Br. 11.

Dubrovnik 14. marta 1912.

God. XXI.

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK

Cijena je listu nu godinu:
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her-
cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
Goru K 15; za sve ostale zemlje
kruna 16; za Dubrovnik kruna 10;
na po i četvrt godine surazmjerno.
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lista a dopisi uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju. Nefran-
kovna pisma ne primaju se. —

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, računska izvješća i sli-
čne objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po ci-
jeniku. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od petitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Vlasnik, izdavatelj i odgovorni

urednik Kristo P. Dominković.

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr.

Spljet, 9. marta.

Realna je politika ona, koja se
osvrće poglavito na domaće prilike
u svakom pogledu narodnog života,
i koja znade izbjeći nenavidnosti
moćnijih susjeda, te je u glavnome
i prva. ,Conditio sine qua non“
opstanka i razvitka malih naroda.
Još više važi ovo načelo kod malih
naroda pocijepanih na razne konfe-
sije, kao što je kod nas, i ograniče-
nih na više pokrajina, sa kojima se
vlida osebice i različitim sistemima.

Druga je ,conditio sine qua non“:
međusobna iskrenost i lojalnost u
težnjama, kada se ti mali ogranci
naroda odlučuju na koju zajedničku
akciju. Kod sličnih pitanja nema
mjesta kojekakvim državopravnim,
sebičnim ciljevima ; nema mjesta ko-
jekakvoj subjektivnoj pojavi na korist
jednog a na štetu drugih. Svaki rad
u tom pravcu, treba da nosi na sebi
čisti pečat objektivno shvaćenog op-
šteg dobra, treba da se i ne dotakne
osjetljivosti drugih, treba da je tako
rekuć: idealno realan. Treća ,,con-
ditio sine qua non“ predpostavlja
svakako, da se pojedini pokušaji, po-
jedini zajednički istupi takovih oma-
njih jedinica slože oko jednog stvar-
nog pitanja, koje barem počiva u
granicama mogućnosti.

Veliki, brojniji, mogućniji narodi
mogu, i to ne vazda i u svakoj zgodi,
da kad i kada drugima nametnu
svoju volju, po onoj: ,sie volo, sic
jubeo“ ; ili po našoj rečenici; ,ko je
jači, taj tabači“. Ali i to ne vazda,
kako rekoh; a na dokaz spominjemo
posljednje događaje o Maroku.

Po tome mali narodi treba da ču-
vaju sebe, u svojoj kući, da se što
moguće više osnaže u narodnom,
kulturnom i ekonomskom pogledu, a
u izvanjsku politiku da ne diraju bez
velike napasti.

Sila je neki luksus, koji pristaje
mogućnijim od nas; nama se hoće
rada, onog sitnog rada koji stvara
ljude i karaktere, koji usrećuje i vodi
boljoj budućnosti, a ne kojekakvih
iluzija, kojima nijesmo dorasli.

Jesmo li mi Srbi i Hrvati, koji
stanujemo u tolikim podijeljenim po-
krajinama, dorasli tome da ističemo
o sebi politiku trializma ili ne? Da
li bi mi Srbi i Hrvati kod eventual-
nog * povoljnog riješenja pitanja o
trializmu, bili još danas sveosve na
čistu sa našim težnjama i međusobno
iskreni u poštovanju jednakosti i ra-
vnopravnosti naše i naših ogranaka?
Na prvo pitanje, velimo nč; a na
drugo odgovara Bosna i Hercegovina.

Da li ima izgleda, da će nam oni
mogućniji faktori, koji vladaju u Beču
i Pešti, biti pri ruci u tome? odgo-
voriti ćemo kašnje.

A sada pitamo još, da li su izvanj-
ske prilike takove, te bi mogle pri-
siliti naše vladajuće faktore, da nam
postanu nakloni i omoguće tu našu
namjeru, tu uzdizanu trialističku za-
jednicu ?

Mi smo na žalost preslabi, da isti-
čemo takova pitanja. Mi smo i odviše
međusobno pocijepani a da možemo
i promisliti na složan, jedinstven rad
u pogledu tog pitanja. Beč i Pešta,
jedini faktori koji odlučuju, ne bi ni-
kada pristali na to, da se pored po-
stojećih, još jedna nova skupina po-
krajina, i ako u zajedničkoj vezi,
osnuje u carstvu, a da se toj novoj
skupini, u kojoj su predstavljeni na-
rodni elementi niže vrsti, kao što se
o nama cijeni, povjeri državni kara-
kter, ravnopravan jednoj i drugoj
polovici Monarhije; i baš to u onom
predjelu Monarhije, koji graniči mo-
rem, koji otvara staze preko cijelog

»:CONDITIO SINE QUA NON...“

svijeta, koji donapokon dava našoj za-
jedničkoj Monarhiji, karakter Velesile.

Sada još pitamo, koji su izgledi da
bi to pitanje moglo pristupiti riješe-
nju drugim putem ?

Mi ih ne poznamo, niti ih predvi-
đamo i to ni u dalekoj budućnosti.
»Status quo ante“ vrijedi i u ovom
pitanju jednako toliko, koliko i u
mnogim ostalim nama zsjedničkim
Pitanjima, dok se ne osvijestimo.
Trializam je san jedne lijepe noći za
naše narodne idealne težnje; ... Tri-
alizam je zlatna jabuka dobačena
onima od naših stranaka, koji se
nećkaju, kojemu li će se privoljeti
carstvu! Beč i Pešta igraju se poli-
tike, a mi nasjedavamo. Nasjeli smo
Mađarima sa Riječkom resolucijom,
a sada je povraćeno milo za drago,
nasjedavamo Beču!

1 dok Hrvati prebacuju Srbima u
Bosni i Hercegovini, što su ustali
proti Trializmu, dotle se niko živ od
njih nije usudio da prigovori braći
Slovencima, tim planinskim Hrvatima,
kako ih oni sami nazivaju, što se
nijesu dovoljno odazvali rođenoj braći
potištenoj i prosvjedovali. I pored
svega toga, što su Srbi poslanici na
Bosansko-Hercegovačkom Saboru, dali
izražaja svojem toplom saučešću, u
nevolji pogaženih sloboda posestrime
Hrvatske, ustaje svak na njih i pri-
govara im zbog onog ograđenja o
Trializmu i stanovišta glede autono-
mije, koje mi nećemo da opravdamo,
ali ne možemo niti da osudimo na
onaj način kao što to učiniše drugi.

Kada Srbi Bosanci tvrde, da su
oni protivni, da Bosna i Hercegovina
dođu u državnu zajednicu sa Hrvat-
skom i Slavonijom ;... da državno
pravo stanovište ne zavisi samo od
povećanja teritorija, za kojim se teži,
nego i od stepena slobode koji se
uživa u njemu;... da su u Bosni i
Hercegovini kadri podati Srpstvu jači
izražaj o sebi, nego li bi u spoju sa
Hrvatskom, Slavonijom i Dalmaci-
jom;... da stoje na autonomiji Bo-
sne i Hercegovine u opštem interesu
Srpstva;... da im pod idejom veliko-
hrvatskih aspiracija, neprestano pred
oči izlaze: klerikalizam i nagodba ;...
da ogromna većina Hrvata stoji na
pravaškom stanovištu : negacije Srba,
i da taideja sve to više raste;..,
i da su ipak za jedinstvo Hrvata i
Srba, ali tu ideju ne smatraju iden-
tičnom;... onda smo na čistu sa
njihovim osjećajima i možemo ih pot-
puno shvatiti. Druge su prilike u
Bosni i Hercegovini a drugačije u
Banovini i Dalmaciji.

Otimlje nam se pero iz ruka, .,.,
ne želimo se zamjeriti našoj rođenoj
braći s ove i s one strane kršnog
Velebita, ali ne možemo mimoići one
teške prigovore, koji padaju na lice
srpskih prvaka u ponosnoj Bosni i
proslavljenoj Hercegovini, sa strane
mnogih i nekih uvaženih hrvatskih
i srpskih javnih organa, pogledom
na potonje događaje u  posestrimi
Hrvatskoj.

Prigovara se manifestaciji i pro-
svjedu srpskih poslanika na Bosan-
Sko-Hercegovačkom saboru, na način
odviše subjektivan. Nije šale, ele se
optužuju Srbi bosansko-hercegovački,
da su izdali Slavenstvo na jugu, i u
svojoj sebičnosti, dok još krvave rane
u posestrimi Hrvatskoj od zadanih
udaraca njenoj ustavnoj slobodi, da
su listom pristali uz Mađare, te vje-
čite protivnike slovenskih aspiracija,

Koliko istine ima u toj tvrdnji,
neka sudi javnost; nama je zadaća
da proučimo ovo pitanje sa psyho-
loškog gledišta i da utvrdimo neke

činjenice, koje bi valjda mogle po-
moći u prosuđivanju pomenutog pi-
tanja.

Pogledajmo “objektivno na među-
sobne odnošaje između Srba i Hrvata
u anektiranim zemljama, imajući pred
očima one prilike koje i dan danas
gospodare kod svih pravaških stra-
naka uopće, gdje one postoje, a na-
ročito pak u Bosni i Hercegovini, i
naići ćemo na pravi uzrok posebnog
vladanja srpskih bos.-herceg. posla-
nika u pogledu spomenute mani-
festacije. y

Promotrimo evoluciju narodne mi-
sli u ostalim našim zemljama i usta-
novimo, paralelno sa istom, stepen
evolucije, na kojemu počiva danas
narodno pitanje u Bosni i Hercegovini.

Narodna stranka, koja se je pomo-
lila bila u začetku našeg ustavnog
života, ustala je na obranu imena,
jezika i budućnosti zajedničke Srba
i Hrvata. U idealnom pregnuću ove
dobi, u Narodnoj stranci jednokrvna
braća Srbi i Hrvati bili su složni,
združeni kao jedna kompaktna cje-
lina, pod  kumulativnim imenom:
Narodnjaci.

U Bosni i Hercegovini nešto ka-
šnje od te dobi i to odmah iza oku-
pacije, pitanja upravo narodnog nije
ni postojalo, osim srpskog ; a podjela
stranaka ograničavala se je na razne
konfesije. Kojim načinom su te ra-
zličite konfesije, stvorile tri narodne
posebne grane jednog te istog stabla,
nije potrebito da ispitujemo; to je
već svakomu poznato. Pomoću dakle
raznih konfesijonalnih skupina, nikle
su te tri oveće odijeljene grupacije,
od kojih jedna postade muslimansko-
bosanska, druga: hrvatska narodna
organizacija, a treća ostade pri sta-
rom imenu i obilježju, biva Pri srp-
skom imenu i narodnosti.

Srpska narodna organizacija imala
je svoju poglavitu podlogu u narodu,
u jeziku, u imenu, u vjeri, u običa-
jima, predajama i prošlosti zemlje ;
Muslimanska u vjeri i državnom
pravu, vjekovima  zapečaćenom na
temelju osvojenja mačem i krvlju; a
IIrvatska djelomice pogledom na po-
vijest, osobito pak obzirom na kato-
licizam svojih pristaša.

I tako dok su Srbi i Hrvati u
ostalim zemljama, stajali na stanovi-
štu narodnog jedinstva, dotle u Bosni
i Hercegovini, jedan dio naroda samo
nazivao se je narodnim imenom srp-
skim, drugi su na prosto dijelili se
u Katolike i Muhamedance.

Konfesionalna podjela na klerikal-
noj osnovi, slijedila je kasnije u ane-
ktiranim zemljama, pošto je već klica
razdora nametnuta vještački i navr-
nuta klerikalizmom, otrovala bila hr-
vatsku većinu u staroj narodnoj
stranci i pocijepala složnu braću Srbe
i Hrvate po cijeloj našoj ostaloj po-
stojbini.

U ovoj postepenoj evoluciji narodne
misli, mi smo vazda za nekoliko go-
dina prednjačili svome bratskom su-
sjedu. I kao što klerikalizam nije
prištedio Hrvatske i Dalmacije, tako
ni Bosnu i Hercegovinu nije mogao
da mimoiđe, pošto su istovjetni po-
ticaji snažno uplivisali na jedne i
druge zemlje, za istu svrhu, u jedna-
kom smjeru.

U Dalmaciji specijalno, klerikalizam
nije mogao da zavlada sa cijelom
zemljom; on, do zadnjih dana, nije
znao niti da se organizuje u redu,
o sebi, već je osvojio pravašku izne-
moglu: stranku, podigao ju sa onim
moćnim oružjem, koje mu stoji na
raspoloženju i ojačao tek u zadnje

vrijeme svoj položaj u pokrajini. Ali
u Dalmaciji ima dovoljno naprednih
elemenata u svim strankama, pogla-
vito u Hrvatskoj Pučkoj Stranci, a
ovi su elementi povratili srpskom na-
rodu opravdanu nadu u ponovno,
trajno zbratimljenje Srba i Hrvata.
Ti elementi nastoje i danas poravnati
razna pitanja opće naravi u duhu
pravičnosti, osuđuju vjersku borbu i
zastupuju pravedno stanovište u po-
gledu svih pitanja, koje dijele Srbe
od Hrvata, niti je prilike da bi pra-
vaški duh koji suvereno vlada kod
hrvatskih stranaka u anektiranim
zemljama, uzmogao ikada da trajno
osvoji većinu Dalmacije.

U Bosni Hercegovini razdor između
Srba i Hrvata, pobuđen od klerikal-
nih, političkih i državnih, zlo shva-
ćenih interesa, postoji u punom jeku
i ispoljava se oficiozno u identifika-
ciji katolicizma i servilnog inorodnog
činovnistva, sa isključivo popovsko-
fratarskim, oportunističkim, nena-
rodnim hrvatstvom.

Hrvatska stranka prava, to najra-
dikalnije gnijezdo ove pogubne struje,
okupila je u svoje kolo sve prave i
naručene Hrvate, te je otvorila još
veći jaz između pocjepane braće. Ne
treba spominjati svu jedovitost i mr-
žnju nabačenu na srpsko ime, naro-
čito sa strane onih, kojima je bila
povjerena nauka i vaspitanje omla-
dine, između ostalih pak u prvom
redu, sa strane kat. sveštenstva.

Za koji čas izgledalo je, da Hrvat-
ska Zajednica diše naprednijim du-
hom, ali samo za vrlo kratko vrijeme.
Staleška borba u istom kleru, bila je
doprinijela do te blagodati; ele su toj
Primamljivoj pojavi kumovali i ugro-
ženi privilegiji parohija i erkovnih
povlastica! Ta blagodat je na brzo
i isčezla, netom se je Rim pomolio
na poprištu. Dokaz je tome dovršeno
fuzionisanje hrvatskih stranaka i izri-
čito pravaški pravac, sa kojim se u
zadnje vrijeme okitiše obadvije stranke.
I tada opet kao neminovna posljedica:
negacija Swvpstva.

Mi smo bili i onda na čistu sa
njihovim težnjama, sa onim ciljevima,
za kojim su obadvije, stranka po-
povska i fratarska postepeno, zaje-
dnički koracale. I za nas to nije bilo
nikakvo iznenađenje, kao što nije
moglo da bude ni za onoga, koji je
objektivno pazio na rad tih stranaka,
osobito na njihov rad u saboru i u
javnosti. Negacija Swpstva je konačni
cilj toga rada! Pitanje jezika, ćirilice
i imena;... lukavo oblijetanje okolo
muhameđanskog elementa ;... utje-
caji pojedinih zavladičenih mantijaša
i mirskih episkopa na svaki politički
i narodni pokret;.., konfesionalna
podjela zemlje i vjerska nesnošljivost ;
bagatelisanje autonomije, isticanje tri-
alizma, samo da se u naručaj sjedi-
njenja sa Hrvatskom svedu razni
elementi i većina naroda, sa sistema-
tičkim zapostavljanjem srpskog imena
i neprestanim poniženjem, kako bi
u moru hrvatske isključivosti izče-
znula i srpska misao ;... to su oče-
vidni dokazi te nesretne pravaške
politike! Je li ta politika narodna,
jedinstvena, u kojoj je Srbima obez-
bijeđena jednakost ?., ,

Kod ovakih prilika i kod pohrva-
ćenja javnih škola, činovnika svake
vrste; kod denunciranja Srpstva da
teži preko granica, da izdaje, i Bog
zna što jošte,... nije čudo što su
Srbi Bosanci i Hercegovci morali
vazda da budu na oprezu, kada im je
sa strane takove braće ponuđena za-
jednička akcija u pogledu potonjih
događaja u Hrvatskoj. Nije li im se

i po sebi morala nametnuti misao,
da ih hoće da izigraju u korist pra-
Vaških veliko-hrvatskih, državnih a-
spiracija?.,. da ih izigraju nemilice
ida im je nužda obraniti se i o-
graditi ?

Nećemo da priznajemo umješnost
toga ograđivanja u pogledu Trializma,
ali ih potpuno shvaćamo, jer se oni
boje prevlasti Hrvata, biva prevlasti
onih Hrvata, kakvi su Hrvati u Bo-
sni, zgoljni pravaši, kako što je ve-
ćina Hrvata u Banovini. Srbi Mađa-
roni bili su vazda za pravaše, ma
kojoj stranci pripadali, oni su mađa-
rvonski slavosrbi! Niko živ neće i ne
smije poreći, da su Srbi, ma gdje bili
i živjeli, vazda u ogromnoj većini
težili, iskreno i bratski za narodnim
jedinstvom sa braćom Hrvatima.

Opšte manifestacije za dogođaje u
Hrvatskoj, namjeravali su pravaško-
hrvatski Bosanci i Hercegovci, da
izrabe isključivo u korist pravaške
misli, a ne pogažene slobode i usta-
vnog života u Banovini; da uveličaju
pomoću brojnih, protestnih skupština
svoju moć, upliv i glas u svijetu, i
tome Srbi nijesu htjeli da posluže.
Nijesu htjeli da igraju  podređenn
ulogu dovedeničine u vlastitoj postoj-
bini, u zemlji nadojenoj teškim zno-
jem svoga života! Uzalud je apeli-
ranje na izdaju Jugoslovenstva, na
podvalu Mađaronstva |!

Bsyha srpskog prosvjeda i mani-
festacije, koja je ugledala napose
svjetlost u Bosanskom saboru, osu-
duje bezakonje u Hrvatskoj i odaje
bratsku sućut u pogledu, a susljedno
ograđena tumači se kao izražaj ne-
povjerenja prema pravaškim težnjama
braće u anektiranim zemljama. Izlika
Trializma i autonomije, recimo, nije
dobro pogođena, ali ono što možemo
ustvrditi to je, da nije griješno prama
jedinstvu i složnom radu jednokrvne
i svjesne braće Srba i Hrvata.

Evolucija se naroda razvija poste-
peno, i to je ,conditio sine (ua non“,
u armoniji ideala, a u isticanju zaje-
dničkih iskrenih težnja i rada i u
zbliženju osjećaja; a naročito u me-
dusobnom lojalnom poštivanju niču
složni istupi i bratski sklad, koji su
kadri da doprinesu ogromnih žrtava
na oltar domovine.

Da je mjesto pravaške isključivosti
vladao u Bosni i Hercegovini duh
napredni, kao u našoj zemlji, drukčije
je moglo da bude. I mislimo, dapače
smo tvrdo uvjereni, da se je ticalo
koje izjave u pogledu sjedinjenja sa
Dalmacijom, samom Dalmacijom (1),
da bi srpski narod u Bosni i Herce-
govini listom pristao bez oklijevanja
i zaboravio valjda vajnu autonomiju.'
To isticanje autonomije krilo je nešto
drugoga, nešto što je našoj braći u
Bosni i Hercegovini izgledalo da nije
zgodno odmah na prečac iznositi, iz
nekakvog višeg obzira, koji ima do-
voljno psyhološkog obrazloženja u
osjećaju. Osjećaj bratskog saučešća
našao je dovoljno odaziva u manife-
staciji srpskog kluba proti nemilim
dogođajima u Hrvatskoj ; i ako odje-
ven uzvišenim idealima humanitar-
nosti, ipak iz njega izvire iskreni
onaj duh, koji šapće: Svoj svome!

»Conditio sine qua non“, našeg
iskrenog jedinstva, leži u povoljnoj
evoluciji pravašluka, a ne u nabraja -
nju za vrlo problematičnim Pitanjima
koja graniče sa utopijom. Temelji
našeg narodnog jedinstva ne počivaju
na znamenju svesrpskom ili svehr-
vatskom, već prosto na ljubavi i je-
dnakom značenju Srpskog i Hrvat-
skog imena !

8.2
ANA i Pg