Taksa plaćena u gotovu
| GODINA XXIV
| kopre

| Izlazi svake subote.

Pretplata u Jugoslaviji Din.
48- godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane: zemlje Din: 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144—

Pojedini broj din 1'-

*

puprovanž Alf 7

JUBRJENIK

zyipeate

lo 4

Broj 17

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din _7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca. '

Vlasnik, izdavač i urednik: DOMINKOVIĆ P. KRISTO Osnovan 1892 god.

Uredništvo i

administracija: Kraljice ,Marije br. 2

S

Kada smo se odlučili da ma-
stavimo sa izlaženjem ,,Dubrov-
nika“, to nije bilo niti iz kakve
dokonosti niti iz. kakvog inada,
već nas je na to natjerala naci-
onalna nužda. Dugo smo oko se-
be promatrali, kako neki ozbiljno
preuzeše zadaću da Dubrovnik
izobliče, da od starog, pravog i
| istinski narodnog Dubrovnika, o-
nakvog kakvog uam ga-je histo-
rija utvrdila i ostavili, onakvog
kakvog su nam ga. vjekovi  na-
pravili, stvore neki novi, ne više
naš već neki tuđi Dubrovnik.

Pomno smo pratili rad. ovih
novih poslijeratnih preporodite«
lja Dubrovnika: Počeli su sa in-
tegralnim dubrovčanizmom, da ti-
me zavaraju i da uliju . povjere-
nje prema dobronamjernim. I ka-
da u tome sa. ovakvom svojom
vještinom prilično uspješe, poče-
še da se pomalo isčauruju“ Od

se, ispočetka, umjereni a na svrhu
ekstremni Hrvati te postadoše
čak i — kako se saminazivlju +
nekakve vođe, e da time dokažu
»jeđan neprekidni kontinuitet ži-
ve hrvatske svijesti u našem gra-
du“. A da. bi dokazali to svoje
tvrđenje, i.da bi “mlađe, kojima
ije prava istorija davne! prošlosti
našeg grada potpuno nepoznata,
aisto tolikoi ona nedavnih pred-
ratnih. vremena, počeše i“ kroz
svoje listove u. mjestu i krozdo-
| maću štampu da, izvrčući ili ne
| poznavajući istinu, udaraju u: pro-
klamovanje hrvatskog Dubrov-
nika kao.i Sve njegove najbolje
sinove kao neke zgoljne Hrvate.
Ovakovo. nesmetano. zavaravanje
nevješte mladosti, koja-iu svome
neznanju poče: primati sve za go-
toyo, primeralo nas je, da sekre-
nemo iz mitvila« 4 da, upremo
Prstom ne netačnu nauku. i na
izvrtanja istorijskih istina, te da
mlađem naraštaju Dubrovnika ka-
žemo i dokažemo.da nije.sve o-
nako, kako ih se učici-uvjerava.
|. Žnamocđda imsje pojava “;,Du-
brovnika““ prilično uzrujala ner:
ve; ali mi: tome“ nijesmo “krivi.
Mi do danas; > a ni unaprijed,

kako je Dubrovnik srpski, a još
manje osjećamo potrebu da to i
dokažujemo. Što je i “kakav je
i Dubrovnik, to su istorija 1 geo-

Vo na čisto izveli “i utvrdili.
Kad ustajemo da kažemo pravu
istinu dubrovačke istorije u pro-
šlosti i sadašnjosti idemo za tim,
t da mlađem dubrovačkom narašta-
Ju tom istinom otvorimo oči, pri-

lost onakvu kakva jest a ne fal-
Sifirajući istinu. “Pu istinu često

integralnih Dubrovčana isčauriše *

ne osjećamo potrebu da | vičemo:

o(Srafski položaj našega grada da-

Pkazujuć i davnu i nedavnu proš-.

potkrijepljujemo sudom i  ocje-
nom samih hrvatskih  istoričara

ZAVEDENI PUK

| žavnu vlast, da me priznaje dr-

pa i političara, preporučujući no- |
vim, nejakim preporoditeljima, da
to metnu kao neki promemoria |

u svoj politički dnevnik e da im,
ako je moguće, od toga ikako
bude neke koristi.

I sada mješte da priznaju ća |

|

mi, govoreći o Dubrovniku, nje- |
govoj prošlosti i. njegovim  veli- |

kim sinovima, govorimo, a ne iz=
vrćemo, istorijsku istinu, oni se

uhvatiše za našu konstataciju o |

zavađanju masa, kao da se s na-
še strane sa tom  konstatacijom
hoće da zaustavi, kako oni kažu

oživa hrvatska svijest. koja poka- |
zuje u našem gradu jedan ne- |
prekidni kontinuitet.*“A to baš |

nije tačno. —

— Nas ne zbunjuje što se je
sa njihove strane uspjelo privući
u svoj tor nekoliko sinova česti-
tih dubrovačkih. građana, koji su
se dičili i diče se i. ponose. da
su Srbi katolici; nas“ nimalo-ne
zbunjuje što su većinu  neukih
seljaka do fanatizma zaludili. da
su Hrvati, i ako to oni. nikako

ne razumiju, već jedino. što, od

popova prevareni, svoje hrvatsko
puvjerenje“. spajaju: sa svojom ka-
toličkom vjerom. Sve ovo, kako
naglasismo, nas ne zbunjuje: to-
liko, koliko konstatacija da je i
omladina i seljaštvo doista zave-
deno,:ne stime što su ga nau-
čili. da se nazivlje Hrvatom, već:
što su ga pomoću tog naziva
zaista zaveli na nešto, što se ne
može drukčije označiti ni nazva-

“ti već bezumnim zaveđenjaštvom.

Jer, što je nego zavađanje neuke
mase ako ju se uči, nauči i u
stvari prisili da: ne poštuje dr-“

žavne zastave i grba, da

kliče |

Paveliću i Perčecu, da se odriče |

svog Kralja, da pjeva sve
i pogrdnijem imenima nazivaju
najveće narodne svetinje a u svo-
ja nedostojna usta uzimlju, grde-
ći, ime prvog i najvećeg sina na-
še nacije; da ruše državu na sva-
kom koraku, da namijerno dola-
ze u sukob sa pozitivnim zako-
nima i njihovim  pretstavnicima,
da se napokon suprotstavljaju dr-
žavnim javnim organima na naj-
ekstremniji način tako, da često
zavedenjaci i životom stradaju,
dok im vođe i učitelji, a da im
ni vlas s glave ne padne, zado-
voljuo: trljaju rukama zbog ,,us-
pjeha“.. si.

ito, to je taj zaveđeni puk na
koga mi već od svog ,početka
prstom “upiremo.“Ali učitelji“ i
pvođe“ “ovog zavedenog puka pra-
ve se nevješti, i oni, da bi skre-

nalićs istine, udrili“u druge ži“

ce, 1 pričaju nam o nekakvom

okontinuitetu žive hrvatske svi--

jesti u našem građu“, a o ono-
me što je glavno, sračunato ćute.

Ostavite vi to, &ospodo, na stra-

nu; jer, kako nam izgleda, vi za
to još nijeste dorasli. Ono što su
istorija, vjekovi i geografski po-
ložaj utvrdili u Dubrovniku i na-
pravili od Dubrovnika, taj konti-
nuitet ne skreće niti mogu skre-
nuti ,vođe“ i ,učitelji““ zavede-
nog dubrovačkog puka, koji će
napokon jednog, ne dalekog, Ja-
na uvidjeti; kuda su ga: njegovi
usrećitelji poveli i koliko su mu
zla napravili jer su ga varali i

“zlo učili. .

Još nešto o dr. Božidaru Petranoviću
i Đorđu Nikolajeviću

U današnje prosvijećeno i na- |

|

predno doba pravom > se'“sniatra“|

najgorim“ nazadnjakom i srednje |

vjekovnim mračnjakom“ onaj; ko-
ji bilo koga i'od: tuđih narođa
mrzi i prezire radi vjere. U nas
samo, ima ih na žalost uz ostale
još“ priličan broj i “onih;“ koji,
nedostojni čina i položaja, još i
dan današnji, w jedinstvu i slo-
bodi narodnoj, povrjeđujući stare
vjekovne rame, zadate od tuđih"
gošpodara“i njihovih opakih' slu-
žitelja, potiču 1 raspaljuju vjersku
mržnju među braćom jedne: krvi
i jezika, 4 imaju još srea i ob-
raza zahtijevati, “da ih se ubroji
među: prvake i vođe narodne, kađd'
ih već ne snalazi uz sveopći pre-
zir i proklestvo 1 najveća kazna
zakona kao dušmane i izdajnike
narođa i države,

U koliko“ više žalimo ljude
proste i zavedene, iu koliko više

one |
trivijalne pjesme kojima se grdđe |

| bay će biti osnovenije našega je-

šljivosti i ljubavi među  jedno-
krvnom i jednoplemenitom _bra-
ćom. Zahvalno potomstvo nikad
neće“ zaboraviti ova dva velika
rodoljuba, ponikla iz srpskog di-
jela mašega varoda, koji su prvi

među svima dali dobar primjer
ostaloj braći i pokazali jedini
pravi put napretka i spasa za

cio narod bez razlike.

Dr. Božidar Petranović, da bi
mogao privući sebi i braću za-
padne crkve, izdao je bio u »Da-
nici ilirskoj« poziv, u kome mo-
li, da ga braća pomognu sarad-
njom za opće dobro. Među osta-
lim tu. on: kaže i ove značajne
riječi: »Ako_ je različan vjeroza=
kon toliko dugo vremena  isto-
čne i zapadne crkve Dalmatine'
rastavljao, jednoga od drugoga
otuđivao, njih u napredak treba

jedan svim općeni jezik da me-

usobno veže“.— U tu svrhu on
je primao članke pisane i ćirili-
com i latinicom. Kakav je u on
doba vladao duh u Dalmaciji do-
sta je spomenuti, da su širitelji
tuđinskog duha u školama i
uopće u javnom životu još i šez-
:desetijeh' godina prošloga vijeka
čak i one oko »Narodnog Lista«
zadarskog, od kad je bio počeo
izlaziti narodnim jezikom (od pri-
je je izlazio na jeziku italijan-
skom) prikazivali kao otpadnike
od svoje crkve, a propagatore
:»vlaške« vjere, :

Koliko je pak Đorđe  Nikola-,
jević bio tolerantan u vjerskom
pogledu, dokazao je i-ovim rije-

čima u »Srpsko - dalmatinskom,,

Magazinu“ za g. 1848: »Ljubite
svakog čovjeka kao svoga bližnjega,
to vam Spasitelj zapovijeda; ali.
ljubite svakog Slavljanina, koje,
mu drago vjere bio, kao svoga
rođenoga brata; — to vas i pre-
klinjem i molim. Ljubav je osno-
venije zakona,. veli Spasitelj; lju-

| dinstva 1 naše slave“... «.3o5;

preziremo one koji 'sijanjem vjer- |

ske mržnje služe stranim dušman-
skim interesima, u toliko više
cijenimo i poštujemo one, ' koji
su prvi počeli kičiti trnovitu sta-
zui čupati korov mržnje sa njiv>
narodne i pripremati "pogodno
zemljište za sporazuman rad, za

duhovno i političko jedinstvo cje-

lokupnog našeg naroda.

Mi smo se, smatrajući to svo-
jom svetom dužnošću, u našem
listu već “dostojno sjetili prvih
budilaca narodnog duha i prepo-
roditelja narodnih u Dalmaciji
prošloga vijeka, i Dra Božidara
Petranovića i Đorđa Nikolajevića.
Sad _ ćemo spomenuti nešto o
glavnoj osnovi njihove veličine
— o propovjedanju vjerske sno-

Nikolajević je odmah, stupivši
na. uredništvo  »Magazina« iste

smu: »Na Dan ukopa. preuzviše-

nog gospodina Antonija Đurićeaj.

biskupa... dubrovačkog,..c. k. sa-
vjetnika. gubernialnog.« Ta. pje-:
sma nema potpisa,
sumnje sastavak: samog. urednika
— Đorđa Nikolajevića. Radi nje+,
zine zanimljivotsi, aistoga što se
u istoj uznosi Đurićeova. vjerska
snošljivost, donosimo je ovdje u
cjelosti:
Dubrovniče, zašto si se
'Tužnim vjencem nakitio? |
Mirču, čempres, znak žalosti,
Po kućama obavio?

Odsvud čujem ozdisaje

Bez razlike sveg narođa
Plač, ridanje, tužne vaje .
Gdje prodiru čak do neba!—

1842. godine, donio u istom pje-“

ali.je bez: