St: 2

DUBROVNIK

Br. 81.

Harnena za je KoHmauHo yrBpljeno,
zna he Kpasb Ilerap nohu y Pum, y
nocjeTe TajujaHCKOM JIBOPY,  TIpBOM
NOJIOBHLOM  Mjecena janyapa unyhe
rojune. [IpecromoHacIbenuuK = AJreK-
cannap nornyHo je osupaBuo, re he
OH, 3a Bpujeme KpabeBa OJICyCTBa,
BPIIHTH KPAJBEBCKE  ]IYXKHOCTH, KAKO
je TO ycTaBOM ripenBnijeHo.

Ilyr Kpasba Ilerpa y Pum umahe,
6e3 CYMIb€, BCJIHKY  IIOJIMTHUKY  BA-
XHOCT. BHJIO Gu rpeBuiie pano 0 TO-
Me roBopuru. Y cBoje BpujeMe Hapo-
uuTo hy ce Ha CTBAap OCBPHyTM, a 3a
Cala MOTy CaMO HarJacuTu, za he Gu-
TH OL KOpHcTH H 34 Cp6ujy u 3a
CpricTBO. JlyryuiKH.

Borba protiv skupoće.

Životne potrebe postaju s dana na
dan sve to veće i nesnosnije. Nešto
s oskudice domaćeg blaga, a pogla-
vito s pustog jogunluka, da se ne
sklopi trgovinski ugovor sa Srbijom,
kod nas zavladala je takova skupoća,
da je postala nepodnosiva.

Kao što su kajišarstva, velika pre-
vlast kapitala, a osobito ustanova
ropstva, upropastile srednju i nižu
klasu kod starih Rimljana, a napo-
kon i samu državu, isto tako i da-
nas nerazložna skupoća, dotjerala je
svijet s dušom u podgrlac. Ova za-
raza zahvatila je sve krajeve naše
države. Ipak, najvećma je osjećamo
mi u Dalmaciji, a napose u Dubro-
vniku, gdje cijena životnim namirni-
cama svakim danom raste, čemu se
pridružila još i skupoća stanova. Naj-
većma u ovako nesnosnom i teškom
stanju trpi onaj, kome je najnužnije
— sitni i srednji stalež, dok bogatiji
elemenat ne osjeća ni štete ni pre-
velikoga tereta. Dok je seljaku i ma-
lom posjedniku otvoren put, da s je-
dne strane može skuplje prodati svoje
blago, dotlen ga s druge strane koči
općenita skupoća u ostalom što mu
je od nužde za prehranu, stan i odi-
jelo. Bogataš dobiva već i time, što
on većim proizvodom više i dobiva.
Ovakim nepravednim i nekorektnim
načinom, gazda postaje još bogatiji,
dok siromašak postaje još siromašniji.

Dokle ćemo dospjeti ovakim na-
činom ? |

Sličan nerazmjer opažamo svukud
unaokolo, a poglavito kod nas u Dal-
maciji, gdje je i onako malen broj
bogataša, dok broj golovjera i bes-
kućnika sve to više raste.

Stoga valja i mi sami, da se do-
nekle pomognemo, kad eto vidimo,
da nam nema druge pomoći. Ali ova

pomoć nije za danas, već za budu-
ćnost. Pošto smo. pak baš u sada-
šnje doba dovedeni u kritičan polo-
žaj, valja da se odmah i postaramo,
kako ćemo doskočiti ovome zlu koje
prijeti da nas uništi.

Današnja pak nevolja, nek nam
bude pouka za budućnost.

U svezi sa ovijem, ne puštajmo
s vida, da treba što više njegovati
opštinske pašnjake uopće i u tom
smislu što prije urediti diobu općin-
skih dobara. Takijem bi načinom je-
dino došli do većeg broja domaće
stoke. Naša je zemlja za to vrlo po-
desna. Uredimo naše obilate livade,
zagajimo čarne i suvate te ponje-
gujmo opštinske utrine, pak eto o-
bilnosti i uspjeha.

Ali ovo je samo praksa za budu-
ćnost, za koju treba također da se
staramo. Kazali smo već, da je jo-
gunluk i prkos naših vlasti u Beču
i Pešti urodio ovakim neuspjehom i
nezadovoljstvom, a to poglavito za-
branom uvoza stoke iz Srbije. Trpi
se i podnosi već od nekoliko godina,
a prošlih dana prekipjela je čaša
strpljenja, te su se u dvjema prije-
stonicama : Beču i Pešti odigrale ve-
like demonstracije protiv  skupoće.
Podigla se tamo kuka i motika. Svi
jednoglasno traže, da se otvori srp-

ska granica, a da se stoka može slo-
bodno dovažati. i

Zbilja, zar to nije pravi jogunluk,
kad se danas dozvoljava uvoz mesa
iz južne Amerike i Argentine u Beč
i Peštu i to smrznuto meso, koje,
dok se otkravi prelazi u trulež, a
neće da se otvori pred nosom srpska
granica, a kod nas opet crnogorska?

Pri ovakim prilikama nama ne
preostaje drugo, već da načinom koji
dolikuje podignemo svoj glas, a da
se što prije udese širom Dalmacije
skupštine, koje će ne samo u teoriji,
već i u praksi pronaći načina i upute
da prestane jednom ova trzavica i da
se spriječi zlo, koje za ovom dolazi.

Hraguja u Tpojuu caBe3.

Yanaj ce y ce u y cBoje Kubyce.
XaGc6ypiuka JIpkaBa He uma cpehe.
Huje cperua y cBojoj Kyhnu, aJu je
JOLIE Cpehe u H3BaH €. C/iuu ona
cTapuM MOpHapckuM xnahama, Ha KOjuM
ce šamuje jenua pyra, a nponpy ce
zuje. Kpne u kpnuue nyuajy u pa3-
Nupy ce Ha cBe crpane, na u makap
la Cy NuBeHe u HajleGIBEAUM KOHIIEM.
Tla, muro je kopucrTu? Illro He BaJba,
He Baba! Kan uje zo6po cyKHo u
Kaj jolu K TOME Huje Baban Kpojau,

ona je kparkoTpajuocrT xgahA moC;be-
JIHNOM, Za HOre M Tujemo Bupe BaH
43 KpneTuHa. Tako je TO CJryuaj u ca
BAIBCKOM IIOJIHTHKOM Aycrpo-Yrapcke,
Koja je u rogornmaBa, u GOCOHOTA, H
MPTBOCpuHa.

TanujaHCKH MHHHCTAP BAIBCKHX I1O-
cnoBa Di San Giuliano upxao je He-
NaBHO y TajujaHCKOM Ca6opy y Pumy
TOBOp, KOjuM je NOoKaIHO Ca HEKOJIHKO
3pHnaua pacrnmJi4HHBOT TaMjaHa Tponap-
CKH CaB€3 Hrajiuje ca Aycrpo-YrapckoM
u FbeMaukoM. Taj roBOp CJIyIlaJIu cy
HapolHu 3acrynuuua Krajnje rpoGHum
MyKOM. Huunuja pyka Huje ce MaKHyJIA
y ca6opy, ema 3ambenihe u uecruTa
TAJIHjaHCKOM MHHHCTPY TpencjenuuKky.
Aju 3a TO pacnucaje ce u oMouune
Ce cysama panocHniuaMa ieMauKke HO-
BuHe _Aycrpuje. CnyxGeHu  KPyrOoBH
Beua 3410BOJbHH cy ca Di San Giuli-
anom. Ila: chi ha avuto, ha avuto.
Bjrax«eHH  KPATKOBHJIHHLIH. Au, ro-
cnoga y BepsuHy npyror cy muujeta
o roBopy Di San Giuliana. He nuiy
HujeMuu  NapcTBa — XOXEHIOJIEPHCKOF
JeGege xBaJocrnjeBe ynpaBHTeJby TaJIH-
jaucke 1pxaBHe nojuTuke. Hmajy u
upaBo. Onpesuu cy. He une isuMa y
pauyH, na Fbemauka cycraHe Ha nyry
paruor oGopyxaBaia. A jom mare,
na cBoje Opyxae Ha KOIIHY H MOPy
oGycraBu Aycrpo-Yrapcka. Jep, Aycrpo
Yrapcky Tpe6a Buie Hbemauka, Hero
Ju Aycrpo-Yrapcka Fbemauky. To je
jacuo. Ilokojuu  Xe/be3Hu  KAHLLETIAD
FbemMauke KHe3 Bu3MApk, 3Ha0 je 1o-
6po, samro je ynperao mon japam
Tponapckor caBesa AycTpo-Yrapcky u
Hrasujy. Teze Aycrpo-Yrapcke uMao
je upaBo, jep je 6uo yBjepen, na ie-
3uHa nunjomanuja uuje epujenna uu
na NOJ6YOH AMIJIOMATCKH NpaX HA IH-
nesaMa  GEepJIMHCKHX  JIHIJIOMATHUAPA.
Asu, reze Hranuje BusmMapk ce npe-
Bapuo. Hraiuja umana je ysujek, na
HMa H Lanac, u3BpcHe, BjeniTe, npo-
XKET€ H JIyKABE NOJIHTHUAPE, KOjH Cy
CBH CKYIIA NLOCAJI IIOKA3ZAJIH H LOKA3ZAJIH,

na um je i»uxoBa Kranja croxepHom

TAuKOM, OKO KOje ce y Tpouapckom
CaBe3y MOpajy KĐETATH, KAO ZEMJbA OKO
cyuua, u Fbemauka u Aycrpo-Yrapcka,
Hranuja, Koja ucka3yje y cBojoj np-
»«aBHoj pasmjepu cyBuuak on 5l!/,
MHJIHjyHA JIHPA, MOKC MHPH€ NyilE Hu
cnoKkojua cpua rJIegaTu IOHOCHO Ha
cBoje uBuje casesuuije Aycrpo-Yrapcky
u Fbemauky. Hrajinuja ucupnusa je ua
TOCIIOJLAPCKOM, NOTHUHO Ha (uHAHlH-
jaJIHoM  IIOJbY, TPOLAPCKH CaB€E3 ama
Gani Bjeruro, jep Cy eHu TPproBuHCKH
yroBopu ca Aycrpo-YrapckoM u Fbe-
MAYKOM Y NPBOM PElY y KOpHCT e€-
34Hy. [lBujeTHO rocnozapcko crawe

Hrajuje najo je rasujanckoj Banu
CBA CPCJICTBA y PyK€, CLA YCABPIIH H
nojaua u Gojuy cuary Hrasmuje u ua
KOTHY 4 Ha MOpy. CjeBsepna u jyaua
Amepuka IyHe Cy yceeHuKa u3 Hra-
guje. MuHJIHjyHH THX YCCJBEHHKA 3ACIIV-
*KYyjy Ha 4MEDHUKHM TJIHMA MMJBAPJIE
HOBLA, KOju pa3symujeBa ce, nosasu y
NOMOBHHY H OmlOobyje y oj rocnmo-
NapCKy, a yCBEN Tora u oGpanG6eHy
CHary ameHuHcKor nojyoroka. Jlako je
onja Hrajidju HMATH CyBHLIKA Y ZP-
XKABHHM TOJIHIIIBHM pa3mjepama, rpa-
nuTu ,Dreadnoughts“ u nonMopnune
u IM34TH NOMOPCKO-paTHy CHAry CBOjy
Ha BPXYHAI CABPIEHOCTH M jaKOCTH,
TaKO, La caBesiuna HrTaJuja npeneauu
naHac cBojuM paTHuM GPOJIOBI6eM Ha
JanpaHCKOM MOpPy — mare nostro —
caBesuuiu Aycrpo-Yrapckoj. O Tom
He uma 1Boj6e. Hrazuja je paBa ca
jeguHCTBEHHM HApOlOM TaJIMjaHCKUM.
Hramuja je jemuo cpue, jenmua nyua.
A NOJIMTHUKH HZCAJIH, 34 KOjHUM HY
U TAJIHjaHCKH HHTCJIEKTYAJIIH M TAJIH-
jancku anajibaGeTu, ucTH cy 4 jeznaku.
TajmujaHcka 1yuia Hapona T&xu Hero-
MHUHO H TBP/OKOpHO 34  BCJUKOM
HranujomM, koja Gu npurpsuja K ce6u
cse TanujaHe, ruije FO HX HMA H3BaH,
NOTHUHO Y31J2K FpaHuuA IpxaBe ca-
BOjcke. H Ta uexiba He KAJIH HHKA-
KOBUX »prTaBa, jep je nmpuponna u
onpaBnana napaBckuM ocjehajuma Ha-
POJIHE IyII€ M HApOJEbETr CpuA. 3ŽZaTO
Hrazuja uanpenyje. H Gam saro ona
ocraje 3acagr_ y Tpou. caBe3y. AJ ce
Opyxa no rpna u zo 3y6u. A upxa-
BHuuu Hrajije 3uany u šamrTo! Iipxe
ce one: Yazaj ce y ce u y cBoje k/byce!
»Iršćanski Lloyd“ Adriaticus.

U čemu je slabost Hrvatske ?

U ,Slovenskom Jugu“, govoreći o
prilikama i crnim danima u Hrvat-
skoj, g. Milan Pribičević otvoreno i
iskreno kaže ovo:

Hrvatska je slaba zato, što je po-
cijepana na lične strasti, što nema
dovoljno etike u njenom političkom
društvu, što u njoj nema, ni u naj-
crnjim njenim danima, svijesti o so-
lidarnosti svih Hrvata i Srba u Hr-
vatskoj, jednoj domovini svijuh! Na
Srbiju se mnogo viče, na razrovanost
političku u Srbiji, na partijsku za-
sljepljenost  Srbijinog društva. Pa
ipak, Srbija se u najtežim danima
svojim nađe na okupu, u jednom
kolu, udružena, kao na primjer pri-

.likom aneksijske krize. Ovo što se

radi sa Hrvatskom od kako je otpo-
čela borba koalicije u Pešti protiv
Wekerla pa do danas, teško je, u

LAV TOLSTOJ.
(svršetak)

Tolstoj je kao tobdžijski časnik
proveo punih jedanaest mjeseca, na-
ime dok Sevastopoljska utvrda nije
pala, na najizloženijim mjestima tvr-
dava. Tolstoj je ovjekovječio tu rusku
narodnu dramu svojijem  ,Sevasto-
poljskijem pripovjestima“ koje može-
mo nazvati epskom trilogijom. U nji-
ma nam slavni Rus crta hrabrost i
požrtvovnost ruskog prostog vojnika,
iznašajući nam kontraste među juna-
štvom i kukavičlukom, među požr-
tvovanosti i sebičnosti. U Sevasto-
poljskom je logoru Tolstoj spjevao
pjesmu rugalieu višim ruskim časni-
cima, te su se jednom zgodom puštili
prevariti od francuskog denerala Fo-
ša. Sevastopolj je još jednom dokazao
staru mržnju protiv velikom sloven-
skom plemenu, jer se je protiv Ru-
sije borila ujedinjena Francuska, En-
gleska, Sardinija, a Austrija, premda
se nije aktivno borila poslala je 80000
ljudi u negdašnje vlaško-moldavske

kneževine. O Turskoj pako ne govo-
rimo. Poslije Tolstojeve ženidbe po-
činje veliko doba za rusku i svjetsku
književnost, jer je Tolstoj u to doba
napisao pravo remek-djela, koja su
ga učinila najpopularnijim piseem ci-
jeloga svijeta. Najprije napisa ,Rat i
Mir,“ koji je baš majstorski na srp-
ski preveo pokojni Milovan Glišić,
pak ,Anu Karenjinovu“. U prvom
nam romanu opisuje pravu ljubav, a
u drugom prezrenu ljubav, odrod
ljubavi, ljubomoru. ,Rat i mir“ nam
pripovijeda Napoleonovu provalu u
Rusiju i bijeg iz nje. Tu nam je o-
crtana ruska narodna drama od 1805
— 1812. Tu opet upotrebljuje zgodu
da pohvali prostog vojnika, dok na-
lazi zamjerke mnogijem visokijem ča-
snicima. Ruska je obrana opravdana,
s toga pravedna; dočim je francuska
navala neopravdana, s toga neprave-
dna, Tu je prvi put odnijelo pobjedu
načelo narodnosti. Napoleon nije ni-
kada mogao shvatiti ruske pobjede,
nije mogao shvatiti ruskog junaka,

jer je sam bio silnik. Lijepo nam
pisac crta ruskog vođu Kutuzova. On
je pravi Fabius Cunetator, izgleda
lijen, apatičan, ostavlja Moskvu kao
plijen silnom caru, kojeg kod Bara-
djina strasno razbi i uništi skoro svu
francusku vojsku od 600.000 ljudi.
Tolstoj ruši sve pjedestale, jer oni
davaju ime događaju, koji su prouz-
ročile tisuće drugijeh uzroka. Ta što
bi bili Kutuzov i Napoleon da sa
sobom nijesu poveli onu silnu voj-
sku? Glavno je lice u romanu knez
Andrija Bolkonski, koji je, budi mi-
mogred rečeno, izmišljena osoba. An-
drija silno ljubi svoju domovinu, za
nju ranjen gine kod Baradjina. Drugi
je čuveni roman ,Ana Karenjinova“
prava moderna Ilijada. U njem nam
erta Anu ženu višeg činovnika, kojeg
ne ljubi, neć strastveno ljubi grofa
Vronskog, koji je dosta hladan pra-
ma njoj, premda je nešto ljubi. Na-
pokon Vronski sasvijem hladni pre-
ma njoj, koja se iz očaja baci pod
željezničku lokomotivu. U ovom nam

romanu Tolstoj erta možemo reći de-
monskijem načinom ljubomoru. Niko
nije valjda tako vješto napisao lju-
bomor kao on.

Zatim dolazi njegovo djelo: ,U če-
mu je moja vjera“. To je njegov
»Credo“ to sačinjava nauku tolsto-
jizma. Veliku je prašinu podigla 1889.
»Krajcerova sonata“ u kojoj Tolstoj
raspravlja o ljubavi. Kao idealista
zastupa najidealnije stanovište o bra-
ku, u kojem žena mora biti mužu i
kao sestra. Jedino će na taj način
ljubav biti dugotrajna i imati zdravo
potomstvo. Mladić mora da smatra
sve žene kao sestre, a kad oćuti ja-
ću naklonost, treba da smatra oda-
branicu svoga srea kao drugaricu.
Djevojke pak treba da se tako od-|
gajaju, da im brak donosi dužnosti,
a ne gospodovanje. Ovo je u kratko
Tolstojev nazor o braku. Tolstoj je
ustao protiv patrijotizma, koji samo
dovodi do prepirke, svađe, rata. Pa-
trijotizam je mogao važiti u prijašnjim
vremenima, kad su nas varvari mo-