Br. 18.

Dubrovnik 27. aprila 1911.

God. XX.

I
| IZLAZI SVAKI ČETVRTAK
Cijena je listu na godinu:
| Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her-
cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
| Goru K 15; za sve ostale zemlje
| kruna 16; za Dubrovnik kruna 10;
\ na po i četvrt godine surazmjerno.
ll

Rukopisi “e ne vraćaju. Nel. an-
| kovna pisma ne primaju se.

DUBROVNIK <

. POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli-
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po po-
godbi. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Vlasnik, + :»vatelj i odgovorni uuednik Kristo P. Dominković.

ZA

: Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

Jly6poBnuk, 26. anpua.

Tlocjer Bnagapa CpGuje Hb. Beg.
Kpasa [lerpa uamiem Brazapy, Hb.
Ben. uapy u Kpamy .Ppawu Jo-
cuny 1., komauHo je yrBpke., Te
he ce npBoM NoJToBuHow mjecena
Maja cacraru_ y FvrumiemrTu. Tlo-
3HaTO je, na je rparuuuomM cmphiy
* KpasbaAjekcaHapa u = Kpaieune
Iipare cprcKOM KPAJBEBCKOM JIBOpY
3a uyro BpujeMe Guo oHeMoryheH
TOTOBO CBAKH NOCjeT CTPAHHM BJA-
naonmuma. To je, ucruna, Guma
BHUIe DOpMAJHA CTPAHA, AH H
OHA Y ZAHANIIBHM IIPHJIHKAMA HMA
CBOr npeneyaor yrjenaja ma pa-
3B0j jexue npxaBe, a napouurTo
KAg je Ta APKABA H MAJEeHA IO
CBOjoj cua34 u Ha Hesrojinoj no-
3uuuju No cBoMe reorpadbckoM
nogowajy. CyBuime kaza ce yame
y OG3up _y Kojum je ojnocuma
»«uBjena Aycrpuja u CpGuja 3a
Bpujeme napuncKkor para a uapo-
uuTo 34 BpujeMe anekcuje, — koja
jom uu zaHac a curypHo uu jom
34 Nyro BpeMena Hehe u ne Moe
ua ocrane 6e3 cBor _Tpara — Taja
Ce OBOM IOcjery mMopa za maje
HapouuTH snauaj, 071 kojera roroBo
nojijennaku uo ornaza ua oGje
crpane. Ilo cpujenu cy uurepecu
H jezue u apyre upaBe. Ilocjera
Kpasva Tlerpa ne Moe Ce HuKaKO
Pauynar4 HH KAO KAKBO IOHMKE-
ibe HH KanuTyJanuja majene Cp-
Guje npaMa Mohiioj Aycrpo-yrap-
cKOj a joru ce MAEe MOE FOBOpH-
TH O KAKBOJj /IMIJIOMATCKOj TOGjenu
BEJIHKE  MOHAPXHje HAL = MJIAJLOM
KPa/beBHHOM. LlapuHcku par HaHuo
je mamioj MOHapxuju rpnne u BPJIO
OCJeTIBHBE IITETE, A BparOJOMHA
urpa anekcuje nojesa je HeKOJIHKO
CTOTHHA MHJIHjOHA H TO CBE pajiH
CpGuje. ,N. Freue Presse“, oja
je gocra 6JIM3Y BJIANHHMM KPYTO-
BuMA, roBopehu o rmocjeru Kpasba
Ilerpa, ynapa ce ua jenuoM mjecry
y NpcH, HeKaKO NOKAjHHUKH, HM
npusnaje na je MHOFO KPHBHLE HA
Aycrpujckoj CTpaHH Niro ojiuocu
MoHapxuje ca Cp6ujom uujecy o-
HAKOBH KAKOBH GH rpeGajmu ja
6y1y, H KAKO TO HHTEPEC 3EMJbE
3axrjesa. McruHa, uma u Geuxux
H MahapckHxX JIHCTOBA, KOju cy

NPHJIHKOM HajaB;beHe rnocjere Kpa-

sva Ilerpa yapuiu y BeJIHKY BHKY,
HaGauyjyh ce ua CpGujy u Wenor
BJAJApPA KAKO CY TOME H 10 CaJLA
HABHKJIH. TO HHje uuiura_ueo6u-
una, jep OHH_y OBOM nocjeTu unak
Bune jenaH ycnjex Masene Cp6uje,
a TH ycnjec4 HEKAKO 34 IbHX HH-
jecy onBuuie no hy. JegHaKko Hy
caMoj Cp6uju uMa HEKHX JIHCTOBA,
a u y caMoj macu ornaxa ce npn-
JIHUHO JAKO HE3ZA/LOBOJBCTBO PAJIH
oBe mocjere. H ro uuje Huenpupo-
AHO, KaLA Ce y3M€ y OG3Hp CBe
OHO LITO Ce je ca aycrpujeke crpane
Yy3 momoh ieMauke u matapcke
crpate nporuB CpGuje u iweHux
HHTepeca O HezaBHa pajuyjio, a
H namac ce y Tome Gari He 430-
craje.

AjiH, KARL JIAH JAHALIIbH H IIYKE
dbopmajnocrH y ce6u cape 10-
 CTA CTBAPHOCTH, OH/LA MOPAMO CA

3A/(OBOJBCTBOM JA NIOZAPABHMO O-
Baj nocjer Bucokux Bnauapa, koju
he Ge3 cymibe ga zonece u CpGuju
H HALIOj MOHapXxHju OoHe KOpucTH
H JA MX JOBEJE y OHE OJIHOCE,
KAKO TO 3axTjeBajy uurepecu_cy-
CJeNHHX M NOTPAHHUHHX ApIKABA,

C upyre crpane, Kojukoroj je
OBA mocjera pecyarar TakruuHor
H BjeLUTOT Apxaa cprcke /u-
IIOMALHje y uurepecy came mja-
Ne KPAJBEBHHE, TOJIHKO OHA MMA
3HAaHeWba, 4 TO zocTa jaka snaua-
ja, no mac jyrocnaBeHe y Monap-
XHju a mapouuro no nac Cpće,
Koje uac u ocjehaj u jesuk m ume
M CBAKO HAPOJIHO OGiubeMje NOT-
nyHo usjennauyje ce HamomM cuo-
GojwuomM Gpahom. Huje najeKo Hu
O GocaHcKux Benens/ajuuka, Hu
ox PpunjyuroBor u sarpe6aukor
nponeca, na Hu oj zananibera
APXKAHA HANIHX BJACTH NpaMa HA-
Ma CpG6uma, Kana ce je uuraperuu
Nanup, vama, rama u T. 1 ca
cauKoM Kpajba Ilerpa ynorpeGuba-
Baja Kao corpus delicti 3a ToGo»-
iby Bezen3najy. /lo negaBuo Cp-
Gu y MOHapxuju sarBapaj cy ce
y TaMHnuue jep na croje y Besu
ca CpGujom a nporuB uurepeca
MOnapxuje; y  Jly6poBnuky cy
Ocyijeuu_Ha_TaMHHIy Jbynu. jep
na cy smuanu: agipuo Kpas Tle-
Tap! Bonuju cy ce nponecu, ko-
ju cy coG6oM nNoBeJu MHoro na-
POJIHHX XKPTABA H TO CBE palH
CpGuje u _iweuor Kpama. Bonuu
cy ce 34 To, jep cy Tako TOGOEe
ABKTOBAJIH BHIIH APIKABHH HHTE-
pecu, a JAHAČ CMO nouekaju a
BJAJLAP HAIE_"MOHApXHje npuma
Kpasba one ucre CpGuje pau
Koje ce je NonauuKke .3aTBapajio
y mMpauHne Tamne jep za cy 1uy-
poBajmu ca Cp6ujom u na cy xm-
ua: x«uBuo Kpab Ileyap! OBaj
dakr je 3agoBoJjbmiruna, kojy je
BpujeMe, crapa norireibauuna, ca
COGOM NOHHJEJIO; ZAMLOBOJBILTHHA H
3a caMy CpGujy u ibeHor_ y3Bu-
iueHor Bnanapa, jep cy ux 10 jy-
uep GOuje/iHJIH ; 3A10BOJBIITUHA H
3a nac jep cy nac paju cBoje
poljene Gpahe Gana y ramunie
KAO H TOGO BeJeHsuajuuKe.

Jegua Bucoka muuocr y Jly-
GpOBHHKY, MOKEMO KaBaTH: HAj-
Beha suhuocr, jep je ma najmu-
IeM nogowxajy, He MOxe za ce
UY LOM HAUY/IH, 3AIITO Ce Kame
BJIACTH KOL HAC y  JlyGpoBuuky,
HA OBAKAB HAUHH Ap upama
HaMa Cp6uma. To cBoje uyhewe
uspasnsa je Ta JIHUHOCT y BHIIe
npuaiika. Mu ce TOMe HuMaJIO He
uynuMo, jep BehuM /MjeoM Koji
HAC CY HA YIpABH IbY/IH HEJLOpA-
CJIH CBOME IIOJIOKAjY, A MHCJE NA
cBojy _ Kapujepy yuanpujene uu
GapeM ope mporaiai»eM CpGa.
Moa cara, ca nocjerom Kpaba
Ilerpa FberoBoM BenuuaHcTBy He-
he Guru KALpH a y HaMa Ha3-
pujeBajy Gaya, koju je y Besu
ca Cp6ujoM u Koju pau ua o
uujeribetby nokpajuna og Monap-
xuje, a ua y noknuky: 2KuBuo
Kpasb Tlerap! nehe BujijeTu BeJe-
H3LAjHHUKH 3JIOYHH.

Mu «kao CpGu, nosnpaBibaMo
loasak Kpasba cnoGonue CpGuje
Y NOXOJe HALIEM Y3BHINEHOM MO-
HAPXy, NO3APAB/bAMO  NOKJIHKOM :
>KuBuo Kpasb Ilerap!

Kratka poučenja.

VII.
Često se kod nas čuje: ,Ne govo-
»rimo o vjeri1... Ne tiči u vjera!...

»Jednom mi neki gospodin reče, hva-
leći se, da on nije nigda za svojega
života govorio o vjeri.

Ovako se često kod nas čuje: rekao
bih da bježimo od svojega duha, ko-

.jemu je vjera jelo i hrana. Rekao bih

da mi u sebi ne osjećamo drugo osim
Žživinskog čovjeka, osim trbuha da ga
napunimo. Naš su narod naši erni
neprijatelji doveli do duhovne neću-
tljivosti, i ovako su oni pobijedili.
Poljubite ih u rukul...

A zašto nemamo govoriti o vjeri?
Zašto nemamo nju pretresati? Zbog
načina, zbog oblika vjere nemanio
nikoga ni progoniti, ni vrijeđati, što
svak ima biti slobodan, ne samo u
svojijem  unutrašnjijem — odnošajima
s Božanstvom, nego i u vanjskome
ukazivanju svoje vjere. Neka se svak
kaže kako mu je milo kazati se.

Nema crkve, nema vlade da se, bez
nepravde, može prtiti u judu osobitu
vjeru. Negda su vlade to činile, i
neke vlade još to čine da ugode erkvi,
ali se gnuse sramotom, od koje ih
neće oprati ni rijeke ni more. One
vlade spravljaju sebi“ mučnu, gorku
budućnost.

Pišući ove riječi mislim o Rusiji,
gdje je erkva okamica a ne micanje,
ne život. Onamo je sveštenstvo grdna
guka, ogromna grba na velikome na-
rodu, kojijem će se preporoditi ne
samo Slavenstvo, nego i sva Evropa.
Onamo se onamo u onoj tami, u onoj
truhlosti pripravljaju novi načini, nove
smjelosti. nove pobjede. U ono će se
veliko more uliti mnogi potoci, mnoge
rijćke. Iz mrtva zrna stablo; iz groba
uskrsenje.

Ne govori o vjeril.... Ne tiči u
vjerul... Ovo su velike riječi naši-
jeh oportunista, koji se obrću na o-
kolo poput vitlića, samo što oni ne-
maju osi kako ga ima vitlić. Naši se
oportunisti vrte na okolo da prije
vide kako će im biti primljene riječi,
kako će im se suditi, jer oni ne čine
ništa, oni ništa ne govore ako prije

ne znadu za to.

Ne govori o vjeri? Dakle je vaša
vjera štogod slabo, štogod netemeljito
kad se nema o njoj govoriti? Vi dakle
ne možete rijeti kako neki drugi reče:
Znam kome vjerovah? Ljudi i narodi
slabi u vjeri u svemu su slabi. I ovu
slabost mi kažemo svakijem svojijem
poduzećem, pače svakijem svojijem
djelom.

Ne govori o vjeri? A što je vama
znamenitiji muk nego istina? A što
vam više valja oblik materijalni vjere
(crkva) nego istina i nje naravni plvd
ćudorednost, dobrota ? :

Ne govori o vjeri, ne tiči u vjeru!
Ovo znači ne baviti se svojijem pra-
vijem životom, životom pameti, misli,

ideja, namjeri i svrha. I u nas se

doista ovijem životom ne bave, i do-
kaz je naša prazna, mršava, jalova
književnost. Kojijem jezikom mi pi-
šemo? Današnja naša književnost ne
sadrži plodove naše umne, duhovne
djelatnosti. Kad ćemo se osvijestiti ?

Ako se ne baviš vjerom, ako je ne
pretresaš, to znači “da ti nikako ne
cijeniš svoje duševnosti, svoje savjesti
i duše. Ovo znači da si se sebe» odre-
kao, i bacio samoubijstvu u jaz.

Mi se Srbi i Hrvati — kukavi ro-
bovi Rima i Bizanta — među sobom

\
gombamo, i nećemo da vidimo svoje
smrtne rane, svojega faka, koji nam
ije živo meso, i vrši nas u osobitoj
i narodnoj savjesti. Mi se boji'no zore
i svjetlosti, i za to ljiljku možemo
rijeti: brate, a sovi: sestro.

U povijesti se ljudskog naroda, u
njegovu životu i razvitku nalazi vje-
ra (religio) kao krv u našem tijelu,
kao sunce u vasionu micanju i biću
našega svijeta. Nema mjesta, nema
dogadaja, ne trenutka da ga religio
posredno ili neposredno ne obuzme.
Vjerski su uplivi — bili oni dobri,
bili zli — najprostraniji, najdublji i
najmoćniji.

Nema osjećaja da se toliko razno
i mnogolično može ukazati kako se

kaže religio. Vjera je (religio) i opća :

i posebna, kako nju dijeli Eoiken.
Opća je religio duhovna žeda, duho-
vno traženje, duhovni nagon, osjećaj.
Ona je uvjerenje da onamo — iza
svijeh stvari, iza svijeh zakona i ne-
prestaja naše pameti'i naravi — ima
Neki koji je nenadvisan, nedospjetan,
i bezuvjetan.

Njemu niko ne zna imena; on ne-
ma imena. Niko mu ne može nadje-
sti ime, jer ime obilježuje i graniči
imenovana.

Onaj je Neki Sokratu bio demon;
on je u Atini bio nepoznati Bog, o
kojemu je Pavle govorio Grcima, da
— ,ne živi u rukotvornijem ,erkva-
ma.... da u njemu ,živimo, i miče-
mo se, i jesmo.“ On je tebi, brate
moj, onaj što te priteže i sobom na-
punja kad ti noću gledaš na nebo.
On je meni, brate moj, onaj kojega
nahodim u razmišljanju svoje duše, u
dubokome glasu svoje duboke savjesti.
Ova opća vjera (+eligio) ne propada,
jer je ona u ljudima, u duhovima,
u cvijeću, u svemu. Nema sile ni na
nebu ni na zemlji da nju izmetne iz
naše povijesti, iz našega života.

Pa dohodi osobita religio, što se
manogoličnijem načinima razvija u
crkvama. Ova vreligio oblik, erkva,
mijenja se, propada; ali i nju, ne-
ka je vremenita, nemamo i nipošto
ne možemo isključiti iz svojega go-
vorenja i pretresanja. Ne možemo je
istjerati iz filozofije, iz povijesti, iz
narodne i obiteljske djelatnosti.

Nemamo se strašivo uklanjati od
zadataka, nego — bili oni naravni,
bili društveni — valja da ih primimo,
kako nam se predstavljaju, i da ih
istinom i ljubavlju razrješimo kako
bolje možemo.

Brindisi, Aprila 1911.

Ljudevit Vuličević.

Ilacmo u3 CpGuje.

Y Beorpany, 24. anpusa.

Bujecr_ o nocjeru Fb. Ben. Kpasba
Ierpa Hb. B. Ilapy u Kpaey pau
Jocuny usaaBaja je no uujenoj CpGuju
u3nenaljeibe ... y36yljeibe... HErOJo-
Baib€. Ky/1 rog ce kpenere, rije rog
HC KHMC FOL CraHeTE, HE uyjeTe HH
O ueMy APyTOMC TOBOpHTH HETO O O+
Boj najassbenoj nocjeru. TIpecrouuuka
BaHnaprujeka — 30BuTe je ako xoheTe
u Mapujanika, aju unak oma npejiera-
BIbA, M3 pa3JlOra IITO Ipyre nema,
HC3ABHCHY CPIICKY IITAMIIY — HC TIpE-
craje O TOME NuCaru, KOMeHTApuLIykiH
CTBAp HA HauuH ja Ce 4 CYBHIIE MHOTO
u jacuo ouuryje nporuBy oBe nocjere
Kpasva Ilerpa. IlonyotyaGema mak
IiraMnla roBOpu_0-TeMu, ca jeguaKOM
NO30M TEMNEpAaMEHTA, KAO O jezLuHOM
NOTpe6HOM aAKTy BJAJAPCKO KYpTOA-
3uje. CBa akazreMcKa OMJIAJILuHA, He Ge3
CoJmuzrapnocru uaBjecnor nujea rpa-
jaucrBa, npujeru ca MHTHHTOM H JE-
Moucrpauujama. Baza 4 ibeHu opranu
ouroBapajy ua TO UBPCTOM OJLIJKOM
Ja he cnpujeuuTu cBaku ucKa3, ma
€ Koje ce crpaHe nokyuiao,

Hosjek ce Temko moxe za cnaije
H jomu Texe Moxe za oGjacuu ca Ka-
KBHM PA31O3HMA M Ca KOJOM O/LIJUHO-
hy. croje, jenau mpema npyroMe u
OGa npeMa crBapu, OBa ,Ba cBakaKO
CHMNTOMATHUHA PACNOJIOKEHHA : YFOBOP
O nocjeru uo IpxKawe HeouroBopHe
jaBHocTH. AJu Kau Ce yBaxu uCTHHA,
na je CpGuja caBpmeHo ycrasna /p-
*xaBa u za Hu Kpajb Hu Blrajla He MOTy
NpeNy3HMATH  HEIITO NpOTHBY  BOJbE
HApOJa, OHJLA CE TEK MOE JA BHJIH
O3OHJBHOCT IBHjY HCCYMIBHBHX CYIpO-
THOCTH.

CrBap je TaKO zeJuKarne npupoje
na je O moj u ca Be1uKOM OGa3puBo-
tuhy TemKo nucaru. He _najyhu uapasa
CBOM€ YTBPIJEHOM MHLIJbCIbY, NOKYIIAhy
HAK ZA KpOHuuapeBoM  xgajiHohomM
HCTAKH€M H€EK€ MOMEHTE zorFaljaja par
excellence.

Ca HECYMIBHBHM  NOJ3]LAHEM MOTY
Ka3aTu na je yaGyljeie cprncke jaBno-
cru y CpGuju nojauamo Tume iro je
nocjera ,oGjaB;bena: usHenaja, kan je
jaBHOCT HajMAI€  MOT/IA OWEKHBATH.
Cpncka BJajla, Noyuena Basb;a HCKy-
CTBOM NPOIIOCTH O 3lOynorpeGama
NucKpenuje Ip»KaBHHX IIHTAHA CA CTPA-
HE IITAMIE KOja Henpecrano Jeru 3a
ceu3anujaMa, uuje uu jegue pujeuu
OGjaBIBHBAJIA O NPETXOJIHHM NperOBO-
puma 3a najaBibeuy nocjery. C rora
je pešsyarar nperoBopa, kaz je «ao
cBpiieHno njeno  oGjaBiben, ma Kao
GoMCa Meljy H OHAKO OFOpueHy H pa3-
ApaxJ6HBY nuG/uKy Koja ce. joni uuje
nomupuja ca npomsum zgorakajuma.
He 6e3 pasnora Moxe ce BjepoBaru,
na 6u yaGyhjeme Guo Kyu Kamo
cna6uje u za Gu iuraMna ca mMaibe
XKY UBHBOCTH H TOPUHH€ O CTBAPH IIH-
Cara na Ce NOCTENeHO HIIJIO K UMJBY,
na CTBAp Huje u3HeHaja zomna u ja
CY CE VKJIOHMJIH CBH AKTHBHH VUECHHIIH,
uuje Gu npucycrBo moro nojicjeharu
Ha npomnme zoratjaje.

Huje Mu Hu Ha Kkpaj naMeTu zra
onoGpaBaM npxaiwe jaBHOCTH H NpH-
jecrosmiuuke iuramne, jep Gux y rom
Ciyuajy MOpPaO NOCYMJbATU y KOPEK-
THOCT M NATPHOTH3AM CPIICKE  BJLAJLC,
O ueMy cBu zocazamiu zorokaju ro-
BOp€ CAaBpIIeHO NpOTHBHO. He mucJuM
uu za ocyljyjem npxawme cpreke jaB-
HOCTH H CpCKE ILTAMNE, jep Gux, yJla-
3ZehH AKTHBHO y UHCTO HHTEpHA NMTA-
iba CpGnje, samao c jenuor ucnpaB-
Hor nyTa xzanidor u oGjekrTuBHor mo-
cMarpaua. Ja, znake, Hehy a. uunuM
Hu jenuo uu apyro. Aj umak MopamM
ucrahu, za je usnenanua ,oGjaBa no-
cjere MHOro nonpunujena uepacnojo-
X€Iby, Koje MOxe jaue u3Guru_ u nue
Ge3 nocbenuna ce passuru. Vjenuo
MOpam jou u OBO Kašaru. V _oujenu
nuraiwa nocjere u cpneka jaBuocr u
cpneka iuraMna croje noi ucK/byuu-
BuM yruuajeM rmarpuorekux ocjehaima,
ockynujeBajylin_uuipenunama 34 oGja-
UIHb€Ib€ MOTHBA OBOFA JIHTMJIOMATCKOF
pesyarara, Buio Gu c Tora nekopek-
THO OCyljuBaru_ Miu Nornyuo onoGpa-
BaTu u jenuo u Apyro. Crap croju
TaKO, a Ce napona ocjekaima ue Mo-
Ty HTHOPHpATH THM MAIBE HITO Cy OHa
jemuuu pasnor nocra jakor uepacno-
NOXKEIbA, KAO IITO CE HC CMHjy OMa-
JIOBAXKABATH HH UHIBEHHIE MOTHBA Ma
na cy one uenosnare. Mcro Tako nuje
MOryhe naTu ucnpaBaH cyn uu y no-
3HTHBHOM CMHCJIY jEJIHOT TauHor_3a-
KJbY UKA.

A unak, y3a cBe To, NocTOju Beu-
Ka Cynpornocr uaMeljy nBajy mjepo-
NABHHX TJICZMILTA: u3MCHy  rve/IuuITA
BJAJLuHOT H OHOra jaBnocru. Harjena
Mu na je Ta CyNpOTHOCT TAKO BeJIHKA,
na je jemua u upyra crpana NpunpaB-
Ha NOCIJKHTKH CC OTNOpHHjuM M ynop-
HujaM CpejicrBuMA za npuGaBu no-
ITOBAH€ CBOME rJeJHINTY. Vo Tome
Cnyuajy MOTO Gu Guru Kpynuux no-
CIbEJIHLA, MITO HHKAKO NaMeTAH uOBjeK |