Br. 3.

*
*

Dubrovnik 18. januara 1912.

God. XXI,

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK

Cijena je listu na godinu:
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her-
cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
Goru K 15; za sve ostale zemlie
kruna 16; za Dubrovnik kruna 10;
na po i četvrt godine surazmjerno.
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lista a dopisi uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju. Nefran-
Kkovna pisma ne primaju se. —

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli-
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po ci-
jeniku. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni urednik Kristo P. Dominković.

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

Povodom grdnog zlodjela na groblju sv. Marka u Beču,

Od kako je naš narod po zloj
svojoj sudbini došao u dodir sa
Osmanlijama, — a po goroj kroz
duge vjekove krv lio u borbi
s njima za sebe i ostale, danas
moćne narode, koji mu o zlu rade
i dobro zlijem odvraćaju; nikad
nije ni čuo ni vidio, da je sin
Prorokov osvetu vršio na mrtvu
Đauru, da je skvrnio, beščastio
grobove i mrtve kosti rasturao, i
ne dao im mira ni pokoja. Bilo
je slučajeva, kad su vadili iz ze-
mlje svježe zakopana junaka naro-
dnog i osvetnika, da ga isijeku i
iskasape, da iskale još ne stišan
bijes, ali gole kosti ostavljali su u
miru. 1 u našoj istoriji bilo je ne-
ugodnih za nas primjera, kad se
u mahu borbe i jarosti činilo dosta
nedjela, ali mi ne znamo, da su
se skvrnile grobnice, da su se mr-
tve kosti dizali i beščastile. I one
čak, koje je narod kamenovao i
zasipao u prokletu gomilu, niko
nije htio da raskopa i kosti im
rasturi. Koliko se još i danas zna
turskijeh grobova, i to po gotovu
zlikovaca i krvopija narodnih, ra-
sturenih po raznim krajevima da-
nas slobodnih srpskih država, i
niko ih u zloj namjeri, ili radi o-
svete i poganluka, ne raskopava.
Svak zna i za krvnu osvetu u ne-
kim krajevima našeg naroda, gdje
se svete srodnici ubijenog i najne-
vinijim članovima porodice ili ple-
mena ubice, prenoseći tu tešku
osvetu i s koljena na koljeno, ali
grobove pokojnijeh svak smatra
za svetinju i ostavlja na miru čak
i kosti ubojice. Narod naš drži za

veliku grehotu, da se u opće po-
krenu nečije kosti baš i onda, kad
se prenose u drugu grobnicu. 1
onom teškom kletvom: ,zemlja ti
kosti izmetala!“ narod misli na
slučaj kad se već ne zna za nečiji
grob, i na prekopavanje, rasturanje
groba, kad ljucka ruka plugom ili
motikom kosti nečije premeće, ili
voda raznosi, a ne tobož na to,
da bi samoj zemlji kosti bile teške,
pa da ih onaizmeće na površinu.

Je li dakle moguće, da su Srbi
kadri bili, da izvrše takvo nedjelo?!
Zar bi to mogli da učine pristaše
već nestale dinastije Obrenovića
sinu onog, kome je došao glave
baš sami osnivač dinastije Obre-
novića?! Da je neko hotio, da se
sveti mrtvim kostima kneza Ale-
ksandra, zar bi čekao bio baš naj-
zadnje vrijeme, kad su imali da
prenesu kosti njegove i kneginje
Perside_ u veličanstvenu crkvu u
Topoli, koju podiže kralj Petar?!
Zar ima nekog, koji ima i najma-
njeg povoda osvete kralju Petru,
tom najustavnijem srpskom vladaru,
tom pravom ocu svoga naroda?!
Pišu neke neprijateljske novine, da
prosti narod u Srbiji smatra kao
veliku nesreću za zemlju, ako se
mrtvo tijelo negdašnjeg vladara,
koji je bio svrgnut i napustio ze-
mlju, povrati cijelo s glavom u
svoju državu. Da je neko htio, u

toj praznovjerici, da spase zemlju
nesreće, ne bi podmetao opet lu-
banju, da se nađe u istom groblju!

Čitajući sve to, dolazi nam u
pamet i ova misao, da se nije išlo
i za tim, da se oživi i raspali to
sujevjerje u narodu, ako zbilja po-
stoji, pa onda da se podmetne ista
lubanja, samo da narodom ovlada
crna slutnja goleme nesreće, u da-
nima vrlo ozbiljnim, a možda i

Ko je krivac?! Oni isti, koji su
i od prije upotrebljavali laž i svako,
pa i najnečasnije srestvo, da po-
nize i omraze žive, pa kad su u-
vidjeli svoju nemoćnu silu, hvataju
sć očajnički i zadnjeg najpodlijeg
i najsramnijeg pokušaja, da, ne
puštajući ni mrtve kosti na miru,
zavade naš narod među sobom i
da ga još prikažu pred svijetom
onakvijem kakvi su u istinu oni
sami.

Ovim sramnim činom htjelo se
i nastojalo, da se povrijedi uspo-
mena i oca Srbije, Velikog Kara-
Đorđa, kao i da se naškodi i u-
gledu cijele današnje dinastije u
Srbiji. Ali, njihove paklene namjere,
Bogu hvala, postižu sve obratno!
Dušmanske “novine pišu, onako
uzgred, i o glavi Velikog Kara-
Đorđa, kao da se tobož ni za nju
ne zna, i kao da je to neka na-
ravna sudba članova dinastije Kara-
Đorđeve. Sve da je to i istina,
kad se i ne bi znalo za glavu
Kara-Đorđa i kneza Aleksandra,
njegovog sina, zar bi im tijem po-
mrčao ugled i slava u narodu srp-
skom?! — Ta eto ne zna se za
glavu ni sv. caru Lazaru, kosov-
skom mučeniku, pa ipak mu tijelu
njegovom, u manastiru Ravanici,
u Srijemu, s najvećom pobožnošću
prilazi na hiljade Srba iz raznih
srpskih krajeva!

Radi nekih od cijenjenih naših
čitatelja, koji, slabo upućeni, mogu
da se kadgod povedu za pisanjem
dušmanskih novina, spomenućemo
o glavi Kara-Đorđevoj samo ovo-
liko :

Kad je Kara-Đorđe, ubijen 13.
julija 1817. po starom kal., glava
njegova je donesena bila veziru
beogradskom Marašli Ali-paši. Koža
s nje, pamukom napunjena, poslana
je bila u Stambol sultanu, a luba-
nju njegovu tajno je obnoć zako-
pao Peja Čurčija, koji je, po ve-
zirovoj naredbi, kožu s nje skinuo,
uza sami zid beogradske saborne
crkve, do vrata, sa istočne strane.
Kad se je 1837. razvaljivala beo-
gradska velika crkva i nova imala
da zida, po kazivanju Peje Curčije,
nađena je glava Kara-Đorđeva,
koju je kneginja Ljubica, supruga
kneza Miloša Obrenovića, prenijela
u Topolu, i, ustežući se da dirne
u grobnicu Kara-Đorđevu u istoj
crkvi, ukopala je u grob kćeri nje-
gove Poleksije, gdje se i danas
nalazi. Do skora će biti užvelikoj no-
voj crkvi pripojena tijelu i sahra-
njena u divnoj grobnici.

Ko je mislio, da ovim grdnim
zlodjelom naškodi srpskoj časti i
imenu, da stvori nered i mržnju,
ljuto se prevario u računu. Sav
pošteni strani svijet sad je bolje
no ikad uvidio pokvarenu dušu i
pogano srce našijeh dušmana, a
mi smo se sad najbolje uvjerili,
koliko su i slabi i nemoćni da
nam naude, kad idemo pravijem
putem, kud nas vodi dužnost i
naša narodnosna ideja!

Po

pen noratjajuma Ka baiKany:
Ilonoxaj CpGnje.

Y GeorpancKoM ,TproBuHcKoM TJa-
CHHKy“, jeIHOM OJ HAjOZGHJBHHJHX JIU-
cTOBa y Cp6uju, usaumao je, noj ua-
TNHCOM:  ,llTa HaM Baba 3Haru?“,
uaHaK, Koju sacnyxyje mame, 063H-
POM Ha TOK pa3Bujaia NpujuKka Ha
BankaHy, Te nozmoxaja Cp6uje npen
npezcrojehum zoratjajuma, Koju u3ryte-
najy ueus6jexuBu. Taj umaHak rmacu:

Omure je npuOumIbexeHo MHIIJbEIE
dpasuyckora 6uB. MHHHCTPA H NOJIH-
Tuuapa IlunmioHa, koju ce oHomanue
H3pa3H0: za je NoJI4THuKu xopusoHaT
y EBponu TaMaH, MArJOBHT M, y mo-
rely OIpxama mMupa, He naje zo-
BOJBHO NOy3JAHA. T. Tlumona cmarpajy
KAO OJMIyUHOT Npujarema mupa, oGje-
KTHBHOT  OljeHHOLa npunuka u Kao
uoBjeka Koju ce He pas6auyje puje-
uuMa, 3a TO Ce CMATP4, Yy TOJIHKO Ba-
XAHjE OHO, IITO OH KAKE. A F.TIHiIoH
nuje OBOra riyra Kasa0 Huumra yrje-
IHO; HANpPOTHB, OH OGjaB/byje u Ipej-
cKa3yje — OmuiTy MeljyHapoguy mecu-
TypHocrT.

Kao 1uTOo pekocMo, TO je MHLIJBEIbE
NpaGuibexeHo y  uujesoj eBporickoj
IITAMNIH M NpPOKOMEHTAPKCAHO HA FOp-
I>H HAUHH. 3HAUH, NA 34 TAKBO MH-
IUB€IB€E HMA 1YO/BHX pa3aora M za je
OHO HALIIO O/IjeKA y CBHMA KPyTFOBHMA
KOju Ce moJuTuKOM GaBe.

Buie MOXJA HO INTO Gu TO Ipyru
MOPAJIH, MOpAMO Ce MH CpGu y Cp6uju
YCTABHTH HA OBOME MHHUbEIY. OHo,
IITO CE THM MHLIUBEIBEM npenBuka y
CBOj4M  KOHCeKBEHLIHjaMA, BeOMA ce
OaucKO NOTuue uac, Koju umamo Ty
Hecpehy, za cMO Teorpaeku Hesronno
NOCTABJBEHH, JA HMAMO Cca uaBjecne
crpane daranuo cycje/eTBo, a NOBpx
CBETA H HP3ABHJIHC HALHOHAJIHE Npu-
juke. Hama je upxaBa Ha BasiKaHy ;
a Balkan je CTAJIHO BYJIKAHCKO 36MJIbH-
mre. Ako y EBponmu, a npuje a no-
cuje, 6yne cy«xo6a, omu he y npsom
peny umaru oujeka aMo Ha Baakany,
AKO H€ H CBOjy NOJa3Hy TauKy; y
APyTOM pely Ta noJasna Tauka MOry
GHTH, H AKO JIATEHTHH, HIIAK CTAJIHO
KpHTHU4HH OHOCH H3MEtjy — Enrsecke
u Pbemauke, Buje cuge mpBora pena,
Koje croje Ha ueJ1y BeJuKux ajujaH-
Cuja u cnopa3yMa, TaKO za he iuxoB
CyKO6 noByhu 3a co6om cBe cuje, ro-
TOBO HHO cCBHjeT. Ca BeJIHUHHE OBOra
CYKOGA HP IBETOBHX HEZOTJIEJIHMX NO-
CIBEJIMILA CBAKA CE CTPAHA joLI ycreXE
na nNpejt HCcrTOpujoM NpuMu onroBop-
HOCT 34 CTPAIIHE IOC/BEJIHLE jezuora
cBjerckor para. AJu_zoKse he rpajaru
TO ycTešaie? He he gu jenuor nama
CTBOPEIbE OKOJIHOCTH CA CJIEMEHTAPHOM
CHJHHOM TOHHTH KA pujemlei>y? A TO
Pujenmeme 3Hauu  BeJHKU  CBEONnNITH
par, KakaB jom uuje npuG6uexua
ucropuja cBujera.

Hura Maba OMacHocT rpo3u u o1
CyKOGa OKO Bajikana u Ha BaJiKaHy.
OBH €y cyKOGH 34 nac CpGe y Cp6uju
jou oz Behe BaxHOCTH, OJ CY1GOHO-
caujux noceenuna. CyKO6 ua Bajkany
HMa, pa3yMHje Ce, MHOTO NOBE34HHX
uuuuJana, aiu je 3a Hac mMumMo cBe
jenan_ On isux najBaxuuju, koju ue

CMHjeMO HHKAN H3 OuMjy ryGuTH. To
je Aycrpo-Yrapcxa.

Ulra cHyje Aycrpo-Yrapcka? 1ura
cmjepa oma? mira pau ona jasno uu
jom Buue Tajo — jecre ono uro
Hama y Cp6uju Basa 3naTu. Ilok cy
HCTOpHjCcKH M (aKTHUKH OJHOCH: Cp-
Guje u Typcke, Typcke u Byrapcke,
Tpuke u Typcke noHaoco6, HJIH OJIHOCH
CBE TE UHETHPH JIp»KABE GaJIKAHCKE ME-
hyCOGOM, BHIIE JIOKAJIHE NIpupoje —
ynasak Aycrpo-Yrapcke y GajKkaucky

Cbepy, uuu re ogioce omurujum, .

omaciujuM, kpuTuuuujum. A Toj uoBoj
uHBa3Hju, MH CMO CpGu npBu na y-
napuy. Mu cMo Kao Hapojr Be ckyro
mjaTuu  nojay Aycrpo-Yrapcke ua
BanKaHy. Boca u XepnueroBuna cy
CTpaluHa, BeJuKa cBjenon6a 3a To.
Amu no cBeMy cygehu Ty uuje u Kpaj
ayCTpO-yrapcKux rpoxrjeBa...

HoBonasapcku Canijak osa npupo-
nHa cnoHa Cp6uje u IIpue Tope, onaj
MOC#, KOH HAC H3BOJIH Ha MOpe; Ap-
Gamuja, osa ja6yka pasnopa usmehy
Aycrpo-Yrapcke u Hramuje; Conyn
OBA ATAMOPTAHCKA CJIHKA ZAMHILIJBEHE
»BEJHKE Aycrpuje“ — cBaKO TO 34 ce,
H CBE TO CKyna, jecy Hanajiue Tauke,
Ha Koje AycrTpo-Yrapcka ynpaBuba cBoje
NIOTJIEJE H Y KOME NpaBuly OHA IIAJBE
H3BHZHHIE M YXOJE, CrIBApa areHTe
areHuuje u eTane, npocuna HoBau, «y-
nyjyhu najaMuutuTBo norsaBaro ApGa-
HaCa, a pajeiu CBuMA CMJIaMA HA 3a-
Banu Cp6uje u LIpue Tope, CpGuje u
Byrapcke, TaKO na joj OBe IpxaBe y
CBOjOj HECIO3ZH CAME yTHPY NyT 3a
Ib€HO NIPOJuPAIBE HA _jvFr_u.NOCTETEHO
3aysehe  uujege  3anmajue = mojoBune
BaJiKaHCKOT NOJYOCTPBA.

Amu je uynmua mMeToja, kojom oBa
Np»KaBa IIOCTYNA: OHA NOJCTHYE H NO-
Maxe llpuy Topy, na 6u crsopuna
luTO Behu auTaronusaM u3mMehy we u
Cp6uje; oma cknana Tajue cnopa3yme
ca ByrapckoM, noBnaiyjyhu oBoj ua
NiTeTy Apyror Gajikanckor crapocje-
ZHONa Cprckor napoza. Cp6uja u mo-
raaBuTo Cp6uja, jecre oma pxaBa, a
CPIICKH HApOlL OHaj ON GankaHcKkux
Hapoja nporuB kora je ynpaBibeHo
CBEKOJIMKO jaBHO M TajHO Henpuja-
TEJBCTBO AycTpo-yrapcke. A TonycrTHOM
ycnjeBai»y Te nojiuruke, koja y crsapu
YTpOoxaBa  GaJiKaHCKY  CAMOCTAJIHOCT,
KpuBa je Ap»aBiuHuka  umnorenuuja
Koja ce y Hac sauapnya.

To je anba u omera jenue 3a mac
Hecpeliđe u noru6ue nojuruke jenue
Cycjemue Beuke cuge. To mam cBuma
BAJA YBHjeK 3HATH H NpeMa TOME ce
VIIPABJBATH.

Anu jemua BenuKa cua Ma Kako
OHA BeJHKA GMA, HE MOXE HHITA
TaKO CMjepaTu, a jom Mae pazuru
Ge3 o63upa Ha npyre šauurepecoBane
Beluke cuje. A ua Bajkauy, cpehom
CBE CY CMJIE 34HHTEpeCOBAH€. To u
OLp»kKaBa OBaj gaGaBu status quo na
BankaHy. Be3 Tora Gu ce zaBuo ocyga
KPBaBa urpa oko Hac. Aga oke?
Hekaza cy osnje 6uza puBau Aycrpo-
Yrapcka u Pycuja, zamac cy oBjje
puBanu Tpojuu CaBe3 u Tpojuu Cno-
Pa3yM; 4 IJABHH y3ypllaTOpu cy u
npongupauu aMo Ha Bankan: Aycrpo-
Yrapcka y NpBoM pe1y, a 34 IOM Kao
CTAJIHA peE3eEPBHA MH OCHIypauKa CHJIA
y crony Fbemauka. 3a nac Cp6e y
Cp6uju je, gaK/e OIL BCJIHKE BAKHO-
CTH 3HATH, KAKO CTOje OCTAJIE CHJIC
IIpeMa OBOM AyCTPO-I>EMAYUKOM HAJIM-
Patby Ha jyr? A To je omo, muro je
Y BpemMeHy ,KOmMre3anuja“ TeIKO 3Ha-
Tu. Teko je norozuru, za gu je-
lHa Crpana, pau noGurTKa 3a ce, neke
IKPTBOBATH IpyTOj OHO, IITO MH, Ca
CBOT TJIeJIMIITA, CMATPAMO KAO HEOT-
buBo u HesaMjeHBO. 3ap CMO uMAJIH
MAJIO pa3š0uapei»a y TOME ?

Y BeJuKOoj MAr/IOBHTOCTH H HeM3-
BjecHocTu o kojoj je FoBOpHo r. Ilu-

WIOH, ZA NOKPHBA XOpu30HaT EBpone
H OLpxaBa ocjehai»e HecurypHocTu y
NyXOBHMA H OJHOCHMA CBHjY BEJIHKHX
CHA H CBHX IpxaBa — mocroju oBaj
yu, na ra nasoBeMo  ,DaJiKAHCKH
KPYT“ MATJIOBHTOCTH 4 HeH3BjeCHOcTH,
y uujem CMO NEHTPy ynpaBo mu Cp6u
u Cp6uja. H ako ce, y kpajium KOH-
cekBeHuujaMa CaB oBaj jom Tuue Typ-
CK€ H ib€HOTA CyBepeHuTeTa Har joni
3AOCTAJIHM LjEOBHMA HET/LA OTPOMHOF
napeTBa y EBponu — de fucto ce oBa
neu3BjecHocT, y KOJuKO je crsapa u
nojipxaBa Aycrpo-Yrapeka, nonajsunie
Tuue nac CpG6uje u Cpnekor Hapoa.

To je onaj crpaxoBuTu cruuaj 1pu-
JluKa, KOjH, KAO OHO TEIIKH OGJIALU
NyHH Tyue u Jena JIe6ne Haj nJIOJIHHM
NOJSBHMA H CBAKOF TpeHyTKA npujere
IIPOBAJIOM.

Heka ce He MuCIH za MH OBO XO-
THMHII€ CIHKAMO y NpibHM Gojama, uo
mTO je. CKJONOBH BEJHKHX  IpikaBa
ApxHy M NIKPBNE NOJL BeJHM TEPETHMA
H Tpeu BEJuKHM OlaCHOCTHMA, Koje
OJACBYJIA TPO3ZE MHPY H OnCTAHKY HA-
poza. — A ira je ocrano TeK sa ce
MaJe 1p»«aBe, 3a nac?

TakBa ce murawa nocraBmajy pu-
jeko y BujekoBuMa. 3a nac Cp6e ono
je mocraBieHo jemuom ma KocoBy r.
1389, u cyn6a je ogroBopusia na Hauiy
Hecpehy. JIpyru myT je TaKBO muTawe
nocraBibeno 1804. u 1815. r. y oGa
HAIIA CJIABHA yCTAHKA M CynGa je OJ-
TOBOpHjia Ha nany cpehy. Mu cmo
NOHOBA BACKPCJIH KAO HAPOJI.

Mu umaMo a ce mocrapaMo na Kao
HAPOJ.H XK4BHMO, AJIM HE ryGehHu .u3
BH/A, Ja HMA HEKOTA y HALO Gau3uHH
KOj4 CBE uHHH La HAC KAO CIOGOJIHOTA
napoja me Gyze. Bop6a: usmehy Te
zBuje CynporHe Texie, Bek cama co-
6OM H IO TpehiH NyT IOCTABIBA TIUTAHE
O HalleM Guru Hu He Guru. He Ba-
PajMO Ce, He ycmaBibyjmo ce. To i
OHO LITO HAM BAJBA yBHjeK 3HaTu u
peMa ToMe panuru. Ono mro je o-
HOMAJIH€ TOBOPHO r. IIumiou, mMoxna
ce nac aMo ua bazkaHy zazeKo Bniie
THHe HO KOTA IpyrOr Ha y3Gyisenoj
KYTJIH 3EMJBHHOj. CBE npunuke u no-
jase ynyhyjy ua morpe6y mohue Gaj-
KAHCK€ UHIbEHHILC Yy CIIOBEHCKOj 3aje-
guuuu ua Baukamy, ako xokeMo a
CIAaCHMO GAJIKAHCKY CAMOCTAJIHOCT.

Ko Srbima ubija
dobar glas u svijetu.

Jeste li čitali, šta se dogodilo prije
neke godine u Lisabonu? Usred bi-
jela dana ubili kralja i nasljednika
prijestolja. Poslije toga otjerali iz ze-
mlje mladoga kralja, koji je bio ra-
njen, kad mu je poginuo otae i brat.
Mnogo se u Portugaliji krvi prolilo,
pa se ni do danas nijesu smirili. Pa
govori li se što o tome po našim no-
vinama? Govori se, ali onako kao
kroz zube. A ruže li naše novine
Portugalce, da su ubice, razbojnici i
narod nereda? O tome niko ni riječi.
Samo se govori o neredima narodnim,
o nezadovoljstvu narodnom, o neva-
ljalstvima ubijenoga kralja. Portugalce
niko ne grdi.

Jeste li čitali, kako su Španjolei
bacili bombu ispod kola u kojima je
kao mladoženja sjedio španjolski kralj
sa mladom svojom?

Novodovedenoj mladi svadbeno ruho
bilo je poprskano krvlju onih, koji su
tu izginuli. Pa da li se neprekidno
piše o Španjolcima kako su ubice
kraljeva, kako su narod nereda, kako
su nekulturni? Po novinama našim
bilježe se glasovi o onome, što se
događa tamo u Španiji, ali niko ne
ruži Španjolce. Kod njih je nepreki-
dno nereda, po Barećloni i Valensiji,
ali opet zato ne piše o njima niko
kao o divljacima. -