Br. 50.

Dubrovnik, 12. decembra 1919.

God. XXI.

2

IZLAZI SVAKI ČETVRTAK

Cijena je listu nu godinu:
Za Austro-Ugarsku, Bosnu i Her-
cegovinu K 12; za Srbiju i Crnu
Goru K 15; za sve ostale zemljo
| krouna 18; za Dubrovnik kruna 10;
na po i četvrt godine siirazmjerno,
Pretplata i oglasi šalju se admini-
straciji lisla a dopisi uredništvu.
Rukopisi se ne vraćaju. Nefran-
kovna pisma ne primsju ge. —

DUBROVNIK

POJEDINI BROJ 20 PARA

Za oglase, račuuska izvješća i sli-
čno objave plaća se 12 para po
petitnom retku (sitnijeh slova). Ako
se više puta uvršćuju, onda po ci-
jeniku. — Za priposlana, izjave i
javne zahvale plaća se od pstitnog
retka 20 para.

Plativo i utuživo u Dubrovniku.

Odgovorni urednik Antonije Benussi.

Vlasnik i izdavatelj Kristo P. Dominković.

Srpska Dubrovačka Štamparija Dr. M. Gracića i dr

Naši muslimani.

To su oni isti među nama koje
sam u br. 47. ov. g. zvao našim
muhamedovcima; a zovem ih sada
ovako, jer mi je svraćena pažnja
na to da oni sami sebe zovu
muslimanima, pa nije pravo da
ih mi drukčije zovemo, kako što
nije pravo da ko katolike i pra-
voslavne među nama drukčije zove
nego li se sami zovu. — Nego to
je opet samo formalnost, dok je
vrlo važna stvar da su ,naši
muslimani“ sasvim drukčiji nego
li se činilo da su ,naši muhame-
dovci“; izlazi naime da me je
gospodin, čije sam pismo saopćio
u br. 47. sasvim krivo izvijestio !
Jer nije nikako istina da svi naši
muslimani i mladi i stari, obrazo-
vani i neobrazovani, gledaju u ovaj
rat kao u vjerski rat i da je kod
njih jača vjerska veza s Osmanli-
jama od narodne veze sa Srbiva
i Hrvatima, nego je baš naprotiv
istina da vrlo mnogi od mlađih
naših obrazovanih muslimana vide
u ovom ratu narodni rat protiv
tuđega tirjanstva a ne krstaški rat
protiv islama, te zato stoje sa svo-
jim simpatijama uz svoju ostalu
braću. Ja sam, pošto sam saopćio
ono prvo pismo, govorio o ovome
poslu s nekim đacima muslimanima,
pa su mi oni sasvim odlučno po-
tvrdili da je tako kako sam sada
rekao a ne onako kako mi je onaj
prvi gospodin pisao. Pa zato da
se vidi, kako baš osjećaju i misle
naši mlađi obrazovani muslimani
saopćiću još jedno pismo što sam
primio od jednog drugog mladog
muslimana; evo ga: ,Čitao sam
Vaš članak u Dubrovniku od 21.
nov. 1912. Naši muhamedovci.
Vidio sam da ste se, nastojeći sa-
znati pravu istinu, da li je kod
mlađih obrazovanih muslimana jača
Vjerska ili narodna veza, obratili
na jednoga solidno obrazovanog“
muslimana, pa Vam je taj gospodin
»liberalni, dobri narodnjak“ odgo-
Votio ,da je kod nas sviju i starih
i mladih, obrazovanih i neobrazo-
vanih, u ovom ratu jača veza vjer-
ska“. (,Solidno obrazovanog“ me-
tnuh među navodnike, jer ne mogu
Zamisliti obrazovanog čovjeka u

koga bi bila jača veza vjerska od.
nacionalne). U ostalom taj Vas je

gospodin sasvim krivo izvijestio.
Ja Vam mogu jasno dokazati da
taj Vaš ,dobri narodnjak“ ne po-
Znaje čitavu muslimansku mladost
iz Bosne i Hercegovine, jer ja po-
Znajem mnogo tih mladića koji se
neizmjerno vesele radi uspjeha
Svoje balkanske braće, premda su
ll uspjesi na štetu jedne islamske
države. Ja poznajem bos. herceg.
muslimana koji su davali dobro-
Voljne priloge za srpski crveni krst;
ja poznajem među njima ljudi koji
su učestvovali pri zadnjim demon-
Stracijama u Beču, te koji radi toga
loš i danas leže u.......- zatvoru;
la poznajem što više bos. herceg.
muslimana koji su se borili i bore

rame uz rame sa ostalim srpskim
vojnicima, a protiv Turaka. Ako
ovo nijesu jasni dokazi da među
bos. herc. muslimanima imai jako
nacijonalno svijesnih ljudi kod kojih
je jača narodna veza od vjerske,
onda ,solidno obrazovani gospo-
din, dobri narodnjak“ imade pravo.
A da mi kao takvi ne istupamo
javno, uzrok je to što je naš cilj
nacionalno osvješćivanje bos. herc.
muslimana, pa bi tim istupom u
ovakvim prilikama radi konzerva-
tivizma muslimanskog dijela našega
naroda samo štetili našoj ideji“.

Eto, tako mi je pisao ovaj drugi
mladi musliman, pa me je tijem
pismom tim više obeselio što sa
sasvim pozitivne strane znam da
je zbilja istina što mi on spominje

.kao dokaze pravoga osjećanja mno-

gijeh naših muslimana: istina je i
da su davali priloge za srpski cr-
veni krst i da su neki ušli kao
dobrovoljci u srpsku vojsku i da
su učestvovali u demonstracijama
koje su bile ovdje u Beču. Da
ima dakle naših muslimana koji
misle ovako kao ovaj moj drugi
dopisnik, o tome nema sumnje, a
je li ih baš više nego li onakvih
što misle kao prvi moj dopisnik,
ne treba nam znati, jer šta bismo
ih brojili, kad svaki ovakvi musli-
man, kojemu je jača narodna veza
od vjerske, vrijedi za deset ona-
kvih koji ne razumiju da se ovaj
rat ratuje ne protiv muslimana već
protiv Turaka i Arnauta što su
ugnjetavali i uništavali naš narod ?
Kao da bi nam Turci i Arnauti
bili lakši i miliji kad bi bili kršćani
a opet gnjavili naš narod kao što
ga jesu za više od pet vijekova!
Pustimo dakle na miru one naše
muslimane koji su u duši još uvi-
jek ,Turci“ iako to javno ne kažu:
sami će se ugasiti! naprotiv po-
mažimo onim našim muslimanima
koji su se već nacionalno osvije-
stili pa tu svoju svijest šire među
svojim jednovjernicima; a možemo
im vrlo mnogo pomoći ako mi,
koji smo sada jači, zaboravimo što
su bili njihovi stariji te imamo pred
očima samo to, da ovi mlađi naši
muslimani hoće da budu ono što
i jesu — naša braća po rodu i
jeziku koji hoće iskreno i savjesno
da rade s nama zajedno za dobro
i napredak našega naroda. Nije li
našemu narodu deset puta korisniji
dobar patriota musliman od kršte-
nog Srbina ili Hrvata koji za svoju
ličnu korist izdaje narodnja prava?
a nije li bolje da ostanu naši mu-
slimani ondje gdje su otkada smo
i mi nego li da pogju u Aziju
(tako im nažalost mnogi naši do-
vikuju!) a da ih zamijene ljudi što
se krste kao i mi, ali bi najvoljeli
da i mi pođemo za našim musli-
manima u nepovrat? Ako li pak
želimo da naši muslimani budu u
prvom redu Srbi ili Hrvati a tek
u drugome muslimani, € onda ne
smijemo ni mi u njima gledati u
prvome redu muslimane!

Milan Rešetar.

Ilacmo c KocoBa.

Typ6e MypaTo80, 30. nosem6pa.

Ilosuje Tozuko BpemMena jeuBa na-
Hac Haijox nauuna u moryiHOcTH, na
ce jasumM CBOjHM CTAPHM IOSHAHHIHMA,
UECTHTHM uHTAOLKHMA ,Dubrovnika“,
Ocjeham u cam HenpaBny, Kojy cam
HM HAHHO, ILTO CAM y CAJANIHM 3HA-
uajHHM MOMEHTHMA CPIICKOT HALHOHA-
JIHOT NOKpETA 3aHeMapHo cBojy umaue

BPJIO NpujarHy MH ZJyKHOCT H NpO-

NyCTHO zNa HX O CBuMa zoraljajuma
noce6uiue H3BjemuraBaM HM IIDeJCTABHM
MX y NpaB4M M HCTHHCKHM CJIHKAMA,
Y CIHKAMA KAKBE Cy He3anaMheHa xe-
pojeka njena ocBeruuka KocoBa 1y-
6oko ypesana y Mojy 1ynuiy, KakBe je
Gecnpumjepio npesupawe cMpru cpr-
CKHX CHHOBA yHujeo Mely najcBje-
Tauje crpanuue cpricke ucropuje. Ko-
JIKO CAM IIYTA KDO3 OBO KPATKO BPH-
jeme, ne npesajyhiu Hu oz uera, pa-
ZOcHO M NyH HajBeher OuyuieB/beia,
KPO3 H€j1yG/BH Y31AX  3ZAXBAJIHE MH
Nyuie, Ka340: CprcTBO £ MCTHHCKH
6ynu u cHarom mnajeunimje  Gyjuue
KPuH I[yTOBE CBEM€ BCJIHKOME LHJBY!?
— la, cBjecTaH CaM, KAKO PEKOX, H€-
npaBne, aiu cam cBjecan #4 yBuljaBHO-
CT uHTAJANA, Ta Cam yBjepeu za he
Me pa3ymjeru u ONpaBnaT#H, Kaji yBa-
e MOjy uckpeuy ucnoBujecT: za cy
ocjekaju u cBujecr o morpe6u camMo-
onpunawa Guu jauu Oi 3a/10BOJbA-
Bai>a MOMEHTAJIHe KYPHO3HOCTH UATA-
Jana, Koju cy ce u HHAH€ MOTJIH, MA M
NJeOMHUHO, ZA NOBOJBHTH KPATKHM T€-
JerpaqckuM u3Bjemurajuma 0 najBa-
»kuujuM  zoraljajuma.  Buhe BpeMena
Ka liy ce MohH nerasbnuje 3a6aBuTu
Gap OHHM MOMEHTHMA, KOjH CY M.C MO-
juM >KABOTOM Be34HH.

OBO IIHCMO, KAKO CE H3' HACIOBA M
Mjecra ruje je naTupaHo pasaGupe,
nuuieM ca ocnoGoljeHor u ro CprcrBo
anauajuor KocoBa Ilosa, ruje cpncko
nponaHyso napcrBo, ruije je cana:npe-
CTAJIO TPAKTAIC NPHHX TABPAHOBA M
ruje KJIuKue nonoćuu Bujenu Opao, a
nornucyjem ua rpo6y MyparoBy, na
mjecry ruje je Munom OGunti KPBJIbY
CBOJOM IIOTIIHCAO BACKOJIHKOM CprIICTBY
nosnary usjaBy: na ueBjepa uuKa/i Guo
uuje. M za ce canyuajuo uujecam Hanrao
HA OBOM CPIICKOM MaueM OGHJIBOCKCEHOM
Mjecry, u jom y3 TO za uujecaM ca
oHora cBeror mjecra, ruje je Ilapy
MyueHuKy  OLIpy6/beHa  CBETHTCJBCKA
TJIaBA, yGpao KHTHILY KOCOBCKOTA LBH-
jeha u cnnpeMuo ra c oHy crpaHy c koje
cpue on6pojasa cBoje cprcke oTKy-
naje, CyMiIbAM Na Gux u cBoj4M Ipy-
TOBHMA CMHO O/LY3€TH MAJIO BpeM€na,
noTpe6uor za HaruiieM OBO rucmo,
Koje HMA 34/ATAaK, La UHTAOHMA /LO-
Hece ca oBora mjecra najsberiniu cprt-
CKu nosupaB — KXocoso je ocseheno!

3naM Ja HM OBAKAB  IO3IpaB ne
CTMK€ Cala NPBH IT, AJIH 3HAM H TO
na je ou yBujek Cp6uuy npar, uapo-
UHTO KAJ NOJAZH Ca CaMOra KocoBa.
Ilpeko nercrorana rojiuna CpGun je
ueKkao Taj cBeru JaH, HOBH BunoBnaH,
kaza he okajaTH KOCOBCKY KaTacrpoy,
Kana he OCBETHTH KOCOBCKCE MyueHuKE.
Kpo3s TO Bpujeme u3ymupano je noko-
Jb€Ib€ 34 IIOKOJbCIGEM /IOK HA CAJALIIBE
Bua cpricke cBujecru u jyualurBa uuje
CILJCTHJIA  MHOMHpHCHH  Bujenan HAj-
Beher cJaBiba CpGuHoBa. CyMibaM, La
je no cana Guso cperHujer IoKOJbEIbA
OJL OBOTA Halier, Koje je noueKaJo za
CBOjOM KPBJ/by OCBETH KOcoBo. Jeo
he caMmo Guru cperunje, u ro ono Koje
NOXHBH nornyuo ocnoGoljeme u yje-
JIHIb€Ib€ HAILET HAPOJA!

IlajreKO 6u Me OJLBEJO, KAJI GHX IIO-
ueo uusara cBa xepojcka njema, Koje
je xpaGpa cpricka BojcKa TOKOM OBOra
para nouunuga. Hma 1u CpGuna, unje

Će FPylH HE IOUHY HANUMATH KAJ CE
cnomene Ckoribe, TIpu3peH, TIpuimuruna.
Ilek u Ilpuspen? Hma su CpGuna,
uuja KPB He ysaBpe Ka ce cromene
Gurka na KymaHoBy, kor Ilpugena u
ona, 34 Typke jom crparmuuuja, Koj
Burosba ? He, nema, u ja 3uaM za ne
MOxe Guru! A KaKO HM MOXE, KAJI
3HAMO, la paTHa KPOHHKA HE GHJbOKH,
na je jezua Bojcka, Kao imuro je cama
Cnyuaj ca CpncKOM, GMJIA PEZLOBHO, IA
u y najmaium cykoGuma, roGjezuan
KPO3 uujemo Bpujeme paroBaiba, u To
paroBawa, 3a Koje jena EFbemau Ka-
3a0 ga je ayitomo6uncko pailiosame!?
Ko na ce ne pauyje, kag Bunu rzje
cprcka Bojcka € ycnjexom Bpuiu cBoj
3agaTak u jeguoBpemeno npuckaue y
IOMOH H OCTAJIHM CABEZHHILHMA ?

Mano je KO 3tao Bpujenuocr cpri-
cKe Bojcke Ia je cazaniiba ipena akiuuja
CKOPO CBAKOTA H3HCHAJIMJIA, HEKOTA,
nonyie, npujaTHo, a Hekora, 6orme,
u nenpujarHo. Ja umam jou u TO 3a-
NOBOJBCTBO, ILTO ME ZOraHjaju_uujecy
HH y ueMy zecaByucaji. KOoJIuKO Cam
nyTa roBopuo, na je Cp6uja cnpemna
H na ce oma He nramu zorakaja!?
Buao je uak u Cp6a, Koju cy cse
Moje KoncrarTanuje  cMarpajiu camo
H3/uBOM Jujenux xesma u ocjehaja.
A cana? Ero um cana noraljaju oka-
3yjy, a Cy cBe moje koucraranuje
OHJIe 3aCHOBAaHe HA O36HIBHHM NOCMA-
TPAiHMA, HA PCAJIHHM  pPAZJIOZUMA M
akTuma. 3HaM, na um je jemuno 3a-

HOBOJBCTBO Y TOME ILTO CAM ja noGuo

3a IpaBo, au Gux unak BOn4o Kaji
ynanpujen ue 6u 6uuu HermoBjep;buBH
npeMa CBeMy OHOME IITO HM CpGuu
Kao Cp6uMa uCKpeHO OTBOpeHo ro-
BOpH, jep TaKBa HEIIOBjepJBHBOCT CTBA-
pa MAJIOLJIIHOCT, OTpAHHYABA OJIBA-
»«HOCT u cyaGuja cBujecr o morpeGu

.NOKPTBOBAHA H CAMOOJIpHIAHA, 6E3

tera He MOX€ GuTu roBopa o ycnje-
Cuma ujesnune.

UuTaouu cy, MHCIHM, H3BjeliTeHu
O CBuMA ycnjecuma cprickor_opyoxja;
oHu Beh snajy, ga je Bojcka cBpiunsra
CKOPO UHO CBOj 3anarak. Ocraje joru,
za ce cBe oHo uro je Bojcka yuuuuja
NBIMIOMATCKHM  TIyTEM  CAHKIHOHHIIE.

HujecaM y MOryhiHOCTH Ja KOHBYJI-
THPAM NOJIHTHUAPE H APXKABHUKE, KOjH
he uMATu la K&KY CBOjy NOCIBEJIbY,
ajiH, MOTy M CMHjeM Ka3aTH, za Cp-

Guju u cpnckom napony Hehe oBor ,

NyTa HKO MOfH YCKPATHTH yKHBAHE
DJIOLOBA CaNANIIBE KpBaBe GOp6e, jep
ce cama Cp6uja ue mamu Hu Kpy-
nuujux noraljaja. Tlocnuje oBux Bojaux
MaHeBapa, Koje je Bpriuna no Tepu-
TOpuju nmponaje Typcke  MHmnepnje,
OHA CE HC IIJIANIH HHKAKBHX  PATHHX
sanjera, Tek ce cama mpoGynuna u
Gy Ha  HEHCIPIJbEHA, IIYHA _CaMONO-
Y3/14iba, Cauekahie CBPIIETAK CAJLAHHX
Gaikauckux  zoraljaja. lIro je jom
BaxHuje, CpGuja Huje ocam/bena, u
CBAKO IPOBONHpAIe MOIJIO Gu  NoBe-
CTH O KOMINIUKALHjA, KOje Ce He Gu
MOTJI€ JIOKAJIH3OBATH H uHje CE TOCIBE-
JHHNe HE MOTy CarJezaTH.

Huxaza, Kao caza, uujecaM ca Buie
Nnoysnai»a rengao y 6ynylinocr Cp6u-
HOBy. Ma na cam yBujek BjepoBao y
IbETOBY CHATY, KHJIABOCT, H3JIPAJBH-
BOCT H OTNOPHOCT, HITAK, MOpAM NpH-
3HaTu, uujecaM 34 cBe 3Hao mro Cp-
OuH uMa, HHTH CaM IlOTNyHO MOraO
ouujeHdurTu iura CpGuja Bpujenu. Caja
3HAM H OTBOpEeHO KAKeM : Cp6uu uma
uuM€ la Ce nmonoca; Cp6uu uma _y
IITO za ce noy3naBa!

To je Moj 3aBpnidu nosupaB, Koju
UHTAONHMA INA/JBEM OBHM IIHCMOM Ca
ocRehenor KocoBa Ilosa.

JIyryiuKH.

hrbanaška politika i granica XV, v.

prema zapadu.
A. Vučetić.

Petnaesti je vijek junačko doba
arbanaških plemena, jer ih je prosla-
vio svojim divnim podvigama Đurađ
Kastriot, rečeni Skender beg, ovako
se sam zvao, kad je pisao srpski.
Tada se ispoljila njihova politika i
odredila granica njihove otadžbine
prema zapadu i pojavila nekoliko
i književnost u njih.

Albanija bješe XV. v. razdijeljena
na mnoge male vlasti pod osobitim
knezovima; između njih početkom
XV. vijeka bješe jedan od najugle-
dnijih Ivan Kastriot, otac junaka
Durđa Kastriota_ Skender bega. Već
je Ivan težio na uske prijateljske veze
s okolnim srpskim knezovima, jer se
on oženi sa srpkinjom  Vojisavom,
koja mu porodi junaka Đurđa. Istog
su se načela držali i ostali knezovi
arbanaški, i za Skenderbega i poslije
njega, n. pr. Mihajlo Spani, knez u
Drivastu, oženi se za Agnesu, sestru
Skenderbegove majke. Aleksa Spani
uze Milicu, kćer Đurđa Brankovića,
a njegova kći Anđelija uze Stevana
Pološkog. Arbanaški knez Leonardo
Toeco, gospodar Arte, oženi se za
Milicu, kćer Lazara Brankovića a
Ivan, sin junaka Đurđa Kastriota
Skender bega, uze Irenu, sestru Mi-
ličinu. Te su iste veze gojili i srpski
knezovi, bilo Crnoevići, bilo Branko-
vići, bilo Balšići. Giede ovoga moglo
bi se navesti još primjera iz Zilyri-
cuma Ducange-ova. (Caroli Du Fre-
sne Domini du Cange Itlyricum vetus
et novum sive etc. Posonii Typis
iHlaevedum  Royerianorum A. 1246).

Ali su ne samo obiteljske veze spajale
Arbanase sa Srbima, nego i političko-
vojničke. To dokazuje skadranin Bar-
lecije u svom životopisu Skenderbe-
govu. Kad je naime Đurađ hotio us-
pješnije navaliti na Turke i tražiti
pomoći, želio je imati saveznika i
među Arbanasima i među Srbima, te
pozove mnoge knezove na saveznu
skupštinu s jedne i s druge strane.
Da mu se pak ne bi niko zamjerio,
ne htjede da skupština bude u kojem
arbanaškom gradu, kako Kroji, nego
u Lešu na Drinu, na granici Arbanije.
Tako mu dođu u pomoć i neki srp-
ski knezovi, kao Stefan Crnoević sa
svojim Đurđem i Ivanom. Skender beg
bio je i s dubrovačkom vladom u
prijateljskim vezama. On držaše kod
nje u pohrani mnogo zlatnih dukata;
više je puta dolazio u Dubrovnik i
slao amo svoje poslanike, da traži od
njih pomoć protiv Turaka ili u druge
svrie. Dubrovčani su ga darivali i
pomagali novcem, džebanom i oru-
žjem, stavljali mu na raspolaganje
svoje lađe i svoje otoke, Mljet i La-
stovo, kao utočište njegovoj obitelji,
ako bi bila potreba i upisivali poro-
dicu Kastriota_ u svoje građane. Je-
dnom je Skenderbegov komesar ktipio
za njega sudjelovanjem dubrovačkog
kančilijera i jednu lađu na osamnaest
vesala. Što više, kad je Durad kdpio
vojsku, pješadiju i konjicu i brodo-
vlje, nabavljeno i po Dalmaciji, da
pode u pomoć kralju napuljskomu
protiv Francuza, dođe u Dubrovnik,
gdje stignu svi njegovi brodovi s voj-
skom, Dubrovčani ga svečano primiše
a on poslije s vojskom odjedri za u
Pulju. Ali ga oluja zaustavi sa svim
brodovljem na Lastovu, otkle poslije
osam dana odjedri u Pulju, te nakon
sretnih bojeva dovede kralja u Napulj;
tako pripovijeda Barcelije u 10. knjizi
Skenderbegova životopisa,

Kao što Skenderbeg, tako i Bar-
lecije nije svojio za Albaniju zemlju

e TO (ALI RAK EP. ano ona

fot)