Taksa plaćena u gotovu GODINA XXIV > Izlazi svake subote. Pretplata u Jugoslaviji Din 48'- godišnje. Polugodišnje i tromjesečno srazmjerno; za strane zemlje Din 96. za Englesku, Ameriku i Australiju Din 144'— Pojedini broj din 1. IJIJA Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOV nera Dubrovnik; 27 fEbruara 1957 : M vs Lei tru šeće a sI eg ' i \ , u i Broj Dopisi se šalju uredništvu a pretplata, oglasi i javne zahvale administraciji lista. Rukopisi se ne vraćaju; ne“ frankirana pisma se ne pri- maju. Oglasi se plaćaju po dogovoru, a za javne za- hvale i priposlano Din 7'- za svaki centimetar visine jednog stupca. IĆ P. KRISTO Osnovan 1892 god. Uredništvo i administracija : Kraljice Marije br. 2 L Nepriznavanje autoriteta Jedna vrlo rđava navika koja se kod nekih _ ljudi Privriježila ikoje se oni uporno drže, to je nepretpostavljanje da neka stanovita ideja koja se začela u njihovoj glavi, može da bude pogrešna, i da ničije protivno mišljenje, pa bilo to i sa naj- kompeteninije strane, može za njih da bude mjerodavno. To se naročito događa kod ljudi koji se bave sitnom stran- čarskom politikom, kod kojih je širokogrudnost nepoznat po- jam, pa hoće da im svaka nji- hova ideja bude uvažena, jer im ona služi u njihove sitne svrhe. Dakle tu izbija u prvom redu stranačka tendencija, stra- nački razlozi koji treba da se zadovolje, i zbog toga nepri- znavanje autoriteta. Istina 'e da ima latinska riječ : ,noli jurare in verba magistri',: ali nju ne treba uzimati baš od litteram u svakom slučaju, jer mada nas je priroda - nadarila razu- mom, to da umišijamo, da je svačija pa- met jednako sposobna da rje- šava svako pitanje, a da ne čuje i mišljenje drugoga. Pa zalo snaga rasuđivanja može biti u pojedinim pitanjima vrlo relativna. Ona latinska izreka može da vrijedi samo između ljudi koji su jednakog umnog kalibra, koji su u stanovitom Pitanju stručnjaci, protesijoni- ste, dakle ,interpares“ ane da Vrijedi za diletante, koji nijesu loš dozreli, da mogu prene- regavati mišljenje ljudi, koji su Priznati kao autoriteti. Oni mo- | Bu najviše da kritičnim putem istre Svoje pojmove, da bra- nije ipak dovoljno , ("ne svoja mišljenja svojim do- | brim razlozima (ako ih imaju) ili će njihova teza da po- ijedi. ill da se predaju razlo- gu dru koji je njihove, sanje nekih hrvatskih listova, base, razglašujući urbi, et orbi, goga, koji je bio jači, boljim razlozima oborio | Na ove nas misli nagoni pi- , koji su udarili u velike talam- | da je Ruđe Bošković bio Hrvat | i nikako drukčije, u isto Vrije- me kad jedan i poznatii kom- petentan profesor, — po sre pošto govori, a to je gosp. Bra nimir_ Truhelka, piše u »Politici“ | sve protivno od onoga što pišu oo njegovom hrvatskom naci. onalizmu spomenuti hrvatski listovi. On je kazao ono što omu je njegovo znanje i nepri- stranost nalagala da kaže: ,»Ne o tražimo od jadmij mrtvog Ruđa da bude Hrvat ili Sr- bin, kad za njega, Slovinca. onog prosto dubrovačkog tipa, tako pitanje nije u opće mo- glo doći u obzir. Ta njemu je i bugarskibio samo ,un dialetto““ njegove »lingua slava“, A dok mnogi hrvatski listo- vi sa takim ubijeđenjem govo- re 0 Hrvatu Boškoviću, ne pri- znavajući ničiji auktoritet, pa ni svojih ljudi, nama nije nikad ni palo na um da ga načinimo Srbinom, mada bismo, dozvo- liće nam se, imali zato većega prava, jer_je Bošković po ocu .hercegovac, jer se rodio uDu- brovniku, jer se osjećao dubrov- čili von sam ubijeđeni Hrvat, | — koji za njihovu nesreću zna čanin. Familijarni mu je jezik bio ,,dubrovački“, dakle herce- govački, dakle srpski. Ali on po današnjemu = shvatanju narodnosti, nije mogao biti ne- go tek ,,Slovinac“, pod kojim su se imenom razumijevale sve naše zemlje preko državne dubrovačke granice. | pobjeda je na strani demokratske Francuske i Engleske s grupom o- | stalih“ manjih demokratskih država, a ako pobijedi Franco? A mi kao emigracija — i mi kao djelovi stanovništva i Julske Krajine — i te kako ovisimo o cijelom tom sklopu država, o tim blokovima i | o tim pobjedama ili porazima. Sve On je i-| nače bio kozmopolita, živio je| većinom izvan rodnog grada, | služio se svim onim jezicima koji su mu bili prema njego- vom zvanju potrebni, a u do- opisivanju sa svojim bratom. služio se dakako svojim ,,du- brovačkim jezikom“, 'a ne ita- lijanskim, koji je bio osvojio Krajeve koji su živjeli pod mle- tačkim lavom. Zašto — pitamo — spome. nuti listovi nastavljaju sa falsi- fikatima da zavode mase, a po- gotovo školsku omladinu; da ih zavode i zbunjuju raznim neistinama, da tim stvaraju jaču pomućenost i mržnju u narodu ? Ako ti ljudi kroz listove, ra- zne knjige i brošure misle da se istina može sakriti njenim običnim _falsifikovanjem, ljuto se varaju, jer time samo gu- be, a ništa ne postižu. Naro- čito je za osudu kad ne vode računa i ne zarezuju čak ni PN svojih kompetentn:h ljudi. Najposlije po čemu je Boško- vić bio Hrvat? Zar je dosta reći da je bio zato, što je spa- dao jezuitskom redu? Ne vje- rujemo da je to jedan dovoljan rekvizit za orijentaciju i pripad- nost ma koje narodnosti. Ay6pobuuR Y cbjermocTu Jyrocirobeucke uAeje Ceujer Ca BaCcepeHoM Ce Jby/bA: Esponcku KOHTuHeHaT je nocTao sje- TPOMeTuBa ma kojoj ce cynapajy m- eje, zome NoxpeTu u sacrpamyjy ca- "JecTu. Hajseke mygexe BpujennoTe Mjepe ce MCKJByqHBO HoBnemM. Tocno- Za CPna m nyme NOKJIHSHYINE Ca TE- PeHa vecrnrocru. Harma Hocnonu 6yK- THIĐA "pecranonmie za ce muse xepoj- KUM njennma pe auKAHA IyXa H yMA. 14 3a kparko Bpnjeme, koje je Karm- a Y MOpy jyrocnoBemekor IpanuTeJb- "Ba. Omer sacjame Jyue Ha nameM *OPuSonTy, Ogaom HAaNIOM He IyBA- jA Pume xgazsm ryhuucku BjeTpoBn. Mda CJOBeEReKH TONI TaJac aukyje Da ama ocsjezouenux po1oy6a. ra YOpoBuux oGnaBia ce6e. JImxyje čak Ny6posnux y cBjernocru Jvro- dao uneje. Pacnapyje ce jyro- že HCKO opne Cpnekor lly6posnu- ČE pPBšarcke Arege Hu /byOmu: AKHO, CuJIHO u meGecku. IIpocTpa- 3 2yma nyxosno jaxux Jly6poBuana sacBnjerjtana je mymom csjerzomhy. | >l[yOpoBHuK“ je uporoBopno. FberoBa pujeu rmacma je u mohna. Fberosu npaBenau rmacu onjekuyhe lo cBake ce mjeBa u- Bory, Kpa- OBE KPB/bY cepauke komu6e y kojoj CTHHCKA XHMHA XKHBOME BY MTAJOME HM HAPOlIY HATONJBEIBE 3OMJbE. TsojuM nokpeToM »Aly6poBunue“ npocrpyjahe namom oGazom csjexa | nanuonanna pezuraja. He nzamu ce CypOBHX OJMETHHKA HaTUOHAIHOT Gap- jaka. Onu he ymyxuyru. Onu ke CBH- jermuTu nzo« cy mjecen meby 3Buje- 3laMa, a uuM ce nojasu cyume omu | ry6e mok, BpnjenuocT u jauuHy. Hanuonarsu /lyOpoBuuue, Tu cu zyua koja ce me racu! ToGom he 3a- cjaru cBera Mnuzonresa npaBza. Ta Mopati OuTu u3Ha7 CATHHX NapTujeKAX pauyna. Mopam njexosaTu noMup;buBo y yxy comujamne npabje u nanu- omajne jegumakocr. Tu cu ysujek uurao ycunoHnom 6parcke c7ore. Ilomocad | Ha CBOjy NPOMIJOCT H CzaBaH njemu- MA HeYMPJIHX TH CuHOBa, Tu kemi Bu- Temrsom O6mamka u cnarom Kpae- Buha uwacuo Gpamutu Be7uku GyireT Hanre nanmuonazae cnare u xepojcTBa — Za ce de pacnapuasa ma msneMorJe Teopuje 3anaza. Ha Tom myry Gukem BEJIHK H CBHjeTao. Aywan IKuskosuf Pabirci »Istra«, glasilo saveza Jugosloven- skih emigranata iz Jujske Krajine, u svom prošlom broju od 19. ov. mj. Osvrće se na dogođaje u Španiji, pa resumirajući događaje i politički zaplet Evrope u ovom građanskom ratu, kaže : »Sve to sumirano — do- biva se realna slika današnjih do- gađaja. A iza te slike sloje posljedi- ce eventualne pobjede jedne ili dru- ge strane. A u vezi s time mnogo čega u Evropi. Puno velikih i malih Pitanja imaće drukčije lice iza rata u Spaniji, prema tome koja strana pobijedi. Ako pobijedi španjolska vlada, | | | l | će se to i te kako odraziti na nama. Iz tog razloga pratimo španske događaje velikom pažnjom i uzne- mirenošću« Znajući položaj i život naše braće u Julskoj Krajini, potpuno razumije- mo zašto španske događaje prate velikom pažnjomi uznemirenošću * * * U nedjelju pre podne održana je u Zagrebu glavna skupština »Hrvat- ske šeljačke sloge«. Na toj skupštini govorio je i Dr. V. Maček. On je, između ostalog, kako i beogradske novine donose, kazao ovo: »Mi smo žalibože još danas u takvim prilika- ma da hrvatski narod još mora po- lagati najveću važnost na svoju po« litičku organizaciju, jer bez slobode nema života i napretka. Mi se bori- mo i borićemo se i dalje dok smo živi, a posle naše smrti, ako bude potrebno, boriće se i naša djeca, sve do potpune političke slobode hrvatske domovine i hrvatskog na- roda.« Pak onda još: Kada dođe poli- tička sloboda hrvatskog naroda, treba da Hrvati budu slobodni i e- Rkonomsko i kulurno. Završiću vašim pozdravom: »Ziv= jela naša slobodna Hrvatska i u po- itičkom i u ekonomskom iu kul- turnom smislu.« Reče i — ostađe živ! Nego, htjeli bi smo ipak znati, da li jeovo vođa govorio u duhu sporazuma? * * o * U subotu je u parlamenatu održao, prilikom debate o budžetu, poslanik Dr. Janko = Baričević veliki govor, u kome je izlagao zašto jugosloven- ski nacionalisti ne mogu da prime tezu da postoje tri naroda i zašto ne primaju otvaranje hrvatskog pi- tanja. : »Osnovni momenat, — kaže S.Dr. Baričević — politički program dr. Ma- čeka, momenat od koga on nikako ne odsiupa, a kako stvari danas sto- je, od koga zbog bezbjednosti svoje i svoje djece n2 može i ne smije da odstupi, jeste princip: da svi Hrvati sačinjavaju narod za sebe, speeifično nacionalno politigki invidualitet, a potome da nipošto i nikako nijesu jedan narod sa Srbima. Ovaj princip traži g. dr. Maček da bude na svima mjerodavnim mje- stima i stranama priznat. Ideologija g. dr. Mačeka, dakle, naturuje našem narodu, ovoj našoj državi teoriju triju naroda.« »Princip, — kaže dalje 9. dr. Ba- tićević — koji je našu državu stvo- rio, koji je neminovnim silama ruRko- vodio odlukama ugovorača, bio je princip da jedan jedinstveni narod ima svoju jednu jedinstvenu državu. Princip, da su Hrvati, Slovenci i Srbi jedan narod, bio je ona stvaralačka snaga, iz koje se je Jugoslavija ro- dila. Da su Hrvati na Konferenciji mjra odrekli, da su iedan narod sa Srbima, ove, ovakve države ne bi bilo. Zna se dasu na Konierenciji mira učestvovale uticajne države, koje ne samo da bi sa zadovoljstnom bile