va
Ra donio

Cijena: za Dubrovnik na godinu fior. 4. — Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Herce- o Pretplata se i oglasi šalju administraciji , Dubrovnika“. — Dopisi se šalju
govinu na godinu fior. 4 i 50 novč. — Za Srbiju i Crnugoru na godinu fior. 5. — | Izlazi STAKE Ne lieli 2 > uredništvu. — Rukopisi se ne vraćaju. — Za oglase, priposlano, izjave, javne
Za sve ostale zemlje na godinu franaka 15 u zlatu. — Na po godine i na četvrt | ] J ; zahvale, računska izvješća i slične objave plaća se 6 novčića od retka. Ako se

godine surazmijerno. — Pojedini broj lista zapada 10 novčića. i

| I

više puta štampaju, po pogodbi.

Broj 5.

U Dubrovniku 31. Julija 1892.

Gama I

Braći Muhamedancima.

Vrijeme mijenja, vrijeme liječi. Države se
stare raspadaju, a mjesto njih nove se podižu. Duš-
mani se stari sbratimiše. Slava ovome vijeku na-
pretka i bratimstva! Smirio nas je, usrećio i nas.

Ove nas misli nadahnuše, da progovorimo,
našoj braći Muhamedove vjere.

Najzaslužnija ličnost u istoriji našega naroda
bijaše Nemanja, Širom cijele naše otadžbine uvijek
živa pjesma i predaja zasadiše u našijem srcima
vječni mu spomenik kao državniku, koji je spojio
dotadašnje srpske državice u veliku svoju državu.
On je ukinuo ondašnju rogjačku vladavinu, biva
što je vladalačka porodica svu zemlju, kojom je
vladala, smatrala kao porodičko našljestvo, na koje
je kao u našljedovanju imetka polagao pravo svaki
pojedini član porodice. On je postao samodržao
jednostavne države. Ta se država srećno u bla-
gostanju za njegovijeh našljednika divno razvijaše
tako, da se za Dušana silnoga slavljaše gospoda-
ricom Balkana, te se istom i dandanas kao zla-
inom erom gordo ponose svi sinovi našega naroda.
Ali zub vremena ni nju nije mimoišao. Ne dobro
učvršćenu u unutrašnjosti, snašla je bukteća 0s-
manlijska sila. Na junačkome megdanu raspada
se Lazarevo Carstvo, i po njemu širi turska dr-
žava. Nastadoše tada teška vremena i stoprv je
ovaj vijek blagosovio milijone srpske krvi kroz
duge vijekove za slobodu prolivene.

Ali na slobodi nije ovaj vijek zastao, već je
izjednačio, sbratimio čovječanstvo osobito u na-
prednoj Evropi i u bujnoj Americi. Dušmani se
stari zbratimiše i to svuda nama naokolo. Dušmani
najstrašniji cjelokupne naše Austro-Ugarske mo-
narhije Nijemci iz njemačke Carevine i Talijanci
iz krajlevine Italije postadoše joj sada saveznici.
Turska i Francuska stari veliki dušmani Rusije
danas su joj najbolji prijatelji. Tako je ovaj gordi
vijek slobode i blagostanja koncetrisao ogromnijega
napretka radi, sve oko nas stare dušmane i spri-
jateljio, i ako im nejednaka krv po žilama teče. I
mi imamo srea i tome se veselimo i spjevasmo
mu himne, kao vijeku nad svijem vijekovima.

Ipak nas, na žalost samo nas, valjda što smo
braća jednokrvna, ne će da zagrli, da zbratimi.
A zažto? Dobra masa našega naroda nije još shva-
tila blagodati ovoga vijeka. I ako je kruže bjelo-
dani plodovi ogromne stečevine ovoga vijeka, ona
ih još ne razabire. Ima pameti i srca na pretek
a ne razabire, jer je zavode bezdušnici. Izvraćaju
joj ljubav u mržnju a znanost u strast. Time spri-
ječavaju, da joj u krv ugje razlika izmegju naro-
dnosti i vjerozakona. Izvrću bezdušnici načela ovi-
jem vijekom okrunjena, da u prostoru i u djelovanju
narodnost zaseže koliko je braće jednokrvne istoga
jezika, dočim je neograničen i nestalan obseg vje-
rozakona. Izvrću ono, što je djeci po kulturnoj
Evropi i Americi poznato, biva da je samo cigla
narodnost neizbrišiva osobitost braće jednokrvne,
dočim je općenitost vjerozakon. Zato glede naro-
dnosti, ono što bijasmo i jesmo moramo i ostati
biva Srbi, i ako smo mijenjali, mijenjamo i slo-
bodno nam je mijenjati vjerozakone. Dok je da-

našnji vijek narodnosti, slobode i napretka  satro

svuda po Evropi vjerske predrasude i uklonio
vjersku nesnošljivost, bezdušnici samo ih kod nas
pire tako, da nas ta ljaga kalja pred naprednom
Evropom.

Nego kada je na sve evropske i amerikanske
narode duh napretka, duh ljubavi i mira u na-
rodnoj cjelokupnosti, na temelju materinskog jezika
živućijeh tradicija, i oslonom na istoriju a poletom
na ljepšu budućnost, čudesa stvorio i postao od
presudnog uticaja; nije moguće ne zamisliti da će
Muhamedanski vjerozakon jogunasto spriječiti srp-
ski preporogjaj kod vedre i plemenite naše braće
jednokrvne. Nije moguće, jer je kulturna Evropa
još Westfalskijem mirom godine 1648. ispjevala
opjelo vjerozakonskijem državama, biva načelu:
»Cujus regio illius religio“. Nije moguće jer luča
prosvjete bjelodano prodire Bosnom i Hercegovi-
nom i mora nam doći u prilog, Kako ne bi, kada
svi nepristrani svjecki velikani jednoglasno  izre-
koše svoju znanstvenu osudu, da je žiteljstvo Bo-
sne i Hercegovine srpske nasodnosti. Kako ne bi,
kada po rečenijem zemljama Muhamedanci nijesu
osamljeni već živu od davnina pomješani sa je-
dnokrvnom braćom rimokatoličke i pravoslavne
vjere.

Nije moguće da spriječi, jer rad i nauka
danas vode čovječanstvo do svoje mete, kad je
ono bistra uma i plemenita osjećaja poput našijeh
Muhamedanaca. Nauka će ih uvjeriti, da su nam
braća jednokrvna, da smo svi sinovi jednog srp-
skog naroda. Rad će im pako pobuditi ljubav
prama nama, prama braći, jer bez ljubavi sve
gine na svijetu. Kada veliki kulturni narodi sve
svoje dobrostanje imaju da zahvale zajedničkome
radu svijuh svojijeh sinova, tim više mi nejaki
moramo sabrati i složiti sve snage da se pomo-
gnemo do njihova blagostanja, da i naš narod
zagudi u koncertu kulturnijeh naroda, koji svijetom
okreću. Toga radi glavno nam je da širimo temelj
tome radu, biva ljubav i poredak megju braćom,
jer su narodi glede produkcije mašine, koje, ako
su im skladno sljubljeni svi strojevi i redovito i
nepomućeno djeluju, čudo mogu proizvesti. Nema
li pak sloge kod radnika, mrze li se, gone li se,
tada skoro ništa ne izvedu, već i ono malo što
koji izradi drugi pokvari. i

Zašto bi dakle sam naš srpski Par bio ža-
losnom iznimkom? Zar treba se roditi Nijemac,
Magjar, Francuz, Englez itd. pak razumjeti, da
vjerozakoni ne djele narode već materinski jezici ?
Ah divno li je proputovati našom cjelokupnom
državom, pak uživati kako Magjari i Nijemci bili
rimokatoličke, bili protestanske, bili izraelske vjere
jednako su zanešani za slavom, veličinom i na-
pretkom svoga magjarskoga odnosno njemačkoga
naroda, kako li se ljube i grle, kako u krasnoj
slozi, miru i poretku poput najsavršenijeh mašina
zajednički rade i gorostasno napreduju.

Nama Dubrovčanima, koji od pamtivijeka svi-
jetom putujemo, prirasle su uz srce nanizane divote
ter s toga nas teže ujeda i srce zaboli, kada pu-
tujući po krajevima našega varoda primjećujemo
veliku razliku, biva nesrećno dušmansko stanje radi

raznijeh vjerozakona. Vistom i iskrenom nakanom

da to nesrećno stanje uklonimo, pokrenusmo ovaj .

naš list ,Dubrovnik“ neka on kao simbol gra
koji Bosanac i Hercegovac od davnina pod

mijeva kada kaže: ,idem u grad“, priopćuje, o. Ka -
našoj osobito muhamedancima utiske, što na (nast S" \Co
ostavljaju veliki kulturni narodi, da se u njih &efe< ie zA

damo, ter i mi poput Nijemaca, Magjara, uđkea-
it.d. bez razlike vjere u srpskom narodnom kolu |
zanosom zaigramo.

para
Muhamedanei braćo, stari naši prijatelji. ne.

zbacujte s uma, da vrijeme mijenja i sve liječi,
ter i vi ste sada blaži prama raji. Ona nema rašta
sada da vam neprijateljska bude, ter nemojte ni
vi na zajedničku štetu na nju kidisati. Odazovite
se plemenito glasu braće jednake krvi s vama,
jednaka jezika s vama, jednake slave s vama kad
bijaste srpska vlastela. Nadahnuti osobitom  milo-
krvnošću stupite kao plemići u naše kolo na diku
i spas mile nam zajedničke otadžbine.

Da ste vi ugledni sinovi našega srpskoga na-
roda znate po živućijem megju vama predajama.
O tome ste pak i osvjedočeni, pošto i kod kuće
i okolo kuće nalazite ljude vama ravne u mate-
rinskom jeziku, u crtama i izrazu lica, u tjelesnom
krijepkom razvitku, u umnoj hitrini, u junačkoj
iskrenosti, gostoljubiju, biva u svemu. Znate i po
tome, što ste čitali istoričare svjeckog glasa, koji
ne nalaze megju nama nikakve razlike u obilje-
zima narodnosti srpske. Čitali ste i čitate osobito
istoriju srpskoga naroda glasovitoga i odličnog
magjarskog rodoljuba vašeg ministra Kalaja. Vi
pamtite kako Kalaj na zadnjijem stranicama pr-
voga dijela spomenuta mu remek-djela piše, biva:
»Po svršetku turskoga osvajanja Srbi postadoše
»raja. Osmanski osvajači naravno da se nijesu
,» obazirali na dojakošnje prave i društvene staleže
.pokorenoga naroda. Vlastelin i nevlastelin jednako
»Ssu smatrani kao državljani lišeni svijuh prava. Da
»bi tu sudbinu izbjegli, mnogi srpski plemići pri-
»miše Muhamedovu vjeru, usljed čega ostadoše u
»uživanju svojijeh dobara i svoga uticaja u zemlji.
,Bosanski begovi potomci su bili starijeh vla-
»Steockijeh porodica.“

»Taka opadništva u gomilama najviše se do-
»gagjahu u Bosni, koje s toga, što je stoljetna
»borba izmegju katolika, pravoslavnijeh i patarena
»izrodila neku nemarnost u vjeri, a koje, što su
»bosanska vlastela u mnogo većoj mjeri uživala
»Svoja izuzetna prava, nego što to bijaše slučaj u
»drugijem srpskijem zemljama, te se s toga teže
»lišavahu uživanja tijeh prava“.

Kada dakle Kalajeva auktoritat nazivlje na
temelju znanosti Bosnu srpskom zemljom a Bosance
Srbima, a vas begove bivšijem srpskijem plemićima,
vrijeme bi bilo da i vi, muhamedanska braćo,
izagjete iz svoje reserve, i da nam se otvoreno
odazovete, ter u našemu brackome kolu poigrate.
Ne zovu vas kakvi dušmani ili tugjinci, već stari
vaši iskušani prijatelji Dubrovčani, koji su vazda
dugijem vijekovima mirili svu braću svoju u če-
stijem zadjevicama, a koji iskreno osjećaju da su
danas najviše na to pomirljivo djelovanje po-
zvani.