja PyKa NpaBEJIHO KA3HHJA, CBH Ce NOTJEIH VNpABHIIE HA KA- nerana Burauca. OBaj, Bpao Guujer, CTHCHYTHX YCHHLA, NpPHXBAaTH CBOjy ualiy... a4 Y/JapHBLIH JIAKTOM O CTO tala My CKJIH3HY H3 pyK€ H Tale HA napkeT ruje ce pa36u. Benmap, nornyHo nujaH, npuhe Ka- NneraHy 4 yzapu ra no o6pa3y. Burajiuc cree mMranuha 3a 06e py- Ke u Ganajyhu ra ua nog xrjene ra GanuTH No Hore, Kala NnpHCyTHH, ONKOJbaBajyhu ra, H3BC/LOLIE CHJIOM BaH CAJIOHA. YcaoBu 3a 1Bo6oj 6jexy 6p30o cBp- menu. IIHIuro/b Ha neTHaecr Kopaka. Tahame no BOJbu. Cycper je rpeGao Guru _y 30py, jean car upuje nosacka. BenmMap nolje ua cacrana«, ca 1y- HOM PYKOM Tpemlaiwa, Koje je jeo Ilacmo u3 bocne. CapajeBo, 22. neuem6pa. IlomuTuukO crawe y Bocuu u Xep- uerosuHu Huuje ogasua 6uno uecpetje- uuje kao znanac. Hu y jenuom Ta6opy HeMA NOBOJ6HO u3BjecuocTu y Haj6/iu- KHM 3adahaMa HApOjIHe NOJIHTKKE, a la M HC CNOMHIBEMO HEOGHUHO zude- PeHUupatbe y TaKTHLIH H HAUHHy 6Op6e. AKO je amexcuja 3aucTa BEJIHK HAUHO- HAJIHO-nOziuTHUKU zoratjaj, omua je osa y Bocuu Ha HApojHe KPYFOBE CMHJIHO njenoBana. Jep je «uB (akar na ce HApOJIHA NOJIHTHKA OJL TOT BpeMeHa 36yuuna, u na je nacrynujo Bpujeme ruje 6osbe u pa3Bujenuje rnaBe y Bo- CHH H XEepueroBuHH nouuiby 6a1u came NOJIKTHKE pajiu, Na Oko Gauajy y ce H NOUHY NOJIHTHKY HyTapibeF Cpehu- Bai»a, pebopmupata, a mjecro 1oca- nawe nosuruke, Koja je Bolema ca MHOFO pOMaHTH3MA H JAKE Bjepe y Benuke noralaje. [la nouuie oBaj ne- PuHou concrBeHe iwmurynuje u anaju3e noKa3 je NOKPETAWC HOBHX JIHCTOBA H TO: ,Pa3sBurka“ y Bawoj syuu, Koju he Kao peBuja H3JIA3HTH NOJL YpPE/. no3snaror_HoBejucre Ilerpa Ko&uuha, HAJLAJbBC H3LABAH€ IPyre peBuje ,IIpe- rena“ y CapajeBy u noKpeTatbe peaJiH- cruuHor ,Pana“ y Mocrapy. Il[onyHumMo CBE OBE nojaTke jom M H2NaBaweM HApOJIH€ UHTAHKE, KaJeHLApA ,IIpo- cBjere“, HOBOF JiHcTa ,3a ce;aka“ — noJa3uMo no yBjepei»a zna je y Bocuu HACTyIIHJIA HOBA €pA HApPOJIHOF pala, Koje he ycnjecu Guru u akO noJara- Huju, alu u cee TO curypuuju. Crapo NOJIHTH3HPAIb€ ycTyna Mjecra_HOBOj NOJIHTHLH — paly! Meijy mMyCiHMaHuMa npoBejena je Beh NOTIyHA aIMuHHCTpALHja HHXOBE Bakydcke ypen6e. Ty cy nponpju CbE—GeHHLH rpyne ApHayroBuheBe u AKO CY HMAJIH NOCTA TPylA, NA VTYKY cBoje nenpnjare/be. Y usBjecHuM MO- MeHTHMa 6op6a je Guja HeoGuJIHo rpy- 6ux oGuuka; cBa je cBeha, na je Ga MycaBar y 3a;uou uac HanycrHo Taj HAUHH H THM CIIACHO YTJIEJL HOBHHAP- CTBy. Hare 3aKOHOJABHO OJjEJBEEE Y OBO npenycrasHo BpujeMe u36a1uJIo Ham je HEKOJIHKE HOBE 34KOH€: OGpTHH pEJI, 3JaKOH O CTBapaiby OGpTHHUKE HP TP- M4pHO, 34GaB;/bajyhu ce GauaieM KO- | tuTuue uro je Moryhe abe. Csjenouu HanyHHIIE IIHIITOJBE M u3mjepuuie ojicrojae. Bemmap ce 3a- GaB;banie caMO Ca cRojuM TPElIEaMa, .Y TpeHyTKy Kala My CBjezonu nanonie NIHIITOJb OH Ce jom 3aGaB/bane npa- TehH OUHMA NOCIbEJI6Y KOILITHLIY KOjY je Gauuo y Ba3nyx. um je gaT 3HaK, Benmap ucnaju. 3pHo pau pame Bu- TACOBO, KOju Ce Hacmuja. — TocnojiuHHe, peue MJanoM nopy- UHHKY, H3Fr/EeNA JA BaM HHje MHOTO CTATO NO KHBOTA. Ja JAKJIE HEMAM HHKAKB€ KOPHCTH Ja BAM OJLIY3MEM OHO IITO BAM je paBHONyLIHO. — Takajre, rocnojiuHe, OJwroBopu Benmap ca BucuHe, Hehy MHJIOCTH. — Hea ce Bama OXOJOcT CTHIHA, Mlajuhy, npuxBaTu Kopsukanani. Yro- BOpeHo je za CBaKH OJL HAC MOXe rajaru_ mo BOJbM; ja uyBaM cBoj XHTALI. :