1 ssa plaćena u gotovu

GODINA XXIV
e KRA

Izlazi svake subote.

\ Pretplata u Jugoslaviji Din.
48« godišnje. Polugodišnje
i tromjesečno srazmjerno;
za strane zemlje Din 96'-,
za Englesku, Ameriku i
Australiju Din 144.—

Pojedini broj din 1-

Dubrovnik, 11 Septembar 1957

JUBAOENA

Broj 35

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Rukopisi se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7'-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan

Pm

PREVARENI_NAROD

Kada se nešto detaljnije pro-
matra naše unutrašnje prilike, pa
kada se pri tome zaustavi na na-
še narodne mase, nije moguće da
prođe neopažena koliko dobro-
dušnost toliko isto i naivnost kod
njih a pogotovo kod većeg dije-
la naše hrvatske braće. Baš ova
dobrodušnost a još daleko više i
naivnost, došlo je zgodno jednom
dijelu. inteligencije 1, poluinteli-
gencije, da se demagogški dobro
plasira među ove 1 ovakove na-
rodne mase. Ovi demagozi u
glavnom su se regrutovali iz o-
nih predratnih redova, koji su
bili »sluge  pokorne« tuđinske
vlasti. Odmah po oslobođenju oni
su se bili kukavički pritajili i du-
go se nijesu pokazivali na svije-
tlo, dok pomalo, pa, bostepeno
sva jače, ne počeše ponovo uzi-
mati maha koji je došao do kul-
minacije, jer su se našli u slo-
bodi kojoj nijesu bili vični i.ko-
ju ne znaju ispravno cijeniti. —
Vanjska naša politika, koja je do-
nedavna imala muku da muči,
davala im je materijalne i moral-
ne potpore i snage, da se dobro-
dušnom i naivnom, većem dijeli
našeg hrvatskog naroda, uspjehom
demagogški nametnu za »učitelje«
i zatim za »vođe«.

Kako su prije našeg narodnog
oslobođenja i ujedinjenja švi Hr-
vati i Sloverici i jedan dio Srba
zobovali tuđinu i bili mu poslu-
Šni, jer je takav bio red, to,

našavši se u slobodi za kojom se

je bilo u kukvoj formi težilo,
nijesu znali tu stečenu slobodi

da cijene a mi da se u njoj sna-
đu, jer — budimo pravedni —
nije baš veliki poStotak lobode-
nih dobivenu slobodu i maše na-
rodno ujedinjenje svojom k
i mučeništvom otkupio. Na

lost ima izvjestan —— 1 ne malen
=— postotak onih koji su svoju

a e die
rv bez zazora prolijevali služeći

tuđinu a proti onome u čemu
sada zaista i suviše
stalan 1

ia

o

ža-

1
SILODIJC

[9

pravac, kojim

IJEI
ka dugo ki

Šnja politika :
: la je mogućnost nametljiv-
Cima, »učiteljima“ i »vođama“,
da skreću. mase u stranu ali ne
na bazi realnosti i istine, već va-
rajući ih na sve moguće načine,
obećavajući im između ostalog, =—
Neku nezavisnost i neke uobra-
žene slobode, koje su se imale
izvojevati nekim raznim manife-
Stacijama, raznim opravdanim 1
neopravdanim jubilejima,  zasta-
Veoma, muzikama, »velebnim« sla-

ja # La Sudu
Vljuna, crkvenim procesijama, kli-
Canjima tt. d.1t.d. Kao da se

Nezavisnost i sloboda dobijaju 1
Stiču na ovaj neozbiljni način, —

ito ništa manje već neko-

liko mjeseci, — a ne: prolijeva-
njem krvi kroz vjekove, padanjem
i ustajanjem, ne klonući u nevo-
lji a kod najmanjeg uspjeha pri-
kupljujući nove snage za nove
borbe. Ali »narodni vođe« i »uči-
telji« nijesu nikada znali a nije
su nikada ni dali primjera ni do-
Eaza da su se ikada borili a još
manje krv lili za pravu narodnu
slobodu. I baš ovi zavedoše ne-
dužan narod da se besplodno bo-
ri za neku novu nezavisnost 1
slobodu pokraj. već postojeće i ne-
zavisnosti i slobode. - U takovu
ga borbu povedoše u prvom re-
du sa mržnjom proti svome ro-
đenome bratu. A da bi tu mrž-
nju što jače potencirali  povedo-
še ga u jalova borbu pomoću
manifestacija, proslava, muzika,
zastava, klicanja i ostalog, da se
na taj način izvojšti nezavisnost
i sloboda u kojoj neće plaćati
poreza ni ići u vojsku. Ovako
lak i veseo način borbe zaveo je
veliki dio naše hrvatske, a pogo-
tovo seljačke, braće; ne samo Što
ga je zaveo, nego ga je —- jer
bez muke i žrtava, riaučio da slu-
ša do sitnica u toj vrlo lakoj i
jeftinoj borbi. za slobodu. Sva
muka i nevolja bila. je u tome,
što je po nauci svojih usrećitelja
dolazio. često u sukob sa zakoni-
ma i vlastima; i tada stradao i
to samo oh, jadni naivni za-
vedeni seljak, a nikako i nje-
i »učitelj«, koji se
svoje žrtve znao sa-

čio da

11

nje

a

bezu-
, da glasa za on
vodstvo postavi

rirvata

za kano

probuđene 1 ane dojakošnjim
raznim slavljima, i izabrala svoje
»pretstavnike«. koji su imali poći
u parlamenat i prosto narodu do-
nijeti obećanu »nezavisnost« i
»slobođuć na osnovu zakona Ro-
je bi ti narodni pretstavnici ima-
li da donesu 1 izglasaju. I što se
lo, I 1 »pretstavni-

ci« prosto g udrod, Oni
ne pođoše onamo gđje im je bi:
lo mjesto da rađe za svoj narod
i kamo ih je narod uputio, da
mj urađe ono što su im
sve ono što je narodu
potrebe. »Pretstavnici«
kod kuće ne da rade za

ie dogođil
je dogod

(8)

st
x

še

1
GNe=

1892 god. | Uredništvo i administracija: Kraljice Marije br. 2
narod, nego da izmišljaju razne | štvo, prevarivši narod, fofimično
veselice i »velebna« slavlja, kao | nije sudjelovalo njihovom dono-

|
|
|
|
|

šenju.

Nego oni, jer nemoćni da iz-
vrše ono čime su naivne mase
ubjeđivali a što je po sebi ap-
surdno i nemoguće, prosto pre-
variše marod, ne pođoše da ga
pretstavljaju, zastupaju i za nj
rade, već ostadoše kod kuće i
obmanjuju ga raznim velebnim
slavljima, svečanostima, zastavama.
i muzikama, a narod čeka, čeka
mjesece, godine i nikako da do-
čeka ono, čime ga se varalo. Na-
pokon sim pomalo uviđa da mu
je sve bilo jalov trud, da je pre-
varen i počinje da se okreće na
drugu strant. Sva je sreća da u
svojoj naivnosti ne shvaća naglo
potpun značaj i kobnost prevare
kojoj je nasijedao, inače bi se
brže, izrazitije i lakše obračunao
sa svojim  nevoljnim ,vođama“
i učiteljima“.

Teško varalicama ako se maiv-
čine jednom muški otresu, pa im
pred oči pukne čista istina! Te-
ško će se osvetiti neprirodni i po-
kvarenjački rad onim, koji se olako
igraju i zloupotrebljuju narodnu
prostodušnost i naivnost, da na
taj način od njega naprave ne

zgodne umirujuće injekcije za |
prevareni puk.
Ali kada dođe na tapet neko
naše unutrašnje važnije pitanje,
oni, — onako sa visoka odrape:
Mi na to gledamo isto onako,
Kako gledamo i na ostale zako-
ne, Koji su donošeni bez sudjelo-
vanja firvatskog narodnog pret-
stavništva. Ima li većeg cinizma
ić samo prema vladi i vlastima,
već prema istom jadnom zavede- |
nom dijelu neše hrvatske braće,
koji je te vajne narudne »pred- |
stavnike“ u izbornoj: borbi iza-
brao? Oni narod prosto prevariše.
Jer, zavedena masa ih je, u do-
broj vjeri, izabrala baš za to da
bođu i da kao hrvatsko pretstav- |
ništvo donosi i pomogne donosi-
ti zakone, na koje će svak sa
jednakim poštovanjem gledati, Ali
kad odi kroz svoje javno ,,glasi-
lo“ gotovo direktno kažu, da ne
zarezuju one zakone koji se do- |
nose bez sudjelovanja hrvatskog
narodnog pretstavništva, oni opet
varaju svoje zavedene, jer zakoni
doneseni i bez njih jednako su.
zakoni i jednako vrijede i za za-
vedene mase, jer su pravilno i
zakonito. doneseni, a ako nijesu
možda drukčiji, to je s toga što |
to hrvatsko narodno pretstavni- |

samo zaveđeni već i prevareni
narod!

LUspomeni kanonika Doni Ivana Stojanovića

0 37 godišnjici njegove smrti a
mnogu, gorku čašu od lažnih a
postola Hristove nauke i: nedo-
stojnih sinova majke domovine.

Baš pred sam izmak devetna-.|
vijeka otišao je Bogu na
j ajvećih ljudi,

je dao Dubrovnik u minu-
lom stoljeću. Umro je 'u 71 g0-
1900
da-

Nije ovdje mjesto, niti je na-
ša namjera; da nižemo redom nje-
gove goleme zasluge, njegova

književna djela i sve ono čim je

zadužio i najpoznije naše naraš-

taje, da ga se sa zahvalnošću 1
| blagoslovom sjećaju dok je naše
riječi 1 imena.

života,

ik. Del

septembra
crkve

19

an

ston

Ko je t.što je
sadašnje naše poratne
nježinil
i znadu o nje-
1 nepotpuno

 Spomenućemo samo, da je on
bio najbolji poznavalac dubrova-
čke prošlosti, običaja, ćtiđi, fami-

savre ici- jar život d 3 i
Alica JICI ljarnog ZD Teća, , strogosti,
) koji. smo | poštenja i domorodne ljubavi, kao
znavali, *te!| ovin

i politike, te 1 potreba u novim
prilikama i uslova za bolju 1sret-

da 9s o

jego: tu opomenu, da Dot- sa preživjelim
sjetimo na dužnu zahvalnost sta- | svjedocima slave i veličine  re-

14 + za 3 11 velit 1 Ž
rije, svjedoke njegovih velikih | publike sv, Vlaha, a nadasve s

Ed ća ire I ik R nisa

djela, 1 kao. književnika, 1 kao | vlastelom, tim najboljim pretstav-
lonalnes bor i z l ici j

nacionalnog borca, i kao  filan- | nicima slarog duha i tradicija ti-

tropa, i kao svećenika po pravoj
evanđelskoj nauci, i kao neustra-
šivog borca za Pravdu i Istinu,
a nadasve kao propovjednika vjer-
ske. snošljivosti, sloge 1 ljubžvi
među jeduokrvnomi brućom. Na
nama je još, da mlađima — nje-
govim životoru i djelima: doka-
žemo, kakav može i mora biti
pravi služitelj božijeg oltara, pa
ma on morao, kao i pokojni ka-
ispiti

sućgodišnjeg slobodnog života
svog rodnog grada, toliko se bio
uživio u minula vremena, da je
postao bio kao neki živi most
između prošlosti 1 vremena u
kom je živio. Kao čovjek visoke
inteligencije, kao duboki mislilac
kao dalekovidni umnik, on se ni-
je podavao očaju i apatiji, kao
vlastela 1 mnogi građani, no je,
spasavajući od zaboriva i propa-
| sti mnoge istorijske događaje i

(e)

nonik Stojanović, za to