Br. 15.

Dubrovnik

aprila 1911.

I

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK

Cijena je listu na godinu:

_JUBR

VNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli“
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po po-
godbi. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku

Vlasnik, “ «vatelj i odgovorni urednik Kristo P. Dominković.

SZV

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

Jedna želja Dositeja Obradovića
je ispunjena. On je pisao svome
»ljubeznom i slačajšem slavenosrp-
skom narodu“, u predgovoru svoga
glavnog djela: , Toliko prosim, kad
me ne bude na svetu, da mi želite
od blagoga Boga milost“. Danas
cio srpski narod, preko državnih
granica koje ga razdvajaju i van
najraznovrsnijih državnih sistema
pod kojima je, ima jedno lijepo
ošjećanje koje ga ujedinjuje: razu-
mijevanje koliko duguje poštovanja
svome prvom prosvjetitelju i je-
dnom od tvoraca naše nove naro-
dne kulture i književnosti. I danas
više nego ikada Dositej uliva po-
štovanja svojim radom, velikom
aktivnošću svojom, idejama koje
je propovijedao, svojom čestitošću
i svojim časnim i uglednim živo-
tom. Vijekom koji je protekao od
njegove smrti, Dositije Obradović
ništa nije izgubio; on je od onih
ljudi i pisaca koji ne zastaravaju,
i čiji rad i ličnost vrijeme čini sve
značajnijim i reljefnijim.

Dositije Obradović rodio se u
malom  banatskom selu Čakovu,
misli se 1742. godine. Ostao je
ubrzo sirota, i kako je bio siro-
mašan, otišao je u šegrte. Tako je
svoj život započeo skoro iz ničega,
kao drugi jedan veliki čovjek srp-
skoga naroda i stvaralac nove knji-
ževnosti Vuk Stefanović Karadžić.
U želji za naukom i saznanjem,
poslije čitanja nešto crkvenih knjiga
koje su mu bile došle do ruku,
on bježi u srijemski manastir Ho-
povo, prema navikama ondašnjeg
doba traži nauke u čitanju hrišćan-
skih vizija i svetačkih žitija, i pada
u asketski zanos. Kako je bio ja-
čega duha, Dositije nije mogao
ostati dugo niti provesti svoj život
u skučenom krugu manastirskom.
On se brzo kaje zbog kaluđerenja,
skida mantiju i bježi u svijet, do-
lazi u Zagreb, i pregazivši ličke i
krbavske planine silazi 1761. god.
u manastir Krupu, i za tri godine
smješta se u Kninskom Polju kao
učitelj. Silazio je u Crnu Goru i
bolestan iduće godine vratio se u
selo Golubić, kod Knina, pa zatim
u Kosovo kod popa Avrama Si-
mića. Tu je napisao svoje prvo
djelo Bukvice, ispisi iz besjeda
Jovana Zlatousta. To je djelo iz
doba kada je još cijelu nauku gle-
dao samo u popularnim praktično
moralnim spisima novogrčkim i ta-
lijanskim. Godine 1765. je preko
Kria i Hiendara otputovao u
Smirnu u grčku školu, i poslije u
povratku 1768. proputuje Grčku i
Arbaniju, sa Krfa pređe u Mletke,
a odatle u Zadar i pravoslavna sela
u Sjevernoj Dalmaciji. Godinu dana
bio je u Plavnu i u Skradinu. Iz
Zadra je 1771. otputovao za Trst
da se više nikada ne vrati u Dal-
maciju. Za tih deset godina od
svoga bjegstva iz manastira Dositej
je naučio grčki, latinski i talijanski,
upoznao klasičnu književnost, slo-
bodoumne reforme u pravoslavnoj

oD

DOSITIJE OBRADOVIĆ. — 1811-1911.

crkvi i moralne i filozofske nauke
tadašnjih Grka. Gonjen neprekidno
željom za učenjem i neumoljivo
revnosan, on je za idućih dvadeset
godina, sirotujući i učiteljujući, ži-
vio u Beču, bio đak na univerzi-
tetima u Hale i Lajpcigu, upoznao
se sa racionalističkom i filozofskom
književnošću u Evropi XVIII. vi-
jeka, proputovao Francusku, bio
u Londonu, odlazio u Rusiju, živio
u Trstu, naučio njemački, francuski
i engleski. Svoj život završio je u
Beogradu, u koji je prešao čim su
Turci bili izagnani iz Srbije, a za-
lažući se sav za narodno obrazo-
vanje nove i tek oslobođene srp-
ske države, osnivao škole u njoj,
organizovao biblioteke, pokušavao
da otvori štamparije, bio od sviju
voljen i poštovan kao najveći srp-
ski književnik svoga doba, patriara
tadašnje srpske književnosti i kul-
ture.

Takav je bio poučni život tog
trudoljubivog i razboritog samouka
od Franklinove vrste, koji je zapo-
čeo svoje dane kao mali šegrt u
jednom jadnom banatskom selu, a
završio ih kao najveći srpski knji-
ževnik svoga doba i evropski o-
brazovan čovjek, koji je prisvojio
sebi lijepu i trezvenu moralnu filo-
zotiju XVIII. vijeka. I sav taj ve-
liki napredak Dositije je postigao
samo ličnim trudom i neumorivom
revnošću, u prilikama i sredini koja
ga nije mogla ni malo hrabriti u
njegovom radu.

Iz svog iskustva i iz onoga što
je naučio, Dositije je stekao jedno
uvjerenje koje je činilo osnovu ci-
jeloga njegovog rada. Sa vrlo
mnogo nježnosti i pitomosti, sav
čovjekoljubiv i filantrop, Dositej je
vjerovao, sa blagošću čovjeka koji
je mnogo iskusio, u urođenu do-
brotu ljudsku i sve njihove rđave
osobine i mane objašnjavao osku-
dicom u vaspitanju. Popravljanje
sveg rdavoga u čovjeku i društvu
gledao je u racionalnom vaspitanju,
na osnovu zdravog razuma, i u
uklanjanju starih predrasuda i za-
bluda i usvajanju novih istina. Sve
će to biti moguće ako se samo
mogadne slobodno misliti i o sva-
koj stvari rasuđivati i govoriti. 1
iznad svega slavio je i uzdizao
nauku ,nebesni cvet“, spas čovje-
čanstva.

Sa takvim idejama Dositej je bio
popularni i prosvjetiteljski pisac.
Kako je vrlo dobro poznavao svoj
narod, on mu je kazivao samo one
ideje evropskog XVIII. vijeka, koje
su mu bile najpreče, najpotrebnije
i najvažnije. On je svojim prosvi-
jećenim saplemenicima dokazivao
potrebu nauke i vaspitanja, i u
stalnoj saglasnosti sa onim što je
propovijedao on je osnivao škole
i biblioteke, radio na otvaranju
štamparije, sav. se zalagao za or-
ganizovanje narodne prosvjete. On
je svome narodu, koji je bio za-
slijepljen svojom vjerom punom
praznovjerica, propovijedao visoko

načelo vjerske snošljivosti, i izja-
vljivao da su mu podjednako dragi
svi članovi njegovoga plemena, pa
ma kojoj vjeroispovijesti pripadali.
On je naročito podvrgao bio kri-
tici kaluđerski red i dokazivao
»besposlenost manastira _ u opšte-
stvu“. Daleko od toga da bude
propovjednik  antiklerikalizma i a-
teizma, on je samo vodio borbu
protivu kaluđera gastronoma i za-
starjelih vjerskih običaja i ustanova,
propovijedajući vjersku snošljivost
i reformu crkve prema zahtjevima
zdravoga razuma. I zbog tih za
ono doba vrlo smjelih ideja, kalu-
deri su njegove knjige osuđivali
kao jeretičke i spaljivali ih.

Dositej je svoje ideje iznosio u
obliku pristupačnom onim kojima
su one bile namijenjene. U svom
glavnom djelu, u ,2Kurujy u
NpHKIbyueuujama  /lumurpuja O-
GpanoBuha“, on je na pouku dru-
gima ispričao svoj lijepi život pun
težnje za prosvjećivanjem i pijeteta
prema nauci. U tom djelu on je
pričao stilom vrlo prirodnim, kao
što je i sam uvijek bio, vješto
preplićući korisno sa  prijatnim,
unoseći u pričanje zanimljive ane-
gdote, primjere “iz svog bogatog
iskustva, zgodne i živopisne izreke
i prikladne refleksije. Slil mu je
imao naročitu draž, izvjesan, do-
brodušan i srdačan ton, jednu in-
timnu i neposrednu iskrenost čo-
vjeka sređene i lijepo ujednačene
prirode, kog je životno iskustvo
dovelo do blagosti i jednog pra-
ktičnog i vedrog shvatanja života.
Pisao je jezikom prostim, jasnim
i razumljivim. On po svim tim
svojim osobinama znači prekid on-
dašnjeg ruskog uticaja na književ-
nost pravoslavnih Srba, i veziva-
nje srpske sa velikim evropskim
književnostima. On je prevodilac
Lafontena, Lesinga,  Mormontela,
Adisona, Labrijera, i prvi kog Srba
pominje Bekona, lorda Česterfilda.
On, uopšte, znači učvršćivanje kod
Južnih Slovena ideja koje su tada
vladale u zapadnim književnostima
i ondašnjoj evropskoj filozofiji. On
je izvršio jak uticaj i na Bugare,
on je mnogo uticao na Hrvate.
Gosp. Šurmin je tu skoro za Do-
siteja rekao: ,Kod Hrvata je Do-
sitej ušao u red onih velikih lju-
di, koji su bili u svojem radu kao
temeljni kamen za _preporađenje i
naroda i duha narodnoga. I s ovu
i s onu stranu Save i Dunava je
radio; i s'ovu i s onu stranu je
imao uspjeha. Snaga njegova du-
ha pobjeđivala je sve neprijatelje,
pa je i njegova slava to veća, što
je krug njegovih misli nalazio više
poštovalaca.“

Dositejev rad bio je još od uti-
caja i ma razvijanje srpske naci-
onalne svijesti. Prije svega, on je
imao vrlo jako i razvijeno naci-
onalno osjećanje. On je volio mno-
go svoju ,milu naciju“. U Nje-
mačkoj, kraj biblioteka i, škola,
pošto je postigao ono što je naj-

više želio, on je ,gorke suze pro-
lijevao“ misleći o ,toliko dražim
i milijim zemljama Serbiji, Bosni i
Ercegovini“. Ta velika ljubav pre-
ma svome narodu čini podlogu
cijelom njegovom radu. Svijest o
pripadnosti svome narodu i osje-
ćanje nacionalne solidarnosti dovelo
ga jeu vezu sa srpskim ustan-
cima, navelo na žrtve, i učinilo
da on prekine svoj starački život
u Trstu i dođe u Karađorđevu
Srbiju, koju su Turci mogli svaki
čas pregaziti. On je bolje nego
ikoji književnik njegova vremena
poznavao svoj narod, gledajući ga
skoro u svima krajevima gdje on
živi, i dobio osjećanje velike na-
cionalne zajednice. On je vrlo to-
plo pozdravio Karađorđev ustanak,
gledajući u njemu početak oslobo-
đenja cjelokupnog srpskog naroda.
Njegovo nacionalno osjećanje
visoko stoji iznad dotadašnjeg
uskog, konfesionalnog i lokalnog
nacionalizma. On je pisao za Srbe
sve i svuda, ili kako je govorio
u predgovoru svom glavnom dje-
lu: , Vama, poželani žitelji Subije,
Bosne, Hercegovine, Črne Gore,
Dalmacije, Hrvatske, Srijema, Ba-
nala i Bačke s gurećim i punim
ljubavi srcem ovi moj mali no
userdni trud predajem“. On je
prvi razvio i izrekao ideju o na-
rodnom jedinstvu bez obzira na
vjersku podjelu ,budući da zakon
i vera može se promeniti, a rod
i jezik nikada“. Na taj način on
je za više od sto godina bio is-
pred svoga doba. Tek u današnje
vrijeme počinje se potpuno uviđati
koliko je to njegovo nacionalno
shvatanje bilo tačno i pravilno.
I po tome Dositijev značaj nije
ništa manji no u drugim pravcima
njegovog korisnog i lijepog rada.
Najzad, neka je u jednom dal-
matinskom listu pomenuto još i
ovo: Dalmacija je bila od velikog
uticaja na Dositijev rad. Prije sve-
ga, on je u njoj naučio talijanski
i učinio prvi korak na upoznava-
nju zapadnih književnosti i evrop-
ske kulture. Zatim, on je u njoj
mogao vidjeti dosta knjiga i pre-
pisa na narodnom jeziku, i tu do-
biti prvi pojam o književnom radu
na ,prosto narodnom  dialektu“.
U Dalmaciji je on i započeo svoj
književni rad i napisao svoje prvo
djelo ,Bukvice“. Najzad, poslije
hrišćanskog misticizma i asketskih
vizija, on je u Dalmaciji stekao
svoje osnovno vedro i prijatno
duševno raspoloženje, koje ga po-
slije nije ostavljalo cijeloga života.
Polazeći iz Kninskog Polja on
veli: , Tri godine proveden s onim
božijim ljudima, tri mile godine,
koje svegda s uslaždenijem srca
spominjem, i koje sam za osno-
vanije svemu sledujućemu mojemu
življenju položio“. I tako je stara
i lijepa Dalmacija korisno i ohra-
brujući uticala na osnivaoca novije
srpske književnosti i kulture.

i

Dositej je sam za sebe rekao
da želi da mu se na grobu stavi
natpis: ,Ovdje leže njegove  srp-
ske kosti. On je ljubio svoj na-
rod“. 1 stari filozof potpuno  za-
služuje taj lijep natpis. Ali u svo-
joj skromnosti on nije predviđao
veliki uticaj i značaj koji će nje-
gov rad imati na srpski narod.
Danas, svi Srbi taj njegov kratki
nadgrobni natpis produžuju i u
njemu iskazuju koliko je njegov
uticaj bio veliki po razvitak . knji-
ževnih, religioznih, moralnih, pe-
dagoških i nacionalnih svetinja u
srpskom narodu. I svi zbog toga
imaju jedno veliko poštovanje za
njega.

Danas, pred stogodišnlicu nje-
gove smrti, koja po prilici pada
u iduću subotu, prekosutra, da-
vamo i mi izraza tome poštovanju
i kličemo:

Slava srpskom  prosvjetitelju
Dositeju Obradoviću!

CpGuma y Boxu.

Y OGNACTH JbYJICKHX YCTAHOBA, ruje
yuecrByjy pasuoBpcuu cnojeBu, uecro
ce jaB/bajy masjecuu nanpaxaju, koju
nanjauaBajy uoBjeka Te ra ByKY OHaMO,
KAMO OH CBOjeBOJBHO. HH NON KOjy
tuujeHdy nomao Hue 64, — V rakum
ce npujukamMa orjeja ciujena nojo-
KHOCT nojezuuua CKYIIHHH ;  IOJJIO-
*KHOCT yTBpljeHa BjekOBHMA, a nCcuxo-
NOIIKH TIPH3HATA 34 NOMOhHHLY 36up-
He cuje, Koja kpehe uujemum uosje-
uaHcrBoM. Ha npBu Max MOXe ce uu-
HHTH, LA Ta NOJUIOKHOCT M3BHP€ _MH3
TYFAJbHB€ IIOJIHTHKE HajHMKux IKEJbA ;
aJIH TO HE CTOjH, HETO Ce OHA C OBOM
nonupyje npeko MOhH€ CKJIOHOCTH 34
Pa30pJbHBOCT, H y TOME je Omaciocr,
HETO NIperoJeMa, a ce ona nojna we-
3HHOM NPHMAM/BHBOM yTHuLAjy.

C oBe Tauke raejuira TpeGa ro-
BOpuHTH O TpjesBeuujoj pyuu y Boku,
tuTO je OHaKO NpHOHyJa OKO npeuu-
tIHaBaiba_JIHUHHX pauyHa, Te pauira
CY Hapojnie roMune jypuye, a ce
Hau3mMjeHile OKPHB.bYjy, CnaGe u yHH-
turyjy. Ila TeK, nomuTo ce cBe To Ta-
UHO CXBATH H IIPpABHJIHO OLMjeHu, MOhH
he ce ompaBjaru oHora, Ko uuje ma-
PHO Ha H360pHO NOJIBOpeIbE y Boky,
Makap za je Guo MOJbeH oj npnja-
Teba, Koje OH Bucoko uwjenu, Ayu,
aKO je ona Gua Hyxa ue VULOBO-
IBHTH NPHJATE/BHMA, JAHAC, HAKOH CBp-
IHE€H€ BPEB€, I2KHOCT je HI ibHuMa ce
NOpa3TOBOpHTH, H€ GH JIH molo 3a
PYKOM CIOXHTH HX zajGyuu y npu-
3HAIbY, € y JaHOj NpMJIHNH CrpAaHKE
Ce H€ Xalajy 4uHMTH TaMAaH OHO HCTO,
INTO KOJ CBOjHX NpOTHBHHKA BEh OjLa-
BHA XMTOCAILE KAO CyAuACIG6O u ja-
KOGunCIlBO.

Hma u ce yonhe uckpeHo ma ro-
BOpH, MOPA C& Npu3Haru za ce ce
TO H€ ZemaBa caMo y Boku, He uu
Ha caMOM IIpuMopjy, B€h cByna ua
CBHjeTy, a — imro ce nac HapouHTo
TH — y uujenom namem napoji.
Ila Kome je zo Taunor npocyljuBawa
Pa3HHx nojasa y uamoj cpejuuu, Kaji
HX CMMIJBEHO PA3UJAHM, Y IbHMA he
Hau HACIBEJIHH  OJ6IbECAK cpriekora
Iuremena TO ce ozpasyje y jakom
TEMNePAMEHTY,  NaK CNA6y nyxoBuy
runKocr, Ce3 koje ce ckynuue Bpno
TEIIKO npuarohyjy uarjum npomje-
HAMA, MAKAP HX KATETOpHUHO 3axTH-
jesana uucra npasuunocr. MH ynpaB
34T0O — OCHM OHMX TE Ce CpGuma
30By CaMO LOTJE NOK HMAjy INTO cpn-