Br. 18. Dubrovnik 27. aprila 1911. God. XX. I | IZLAZI SVAKI ČETVRTAK Cijena je listu na godinu: | Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her- cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu | Goru K 15; za sve ostale zemlje | kruna 16; za Dubrovnik kruna 10; \ na po i četvrt godine surazmjerno. ll Rukopisi “e ne vraćaju. Nel. an- | kovna pisma ne primaju se. DUBROVNIK < . POJEDINI BROJ 20 PARA Za oglase, računska izvješća i sli- čne objave plaća se 12 para po petitnom retku (sitnijeh slova). Ako se više puta uvršćuju, onda po po- godbi. — Za priposlana, izjave i javne zahvale plaća se od petitnog retka 20 para. Plativo i utuživo u Dubrovniku. Vlasnik, + :»vatelj i odgovorni uuednik Kristo P. Dominković. ZA : Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr. Jly6poBnuk, 26. anpua. Tlocjer Bnagapa CpGuje Hb. Beg. Kpasa [lerpa uamiem Brazapy, Hb. Ben. uapy u Kpamy .Ppawu Jo- cuny 1., komauHo je yrBpke., Te he ce npBoM NoJToBuHow mjecena Maja cacraru_ y FvrumiemrTu. Tlo- 3HaTO je, na je rparuuuomM cmphiy * KpasbaAjekcaHapa u = Kpaieune Iipare cprcKOM KPAJBEBCKOM JIBOpY 3a uyro BpujeMe Guo oHeMoryheH TOTOBO CBAKH NOCjeT CTPAHHM BJA- naonmuma. To je, ucruna, Guma BHUIe DOpMAJHA CTPAHA, AH H OHA Y ZAHANIIBHM IIPHJIHKAMA HMA CBOr npeneyaor yrjenaja ma pa- 3B0j jexue npxaBe, a napouurTo KAg je Ta APKABA H MAJEeHA IO CBOjoj cua34 u Ha Hesrojinoj no- 3uuuju No cBoMe reorpadbckoM nogowajy. CyBuime kaza ce yame y OG3up _y Kojum je ojnocuma »«uBjena Aycrpuja u CpGuja 3a Bpujeme napuncKkor para a uapo- uuTo 34 BpujeMe anekcuje, — koja jom uu zaHac a curypHo uu jom 34 Nyro BpeMena Hehe u ne Moe ua ocrane 6e3 cBor _Tpara — Taja Ce OBOM IOcjery mMopa za maje HapouuTH snauaj, 071 kojera roroBo nojijennaku uo ornaza ua oGje crpane. Ilo cpujenu cy uurepecu H jezue u apyre upaBe. Ilocjera Kpasva Tlerpa ne Moe Ce HuKaKO Pauynar4 HH KAO KAKBO IOHMKE- ibe HH KanuTyJanuja majene Cp- Guje npaMa Mohiioj Aycrpo-yrap- cKOj a joru ce MAEe MOE FOBOpH- TH O KAKBOJj /IMIJIOMATCKOj TOGjenu BEJIHKE MOHAPXHje HAL = MJIAJLOM KPa/beBHHOM. LlapuHcku par HaHuo je mamioj MOHapxuju rpnne u BPJIO OCJeTIBHBE IITETE, A BparOJOMHA urpa anekcuje nojesa je HeKOJIHKO CTOTHHA MHJIHjOHA H TO CBE pajiH CpGuje. ,N. Freue Presse“, oja je gocra 6JIM3Y BJIANHHMM KPYTO- BuMA, roBopehu o rmocjeru Kpasba Ilerpa, ynapa ce ua jenuoM mjecry y NpcH, HeKaKO NOKAjHHUKH, HM npusnaje na je MHOFO KPHBHLE HA Aycrpujckoj CTpaHH Niro ojiuocu MoHapxuje ca Cp6ujom uujecy o- HAKOBH KAKOBH GH rpeGajmu ja 6y1y, H KAKO TO HHTEPEC 3EMJbE 3axrjesa. McruHa, uma u Geuxux H MahapckHxX JIHCTOBA, KOju cy NPHJIHKOM HajaB;beHe rnocjere Kpa- sva Ilerpa yapuiu y BeJIHKY BHKY, HaGauyjyh ce ua CpGujy u Wenor BJAJApPA KAKO CY TOME H 10 CaJLA HABHKJIH. TO HHje uuiura_ueo6u- una, jep OHH_y OBOM nocjeTu unak Bune jenaH ycnjex Masene Cp6uje, a TH ycnjec4 HEKAKO 34 IbHX HH- jecy onBuuie no hy. JegHaKko Hy caMoj Cp6uju uMa HEKHX JIHCTOBA, a u y caMoj macu ornaxa ce npn- JIHUHO JAKO HE3ZA/LOBOJBCTBO PAJIH oBe mocjere. H ro uuje Huenpupo- AHO, KaLA Ce y3M€ y OG3Hp CBe OHO LITO Ce je ca aycrpujeke crpane Yy3 momoh ieMauke u matapcke crpate nporuB CpGuje u iweHux HHTepeca O HezaBHa pajuyjio, a H namac ce y Tome Gari He 430- craje. AjiH, KARL JIAH JAHALIIbH H IIYKE dbopmajnocrH y ce6u cape 10- CTA CTBAPHOCTH, OH/LA MOPAMO CA 3A/(OBOJBCTBOM JA NIOZAPABHMO O- Baj nocjer Bucokux Bnauapa, koju he Ge3 cymibe ga zonece u CpGuju H HALIOj MOHapXxHju OoHe KOpucTH H JA MX JOBEJE y OHE OJIHOCE, KAKO TO 3axTjeBajy uurepecu_cy- CJeNHHX M NOTPAHHUHHX ApIKABA, C upyre crpane, Kojukoroj je OBA mocjera pecyarar TakruuHor H BjeLUTOT Apxaa cprcke /u- IIOMALHje y uurepecy came mja- Ne KPAJBEBHHE, TOJIHKO OHA MMA 3HAaHeWba, 4 TO zocTa jaka snaua- ja, no mac jyrocnaBeHe y Monap- XHju a mapouuro no nac Cpće, Koje uac u ocjehaj u jesuk m ume M CBAKO HAPOJIHO OGiubeMje NOT- nyHo usjennauyje ce HamomM cuo- GojwuomM Gpahom. Huje najeKo Hu O GocaHcKux Benens/ajuuka, Hu ox PpunjyuroBor u sarpe6aukor nponeca, na Hu oj zananibera APXKAHA HANIHX BJACTH NpaMa HA- Ma CpG6uma, Kana ce je uuraperuu Nanup, vama, rama u T. 1 ca cauKoM Kpajba Ilerpa ynorpeGuba- Baja Kao corpus delicti 3a ToGo»- iby Bezen3najy. /lo negaBuo Cp- Gu y MOHapxuju sarBapaj cy ce y TaMHnuue jep na croje y Besu ca CpGujom a nporuB uurepeca MOnapxuje; y Jly6poBnuky cy Ocyijeuu_Ha_TaMHHIy Jbynu. jep na cy smuanu: agipuo Kpas Tle- Tap! Bonuju cy ce nponecu, ko- ju cy coG6oM nNoBeJu MHoro na- POJIHHX XKPTABA H TO CBE palH CpGuje u _iweuor Kpama. Bonuu cy ce 34 To, jep cy Tako TOGOEe ABKTOBAJIH BHIIH APIKABHH HHTE- pecu, a JAHAČ CMO nouekaju a BJAJLAP HAIE_"MOHApXHje npuma Kpasba one ucre CpGuje pau Koje ce je NonauuKke .3aTBapajio y mMpauHne Tamne jep za cy 1uy- poBajmu ca Cp6ujom u na cy xm- ua: x«uBuo Kpab Ileyap! OBaj dakr je 3agoBoJjbmiruna, kojy je BpujeMe, crapa norireibauuna, ca COGOM NOHHJEJIO; ZAMLOBOJBILTHHA H 3a caMy CpGujy u ibeHor_ y3Bu- iueHor Bnanapa, jep cy ux 10 jy- uep GOuje/iHJIH ; 3A10BOJBIITUHA H 3a nac jep cy nac paju cBoje poljene Gpahe Gana y ramunie KAO H TOGO BeJeHsuajuuKe. Jegua Bucoka muuocr y Jly- GpOBHHKY, MOKEMO KaBaTH: HAj- Beha suhuocr, jep je ma najmu- IeM nogowxajy, He MOxe za ce UY LOM HAUY/IH, 3AIITO Ce Kame BJIACTH KOL HAC y JlyGpoBuuky, HA OBAKAB HAUHH Ap upama HaMa Cp6uma. To cBoje uyhewe uspasnsa je Ta JIHUHOCT y BHIIe npuaiika. Mu ce TOMe HuMaJIO He uynuMo, jep BehuM /MjeoM Koji HAC CY HA YIpABH IbY/IH HEJLOpA- CJIH CBOME IIOJIOKAjY, A MHCJE NA cBojy _ Kapujepy yuanpujene uu GapeM ope mporaiai»eM CpGa. Moa cara, ca nocjerom Kpaba Ilerpa FberoBoM BenuuaHcTBy He- he Guru KALpH a y HaMa Ha3- pujeBajy Gaya, koju je y Besu ca Cp6ujoM u Koju pau ua o uujeribetby nokpajuna og Monap- xuje, a ua y noknuky: 2KuBuo Kpasb Tlerap! nehe BujijeTu BeJe- H3LAjHHUKH 3JIOYHH. Mu «kao CpGu, nosnpaBibaMo loasak Kpasba cnoGonue CpGuje Y NOXOJe HALIEM Y3BHINEHOM MO- HAPXy, NO3APAB/bAMO NOKJIHKOM : >KuBuo Kpasb Ilerap! Kratka poučenja. VII. Često se kod nas čuje: ,Ne govo- »rimo o vjeri1... Ne tiči u vjera!... »Jednom mi neki gospodin reče, hva- leći se, da on nije nigda za svojega života govorio o vjeri. Ovako se često kod nas čuje: rekao bih da bježimo od svojega duha, ko- .jemu je vjera jelo i hrana. Rekao bih da mi u sebi ne osjećamo drugo osim Žživinskog čovjeka, osim trbuha da ga napunimo. Naš su narod naši erni neprijatelji doveli do duhovne neću- tljivosti, i ovako su oni pobijedili. Poljubite ih u rukul... A zašto nemamo govoriti o vjeri? Zašto nemamo nju pretresati? Zbog načina, zbog oblika vjere nemanio nikoga ni progoniti, ni vrijeđati, što svak ima biti slobodan, ne samo u svojijem unutrašnjijem — odnošajima s Božanstvom, nego i u vanjskome ukazivanju svoje vjere. Neka se svak kaže kako mu je milo kazati se. Nema crkve, nema vlade da se, bez nepravde, može prtiti u judu osobitu vjeru. Negda su vlade to činile, i neke vlade još to čine da ugode erkvi, ali se gnuse sramotom, od koje ih neće oprati ni rijeke ni more. One vlade spravljaju sebi“ mučnu, gorku budućnost. Pišući ove riječi mislim o Rusiji, gdje je erkva okamica a ne micanje, ne život. Onamo je sveštenstvo grdna guka, ogromna grba na velikome na- rodu, kojijem će se preporoditi ne samo Slavenstvo, nego i sva Evropa. Onamo se onamo u onoj tami, u onoj truhlosti pripravljaju novi načini, nove smjelosti. nove pobjede. U ono će se veliko more uliti mnogi potoci, mnoge rijćke. Iz mrtva zrna stablo; iz groba uskrsenje. Ne govori o vjeril.... Ne tiči u vjerul... Ovo su velike riječi naši- jeh oportunista, koji se obrću na o- kolo poput vitlića, samo što oni ne- maju osi kako ga ima vitlić. Naši se oportunisti vrte na okolo da prije vide kako će im biti primljene riječi, kako će im se suditi, jer oni ne čine ništa, oni ništa ne govore ako prije ne znadu za to. Ne govori o vjeri? Dakle je vaša vjera štogod slabo, štogod netemeljito kad se nema o njoj govoriti? Vi dakle ne možete rijeti kako neki drugi reče: Znam kome vjerovah? Ljudi i narodi slabi u vjeri u svemu su slabi. I ovu slabost mi kažemo svakijem svojijem poduzećem, pače svakijem svojijem djelom. Ne govori o vjeri? A što je vama znamenitiji muk nego istina? A što vam više valja oblik materijalni vjere (crkva) nego istina i nje naravni plvd ćudorednost, dobrota ? : Ne govori o vjeri, ne tiči u vjeru! Ovo znači ne baviti se svojijem pra- vijem životom, životom pameti, misli, ideja, namjeri i svrha. I u nas se doista ovijem životom ne bave, i do- kaz je naša prazna, mršava, jalova književnost. Kojijem jezikom mi pi- šemo? Današnja naša književnost ne sadrži plodove naše umne, duhovne djelatnosti. Kad ćemo se osvijestiti ? Ako se ne baviš vjerom, ako je ne pretresaš, to znači “da ti nikako ne cijeniš svoje duševnosti, svoje savjesti i duše. Ovo znači da si se sebe» odre- kao, i bacio samoubijstvu u jaz. Mi se Srbi i Hrvati — kukavi ro- bovi Rima i Bizanta — među sobom \ gombamo, i nećemo da vidimo svoje smrtne rane, svojega faka, koji nam ije živo meso, i vrši nas u osobitoj i narodnoj savjesti. Mi se boji'no zore i svjetlosti, i za to ljiljku možemo rijeti: brate, a sovi: sestro. U povijesti se ljudskog naroda, u njegovu životu i razvitku nalazi vje- ra (religio) kao krv u našem tijelu, kao sunce u vasionu micanju i biću našega svijeta. Nema mjesta, nema dogadaja, ne trenutka da ga religio posredno ili neposredno ne obuzme. Vjerski su uplivi — bili oni dobri, bili zli — najprostraniji, najdublji i najmoćniji. Nema osjećaja da se toliko razno i mnogolično može ukazati kako se kaže religio. Vjera je (religio) i opća : i posebna, kako nju dijeli Eoiken. Opća je religio duhovna žeda, duho- vno traženje, duhovni nagon, osjećaj. Ona je uvjerenje da onamo — iza svijeh stvari, iza svijeh zakona i ne- prestaja naše pameti'i naravi — ima Neki koji je nenadvisan, nedospjetan, i bezuvjetan. Njemu niko ne zna imena; on ne- ma imena. Niko mu ne može nadje- sti ime, jer ime obilježuje i graniči imenovana. Onaj je Neki Sokratu bio demon; on je u Atini bio nepoznati Bog, o kojemu je Pavle govorio Grcima, da — ,ne živi u rukotvornijem ,erkva- ma.... da u njemu ,živimo, i miče- mo se, i jesmo.“ On je tebi, brate moj, onaj što te priteže i sobom na- punja kad ti noću gledaš na nebo. On je meni, brate moj, onaj kojega nahodim u razmišljanju svoje duše, u dubokome glasu svoje duboke savjesti. Ova opća vjera (+eligio) ne propada, jer je ona u ljudima, u duhovima, u cvijeću, u svemu. Nema sile ni na nebu ni na zemlji da nju izmetne iz naše povijesti, iz našega života. Pa dohodi osobita religio, što se manogoličnijem načinima razvija u crkvama. Ova vreligio oblik, erkva, mijenja se, propada; ali i nju, ne- ka je vremenita, nemamo i nipošto ne možemo isključiti iz svojega go- vorenja i pretresanja. Ne možemo je istjerati iz filozofije, iz povijesti, iz narodne i obiteljske djelatnosti. Nemamo se strašivo uklanjati od zadataka, nego — bili oni naravni, bili društveni — valja da ih primimo, kako nam se predstavljaju, i da ih istinom i ljubavlju razrješimo kako bolje možemo. Brindisi, Aprila 1911. Ljudevit Vuličević. Ilacmo u3 CpGuje. Y Beorpany, 24. anpusa. Bujecr_ o nocjeru Fb. Ben. Kpasba Ierpa Hb. B. Ilapy u Kpaey pau Jocuny usaaBaja je no uujenoj CpGuju u3nenaljeibe ... y36yljeibe... HErOJo- Baib€. Ky/1 rog ce kpenere, rije rog HC KHMC FOL CraHeTE, HE uyjeTe HH O ueMy APyTOMC TOBOpHTH HETO O O+ Boj najassbenoj nocjeru. TIpecrouuuka BaHnaprujeka — 30BuTe je ako xoheTe u Mapujanika, aju unak oma npejiera- BIbA, M3 pa3JlOra IITO Ipyre nema, HC3ABHCHY CPIICKY IITAMIIY — HC TIpE- craje O TOME NuCaru, KOMeHTApuLIykiH CTBAp HA HauuH ja Ce 4 CYBHIIE MHOTO u jacuo ouuryje nporuBy oBe nocjere Kpasva Ilerpa. IlonyotyaGema mak IiraMnla roBOpu_0-TeMu, ca jeguaKOM NO30M TEMNEpAaMEHTA, KAO O jezLuHOM NOTpe6HOM aAKTy BJAJAPCKO KYpTOA- 3uje. CBa akazreMcKa OMJIAJILuHA, He Ge3 CoJmuzrapnocru uaBjecnor nujea rpa- jaucrBa, npujeru ca MHTHHTOM H JE- Moucrpauujama. Baza 4 ibeHu opranu ouroBapajy ua TO UBPCTOM OJLIJKOM Ja he cnpujeuuTu cBaku ucKa3, ma € Koje ce crpaHe nokyuiao, Hosjek ce Temko moxe za cnaije H jomu Texe Moxe za oGjacuu ca Ka- KBHM PA31O3HMA M Ca KOJOM O/LIJUHO- hy. croje, jenau mpema npyroMe u OGa npeMa crBapu, OBa ,Ba cBakaKO CHMNTOMATHUHA PACNOJIOKEHHA : YFOBOP O nocjeru uo IpxKawe HeouroBopHe jaBHocTH. AJu Kau Ce yBaxu uCTHHA, na je CpGuja caBpmeHo ycrasna /p- *xaBa u za Hu Kpajb Hu Blrajla He MOTy NpeNy3HMATH HEIITO NpOTHBY BOJbE HApOJa, OHJLA CE TEK MOE JA BHJIH O3OHJBHOCT IBHjY HCCYMIBHBHX CYIpO- THOCTH. CrBap je TaKO zeJuKarne npupoje na je O moj u ca Be1uKOM OGa3puBo- tuhy TemKo nucaru. He _najyhu uapasa CBOM€ YTBPIJEHOM MHLIJbCIbY, NOKYIIAhy HAK ZA KpOHuuapeBoM xgajiHohomM HCTAKH€M H€EK€ MOMEHTE zorFaljaja par excellence. Ca HECYMIBHBHM NOJ3]LAHEM MOTY Ka3aTu na je yaGyljeie cprncke jaBno- cru y CpGuju nojauamo Tume iro je nocjera ,oGjaB;bena: usHenaja, kan je jaBHOCT HajMAI€ MOT/IA OWEKHBATH. Cpncka BJajla, Noyuena Basb;a HCKy- CTBOM NPOIIOCTH O 3lOynorpeGama NucKpenuje Ip»KaBHHX IIHTAHA CA CTPA- HE IITAMIE KOja Henpecrano Jeru 3a ceu3anujaMa, uuje uu jegue pujeuu OGjaBIBHBAJIA O NPETXOJIHHM NperOBO- puma 3a najaBibeuy nocjery. C rora je pešsyarar nperoBopa, kaz je «ao cBpiieHno njeno oGjaBiben, ma Kao GoMCa Meljy H OHAKO OFOpueHy H pa3- ApaxJ6HBY nuG/uKy Koja ce. joni uuje nomupuja ca npomsum zgorakajuma. He 6e3 pasnora Moxe ce BjepoBaru, na 6u yaGyhjeme Guo Kyu Kamo cna6uje u za Gu iuraMna ca mMaibe XKY UBHBOCTH H TOPUHH€ O CTBAPH IIH- Cara na Ce NOCTENeHO HIIJIO K UMJBY, na CTBAp Huje u3HeHaja zomna u ja CY CE VKJIOHMJIH CBH AKTHBHH VUECHHIIH, uuje Gu npucycrBo moro nojicjeharu Ha npomnme zoratjaje. Huje Mu Hu Ha Kkpaj naMeTu zra onoGpaBaM npxaiwe jaBHOCTH H NpH- jecrosmiuuke iuramne, jep Gux y rom Ciyuajy MOpPaO NOCYMJbATU y KOPEK- THOCT M NATPHOTH3AM CPIICKE BJLAJLC, O ueMy cBu zocazamiu zorokaju ro- BOp€ CAaBpIIeHO NpOTHBHO. He mucJuM uu za ocyljyjem npxawme cpreke jaB- HOCTH H CpCKE ILTAMNE, jep Gux, yJla- 3ZehH AKTHBHO y UHCTO HHTEpHA NMTA- iba CpGnje, samao c jenuor ucnpaB- Hor nyTa xzanidor u oGjekrTuBHor mo- cMarpaua. Ja, znake, Hehy a. uunuM Hu jenuo uu apyro. Aj umak MopamM ucrahu, za je usnenanua ,oGjaBa no- cjere MHOro nonpunujena uepacnojo- X€Iby, Koje MOxe jaue u3Guru_ u nue Ge3 nocbenuna ce passuru. Vjenuo MOpam jou u OBO Kašaru. V _oujenu nuraiwa nocjere u cpneka jaBuocr u cpneka iuraMna croje noi ucK/byuu- BuM yruuajeM rmarpuorekux ocjehaima, ockynujeBajylin_uuipenunama 34 oGja- UIHb€Ib€ MOTHBA OBOFA JIHTMJIOMATCKOF pesyarara, Buio Gu c Tora nekopek- THO OCyljuBaru_ Miu Nornyuo onoGpa- BaTu u jenuo u Apyro. Crap croju TaKO, a Ce napona ocjekaima ue Mo- Ty HTHOPHpATH THM MAIBE HITO Cy OHa jemuuu pasnor nocra jakor uepacno- NOXKEIbA, KAO IITO CE HC CMHjy OMa- JIOBAXKABATH HH UHIBEHHIE MOTHBA Ma na cy one uenosnare. Mcro Tako nuje MOryhe naTu ucnpaBaH cyn uu y no- 3HTHBHOM CMHCJIY jEJIHOT TauHor_3a- KJbY UKA. A unak, y3a cBe To, NocTOju Beu- Ka Cynpornocr uaMeljy nBajy mjepo- NABHHX TJICZMILTA: u3MCHy rve/IuuITA BJAJLuHOT H OHOra jaBnocru. Harjena Mu na je Ta CyNpOTHOCT TAKO BeJIHKA, na je jemua u upyra crpana NpunpaB- Ha NOCIJKHTKH CC OTNOpHHjuM M ynop- HujaM CpejicrBuMA za npuGaBu no- ITOBAH€ CBOME rJeJHINTY. Vo Tome Cnyuajy MOTO Gu Guru Kpynuux no- CIbEJIHLA, MITO HHKAKO NaMeTAH uOBjeK |