Br. 57.

Dubrovnik 26. jula 1910.

God. XIX.

IZLAZI UTORKOM i PETKOM

Cijena je listu na godinu :

Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Herce-
govinu K 12; za Srbiju i Crnu Goru
K 15; za sve ostale zemlje franaka
16 u zlatu; za Dubrovnik K 10;
na pd i četvrt godine surazmjerno.
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lista a dopisi uredništvo.
Rukopisi se ne vraćaju. Nefran-
kovna pisma ne primaju ge. -

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 10 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli-
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po po-
godbi. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Vlasnik i izdavatelj Kristo P. Dominković.

Srpska Dubrovačka Stamparija Dr. M. Gracića i dr.

Odgovorni urednik Nikola L. Brkić.

Naša omladina.

U današnjim našim neodređe-
nim i nesređenim narodnim  prili-
kama pada nam vrlo često na pa-
met jedno ozbiljno i važno pita-
nje, koje je nekada znalo da po-
krene, zainteresuje i oživi gotovo
sve slojeve našeg narodnog dru-
štva, a to je pitanje aktivnosti naše
omladine u opštem radu Srba na
Primorju. Bilo je lijepih dana,
kada je Srpska Omladina na Pri-
morju pitanje svoje aktivnosti ri-
ješavala na način, koji je u sva-
kom pogledu zadovoljavao. Danas
pak ovo pitanje stoji otvoreno i
ozbiljno zabrinjuje sve prave pri-
jatelje narodne, koji pozitivno ra-
čunaju sa neminovnim zakonom,
da na mlađima svijet ostaje.

Primorsko Srpstvo raspolaže sa
spremnom omladinom, koja kvan-
titativno ne stoji najgore. U tom
pogledu opaža se jedan stalan na-
predak, koji bi morao da ulije ve-
liku dozu zadovoljstva u sve na-
rodne redove. Ali dok kvantita-
tivan napredak može da zadovolji,
dotle kvalitativno u smislu aktiv-
nosti u narodnom radu zaostaje
za onim vremenima, kad su Srbi
na Primorju s pravom i s razlo-
gom upirali u nju svoje poglede i
polagali velike nade. Opšta apatija i
skrajni indiferentizam, da ne rečemo
dekadensa, zavladaše i u redovima
naše omladine. Težinu ove, dana-
šnjim stanjem utvrđene, istine ne
može da oslabe i: umanje časne
iznimke, koje se u opštem stanju
gotovo i ne opažaju.

Sjećamo se nih vremena, kad
je Srpska omladina na Primorju
pratila sa razumijevanjem i živom
aktivnošću svako naše narodno
pitanje; sjećamo se, kad je naša
omladina vodila aktivnu kontrolu
u svakom narodnom poslu; sje-
ćamo se, kad je ona u mnogom
čemu i s uspjehom davala inicija-
tivu, pa čak i direktivu u opštem
radu. A danas ? I ona, kao i svi
mi koji prisvajamo sebi neko ču-
dno pravo vodstva narodnog, spa-
va snom nerada i apatije.

Zašto je to tako? — Nama bi
najmilije bilo, kad bi se na ovo
pitanje odgovorilo iz redova omla-
dine. Međutim možemo konstato-
vati, da se gotovo ni u jednom
mjestu na Primorju, gdje Srbi u
većem ili manjem broju obitavaju,
ne opaža utjecaj omladine i ne
vide pošljedice kakvog ozbiljnog
rada. A školovane omladine ima
u svim mjestima. Gdje god i kad
god upitamo kakvog postarijeg i
poznatijeg Srbina, što je od omla-

dine i da li se ona miče, dobijamo
odgovor, da je danas omladina sa-
svim zapuštena, da se ni za se
ne brine, a kamo li za narodna
pitanja, i da se gubi po kavanama
i lokalima, gdje se moralno i ma-
terijalno upropašćuje. Optužba je
zaista teška, da čovjek gotovo ne
smije u nju povjerovati, ali je mi
razumijemo i u mnogom čemu
potkrijepljujemo.

Srbi na Primorju o ovome moraju
ozbiljno da razmišljaju, jer će vri-
jeme ljuto da se sveti na cijelom

s * od
srpskom narodu, ne potraži li se

ine nađe li se načina, da se naša
omladina, jedina srpska uzdanica,
dovede u položaj, koji joj obilje-
žava budućnost i određuje sadaš-
njost.

A i ti omladino, stresi sa sebe
indiferentizam i apatiju, pa stupi u
borbu života, kojaje tako i toliko
potreban srpskoj narodnoj cjelini !

L.

Nesnosne prilike.
Kotor, jula.

Ima evo nekoliko vremena, da u
Kotoru postaje život s dana na dan
nesnosniji. A nije baš tome uzrok ni
skupoća ni ljetna sparina. Neke po-
jave u našem javnom životu, koje su
počele da čestaju, uzrokom su tome
stanju, što svaki čas prijeti, da do-
vede društvo naše do ozbiljnih i teš-
kih posljedica. Čas u blažoj formi, čas
opet nastaju nagle i brutalne te pojave,
tako da pošteno društvo gleda u njih

“zabezeknuto, ko da je sve moguće u

današnje doba i današnjim prilikama.
Čovjeku, koji na ove pojave gleda po-
zornim okom, izgledaju one slučajne
i prolazne. Kao čovjeku, koji hoće da
malo dublje pronikne u te pojave,
neće uteći onaj pravi psihološki mo-
menat, koji dovodi do grdne jedne
istine. A ove pojave ne smijemo pu-
štati iz vida. One se rađaju iz slo-
jeva najgrublje mase ili da ih još
bolje označimo iz antisocijalnih ele-
menata u pravom značenju riječi. Te
elemente, kao da pokreće neka »tajna“
ruka. Rulja se ona tad organizovana
uzdiže do sile, koja može i smije da
slobodno harači gdje god stigne !

Ko je to što kreće onom ruljom ?
Zašto? A ipak znamo dobro proti
kome i zašto je ona rulja organizo-
vana. I kad ne bi bilo istine što ra-
zumu služi, čovjek bi mogao čudom
se čuditi i vjerovati, da živi u doba
čudesa i prikazanija.

Ali ima i još jedna teška istina
koju te pojave otkrivaju.

Kad se sve to može, da među na-
ma događa i trpi a niko se i ne mi-
če, da žigoše i zadrži onu kugu i
smrad što nas već zadavi, to su onda
žalosni znaci, da smo već i privikli
daviti se u onoj kužnoj atmosferi i
gledati, kao lješine nepomični, svoju
bruku. Ovo je i najbolja svjedodžba,
do kakve smo demoralizacije spali.
Da nije tako, tih pojava ne bi bilo,

ili čim bi se pojavile naišle bi na-

otpor čitavog politički odgojenog i
organizovanog društva. Ali je danas
žalosna istina da se ne možemo ni
malo pohvaliti, da smo takovo druš-
tvo. I kad je tako, ne treba ni malo
da se čudimo, da je moguć opstanak
ovako organiziranim bandama u kul-
turnoj državi, gdje mora barem neki
pravni poredak da vlada.

No istina, zalud je da mi pitamo
vlastodršce, zašto se ovo ovako baš
zbiva. Zašto baš proti nama, bili Srbi
ili Hrvati, koji hoćemo da mirno ra-
dimo i razvijamo se u granicama mo-
gućnosti ?

Mahnito bi bilo kriviti na ovom
mjestu vlastodržee. Nijesu oni krivi.
Bolje je, da zapitamo i ispitamo sa-
mi sebe. Ko dopušta i trpi sva ova
bezakonja ? Mi vidimo da je u pu-
nom jeku u nas način vladanja koji
napredne države uvidješe da nije više
valjan ni za crnačka divlja plemena
po Africi. To sve mi trpimo i sna-
šamo. Pa zar da krivimo vlastodržce ?
Ta oni imaju po sto puta pravo, kad
smo mi ona prava stoka, što je s da-
na dan gone na pašu da preživi a i
ne zna da je klaonica čeka. A sad
neka ovo razlaganje i fakta malo
objasne.

U prošlu nedjelju imala je pred
kafanom ,Dojmi“ koncerat Hrv. bo-
kelj. glazba. Tako joj neko dade ime.
Bolje bi svakako odgovarao naslov
»glazba unajmljene rulje“.

Dok se je onaj koncerat obdržavao
i baš negdje pri svrsi, naiđoše dvije
rulje ,škaljarska“ i ,muljanska“ po-
klicima i toljagama i htjedoše se u-
miješati među mirnu čeljad na obali.
Zašto ? Ko ih je poslao ? Posmatrač
sa strane mogao je odmah shvatiti,
da onom ruljom kreće nečija naredba
i dogovor. Opć. redarstvo nekako je
uspjelo, da ih u tome spriječi.

Kad je malo za tim svršio konce-
rat, ona rulja je tad prodrla u grad,
da dade oduška svome raspoloženju
delinkvenata. Biranih poklika nije
falilo. Žandari, pratili su ovu rulju
onako po daleko sa strane, valjda
da ih ko ne bi ometao u njihovom
patriotskom radu. Kad su se opet
povratili itaman pri izlazu iz grackih
vrata počeše poklici ,živjela Austrija“
— dolje Srbija“. Pa opet, ,dolje iz-
dajiee“, ;dolje sloga“. Oružnici uvi-
jek slijedeći ovu rulju, nije im se ni
jedan čas učinilo potrebitim, da ih
opomenu barem. Općinsko redarstvo,
koje je također pratilo ovu rulju,
bilo je i odveć oprezna prama njima
pa se je zaista i preko svake mjere
korektno prama rulji ponašalo. Ali
kad je rulja htjela opet, uz prijetnje
i vike, sa toljagama, da se povrati
u grad, općinski redari tada, da za-
priječe i gorih još škandala, isprije-
čiše se onoj rulji i zabraniše ponovni
ulaz u grad, pozivljući rulju da se
raziđe mirno.

Oružnici još uvijek tu u službi, do

zuba naoružani, stajahu ko nijemi:

svjedoci.

I tek kad je općinska policija u
skrajnjem času zakročila, ozvaše se
i naši žandari, al ne da dadu pomoć
redarima, — ne-čudite se ljudi! — već

.

da pouče policiju, da ne smije onako
postupati prama rulji. ,Pustite ih,
vi im ne smijete zabraniti da pje-
vaju“. Ovo su riječi, kojima su oru-
žnici u onom času istupili proti re-
darima. I koliko ove riječi paradok-
salno zvuče, ipak su grdna istina.
A kolika je pouka iz ovakog jednog
događaja suvišno je ovdje dokazivati.
Nije nikakvo čudo, što je ona rulja,
vidjevši ovakav postupak oružnika,
postala izazivnija i pogibeljna samim
redarima. Opriješe se dakle redarima.
1 zaista zaslužuje svaku pohvalu pri-
sutnost duha kod redara. Ne dadoše
se smesti sumnjivim ponašanjem žan-
dara, već počeše da apse neke izra-
Zitije bandite. I nastade časom kriti-
čan momenat. Rulja ona htjela je,
da silom spriječi apšenje svojih - pe-
rjanica. Sva je sreća što se je ovo
odigravalo pred sama gracka vrata,
gdje se nalazi vojnička straža, koja
je napetim bodovima morala istrčati,
da zapriječi onoj rulji ulaz u grad za
redarima. A oružnici? Stajahu tu ko
miserne figure, koje ipak kadgod
znaju tako revne biti prama prsima
mirnih i čestitih građana.

Nijesu ovi retei napisani, da njima
nešto dokažemo vlasti. Daleko smo
od toga. Mi čak i dajemo pravo vla-
stima ako se onako ponašaju. Pa
zašto i ne bi: Ta nijesu oni krivi.

Javnosti našoj namijenjeno je ovo,
nek se nad ovim pojavama zamisli.
Krenimo se već jednom i recimo,
dosta je više ovako. Al riječi neka
slijedi djelovanje i rad. Sramota je
za nas a i ozbiljna pogibelj, da _mo-
žemo trpjeti ove pojave, koje očito
govore, da je u nama nestalo i osje-
ćaja i smisla za ono odlučno i izra-
zito djelovanje, što društvu daje ži-
vota a narodu obilježje narodno. U
ovoj općoj demoralizaciji, koja nas
je dovela do čudne neke apatije u
narodnom radu, mi vidimo samo, da
i ono malo života sto još kao narod
pokazujemo, u službi je interesima
nekolicinje, koji u ovakovoj zbrei do-
bijaju lako povjerenje narodno, da
njegovom sudbinom upravljanju u
svoj interes samo. Skrajnje je vrije-
me da se ovoga otresemo. Al bez
odlučna preloma nema nam uspjeha.
Nek na jednoj strani ostane osamlje-
na ona organizovana rulja a neki
neradni i komodni narodni vođe nek
se uklone, jer ni njima ne“smije, da
bude mjesta u jednom društvu, ko-
ga čeka ozbiljan rad i borba za na-
rod. Nama nije treba, da nas vode
ljudi, koji stoje ko drvene figure, da
ih drugi neko pokreće. Farizejstvo
njihovo smiješano sa einizmom, do-
velo je do one demoralizacije u na-
rodu iz koje počeše da niču one ban-
de, koje tad nije bilo teško organi-
zovati i pokrenuti proti poštenom
društvu. Onaj nedjeljni događaj pri-
silio nas je, da razmišljamo ovako.
Prisilio nas je, da u sebi samima
nađemo krivinu za onake pojave.

Nije ovo samo ovako u Kotoru i
Boki. Ova kuga je okužila cijelu Dal-
maciju a najbolje se prima i širi ovde,
gdje je srpski elemenat. Jedna je to
bolest, jedni uzroci. U nas malo po
malo nestaje volje i energije. Mi smo