Taksa plaćena u gotovu

GODINA XXIV
PERE I

Izlazi svake subote.

Pretolata u Jugoslaviji Din.
48- godišnje. Polugodišnje
ritromjesečno srazmjerno:
za strave zemlje Din 96'-
za Englesku, Ameriku i
Australiju Pin 144—

Pojedini broj din 1

M mai, Ria

nau]

r 1957

Broj 35

Dopisi se šalju uredništvu
a pretplata, oglasi i javne
zahvale administraciji lista.
Ruko, i-i se ne vraćaju; ne-
frankirana pisma se ne pri-
maju. Oglasi se plaćaju po
dogovoru, a za javne za-
hvale i priposlano Din 7-
za svaki centimetar visine
jednog stupca.

Vlasnik, izdavač i urednik; DOMINKOVIĆ P. KRISTO

Osnovan 1892 god.

Uredništvo i administracija: Kraljice Marije pr

Tuđim iragom

U našoj prostranoj, liberalnoj
j naprednoj državi, kao i usvim
drugim kulturnim državama svi-
jeta, sloboda i kult vjere zajam-
čena je svakome državljaninu i
tuđinu koji u njoj živi, u n jši-
rem smislu. I do take mjere, da
ona jedna između kardinalnih ta-
čaka našega ustava koja tu slo-
bodu vjere naglasuje, mogla bi
— tako da srečemo::— 1 azostati
iz ustava, toliko je u srpskom
narodu prirođena ravnodušnost i
ujedno poštovanje prema svakoj
tuđoj vjeri. On zna da je svaka
vjera osnovana na moralnim prin-
cipima i da je svaka pred  Bo-
gom jednaka, jer je svaka izraz
duše koja u nj vjeruje, a _ da su
sve vjere samo razne forme, po
kojima se taj izrazispoljava, kao
što su i razni jezici na kojima
razni narodi uzdižu molitvu Bo-
gu, a svaka je molitva — ako
nije farizejska — od Boga dobro
primljena, jer su Bogu svi naro-
di jednaci, nema za njega privi-
legovanih, ni odabranih naroda.
Da umirimo osjetljivost nekih
dogmatičara koji se bez razloga
bune na avako prirodno shvaća-
nje vjere, neka budu uvjereni da
smo mi Srbi svi dobri hristjani,
samo shvaćamo vjeru na nekoj
realnijoj osnovi, što nam vjeru
još jače utvrđuje, dok razne kle-
rikalne teorije koje se me slažu
sa evanđeljem, zaluđuju i podiv-
ljaju narod. I kad mu se name-
ću uprizgavanjem mržnje na svo-
ga bližnjega, čak ima svoga bra-
t2, one su mu još o odvratnije i
ne može dobrovoljno da ih pri-
ma. One su zato na štetu same
vjere, jer se narod pomalo osvješ-
ćuje i buni protiv takih teorija
koje ne mogu biti od Boga, jer
Bog ne trpi mržnju, ni laži, ni
Itrige, ni klevete; jer zna daje
Og sušta pravda 1 dobrota pre-
ma svim ljudima — kao svome
stvoru — i da ni jednoj vjeri ne
Priznaje patent za spasavanje duša.
.Svak ima pravo da čuva svoju
Vjera, da je poštuje i ne dA ni-
čome da je vrijeđa ili hoće da
JO] naškodi; ali treba da to isto
Pravo i dužnost i drugima  priz-
Ta. A oklevetati drugoga, da mu
% ujega tobože prijeti bojazan
“a Svoju vjeru, dok je protivno
Sina, to je Rao po onoj priči o
"iku, koji je objeđivao jagnje
A mu muti vodu; to je hipokri-
ličan izgovor, samo da oprav-
2 Svoju nasrtljivost u vjerskoj
tao Pogandi. A te smicalice, te
ke 1ntrige i provokacije, maš
Od neće nikome dopustiti.
On je do krajnosti tolerantan,
"Isto tako i otporan protiv sva:
te ko ima smjelosti da dira u
govu vjeru, u njegove svetinje,

|
|
|
|
|
|
|
|
|

u njegove tradicije. Njegovo pek
samoljublje 1 narodni ponos, dali
su dovoljuo dukaza kako on te
svetinje umije da čuva i da ih
od svakoga nametnika odbrani.
Daće ih i unaprijed, svakom pri-
likom, kad se nekome bude proh-
tjelo da ga na to izazove.

Stare metode nekadanje Aus
trije s njom su i propale, pa će
propasti 1 svačije druge, koje se
za njom budu povodile. Austrija
je zamišljala prevlast nad cijelim
svijetom iz grandomanije, ubije-
đena da je svojim aristokratskim
gospodstvom usrećivala narode,
koji su imali sreću da joj budu
izmećari. Sa tim njenim mentali-
tetom slagala se potpuno i crkva,
koja pod okriljem austrijskog o-
ružja, zamišljala je također osva-
janje bližeg i daljeg svijeta, nu-
deći mu za žrtvu njegove  sa-
vjesti 1 odricanje “pradjedovske
vjere, — ropstvo i život vječni.
I tako su se te dvije prisne sile
medđusobuo slagale i podržavale,
da se uprav nije znalo podržava li
car crkvu, ili crkva cara.

Ali te suse ideje ita pogubna
politika preživjele; a ako se_ ua
žalost još ponegdje pojavljuju, 0-
ne su ipak osuđene na propast,
jer svijet otvara oči, svijet  na-
preduje i neće nikako da ide na-
traške, u srednji vijek. Sve dola-
zi s vremenom. Nas međutim ni-
malo ne iznenađuje ova čežnja
za starinom, ovo podgrijavanje
slatkih uspomena; nego nas buni
nastrano držanje jednog dijela
naše braće Hrvata u svakom pi-
tanju koje se tiče Srba, kao da
štetne posljedice nekog neuspje-
ha kod Srba neće osjetiti i oni
sami. Nabacivanje hrvatskih  lis-
tova da su u pitanju konkordata
Srbi pokazali intoleranciju protiv
katoličke crkve, io su insinuaci-
je koje pobuđuju smijeh i žalje-
nje. Naša braća neće tim podva-
lama, ni za dlaku smanjiti odium
koji su stekli i na strani zbog
njihova neslaganja sa Srbima i
mržnje protiv svoje braće 1 pra-
voslavne vjere.

Tu mržnju pokazali su i upi-
tanju konkordata, za koju kažu
dase za nj dezinteresuju, a s
druge strane navaljuju na Srbe
zbog njihove protivnosti konkor-
datu. Nije pametno ulaziti u ras-
pravljanje ma kog pitanja koje
ne interesuje i koje se nije bar
toliko proučilo, da se prema nje-
mu može uzeti“ neko - sdređeno
stanovište. Stoga bi bilo _ doslje-
dno, da se oni sasvim ratosiljaju
konkordata i puste braću da sa-
mi o njemu raspravljaju. Za in-
terese katoličke crkve ne bi tre-
bilo da se toliko ešofiraju, jer je
isključeno da od konkordata mo-

že katolicizani da ima Štete; a | jom potpuno slagala, pa se

kad bi je i imao, našao bi se ko
bi ga branio, ne bi baš bila po-
treba da se, recimo, ,Obzor“
stavlja u pozu i ulogu nekog
, Osservatore Romano“ ida se po-
kaže tako netaktičan i nelojalan
naspram srpske braće. Braneći
konkordat sa toliko topline, Hr-
vati dokazuju da to rade, jer dr-
že da je na štetu Srba, a to je
jedan dokaz više njihove mržnje,
njihovog neprijateljskog raspolo-
ženja protiv svoje braće, koje im
sugestioniše klerikalizam, taj glav-
ni naš neprijatelj : uzrok našega
neslaganja,

Istina je da nema više Austri-
je; ali je ostala neka njena ku-
ma, koja je oponaša u svim nje-
nim ambicijama, Ona se služi u
političkom i vjerskom smislu, is-
tom onom politikom i iStim o-
nim metodama kojim se služila i
Austrija, a podržavana je istom
onom silom koja se i s Austri-

obe
opet međusobno podržavaju. O-
pet je našla vreća zakrpu. Ali
ništa zato. Mi smo svi jedan na-
rod, slobodan u slobodnoj mašoj
državi, u kojoj ćemo živjeti  sa-
druženi u bratskoj ljubavi, na
vječita vremena. Mi smo na Bal-
kanu. Neka se ovaj dio Hrvata
i svi drugi tamo amo, obazru
po toj zemlje. “pase
se uvjeriti da je Srbija ue
samo = centar Jugoslovenstva,
nego čitavog Balkana, a Balkan
je po prevashodstvu pravoslavni
i takav še ostati dok bude svije-
ta i vijeka. Neka Hrvati ne daju
povoda mišljenju da oni podlije-
žu tuđim vjerskim intrigama. Ne-
ka poštuju vjeru svoje braće, jer
drug» se vd ujih ne traži; i ne-
ka dadu dokaza da su se u_na--
cionalnom smislu potpuno  osvi-
jestili 1 da ne misle dalje ići sta-
rim tuđim“ tragom.

Sve ovo ne služi na čast

Primamo iz pomorskih krugo-
va ovaj aktuelni članak:

Kod nas kao da se za nikakvu
stvar ne misli nešto unaprijed.
Kod nas treba prvo da se nešto
strašna dogodi pa tek onda da
pokazujemo na sve manjkavosti.
Da i to ne pomaže. Već se je
više puta dogodilo nesreća na
moru, koje nijesu morale da bu-
du onako teške samo da je kod
nas ona organizacija koja vlada
u drugim pomorskim državama.
S toga kada se kod nas dese
slučajevi nesreća, onda svak pa
i štampa ustane. Ali taj revolt
pokazuje se da je osnovan na ne-
poznavanju pravog reda, pa sto-
ga se dolazi do krivih zaključa-
ka i neprirodnih opažanja. Tako,
prilikom = posljednje = katastrofe
Margarete Storbek, pisale susve
novine, ali to pisanje u mnogim
od njih pokazalo je, da pisci od-
nosno dopisnici hoće da tretira-
ju o stvarima o kojim nemaju
pojma.

Na pr. čitamo o ovome doga-
đaju dopis u splitskom _,,Novo
Doba“. Pisac članka potpuno o-
pravdano konstatuje žalosnu či-
njenicu, da u Dubrovniku nema
čamca za spasavanje, ali uz to
netačno tvrdi, da su prije rata
lučke kapetanije imale ,,odgova-
rajuće“ motore i čamce na ve-
sla, te da su isti ,,redovito dobro
pršili svoju dužnost“. Ovo je baš
netačno, jer, prvo, lučki
prije rata bili su uređeni austrij-

skim birokratskim sistemom, kog

smo nažalost preuzeli i mi.
Prije rata lučka kapetanija u
Dubrovniku imala je ,,čamčinu“
(barkun) sa šest vesala, čvrsto
građen i dovoljno sposoban za
odolijevanje jačim valovima. Pa,

uredi ,

pokraj sveg toga, pred nekoliko
godina, pred samom lukom, na
obali Pločama utopiše se tri o-
sobe, stranci, jednako  odneseni
od valova kao što se je dogodi-
lo pred malo dana Margareti
Storhek. Tada iz grada niko ni- .
je ni pokušao da odmah poteče
u pomoć, Čak lučki  poslužnici,
koje kod nas nepravilno nazivlju
»Pilotima“, spriječili su tada jed-
nom odvažnom pomorcu da  iz-
vesla iz luke. Za pomorca, kape-
tana nema zapreka kada je pita-
nje spasavanja ljudskih života,
jer je onikroz svoj život gledao
bezbroj puta smrti u oči, Tako-
ve je svijest i savjest pomoraca,
koji po 20 do 30 godina nepre-
stano boj biju sa valovima mor-
skim svih mora. A da se je do-
gađalo i da se i danas ovako do-
gađa razlog je, što su se onda
lučki poslužnici regrutirali ma
bilo odakle, pa nijesu ni mogli
da imaju pomorskog odgoja, već
jedino toliko koliko je dovoljno
za lučkog poslužnika ili stražara.
I ako su neki od njih imali 3
ili 4 godine prakse plovljenja po
moru, poslije više godina službo-
vanja u uredu oni su izgubili o-
naj pomorski odgoj sa kojim su
počeli,

Danas je još gore, jer se lučki
stražari regrutuju čak iz bivših
ugljenara (koji su plovili lađom
moguće 2—3 godine kao uglje-
nari) bez gotovo ikakvih pomor-
skih sposobnosti, jer cvi nemaju
ni pojma o moru. S toga, sve i
kada bi lučka kapetanija imala
propisni čamac za spasavanje, to
opet ne bi ništa vrijedilo kad
nema sposobnih ljudi koji bi vr-
šili potpunu dužnost u teškim