|

bi

Taksa plaćena u gotovu
GODINA XXIV
_

Izlazi svake subote.

Pretplata u Jugoslaviji Din.
48- godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju. Din 144'—

Pojedini broj din 1'-

Dubrovnik, 24 maj.4 1957

Broj 16

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Ruhko, isi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlana Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik:

DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan

1892 god.

Uredništvo i administracija :

Kraljice Marije br. 2

Uskogrudnim

Slušamo i čitamo da smo mi
oko ,Dubrovnika“: i velikosr-
bi i jeftićevci i pofovci; da
smo otišli X. jerezu, u ljoti-
ćevce i td. Svi oni koji nas
tako ve io rade u momentu
kada imaju da nas napadnu, a
izaberu ono što im izgleda naj-
zgodnije čime će nas napasti.

Mi slušamo, čitamo i svemu se |

ovome smijemo, jer uskogrud-
nost neće, ne može da shvati,
da smo mi Dubrovčani
sinovi samo srpskog Du-
brovnika i hrvatske Atene.

Upei

ISTOK - ZAPAD

gosp. uredniče! — Već
nekoliko godina pratim iz male
daljine vespravljanje nekih u Du-
brovniku o istočnoj ili zapadnoj
orjentaciji našega grada u proš-
losti. đ

Dragi

Navođe«se svakakvi razlozi
od strane onih koji Dubrovnik

hoće da potpuno i jedino povežu |

sa Zapadom. Međutim, onako is-
kreno rečeno, pokazuju pri tome
jedno neobično nepoznavanje nje-

sa totalnom ignorancijom
Shovnijih “< pitanja iz
prošlosti. Dubrovnika.
čito otskače kod ljudi, koji se u
Svakoj prigodi razmeću svojom
velikom ljubavi i oduševljenjem
za Gradom. Osim toga otkrivaju
i svoju slabost, odnosno jedan
strah, koji nijesu nikad  pokazi-
vali stari, pravi Dubrovčani; a
ne pokazuju ga ni danas oni ko-
ji u svojim mislima, osjećajima,
nastojanjima i radu idu stopama
svojih dubrovačkih pređa-

Raspravljanje o Istoku i Za-
Padu u Dubrovniku, da se vodi
u normalnim prilikama, bez pri-
krivenih misli i sa kulturnim i
dobro upućenim ljudima, moglo
bi da bude vrlo korisno za' Du-
brovnik i za poznavanje njegove

najo-
kulturne
To naro-

štetlo, d za prosuđivanje kultur-
nog nivoa savremenih  Dubrov-
čana i vrlo jadno. Jer, iz onoga
što neki navode za obranu svoje
teze, sasvim se jasno vidi da o
tom vrlo važnom dubrovačkom
problemu nijesu nikada ozbiljno

(razmišljali, “a nijesu ni mogli, jer

se vidi đa me raspolažu ni naj-
osnovnijem poznavanjem prošlosti
Dubrovnika.

Dozvolite mi, g. uredniče, da
ovdje iznesem samo nekoliko pri-

mjedaba, onako uzgred  nabaca-

nih, jer bi trebalo napisati čita-

mI knjige da se taj važni  pro-
:
Strana.

lem osvijetli i obrazloži sa svih

prošlosti. Ovako ispada jalovo i |

gove povijesti, koje već graniči |

| Kotoranin,

Dubrovnik se je podigao na

| teritorti Istočnog Rimskog Car-
stva (Bizanta), kao njegov grad,

kao dio njegove države. Za puni

| pet stotina godina ovaj se grad
izgrađivao, razvijao i organizovao

kao pol:tički i kulturno sastavni

dio jednog velikog istočnog svi-

jeta. Zato rije nikakvo čudo da

Su Svi njegovi sveci zaštitnici bi-

li svetitelji sa Istoka. Prvi je bio

| sv. Stjepau, bizantinski mučenik
i zaštitnik carskoga dvora u Ca-
rigradu. Drugi su bili istočni
Sveci sv. Srđ i Bak, a _ treći je
naš sv. Vlasi, svetac iz Male A-
zije. I Dubrovčani su, kako je to
prof. Rešetar lijepo istakao, ime
našeg sadašnjeg zaštitnika izgo-
varali po istočnorimskom, a ne
zapadnorimskom latinskom nači-
nu, pa je on za nas uvijek ostao
Sveti Vlasi (Vlaho) a ne Sveti
Blaž. Kao što su i dubrovački
| monasi uvijek nazivani kaluđeri:
ma, a ne fratrima. A, eto, i da-

nas najveća svetinja Dubrovčana,

glava sv. Vlaha, nalazi se u naj:

dragocjenijoj umjetnini koju Du-

brovnik posjeduje, u jednoj bi-

, Zanuijskoj radnji. I ta umjetnina
je izrađena u obliku krune is-
točnih careva, napravljena je u
stilu bizantinskih zlatarskih rado-
va, a ukrašena je divnim  istoč-
nim emajlima od neprocjenjive
vrijednost:.. Zastupnici zapadne
orjentacije starih Dubrovčana ne-
ka.ne misle da je sve to slučaj-

važniji osnov ekonomskog života

njegova organizacija, njegova ter-
minologijs, pomorsko pravo i sve
što je imalo veze s pomorstvom,
ne Samo da vuče svcj korjen iz
Istočncrimskog Carstva, nego je
ono dobrim dijelom sastavni dio
svega onoga što je Bizantza se-
be, pa tako i za svoj Dubrovnik
stvorio. Pred par: godina_je o
tome lijepo pisao naš mladi pra-
vni istoričar Dr. VI. Brajković,
u svojoj francuskoj
studiji o pomorskom pravu  sta-
rih dalmatinskih gradova. Ali
kako je bilo sa pomorskim pra-
vom, tako je dobrim dijelom i sa
ostalim dubrovačkim pravom, na
kojemu se također opažaju vrlo
jaki uticaji onoga što ie iz Ca-
rigrada, dakle iz Istoka duto os-
talom svijetu. U Dubrovniku i-
ma dosta pravnika, pa neka se
neko iz krugova onih sa zapad-
nom orjentacijom prihvati prou-
čavanja stranih uticaja u dubro-
vačkom pravu, te će biti iznena-
đen koliko ima elemenata bizan-
tinskih, dakle istočnih.

Najveći belgijski historičar H.

Pirenne, jedan od vodećih pret-
stavnika historijske nauke u Ev-

i napretka Dubrovnika, Međutim |

no izvedeno i da to nije  proi-
zašlo iz općeg .stremljenja  Du-
brovčana prema Istoku.

Staro pomorstvo bilo je naj-

ropi, napisao je prije svoje smrti,
pred nekoliko godina, jednu bri-
ljattu knjigu: ,,Srednjevjekovni
grad“. U njoj je na vanredno li-
\ep način dokazao da je Veneci-
ja izazvala osnivanje, formiranje
i organizovanje srednjevjekovnih
gradova u čitavoj Zapadnoj Ev-
ropi..I to zato što je ona bila
komad Istočuorimskog

carstvana |

Zapađu, Onako isto kako je to |

bio 1 maš Dubrovnik. I kada se
čita knjiva_ belgijskog naučnika
na mnogim miest'ma izgl dakao

da ne govori o Mlecma nego 0 |

Dubrovniku, jer je toliko i u o-
vom našem gralu bilo. bizanti-

skoga, dakle istočnog. Dubrovnik |

je isto kao i Venecija proživio
najvažniji penod svoga života,
dok se podizao 1 formirao, kao
bizantski, istočni grad. Kasnije,
kada su počeli da dolaze k nje-
mu i zapadni uticaji, on je imao
u svemu bizantske, istočne teme-
melje, koji su mu i omogućili da
se ona«o lijepo razvije.

Daleko bih pošao kada bi na-
stavio da ovako nabrajam 1 sve
one ostal> elemente Istoka u sta-
roj dubrovačkoj kulturi i iz poz-
nijih vremena, poslije prestanka
b zentinske vlasti nad Dubrovni-
kom. Ako bude potrebno, javi u
se o tome drugi put. A. zasad,
prije nego završim da upozorim

|.još i na ovo.

Stari Dubrovčani nijesu  od-
vrećali glavu od Istoka, niti su
se njega bojali. O tome svako
može naći dokaza u dubrovačkim
Štampan'm izvorima. Tamo se li-
jepo vidi kako su Dubrovčani
nekoliko puta u XIV vijeku, ka-
da je trebalo povećati i osvježiti
stanovništvo staroga Dubrovnika,
odredili da se u Grad ne _pri-

X maju stanovnici dalmatinskih

primorskih gradova, Latini,

dakle pretstavnici Zapada u

našim stranama, nego da se
među dubrovačko građanstvo
smiju puštati jedino Slave-
ni iz Dubrovačkog zaleđa,
dakle pretstavnici Istoka. Ova
mudra i dalekovidna politika sta-
ri Dubrovčana trebala! bi da bu-
de na pameti svima onima koji
danas u silu Boga hoće da budu
nasljednici naših starih. Jer o-
tvarajući svoja vrata prema Isto-
ku i primajući među svoje zidi-
ne samo Slavene iz svoga istoč-
nog zaleđa, Dubrovnik je osvje-
žio i ojačao svoje domaće slaven-
sko stanovništvo, te  potencirao
svoj istočni, balkanski karakter.
Posljedice svog mudrog držanja
starih Dubrovčana osjetile su se
u kasnijim stoljećima, kada su
potomci tih slavenskih,  balkan-
skih došljaka podigli Dubrovnik,
ojačali, svojom ga ogromnom e-
nergijom obogatili, dali mu one
velike poniorce, trgovce, književ-
nike, državnike i naučnike. Stari

-o kome smo već pisali,

Dubrovčani nijesu pokazivali ni-
kakav strah od ,,najezde“ Istoka,
jer su se sami osjećali dijelom
onoga svijeta, i jer su bili i sa-
mi dovoljno jaki i sposobni da
iz svega toga stvore nešto novo,
svoje, dubrovačko. U tome i je-
ste veličina staroga Dubrovnika.
Da tobožnji današnji pravi  Du-
brovčani imaju u sebi i trunak
sposobnosti i veličine naših sta-
rih, drukčije bi raspravljali o I-
stoku 1 Zapadu, pokazivali bi
mnogo bolje poznavanje dubro-
vačkih problema, te bi svoje po-
glede na ulogu Dubrovuika u sa-
dašnjosti i budućnosti dovodili u
sklad sa njegovom prošlošću, kao
i sa njegovim stvarnim  potreba-
ma. XY.

0 srosvjetitelja kava
Bordu Nikolajeviću

Uz Dra Božidara Petranovića,
ne samo
za Dalmaciju, no i specijalno za
Dubrovnik, a podobro za Bosnu
i Hercegovinu, ima velikih zaslu-
ga drugi budilac narodnog duha
i prvi radnik u dubrovačkom ar-
hivu, — Đorđe  Nikolajević,
pravoslavni paroh dubrovački,
docnije mitropolit dabro-bosanski,
rođen u Srijemu, u selu Jasku,.
20 aprila po starom kalendaru
god. 1807.—

Nikolajević je zapravo _ još i
prije Petranovića započeo izvodi-
ti svoju patriotsko-prosvjetnu mi-
siju na ovim stranama. Svršivši
karlovačku bogosloviju avgusta
1825., nakon godinu dana učite-
ljevanja u Irigu i izučavanja fi-
lozofskih nauka u Pešti, na _po-
ziv mitropolita Stevana Stratimi-
rovića krenu oko druge polovine
novembra 1829 za srpskog na-
rodnog učitelja u Dubrovnik.

20 decombra 1829 on je bio
stigao u Dubrovnik, a već je na
rovu godinu 1830 otvorio srpsku
školu kod crkve na Posatu. Au-

! strijska vlast mu zatvori školu i

omalo ga još i ne protjera. Na-
kon nekoliko vremena dopustiše
mu da poučava djecu, ali samo
po kućama, i to svakog pojedin-
ca. Sakupljati ih zajedno nije
smio nikako. Pa i to mu zabra-
niše nakon pola godine dana.
Preko tri godine mučili su se i
borili pravoslavni Srbi dubrova-
čki da izvojšte .sebi školu, ali u-
zalud. Tek onda, kad se je Ni-
kolajević nagovorom episkopa Ra-
jačića zapopio, i bio  inštaliran
29 novembra po starom kal, 1833
za paroha, otvori on školu, koja
se je zvala ,katihizacija“, a toj
se vlast, bar otvoreno, nije mo-
gla protiviti. Tek 1849 mogla se
je otvoriti javna srpska škola,
kojoj bi prvi učitelj Teodor
Janković, ujedno i poje pro-
te Nikolajevića.