$ 4 E \ Taksa plaćena u gotovu GODINA XXIV Izlazi svake suboie. Pretplata u Jugoslaviji Din. 48- godišnje. Polugodišnje i tromjesečno srazmjerno; za strane zemlje Din 96-, za Englesku, Ameriku i Australiju Din 144'— Pojedini broj din 1'- a is — Dubrov 20 1 ic, 1 a : maj 1957 Bh o Broj Dopigi se šalju M: siv a pretplata, oglasi i javne zahvale administraciji lista. Rukocisi se ne vraćaju; ne- frankirana pisma se ne pri- maju. Oglasi se plaćaju po dogovoru, a za javne za- hvale i priposlano Din 7'- za svaki centimetar visine jednog stupca. Fu Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOVIĆ P. KRISTO Osnovan 1892 god. Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2 Nećči Dok je talijansko-jugoslovenski sporazum, napravljen: i utvrđen u Beogradu, povoljno primljen od nacionalnog elementa u drža- vi, dotle je porazno djelovao na one koji su se, u nastojanju da ruše državu, odjednom mašli o- samljeni, bez zaštite, i kojima splasnuuše nade, da će se država raspasti onako kako su ih iz e- migracije uvjeravali i u što su oni bili ubijeđeni. Ali nije. po njih sve zlo bilo u tome spora- zumu. — Sa uređenjem vanjskih odnosa, utvrđivanjem mira kom-' šilukom, slobodnije i pozitivnije | se sada pristupa našem unutraš- njem sređivanju. Došao je čas, za perverzne elemente vrlo pora- zan, kada im sa kompetentne strane dolazi, ova poruka: ,,Pri- ižava se vrijeme. Rad će svi ti nesavjesni ljudi da odgovaraju za svoja nedjela. Kada nijesu htjeli vjerno da služe zemlji ko- ja ih je plaćala, neka _ ih slave kao ,mučenike“. Država je jača od njih, a oni za ovu državu _i onako nijesu nikada ništa dali. Slobodu umije da cijeni samo onaj ko se je za nju borio a ne rob, koji je služio vjerno tuđinu“. Pri ovoj novoj perspektivi te- i ško je postalo oko srca: svim o- nim elementima, koji su se na nama proslavili u 1914 godini 1 za vrijeme rata 1 koji su se, uz potstrek sa strane, onako bezob- zirno razbaškarili zloupotreblju- juć slobodu koju im je ova na- paćena zemlja donijela. Sada ka- da je došao čas, da im se muški | može viknuti: stoj! dosta jel, sr- ce im se sledilo, a čujemo im | Prestrašeni šapat: sada će nam se početi osvećivati. Dam ovaj njihov strah | pred nekim osvećivanjem, strepnja pred nekom osvetom, dovoljno jamči, (da im je savjest nečista, jer ko nije nekome zlo radio, taj i ne- ma razloga da se boji kakve o- Svete, Ali ovi, koje smo na našim le- |đima iskusili u 1914 godini, ko- je smo nekoliko posljednih go- dina, u našoj slobodi zbog koje Smo stradali, morali da trpimo u |Svoj njihovoj opakoj raspojasano- sti, sada se odjednom povukoše iz straha pred osvetom za njiho- va nedjela. Nego, mi im možemo unaprijed kazati: ne bojte se o- Svete ma da je zaslužujete! Da je nama Srbima i Hrvatima, (>> koji smo bili žrtve vašeg bijesa u početku i za vrijeme rata, od kojih je mnogi vašom krivicom U crno zavijen, -— do osvećivanja, (to smo mogli slobodnih ruka da uradimo u momentu kad pobije- (đeni padoše vaši gospodari tuđi- ni; ali to ne uradismo. Jer, do- bivena sloboda zbog koje i stra- dasmo, postignuti ideali za koje kroz cio život davasmo od sebe sve što nam je u moći bilo, bili | su jači odinstinkta osvete, i zato vas poštedismo, a vi to ocijeniste kao našu nemoć. Nama je poznato, da ste, — nedavno dok su još postojali — brojili ,,ferale“ na Placi dubro- vačkoj, i da je svaki od njih bio već određen ko će o njemu visi- ti, kada vam donesu na tanjuru onu slobodu, kojom su vas iz e- migracije kuražili i osiguravali. Ali eto ,,ferala“ je nestalo i što je za vas još gore, nestalo je i nade da će se ikada ostvariti o- no čime su vas iz emigracije, a vi opet ovaj naivni puk, varali. Pa iako to sve znamo, opet se ne bojte naše osvete. Zar da se svetimo na onom jadnom puku koji je u vas slijepo vjerovao ? Kog ste onako bezdušno zavađali, da je, špokraj najveće Široko- grudnosti vlasti, morao često da strada ? , Sređivanje naših unutrašnjih prilika niti može niti se smije sprovoditi nekim sistemom osve- Ćivanja, a pogotovo ne na onim masama na koje su uticali psi- hološki momenti izazvani od o- nih koji su ih varali i zavodili. Kao što smo i ranije isticali, to i sada ponavljamo, da za pra- sta savjest viluo sređivanje naših unutrašnjih prilika treba u prvom redu one- mogućiti zakonskim putem poz- nate harangere masa, a samu ma- su — što nije teško jer su maše mase naučne da slušaju — nau- čiti poštovanju zakona i prizna- vanju auktoriteta vlasti. Ukloniti sve one koji zauzimlju položaje u državnoj službi, jedu državni hljeb, pa opet otvoreno ili pod- muklo rade proti državi. Za sve ovo nije potrebna nikakva osve- ta koje se nečiste savjesti toliko plaše. Savjesno, pravedno i strik- tuo primjenjivanje postojećih za- kona i propisa prema svakome bez razlike, najsigurniji je put, kojim će se naše unutrašnje pri- like dovesti u pravilan tok. Sa- mo treba voditi računa o jednoj stvari, koja bi morala biti impe- rativ vodećim faktorima: primje- nu zakona moraju vršiti apsolutno sigurni i savjesni elimenti. Jer, svako zaobilaženje,izigravanjeije- dnostrano primjenjivanje zakona znak je, da se je u državni apa- rat znao uvući elemenat sa za- datkom rušenja. Takovi elementi, ukoliko su inteligentniji, umješ- niji, i koji znaju vješto da izi- gravaju ispravnost, utoliko su o- pasniji, i tu treba Svi, kojima je na srcu konsolidovanje unutraš- njih prilika i prosperitet države, đa budu na oprezu, u vijek budni. Naše gledanje Prošlost naša puna je bezgra- ničnih napora, velikih težuji, 0- gromnih stradanja, silnih zama- ha, proslavljenog viteštva. Proš- lost naša je kolijevka ostvarenih zamisli i vrelo iz kojega teče vo- da života i razliva_ se stazama slobodom obasjane domovine Juž- nih Slovena. Prošlost naša je Gol- gota koja nam je donijela uskr-, snuće vjekovnih ideala. Jugoslo- venska prošlost je carstvo junač- kih podviga i neustrašive dušev- ne hrabrosti i žarište prekaljenog rodoljublja, koje moćima svojega idealizma oživotvori u dušama današnjeg pokoljenja nacionalno pregalaštvo i poborničku ideju duhovnog jedinstva. Prošlost nam kroz plamene i besmrtne duše Njegoša, Gaja, Vuka i Štrosma- jera osvijetli puteve koji vode uzvišenim stvaranjima krilate bu- dućnosti. Prošlost naša, duhom velikih sinova, užeže zublje na- cionalnih stremljenja i zavitla duhove novoga doba za veličinu i sjaj nacionalne jednakosti Ju- goslovena. U prošlosti svojoj pre- brodismo sve mutne vođe, pre- gazismo sva dušmanska pregnuća, uništismo sve nalete, obezglavi- smo sve krvožedne i zabodosmo nož u srce bezdušnicima i hije- nama našega roda. Sve ovo uči- nismo pod cijenom vrela krvi i bedema kostiju. Na bojnom po- lju časno položismo ispite heroj- stva i iz prolivene krvi nikla je sloboda a položene kosti granitni su temelj Jugoslovenske nacije. .Kad znamo i kad smo svjesni ovako mučne i krvave _.prošlosti OZVO- | svoje, zar danas smijemo litiia da svom snagom duha, ve- ličinom duše i prostranstvom sr- ca ne budemo istinski ljubitelji i čuvari tekovina koje naslije- dismo od pokoljenja koje je po sto puta otpjevano. Zar mi nije- smo za pjesmu stvoreni? Zarna- še zajedničke snage nijesu tako jake da jednim zamahom u kori- jenu uguše svaku opaku misao u dušama onih koji su očiti pro- tivnici snažne ljubavi jednokrvne braće i moćne sloge jedinstve- nog naroda? Zar gorkim iskuše- njima nijesmo osvjedočeni da nam je danas apsolutno potrebna sa- glasnost na svim linijama života i rada? Zar može da bude mi- moilaženje između Zagorja i Pri- morja, između Krbavskog i Ko- | sovskog polja, između Timoka i Krapine, između Avale i zagre- bačke gore, između Jova, Iva i Ja- neza? Zar nijesu danas apsurd teorije o tri naroda u našoj zem- lji. To mogu samo usijane glave deklamovati. Zar nijesmo svjesni svoje nacionalne dužnosti, da uam je sve zajedničko: ime i jezik, bratstvo i krv sveta? Zar ne _o- sjećamo, da nam je nacionalizam: vazduh kojega uzdišemo, sunce koje nas najtoplije grije, ljubav koja u nama oživljava najpleme- nitije težnje i daje smisao cjelo- kupnom životu? Naše gledanje je: Jugoslovenski nacionalizam iznad svega. Njemu mora služiti sve. On je krv naše krvi, dah naše duše, zenica našeg oka; on je vid i sluh, srce i duša cijelog naroda. On je moćan poput Bo- žanstva, silniji je od groma, a moćniji od munje. On je živa is- | tina, pravda i dobrota. On je iz- bavitelj i tvorac. On je religija nova i svijetla, koja struji u du- šama patriota veličinom Zrinjsko- ga i Obilića i smjelošću heroja sa Cera 1 Rudnika. Valja znati i pamtiti da smo mi trešnjevim topovima obarali silnike, rušili carstva i lomili tvrde bedeme zavojevačkih utvrđenja. Valja biti duboko svjestan našeg nacional- nvg bića, koje se nikad kroz 1s- toriju ne dade ni od kog ni _ za kakve pare kupiti. A ko nije slušao i čuo glas naših legendar- nih vitezova kad sa svih pozicija dovikivahu protivniku: ,,Stoj tu- đine, vidiš one, stjene teško onom ko se na njih krenes“. — Zato je naše gledanje veliko : apostoli naše zajedničke saradnje za dobro naroda i države okru- nite svoje duhove, vjenčajte svo- je duše i ispunite srca svoja svjetlošću Jugoslovenskog nacio- nalizma i njegovim idealima slu- žite vjernošću besmrtnih tvoraca solidarnosti, čojstva, časti i vrli- ne. : Naša nacionalna istina je: biti rasni trudbenik, čovjek i borac, koji će se odricati i obadva svi- jeta za velike interese domovine. Mi hoćemo da ,pojemo rodu i jeziku“, da stvaramo građanina, da bi Jugoslavija po- za našeg čivala na našim idejama i djeli- ma kao najsigurnijim temeljima. U tom znaku pobjeđujemo! Dušan Živković